PDA

Näytä tavallinen näkymä : Renkaat eMTB

ruuduntakaa
01.09.2021, 09.25
Sähköpyörien rengastukselle oma osionsa. Kokemuksia, suosituksia, uteluita.

Eddy Current (https://www.schwalbe.com/en/mtb-reader/eddy-current-rear)29 2.6-kokemuksia:

Nämä tuli siis korvaamaan jo vähän kuluneet Specialized Butcher 2.6 T9 (https://www.mtb-mag.com/en/tested-specialized-butcher-t9-grid-trail/)/Eliminator 2.6 T7/T9 Gravity (https://www.mtb-mag.com/en/tested-specialized-eliminator-grid-gravity-t7-t9/)-renkaat.
Vaihtelun-ja kokeilunhalu tietty asiassa mukana. :)

Heti aluksi panin merkille sivujen jäykkyyden. Eikä ollut kovin pahat saada kiekoille. Toisin kuin netti väittää.

Ensimmäinen lenkki oli kuin olis kivirekeä ajanut. Paineet siis laitoin mutuna samat kuin oli Spessun Butcher T9/Eliminator T7/T9 Gravityssa.
Piti pudottaa jo kesken lenkin.
Peukalomittarillahan näitä ei pysty mittaamaan, pakko olla mittari. Jäykkyys kai tekee sen.
Olin aluksi vähän huolissani jäykkyydestä, kuinka moinen rengas toimii kevyellä kuskilla.

Ja tän aamun jälkeen totean että jäykkärunkoinen rengas omaa tosiaan niin paljon etuja että niillä mennään tästä eteenpäin.
Ehkä mä jopa otan eteenkin Super Gravityn kun löydän sen MM jostain.

Aamulla lähtiessä mittailin EC:n paineet 1,0/1,1bar(kuski 72kg). En nyt mitään alamäkienskaa ajanu mutta kivikkoa ja juurakkoa päästelin tasamaalla ihan huoletta.
Ei mitään ongelmia. Jos oikein märkää olis ja hiljaisempi vauhti voi painetta tiputtaa tuostakin ihan huoletta.
Ihan uskomatonta että voi vetää moisilla paineilla. Tulee läskipyöräajat mieleen. ;)

Kävin myös Laajiksen mutkapätkän rullailemassa alas, ei mitään ongelmia bermeissä ja pikku pompuissa noilla paineilla.
Ja nyt siis edessä Super Trail, ei Gravity.
Ja tuntuu EC loistavan moisessa ajossa, ei ne kyllä huonot ole juurakko-/kivikkohelvetissäkään.

Kunnon märälle en ole päässy niiden kanssa vieläkään joten siitä ei vielä osaa etupään osalta sanoa. Se on asia mikä tässä ehkä kiinnostaa enemmälti; kuinka noilla pärjää syksyn liukkailla.

Mutta sangen vakuuttava rengastus näin alkumetreillä ainakin kuivahkolla/vähän kostealla kelillä. Ja tarpeeksi järeät kovempaakin menoon.
Ja paineet voi tosiaan pitää uskomattoman alhaalla, ainakin omalla asteikolla.

Magic Mary 29 2.6 Super Gravity Soft eteen syksyksi EC:n kaveriksi? Toki Big Betty kuulemma hyvä myös MM kaverina. Kokemuksia?

Muoks:
onko EC sitten parempi pidon suhteen kuin Spessun kombo? Otan siihen kantaa kun pääsen märälle.
Ainakin EC on vakaampi kuin Spessut, sillai hyvällä tavalla jyrät. Ja EC:ssä sivunappulat suojaa kylkiä,Spessuissa ei (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210725/c7d08cc1339c63f8b0a08d800892e6c3.jpg).
Kurveissa EC menee vakaammin. Se runko kai..

Mutu on, että kivikkojuurakossa Spessussa on pitoa enemmän. Varsinkin edessä. T9 seos on melko liimaa.

Piti oikein katsella taaksepäin ketjuja ja tuossa omaa kommenttia 3kk takaa, köh. :o

Tottakai se pitää. Hyvin suunniteltu rengas vaan ei vaadi juuri paineensäätöä märällä. Vaatii vaan kovaa ajoa.

Lainaan taas tuttavaani: "jos renkaasta pitää laskea paineita jotta se pitää, rengas on paska. Imo." Olen tullut samaan lopputulokseen. ;)
Tarkastan paineet aina lenkille lähtiessä kyllä.

Toi 1,6/1,8 bar on osoittautunu omaan ajoon just sopivaksi. Kestää kiekotkin. Eikä lipsu juuri märälläkään. Kun vähän edes kattoo miten ajelee.

Kyllähän se nyt kyrpis siellä märässä metässä kun edessä on hieno alamäkijuurakkokivikkohelvetti ja paineet on 1bar. Päivä pilalla! :D

Muoks: tosin voishan noita paineita nyt kokeilla vaikka vähän laskeakin kun Huck Norrikset on molemmissa päissä. En vaan ole kokenut ongelmia nykyisten ilmeisestikin "liian kovien" paineidenkaan kanssa.

Ai niin, ja mullahan siis sähkö. Painoa siis jo pyörästä sen 22,5-25kg.

https://media.giphy.com/media/kBI5aLB6wlw4zNnecN/giphy.gif?cid=ecf05e47mswwxsghiq653a1jqsz4wxfw9hck m23r18lb1r6s&rid=giphy.gif&ct=g

sisurisampsa
01.09.2021, 13.12
Mulla on sähkärissä 2.4 eddy currentit, en voi siis osallistua keskusteluun. Vai voitko muokata otsikkoa yleiseksi eMTB rengastopiciksi?:seko:

nve
01.09.2021, 13.16
Itselläni on sähkärissä MM trail / eddy current gravity kombo, sopivat hyvin omaan ajooni.
En ole kaivannut yhtään järeämpi kylkistä rengasta eteen, vaikka painoa on noin 100kg + pyörä.

Maryssä tuntuu olevan kostealla ja pehmeällä kelillä enempi pitoa mitä eddyssä.
Jos tänä vuonna tulee 6kk syksy, niin voisi taakse kokeilla myös Maryä gravity kyljellä.

ruuduntakaa
01.09.2021, 13.34
Mulla on sähkärissä 2.4 eddy currentit, en voi siis osallistua keskusteluun. Vai voitko muokata otsikkoa yleiseksi eMTB rengastopiciksi?:seko:

Muokkasin.
Mun mielestä tässä topicissa vois käsitellä kaikkia kokoja? Ei tarvitse useaa ketjua tehdä. Vai pitääkö?

ruuduntakaa
01.09.2021, 13.36
Itselläni on sähkärissä MM trail / eddy current gravity kombo, sopivat hyvin omaan ajooni.
En ole kaivannut yhtään järeämpi kylkistä rengasta eteen, vaikka painoa on noin 100kg + pyörä.

Maryssä tuntuu olevan kostealla ja pehmeällä kelillä enempi pitoa mitä eddyssä.
Jos tänä vuonna tulee 6kk syksy, niin voisi taakse kokeilla myös Maryä gravity kyljellä.

Tätä mä vähän aavistelen kanssa. Onko MM Softina? Ultra Soft kiinnostaisi eteen mutta ei saa 2.6
Vielä arvon Super Trailin ja Super Gravityn kesken. Aikaahan on, kun ei noita nyt mistään saa. :/
MM ja BB vois olla myös syksylle kombinaatio jota kiinnostaisi kokeilla.

nve
01.09.2021, 13.49
Itselläni Mary on softina.
Tosi huonosti tuntuu olevan saatavilla renkaita tällä hetkellä.

ruuduntakaa
01.09.2021, 14.41
^Juu nyt on koluttu nettiä ja en kyllä mistään löytänyt Magic Marya koossa 29 2.6
12.9. lupaili eräs kauppa tulevan, katsotaan.

tkhyla
01.09.2021, 17.54
^Juu nyt on koluttu nettiä ja en kyllä mistään löytänyt Magic Marya koossa 29 2.6
12.9. lupaili eräs kauppa tulevan, katsotaan.

Siirry suosiolla käyttämään 2.4" rengasta edessä. Et huomaa edes eroa. 60/62mm on sivujen leveydet 30mm vanteilla. (juuri mitattuna)

ruuduntakaa
01.09.2021, 18.28
Siirry suosiolla käyttämään 2.4" rengasta edessä. Et huomaa edes eroa. 60/62mm on sivujen leveydet 30mm vanteilla. (juuri mitattuna)

Sekin, jotenkin vaan mieli sotii tuota vastaan. :D
Saako 2.4" jotain hyötyä?

Toki joo, vain 2mm. :)

Muoks: 2,4" saa(sitten joskus)näemmä SG Ultra Softinakin.

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-240-Super-Gravity-ADDIX-Ultra-Soft-EVO-SnakeSkin-TLE-2021

tkhyla
01.09.2021, 18.33
hyödyt: saat UltraSoftina mihin et varmasti pety. Toinen, saat tarkemman ohjauksen (ainakin teorissa) kapeammalla renkaalla.

ruuduntakaa
01.09.2021, 18.49
^Voishan tuota kokeilla, eturenkaan pito on mulle kuitenkin tärkeä.

tkhyla
01.09.2021, 19.15
^Voishan tuota kokeilla, eturenkaan pito on mulle kuitenkin tärkeä.

MM Soft / UltraSoft on iso pitoero. Isompi kun kuvittelisi paperilla katsottaessa. Tosin tuo UltaSoft kuluukin nopeasti mutta onneksi niitä saa kaupasta aina uusia. Kokeile ihmeessä, ei siitä korkealta tipu (55€). Tule moittimaan minulle kun suosittelin tätä, en tosin usko että petyt :)
Se täytyy sanoa, että minulla itselläni ei ole kokemusta tuosta SG UltraSoftista. Käytän pelkästään DH UltraSoftia molemmissa päissä. Teoriassa nappuloiden pehmeydessä ei kai pitäisi olla eroa jos schwalbe UltraSoftia mainostaa molemmissa rungoissaan.

Toisina renkaina minulla on nuo SG softit mutta niillä "ei tule sateella mitään" kun on tottunut noihon pehmeimpiin. Kesällä ne meni ok kun ei ollut märkää.
Talveksi taas menee alle WTB verdict wet (nimenomaan WET versio) koska nappulat on selvästi korkeammat kuin ilman wet merkintää. Nämä pitävät lumella hyvin ison nappulan ansiosta. kovalla (kesä alustalla) nämä eivät ole parhaat koska nappulat antaa periksi.

Tänään lähti postissa uusi MM UltraSoft rengas taakse niin saa tuoreen renkaan märille alle. Samalla tilasin mielenkiinnosta MAXXIS Assegai 2,50 WT 3C MaxxGrip Downhill renkaan (taakse) jonka laitan toiselle vanteelle. En ole koskaan tuolla ajannut joten mielenkiinnolla kokeilen kuinka tuo eroaa MM:stä. Raportoin sitten joskus kun olen päässyt vertaileen.

ruuduntakaa
01.09.2021, 19.34
^Onko siis takanakin MM sulla?
Toi EC on kyllä takana varsin mieleinen rengas, saattaa olla että se jää.

Talveksi on toisella kiekolla eteen 2.6 piikkisika, vaihdan alle kun jäätä on tiedossa.

tkhyla
01.09.2021, 20.04
^Onko siis takanakin MM sulla?
Toi EC on kyllä takana varsin mieleinen rengas, saattaa olla että se jää.

Talveksi on toisella kiekolla eteen 2.6 piikkisika, vaihdan alle kun jäätä on tiedossa.

Kyllä, edessä MM 29 x 2.4 ja takana MM 27.5 x 2.6 (molemmat DH UltraSoft)
En ole vielä parempaa yhdistelmää löytänyt :)

Kokeiltuna sarjoina (etu & taka) on:
WTB vigilante => ei jatkoon, todella pettymys
WTB verdict wet => Hyvä talvella lumisella alustalla.
MM SG soft => hyvä kuivalla
MM DH UltraSoft => ehdottomasti paras märällä ja liukkaalla alustalla. Toimii hienosti kuivallakin mutta kuluu "silmissä".

EC:tä en ole kokeillut kun teoriassa se häviää MM:lle pidossa profiilin myötä.

Niin olihan pyörässäni ensiasennus renkaina mikä lie Maxxis Minion MaxxTerra/EXO tai jotain sinnepäin. => ei jatkoon, muljui minne milloinkin. näistä se rengas ruletti sitten lähti liikkeelle :)

ruuduntakaa
01.09.2021, 21.02
Tuleeko muuten MM 2.4:ssa sivunappulat kylkien suojaksi 30mm kiekolla?
Profiilihan hiukan muuttuu vs 2.6

Muoks:
Taidan tuota MM 2.4 Super Softia kokeilla vaikka vähän vierastankin periaatteesta ajatusta että edessä on "kapeampi" rengas.
@tkhyla onko mainittavaa eroa SG:n ja DH:n ominaisuuksissa kylkien jäykkyyden suhteen?

tkhyla
02.09.2021, 08.35
Tuleeko muuten MM 2.4:ssa sivunappulat kylkien suojaksi 30mm kiekolla?
Profiilihan hiukan muuttuu vs 2.6

Muoks:
Taidan tuota MM 2.4 Super Softia kokeilla vaikka vähän vierastankin periaatteesta ajatusta että edessä on "kapeampi" rengas.
@tkhyla on mainittavaa eroa SG:n ja DH:n ominaisuuksissa kylkien jäykkyyden suhteen?

Kävin juuri tallissa tönärillä mittaamassa kun sattuu olemaan molemmat 30mm vanteilla.

2.4 DH: reuna 60mm, nappulat 62mm
2.6 SG: reuna 62mm, nappulat 63mm

Eli kapeammassa on jopa suhteessa enemmän reunan ylitystä. (Nyt en mitannut paineita renkaista joten noissa voi olla muutaman 0,1bar ero.)
Kyllä DH kylki on jäykempi. Tulet huomaamaan vanteelle laitossa. Rautavahvistetut rengasraudat on hyvä olla :)

Alla kuva jos tuosta mitään näkee

https://i.ibb.co/hmgSrmT/20210902-054154948-i-OS-Medium.jpg

https://ibb.co/ZMf0vMb

ruuduntakaa
02.09.2021, 08.55
Kävin juuri tallissa tönärillä mittaamassa kun sattuu olemaan molemmat 30mm vanteilla.

