PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eurobike 2021 eMTB



Kiituri
08.09.2021, 10.37
Aikas hurjia uusia moottoreita uusilta valmistajilta

https://www.youtube.com/watch?v=UNft65c-ww8


Lisäys... näitä on usealta päivältä tässä 2. päivä.
https://www.youtube.com/watch?v=q_Swic6Irkw

ruuduntakaa
08.09.2021, 11.02
No nyt se on tulossa, vaihdelaatikko! Iso peukimo. Kerkee vielä ajaa levon loppuun ennen tuota. :D

quicksilver
08.09.2021, 12.23
Autoteollisuuden alihankkijat rynnii näemmä joukolla pyörämarkkinoille, mielenkiintoista kehitystä...

MRe
08.09.2021, 12.48
TL;DR ja muutenkin olen (valitettavasti?) alkanut kyllästymään Steven tekopirteään olemukseen. Tällainen perusäreä suomalainen kuuskymppinen haluaisi enemmän sellaista dry-cut -lähestymistä. Sen ekan "automaattilootan" katsoin. Ei jatkoon, ei hyötyä maastossa.

Kiituri
08.09.2021, 17.49
Onhan noista messuista muitakin videoita... jos toimittajan pärstä ei mielytä.

Messuilla näyttäisi olevan paljon uusia pyörämerkkejä ja moottoreita (Saksa, Italia, Ranska). Moottoreissa vaikuttaisi olevan 95-120Nm vääntöä ja ilman EU rajoituksia tehot voisi olla kilowattiluokassa. Tarkoitanee että EU-rajoituksilla huipputehot lähestyy kilowattia kuten Boschin ja Brosen koneissakin on ollut.
Akkujen uusi normi näyttä olevan jossain 700Wh pohdalla ja isoimmat 800Wh kieppeillä. Keneltäköhän tulee eka 1kWh akku?

Toimittajan kommentteja että kun keskiö on alempana, olisi pyörä aina parempi (rivien välistä luettuna) en ymmärrä ollenkaan. Ei taida hänellä olla kokemusta muusta kuin neulaspoluista.

Takamisakari
08.09.2021, 18.44
Kannattanee huomioida se että (kuten Revonte- ja Bosch MY22- keskusteluissa viisaammat ovat todenneet), euroopan mittakaavassa MTB hommelit on marginaalia ja suuret massat ajelee kyllä kestopäällysteellä.. Itse katselen enemmän päinvastaiseen suuntaan eli kevyempiin pyöriin ja pienempiin akkuihin. Työmatka-kaupunkiliikkumisessa ei tarvitse aina 1KW/1KWh- komboa..

Kiituri
08.09.2021, 20.50
Kannattanee huomioida se että (kuten Revonte- ja Bosch MY22- keskusteluissa viisaammat ovat todenneet), euroopan mittakaavassa MTB hommelit on marginaalia ja suuret massat ajelee kyllä kestopäällysteellä.. Itse katselen enemmän päinvastaiseen suuntaan eli kevyempiin pyöriin ja pienempiin akkuihin. Työmatka-kaupunkiliikkumisessa ei tarvitse aina 1KW/1KWh- komboa..

juu ei tarvita mutta tässä aloituksessa onkin eMTB ihantarkoituksella :) Sitäpaitsi on paljon asioita mitä ei tarvita kuten hiilikuiturungot ja ultrakevyet osasarjat. Ei niitä oikeasti tarvita työmatkaliikkumisessa eikä kuntoilussa.
Ei myöskään tarvita omakotitaloa tai >200e kännykkää tai montaa muutakaan asiaa.

TuAn
10.09.2021, 11.56
Toimittajan kommentteja että kun keskiö on alempana, olisi pyörä aina parempi (rivien välistä luettuna) en ymmärrä ollenkaan. Ei taida hänellä olla kokemusta muusta kuin neulaspoluista.
Eipä kai... https://www.embn.com/presenters/steve-jones

Omassa pyörässäni on keskiö aika alhaalla ja se aiheutti alkuun paljon poljin/kampikosketuksia maastossa. Kysyin asiaa pyörän valmistajalta ja pääsuunnittelija perusteli sitä painopisteellä ja ketteryydellä. Heillä oli tavoitteena keskittää massa mahdollisimman paljon pyörän akseleiden tasalle ja lähelle keskiötä myös pituussuunnassa. Moni, kuka on pyörää kokeillut, on todennut että onpas kevyen ja ketterän tuntuinen. Alun kampikosketuksetkin on jääneet lähes kokonaan pois ja tämä johtuu ainoastaan kehittyneestä ajotaidostani eli olen oppinut pyörän tavoille. Se vain täytyy muistaa että ajaessa junaradan kiskon yli, täytyy huomioida että moottori voi ottaa osumaa ellei aja tasan ratakiskon päällä.

