Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuituisen "kävyn" Expanderin käyttöohje?

tobby
28.08.2021, 10.19
Moi

Millainen on hiilikuituisen "kävyn" Expanderin käyttöohje?

Vähän tuon näköinen on se
https://bas-shop.fi/p38104/pro-hiilikuituinen-ohjainlaakeriston-hattu-ja-k%C3%A4py-hiilikuituhaarukkaan

Kuinka suurta momenttia saa/uskaltaa käyttää kuusiokololle jolla laajennetaan expander?
Onko näissä joku lukitus, jolla se lukitaan siihen laajennettuun positioon?

Ohjainlaakeri rupeaa vähän päästä lotisemaan, ja expander on aivan löysällä,
MUC-OFF Carbon Gripper pastaa olen kyllä laittanut ruotoputken ja stemmin väliin.

maalinni
28.08.2021, 10.38
Ei kävyn ole tarkoitus pitää ohjainlaakeria tiukalla vaan stemmin.

nure
28.08.2021, 10.48
^Juuri noin, tuolla exranderilla säädetään vain ohjauslaakerin kireys. Kun se suoritettu niin stemmillä lukitaan.

paaton
28.08.2021, 10.54
Tää onkin mielenkiintoinen aihe, jota olen funtsinut paljonkin.

Omasta mielestä kävyllä on iso merkitys, varsinkin jos kaulaputki on tehty kevyeksi. Tuo pro:n kävyn pidempi malli on hyvä. Käpy saisi peittää stemmin koko puristusalueen, eikä varsinkaan gravellissa ja crossissa olisi haittaa, jos käpy yltäisi ylemmän ohjauslaakerin alle asti.

Pron käpyä käyttäessä kaulaputkea ei kannata katkaista aivan minimimittaan, koska käpy jää silloin liian alas. Itse tein noin ja nyt eastonin stemmin ylin pultti puristaa aivan kaulaputken yläreunasta. Kiriessä tuntee, ettei pultti kiri kunnolla, vaan kaulaputken reuna antaa periksi. Ei hyvä.
Tälläinen spessun (https://www.bike-components.de/en/Specialized/Headset-Expander-for-Carbon-Steerer-Tubes-p78544/)expanderi on parempi vaihtoehto.

Siis kun käpy kiritään kunnolla kiinni ja on koko matkalta stemmin alla, niin stemmi ei pääse luistamaan. Itselläni on roadissa niin pitkä ohjaamo, että stemmi ei vaan pysy paikallaan, mikäli käpy ei tue alta kunnolla. Aika kovia voimiahan tuossa kohdistuu pienelle alueelle.

paaton
28.08.2021, 10.58
Eli tuossa tobyn tapauksessa epäilen, ettei käpy ole stemmin alla. Jos on isoa spaceri pinkkaa, niin se jää helposti liian ylös.

maalinni
28.08.2021, 12.13
Voiko sitä tahnaa laittaa sinne liikaa tms.? Ei ole hiilariosista minulla juurikaan kokemusta.

Qilty
28.08.2021, 12.58
Pron käpyä käyttäessä kaulaputkea ei kannata katkaista aivan minimimittaan, koska käpy jää silloin liian alas. Itse tein noin ja nyt eastonin stemmin ylin pultti puristaa aivan kaulaputken yläreunasta. Kiriessä tuntee, ettei pultti kiri kunnolla, vaan kaulaputken reuna antaa periksi. Ei hyvä.

Eikös monesti ole ohjeessa niin että stemmin päälle ohut spaceri, näissä kuituputkisissa siis, juuri tuon takia että stemmi on varmasti kokonaan ruodossa.

Ja se on varmaan kans totta että kävyn on hyvä olla mahdollisimman pitkä, tai että se ainakin tukisi koko stemmin puristuksen matkalta.

Sittenhän on vielä sekin että jos stemmi ei olekkaan täysin pyöreä, tai ruotuputki, niin ei se myöskään purista tasaisesti.

maalinni
28.08.2021, 13.10
Ja onko ruotoputki varmasti ehjä? Toivottavasti!

maalinni
28.08.2021, 13.41
Mikähän osa tossa Pron kävyssä muuten on hiilikuitua ?

nure
28.08.2021, 13.51
https://r2-bike.com/tune-GumGum_1 Ei tarvi mielestäni olla tuollaista kummempi, itsellä ainakin toimii ongelmitta...