Eli kapeammassa on jopa suhteessa enemmän reunan ylitystä. (Nyt en mitannut paineita renkaista joten noissa voi olla muutaman 0,1bar ero.)
Kyllä DH kylki on jäykempi. Tulet huomaamaan vanteelle laitossa. Rautavahvistetut rengasraudat on hyvä olla :)

https://ibb.co/ZMf0vMb

Kiitos tiedosta. :)

Ne ollu jo kauan. Onneksi. :D
R2-Bikeen tulee syyskuussa(väittävät) MM/BB bundlea 2.4 DH super softina. Tein tilauksen jo. Josko saapuisivat ennen kunnon syysmärkiä.

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-x-240-Magic-Mary-Big-Betty-Super-Downhill-Front-Rear-2021

EC:t pidän kesän kuiville kaahailuille, siinä ne loistaa ainakin.

tkhyla
02.09.2021, 09.31
^mielenkiinnolla odottelen kommenttejasi kun nuo pääset testaamaan :)

Antza44
02.09.2021, 12.12

Alla kuva jos tuosta mitään näkee

https://ibb.co/ZMf0vMbPajon on korkeus eroa noilla?

tkhyla
02.09.2021, 13.26
Pajon on korkeus eroa noilla?

noin 6mm halkasijassa (mitä nyt pystyy vatupassin kanssa mittaamaan)

Sambolo
02.09.2021, 20.13
Kiitos tiedosta. :)

Ne ollu jo kauan. Onneksi. :D
R2-Bikeen tulee syyskuussa(väittävät) MM/BB bundlea 2.4 DH super softina. Tein tilauksen jo. Josko saapuisivat ennen kunnon syysmärkiä.

https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-x-240-Magic-Mary-Big-Betty-Super-Downhill-Front-Rear-2021

EC:t pidän kesän kuiville kaahailuille, siinä ne loistaa ainakin.

Hämmentävää että super soft DH:t on kevyemmät kuin soft supergravityt samassa koossa :D Oisko pehmeämpi kumi myös kevyempää?

ruuduntakaa
04.09.2021, 11.15
Ei vieläkään kunnon märkää mutta se tuli selväksi että EC vetopito takana ylämäkeen on kyllä huikea, jos ei umpimärkää ole.
Olkoon alla mitä hyvänsä.

Muutenkin koko setti on kyllä sellainen kohtuu varma suorittaja.
Jos ei ole kaatosade.
Pito ei ole ääretöntä mut sellaista yllätyksetöntä, varoitukset tulee ajoissa.
Alaspäin vauhdikkaammin mennessä meno on mukavan tukevan ja vakaan tuntuista.

0,9/1,1bar oli paineet Norriksien kanssa tänään ja huoletta saa tyrkkiä, se on nyt testattu.

ruuduntakaa
11.09.2021, 08.20
Kyllä toi etunen 0,9bar eilen tais kaksi kertaa lyödä insertille.
EC sais olla edessäkin Super Gravity.
Mutta tuollaista vaihtoehtoa ei näytä olevan olemassa?

sisurisampsa
11.09.2021, 09.32
Oletko kokeillut ilmaa lisätä?

jullli
11.09.2021, 19.39
Kyllä toi etunen 0,9bar eilen tais kaksi kertaa lyödä insertille.
EC sais olla edessäkin Super Gravity.
Mutta tuollaista vaihtoehtoa ei näytä olevan olemassa?

en tiedä kuinka sievästi pitää ajaa ettei hakkaa vanteita paskaksi nuilla paineilla. itellä mm/bb, molemmat super gravityä 29/2.6 kokoisena, panzerin enduro insertit. kuskilla painoa ajokanoineen noin 80kg. keskimäärin kerran tai kahdesti lyö vanteelle molemmin päin perus endurorymistelypäivänä paineilla 1.7bar edessä ja 2.0 takana. vasta vaihdoin taakse uuden renkaan ja insertissä oli kymmenkunta läpireikää, insertillä kilometrejä vajaa tonni. pyörä on 180mm joustava 27kg painava mondraker, kehä on edessä vakio dt h 1900 ja takana raceface arc heavyduty.

ruuduntakaa
12.09.2021, 06.59
en tiedä kuinka sievästi pitää ajaa ettei hakkaa vanteita paskaksi nuilla paineilla. itellä mm/bb, molemmat super gravityä 29/2.6 kokoisena, panzerin enduro insertit. kuskilla painoa ajokanoineen noin 80kg. keskimäärin kerran tai kahdesti lyö vanteelle molemmin päin perus endurorymistelypäivänä paineilla 1.7bar edessä ja 2.0 takana. vasta vaihdoin taakse uuden renkaan ja insertissä oli kymmenkunta läpireikää, insertillä kilometrejä vajaa tonni. pyörä on 180mm joustava 27kg painava mondraker, kehä on edessä vakio dt h 1900 ja takana raceface arc heavyduty.

Mun vauhdit nyt onkin setämiestasoa.
Silti; jos EC:n laittaa 1,7/2,0bar niin silloin ajetaan kyllä umpikumirenkailla. ;)
Ja ilman pitoa.
Butcher T9 ja Eliminator T7/T9 omasi pitoa lähes noillakin paineilla.

Tuntuu utopistiselta että 1,7/2,0bar painella EC löis läpi missään olosuhteissa.
Mutta toiset ajaa kovemmin.

Mä haen edelleen sitä rajaa missä sais pitoa ilman läpilyöntejä.
EC kun ei ole se pitävin rengas. Varsinkaan märällä. Ja kovana. Sellanen kuivemman kelin rengas.
Helpolle alustalle.

Syyskuun lopulla pitäis tulla MM/BB 2.4 super downhill super softit.

Tähän mennessä Spessun kombo vie ehkä kyllä silti kyllä voiton. Näkyy segmenttien tuloksissakin.
MM/BB-kombolle mulla on aika kovat odotukset kyllä.

Myös mietin josko noilla pystyis ajamaan ilman inserttejä? Painetta voinee pitää kohtuullisesti kun seos pitää?

mattix
12.09.2021, 20.26
EC kun ei ole se pitävin rengas. Varsinkaan märällä. Ja kovana. Sellanen kuivemman kelin rengas.
Helpolle alustalle.

On kokemuksesi siis vaihtunut? Aloituspostauksestasi sain erilaisen kuvan.

Itselläni on todellisessa ukkomiespolkuajossa (ei edes setämies...) EC front 29x2.6 toiminut todella hyvin paineiden ollessa about 1.1-1.3 baria. Pitoa on piisannut ja rotevana (*köh köh*) olen tykännyt renkaan jykevyydestä. Takana on ollut aiemmin HD 27.5x2.8 ja seuraavalla reissulla MM 29x2.6. Varmaan fiksumpi olisi kumit toisinpäin, mutta tuo EC on front-malli, niin olkoon edessä.

En tosin tiedä, onko tuolla Eddyn front-mallilla paljonkin väliä, laittaako eteen vai taakse?

ruuduntakaa
12.09.2021, 20.57
On kokemuksesi siis vaihtunut? Aloituspostauksestasi sain erilaisen kuvan.

Itselläni on todellisessa ukkomiespolkuajossa (ei edes setämies...) EC front 29x2.6 toiminut todella hyvin paineiden ollessa about 1.1-1.3 baria. Pitoa on piisannut ja rotevana (*köh köh*) olen tykännyt renkaan jykevyydestä. Takana on ollut aiemmin HD 27.5x2.8 ja seuraavalla reissulla MM 29x2.6. Varmaan fiksumpi olisi kumit toisinpäin, mutta tuo EC on front-malli, niin olkoon edessä.

En tosin tiedä, onko tuolla Eddyn front-mallilla paljonkin väliä, laittaako eteen vai taakse?

Ei sinällään ole vaihtunut, EC on hyvä ja jämy rengas.
Pidon suhteen Spessut on paremmat, varsinkin etupäässä jos on vähänkään märkää.

Ja EC rullaa yllättävän hyvin.
Kyllä mä niistä tykkään muutenkin, pidossa on pari pullonkaulaa mutta muut ominaisuudet kompensoi.
Kovavauhtiseen ajoon kuivalla erittäin hyvä rengas kaikenlaisella alustalla. Etupää sais kyllä olla Super Gravity myös.

Mulla EC:t jää kuivan kesän ajoihin, syysmärälle ja talvelle sitten MM/BB.

Ja takana ajoa tosiaan vasta about 200km että tässä voi vielä mielipiteet elää.

MRe
18.09.2021, 13.20
Laitoin nyt sitten tilaukseen:
- taakse MM Super Trail soft 27.5 x 2.8 (ainoa mitä saa tuossa koossa)
- eteen Dirty Dan Evo Super Downhill 29x2.35" UltraSoftina

Katotaan miten noi toimii märässä ja liukkaalla.

stumpe
18.09.2021, 15.51
^Tuosta danista, mun kokemuksen mukaan harvanappulainen mutakumi on liukas juurella, kun nappuloiden välissä paljon sileää tyhjää gappia. Mutta tollanen ultrasofti voi toki liimaantua mihin vain.

MRe
18.09.2021, 17.59
^Kokeillaan ja kerrotaan kokemukset. Ei se maksanut onneksi kuin neljäkymppiä.

Mutta totta on, että ne nappulat sen pitää liukkaalla. Nappuloiden välit sitten pehmeällä.

ruuduntakaa
20.09.2021, 08.19
En mä kyllä kelpuuta Eddy Currenttia omaan käyttöön syysmärälle. Varsinkaan eteen.

Ei renkaat huonot ole, paljon on hyvää. Mutta etupitoaddiktille ei omaa riittävästi pitoa märällä.
Ja takasen sivulipsuminen on myös ajoittain ongelma. Vetopito kyllä jees.

Kuivalla kun paukutetaan kivikkoa ja juurakkoa alamäkeen lujempaa niin siinä noi loistaa kyllä. Ja rullaavat kohtuu hyvin.
Etusta saa vain Super Trailina, mikä on mun makuun vähän heppoinen.

Ehkä jos näitä sais Super Softina ja vähintään Super Gravitynä molempiin päihin niin sitten oltais pian "The renkaan" äärellä.

tkhyla
20.09.2021, 10.18

On muuten pirun liukas tuo MM soft märällä. Itselläni oli kesärenkaana ja meni kuivalla hienosti. Märällä "lähtee henki".

Nyt on itsellä 3 lenkkiä kokemusta "MAXXIS Assegai 2,50 WT 3C MaxxGrip Downhill" renkaasta TAKANA. Yksi märällä ja kaksi kuivalla. Tämä Assegai yllätti todella positiivisesti takarenkaana pidon suhteen. Olen aina käyttänyt syksyllä/märällä MM UltraSoftia (joka löytyy nytkin toisella vanteella valmiina) ja tähän verrattuna Assegai ei ainakaan sen huonompi ole. Onko parempikaan niin en osaa sanoa. Eilen kävin taas MM rengastuksella heittämässä lenkin ihan vertailun vuoksi. Molemmat toimii hienosti. Tuota Maxxis toimimista kylmässä säässä odotan innolla, että pääsee testaamaan. Tuosta ollut juttua, ettei lähempänä nollan lämpötiloja enää toimisikaan. Tästä en vielä itse osaa sanoa kun lämpöä on vielä riittänyt. Jossain vaiheessa pitää varmaan kokeeksi hommata Assegai MaxxGrip DH eteenkin (jos tuo kylmän sään pito osoittautuukin hyväksi). Sitten olisi omat vannesetit Schwalbelle ja Maxxiselle :)

ruuduntakaa
20.09.2021, 10.27
^Assegait oli mullakin yksi vaihtoehto mutta hylkäsin ne tuon kylmäkäytöksen vuoksi.

MRe
20.09.2021, 19.41
Joo, no märällä paljaalla puulla, kuten juuret tai kelo, ei pidä kuin nastat. Mun ajossa MM toimi edellisessä pyörässä, katsotaan miten nyt tässä uudessa.

ruuduntakaa
25.09.2021, 12.20
Nyt pääsi testaamaan EC:t märällä.
0,9/1,0bar ja ihan kohtalainen pito juurakoissa ja kivillä.
Toi takanen on noista huonompi pidoltaan, takapää aiheutti enemmän lipsumisia kuin keula.
Etupää tarjoili melko vähän yllättäviä tilanteita.

Varsin se sivuttaispito takana on vähän niin ja näin.
Kyllä noilla märässä syysmetässä pärjää, mutta parempiakin renkaita on siihen tarkoitukseen.

Kuun lopussa pitäis lähteä MM/BB tulemaan, mielenkiintoista verrata näihin.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210925/fbebf4a4c2f8d369def59e30f39aa969.jpg

nve
25.09.2021, 15.09
Itse kävin myös eilen ajamassa kostealla kelillä MM/EC setillä.
Aika iso ero pidossa MM ja EC:n välillä, vaikka sormituntumalta kumi tuntuu samanlaiselta.
Ilmeisesti MM kuvio vaan toimii paremmin kosteassa ja pehmeässä kelissä.

Takana EC tosiaan välillä lipsu ja "muljahteli" takana, missä samoissa kohdissa vielä MM piti vielä linjan ok.
Olen varmaan vaan arka, mutta huomasin loppulenkistä että aloin varomaan tarpeettomankin paljon tuota takapäätä.

Kuivalla kelillä EC takana on oikein hyvä.

Mikä on tällä hetkellä konsensus syyskeleillä toimivista renkaista/seoksista.
Maxxiksen 3C seokset ilmeisesti kovettuvat.
Onko kokemusta Schwalben ultra softeista tai wtb:n high gripeistä?

Aika heikosti tuntuu olevan rengasta tarjolla.
Tosin tulisin varmaan toimeen kyllä MM/MM setillä, sitä löytyy näköjään myös 29 2.6 softina ja super gravity kyljellä.

ruuduntakaa
25.09.2021, 15.36
^Mulle tulee siis MM/BB Ultra Softina Super DH:na.
Kerron kokemukset heti kun saan ajoon.
Toki noita ei saa 29:nä kuin 2.4, niihin oli tyytyminen siis.

Kuminauha
25.09.2021, 19.31
Tässä pääsi Ylläksellä vetelee yhtä enskapätkää juuri kunnon sateiden jälkeen noin 4C lämpötilassa. Hyvin kyllä pelitti Martellot edessä trail ja takana enduro kylkisenä. Pientä lipsumista ehkä, mutta oli kyllä niin liukas keli, että ihme jos ei missään ois lipsunu.

ruuduntakaa
26.09.2021, 08.03
Kyllä Spessun Butcher T9/Eliminator T7/T9 Gravity vie voiton EC:sta noin kokonaisuutena.
Tän totean kun on märällä ajettu kunnolla nyt.
Spessujen miinus on toi liian sisällä olevat sivunappulat. Muuta moitittavaa en oikein keksi.

EC:n vahvuus taas kylkien tukevuus jonka huomaa ajossa kyllä. Kovavauhtisessa ajossa kuivalla oikein hyvä rengastus.