Tuli pyörähdettyä tuolla messuilla ja paljon on uusia moottorivalmistajia. On toki niitä ollut ennenkin, mutta Suomeen tuotavissa fillareissa kun niitä ei ole tavattu niin ovat jääneet meidän markkinoilla pimentoon. Mielestäni yksi mielenkiintoisin moottori oli öljytäytteinen keskimoottori jossa metallirattaat. Testasin sitä ja moottori oli todella hiljainen, hyvin vääntävä ja sitä oli ajatettu testipenkissä 100 000 km matkaa vastaava koe. Olen jo aiemmin ihmetellyt miksei moottoreissa ole käytetty öljyvoitelua vaan ne on tehty melkein kuin ajatellen että niillä ajetaan vain viisi vuotta ja heitetään pois.

Akut kasvaa kun on huomattu että 500Wh on liian vähän. Itsellä on nyt 1000wh kun huomioidaan että repussa kulkee toinen akku. On nekin saatu ajettua loppuun pitkällä päiväreissulla mäkisessä maastossa. Pole Voiman kaltainen ratkaisu, jossa on iso runkoakku ja optio lisäakulle voisi olla fiksuin tulevaisuutta ajatellen. Itse en ole vielä törmännyt pikalatauksiin. Puhelimia voidaan nykyään ladata todella nopeasti ja toivoisi että fillareihin löytyisi samankaltaista tekniikkaa. Harvoin tulee ajettua nimittäin niin korvessa ettei löytyisi pistorasiaa (toki tällaisiakin pitkiä reissuja on tullut tehtyä) ja olisi kiva kun 1h lounastauolla saisi akun vaikka puolilleen. Mieluummin repussa kantaisi pelkkää laturia kuin painavaa akkua. Toki edellyttäen että teholaturin paino saataisiin jäämään järkeviin lukemiin.

Fillarimerkkejä on aivan valtava määrä. Mutta osassa paistaa läpi se, että on perustettu vain uusi merkki, vähän piirrelty tietokoneen näytölle hyvännäköisiä muotoja ja pistetty tilaukset Kiinaan vetämään. Sähköfillari on siitä kiitollinen vekotin että runkoja ei tarvitse kauheasti optimoida keveyden ja jäykkyyden suhteen vaan voi käyttää ylikorostetun paksuja materiaaleja ja liitosratkaisuja. Silti mukaan mahtui mm. sähköinen naisten kaupunkipyörä joka alkoi kovassa vauhdissa alamäessä voblaamaan koska runko oli niin löysä. Mutta monen silmiin varmaan kivan näköinen ja ulkonäöllähän monia asioita myydään - myös fillareita.

Saksassa liikkuessa lähes 80% fillarilla liikkujista ajoi sähköfillarilla. Kun ajatellaan että jo pelkästään Saksassa on 83 miljoonaa asukasta niin alkaa ymmärtää miten pienet Suomen markkinat ovatkaan. Hyvin kasvoi käsitys siitä minkälaisia määriä Saksalainen fillariliike-ketju tilaa vs. Suomalainen ja kummalla on paremmat neuvotteluvaltit.

Santtu75
10.09.2021, 12.29
Akut kasvaa kun on huomattu että 500Wh on liian vähän. Itsellä on nyt 1000wh kun huomioidaan että repussa kulkee toinen akku. On nekin saatu ajettua loppuun pitkällä päiväreissulla mäkisessä maastossa. Pole Voiman kaltainen ratkaisu, jossa on iso runkoakku ja optio lisäakulle voisi olla fiksuin tulevaisuutta ajatellen. Itse en ole vielä törmännyt pikalatauksiin. Puhelimia voidaan nykyään ladata todella nopeasti ja toivoisi että fillareihin löytyisi samankaltaista tekniikkaa. Harvoin tulee ajettua nimittäin niin korvessa ettei löytyisi pistorasiaa (toki tällaisiakin pitkiä reissuja on tullut tehtyä) ja olisi kiva kun 1h lounastauolla saisi akun vaikka puolilleen. Mieluummin repussa kantaisi pelkkää laturia kuin painavaa akkua. Toki edellyttäen että teholaturin paino saataisiin jäämään järkeviin lukemiin.




