PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rockshox Sid keulalukon vikaantuminen



Wason
06.09.2021, 13.39
Moi.

Otsikonmukainen vaiva, oli toistamiseen Rokkarilla takuuhuollossa kun 2kk sisään hajosi uudestaan. Onko kokemuksia, kuinka yleistä on että keulalukko vikaantuu?

Vaihtoivat taas uudet tiivisteet ja nesteet keulaan.

E: vikaantumisella tarkoitan tässä tapauksessa sitä, että lukitus ei enää pidä. Ilmeisesti nesteet valuu pois eikä tiivisteet pidä.

Kanuuna
06.09.2021, 13.58
Mikä vaimennin?

Wason
06.09.2021, 14.15
Mikä vaimennin?

Rockshox Sid vm. 2011.

mackaiweri
06.09.2021, 14.40
Kyllähän se on ihan normaalia, että tiivisteet ovat 10 vuoden jälkeen vaihtokunnossa. Tuossa pitäisi olla motion control -vaimennin, joka ei ole ns. huollettavaa mallia. Vaimentimen saa kyllä auki, mutta sisuksiin ei rokkarilta saa uusia tiivisteitä. Toki ainahan tiivistekaupoista saa suurinpiirtein oikean kokoiset tiivisteet. Eli uutta vaimenninta keulaan, jos lukitus edelleen temppuilee.

https://www.bike-components.de/en/RockShox/10-mm-Compression-Damper-for-SID-Reba-Bluto-p50212/

Wason
06.09.2021, 14.51
Kyllähän se on ihan normaalia, että tiivisteet ovat 10 vuoden jälkeen vaihtokunnossa. Tuossa pitäisi olla motion control -vaimennin, joka ei ole ns. huollettavaa mallia. Vaimentimen saa kyllä auki, mutta sisuksiin ei rokkarilta saa uusia tiivisteitä. Toki ainahan tiivistekaupoista saa suurinpiirtein oikean kokoiset tiivisteet. Eli uutta vaimenninta keulaan, jos lukitus edelleen temppuilee.

https://www.bike-components.de/en/RockShox/10-mm-Compression-Damper-for-SID-Reba-Bluto-p50212/

Ok, kiitoksia viestistä.

Koko keula on vielä takuunalainen, kun pyörä ostettu liikkestä vasta alle pari vuotta sitten. Katsotaan nyt alkaako tuo toimimaan.

Wason
06.09.2021, 14.54
Kysytään vielä semmoinen, että jos keulalukko "unohtuu" päälle, niin kuinka herkästi nuo tiivisteet pettävät esim. töyssyistä?

maalinni
06.09.2021, 15.53
Kysytään vielä semmoinen, että jos keulalukko "unohtuu" päälle, niin kuinka herkästi nuo tiivisteet pettävät esim. töyssyistä?

Ainakin Reconilla olen tuon onnistunut tekemään.

Wason
07.09.2021, 12.05
Kyllähän se on ihan normaalia, että tiivisteet ovat 10 vuoden jälkeen vaihtokunnossa. Tuossa pitäisi olla motion control -vaimennin, joka ei ole ns. huollettavaa mallia. Vaimentimen saa kyllä auki, mutta sisuksiin ei rokkarilta saa uusia tiivisteitä. Toki ainahan tiivistekaupoista saa suurinpiirtein oikean kokoiset tiivisteet. Eli uutta vaimenninta keulaan, jos lukitus edelleen temppuilee.

https://www.bike-components.de/en/RockShox/10-mm-Compression-Damper-for-SID-Reba-Bluto-p50212/

Tuo ei tuoteselosteen mukaan käy ilmeisesti 100mm haarukkaan? Tuo oma Sid on 100mm:n joustomatkalla.

mackaiweri
07.09.2021, 15.37
Tuo ei tuoteselosteen mukaan käy ilmeisesti 100mm haarukkaan? Tuo oma Sid on 100mm:n joustomatkalla.
Joo tuo ei käy 100mm joustavaan SIDiin. Jos kyseessä SID A Race tai RLT etälukituksella, niin alle oleva osa pitäisi sopia.

11.4015.296.010 FORK COMPRESSION DAMPER - REMOTE 17MM (POPLOC, PRE-2013 PUSHLOC) MOCO (INCLUDES SPOOL, CABLE CLAMP, GATE KNOB, SCREW) 08-11 SIDA RACE/RLT (80/100MM ONLY)

Wason
07.09.2021, 16.09
Joo tuo ei käy 100mm joustavaan SIDiin. Jos kyseessä SID A Race tai RLT etälukituksella, niin alle oleva osa pitäisi sopia.

