Näytä tavallinen näkymä : Dura ace 9200 ja Ultegra 8100
On sitten julkaistu. Vain sähköisenä, myös Ultegra, ihmettelen kovasti. Mitään iloa 12 takaratasta ei tuo, ultegra saatavilla vain 11-30 ja 11-34. Mitäs noilla Suomessa tekee.
Olisikohan Sramilla ollut patentit näihin täyslangattomiin niin ihan pätevä peruste piuhoihin.
Voi olla, mutta en siltikään nää langatonta vaihtajaa ja ulkoista akkua järkeväksi vaihtoehdoksi. Verratkaa vaikka tuota shimanon ja sramin etuvaihtajaa. Miksi ihmeessä se akku ei voi olla erikseen?
On sitten julkaistu. Vain sähköisenä, myös Ultegra, ihmettelen kovasti. Mitään iloa 12 takaratasta ei tuo, ultegra saatavilla vain 11-30 ja 11-34. Mitäs noilla Suomessa tekee.
Rauno Runttaaja ei 25 pienempää koskaan tarvitsekkaan. Itse taas olen huomannut, että putkelta ajamalla saa reidet helposti muussiksi. Jos välillä voisi vaihtaa kovaa ajettavan mäen 110cad, niin tuo toisi helpotusta.
Mielestäni Shimano on tehnyt aivan mahtavan ratkaisun välitysten suhteen. Kerrankin on kuunneltu fillaristeja, eikä sramin markkinamiehiä. 10t romukoppaan. 11-30, johon lisätään vain 16t keskelle. Eteen 54-40. Halleluja.
Niin ja jostain syystä haluan uskoa shimanon lupauksiin nopeasta vaihdosta, joka on täysin smoothi max kireissäkin. Uskomuksen syynä saattaa olla kyllä lähestyvät veronpalautukset...
Tosiaan lupaukset vaihtamisesta ovat 48% nopeampi edessä ja 58% nopeampi takana. Kannattaa huomata, että semilangaton ratkaisu on vain levyjarrullisessa versiossa. Hyvä juttu on, että uusi 12spd kasetti menee samalle vapaarattaanrungolle kuin 11spd.
Jos noita käyttää langallisina niin akun kesto on 50 % pitempi kuin semilangattomassa versiossa. Puolensa myös tuossa setupissa
Cyclingtipsillä aika kattava arvostelu, toimittaja James Huang.
https://cyclingtips.com/2021/08/shimano-dura-ace-di2-r9200-first-ride-review/
Nykyinen di2 on niin hyvä, että ei tämä uusi mitään niin mullistavaa tuo että minulle syntyisi vaihtamisen "tarve". Hinnat on ainakin ensi vaiheessa tosi kovat ja saatavuus ilmeisen rajallinen. On tuo kuitenkin kokonaisuudessaan jo paperillakin sen verran parempi kuin edelliset, että niistä tuli vanhoja
Juu, ja mekaaniset ultegrat ja dura-acet poistuu mallivalikoimasta. Niitä vanhoja toki myydään vielä määrittelemättömän ajan, mutta nyt suuntaus on selvä.
Tuolla on varmasti vaikutusta valmiiden pyörien kokoonpanoihin ja hinnat tullevat vielä eriytymään voimakkaammin, mekaanisesta 105:sta hyppäys di2:een on hinnallisesti aika suuri että tulisiko sinne väliin di105
K.Kuronen
01.09.2021, 09.16
...ultegra saatavilla vain 11-30 ja 11-34. Mitäs noilla Suomessa tekee.
Kilpailijalta, sramilta tihein 12-nopeuksinen pakka taitaa olla 10-26 ja seuraava koko 10-28. Välitysalueeltaan tämä Shimanon 11-30 vastaisi 10-alkuisena lähinnä kasettia 10-27.
Kollinjoki
01.09.2021, 10.42
Juu, ja mekaaniset ultegrat ja dura-acet poistuu mallivalikoimasta. Niitä vanhoja toki myydään vielä määrittelemättömän ajan, mutta nyt suuntaus on selvä.
