Näytä tavallinen näkymä : Moniko innostunut dirtti tai BMX filaroinnista vanhemmalla iällä?
-Räpätin-
07.09.2021, 21.30
Itse hommasin sähkömaasturin alkuvuodesta ja sillä oli kiva kruisailla metsässä jne. No tuossa kesällä tuohon muutamien kilometrien päähän alettiin rakentaa skeittipuistoa ja siihen ekana tekivät pumptrackin ja ajattelin, että käympä huvikseen kokeilemassa. No siellä tuli sitten käytyä muutama rundi aina heittämässä fillarilenkin yhteydessä ja tämä muutama rundi määrä kasvoi kokoajan. Sitten homma meni siihen, että ajoin sinne suoraan kotoa ja sieltä suoraan kotiin eli metsäosuudet jäi täysin pois. Vauhtikin aikoi kasvaa sen verran, että ajattelin jäykkäperäiselle sähkömaasturille käy vielä jotain tätä menoa.
Pojat kun tykkää käydä skeittipuistoissa niin yhdessä paikassa oli kaksi kaverusta joista toisella oli dirtti fillari ja kävin kysymässä voinko käydä testaamassa ja testistä jäi hyvin positiivinen fiilis vaikka testirundi yhden kierroksen mittaiseksi jäikin. Sitten rupesin miettimään, että onko maastofillari sittenkään mun juttu ja kovasti teki mieli dirtti fillaria. No tilanne eskaloitui sen verran nopeasti, että jo muutaman päivän jälkeen pihassa oli käytettynä ostettu dirtti fillari. Nyt on sillä tullut käytyä ajelemassa noin 10 kertaa kolmen viikon aikana ja on se hauskaa touhua.
Mutta tämä ei ole ehkä se yleisin fillarointi muoto tälläselle 40+ ikäiselle ja ajattelin kysellä onko muut innostuneet dirtti/bmx fillaroinnista vähän vanhemmalla iällä? Otin tuon bmx:n tuohon mukaan kun dirtti ja bmx fillarit ovat aika samanlaiseen pyörittelyyn tarkoitettu.
Olen innostunut. Samalla kaavalla. Tosin en epäile maastosuuntautumistani. Etsinyt pitkään halpaa dirttiä kun ei viitsisi sekundäärisiin kokeiluihin kovin kallista fillaria ostaa. BMX oli halvempi joten sellaisella on tullut pumppailtua pumptrackilla, mutta isolle aikuiselle se tuntuu olevan vähän liian pieni. Ja isokokoista bmx:ää on vaikea löytää käytettynä.
Kunnon dirttiä ei tietääkseni ole lähistöllä mutta Matinkylän bmx-radalla olen käynyt kerran kaks kesässä. Tämän kesän toistaiseksi ainoa keikka sinne (pyörällä 7-8 km suuntaansa) oli just pari päivää sitten. Tällä kertaa ei itse asiassa jotenkin niin huvittanut mutta ehkä 6 kierrosta ajelin. Takajäykällä xc-pyörällä. Joskus käynyt täpärillä. Oikeaa bmx-pyörää olis mielenkiintoista kokeilla.
Edit. Niin ikää on täälläkin reilu 40. Ja bmx:ää kokeilin silloin muutama vuosi sitten ekaa kertaa kun Matinkylän rata aukesi. Mun kiinnostus on viimeiset vuodet kohdistunut eniten bike parkkiin jossa käymisen myös aloitin vasta kolme kesää sitten.
Dirttejä on kyllä pk seudulla. Onhan tuo kivaa puuhaa, ja dirttipyörä itselläkin täpärin kaverina. Tosin kun hieman oppi hyppimään niin tykkään enemmän tehdä sitä tuolla täpärillä, vaikka eise ihan samalla tavalla istu dirttihyndiin tai varsinkaan pumptrackille. Miettinyt vähän tuon dirtin vaihtamista bmx:ään kun ei tuo juurikaan enska täpäriä ketterämmältä tunnu käsitellä :D Mut lähinnä tottumuskysymys, tulee liian vähän ajettua tuolla dirtillä.