11.4015.296.010 FORK COMPRESSION DAMPER - REMOTE 17MM (POPLOC, PRE-2013 PUSHLOC) MOCO (INCLUDES SPOOL, CABLE CLAMP, GATE KNOB, SCREW) 08-11 SIDA RACE/RLT (80/100MM ONLY)

Jep, juuri tuollainen se lukitus on. Kiitos.

MTB Engineer
08.09.2021, 09.45
Motion Control -vaimentimen yläpään kompressiovaimennin, eli tuo muovinen osa, harvoin vaikuttaa lukitukseen, koska se on täysin avoin. Jos öljy vähenee lukitus katoaa, ja tämän huomaa helposti kun öljymäärä alajalassa kasvaa. Vaimenninvarren tiiviste liukuputken alapäässä vuotaa ja päästää vaimenninöljyt jalkaan. Motion control on myös erittäin nuuka öljymäärästä, ja öljymäärä muuttuu iskun mukaan eli oikea tapa mitata öljy on mitata tasoa eikä määrää.

Erikoinen kauppa jos vm. 2011 keulassa on vielä takuu...

solisti
08.09.2021, 11.06
Ratsastetaan aiheella, mulla on 2006 SID World Cup (Dual air, Motiaon control, Poploc) jossa on myös ongelma lukituksen kanssa. Ensiapu olisi ilmeisesti lisätä vähän öljyä? Mutta paljonko?
Oikea jalka täyteen? https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/06SID%20SVC%20Guide%20Rev%20C%20hq.pdf

SID TEAM/WORLD CUP DUAL AIR RIGHT LEG
MOTIONCONTROL/OIL WEIGHT/BOTTOM VOLUME/OIL WEIGHT
Full(fill from bottom of tube) / 5 wt / 10cc/ml /15 wt

SID TEAM/WORLD CUP DUAL AIR LEFT LEG
TOP VOLUME/OIL WEIGHT/BOTTOM VOLUME/OIL WEIGHT
3cc/ml / 15 wt / 10cc/ml /15 wt

mackaiweri
08.09.2021, 11.37
Motion Control -vaimentimen yläpään kompressiovaimennin, eli tuo muovinen osa, harvoin vaikuttaa lukitukseen, koska se on täysin avoin. Jos öljy vähenee lukitus katoaa, ja tämän huomaa helposti kun öljymäärä alajalassa kasvaa. Vaimenninvarren tiiviste liukuputken alapäässä vuotaa ja päästää vaimenninöljyt jalkaan. Motion control on myös erittäin nuuka öljymäärästä, ja öljymäärä muuttuu iskun mukaan eli oikea tapa mitata öljy on mitata tasoa eikä määrää.

Erikoinen kauppa jos vm. 2011 keulassa on vielä takuu...

Nimenomaan kompressiovaimentimella toteutetaan keulan lukitus. Kompressiovaimentimen pohjassa on venttiili, joka on kiinni keulan ollessa lukittu. Floodgaten toiminta on hieman monimutkaisempi, mutta se toimii käytännössä kuin säädettävä paineenrajoitusventtiili.

mackaiweri
08.09.2021, 11.42
Ratsastetaan aiheella, mulla on 2006 SID World Cup (Dual air, Motiaon control, Poploc) jossa on myös ongelma lukituksen kanssa. Ensiapu olisi ilmeisesti lisätä vähän öljyä? Mutta paljonko?
Oikea jalka täyteen? https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/06SID%20SVC%20Guide%20Rev%20C%20hq.pdf

SID TEAM/WORLD CUP DUAL AIR RIGHT LEG
MOTIONCONTROL/OIL WEIGHT/BOTTOM VOLUME/OIL WEIGHT
Full(fill from bottom of tube) / 5 wt / 10cc/ml /15 wt

SID TEAM/WORLD CUP DUAL AIR LEFT LEG
TOP VOLUME/OIL WEIGHT/BOTTOM VOLUME/OIL WEIGHT
3cc/ml / 15 wt / 10cc/ml /15 wt
Öljyä tulee kompressiovaimentimen alareunaan asti. Noin 100ml sitä tulee, mutta kannattaa etsiä rokkarin huoltomanuaali, jossa on tarkkaa määrä.