Tuolla on varmasti vaikutusta valmiiden pyörien kokoonpanoihin ja hinnat tullevat vielä eriytymään voimakkaammin, mekaanisesta 105:sta hyppäys di2:een on hinnallisesti aika suuri että tulisiko sinne väliin di105
Sähköistä satavitosta on odoteltu jo ainakin pari vuotta, ja mää luulen että sitä saadaan vieläkin odottaa ainakin pari vuotta. Eiköhän Shimano halua vielä jonkin aikaa nauttia siitä lisäkatteesta, jonka Ultegrasta saa, ennen kuin tuodaan halvempi mutta toiminnaltaan vastaava 105 Di2 tarjolle. 105 R7000 oli/on jo niin hyvä, että luulen sen syöneen mekaanisen Ultegran markkinoita ja tarvetta koko ajan enemmän ja enemmän, joten hyvin jouti vaijerivetoinen Ultegra jo mennä. Ei niitä, jotka haluaa vaijerivetoisen vaihteiston, mutta joille 105 ei ole tarpeeksi fiini, kuitenkaan voi kovin monia olla ja heille löytyy mm. Italiasta vaihtoehtoja.
Tässä Shimanon vuoden 2023 mallisto (tai sitten ei):
Claris jne. halpikset
Sora 10 spd
---
Tiagra 12 spd
105 Di2 12 spd
---
Ultegra Di2 12 spd
---
Dura-Ace Di2 12 spd
Selkeä juttuhan tuo vaijerin poistuminen on. Da tasolla sähkö ei ole enää varmastikkaan sen kalliimpi valmistaa ja siitä saa pyydettyä kovemman hinnan. Tuohon päälle uudet tehtaat ja suunnittelut, mitä mekaaninen 12sp olisi vaatinut.
Mutta siis mitään järkeähän noissa da hinnoissa ei ole. Eikä oikein ultegrassakaan. Da etuvaihtaja 400e, kahvat+satulat 1200e.
Tuli muuten mieleen, että nykyiset di2set saisi 12sp versioksi pelkästään pakalla ja softalla.
Softaa on ehkä aika suotta odotella shimanon suunnalta.
Voi olla, mutta en siltikään nää langatonta vaihtajaa ja ulkoista akkua järkeväksi vaihtoehdoksi. Verratkaa vaikka tuota shimanon ja sramin etuvaihtajaa. Miksi ihmeessä se akku ei voi olla erikseen?
Rauno Runttaaja ei 25 pienempää koskaan tarvitsekkaan. Itse taas olen huomannut, että putkelta ajamalla saa reidet helposti muussiksi. Jos välillä voisi vaihtaa kovaa ajettavan mäen 110cad, niin tuo toisi helpotusta.
Mielestäni Shimano on tehnyt aivan mahtavan ratkaisun välitysten suhteen. Kerrankin on kuunneltu fillaristeja, eikä sramin markkinamiehiä. 10t romukoppaan. 11-30, johon lisätään vain 16t keskelle. Eteen 54-40. Halleluja.
Mielipiteitä voi olla monia. Mielestäni päätöksen pitäisi jäädä asiakkaalle, haluaako hän käyttää lisärattaat pienempiin portaisiin vai suurempaan välitysalaan. Esimerkikisi 11-speed pakoista löytyy myös vaihtoehto, jossa on 18-hampainen ratas, 12-speed pakoista tällaista vaihtoehto ei löydy.
Ja taas uusi vapaaratas. Onneksi kuitenkin vaikuttaa, että vanhat vapaarattaat pelaa myös
Shimano is debuting a new 12-speed-only freehub design with its new groupsets – and no, it’s not Micro Spline (https://www.bikeradar.com/features/shimano-decided-to-create-a-freehub-standard/) – but the new cassettes are backwards compatible with existing 11-speed freehubs, so your old wheels will work with R9200 and R8100.