Butcher mulla oli Trailina, ehkä jos molemmat päät ottais Gravityna vois olla aika kovatasoinen setti omaan ajoon.
Jos MM/BB jostain syystä ei miellytä, kyllä Spessuista tulee oma vakiosetti. Tosin hinta on aika sikamainen.

Sambolo
26.09.2021, 10.02
Eikö spessun kumit ole suht edukkaita? Noin 50e maksanu ite.

ruuduntakaa
26.09.2021, 12.19
Eikö spessun kumit ole suht edukkaita? Noin 50e maksanu ite.

29 2.6 T9 Gravitynä hinta on pääsääntöisesti siellä 70€ tietämillä ollu.

https://www.bike-components.de/en/Specialized/Butcher-Grid-Gravity-T9-29-Folding-Tyre-p79209/

Sambolo
26.09.2021, 15.26
Okei, vanhemmat mallit oli suomessakin sen 50e.

ruuduntakaa
26.09.2021, 17.51
Okei, vanhemmat mallit oli suomessakin sen 50e.

Juu, niillä ei juuri yhteistä näiden uusien kanssa.
Menty iso harppaus eteenpäin.

MRe
29.09.2021, 19.29

Nyt on renkaat alla. Onhan noiden asentaminen ja litkutus kyllä melko rankkaa työtä. Varsinkin kun takarengas päästi ilmat pihalle venttiilin juuresta. Ei muuta kuin uudestaan auki ja venttiilin vaihto. Ja litkua joka paikassa.

Super Trailitkin kyllä melko jäykillä kyljillä. Katsotaan nyt onko noista mihinkään.

ruuduntakaa
30.09.2021, 13.06
Onhan tää nyt aika syvältä. MM/BB-compon saatavuus siirtynyt ensikuulle. Piti tulla syyskuun aikana varastoon.
Onko tässä kohta palattava Spessun renkaisiin kun Schwalbea ei kaupoista näemmä saa.

2.9. siis tilaus noista sisään.

tkhyla
30.09.2021, 21.13
BB näköjään löytyisi R2:sesta mutta ei MM.
nykyään saatavuus niin heikko, että yhdestä ja samasta kaupasta turha toivoa että kaikki ostat löytyisi.

Siksi pitää nykyään olla yhdet uudet renkaat tallissa hyllyssä valmiina jos tulee yllättävä tarve :)

edit: näköjään pikaisella haulla tuo 29 MM on loppu joka paikasta :(

ruuduntakaa
01.10.2021, 08.09
edit: näköjään pikaisella haulla tuo 29 MM on loppu joka paikasta :(
Sillä mä jätin tilauksen sisään, jos sais kombon vielä tälle syksylle.
Pahalta kyllä näyttää. :(

MRe
05.10.2021, 18.33
Oli aika liposat noi MM/DD:t, mutta sitten pudotin paineita aika reilusti. Lähtönä oli takana 1.5bar litkutuksen peruja, mutta sieltä päästin pitkät pierut ulos. Myös se auttoi, kun renkaasta lähti asennussilikonit ym. rojut pinnalta pois. Sen jälkeen tuntui ihan hyvältä, mutta aivan 100% luottoa ei vielä ole.

nve
05.10.2021, 21.12
Noin 700km kesti Eddy Current minulla takana.
Nyt sivunappulat alkaa olemaan murtumispisteessä.

Aika nihkeesti edelleenkin kumeja tarjolla, mutta taidan kokeilla näin syksyksi Magic Maryä myös taakse.
Kuvion puolesta on tuntunut melko yleispätevältä keliin kuin keliin.
Ensi viikolla pitäisi tulla bike discountille varastoon 29 2.6 super gravity Marya.

ruuduntakaa
06.10.2021, 07.05
Oli aika liposat noi MM/DD:t, mutta sitten pudotin paineita aika reilusti. Lähtönä oli takana 1.5bar litkutuksen peruja, mutta sieltä päästin pitkät pierut ulos. Myös se auttoi, kun renkaasta lähti asennussilikonit ym. rojut pinnalta pois. Sen jälkeen tuntui ihan hyvältä, mutta aivan 100% luottoa ei vielä ole.

Tämä yllätti EC:n ensiajolla myös. Schwalben renkaissa tuota rojua on keskimääräistä enemmän. EC:t oli pinnalta harmaat uutena.

Eddy Currentiin en vaan ole sitä 100% luottoa märällä löytänyt, kilsoja jo maastossa reilut 500km+työmatkat päälle. Kuten aiemmin todennut jo, mainio kuivan kelin rengas kaahailuun.

MM Ultra Softia joutunee odottamaan ties minne asti. :(

With this e-mail you will receive the current status of your order.

The following items are unfortunately not yet available:

Quantity
Item number
Name
Expected to be available from:

1
46828
SCHWALBE Tire Magic Mary 29 x 2,40 Super Downhill ADDIX Ultra Soft EVO SnakeSkin TLE | 2021
Delivery date postponed (new date will be provided later)

The following items are reserved for you and available from stock:

Quantity
Item Number
Name

1
46800
SCHWALBE Tire Big Betty 29 x 2,40 Super Downhill ADDIX Ultra Soft EVO SnakeSkin TLE | 2021

tkhyla
11.10.2021, 18.31
Vaihdoin viikonloppuna takakumin uuteen MM Super Downhill Ultra Soft renkaaseen. Ihmettelin vaihtaessani, että renkaan nappulat on mielestäni todella kovat?! Laitoin vanteelle ja litkut sisään kunnes vasta tajusin katsoa renkaan valmistus viikkoa kyljestä. Merkintä 1804 (eli huhtikuu 2018). Edessä minulla on sama rengas josta löytyyy merkintä 2005. Ihan sormituntumallakin näiden nappulat on aivan eri pehmuiset. Itselläni on Alista aikoinaan tilattu materiaalin kovuus mittari. En tiedä mitä asteikkoa tuo käyttää mutta ei sillä väliä. Tässä uuudessa takarenkaassa kovuus on 60 kun vanhassa etusessa ~35. (vrt. MAXXIS Assegai DH ~40). Rengas tilattu nyt syksyllä R2:sesta. Nyt on käynyt itselleni niin , että olen saanut hyllyssä seiseen ja kovettuneen renkaat itselleni. Kuinkahan yleistä tälläinen on? En tietenkään voi reklamoida kun on litkutettu ja kaikki mutta tuli vaan mieleen, että mikähän on näiden käyttöikä ennen kuin tämä kovettuminen alkaa?
Millä voi varautua siihen, ettei jatkossa saa "uutta" vanhaa kovettunutta rengasta tilauksesta? Eipä ole tälläistä tullut itselleni vastaan. En ole vielä keretty ajamaan ko. renkaalla, että pehmeneekö tuo tuosta jonnekin, tuskin.

ruuduntakaa
12.10.2021, 07.06
Laitoin juuri viestiä R2:een, perun MM/BB-tilauksen, toimitus siirtynyt taas 1.11-31.11. ajalle.
Keksittävä jotain muuta syksylle.

Yksi käytetty BB on, ostin fillaritorilta. Ehkä se taakse, toi EC on takana lähes kelvoton oikeasti märällä kivellä huomasin viime lenkillä.
En muista koska jalkautumiset ois aiheutunu takarenkaasta.

Toinen vaihtoehto on hankkia tutut Butcher T9/Eliminator T7/T9, tällä kertaa vaan etunenkin Gravitynä. Noissa ei muu harmita kuin sivunappuloiden puuttuva suojaus kyljille.

Ehkä odotellessa vois vaihtaa alle kuluneen Butcher T9:n ja tuon Big Bettyn. Ei tarttis lipsutella.

MRe
12.10.2021, 08.27
^^Auton kitkarenkaissa kai on pidetty sellaista 3-4 vuotta rajana, kun ominaisuudet alkaa heikkenemään. Paljon riippuu säilytyksestä ja kumiseoksesta.

ruuduntakaa
12.10.2021, 09.12
Tiedoksi että ainakin väittävät olevan in stock, laitoin tilauksen sisään.

https://www.commencal-store.co.uk/schwalbe-magic-mary-29-x-24-super-downhill-addix-ultra-soft-c2x32233480

https://www.commencal-store.co.uk/schwalbe-big-betty-29-x-24-super-downhill-addix-ultra-soft-c2x32228666

Ja varmistin vielä:

Firstly, thank you for contacting us here at Commençal.

I confirm all goods are sent from our French warehouse. ( inside European Community )

Kind regards,
Eric Bellan Ducasse
Commençal Store

Koni79
12.10.2021, 14.09
Bike24sessa on ollut 29” 2.4 downhillejä ainakin viimeviikolla, MM eteen ja BB taakse 90€+ postit. Niitten nettisivut on jotenkin vaan huonot kun pitää avata 10eri Ilmoitusta ja siellä on esim. Samaa rengasta kahdella myyntiilmoituksella josta toinen on loppuunmyyty ja toinen in stock.

Laitoin BB taakse ilman inserttiä, paineet 1.6 ja on pidoltaan paras mikä sähköpyörässä on tähänsaakka ollut.. ja omassa ajossa tuntumalta miellyttävämpi kun 29” 2.6 Magic Mary joka oli hetken takana..

Jaquel´s
12.10.2021, 22.21
Edessä MM 2,6 leveenä softina ja takana BB 2,6” softina + insertti. Näillä tullut ajettua keväästä saakka ja toimii säässä kuin säässä eikä tarvitse varoa. Vahvasti voin suositella.

jullli
13.10.2021, 08.16
mm 2.6 löytäminen on ollut haastavaa koko kesän. minulla kans on 2.6 mm soft supergravity edessä ja eipä ole uutta saanut mistään moneen kuukauteen. takana ollut ensin mm, sitte kaksi assegaita ja nyt bb. loppuunajettu mm edessä ja uusi bb takana on aika haastava ajaa kun mm:n sivunapit on kaikki tyvestä poikki.

ruuduntakaa
14.10.2021, 09.28
Bike24sessa on ollut 29” 2.4 downhillejä ainakin viimeviikolla, MM eteen ja BB taakse 90€+ postit. Niitten nettisivut on jotenkin vaan huonot kun pitää avata 10eri Ilmoitusta ja siellä on esim. Samaa rengasta kahdella myyntiilmoituksella josta toinen on loppuunmyyty ja toinen in stock.

Laitoin BB taakse ilman inserttiä, paineet 1.6 ja on pidoltaan paras mikä sähköpyörässä on tähänsaakka ollut.. ja omassa ajossa tuntumalta miellyttävämpi kun 29” 2.6 Magic Mary joka oli hetken takana..

Kappas kun en huomannu vaikka kuinka kaivelin. Ultra Soft nimenomaan?
131e tuli maksamaan sama setti mulle kuluineen.

Koni79
14.10.2021, 10.30
Bike24 oli/on ultrasoftia DH ja softia SG mutta vain 29” 2.4 kokoisena..

https://www.bike24.com/p2390006.html
https://www.bike24.com/p2389955.html
(Hinta noussu n.6€ viikon takaseen)

Koitin löytää 29” 2.6 SG mutta ei löytynyt mistään.. en ole vielä eteen laittanut tota MM 2.4kun jotenkin arveluttaa paljonko pidossa häviää 2.6>2.4(käsittääkseni leveys on pitoa)
Onko kellään kokemusta onko eroa 2.4 ultrasoftilla > 2.6 softiin märällä juurakolla..?

Nyt edessä DHF 29” 2.6 insertillä paineet 1.0 joka mielestäni on Ok, mutta asteen häviää pidossa MM 2.6 softille.

Jokunen vuosi sitten oli paha solisluu poikki kokemus kun ajoin luomulla liian lujaa NobbyNicillä vinojuureen ja etupyörä lähti alta,nykyään pyöräilyn lähtökohta on mahdollisimman hyvä pito, kun sähköllä on jotenkin kieroutunutta ajaa hitaasti..

MRe
14.10.2021, 11.16
^Leveys on pitoa kuivalla. Mitä leveämpi rengas, sitä pienempi pintapaine ja sitä heikommin "puree". Muutenhan läskillä noustaisiin jäistä seinää ylös.

Märässä vinojuuressa ei juuri pidä mikään. Renkaan märkäpitävyyttä voi kokeilla märällä puupintaisella sillalla tai vastaavalla. Yleensä ei pidä, kun pinnassa ei ole mitään mihin renkaan kuvio tarttuisi.

ruuduntakaa
14.10.2021, 11.26
^Leveys on pitoa kuivalla. Mitä leveämpi rengas, sitä pienempi pintapaine ja sitä heikommin "puree". Muutenhan läskillä noustaisiin jäistä seinää ylös.

Märässä vinojuuressa ei juuri pidä mikään. Renkaan märkäpitävyyttä voi kokeilla märällä puupintaisella sillalla tai vastaavalla. Yleensä ei pidä, kun pinnassa ei ole mitään mihin renkaan kuvio tarttuisi.

Eipä niin, mutta eroja on pidon suhteen renkaiden kesken. Suuriakin.

Koni79
14.10.2021, 12.00
Mielenkiintoista, itselleni täysin uusi lähestymistapa laittaa kapeampaa kumia syksyksi alle.. pitää hetki sulatella sitä..

Itse olin ajatellut että Schwalbe tekee DH kyljillä ton renkaan siksi 2.4 levyjensä että kovassa vauhdissa ohjaus pysyisi mahdollisimman tarkkana alamäessä..??

Läskillä en ole ikinä ajanut metriäkään mutta uskon että Jos MM skaalattaisiin ultrasoftina 5.0 tuumaiseksi ja eturengas painaisi joku 3kg (2.4 nyt joku 1.5kg) niin sitä ei enää polkis kauheen moni mutta pito voisi olla juurakossa vähintäään ”kohtalainen”

Pito johtuu luonnollisesti monesta asiasta mutta laitoin just luomuun 27x2.8 MM softina ja sain ainakin itteni psyykattua että pito edessä oli parempi..vauhtikin oli tietenkin toista kun sähköllä..

Tästä rohkaistuneena pitää varmaan itte kokeilla..

MRe
14.10.2021, 12.15
Mielenkiintoista, itselleni täysin uusi lähestymistapa laittaa kapeampaa kumia syksyksi alle.. pitää hetki sulatella sitä..
Tyypillisesti esimerkiksi auton talvirenkaat ovat kapeammat kuin kesärenkaat.

ruuduntakaa
14.10.2021, 12.40
Onko kokemuksia Schwalben Super Gravityn ja Super DH:n eroista? EC 2.6 takana on super gravity ja mulla insertit edessä ja takana.
Pohdin vaan että josko MM/BB 2.4 Super DH menis ilman inserttiä? Onko senverran järeempi kuin super gravity?

jullli
14.10.2021, 20.45
vasta vaihdoin eteen mm2.6 gravityn -> 2.35dirty dan dh. sormituntumalla en huomannut eroa juurikaan ja pitoa on turha vertailla kun vanhasta magic marystä oli kaikki laitanapit tyvestä poikki. panzerin evo insertin kanssa asennus oli yhtä perseestä molemmilla

Seimi
20.10.2021, 19.21
Oliks toi nyt siis niin, että MM eteen ja BB taakse? Vai miten porukka on todennut ton parhaiten toimivaksi yhdistelmäksi?

tkhyla
20.10.2021, 19.37
Oliks toi nyt siis niin, että MM eteen ja BB taakse? Vai miten porukka on todennut ton parhaiten toimivaksi yhdistelmäksi?