Wason
08.09.2021, 12.18
Motion Control -vaimentimen yläpään kompressiovaimennin, eli tuo muovinen osa, harvoin vaikuttaa lukitukseen, koska se on täysin avoin. Jos öljy vähenee lukitus katoaa, ja tämän huomaa helposti kun öljymäärä alajalassa kasvaa. Vaimenninvarren tiiviste liukuputken alapäässä vuotaa ja päästää vaimenninöljyt jalkaan. Motion control on myös erittäin nuuka öljymäärästä, ja öljymäärä muuttuu iskun mukaan eli oikea tapa mitata öljy on mitata tasoa eikä määrää.

Erikoinen kauppa jos vm. 2011 keulassa on vielä takuu...

Ok, sitten ne edellisetkin rokkarilla vaihdetut uudet tiivisteet alkoi falskaamaan melko nopeasti.

Kysyn uudestaan, että kuinka herkkiä nuo tiivisteet on pettämään jos lukitus päällä ajaa jostain töyssystä?

Pyörä ostettu uutena varastotyhjennyksenä alle 2 vuotta sitten, joten ihan lain mukaankin takuu päällä. Ei se sen erikoisempaa ole.

mackaiweri
08.09.2021, 12.33
Jos puhutaan kompressiopatruunan alaosan ja liukuputken välisestä tiivisteestä, niin ei uuden tiivisteen pitäisi pettää. Jos keula toimii auki ollessa normaalisti, niin öljy ei ole karannut alajalkaan.

Kanuuna
08.09.2021, 13.02
…lain mukaankin takuu päällä.

Takuuta ei välttämättä ole, mutta virhevastuu kylläkin.

lansive
09.09.2021, 11.04
Missä tuo keula on ollut takuuhuollossa? Tuskin sitä tehtaalle on lähetetty. Jos joku pyörähuollon yleismies vaihtaa uuden tiivisteen katsomatta mikä sen aiheutti, niin kierre jatkuu ja jatkuu.

Oliko lukitusvipu tangossa ja liike välittyy vaijerilla? Jos on niin onko tarkastettu, että lukituksen nuppi haarukassa kääntyy loppuun asti? Vaijerin luistaminen lukitusruuvin alta on noissa ihan yleinen ongelma ja mekanismin herkkyydestä johtuen lukko ei sitten enää toimi.

MTB Engineer
09.09.2021, 11.08
Nimenomaan kompressiovaimentimella toteutetaan keulan lukitus. Kompressiovaimentimen pohjassa on venttiili, joka on kiinni keulan ollessa lukittu. Floodgaten toiminta on hieman monimutkaisempi, mutta se toimii käytännössä kuin säädettävä paineenrajoitusventtiili.

Aivan oikein, ajatuspieru. Vikahan voi tosin olla myös mekaaninen eikä tiivisteessä, jolloin tuo alapään floodgate ei käänny vivusta käännettäessä oikeaan asentoon ja jää osin auki.

Öljyn vaikutus on kuitenkin helppo sulkea pois. Jos alajalka on täynnä öljyä ja vaimennin vajaa on vuoto varren tiivisteessä. Jos taas öljyä on riittävästi niin vika kompressiovaimentimessa.

Wason
09.09.2021, 12.32
Missä tuo keula on ollut takuuhuollossa? Tuskin sitä tehtaalle on lähetetty. Jos joku pyörähuollon yleismies vaihtaa uuden tiivisteen katsomatta mikä sen aiheutti, niin kierre jatkuu ja jatkuu.

Oliko lukitusvipu tangossa ja liike välittyy vaijerilla? Jos on niin onko tarkastettu, että lukituksen nuppi haarukassa kääntyy loppuun asti? Vaijerin luistaminen lukitusruuvin alta on noissa ihan yleinen ongelma ja mekanismin herkkyydestä johtuen lukko ei sitten enää toimi.

Ihan Rockshoxin tehtaalla takuuhuollossa se keula ollut 2x nyt 3kk sisään. Olin yhteydessä sinne, mutta eipä sieltä sen enempää dataa saanut mikä aiheuttanut, kun ei edes kyseistä takuuhuoltoa muistanut tsi kiinnostanut muistaa. Kovin tympeää asiakaspalvelua. Kun keula tuli, luki työselosteessa, että kaikki tiivisteet ja nesteet vaihdettu.

Lahdessa ei ole yhtään varsinaista liikettä, joka tekee keulahuoltoja.

P.s. On tietenkin kokeiltu, että keulalukituksen mekanismi tekee täyden liikkeen.

lansive
09.09.2021, 13.06
Tuossa (https://bikerumor.com/2010/08/20/tech-article-how-rockshox-motion-control-works/) on vähän selitetty motion controllin ja sen lukituksen toimintaa. Harvinaisen simppeli kapistus.