Itäpuolella ilmeisesti eli automatkan takana löytyy ilmeisesti kyllä mutta onkohan täällä Espoon suunnalla? Ns. Mikkelän dirtti junaradan vieressä on minua lähellä mutta se ei ole oikein minkäänlaisessa kunnossa ja tasoinen.
Munkan ghettodirttiä (https://www.google.com/maps/place/Munkkivuoren+dirtti/@60.2045109,24.8616207,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xba04369055a7c2ba!8m2!3d60.20 45109!4d24.8616207?hl=fi) on ainakin rakenneltu ahkerasti taas monen vuoden tauon jälkeen. Vaikka en siellä käykään muuten kuin välillä koukkaan cx-treenin yhteydessä sitä kautta, niin tulee seurailtua mitä siellä tapahtuu, kun on ihan naapurissa. Hyvyyteen en osaa ottaa kantaa. Meidän juniori pyöri bemaxin kanssa siellä jonkin verran aikoinaan, mutta on sen ikäinen tällä hetkellä, että ei enää kiinnosta (oikein mikään.. :))
Kyllähän BMX-radat on hauskoja ja vaikea niistä on ohi ajaa poikkeamatta ajamassa muutamaa kierrosta, jos on täysjäykällä liikenteessä. Sähkötäpärillä on joskus tullut kierrettyä mutta sen paikka on kyllä ihan jossain muualla.
Itse BMX-pyörä ja totisempi ajaminen ei oikein innosta. Pelkään liikaa luokkaantumista.
-Räpätin-
08.09.2021, 09.58
Olen innostunut. Samalla kaavalla. Tosin en epäile maastosuuntautumistani. Etsinyt pitkään halpaa dirttiä kun ei viitsisi sekundäärisiin kokeiluihin kovin kallista fillaria ostaa. BMX oli halvempi joten sellaisella on tullut pumppailtua pumptrackilla, mutta isolle aikuiselle se tuntuu olevan vähän liian pieni. Ja isokokoista bmx:ää on vaikea löytää käytettynä.
Itse en ole bmx pyörää kertaakaan koittanut ja dirtti oli mun valinta juuri sen bmx:n pienen koon takia. En nyt tarkemmin edes vertaillut bmx ja dirtti pyöränkokoja mutta bmx näyttää ainakin pieneltä :)
Itse kun noita käytettyjä katsoin niin hintaluokka meni suurinpiirtein näin:
200e saa aika piestyn laitteen joka todennäköisesti vaatii uusia osia
350e saa ajokuntoisen mutta jotain sanomista voi olla
500e voi saada jo uudehkon vähän ajetun
Tuo 500e hintaluokka oli se mihin itse päädyin ja sillä sai pari kertaa ajetun 2019 mallisen specialized P3:n jonka kunto oli erinomainen.
Kunnon dirttiä ei tietääkseni ole lähistöllä mutta Matinkylän bmx-radalla olen käynyt kerran kaks kesässä. Tämän kesän toistaiseksi ainoa keikka sinne (pyörällä 7-8 km suuntaansa) oli just pari päivää sitten. Tällä kertaa ei itse asiassa jotenkin niin huvittanut mutta ehkä 6 kierrosta ajelin. Takajäykällä xc-pyörällä. Joskus käynyt täpärillä. Oikeaa bmx-pyörää olis mielenkiintoista kokeilla.
Edit. Niin ikää on täälläkin reilu 40. Ja bmx:ää kokeilin silloin muutama vuosi sitten ekaa kertaa kun Matinkylän rata aukesi. Mun kiinnostus on viimeiset vuodet kohdistunut eniten bike parkkiin jossa käymisen myös aloitin vasta kolme kesää sitten.