Mun mielestä ihan kiinnostava uutuus, sisäinen akku ja yhteentoimivuus vanhojen vapaarattaiden kanssa on Sramiin verrattuna plussaa. Ilmeisesti painokin on saatu pidettyä kurissa, mutta langattomuutta en oikein ymmärrä: jarruletkun joutuu vetämään taakse kuitenkin, niin eikä se vaihtajien piuha mene samalla vaivalla? Eihän sitä tarvitse sen jälkeen uudestaan asentaa.
Toki hinnoittelu on aika suolainen, mutta varmaan laskee siitä kun tavaraa alkaa tulemaan markkinoille? Ilmeisesti jos jatkossa haluaa ns. säällisen mekaanisen osasarjan, niin Campagnolo jää ainoaksi vaihtoehdoksi.
Tuli muuten mieleen, että nykyiset di2set saisi 12sp versioksi pelkästään pakalla ja softalla.
Softaa on ehkä aika suotta odotella shimanon suunnalta.
Kuuntelin tänään työmatkalla Silcan marginal gains -podcastin, jossa oli haastateltu kahta Shimanon edustajaa. Sanoivat, että vanhat lisävaihtajat (tt-, sprintti- ja keskiotteen vaihtajat siis) toimivat uuden sukupolven kanssa yhdistämällä piuhat suoraan uuden generaation kahvoihin ilman junction boxia. Uusi softa pitää ajaa sisään, mutta muuten toimivat siis suoraan ilman mitään lisäkilkkeitä. Vanhat kahvat eivät kuitenkaan toimi uusien vaihtajien kanssa. Bisnesjuttu, veikkaan minä :)
Julkaisu oli kyllä positiivinen yllätys. Ajattelin etukäteen, että kyseessä olisi lähinnä yhden vaihteen lisäämisestä nykytrendin mukaisesti, mutta Shimpan insinöörit (tai ainakin markkinointivastaavat) ovat selkeästi pistäneet eforttia kehitystyöhön. Hyperglide+ ainakin kuulostaa varsin hyvältä ja uusi, tukevampi vapaarattaan runko on myös plussaa. Pointsit myös vanhan vapaarattaan yhteensopivuudesta sekä yhtenäisestä ketjustandardista maasto- ja maantiepakkojen välillä. Ultegran kiekot näyttivät myös aika houkuttelevilta.
ERINOMAISIA päätöksiä Shimanolta:
1) Ei 10 piikkistä pikkuratasta, joka on ihan vitsi alhaisen hyötysuhteensa vuoksi
2) Vaihtajien akku edelleen rungon sisällä eli kunnon akku eikä tule akkumöhköjä etu- ja takavaihtajaan. Juuri oikea ratkaisu laittaa vain kahvat langattomaksi.
3) Kontrolliboksi yhdistetty vaihtajaan
Ja jos nuo rattaat on yhtä hyvin optimoitu kun XTR hyperglide+ niin vaihtaminen varmasti oikeasti entistäkin loistavampaa.
Aftermark boxeille olisi pian kysyntää. Saisi valita vapaasti pakan vaikka campalta. Naputellaan vain pakan malli ja boxi hoitaa loput.
Canyon jo hinnoitellut uuden aeroadin da 12:n.
10.399 eur. Tulossa joulukuu, tai sitten..
Bike 24:ssa da12 4.900, myynti ilmoitettu alkavan lokakuussa
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/aero-bikes/aeroad/aeroad-cfr/aeroad-cfr-disc-mvdp/3504.html?dwvar_3504_pv_rahmenfarbe=WH%2FMC
Kahvat ovat kasvaneet ja sormille on tullut 4,6mm lisää tilaa kahvan alapuolella. Onko jossain jo tietoa paljonko kahvan reach on kasvanut? Jos 4,6mm niin eihän se ole paljon mutta voi olla riittävästi että aiheuttaa tarvetta lyhentää ohjainkannattimen pituutta...
HarryDunne
01.09.2021, 17.16
Bike 24:ssa da12 4.900
DA ei toki koskaan ole ollut persaukisille suunnattu, mutta melko vahva ostokiima pitää olla, mikäli tähän tarttuu.
Joo aika järjetön alkaa olla Shimanolla tuo hintaero erikseen ja pyörän mukana ostettuna.