Yhdistelmiä on niin monta kuin on kuskiakin :) Itse ajan MM edessä ja takana. Todennut omassa käytössä parhaaksi.

ruuduntakaa
23.10.2021, 19.30
Taitaa olla niin että nyt löyty renkaat mulle.
29 2.4 MM/BB pääsi tänään testiin oikein ääriolosuhteissa.
Lunta, vettä, mutaa, lumisia ja vetisiä kiviä+juuria. Kaikkee mahdollista.
Super DH Ultra softit siis nämä.

Uutenakin(saati kun saa pinnat rikki), aivan käsittämättömän hyvä setti mun makuun joka suhteessa.
Ei tarvinnu varoa yhtään kun sai vähänkin tuntumaa renkaisiin.

Ja huomio että 2.4 toi 2.6 verrattuna ketteryyttä lisää.

Paineet lähtiessä 1,0/1,2bar, alkulenkistä suhauttelin ylimääräiset pois. Kotia tullessa paineet 0,8/0,8bar. Tuntui sopivalta.
Takana Huck Norris, eteen en laittanu mitään litkun ja ilman lisäksi.

stumpe
23.10.2021, 20.14
0,8bar 2.4 kumissa sähkärissä!? Ei pysty käsittää.

ruuduntakaa
23.10.2021, 20.19
0,8bar 2.4 kumissa sähkärissä!? Ei pysty käsittää.

Niin tänään ei ajettu bikeparkkia tai alamäkienskaa.
Ja mä olen setämies.[emoji854]

Ja onhan toi Super DH-kylki melko järeä.

Villetre
23.10.2021, 20.39
Kun haetaan ultimaattista pitoa ja sähkö auttaa jaksamaan.. ????

tkhyla
24.10.2021, 12.21
Taitaa olla niin että nyt löyty renkaat mulle.
29 2.4 MM/BB pääsi tänään testiin oikein ääriolosuhteissa.
Lunta, vettä, mutaa, lumisia ja vetisiä kiviä+juuria. Kaikkee mahdollista.
Super DH Ultra softit siis nämä.

Uutenakin(saati kun saa pinnat rikki), aivan käsittämättömän hyvä setti mun makuun joka suhteessa.
Ei tarvinnu varoa yhtään kun sai vähänkin tuntumaa renkaisiin.

Ja huomio että 2.4 toi 2.6 verrattuna ketteryyttä lisää.

Paineet lähtiessä 1,0/1,2bar, alkulenkistä suhauttelin ylimääräiset pois. Kotia tullessa paineet 0,8/0,8bar. Tuntui sopivalta.
Takana Huck Norris, eteen en laittanu mitään litkun ja ilman lisäksi.

:) Hieno kuulla, että tykästyit ko. DH renkaisiin. Tätä yritin sulle aikoinaan kertoa ja kasvattaa rohkeutta kokeilla :)

Nyt kun Pirkanmaallakin saatiin vähän pakkasta niin piti hieman mittailla renkaiden kovettumista. On ollut jonkin verran puhetta, että MAXXIS 3C renkaat kovettuisivat kovin kylmissä olosuhteissa. Testasin kaksi eri rengasta. Tallin lämpötila +16 astetta ja renkaat vanteineen ulos 0 asteeseen kahdeksi tunniksi.
Mittarina käytin "FIA hyväksyttyä kovuusmittaria" (LOL) mallia Aliexpress HA HD HC Digital Shore Durometer Sclerometer Rubber Hardness Tester Meter paragraph|shore durometer|rubber hardness testerhardness tester - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/32815921567.html)

Tulokset muutamien lukemien keskiarvoja mutta suuntaa antavia:
MAXXIS Assegai 3C MaxxGrip TR Downhill (alkukovuus 45, loppukovuus 56)
SCHWALBE Magic Mary Super Downhill ADDIX Ultra Soft (alkukovuus 38, loppukovuus 47)

Tulokseni perusteella Maxxis ei kovetu yhtään huonommin kuin Schwalbe. Ei taida olla kumiseosta joka ei kylmässä kovettuisi.

harald
24.10.2021, 16.38
Tämä setä puuskutti vähän, tai ihmettelin että meno vähän tahmeaa. 29x2.80 renkaissa oli kotiin palatessa ja tarkastettuna vain 0.8 bar.

Vaikka orange tiivisti todella hyvin pitää edelleen näköjään tarkastaa paineet muulla kuin painamalla rengasta. Etenkin nyt kun kelit kylmenee.

Ja kyllä, nyt rupesi vähän kolisemaan kivirännissä. 125 kg yhteensä, vähintään.

ruuduntakaa
24.10.2021, 17.23
Kylkien/renkaan rungon rakenne vaikuttaa käytettäviin paineisiin yllättävän paljon.
Ja pierunkuorirenkaalla se peukalomittari toimii ihan ok.

Näillä jäykempikylkisillä on pakko käyttää mittaria. Aivan turha yrittää pähkäillä paineita painelemalla.

Esim. Schwalben 2.6 Eddy Current takarengas on Super Gravity ja sallii jo normaalia rengasta matalammat paineet. Etusen Super Trail taas lyö helpommin läpi.

Suuresti yllätti noi 2.4:t MM ja BB; Super Downhill sallii hämmästyttävän matalat paineet 72kg kuskin alla. Kyljet on erittäin sturdyt sanos yankee.

ruuduntakaa
25.10.2021, 07.11
Työmatkalla aamulla kiinnitti huomion myös kummallisen hyvä rullaus asfaltilla MM/BB-setillä. Moiseksi liimarenkaaksi rullaa melko kivasti.

MRe
26.10.2021, 16.51
Joopa. Kaksijakoiset fiilikset. DD tuntuu olevan varsin maukas etunen supersoftina. Sellaisella liukkaalla kalliolla, missä ei meinaa pysyä jaloin pystyssä, rengas käyttäytyy ennustettavasti: liukuu, mutta ei lähde alta.

MM:t ottivat sitten hittiä tuuman viillon verran, eikä edes kaksi kamelinpaskaa auttanut. No, johan tolla yksi lenkki tulikin ajettua.

Brocol
26.10.2021, 16.59
Eli Ultra Softit siis toimii erittäin hyvin näillä keleillä. Entä kun tästä mennään muutama aste kylmemmäksi? Muistaakseni palstatotuus meni niin, että kaikkein pehmeimmät kumit kovettuu pahiten ja voivat murtuakin. Sillä katselin MM softeja tuossa alkusyksystä, että syksy- ja talvirenkaaksi, mutta niistä taas tuli vähemmän rohkaisevaa kommenttia ensimmäisten viileiden ja kosteiden kelien aikaan. Aiempina vuosina muistan softeja kehutun syksylläkin, mutta seoksethan vuosien varrella muuttuu.

MRe
26.10.2021, 17.29
^jää nyt sitten myöhemmin todettavaksi, että miten toimii lähempänä nollaa. Pakkaselle mulla on nastarenkaat. Muistais vaan mitkä :D

ruuduntakaa
26.10.2021, 18.10
Talvelle on eteen 2.6 piikkisika toisella kiekolla. Jääkeleille alle.
BB saa olla talven takana, katsotaan miten pärjätään.

Lumisimman ajan meinasin tänä vuonna mennä siis ilman nastoja.

MRe
26.10.2021, 18.37
Jos en ihan väärin muista, niin olisko mulla Wrathchildit...

MRe
05.11.2021, 16.45
Oli sitten alkaneet kamelinpaskat puremaan ja takarenkaassa ilma pysynyt viikon verran. Vaihdoin kuitenkin uuteen. Katsoin, josko tuon paikkaisi sisäpuolelta, mutta on sen verran hyvä viilto, että voi räjähtää ekassa pompussa.

ruuduntakaa
06.11.2021, 21.02
Tänään oli tarpeeksi märkää ainakin, polut oli muuttuneet puroiksi.
+3 astetta.
Pistin lähtiessä kokeeksi 1,2/1,5bar.
2.4 MM/BB (super dh Ultra Soft)on mun alla lähes kivikovat noilla paineilla. Silti, pidon kanssa ei ollu mitään ongelmia.
Ja oli takuulla tarpeeksi märkää kiveä ja vinojuurta.

Huikeet renkaat syksylle kertakaikkiaan.
Eikä noi ole silti pahat siirtymilläkään, joita mulle tulee pakosti aina melko paljon.
Toki näkyy nopeana kulumisena runsas asfaltilla ajo.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211106/a3d1e322274ca16b871bcf63cb102fa1.jpg

MRe
09.11.2021, 16.42
Edelleen vahva suosotus MM/DD-parille. Vaikka oli alle nollan ja jäätä kallioilla, niin renkaat pitivät mihin kuski uskalsi ajaa. Kerran meinasi lähteä etunen alta, kun poikittain ja vinossa oli sellainen jääkohta. Mutta kirkkaalla jäällä ei pidä kuin nastat.

ruuduntakaa
10.11.2021, 09.55
Itse kun ajan myös työmatkaa ympäri vuoden niin saattaapi olla niin että hyvyydestään huolimatta MM/BB-combo ultra softina saa ehken muun korvaajan.
Kuluvat nimittäin järkyttävän nopeasti(yllätys) kun joutuu myös asfalttia ajamaan. Myös mun lenkkisiirtymiin kuuluu aina pakosti melko paljon asfalttia.
Mutta pito ääriolosuhteissa noissa on omaa luokkaansa. Ja ennustettava käytös muutenkin.

Mutta kulutuskestävyys verrattuna vaikka EC softiin on järkyttävän huono.

Parhaat renkaat silti mitä on mulla alla ollu.

Big Betty 2.4:na ultra softina super dh:na vaikuttaa niin hyvältä että taakse voisi seuraavaksi tulla sama rengas mutta 2.6 leveänä ja Softina. Harmi ettei saa super downhillinä kuten 2.4:a.
Ehkä 2.6 riittää super gravity insertin kera. 2.4 on kivan ketterä mutta vaatii kyllä taakse super dh-rungon.

Eteen tulee ehkä Spessun Butcher 2.6 T9 Gravity. Yksi T9 on ajettu(ei gravity) ja tasapainoisempaa pakettia saa hakea. Kulutuskestävyyskin on Schwalbea parempi.
Eliminator T9/T7 Gravity tulis taakse jos kyljet ois kestävämmät ja sivunappulat suojais kylkiä. Muuten huikea rengas.

Muoks: myös nykyinen combo eli MM/BB mutta Softina 2.6 super gravitynä vois olla oikein hyvä kompromissi mun käyttöön.

ruuduntakaa
19.11.2021, 07.36
Eilen vaihdoin nastat alle niin ei mulle kyllä tule Ultra softia enää. Huikee pito mutta 10 lenkkiä ja 264km+työmatkat takana ja tältä näyttää.
Kuluminen verrattuna vaikkapa EC Softiin on järkyttävää. :D
Sama Combo Softina sopinee paremmin mun ajoihin. Vaikka joutuu pidosta hiukan tinkimään.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211119/9e7f4eaa665ed932f709a695b80be633.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211119/db24ee046419d964dd63fc8f9111ae9f.jpg

tkhyla
19.11.2021, 13.22
Eilen vaihdoin nastat alle niin ei mulle kyllä tule Ultra softia enää. Huikee pito mutta 10 lenkkiä ja 264km+työmatkat takana ja tältä näyttää.
Kuluminen verrattuna vaikkapa EC Softiin on järkyttävää. :D
Sama Combo Softina sopinee paremmin mun ajoihin. Vaikka joutuu pidosta hiukan tinkimään.

Niin on myös pidossa hirvittävä ero ultra soft vs soft!
Uusia kumeja saa kaupasta, ei ne ajamalla lopu :)

ruuduntakaa
19.11.2021, 13.27
Niin on myös pidossa hirvittävä ero ultra soft vs soft!
Uusia kumeja saa kaupasta, ei ne ajamalla lopu :)

No eipä niitä kyllä tahdo saada, kiven alla oli noikin. :D
Ja en mä ala kyllä 1-2kk välein uusia renkaita vaihtamaan.

Muoks: onhan noi toki järkyttävän hyvät pidoltaan, aivan sama miten kurvailee märässä metässä.

MRe
19.11.2021, 13.28
Mutta ehkä Ultra Soft eteen ja Soft taakse on sweet spot?

ruuduntakaa
19.11.2021, 13.47
^Saattas olla, kokeilemisen arvoinen setti kyllä.

Toki Schwalbeja jos käyttää niin on sitten tyytyminen Super Gravityyn. BB Super DH on kyllä mainio, mutta sitä ei saa Softina.

Sambolo
20.11.2021, 11.26
Miten ois työmatkalle toiset kiekot renkaineen? Turha tosiaan kuluttaa työmatkalla pehmeitä seoksia, kuluu yllättävän nopeasti.

ruuduntakaa
20.11.2021, 14.30
No mä ajan lenkkejä myös työmatkojen yhteydessä aamuöisin, menis liian vatkuliksi jo mun makuun. :)
Ja asfalttisiirtymiä mulle tulee jokatapauksessa aina melko reilusti, lähti tästä kotoo mihin päin tahansa.

Tyydyttävä joko ostamaan renkaita hyvin usein tai tehtävä kompromissi kestävyyden ja pidon suhteen.

MM/BB ultra softina on kyllä paras kombo mitä mulla on ollu.

Onhan tässä nyt talvi aikaa miettiä mille polulle lähtee. Näin alan termistöä käyttäen. :D

ruuduntakaa
20.11.2021, 15.50
Vertailun vuoksi 951km ajettu Specialized Eliminator Gravity T7/T9 ja Big Betty Ultra Soft super DH jolla kilometrejä takana 264km.

Molemmissa kilsat siis lenkkien kilometrit vain, työmatkat ei kirjaannu Maintrackiin.
Työmatkoja oletusti melko samat.

JOS Eliminatorissa ois jäykemmät kyljet+enemmän ulkonevat sivunappulat, se olis luultavimmin valinta takarenkaaksi.

Ehkä se Assegai on kokeiltava ens kesänä, molempiin päihin..