BMX ratoja löytyy pk seudulta vissiin kaksi (matinkylästä ja kivikosta). Kumpaakaan en ole vielä käynyt koittamassa mutta pitää mennä jossain vaiheessa. En tiedä sitten riittääkö kunto se kun näyttää siltä, että joutuu aika kovasti polkemaankin.
Dirtti radoista mulla ei ole mitään tietoa enkä tiedä nyt ihan tarkkaan mitä sillä edes tarkoitetaan.
Dirttejä on kyllä pk seudulla. Onhan tuo kivaa puuhaa, ja dirttipyörä itselläkin täpärin kaverina. Tosin kun hieman oppi hyppimään niin tykkään enemmän tehdä sitä tuolla täpärillä, vaikka eise ihan samalla tavalla istu dirttihyndiin tai varsinkaan pumptrackille. Miettinyt vähän tuon dirtin vaihtamista bmx:ään kun ei tuo juurikaan enska täpäriä ketterämmältä tunnu käsitellä Mut lähinnä tottumuskysymys, tulee liian vähän ajettua tuolla dirtillä.
Itse tuota dirt pyörää koittanut kerran hiekka pohjalla kun koitin savelassa ajaa niitä pikkupomppuja tai mitä ne nyt oikealta nimeltä olevat ne sora/hiekka/multa mössöstä tehdyt hyppyrit. Eihän siitä mitään tullut kun en pomppua vielä osaa niin en päässyt yli sen hyppyrin toiselle puolelle vaan pötkähdin aina siihen päälle.
Pumptrack ja skeittiparkkien rakennelmat on se mikä itseä napostelee ajella. Omasta mielestä savelassa tällä hetkellä parhaimmat paikat ajella. Jotenkin tuntuu tuo asfaltti, betoni ja vaneri rampit enemmän omalta jutulta kuin sora, hiekka ja metsä.
Tuusulassa firan montuillahan on hyviä dirtti hyppyreitä mutta niissä on ne gäpit välissä niin ne vähän jännittää. Kävin niitä pari kertaa sähkömaasturilla ajamassa mutta ajattelin, että mitenhän tässä käy jos siellä yksin ollessani itseni pompuissa telon.
BMX ratoja löytyy pk seudulta vissiin kaksi (matinkylästä ja kivikosta). Kumpaakaan en ole vielä käynyt koittamassa mutta pitää mennä jossain vaiheessa. En tiedä sitten riittääkö kunto se kun näyttää siltä, että joutuu aika kovasti polkemaankin.
Kerran yksi koutseista näytti että Kivikon radan pääsee polkematta kun osaa pumpata :)
Tosi raskasta ja hyvää treeniä se on osaamattomalle. Harvakseltaan mutta yhteensä puolenkymmentä kertaa olen käynyt sitten radan avaamisen jälkeen eikä ole vielä pumppauksen salat kunnolla auenneet. Onhan se isompikin BMX (cruiser?) erikoisen tuntuinen ajaa perusmaastopyöräilijälle.
Matinkylänkin pääsee polkematta jopa tällainen kokematon satunnainen kokeilija. Mutta just ja just meni enää vika suora läpi kun joskus testasin. Normaalisti tulee poljettua kurvin jälkeen parit lisäpolkaisut vauhtia. Riippuu myös tuulesta ja sen suunnasta.
Tässä pätkä siitä viime viikkoisesta pyörähdyksestä radalla tosiaan xc takajäykällä. Tuo kolmas suora jota ei videossa enää mukana on hauskin siinä mielessä, että sen kummuista saa vauhtia jopa selvästi lisättyä koko ajan.
https://www.pinkbike.com/video/541752/
Kunnon dirttiä ei tietääkseni ole lähistöllä*
Niin tuollahan on metsissä epävirallisia mutta ne varmaan tiedätkin
Siis tiedän vain Mikkkelän dirtin ja sitten siellä Espoon ja Vantaan rajalla Rajatorpantien ja Hämeenkyläntien risteyksen tienoilla olevan tiedän. Mutta jos Espoon keskuksen suunnilla, alle 10 km säteellä, on muitakin niin sopii laittaa vinkkiä.