Näillä huudeilla myyvät DA-settiä vain kokonaisena kiekkojen kanssa ja hintaa on sopivat $7,700.00 + myyntivero. Aikamoista kun jostain maantifilon rimpulasta pitäisi maksaa toistakymmentä tuhatta missä hyvänsä valuutassa. Kai se vaan koyhästä tuntuu kalliilta.
F. Kotlerburg
01.09.2021, 21.01
On tuossa 5k setissä kuitenkin wattikammet. Ei ole kyllä halba Ultegrakaan https://www.bike24.com/p2517197.html?q=ultegra%20r8100
Miettii että mekaanisella R8000-sarjalla varustetusta kuitupyörästä maksoin keväällä vain vähän enemmän.
On tuossa 5k setissä kuitenkin wattikammet. Ei ole kyllä halba Ultegrakaan https://www.bike24.com/p2517197.html?q=ultegra%20r8100
Vertailun vuoksi R8070 -osasarja hinnat alkaen 1327 euroa: https://r2-bike.com/SHIMANO-Ultegra-Di2-Road-Group-R8070-hydraulic-Disc-Brakes-2x11-52-36-Teeth
F. Kotlerburg
02.09.2021, 08.15
Vertailun vuoksi R8070 -osasarja hinnat alkaen 1327 euroa: https://r2-bike.com/SHIMANO-Ultegra-Di2-Road-Group-R8070-hydraulic-Disc-Brakes-2x11-52-36-Teeth
Niin tai kilpailevan puljun 2x12 setti https://r2-bike.com/SRAM-Force-eTap-AXS-Road-Disc-HRD-Flat-Mount-Road-Group-2x12-48-35-Teeth_1 1456 euroa. Paljon saa maksaa siroista vaihtajista, joita ei edes ajaessa näe.
Eiköhän ne hinnat laske kun tavaraa oikeasti aletaan myymään. Taisi Sram Force AXS suositushintakin olla yli kaksi tonnia, jos en ihan väärin muista. RED AXS tehomittarilla oli yli 4k€.
Tuli muuten mieleen, että nykyiset di2set saisi 12sp versioksi pelkästään pakalla ja softalla.
Saisiko? Mulla on ollut käsityksessä, että vain pienemmälle vaihteelle (i.e. isommalle rattaalle) noustaan sähkön voimalla ja takaisin tullaan jousella. En tosin tiedä, miten se paluun stoppi on tehty, kun ei ole vaijeria ottamassa vastaan.
Pystyykö nykyistä 11sp Di2:sta konffaamaan 10sp:lle?
^^ näin se varmasti on. Uusien pyörien hinnoittelussa ainakin Trekin ja Canyonin osalta näyttäisi niin, että Sram red axs olisi jonkin verran kalliimpi kuin uusi da di2.
Näin Trekillä Madonessa ja Canyonilla Enduracessa, en tosin katsonut kaikkia speksejä niin tarkkaan mm. että onko tehomittarillinen versio vai ei.
Sramin groupsetin myyntihinta tehomittarilla on bike24:ssa tasolla 3.500 eur.
Tuli muuten mieleen, että nykyiset di2set saisi 12sp versioksi pelkästään pakalla ja softalla.
Softaa on ehkä aika suotta odotella shimanon suunnalta.
Kuuntelin aamulla Cyclingtipsin arvostelun, ja siinä mainittiin että onnistuisi jos Shimano olisi tehnyt softan ja adapterin eri johtojen väliin.
Shimano tavallaan itsekin myöntänyt tämän kun se on tehnyt tt- vaihtajiin tämän mahdolliseksi.
Tarkemmin tästä videossa alkaen 12:35.
Itse maksoin jotakuinkin 2700 € Sramin 12 sp red AXS etap setistä. Puolitoista tonnia meni takavaihtaja-kahvat-jarrulevyt-satulat+tilpehöörit. Pakka, ketju, 1x kammet 46 rattaalla ja wattimittarilla meni loput budjetista. Osa sieltä, osa täältä mentaliteetilla. Ei ihan halpaa mutta ei se niin kirpaissutkaan ostaa koko roskaa kerralla. Jonkun satkun saattoi säästää. Enkä ehkä taida halua loppusummaa tietääkään.
