Näytä tavallinen näkymä : Mikä tyhjensi renkaan?
Maantiepyörän avorengas tyhjeni kesken ajon, mutta vain sen verran että sen tunsi selvästi.
Vanne ei hakannut maahan, joten ajoa oli mahdollista jatkaa.
Kotona rengas oli selvästi tyhjentynyt, mutta paineita en mitannut.
Ajoon lähtiessä paineet olivat 8,5 baria.
Mistä mahtaa olla kyse, miksei tyhjentynyt kokonaan, niin kuin yleensä?
Ajoin siis puolityhjällä yli puoli tuntia...
maalinni
05.09.2021, 20.10
Onpa hassua, veikkaisin jotain häikkää venttiilissä, mutta en kyllä keksi että mitä. Tai sitten keliolosuhteet muuttuivat +35C -> -20C
Sisurin kanssa mulla on käynyt siten, että rengas on jonkin verran tyhjentynyt ajon aikana mutta vasta pysähtyminen on tyhjentänyt renkaan kokonaan.
Marsusram
05.09.2021, 22.30
Venttiilin juuresta oli kerran sisäkumi halkeillut. Paineen laskettua alkoi pitää.
Risto Koivunen
06.09.2021, 21.31
Siis oliko kyseessä äkillinen vai asteittainen tyhjeneminen?
Itse olen kerran kokenut hidasta asteittaista tyhjenemistä lenkin aikana, kun suoraan pakkauksesta vedetyn sisäkumin presta-venttiilin sielu oli ollut hieman löysällä ja päästänyt hitaasti ilmaa ulos. Tuon jälkeen on tullut kiinnitettyä paremmin huomiota sielun kireyteen aina kun ottaa uuden sisäkumin pakkauksesta.
Firlefanz
07.09.2021, 08.33
Olisin kuvitellut että tuollainen hitaasti vuotava rengas olisi ollut kaikille tuttu kokemus. Englantilaisillehan se on "slow leak" ja ruotsalaisille "pyspunka". Joskus reikä vain on niin mitättömän pieni, että
rengas tyhjenee niin hitaasti ettei siihen heti kiinnitä huomiota ja sen huomatessaan tyhjenemistä voi erehtyä pitämään äkillisenä.
Tämmöisessa tapauksessa matkaa voi yleensä jatkaa yllättävän pitkään pumppaamattakin. Jos pumppaa lisää painetta, voi käydä niin että rengas tyhjeneekin sitten nopeammin ja joutuu perille päästäkseen joko pysähtymään lyhyehköin (ja lyhenevin) välein tai vaihtamaan renkaan normaaliin tapaan. (Kerran olen ajanut hieman yli 50 km ja pumppasin lisää ilmaa ainakin neljästi.)
Toinen versio samasta ilmiöstä on että kun on aamulla lähdössä ajamaan, huomaa että rengas on yön aikana tyhjentynyt hieman, mutta kun sen saa pumpattua normaalipaineiseksi, arvelee ettei rengasta tarvitse kuitenkaan vaihtaa. Sitten käy lähes sataprosenttisen varmasti niin että lenkin aikana rengas jossain vaiheessa tyhjenee totaalisesti.
Olen asiaa tuumaillessani pitänyt mahdollisena sitäkin että joskus siru joka sisurin puhkaisi voisi ikään kuin jäädä reiän tukoksi. Mutta tätä teoriaa en ole onnistunut varmentamaan,,,
Nooolin tarina ei kerro mitä sitten tapahtui, mutta luultavasti viimeistään seuraavana päivänä rengas olisi ollut kokonaan tyhjentynyt.
PS Riston esiinnostama selitys on hyvin mahdollinen silloin kun venttiilin sielu on kierrettävää mallia!
Joo, just näin, aamulla rengas oli tyhjä.
En ole vielä vaihtanut uutta, enkä näin ollen ole päässyt tutkimaan tarkemmin vikaa/vuotoa.
Lämpötila laski aika paljon, päivän +15:stä illan ja puhkeamisajankohdan +7:ään, toisaalta, rengas oli täytetty aamulla +7:ssä.
HXX1100H
07.09.2021, 13.32
Sisurin iroittaminen ja upotus veteen . Pienetkin reiät ja venttiilin vuotamiset paljastuisivat.
Joni Kani
07.09.2021, 19.22
Venttiilin juuresta oli kerran sisäkumi halkeillut. Paineen laskettua alkoi pitää.Tämä vois olla eli jokon vääntää edes vähän sitä venttiiliä jolloin juuresta aukeaa isompi reikä ja kun palaa takaisin reikä sulkeutuu. Yms.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.