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211120/a93dc01cee0f0fdf8c8b3ff083216aed.jpg

Sambolo
20.11.2021, 23.58
On kyllä vähän hassun näköisesti myös kulunut, liekö matalien paineiden takia?

ruuduntakaa
21.11.2021, 07.27
^Väärin ajettu.

Sambolo
21.11.2021, 18.19
Kun nuo nappulat näyttä siltä kun ois melkeen leikattu lyhyemmäks :D

ruuduntakaa
22.11.2021, 10.35
Maxxis Assegaissa käytetään käsittääkseni kovempaa seosta keskellä? Saattais toimia mun käytössä, jos pito märällä muuten on hyvä.
Toimiiko myös takana, onko ketään joka käyttää molemmissa päissä?

Ja oliko noita vielä eri seoksilla; pehmein eteen ja kovempaa taakse.

Kuminauha
22.11.2021, 14.21
Ohan noista saatavilla Maxx Grip ja Maxx Terra ja dual seokset, pehmeimmästä kovimpaan. Tosin DD/DH kyljillä vain maxx grip seoksella.

ruuduntakaa
22.11.2021, 14.27
Ohan noista saatavilla Maxx Grip ja Maxx Terra ja dual seokset, pehmeimmästä kovimpaan. Tosin DD/DH kyljillä vain maxx grip seoksella.

No höh. En mä kyllä muita kylkiä kelpuuta kun DD/DH.

Kuminauha
22.11.2021, 15.15
Taitaa kaikki maxxiksen renkaat olla DD/DH kuorissa tolla maxx grip seoksella.

tkhyla
22.11.2021, 16.33
Maxxis Assegaissa käytetään käsittääkseni kovempaa seosta keskellä? Saattais toimia mun käytössä, jos pito märällä muuten on hyvä.

Itselläni toisissa vanteissa molemmissa päissä MAXXIS Assegai 3C MaxxGrip TR Downhill.
Toiset vanteet MM Super Downhill Ultra Soft molemmissa päissä.

En oikein osaa vielä sanoa, että kumpiko setti on parempi / huonompi. Omien mittauksien mukaan Assegai ei ole kovempi keskeltä vs reunat. Jos on eri kumia niin kotimittarilla ei ainakaan erota.
Jos rengas on pehmeä niin kuin näissä molemmissa tapauksissa on niin se kuluu. Ei tuolle tosiasialle voi mitään. Jos ei kulumaa halua niin silloin tarvii koventaa seosta ja menettää pitoa. Kompromissin hakuahan tämä on.

Itse huomannut, että Schwalben kuminlaatu on jostain syystä koventunut. Kaksi viimeisintä tilaamaani MM Ultra Soft rengasta ollut selvästi kovempi ihan sormituntumalla kuin mitä oli ennen. Laitoin toisen renkaan palautukseenikin Bike24:seen kun oli niin kova. Onko nämä olleet jotain "varastossa seissyttä erää" vai onko oikeasti kumin laatu vaihtunut?
Tämä koventuminen näkyy kyllä pidossakin. Siksi ajellut nyt viime lenkit Assegai setillä. Jos vielä seuraava uusi rengaskin on tätä kovaa mallia niin pakko siirtyä kokonaan Assegain leiriin. (toivon, että olisi jokin poikkeus eikä tuotannon tarkoituksellinen muutos)

nve
22.11.2021, 17.42

Heitän tähän soppaan vielä yhden vaihtoehdon.
Vittorian Mazza enduro kyljillä.

Ajelin noilla kesällä yli 1200 kilsaa ja tykkäsin kyllä.
Reunanappulat on sormituntumalta jotain maxxgripin ja maxxterran välistä.
Renkaat kestivät hyvin, paremmin kun aikaisemmat maxxterrat tai schwalben softit.
Ilmeisesti keskiosassa on erilainen seos, mitä reunoissa?

Kuvioon ja pitoon nähden rullaa yllättävänkin hyvin.
2.6" leveänä tosin alimittainen, 30mm vanteella lähempänä 2.5"

Kuminauha
22.11.2021, 19.08
Itellä tällä hetkellä martellot alla, edessä trail ja takana enduro + rimpactin insertit molemmissa päissä. Tykänny kyllä ja esim pari viikkoa sitten Kaupin märillä poluilla toimi hyvin. Lämpötilakin oli lähellä nollaa.

ruuduntakaa
22.11.2021, 19.16
^
^^

Pitääpä tutustua näihin vaihtoehtoihin.
Miten kylkien järeys vertautuu esim. Schwalben Super DH:n tai Super Trailiin?

nve
22.11.2021, 19.31
Vittorian enduro kylki on aika jäykkä.

En ole koskaan super DH:ta kokeillut, siihen en osaa verrata.
Mutta menee omasta mielestäni suurinpiirtein samalle tasolle kun super gravity. Ehkä hieman jäykempi.

Toimiva setti on myös Mazza eteen ja Martello taakse.
Jos haluaa rullaavamman paketin ja/tai akku ei meinaa kestää tarpeeksi hyvin.
Viime kesänä tuli testattua, useampi eri vittoria kombo. (Martello-Agarro, Mazza-Agarro, Mazza-Martello, Mazza-Mazza).

Kuminauha
22.11.2021, 19.35
Kyllä ainakin tuo Enduro on jäykempi kun Maxxis Exo+. Ei oo kokemusta Schwalben nykykumeista.

Tässä takarenkaana 250 km polkuajoo nähnyt Martello Enduro 27,5x2,6"

https://pic.useful.fi/Thcq4MX55.jpg

ruuduntakaa
22.11.2021, 19.57
Nämä Vittoriat pitää kyllä testata.

tkhyla
22.11.2021, 21.33
Nämä Vittoriat pitää kyllä testata.
Kokeile ensin ne Assegait jos pitoa haluat. Jos kulutuskestävyyttä etsit niin sitten nuo Vittoriat :)

Sambolo
23.11.2021, 00.54
Taitaa kaikki maxxiksen renkaat olla DD/DH kuorissa tolla maxx grip seoksella.
Ei pidä paikkaansa. Esim agressori oli itellä dual ja DD. Maxxis tekee myös parkki renkaita kovemmilla seoksilla useista malleista, ainakin tehnyt. Pitohan toki huonompi. Maxxgrippi kesti mulla luomussa maks pari kk.

ruuduntakaa
23.11.2021, 07.18
Kokeile ensin ne Assegait jos pitoa haluat. Jos kulutuskestävyyttä etsit niin sitten nuo Vittoriat :)
Hyvää kompromissia haetaan, Schwalben Ultra Softin kaltainen kulutuskestävyys ei innosta. Piirun vois tinkiä pidosta jos kestävyyttä saa vähän lisää.
Järeät kyljet on toivomuslistalla myös.

Kuminauha
23.11.2021, 09.16
Ei pidä paikkaansa. Esim agressori oli itellä dual ja DD. Maxxis tekee myös parkki renkaita kovemmilla seoksilla useista malleista, ainakin tehnyt. Pitohan toki huonompi. Maxxgrippi kesti mulla luomussa maks pari kk.

I stand corrected, en ollut ihan satavarma, siksi tuossa mulla oli toi "Taitaa".

Fraatti
23.11.2021, 13.25
On kyllä vähän hassun näköisesti myös kulunut, liekö matalien paineiden takia?

Kyllähän nuo melko kummalliselle näyttävät. Yleensähän puhutaan että alhainen paine on hyvä rullavuuden kannalta epätasaisella alustalla mutta kovalla taas rengas alkaa haraamaan vastaan. No jos paineet ovat erittäin alhaiset karhealla pinnalla missä renkaan muoto alkaa muistuttamaan jo moottorikelkan telamattoa niin mihin se energia sitten asvaltilla oikein kuluu? Mielestäni renkaan muodonmuutokseen ja erilaiseen hiertämiseen joka syö tuon renkaan. Ja varsinkin jos kyseessä on tuollainen todella pehmeä seos. Taitaa nuo pehmeimmät seokset olla lähinnä sellaiseen paikkaan suunniteltuja missä kulumisella ei ole väliä (kisat yms). Toki etu- ja takarenkaat kuluvat muutenkin ainakin omassa käytössä eri tahtia.

While the maximum pressure rating is a hedge against rim strength, the minimum recommended pressure is a hedge against you, the rider. If the pressure is too low the tire can squirm, roll off the rim, or burp air as you corner. Riding under inflated tires can also cause the casing to flex excessively, leading to premature wear. At best, minimum recommended ratings are educated guesses as to what will work for most people most of the time.
https://www.bikeradar.com/features/trail-tech-mountain-bike-tire-pressure-all-you-need-to-know/

Kun itsellä on ollut MM / BB kombo 1,3/1,4 painella ja gravity/trail rungoilla nyt ajossa inserteillä niin olen huomannut että asvaltilla tuntuu kun perässä vetäisi ankkuria. Aikasemmat rengasyhdistelmät ovat rullanneet kevyemmin. Tosin inserttejä ei ole ollut aikaisemmin käytössä.

Omassa käytössä misukan e-wildit kolis vanteelle ja siksi laitoin insertit. Olenkin tässä miettinyt että mikä se järkevä vaihtoehto oikein olisi. Jäykempi runko vai insertti. Taakse olisi yksi pykälä jäykempää vielä tarjolla.
Tuohon käytössä olevaan rengasyhdistelmään olen ollut kyllä tyytyväinen. Pitoa on enemmän kuinkin aikaisemmissa misukan e-wildeissä tai spessun butcherissa/eliminatorissa jotka olivat vielä sitä vanhempaa mallia.

ruuduntakaa
23.11.2021, 13.43
^Mulla on tapana laittaa paineet kotona sen mukaan millaseen maastoon luulottelen kulloinkin meneväni. Ja kuten mainitsin, asfalttisiirtymiä tulee aina menen mihin suuntaan hyvänsä.
Tais olla hyväksi todetut paineet mulla nyt MM/BB märälle eteen 1,1-1,3 ja taakse 1,3-1,5bar. Takana insertti, edessä ei.

72kg kuskin alla noilla paineilla super dh ei kyllä todellakaan vielä muistuta telamattoa.

Fraatti
23.11.2021, 15.29
^Mulla on tapana laittaa paineet kotona sen mukaan millaseen maastoon luulottelen kulloinkin meneväni. Ja kuten mainitsin, asfalttisiirtymiä tulee aina menen mihin suuntaan hyvänsä.
Tais olla hyväksi todetut paineet mulla nyt MM/BB märälle eteen 1,1-1,3 ja taakse 1,3-1,5bar. Takana insertti, edessä ei.

72kg kuskin alla noilla paineilla super dh ei kyllä todellakaan vielä muistuta telamattoa.

Se mitä omaa rengasta katselin tuossa niin tuon insertin kanssa sen ei kyllä jousta mielestäni samalla tavalla kuin pelkän ilman kanssa. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Mutta niinhän se usein menee että kun joku ominaisuus on miellyttävämpi niin toinen ottaa sitten takapakkia.

Oliko eturengas vastaavassa kunnossa kuin tuo, olettavasti takarenkaasta otettu kuva?

ruuduntakaa
23.11.2021, 18.22
Se mitä omaa rengasta katselin tuossa niin tuon insertin kanssa sen ei kyllä jousta mielestäni samalla tavalla kuin pelkän ilman kanssa. En tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Mutta niinhän se usein menee että kun joku ominaisuus on miellyttävämpi niin toinen ottaa sitten takapakkia.

Oliko eturengas vastaavassa kunnossa kuin tuo, olettavasti takarenkaasta otettu kuva?

Kyllä etunenkin on kulunu, keskinappulat lähinnä sulanu alle. :D
Ei tosin tietty vastaavassa kunnossa kuin takanen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211123/e497e9c91d245ba1170a4631904c9e8f.jpg

tkhyla
24.11.2021, 09.20
^Sulla tulee ilmeisesti todella paljon asfaltti siirtymiä. En mä omia renkaita tuohon kuntoon soralla ja metsällä saa noilla kilometreilla. Asfaltti renkaat myydään erikseen :) vitsi vitsi, tuollaisessa tapauksessa ymmärrän, että on pakko hakea jonkinlaista kompromissia pidon kustannuksella.
Olin itse maanantaina lenkin Assegai setillä ja eilen tiistaina MM ultrasoft setillä. Pito oli näillä keleillä aivan järjetön kun oli maa jäässä ja kuivana. En osaa edelleenkään sanoa kumpiko setti on parempi. Molemmat todella hyviä.

ruuduntakaa
24.11.2021, 09.31
Kun nyt sähkössä on 29 2.6 piikkisiat niin tämän aamun kokemuksia; oli sopivasti loskaa/lunta työmatkalla, tosin ehkä sen 5cm mutta tuli huomattua että on muuten vakaa rengas etenemään moisessa mönjässä.
Mutkiin ei vielä edes uskalla jäisillä kohdin ajaa niin lujaa mitä ilmeisesti pito sallii. :D

Mainiot renkaat, olkoonkin että vähän toi tubeless taas tänä aamuna näytti nurjaa puoltaan; nyt ei pidä etunen kunnolla ilmaa. Välillä jo piti aivan mainiosti.
Että noiden kanssa näin alussa saa kuljettaa kyllä kunnon pumppua repussa.

^Sulla tulee ilmeisesti todella paljon asfaltti siirtymiä. En mä omia renkaita tuohon kuntoon soralla ja metsällä saa noilla kilometreilla. Asfaltti renkaat myydään erikseen :) vitsi vitsi, tuollaisessa tapauksessa ymmärrän, että on pakko hakea jonkinlaista kompromissia pidon kustannuksella.
Olin itse maanantaina lenkin Assegai setillä ja eilen tiistaina MM ultrasoft setillä. Pito oli näillä keleillä aivan järjetön kun oli maa jäässä ja kuivana. En osaa edelleenkään sanoa kumpiko setti on parempi. Molemmat todella hyviä.

Juu pakko tässä on kompromissia alkaa tekemään. Nyt on kuitenkin MM/BB Ultra Softin ylivoimaisuus pidon suhteen todettu.
Mutta ei ikävä kyllä tosiaan sovi mun käyttöön. Niin huikea rengastus kuin onkin.

Katseltava jotain muuta josta sitä pitoa ja kulutuskestävyyttä löytyy. Jostain on tingittävä, se on kyllä selvä.
Eddy Currentissa on kyllä paljon hyvääkin. Samoin Butcherissa ja Eliminatorissa.
Myös EC:n eturengas saattais olla takana melko hyvä. Se takanen lipsuu liikaa.