Itselläni kaikki nuo Bosch:n laturit, 2A (kompakti), 4A (Normaali) ja 6A (pika) ja tuo 6A pikalaturi on kyllä jo ihan nopeahko lataamaan. Katsoin ohje-aikoja kyseiselle laturille, niin 500Wh akun lataus 0 - 50% 1h12min ja 625Wh akun lataus 0 - 50% 1h24min (täyslataukset 0-100% sitten suhteesa hieman kauemmin, 3h. ja 3h 42min)

TuAn
10.09.2021, 14.08
^Olkoon nopea tai ei niin nopeutta pitäisi suhteuttaa siihen että ajon välitauolla saisi riittävästi virtaa. Jos ajan 500wh akun tyhjäksi vaikka 2 tuntiin ja menen johonkin kahvilaan tai lounaspaikkaan tauolle niin enhän nyt siellä kahta tuntia lorvi. Pitkällä lounaalla tuntikin alkaa riittää. Tässä ajassa olisi mahtavuutta saada akku esim. 75% täyteen. Tyhjästä akusta puoleen väliin latautuu nopeasti mutta siitä eteenpäin lataus hidastuukin merkittävästi ja viimeiset 10% on jo aika änkemistä.

Kiituri
10.09.2021, 15.23
^Olkoon nopea tai ei niin nopeutta pitäisi suhteuttaa siihen että ajon välitauolla saisi riittävästi virtaa. Jos ajan 500wh akun tyhjäksi vaikka 2 tuntiin ja menen johonkin kahvilaan tai lounaspaikkaan tauolle niin enhän nyt siellä kahta tuntia lorvi. Pitkällä lounaalla tuntikin alkaa riittää. Tässä ajassa olisi mahtavuutta saada akku esim. 75% täyteen. Tyhjästä akusta puoleen väliin latautuu nopeasti mutta siitä eteenpäin lataus hidastuukin merkittävästi ja viimeiset 10% on jo aika änkemistä.

Hidastamalla latausta selvitään halvemmilla kennoilla.

Kuminauha
10.09.2021, 15.53
Ja kestää hyvätkin kennot paremmin.

ebike-harrastelija
10.09.2021, 16.07
Ja kestää hyvätkin kennot paremmin.Tämä. Toki jos on varaa ostella reppuun vara-akkuja, niin silloinhan tämmöiset asiat tuskin on se suurin huolenaihe. [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

TuAn
10.09.2021, 18.03
Kummasti niitä Teslojakin ja puhelimia pikaladataan ja tuntuu kestävän. En tiedä onko jäähdytys vai mikä avainsana nopeaan lataukseen mutta itsehän vain toivoin että pikalataus kehittyisi. Samalla varmaankin akkuja pitää muuttaa. Miten, en tiedä.
Minähän vain toivoin tekniikan kehittymistä - en sitä että nykyisiä akkuja voisi ladata nopeammin. Luultavasti nykyisiä akkuja jo ladattaisiin nopeammin - jos se olisi mahdollista.
Laturitkin voisi kehittyä siten että niihin voisi määritellä miten täyteen akku ladataan. Esimerkiksi lähes tyhjän akun voisi ladata säilytyksen kannalta optimaaliseen tilaan ja ennen lenkille lähtöä saisi nopeammin täyteen. Tuntuu hassulle että jotkut virittelee omia ajastimia katkaisemaan latauksen, jne... Eikä välttämättä olisi huono purkutoimintokaan jossa vahingossa täyteen ladattu vara-akku voitaisiin ajaa säilytysjännitteeseen jos tiedossa on ettei sitä tule tarvitsemaan pitkään aikaan.

Itse olen vetänyt surutta täyteen, antanut pyörän olla laturissa välillä useitakin päiviä ja neljään vuoteen en ole havainnut minkäänlaista kapasiteetin katoamista. Ehkä se akkujen hajoaminen on todennäköisempää halpisakuilla, joissa mukaan voi eksyä huonoja kennoja. Tiedä sitten.

+€+
10.09.2021, 18.29
Tuntuu että skene menee kokoajan enemmän siihen että akkukoot kasvaa ja moottorin tehosta on tehty joku pippelin pituusmittari. Asiaa ei ainakaan auta se, että EMBN hehkuttaa jokaisen pyörän kohdalla Newtonmetrejä.

Mitä enemmän akkua tungetaan pyörään, sitä enemmän se painaa. Nyt huidellaan jo 27 kilon paikkeilla noissa uusissa pyörissä. Itselläni seuraava sähkis tulee olemaan välimalli luomusta ja sähköstä. Varsinkin vaikeassa maastossa pyörän hyppyyttäminen ja käsittely on liian moottoripyörämäistä noilla painoilla.