Espoon suunnalla Tillinmäen dirtti, leppävaaran dirtti ja Linnaisten dirtti, mitkä äkkiseltää tulee mielen. Munkkivuoressa myös dirtti, vai meneekö liian kauas?
Pikku monttuja EKP, Matinlahden metsässä, TAlin RAnta .. Espoonlahden pumptrackki, mitähän vielä
Itsekin näin keski-ikäisenä hommasin pari vuotta sitten dirtin, mutta enpä minä sillä ajaa osaa :D
Tuusulassa firan montuillahan on hyviä dirtti hyppyreitä mutta niissä on ne gäpit välissä niin ne vähän jännittää. Kävin niitä pari kertaa sähkömaasturilla ajamassa mutta ajattelin, että mitenhän tässä käy jos siellä yksin ollessani itseni pompuissa telon.
Siihen ensimmäiseen gäppiin on helppo tehdä tilapäinen keissipöytä (toki luontoa vahingoittamatta). Harjoittelun jälkeen sitten korjailee jäljet. Kaveri tietysti mukaan varmuuden vuoksi. :)
Siis tiedän vain Mikkkelän dirtin ja sitten siellä Espoon ja Vantaan rajalla Rajatorpantien ja Hämeenkyläntien risteyksen tienoilla olevan tiedän. Mutta jos Espoon keskuksen suunnilla, alle 10 km säteellä, on muitakin niin sopii laittaa vinkkiä.
Tolkin dirtti (https://www.youtube.com/watch?v=RA4sjNrT698) ei taida olla 10 km säteellä, mutta on ainakin kohtuullisen automatkan päässä.
-Räpätin-
14.09.2021, 15.50
Itsekin näin keski-ikäisenä hommasin pari vuotta sitten dirtin, mutta enpä minä sillä ajaa osaa :D
Itse olen käynyt pumptrackillä pumppailemassa ja se ei mitään osaamista edes vaadi niin kauan kuin maassa pysyy. Itse koitan kyllä vähän pomppiakin mutta aika säälittävän näköistähän se vielä on.
Toinen mikä on hauskaa on ne isommat rullalautarampit joissa olen vähän jotain 180 pomppuja koittanut tehdä. Tähän tarkoitukseen savelan mesta on paras missä olen käynyt. Vanerirampit on vähän turvallisempia kaatuakkin kuin asfaltti ja betoni.
Tolkin dirtti (https://www.youtube.com/watch?v=RA4sjNrT698) ei taida olla 10 km säteellä, mutta on ainakin kohtuullisen automatkan päässä.
Missäspäin tällänen sijaitsee?
-Räpätin-
17.09.2021, 11.33
Nyt on käyty kokeilemassa firan hyppyrit ja kivikon bmx rata.
Firan hyppyreistä niin oli ne kyllä pelottavan korkeita. Siellä ei ollut muita niin kehtasin ottaa pienen videon muutamasta hypystä ja oli se kyllä niin säälittävän näköistä, että onneksi kukaan ei nähnyt.
Kivikon bmx radasta huomasin aika nopeasti, että ei vaan kunto riitä ja pomppua pitää harjoitella, että pääsee pomppaamaan gäpin yli. Tosin pelkkä pomppu ei auta jos ei vauhtia ole tarpeeksi.
Firan hyppyreissä pelottavinta on miten hiljaa niihin pitää mennä. Korkeaksi en niitä kyllä sanoisi, tosin ne saattaa muuttua vähän väliä. Tommoset kivikon tapaiset bmx racing radat ei ole oikee itteä innostanu, savelan tapaset pienet pumptrackit ihan hauskoja, mutta äkkiä niissäkin kunto loppuu.
Kjaukonen
06.10.2021, 11.49
Espoon suunnalla Tillinmäen dirtti, leppävaaran dirtti ja Linnaisten dirtti, mitkä äkkiseltää tulee mielen. Munkkivuoressa myös dirtti, vai meneekö liian kauas?