DA on ollut aina "hipo" ja hemmetin kallis. Nyt myös Ultegra-setti on älyttömissä hinnoissa. Kenelle nämä on tarkoitettu? Pari sekunnin kymmenystä nopeampi välityksen vaihto ei ehkä mun ajamisessa vaikuta, joten pitää olla Fabio Jakobsenin kaltainen kiritykki että tästä on isommin hyötyä.
Mun maantiepyörissä on talvella asennetut 2x10 Ultegrat (toinen sähköllä, toinen mekaaninen). Ne ovat siirtyneet onnellisesti fillarista toiseen. Toivottavasti noihin saa varaosia vielä useamman vuoden.
Jos joskus vuosikymmenen puolivälin jälkeen täytyy päivittää näihin, niin onneksi R8100:sta löytyy edelleen vannejarruversio.
Juha Lehtinen
02.09.2021, 18.34
Niin ja mitenkä vaihtamisen nopeudelle käy kun voimansiirto alkaa kulumaan, onko se nopeus enää suhteessa samaa luokkaa kuin uutena. Fillarissani oleva R8050 Ultegra on sen verran nopea että jos se olisi hivenen hitaampi se olisi siitäkin huolimatta meikäläisen käyttöön riittävän nopea.
Ehkä vaan alkaa vanhuus painaa kun ei noista nippeleistä jaksa innostua. Mun maantiefillari ei myoskään kulje yhtään kovempaa D-A:n kilkkeillä kuin 105 paloilla.
DA on ollut aina "hipo" ja hemmetin kallis. Nyt myös Ultegra-setti on älyttömissä hinnoissa. Kenelle nämä on tarkoitettu? Pari sekunnin kymmenystä nopeampi välityksen vaihto ei ehkä mun ajamisessa vaikuta, joten pitää olla Fabio Jakobsenin kaltainen kiritykki että tästä on isommin hyötyä.
Mun maantiepyörissä on talvella asennetut 2x10 Ultegrat (toinen sähköllä, toinen mekaaninen). Ne ovat siirtyneet onnellisesti fillarista toiseen. Toivottavasti noihin saa varaosia vielä useamman vuoden.
Jos joskus vuosikymmenen puolivälin jälkeen täytyy päivittää näihin, niin onneksi R8100:sta löytyy edelleen vannejarruversio.
Kyllähän se vaan valitettavasti näyttää siltä, että varaosienkin saatavuus on ainakin tällä hetkellä haastavaa. Esim. 2 x 10 spd kahvat ovat ns. kiven alla ja käytettyjenkin hinnat pilvissä.
Onko noissa muuten jotain "siistiä" ulkoista akkua saatavilla vaiko ainoastaan noita satulatolppaan meneviä?
F. Kotlerburg
03.09.2021, 11.31
Keväällä sain lukea tältä foorumilta, että ei kannata Shimpan satsilla olevaa pyörää ostaa, kun se käy vanhaksi heti kun 12spd kilkkeet julkaistaan. Näillä hinnoilla ei kyllä harmita yhtään ajaa vanhalla pyörällä :)
DA on ollut aina "hipo" ja hemmetin kallis.
Just eilen koitin muistella että eikös DA:n mekaaninen vannejarruversio olla jotain 1300-1400 euron luokkaa nettikaupoissa vielä muutama vuosi sitten? Onko jollain faktaa tähän?
Sinänsä turhaa muistella vanhoja koska nyt on nyt.
^Oli, ja Ultegran osasarjan sai tarjouksesta alle kuudella huntilla....
Vahvasti offtopic:
^^Piti mielenkiinnosta penkoa vanhat tilaukset (2017).
ToniToni:
Kampisarja Dura Ace 9000 214,95.