ElBike
10.09.2021, 20.07
Tuntuu että skene menee kokoajan enemmän siihen että akkukoot kasvaa ja moottorin tehosta on tehty joku pippelin pituusmittari. Asiaa ei ainakaan auta se, että EMBN hehkuttaa jokaisen pyörän kohdalla Newtonmetrejä.

Mitä enemmän akkua tungetaan pyörään, sitä enemmän se painaa. Nyt huidellaan jo 27 kilon paikkeilla noissa uusissa pyörissä. Itselläni seuraava sähkis tulee olemaan välimalli luomusta ja sähköstä. Varsinkin vaikeassa maastossa pyörän hyppyyttäminen ja käsittely on liian moottoripyörämäistä noilla painoilla.

Ja joustomatkat kasvaa jatkuvasti. Muistelen kun 140 oli perus ja 160 jo kelpasi mihin tahansa alamäkeen. Nyt puhutaan jo 180-190mm joustoista. Mutta onhan se huomioitava että painava pyörä höytyy pitkästä joustosta ja lisätty 30mm ei suinkaan nosta pyörää saman verran vaan osa, ellei jopa suurin osa, lisäyksestä menee negatiiviseen joustoon.

Tottakai kevyttä fillaria saa hankkia ja siitä tykätä. Sehän on ihan omasta ajotyylistä kiinni mistä tykkää. Ja toki mieltymyksiin voi vaikuttaa kuskin oma koko/paino suhteessa fillariin. Jos elopaino on 65kg niin 27kg fillari on aika paljon. Sen sijaan sadan kilon keijukainen vie raskaampaakin sähköfillaria ihan nätisti. Ehkä tuo joustojen määrä korreloi hieman myös tuohon hyppyyttelyyn. Se on pitempijoustoisella painavalla fillarilla haastavaa, mutta sähköfillarilla onkin tullut monelle opeteltavaksi ajotyyli jossa vedetään suorempia linjoja eikä yritetäkään ajaa pikkutarkasti. Tätä suuntausta puoltaa myös rengaskokojen kasvu 29" ja geometrian pidentyminen loivine keulakulmineen. Ei sellaisilla pyörillä ole kiva ajaa trialia puiden ympäri. On sitten taas jokaisen omassa päässä, mitä arvostaa ja mistä tykkää. Itse pohtinut ihan puhtaan trial-fillarin hankkimista hyppyyttelytreeneihin ja sähköfillarilla sitten ajetaan loivempia linjoja kovaa.
Maastopyöräilyn alkuajoista saakka on jatkuvasti taitettu peistä siitä, mikä pyörätyyppi on paras ja yleisesti hyväksytty. Ensin oli joustokeulojen kieltäjät ja myöhemmin kai samat heput uhosi että täysjousto nyt on ainakin aivan turhaa. Mutta se nyt vain on niin kivaa ajaa herkällä, itselle säädetyllä pitkäjoustoisella täysjoustolla. Tottakai vauhdin pitää olla kovempi kuin ennen, jotta ajo tuntuu yhtä haastavalta kuin esim. jäykkäperällä, mutta samalla ajoon löytyy omanlainen flow, kun ei enää tarvi joka juurta varoa ja joka toiseen juureen tökätä. En edes enää muista milloin olen lentänyt tangon yli, kun muutama kymmen vuotta sitten sitä vain tapahtui, vaikka kuinka roikkui satulan takana (ei hissitolppia, tms.).

MRe
10.09.2021, 20.09
Laturitkin voisi kehittyä siten että niihin voisi määritellä miten täyteen akku ladataan. Esimerkiksi lähes tyhjän akun voisi ladata säilytyksen kannalta optimaaliseen tilaan ja ennen lenkille lähtöä saisi nopeammin täyteen. Tuntuu hassulle että jotkut virittelee omia ajastimia katkaisemaan latauksen, jne... Eikä välttämättä olisi huono purkutoimintokaan jossa vahingossa täyteen ladattu vara-akku voitaisiin ajaa säilytysjännitteeseen jos tiedossa on ettei sitä tule tarvitsemaan pitkään aikaan.

Laturi on aika tyhmä laite ja sellaisena pysyy. BMS sitten hoitaa sen latauksen ja tasapainottamisen. Latauksen keskeyttäminen on ongelmallista, kun kennot jäävät eri tilaan. Sen takia se latauksen loppuvaihe kestää niin kauan, kun kennot tasapainotetaan.