Wason
14.09.2021, 14.50
Kysytään vielä keulan joustomatkasta. Paljonko tuon silmämääräsesti pitäisi joustaa? Jos ottaa esim. ilmat pois, niin kyllä tuo oma pohjaa selvästä ennen kuin liukuputki on kokonaan sisällä.

Kuminauha
14.09.2021, 15.07
Kyllä ainakin oma lyrikki pohjaa kruunuun asti.

Wason
14.09.2021, 16.18
Ilmeisesti tässä keulassa on edelleen jotain mätää, kun jää 5cm matkaa liukuputkeen….

Joko Rokkarilla laittanut väärän öljymäärän keulaan, taikka sitten lukituspatruunan öljyt valuu alas... kyllä alkaa ottaa päähän, kun kolmatta kertaa keula takaisin :mad:

mackaiweri
15.09.2021, 15.14
Vikaahan tuossa keulassa on. Taiwanissako asti sun keulas oli huollossa? Mun käsittääkseni Rokkarin tehdas on siellä..

Wason
06.10.2021, 20.24
Noniin, keula tuli takaisin. Kuulemma oli liikaa öljyä alajalassa.
Nyt kun pohjaan keulan, keula jää edelleen 5-6mm kruunusta. Onko normaalia ettei mene loppuun asti vai ei?

Kanuuna
06.10.2021, 20.47
Nyt kuulostaa normaalilta. Oliko sinne alajalkaan valahtanut öljyt ylhäältä vai oliko alajalkaan laitettu liikaa?

Wason
06.10.2021, 21.01
Nyt kuulostaa normaalilta. Oliko sinne alajalkaan valahtanut öljyt ylhäältä vai oliko alajalkaan laitettu liikaa?

No huh!
Vastaus oli, että oli laitettu vähän liikaa öljyä.. mutta seuraan tilannetta. Jos joustomatka alkaa lyhentyä, tietää että ylhäältä valahtaa öljyt alas… vielä kun on takuuta jäljellä..

Ja kiitos vielä vastauksista!

Wason
09.09.2022, 11.28
Ja taas mennään; sama ongelma, keulalukko ei pidä. Takuu loppunut joulukuussa.

Joustomatka lyhentynyt hieman, vajaa sentin kruunusta niin pohjaa —> öljyä valunut hieman alajalkaan. Mietin jo, että poistan keulalukon kokonaan, eli tyhjentäisi keulalukinsäiliön öljystä.

Onko iso homma vaihtaa alajalkaan öljyt, nyt kun siellä on hieman liikaa?

MTB Engineer
13.09.2022, 12.55
Nippuside pyyhkijän ja liukuputken välistä niin saat alajaloista ilmat pois. Vaimenninta ei kannata tyhjentää tai keula on aivan kamala ajaa. Harkitsisin paremman vaimentimen vaihtoa tilalle tai uutta keulaa.

Wason
10.05.2024, 18.22
Taas mennään; nyt kun pyöräilykausi taas startannut, tuo iänikuinen vaiva edelleen ongelmana. Joustomatka nyt enää noin 50% mitä pitäisi olla, eli alajalkaan mennyt ylhäältä öljyt. Ei tullu koskaan takuunalaisena kuntoon.

Tuon lukitusvaimentimen jos jättää kokonaan pois toiminnasta, niin ei tarvitse tätä ilmiötä enää odottaa. Eli tarvitsisi alajalka avata, että että saisi mahd. nopeesti öljyt pois ja oikea määrä takaisin? Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
Varmaan murheet loppuisi jos Foxin keulan laittaisi kiinni.

Tietääkö joku Lahden seudulla tai Päijät-hämeestä pätevää keulahuoltomiestä, joka taitaisi homman? Keula siis Rockshox SID RLT Ti vm. 2011.

Kanuuna
08.01.2025, 09.04
Kysytäänpäs täällä. SID SL gen 1 raceday-vaimentimella. Vaimennin vuotaa öljyä, kuten netissä monella. Lukittaessa keula jää veltoksi, eli vaimentimessa ilmaa. Ilmaamalla korjautuu hetkeksi, mutta heti jonkun ajan päästä pehmenee taas.

Onnistuuko tuota huoltaa jotenkin, eli onko vikakohta tiedossa? Keula on edelleen takuunalainen. Vaihtoehtona siis keulan palautus ja rahat takaisin.