Sambolo
24.11.2021, 11.52
Kesäkuusta alla ollu BB softina, parkkia ja agressiivista ajoa sekä pidempiä lenkkejä ja siirtymiä tullu ajettua, kilsoista ei hajua. Uus samanlainen jo hommattu, mut kyllä tuokin tuntuis vielä toimivan.
https://i.imgur.com/cFZDg29.jpg

ruuduntakaa
24.11.2021, 12.10
^BB Softina vois olla mulle käypäinen, luultavimmin pitoa saa paremmin kuin Softilla Eddy Currentilla joka sekin pitkin hampain menettelee.
Ja voisi ottaa 2.6-leveänä.

hphuhtin
30.12.2021, 14.48
Eddy Current mulla kestänyt muuten, mutta melkoiset halkeamat kyljissä nappuloiden juuressa on. Olisko pari kautta ajettu näillä, eikä kovin paljoa (muutama sata kilsaa) kun luomuilla ajelen enempi.

Suht alhaisilla paineilla olen ajellut, liekö siitä. Siis jotain 0.6-0.8/1.0-1.2, renkaat 27.5x2.8. Kuski ja pyörä 100kg yhteensä. Ajelen kunnes hajoavat :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211230/57472c21f6f6916189db5d8ac509ec74.jpg

ruuduntakaa
30.12.2021, 15.09
Tilasin jo kesälle MM/BB-kombon. Super Trail Softina ja 27.5 2.8 koossa. Koitetaan Levoa pikkukiekoilla ja vaikka mullettinakin. :D

Bndit
12.01.2022, 17.43
Tilasin jo kesälle MM/BB-kombon. Super Trail Softina ja 27.5 2.8 koossa. Koitetaan Levoa pikkukiekoilla ja vaikka mullettinakin. :D
Mulle tulee kanssa Levoon vakiovanteille kesäksi BB 2.4 ja MM 2.6 supertrail softit, ei vakiorenkaissa ollut mitään vikaa oikeastaan, mutta kokeillaan nyt noita. Mulletti-vanteille tulee 2.6 Eddy Currentit, lähinnä haluan kokeilla taittuuko parkissa helpommin tiukkoihin mutkiin mullettina ja pitoa pitää olla kovilla alustoilla ????

javarja
16.01.2022, 18.29
Renkaiden koosta, powerflyssä on 29x2,3 ja valmistajan speksin mukaan mahtuisi 2,6. Olen ostamassa nastarengasta ja mieluiten 2,6 koska saisin sen hyödynnettyä tulevassa pyörässä. Onko nämä isp tai piikkisiat leveämpiä ja eivät mahtuisi pyörimään, turhaan en vielä tilaisi ja kokeilisi.

Sent from my iPad using Tapatalk

Kuminauha
16.01.2022, 18.41
ISP:tä ei saa 2,6" leveenä 29" kokosena, vain 27,5".

hphuhtin
17.01.2022, 10.49
^ja se 27.5x2.6 ISP on hyvä jos edes 2.4” levyinen 30mm vanteella, ainakin oma liteskin-versio.

ruuduntakaa
27.01.2022, 08.02
Kesän mullet-settiin mielessä myös Eliminator Gravity T7/T9 2.3 taakse, mikä mahtaa olla 2.3:n todellinen leveys? Tulis i35 kiekolle.
Eteen Butcher T9 Gravity 2.6 i30 kiekolle.
Oma T9 Butcher on edelleen ajokelpoinen mutta toi Trail-versio on vähän heppoinen.

29 Butcher/Eliminator-kombinaation erinomaisuus on jo todettu omassa käytössä, 2.3 takana vaan vähän epäilyttää.

Kapeempi takanen tosin huhujen mukaan antais takas ketteryydessä.

Ja toisaalta taas levein on nopein. :D

https://www.bikeradar.com/features/whats-the-fastest-tyre-size-for-mountain-biking/

Antza44
27.01.2022, 12.27
Kesän mullet-settiin mielessä myös Eliminator Gravity T7/T9 2.3 taakse, mikä mahtaa olla 2.3:n todellinen leveys? Tulis i35 kiekolle.
Eteen Butcher T9 Gravity 2.6 i30 kiekolle.
Oma T9 Butcher on edelleen ajokelpoinen mutta toi Trail-versio on vähän heppoinen.

29 Butcher/Eliminator-kombinaation erinomaisuus on jo todettu omassa käytössä, 2.3 takana vaan vähän epäilyttää.

Kapeempi takanen tosin huhujen mukaan antais takas ketteryydessä.

Ja toisaalta taas levein on nopein. :D

https://www.bikeradar.com/features/whats-the-fastest-tyre-size-for-mountain-biking/Itse en kyllä jaksaisi nähdä edes vaivaa kokeilla 2.3 Eliminatoria i35 vanteelle. i30 se on ihan ok, niin kuin 2.6" ja sen vois vielä i35 laittaa, mutta i41 oli sekin jo ihän lätty ja persiistä (Butcher)

ruuduntakaa
27.01.2022, 12.57
Itse en kyllä jaksaisi nähdä edes vaivaa kokeilla 2.3 Eliminatoria i35 vanteelle. i30 se on ihan ok, niin kuin 2.6" ja sen vois vielä i35 laittaa, mutta i41 oli sekin jo ihän lätty ja persiistä (Butcher)

Kävi kyllä mielessä itselläkin toi vanteen leveys. Heitetään multaa idean päälle.

Muoks:Pidetään se 2.8 BB soft takana ja märälle kelille Butcher T9 Gravity 2.6 eteen 29:nä.
Mullettia siis kokeilin näin talvella 29 2.6 piikkisika/ 27.5 2.8 BB-kombolla ja tuntui aivan helkkarin toimivalta.

ruuduntakaa
28.01.2022, 15.11
Sellasella semikovalla mutkaisella lumipolulla kun mennään vähän kovempaa alaspäin 29 2.6 Piikkisiassa tuntuis olevan vähän parempi kanttauspito mutkissa kuin Fat Freddiellä.

Luulottelen äskeisen perusteella.
Ei suurensuuri ero mutta kuitenkin.

ruuduntakaa
11.02.2022, 20.45
https://youtu.be/2woClQQ6EPM

TSOCOM
13.02.2022, 11.28
Miten tän nyt sitten erottaa, vanhan ja uuden? jos esimerkiksi tilaa niin on vaikee nähdä nastaulkonemaa , onko se suomenlippu josta erottaa uudemman?

ATK
13.02.2022, 12.54
Suomenlipulla varustetut ovat ainakin uudempia LieksaTyresin valmistamia renkaita SuomiTyres brandin alla, joten niissä ulkonema voinee olla suurempi kuin vanhoissa tähtikuviollisissa SuomiTyresin kumeissa. Mutta noissa ulkonemissa on tainnut olla hieman vaihtelua jo aiemminkin, jos en väärin muista lukeneeni vanhoista nastarengas-keskusteluista. Näkemättä itse rengasta siis vaikea sanoa aivan varmaksi.

Esimerkkinä sivusta katsottuna toisen ketjun renkaista ruuduntakaan (LieksaTyresin rengas oletettavasti vm. 2021 - 2022) ja minun rengas (vanhan SuomiTyresin rengas juuri komkurssin ajoilta vm. 2018 - 2019), jossa näkyy jonkinlaista eroa tuon nastaulkoneman osalta.

Vanhempi:
https://i.imgur.com/vf5nA3r.jpg

Uudempi:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220125/73a5c8a9ff872d8c8af2d5d991b6f55a.jpg

Marko66
14.02.2022, 11.37
Missä hinnoissa nuo on?

ruuduntakaa
14.02.2022, 12.00
Google (https://www.google.com/search?q=fat+freddie&rlz=1C1GCEA_enFI949FI949&oq=fat&aqs=chrome.1.69i57j69i59l2j69i60l3.2513j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8) kertoo.

ruuduntakaa
15.02.2022, 07.19
Nyt alkaa olemaan pyörätiet siinä kunnossa että arvostaa tuota 3” renkulaa. Melkoista pöperöä.
Vielä kun saisi Fat Freddieen Piikkisian kuvion niin avot.

ruuduntakaa
15.02.2022, 07.28
Vielä yksi setti tuli kesälle hankittua; Continental Der Baron Projekt 29 2.4 ja 27.5 2.6-koossa.
Nämä menee keväällä ensimmäisenä alle, mullet muutenkin ihastutti jo pienellä kokeilulla.

https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/der-baron-2-4-projekt

Sambolo
15.02.2022, 11.20
Kattelin kans conteja kun kehuttiin, mutta suht köykäsiltä vaikutti näppituntumalta.

Kuminauha
15.02.2022, 13.41
Ei ne kylkien osalta oo mitkään hirveen tukevat, korkeintaan maxxis exo+ tasoa. Kevyemmät kuin esim Vittorian enduro kyljet. Käytännössä sitten kestävyys voi olla asia erikseen.

Yhden pinch flatin sain noilla 27,5x2,6" takarenkaaseen. Nappuloiden väliin osu kivi/vanne puristus. Osuma oli tosi ikävä ajovirheen johdosta, missä suippokärkinen kivi oli se merittävä tekijä. Myös vannenauhan juureen tuli pieni vekki. Nämä sain litkulla ja stansin plugilla tiiviiks.

Muutoin kyllä tosi hyvän oloset renkaat oli.

ruuduntakaa
15.02.2022, 14.51
Katsotaan miltä vaikuttavat kun saan keväällä ajoon, insertithän tulee jokatapauksessa.

Kuminauha
15.02.2022, 14.56
Joo insertit kyllä saa olla jos tuppaa tarvitsemaan yleensä jotain super gravity tai maxxis dd renkaita näiden kanssa.

ruuduntakaa
16.02.2022, 18.11
Contit tuli hiplattavaksi, kyllä noi mun sormiin vaikuttaa rungon jäykkyydeltään melko samantasoiselta Schwalben Super Gravityn kanssa mitä BB ja MM vertasin hiplaamalla.
Toki käytös ajossa on sitten oma juttunsa ja kertoo totuuden.

Laadukkaan oloinen rengas ja mieltä lämmittää "hand made in Germany"-teksti.

Eipähän ehken ole uiguurit näitä pakolla tehneet.
Peruste siirtyä käyttämään Contia jos toimivat säällisesti. ;)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220216/e9ca8cc07cd8ec38a50af6bb7fcbb040.jpg

Kuminauha
17.02.2022, 07.31
Näköjää tekstit erilaiset kun omissa 2 vuoden vanhoissa, ehkä nämä on päivitetty kylkienkin osalta.

Sambolo
17.02.2022, 11.57
Juu ei ollu e-bike tekstiä mun hiplaamissa. Paljonko noissa paino? Reilu kilo niissä mitä ite katellu.

ruuduntakaa
17.02.2022, 12.38
Valmistajan mukaan:
-29 2.4 1040g.
-27.5 2.6 935g.

Noihan on siis tpi 180x3

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/52536/uncropped/748/0/5/protectionapex-cutaway-01.jpg

https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/der-baron-2-4-projekt

Kuminauha
17.02.2022, 13.22
Noissahan 27,5x2,6" ja 29x2,4" oli omaan silmään ikään kuin täysin eri renkaita. Kuviokin oli erilainen. Tämä näkyy myös contin sivuilla. Ylemmässä kuvassa 2,6" levee ja alemmassa 2,4" levee.

https://pic.useful.fi/amP49j91z.jpg

ruuduntakaa
17.02.2022, 13.23
Noissahan 27,5x2,6" ja 29x2,4" oli omaan silmään ikään kuin täysin eri renkaita. Kuviokin oli erilainen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220217/fcfbfd9db0073e8bc3924730c2196b16.jpg

Bndit
17.02.2022, 13.31
Tilasin juuri kanssa der baronit kun jo syksyllä tilatusta Magic Marystä tuli ilmoitus uudesta toimitusajasta: 45 viikkoa :) Aika vaikea löytää nyt mitään renkaita mistään missä olisi vähänkään vahvemmat kyljet.

kauris
17.02.2022, 19.40
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220217/fcfbfd9db0073e8bc3924730c2196b16.jpg

Outoa. Eihän toi ole tosiaan sama rengas ollenkaan!

Qilty
17.02.2022, 19.59
Outoa. Eihän toi ole tosiaan sama rengas ollenkaan!Mitä outoa on siinä että nappulan koko kasvaa leveyden mukana?

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

mattim
17.02.2022, 23.37
Mitä outoa on siinä että nappulan koko kasvaa leveyden mukana?

Tässä tapauksessa nappula pienenee kun rengas levenee. Mutta on kuviossa muutenkin eroa. Ja käytännössä erilaisia renkaita ajettavuudeltaan. 2,6 Baron on enemmän takarengas ja 2,4 etu.

Oma kokemus on että viimeisimmät contit eivät enää itke litkua läpi kyljistä. 2018 kun Continental laittoi kaikki kingit ja baronit uusiksi, ne alkoivat olla helppoja litkuttaa. Muutenki ihan eri runkorakenteet jne. Mutta kyljet tuppasivat vuotamaan. Viime vuonna tuli joku muutos ja nyt ei vuoda. Mutta sellainen fiilis jäi uudesta trail kingistä, että aivan kuin vaatisi enemmän painetta, ettei burppaile vanteen välistä.

Olen muuten pari vannetta ajanut ihan linttaan Continentalin kumilla (2,4 leveä trail king protection apex). Rengas vaan ei suostu menemään rikki. Ja läpilyöntejä myös 2,4 baronilla. Kestää.

Conteista kun puhutaan, niin yleisesti ottaen on hyvä rajata kaikki muut ulos, paitsi Saksassa tehdyt chilit. 2,6 leveät tuntuu olevan kyllä selkeästi kevytrakenteisempia kuin 2,4.

Sambolo
17.02.2022, 23.58
Valmistajan mukaan:
-29 2.4 1040g.
-27.5 2.6 935g.

Noihan on siis tpi 180x3

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/52536/uncropped/748/0/5/protectionapex-cutaway-01.jpg

Sama paino siis. Mun mielestä ne oli aika heiveröt, voin kyl muistaa väärin, mut oha siinä 400g eroa supergravity svalpee.

ruuduntakaa
18.02.2022, 07.00
Juu ei nämä nyt niitä järeimpiä kyllä ole, mutta annetaan mahdollisuus. Taakse tulee Norriksen Sandwich ja eteen Toast(vois kyllä Sandwichin hommata eteenkin).
Pannaan kiertoon jos ovat liian hennot mun ajoon, sellasta setämiesretkeilyä.

Kuminauha
18.02.2022, 07.26
Mitä outoa on siinä että nappulan koko kasvaa leveyden mukana?

Sehän siinä on, että nappulan koko pienenee leveyden kasvaessa, nappuloiden muoto muuttuu koon kanssa sekä myös nappuloiden kuvio muuttuu.

Qilty
18.02.2022, 09.12
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220217/fcfbfd9db0073e8bc3924730c2196b16.jpgKyllä noissa mun mielestä on sama kuvio, eri kokoisena vaan.