DJIn dronen akut tyhjentyvät 10vrk sisällä 70%:iin jos niitä ei käytetä. Mutta ne ovatkin LiPo-akkuja, joissa tuo on tarkempaa.

ElBike
10.09.2021, 21.07
Laturi on aika tyhmä laite ja sellaisena pysyy. BMS sitten hoitaa sen latauksen ja tasapainottamisen. Latauksen keskeyttäminen on ongelmallista, kun kennot jäävät eri tilaan. Sen takia se latauksen loppuvaihe kestää niin kauan, kun kennot tasapainotetaan.

DJIn dronen akut tyhjentyvät 10vrk sisällä 70%:iin jos niitä ei käytetä. Mutta ne ovatkin LiPo-akkuja, joissa tuo on tarkempaa.

Kyllä itselläni on RC-hommiin melko fiksuja latureita. Ne osaa pelkästään balansoida, ylläpitoladata, jne... Ei olisi mikään ongelma fillarin laturiin ympätä toimintoa jossa halutaan akku 80% ja balansoituna. Laturi sitten ilmoittelisi että kauanko arvelee hommaan menevän ja katkaisee jännitteet kun homma on ok.

ebike-harrastelija
10.09.2021, 21.17
Ei olisi mikään ongelma fillarin laturiin ympätä toimintoa jossa halutaan akku 80% ja balansoituna. Laturi sitten ilmoittelisi että kauanko arvelee hommaan menevän ja katkaisee jännitteet kun homma on ok.

Jep, onko vaan sitä kustannustehokkuutta (halvalla laturilla enempi voittoa)?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

+€+
10.09.2021, 21.36
Minulla on yksi 6k ajettu jammun akku jonka kapasiteettitesti näyttää yhtä palkkia vaille täydet. Ladattu miten sattuu ja aina täyteen kun ladataan. Netin pojat tuolla raportoineet samalle akulle paljon isompiakin lukemia eikä mitään isompaa degraatiota havaittavissa. Joten miksi jaksaisin välittää jostain patterin eliniän maksimoinnista ja tuhlata elämääni hinkkaamalla piuhoja ja jännittämällä sekuntikello kädessä akun vieressä? Ja mitä sitten vaikka se akku kuolisikin 7k kohdalla? Niitä saa kaupasta uusia ja käytettynäkin 3-400 eurolla mikä ei työssäkäyvän taloutta kaada jos 6-7 vuoden välein tuolainen investointi tulisi vastaan. Todennäköisemmin se pyörä on pöllitty tai muuten hajonnut jo paljon aikaisemmin kuin akku alkaa menettää kapasiteettiaan. Enkä nyt puhu mistään Bilteman 200Wh kiina-akuista.

MRe
10.09.2021, 22.04
Kyllä itselläni on RC-hommiin melko fiksuja latureita. Ne osaa pelkästään balansoida, ylläpitoladata, jne... Ei olisi mikään ongelma fillarin laturiin ympätä toimintoa jossa halutaan akku 80% ja balansoituna. Laturi sitten ilmoittelisi että kauanko arvelee hommaan menevän ja katkaisee jännitteet kun homma on ok.

Juu, RC-hommissa onkin fiksut laturit, kun se BMS on laturissa. Pyörissä se on akussa. Kuten olet varmaan havainnut, RC-akuista tulee balansointikaapeli joka kennosta. Koitapa tehdä moinen himmeli kilowatin akkuun.

Mutta siis se akun BMS voisi sanoa akulle, että nyt riittää, kun varaustaso olisi 80%. Jostain syystä tätä ei ole haluttu tehdä.

ebike-harrastelija
10.09.2021, 23.54
Oikealla laturilla ei tarviikaan jännittää, asettaa vaan tavoitevarausasteen esim. 80 pinnaa ja fiksu laturi hoitaa loput. Vähän kuin auton 12V akkujen ylläpitolaturitkin.

Se on kyllä totta, että suurimmalla osalla pyörä joko vaihtuu tai muuten happanee ennenkuin hyvä akku simahtaa.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Kuminauha
11.09.2021, 09.06
Mä edelleen toivon, että esim shimano tekis jonkun 250-300Wh akun, joka istus samaan ku 8035-L tai 8036. Näissä 30km perusajoissa ei saa ees puolia akusta kulutettua. Hyötynä sitten ois se reilu kilon kevyempi pyörä. Ei tällästä skenaariota varmaan silti koskaan tule ja toiveita voi vain elättää. Tällä hetkellä 8035-L akulla säästäis noin 650g painoa vs 8036.