Vieläkö tillinmäestä löytyy dirtti vai onko jäänyt rakennusten alle?
Taitaakin olla muisto vain.
-Räpätin-
05.02.2022, 20.09
Sais jo lumet sulaa niin pääsis taas dirtillä ajelemaan. Viime vuonna tuli niin pitkään käytyä ajamassa kuin se vain onnistu ja viimeisillä kerroilla alkoi jo jäätä olemaan siellä täällä niin oli fiksumpaa lopettaa. Vantaan ilolaan valmistui viime vuoden lopulla pumptrack ja skeittiparkki jossa tuli käytyä monta kertaa. Vauhtia tuntuu pumppiradalla saavan jo ihan hyvin mutta hypyistä ei vielä meinaa tulla mitään. Tytär oli pari kertaa mukana ja se sano, että mun hypyistä tulee lähinnä merimakkara mieleen joka nyt ei kauheen hyvältä kuulostanut.
Tuusulaan valmistuu heinäkuussa 2022 bmx rata niin sitten niitäkin on 3 tässä pk seudun lähituntumassa. Alustavien tietojen mukaan se tulisi olemaan kaikille aina avoin eikä sellanen kivikon kaltainen auki tiettyinä aikoina ja sitten siitä pitää vielä maksaa tyyppinen. Tottakai siellä jotain kisoja tulee olemaan jolloin sinne ei pääse itse toheltamaan.
Voi sitä tosiaan vähän vanhemmallakin iällä(50+) innostua dirtistä:) Itse hommasin viime kesänä täpäreiden kaveriksi ja hauskaa homma, ainoa pieni ongelma kun lukoilla tottunut ajamaan enkä kehtaa lukkoja dirttiin laittaa niin se tottuminen flätteihin. Erittäin opettavaista ja hyvää treeniä kyllä fläteillä ajaminen mutta pitäis useammin dirtillä ajaa kun tosiaan menee aina puolituntia ennenkuin rupee yhtään sujumaan.
Monet käyny esim terminaali 360 ajamassa dirteillä nyt. Savelassa kans pumptrackkia, mut pitääpä muistaa tuo ilola käydä kokeileen, skeitillä myös.
-Räpätin-
06.02.2022, 20.01
Voi sitä tosiaan vähän vanhemmallakin iällä(50+) innostua dirtistä:) Itse hommasin viime kesänä täpäreiden kaveriksi ja hauskaa homma, ainoa pieni ongelma kun lukoilla tottunut ajamaan enkä kehtaa lukkoja dirttiin laittaa niin se tottuminen flätteihin. Erittäin opettavaista ja hyvää treeniä kyllä fläteillä ajaminen mutta pitäis useammin dirtillä ajaa kun tosiaan menee aina puolituntia ennenkuin rupee yhtään sujumaan.
No niin sitä pitää. Joo ei taida lukot toimia dirtissä oikein :)
Tuo terminaali360 näyttää kyllä paikalta jossa pitäis joskus käydä. Onko siellä omat vuorot fillareille vai kaikki eri välineet sekaisin samaan aikaan?
Ei varsinaisia vuoroja, ellei ota privaattivuoroa. Mitä videoita katellu, niin ei vaikuttaisi ruuhkaa olevan.
-Räpätin-
06.02.2022, 20.37
Mulla tää fillarointi on sen verran uusi juttu niin ei ole tullut mitään fillariporukoita joiden kanssa voisi tuollaista privavuoroa harkita. Ei muuten ole mikään mahdoton tuo privavuoron hinta jos siis olis se porukka... vink vink jos joku on sellaista järjestämässä niin voin tulla mukaan.
Kyllä siihe hintaa mun mielestä pitäis porukkaa olla enempi mitä sielä normaalisti näkyy olevan :D varmaan tuo ihan normaalikin käyntihinta pitää kävijämäärät kurissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.