MerlinCycles:
Shimano Dura Ace 9001 11 Speed STI Levers - 11 Speed / With Cables 308,42
Shimano Dura Ace 9000 Rear Derailleur 143,94
Shimano Dura Ace 9000 Front Derailleur - 11 Speed / Braze On 67,40
Shimano Dura Ace 9000 Brake Calipers - Pair 222,77
Shimano Dura Ace 9000 11 Speed Cassette - 12-28 / 11 Speed 171,36
Extra 10% off Selected 6800 & 9000 Parts - Ends Midnight Sunday (Percentage Discount €691,12 @ 10%) -69,11
Total €: 844,78
Ja samalla setillä mennään vieläkin, olen ketjut vaihtanut aina, kun kuluma on luokkaa ~0.7%
En sitä kiellä etteikö tuo uusi 12spd sähkösarja kiinnosta, mutta ei ole kyllä hetkeen "varaa" niihin ennen kuin hinnat inhimillistyy (jos inhimillistyvät).
Juha Lehtinen
03.09.2021, 14.15
Vahvasti offtopic:
^^Piti mielenkiinnosta penkoa vanhat tilaukset (2017).
ToniToni:
Kampisarja Dura Ace 9000 214,95.
MerlinCycles:
Shimano Dura Ace 9001 11 Speed STI Levers - 11 Speed / With Cables 308,42
Shimano Dura Ace 9000 Rear Derailleur 143,94
Shimano Dura Ace 9000 Front Derailleur - 11 Speed / Braze On 67,40
Shimano Dura Ace 9000 Brake Calipers - Pair 222,77
Shimano Dura Ace 9000 11 Speed Cassette - 12-28 / 11 Speed 171,36
Extra 10% off Selected 6800 & 9000 Parts - Ends Midnight Sunday (Percentage Discount €691,12 @ 10%) -69,11
Total €: 844,78
Ja samalla setillä mennään vieläkin, olen ketjut vaihtanut aina, kun kuluma on luokkaa ~0.7%
En sitä kiellä etteikö tuo uusi 12spd sähkösarja kiinnosta, mutta ei ole kyllä hetkeen "varaa" niihin ennen kuin hinnat inhimillistyy (jos inhimillistyvät).
Kun katsoin uusien Dura-Ace 12-speed komponenttien yksittäisiä hintoja niin vaihdevivut maksaa jo enemmän kuin tuo osasarja yhteensä ainakin Bike-Discountissa.
Baumiltakin saa jo pyörää uusilla osilla: :rolleyes:
https://cyclingtips.com/2021/09/rapha-and-baum-cycles-partner-on-limited-release-titanium-bikes/
K.Kuronen
04.09.2021, 09.55
Jostain syystä uuten lippulaivaan on valittu jarrulevyiksi maastopuolen XTR-levyt (RT-MT900).
Jostain syystä uuten lippulaivaan on valittu jarrulevyiksi maastopuolen XTR-levyt (RT-MT900).
No noillahan prot ovat ajaneet jo kauan.
Mutta jos tosiaan nyt on xtr levyt mukana setissä, niin tuolla on saatu nipistettyä kokonaispainoa alas.
K.Kuronen
04.09.2021, 10.10
^seteistä en tiedä, mutta näin: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/dura-ace-r9200/RT-MT900.html
Oikeastaan tarkoitin, että eivät julkaisseet sarjan yhteydessä uutta mallia, josta voisi pyytää hyvän hinnan.
^seteistä en tiedä, mutta näin: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/dura-ace-r9200/RT-MT900.html
Oikeastaan tarkoitin, että eivät julkaisseet sarjan yhteydessä uutta mallia, josta voisi pyytää hyvän hinnan.
Kieltämättä 70e kuulostaa halvalta jarrulevystä. Kyllä tuosta nyt olisi voinut 150e pyytää, jos etuvaihtaja maksaa 400e.
Juha Lehtinen
04.09.2021, 11.16
Kieltämättä 70e kuulostaa halvalta jarrulevystä. Kyllä tuosta nyt olisi voinut 150e pyytää, jos etuvaihtaja maksaa 400e.
Puhumattakaan takavaihtajan ja vaihdevipujen hinnasta.