Eiku perkele, tuolla on tollanen yksinäinenkin nappula oikean puolen renkaassa keskellä

ruuduntakaa
18.02.2022, 09.32
Sama paino siis. Mun mielestä ne oli aika heiveröt, voin kyl muistaa väärin, mut oha siinä 400g eroa supergravity svalpee.

Onhan siinä, nimittäin minähän tässä puhun puuta heinää, omat 27.5 2.8 MM/BB ovat siis Super Trail, muisti taas toimii kuten toimii. :D
Eli korjaan siis puheitani, nämä Contit osuu näppituntumalta aika lähelle Schwalben Super Trailia tai Spessun Gravityä, ei todellakaan ole samaa luokkaa järeydeltään kuin Schwalben Super Gravity. Super DH:sta puhumattakaan.

Pahoittelut Urpåilusta.

https://media.giphy.com/media/jUwpNzg9IcyrK/giphy.gif

https://giphy.com/clips/hamlet-the-simpsons-homer-bushes-O4B7pH57BbdVZVcNgShttps://giphy.com/clips/hamlet-the-simpsons-homer-bushes-O4B7pH57BbdVZVcNgS

Kuminauha
18.02.2022, 09.46
Kyllä noissa mun mielestä on sama kuvio, eri kokoisena vaan.

Eiku perkele, tuolla on tollanen yksinäinenkin nappula oikean puolen renkaassa keskellä

Tämän lisäksi keskellä olevat tuplanappulat ovat 2,4" kahdella eri etäisyydellä vuorotellen, kun taas 2,6" on kolmella eri etäisyydellä toisistaan.

Antza44
03.05.2022, 08.31
Orkkis 27.5/2.5" Hiroller II 3C terra DD takarengas alkaa olla entinen kulutuksesta vaikka vain reilu 200km tai no ehkä toisen mokoman vielä kestää, jos ei nappulat reveydy irti(tais sattua eka Maxxiksen maanantai kappale). Etusijalla olisi kulutus kestävyys ja kohtuu hyvä rullaus. Eddy Current on pyörinyt mielessä, mutta tuo soft seos mietityttää kulutus keston kannalta, koska olen niitä joka pärjää Maxisen 3C terralla seoksen suhteen. Eddyn nappulat nyt on varmaan taas aika optimit keston kannalta sähkikseen varsinkin taakse. Higrolleri ei vaan kestä enskahenkistä ajoa, kun yhdistelmän paino on tuolla 130 kilon tuntumassa muuten ei ongelmia joskin veropitoa nyt voisi enemmänkin olla.

Lisäksi tuossa Giantin Reign.nissä on sen verran matala keskiö, että 2.6" on luultavasti valinta tuolle i30 vanteelle, mutta onko kukaan kokeillut Eddyn 2.8" i30 vanteelle meneekö renkaan muoto jo pipariksi noin kapealla vanteella?

Eddystäkin voisin valkata Super trail kylkisen Super gravityn sijaan säästäen painossa 230g 2.6" koossa vaikka ei se nyt tuossa sähkiksessä ole niin justiinsa, mutta sitten olisi valittava Front versio taakse. Taas 2.8 paino ero vain 145g ja tuossa kapealle vanteelle laitettuna paksummat kyljet voisi olla viisaammat, mutta meneekö se profiili jo pilalle kuitenkin?

e-Martello Vittorialtakin voisi olla 2.6", mutta se on sitten varmaan seuraava kokeilu, kuin eioota kaupataan.

29 eturenkaita on sen verran nurkissa, että taidan niitä ajella pois ennen mahdollista Eddyn testiä.

nve
04.05.2022, 12.39
Eddy Current on pyörinyt mielessä, mutta tuo soft seos mietityttää kulutus keston kannalta, koska olen niitä joka pärjää Maxisen 3C terralla seoksen suhteen. Eddyn nappulat nyt on varmaan taas aika optimit keston kannalta sähkikseen varsinkin taakse. Higrolleri ei vaan kestä enskahenkistä ajoa, kun yhdistelmän paino on tuolla 130 kilon tuntumassa muuten ei ongelmia joskin veropitoa nyt voisi enemmänkin olla.

Eddy Current on ihan hyvä takarengas. Itsellä se kesti noin 800km takana, mutta tähän tietysti vaikuttaa melkoisesti ajotapa.
Soft seos ei ole mikään älytön limarengas, vaan sähkäriin ok kompromissi.
Jos akun keston kanssa on tiukkaa, silloin kattoisin kyllä jotain muuta takarengasta.

Juurikin tuo martello on aika hyvä kombo rullausta ja pitoa, yksi omista suosikki takarenkaista.
2.6 on alimittainen 30mm kiekoilla, lähempänä 2.5".

Itse en laittaisi 30mm kiekoille 2.8" rengasta, lian kapea kiekko.

Antza44
04.05.2022, 13.08
Eddy Current on ihan hyvä takarengas. Itsellä se kesti noin 800km takana, mutta tähän tietysti vaikuttaa melkoisesti ajotapa.
Soft seos ei ole mikään älytön limarengas, vaan sähkäriin ok kompromissi.
Jos akun keston kanssa on tiukkaa, silloin kattoisin kyllä jotain muuta takarengasta.

Juurikin tuo martello on aika hyvä kombo rullausta ja pitoa, yksi omista suosikki takarenkaista.
2.6 on alimittainen 30mm kiekoilla, lähempänä 2.5".

Itse en laittaisi 30mm kiekoille 2.8" rengasta, lian kapea kiekko.Oletko Martellosta ajanut juuri e-versiota vai normi? e-Version kulutuskestoa mainostetaan parannettu. Martellon todellinen 2.5" leveys ei haittaa kunhan korkeus vastaisi 2.6" kumeja, että maavaraa tulisi himppu lisää.

Onko Schwalben valikoimasta heittää joku Eddyn korvaavaksi mikä kestäisi ajoa siis kilsoja ja ei välttämättä olisi noin ankkuri. Big bettyn super trail soft 2.6" voisi olla vaihto-ehto ja jopa Hansin 2.6" super trail Speed grip seoksella varmaan kesäkuivalle riittäisi ainakin, mutta taitaa nappulat olla jo liian heiveröiset ja matalat sähkikseen?

2.8" unohdetaan odotetusti noille i30.

nve
04.05.2022, 14.24
Oletko Martellosta ajanut juuri e-versiota vai normi? e-Version kulutuskestoa mainostetaan parannettu. Martellon todellinen 2.5" leveys ei haittaa kunhan korkeus vastaisi 2.6" kumeja, että maavaraa tulisi himppu lisää.

Onko Schwalben valikoimasta heittää joku Eddyn korvaavaksi mikä kestäisi ajoa siis kilsoja ja ei välttämättä olisi noin ankkuri. Big bettyn super trail soft 2.6" voisi olla vaihto-ehto ja jopa Hansin 2.6" super trail Speed grip seoksella varmaan kesäkuivalle riittäisi ainakin, mutta taitaa nappulat olla jo liian heiveröiset ja matalat sähkikseen?

2.8" unohdetaan odotetusti noille i30.

Schwalben valikoimasta tulee ekana mieleen hanssi, tai jopa nobby nic taakse.
Uusi nobby nic menee takarenkaana ihan hienosti myös, jos ei älytöntä enduroa pyörällä koko ajan aja.
Speed grip seos rullaa ja kestää myös paremmin kuin nuo softi seokset. Itselleni niissä on ihan tarpeeksi pitoa takarengaskäyttöön.

Ei se martello kyllä 2.6 korkuinen ole. Enduro ja traili versioita molempia olen ajanut.
Käsittääkseni e-martello ja enduro ovat samat kumit?

Antza44
04.05.2022, 14.55
Schwalben valikoimasta tulee ekana mieleen hanssi, tai jopa nobby nic taakse.
Uusi nobby nic menee takarenkaana ihan hienosti myös, jos ei älytöntä enduroa pyörällä koko ajan aja.
Speed grip seos rullaa ja kestää myös paremmin kuin nuo softi seokset. Itselleni niissä on ihan tarpeeksi pitoa takarengaskäyttöön.

Ei se martello kyllä 2.6 korkuinen ole. Enduro ja traili versioita molempia olen ajanut.
Käsittääkseni e-martello ja enduro ovat samat kumit?

Martellon kestosta vielä Eddyyn verrattuna kumpi kestää enemmän kilsoja? Kyllä mullekkin riittää pito varmasti Speed grip seoksella. Tosiaan Nobby näyttää tiheämmällä reunanappula rivillä jopa kestävämmältä, kuin Hans ja niin on Schwalbekin sivuillaan rankannut. Range 750W akulla ei ole toistaiseksi ollut ongelma dhf ja higroller II, mutta ei tuota nyt hirveästi viitsisi silti pienentää.

Mainostekstit antaa ymmärtää, että eroa olisi E versiossa hauskasti on Martellot vaan just saman painoisia: https://www.vittoria.com/us/en/tires/ebike

Save energy with Vittoria e-bike tiresThe choice of tires for an electric bike is very important in order to ensure the ideal performance of any e-bike model: from an electric city bike to an electric mountain bike or electric racing bike. This is because electric bikes have to support the additional weight of the motor compared to traditional bikes. Movement dynamics are different and the average speed is higher because the power and torque produced by the drive wheel are more intense and higher. Vittoria e-bike tires are made with compounds capable of decreasing battery consumption by favoring wheel rotation.
The differences between e-bike tires and traditional tires

Another difference between electric bikes and traditional bikes is tire wear: the engine discharges more power to the tires which, consequently, tend to wear out more quickly. For this very reason, tires for e-bikes and electric mountain bikes must be resistant to wear, and ensure greater safety and better performance on any type of road or terrain. On the other hand, compared to traditional bikes, e-bike tires are more resistant to punctures and guarantee greater acceleration and better braking.
Choosing tires for an e-bike

Taking into account the fact that an electric mtb can weigh between 22 and 25kg and generate torque up to 75 newton meters, the ideal sizes are 29'' e-bike tires for the front and 27.5'' tires for the rear wheel. .
For various technical reasons, the different tire sizes ensure better performance when riding an e-bike. The 29-inch front tire, in fact, offers better control and greater smoothness than the smaller ones, as it has a more open tread and the knobs act with greater energy ensuring better grip and traction.

nve
04.05.2022, 16.18
Martellon kestosta vielä Eddyyn verrattuna kumpi kestää enemmän kilsoja? Kyllä mullekkin riittää pito varmasti Speed grip seoksella. Tosiaan Nobby näyttää tiheämmällä reunanappula rivillä jopa kestävämmältä, kuin Hans ja niin on Schwalbekin sivuillaan rankannut. Range 750W akulla ei ole toistaiseksi ollut ongelma dhf ja higroller II, mutta ei tuota nyt hirveästi viitsisi silti pienentää.

Martello on noista kahdesta selvästi kestävämpi kulutuspinnaltaan.
Higrolleria en koskaan ole ajanut, mutta tuskin isoa eroa rangen suhteen on Eddyn kanssa.

Bndit
05.05.2022, 10.26
Nyt on ekat ajot ajettu Spessulla Contin 29" Baroneilla. Etukäteen mietin mitenköhän 2.4 edessä vertautuu 2.6 Eliminaattoriin, onko jotenkin epämukavampi juurakossa/kivikossa, mutta huoli oli aiheeton. Paineita oli 1.5/1.8 baria ja insertit sisällä. Sanoisinko että hyvä yleisrengas suomalaiseen trailiajoon joka itsellä on pääasiassa pelkkää juurakkoa/kivikkoa ja kostealla, niin kuin tänään aamulla, mutaa :) Voin verrata näitä lähinnä viime kesän Spessun vakio 2.3/2.6 Butcher/Eliminator yhdistelmään. Niihin verrattuna pito mudassa on luonnollisesti parempi kuvion takia ja vastaavasti vierintävastus lähinnä asfaltilla huonompi. Kovalla hiekalla siinä ei oikeastaan huomaa eroa. Hyvät renkaat ja niin on Spessun vakiorenkaatkin. Mutta jos haluaa maksimaalista märkäpitoa etenkin eteen niin voin kuvitella että esim. Schwalben super softilla tai Spessun T9:llä sitä saa. Eilen kävin Malminkartanossa toisen kerran ajamassa Eddy Currenteilla jotka on toisilla 27.5"/29" vanteilla ja nyt ne tuntui vielä paremmilta kun ekalla kerralla, mutta siellä onkin kuivaa. Edellisellä kerralla ajoin yhden mutaisen pätkän ja renkaat näytti sen jälkeen donitseilta kun täyttyivät mudasta. Omista renkaista ei ole oikein muuta kun hyvää sanottavaa...paitsi piikkisioista...:p

Jani Mahonen
09.05.2022, 15.42
Väänsin Trek Railiin täksi kesäksi alle

taakse: Eddy Current Rear Evolution ADDIX Soft Super Gravity 29+ 2.6

eteen: Magic Mary Evolution ADDIX Soft Super Trail 29+ 2.6

ja eddy currentin osalta meni todellakin vääntämiseksi, ruuvipenkkiä apuna käyttäen sain käännettyä varovasti kumin vanteelle. Oli ihan hirveä tappelu, ei 20 vuoteen ole tullut moista rengasta vastaan.

Taikamari meni paikalleen viidessä minuutissa tuon taiston jälkeen, huh! Molemmat kumit napsahtivat sitten liukkarilla ja ilmalla aika nopeasti paikalleen.

Ajo on enduroa eli kivikkoisia ja juurakkoisia kinttupolkuja. Ensikokemalta eddy current tuntuu hirveän järeältä taakse mutta eipähän luultavasti tarvitse pelätä renkaan hajoamista ihan heti, on siis kunnon ryskytykseen sopiva kumi. Magic mary edessä taas on ihan legendaarisen oloinen nappivalinta. Jos siis jotain, niin ehkä joskus päivitän tarpeeksi kulutettuani tuon eddyn vähän sippoisempaan versioon mutta en nyt kuitenkaan nobby nic linjalle lähde.

offtopic: vähän huvittaa tuo renkaiden mallimerkinnät, mallinimen _lisäksi_ on vielä tyyliin 5 eri speksiä perässä...

Antza44
09.05.2022, 16.13
Nyt on ekat ajot ajettu Spessulla Contin 29" Baroneilla. Etukäteen mietin mitenköhän 2.4 edessä vertautuu 2.6 Eliminaattoriin, onko jotenkin epämukavampi juurakossa/kivikossa, mutta huoli oli aiheeton. Paineita oli 1.5/1.8 baria ja insertit sisällä. Sanoisinko että hyvä yleisrengas suomalaiseen trailiajoon joka itsellä on pääasiassa pelkkää juurakkoa/kivikkoa ja kostealla, niin kuin tänään aamulla, mutaa :) Voin verrata näitä lähinnä viime kesän Spessun vakio 2.3/2.6 Butcher/Eliminator yhdistelmään. Niihin verrattuna pito mudassa on luonnollisesti parempi kuvion takia ja vastaavasti vierintävastus lähinnä asfaltilla huonompi. Kovalla hiekalla siinä ei oikeastaan huomaa eroa. Hyvät renkaat ja niin on Spessun vakiorenkaatkin. Mutta jos haluaa maksimaalista märkäpitoa etenkin eteen niin voin kuvitella että esim. Schwalben super softilla tai Spessun T9:llä sitä saa. Eilen kävin Malminkartanossa toisen kerran ajamassa Eddy Currenteilla jotka on toisilla 27.5"/29" vanteilla ja nyt ne tuntui vielä paremmilta kun ekalla kerralla, mutta siellä onkin kuivaa. Edellisellä kerralla ajoin yhden mutaisen pätkän ja renkaat näytti sen jälkeen donitseilta kun täyttyivät mudasta. Omista renkaista ei ole oikein muuta kun hyvää sanottavaa...paitsi piikkisioista...:p
Onko etu Eddyssä paljonkin matalammat nappulat, kuin taka versiossa? Sitä sais inhimillisemmällä trail kyljellä.

Ei kyllä houkuta tuo super gravity kylkinen edes taakse.

Bndit
09.05.2022, 20.56
Onko etu Eddyssä paljonkin matalammat nappulat, kuin taka versiossa? Sitä sais inhimillisemmällä trail kyljellä.

Ei kyllä houkuta tuo super gravity kylkinen edes taakse. aika samankorkuiselta näyttää, eri kuvio vaan. Laita supergravityä vaan taakse niin kestää paremmin :D

Antza44
10.05.2022, 23.17
aika samankorkuiselta näyttää, eri kuvio vaan. Laita supergravityä vaan taakse niin kestää paremmin :D
Ei oikeen viiti sähkärilläkään opetella kumeja paskomaan, kun en jaksa luomulla mitään ankkureja veivaa alla kuitenkaan.

JiiPee82
11.05.2022, 22.55
Itsellä sähkärissä nyt Vittorian Endurokylkiset Mazzat molemmissa päissä. Edessä 29x2,6 ja takana 29x2,4. Todellinen leveys jonkun verran kapeampi kun ei tunnu häiritsevän leveältä. Tosi helpot renkaat ajaa ja pito on hyvä. Nuo endurokylkiset lienee samat kuin e versiot.

Kulutuspinnat ovat mielestäni enskapyörässä kestäneet hyvin. Kyljet kuluvat nopeasti hyvinkin käytetyn näköisiksi, mutta en viime kesänäkään rikki saanut.

jaston
25.09.2022, 11.14
Sähkärissä tällä hetkellä edessä Assegai MaxxGrip Exo+ 2.5 ja takana Minion DHR II MaxxGripp DD 2.4, 27,5" molemmissa päissä.
Reilun sadan kilometrin ajojen jälkeen kiinnittänyt huomion vähän turhan huonoon rullaavuuteen. Itsellä tulee työmatka-ajoa 6km/suunta ja lenkkiajot sitten kivikkojuurakoissa. Lenkkiajo ei mitään alamäkipommitusta, vaan pääosin tasaista ja vauhdit maltilliset.
Eli kumit saisi rullata paremmin, mutta pitoakin täytyisi löytyä. Ajan vielä ainakin sisureilla.

Olisiko suositella jotain komboa vai vaihdanko vaan takarenkaan johonkin rullaavampaan?

nve
25.09.2022, 19.08
Sähkärissä tällä hetkellä edessä Assegai MaxxGrip Exo+ 2.5 ja takana Minion DHR II MaxxGripp DD 2.4, 27,5" molemmissa päissä.
Olisiko suositella jotain komboa vai vaihdanko vaan takarenkaan johonkin rullaavampaan?

Melkein mitkä tahansa kumi on rullaavampi kuin nuo MaxxGripit. Nuo ovat melkoiset liimarenkaat.
Monella merkillä on tuohon genreen sopiva renkaita. Muutama esimerkki mitä itselleni tuli mieleen.

Schwalbe Magic Mary eteen ja sitten taakse sama, tai rullavaampa rengasta (esim. hans damp tai nobby nic).
Vittora Mazza eteen ja martello taakse, rullaavat tosi hyvin pitoon nähden.

Contin Argotal/Krytotal enduro soft kombo, varsin pätevä jokakelin setti.

Jättää Assegain eteen ja taakse vaikka Dissectori, rekon tai uusi forekaster.
Tai jos tykkää tuosta dhr:stä niin löytyyhän siitäkin kovempia seoksia, jotka rullaavat paremmin.

jaston
26.09.2022, 09.52
Sitäkin sitten miettinyt, että onko nuo Maxxikset surkeat kun tarkoitus ajaa talvellakin jonkin verran pikku pakkasilla...
Huomaisko paremman rullaavuuden jo sillä, että vaihtais vaan kuten ehdotettu, tuon takarenkaan DHR:n MaxxTerra Exo+ -versioon?

Kuinkahan paljon tuo edessä oleva Assegai MaxxGrippinä vie rullaavuutta?
Ja jos hommaan Schwalbea, niin Magic Mary edessä (tai jopa takana) varmaankin Soft versio parempi?

Sambolo
26.09.2022, 11.40
No riippuen casingistä en usko että taikamari ihan hirveesti enempää rullaa. Ainakaan vastaavalla casingillä ja kumiseoksella mitä noi maxxikset. Onkai niistä nykyää rullaavempia seoksia ja keveitä casingejä, mut sit kärsii maasto-ominaisuudet. Onhan nuo maxxgripit aika turhat johki työmatkalle kun pehmeänä kuluukin niin nopeasti, mut ei luulis tommosel matkal ja sähköl rullaavus olevan ongelma, kokeile vaikka kovempia paineita siirtymälle? Tai ehkä ihan eri renkaat työmatkoille?

Kuminauha
26.09.2022, 11.51
Joo ei kyllä sähköllä pitäs olla vierintävastuksesta ongelmaa, ellei akun range sitten rajota sen vastuksen takia, jota kyllä epäilen. Tai jos haluaa polkea paljon sen 25km/h yläpuolella.

nve
26.09.2022, 12.09
Sitäkin sitten miettinyt, että onko nuo Maxxikset surkeat kun tarkoitus ajaa talvellakin jonkin verran pikku pakkasilla...
Huomaisko paremman rullaavuuden jo sillä, että vaihtais vaan kuten ehdotettu, tuon takarenkaan DHR:n MaxxTerra Exo+ -versioon?

Kuinkahan paljon tuo edessä oleva Assegai MaxxGrippinä vie rullaavuutta?
Ja jos hommaan Schwalbea, niin Magic Mary edessä (tai jopa takana) varmaankin Soft versio parempi?

Magic Marysta softi on ihan hyvä vaihtoehto, jos haluaa paremmin rullaavat kumit. Ultra softi on aika lähellä maxxgrippiä, sillä tuskin saavuttaa mitään isoa eroa rullauksen suhteen.
Voihan sitä pistää vaikka molempiin päivin maryt softina. Jos tuntuu ettei rullaus parantunut tarpeeksi, niin sitten taakse vaihtaa myöhemmin esim. hanssin speed grippinä.

Kumit on hirveen yksilöllinen asia, kaikki tykkää ja hakee vähän eri asioita. Ihan sama mitä täällä foorumilla spekuloidaan, sitten ajossa vasta näkee tykkääkö itse juuri niistä rinkuloista.

jaston
26.09.2022, 12.39
Joo ei kyllä sähköllä pitäs olla vierintävastuksesta ongelmaa, ellei akun range sitten rajota sen vastuksen takia, jota kyllä epäilen. Tai jos haluaa polkea paljon sen 25km/h yläpuolella.

No juu kyllähän Boschilaisella EMTB -avustuksella menee ihan hyvin, mutta kyllä noilla kumeilla saa melkein kaikki alamäetkin polkea asfaltilla. TOUR -avustuksella ei mitään mieltä ajaa, ainakaan omilla reisillä siirtymää.

Kuminauha
26.09.2022, 15.31
Ne on maastoon tarkoitettu mutta on kyllä ihme jossei ecollakaan saa pidettyä 25kmh ilman vastatuulta alamäkeen. Mitkä paineet sulla oikeen on siellä renkaissa?

Maastossa se on aina jonkin asteinen kompromissi pidon ja rullaavuuden välillä. Siitä ei oikein pääse yli.

EDIT: Ei nyt siis ole tarkoitus mollata kenenkään kuntoa tai jalkavoimia.

Sambolo
26.09.2022, 15.59
Onkohan navat kunnossa :D Ite rullaillu mäissä maantie/hybridi tms pyörien ohi mun järeillä maastokumeilla insertteineen, toki on tota alaspäi vievää massaakin kiitettävästi :D

nve
26.09.2022, 16.10
No juu kyllähän Boschilaisella EMTB -avustuksella menee ihan hyvin, mutta kyllä noilla kumeilla saa melkein kaikki alamäetkin polkea asfaltilla. TOUR -avustuksella ei mitään mieltä ajaa, ainakaan omilla reisillä siirtymää.

Itselläni on samoja kokemuksia maxxgripeistä. Omissa lähimaastoissa, missä ei hirveästi jyrkkiä mäki ole. Ei edes sähkärillä ole kiva fiilis, kun saa polkea lisää vauhtia mäkeen jatkuvasti.
Mutta nämä ovat niitä kuuluisia makuasioita.

jaston
27.09.2022, 08.43
Ne on maastoon tarkoitettu mutta on kyllä ihme jossei ecollakaan saa pidettyä 25kmh ilman vastatuulta alamäkeen. Mitkä paineet sulla oikeen on siellä renkaissa?

1.6 - 2.3 bar välillä ollut paineet ja tuntuu toisiaan välillä siltä että polkea saa alamäessäkin.

Olikos nämä Continentalit millaiset? Ketjussa jotain juttua näistä onkin, mutta rullaavuus jää vähän arvoitukseksi.
https://www.rosebikes.fi/continental-der-baron-24-projekt-mtb-enduro-tyre-protection-apex-2667782

Jokkepappa
27.09.2022, 09.08
Baron/kaiser compo oikeen pätevä setti. Toki valmistus vissiin lopetettiin, uuden mallin tieltä.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

kauris
27.09.2022, 09.21
Mun on tosi vaikea ymmärtää tätä. Sähköavustus ja työmatkakin vain 6 km suuntaansa. Ja kuitenkin myös juurakkoajoa jolloin pito on hyväksi.
Ja liukas vuodenaika just alkanut. Jos jotain nyt haluaa vähän parantaa, niin vaihda pelkkä takarengas. Dissector max terrana esim Maxxis valikoimasta on vähän rullaavampi mutta vielä oikea maastorengas. Tai jälleen hieman rullaavampaan suuntaan mutta kunnon nappuloilla kuitenkin Schwalben Hans Dampf. Addix soft super trail malli esim. https://www.rosebikes.fi/schwalbe-hans-dampf-evolution-super-trail-addix-soft-tle-mtb-folding-tyre-2693677?article_size=27.5x2.35

Sambolo
27.09.2022, 12.36
Mä luulen, että sähköllä tulee helposti semmone placebo rullaamattomuudesta jne jos tottunut ajamaan isoilla avustuksilla.

Jeltsar
05.04.2023, 10.52
.
Viime kesänä tuli testattua, useampi eri vittoria kombo. (Martello-Agarro, Mazza-Agarro, Mazza-Martello, Mazza-Mazza).

Onko noista komboista tarkempaa infoa/kokemusta kellään? Löytyisi Agarro hyllystä ja ajattelin laittaa sen taakse mutta kumpi eteen: Martello vai Mazza? Miten Martello ja Mazza eroavat esim rullaavudessa?

nve
05.04.2023, 12.53
Onko noista komboista tarkempaa infoa/kokemusta kellään? Löytyisi Agarro hyllystä ja ajattelin laittaa sen taakse mutta kumpi eteen: Martello vai Mazza? Miten Martello ja Mazza eroavat esim rullaavudessa?

Mazza rullaa hieman heikommin. Mutta silti varsin hyvin pitoon nähden.
Riippuu ihan ajosta mitä laittaisin eteen. Jos ajo on perus tasamaa ajelua ja neulaspolkuja, niin silloin martello-agarro kombo toimii mainiosti.
Enduro pommituksessa sitten taas mazza eteen, siinä on pitoa enempi joka suuntaan.

Jeltsar
05.04.2023, 17.19
Kiitos. Tätä just mietin. Renkaat tulisi kesällä Hossan & Rukan bike park reissulle, että kumpaako sitten painottaa :D

nve
05.04.2023, 20.46
Kiitos. Tätä just mietin. Renkaat tulisi kesällä Hossan & Rukan bike park reissulle, että kumpaako sitten painottaa :D

Molemmilla selviää myös parkissa, varsinkaan jos ei puske ihan limitillä.
Martellon kanttipito on hyvä, mutta jarrupidossa mazza kyllä on omasta mielestäni parempi.

Kumman tahansa noista laittaa eteen, niin parkissa menoa saattaa hillitä enempi agarron pito.

Jeltsar
06.04.2023, 10.26
Siinä tapauksessa päätynen Martelloon. Mitä luin, niin ilmeisesti 2.6" koko ei todellisuudessa juurikaan eroa kooltaan 2.35" (30mm vanteella) mutta painoa enemmän, joten varmaan otan tuon kaposemman.

nve
06.04.2023, 13.06
Siinä tapauksessa päätynen Martelloon. Mitä luin, niin ilmeisesti 2.6" koko ei todellisuudessa juurikaan eroa kooltaan 2.35" (30mm vanteella) mutta painoa enemmän, joten varmaan otan tuon kaposemman.

2.6 Martello ja Mazza on selvästi alimittaisia.
Todellisuudessa vähän yli 2.4" 30mm vanteella.

Vispe
07.04.2023, 09.30
Mulla on ollu Orbea Risessä mazza edessä ja agarro takana, ajot kaikkea perus lenkeistä endurokisaan. Tuntunut olevan oikein mainio balanssi tuossa yhdistelmässä. Samaa setuppia ajattelin kokeilla nyt myös luomuendurossa tälle kaudelle, aiemmin ollut monta vuotta endurossa wtbn vigilante / trail boss yhdistelmä. Agarro kaipaa takarenkaana mielestäni ehdottomasti insertin kaveriksi, jotta pystyy rengaspaineilla pelaamaan riittävästi, trail -kylkeä tykimpää ei ole mallistossa.