Sent from my iPad using Tapatalk
mackaiweri
04.09.2021, 12.50
Puhumattakaan takavaihtajan ja vaihdevipujen hinnasta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Noiden hinnat on kyll ihan poskettomia. Pelkät kahvat B-D:ssä 1030€, eli saman mitä TKe_ on maksanut koko mekaanisesta 9000:sta.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Dura-Ace-Di2-STI-ST-R9270-Shift-Brake-Lever-2-12-Speed-p84374/
Cyclingtips ennustaa:
SHIMANO 105 DI2 R7100 IS COMING
Voisi sopia minun budjettiin. Köyhillehän kaikki on kallista.
Toisaalta mekaanista 12-v Ultegraa ei ole suljettu pois. Joka tapauksessa R8000:n valmistusta jatketaan ainakin ensi vuosi:
Shimano doesn't rule out 12-speed mechanical road groupsets | road.cc (https://road.cc/content/tech-news/shimano-doesnt-rule-out-12-speed-mechanical-groupsets-286245)
Kollinjoki
14.09.2021, 12.19
Cyclingtips ennustaa:
SHIMANO 105 DI2 R7100 IS COMING
Voisi sopia minun budjettiin. Köyhillehän kaikki on kallista.
Ihanaa fantasialukemistoa, toivottavasti myös muuttuu todellisuudeksi. Siinä kirjoittaja vähän kyllä kompastelee, että olettaa sähköisten osasarjojen olevan pysyvästi olennaisesti kalliimpia kuin mitä mekaaniset nyt ovat. Kyllä niiden hinnat tippuu siinä vaiheessa kun sähkövaihteistot muuttuvat erikois-/premiumtuotteista valtavirtaratkaisuiksi. Shimano ja kumppanit haluaa ottaa rahansa kaikista ostajasegmenteistä jotka maantiepyöriä haluaa ostaa.
Sähkövaihteiden yleistyessä avautuu retropyöräilijöillekin uusi maailma, kun "levyjarru on turha" -vakiofraasi, joka vannoutuneelta vannejarruhenkilöltä tulee yhtä suurella varmuudella kuin vegaanilta ilmoitus tämän omaksumasta ruokavaliosta, täydentyy luontaisesti lisäfraasilla "sähkövaihde on turha". ;)
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-road/aero/arc-1400-dicut-db Tommonen vanne mutta 80mm korkeana ja 12speed ultegra di2 osat.
Purin takapakan pois ja huomasin että kun pakan otin pois niin alimmaisena vapaarattaan päällä on noin 0,1-0,2mm rengas . mikä tommosen funktio oikein on? Pyörä on uusi ja ekaa kertaa pakka nyt irti.
En viittiny kokeilla että kiristyykö pakka kunnolla ilman tota rengasta ettei vaihteita tartte rupeen sääteleen uudestaan.
Näytti olevan irtorattaiden välissä kolme rengasta kuten 11speed systeemissäkin mutta 2kpl. saman paksuista ja 1kpl. ohuempi.
Vaihteet siis toimii ihan ok ihmettelen vaan tota ohutta rengasta joka vapaarattaan päälle ekana ennen pakkaa tulee.
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-road/aero/arc-1400-dicut-db Tommonen vanne mutta 80mm korkeana ja 12speed ultegra di2 osat.
Purin takapakan pois ja huomasin että kun pakan otin pois niin alimmaisena vapaarattaan päällä on noin 0,1-0,2mm rengas . mikä tommosen funktio oikein on? Pyörä on uusi ja ekaa kertaa pakka nyt irti.
En viittiny kokeilla että kiristyykö pakka kunnolla ilman tota rengasta ettei vaihteita tartte rupeen sääteleen uudestaan.
Näytti olevan irtorattaiden välissä kolme rengasta kuten 11speed systeemissäkin mutta 2kpl. saman paksuista ja 1kpl. ohuempi.
Vaihteet siis toimii ihan ok ihmettelen vaan tota ohutta rengasta joka vapaarattaan päälle ekana ennen pakkaa tulee.
https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-R8100-4861.pdf
Kyseessä on rinkula nimeltä "adhesive ring". Pikaisen googletuksen perusteella estää jotain pakan ääntelyä tms.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.