Qilty
28.08.2021, 15.12
Mikähän osa tossa Pron kävyssä muuten on hiilikuitua ?Eikös siinä vaan lue että "Hiilikuituhaarukkaan"?

maalinni
28.08.2021, 15.36
eikös siinä vaan lue että "hiilikuituhaarukkaan"?

tä?

"pro hiilikuituinen ohjainlaakeriston hattu ja käpy hiilikuituhaarukkaan"

Qilty
28.08.2021, 15.52
tä?

"pro hiilikuituinen ohjainlaakeriston hattu ja käpy hiilikuituhaarukkaan"Katos. No oisko sit vaan se hattu kuitua. Toivottavasti joku kohta on kun maksaa 40€

maalinni
28.08.2021, 15.53
On kyllä hävyttömän kallis, jos spessun osan saa 13€

K.Kuronen
28.08.2021, 19.17
Tää onkin mielenkiintoinen aihe, jota olen funtsinut paljonkin.

Omasta mielestä kävyllä on iso merkitys, varsinkin jos kaulaputki on tehty kevyeksi. Tuo pro:n kävyn pidempi malli on hyvä. Käpy saisi peittää stemmin koko puristusalueen, eikä varsinkaan gravellissa ja crossissa olisi haittaa, jos käpy yltäisi ylemmän ohjauslaakerin alle asti.

Tälläinen spessun (https://www.bike-components.de/en/Specialized/Headset-Expander-for-Carbon-Steerer-Tubes-p78544/)expanderi on parempi vaihtoehto.

Siis kun käpy kiritään kunnolla kiinni ja on koko matkalta stemmin alla, niin stemmi ei pääse luistamaan. Itselläni on roadissa niin pitkä ohjaamo, että stemmi ei vaan pysy paikallaan, mikäli käpy ei tue alta kunnolla. Aika kovia voimiahan tuossa kohdistuu pienelle alueelle.

Samalla kannalla. Ymmärtääkseni kuituinen kaulaputki (ainakin ohut) on joustava, eli kaulaputken tulisi olla kahden puristuksen välissä: stemmi puristaa ulkoa ja riittävän pitkä tukee sisältä.

Tästäkin on monta näkemystä ja ohjetta ja hyvin toisistaan poikkeavia toteutuksia myydään samaan tarkoitukseen.

Kitkapastan käytöstä olen muistini mukaan nähnyt myös varoituksen: ainakin jotkin voivat toimia hiomatahnoina, mikäli pastaa on väärässä paikassa tai osien välillä on liikettä.

paaton
28.08.2021, 19.47
Samalla kannalla. Ymmärtääkseni kuituinen kaulaputki (ainakin ohut) on joustava, eli kaulaputken tulisi olla kahden puristuksen välissä: stemmi puristaa ulkoa ja riittävän pitkä tukee sisältä.

Tästäkin on monta näkemystä ja ohjetta ja hyvin toisistaan poikkeavia toteutuksia myydään samaan tarkoitukseen.

Kitkapastan käytöstä olen muistini mukaan nähnyt myös varoituksen: ainakin jotkin voivat toimia hiomatahnoina, mikäli pastaa on väärässä paikassa tai osien välillä on liikettä.

Juurikin näin.

paaton
28.08.2021, 20.14
Mutta siis lyhennettynä. TOBBYn kannattaa tarkistaa, että käpy on oikealla kohtaa stemmin alla. Sen jälkeen teen itse yleensä niin, että kiristän ensin stemmin nahkeaksi ja vedän sen jälkeen kävyn ihan huolella tiukalle. Mitään se ei voi tuossa kohtaa rikkoa. Tuon jälkeen stemmin pultit kiinni ja laakerin ei takuulla ilmesty enää välystä. Kävyn alle ei kannata laittaa mitään kuitupastaa. Ei se siellä auta. Mutta stemmin otekohtaan kannattaa.

Ja tosiaan ne stemmin pultitkin voi kiriä kunnolla, kun alla on se käpy suojaamassa kuituputkea. Ilman käpyä momentteja kannattaa noudattaa.

lai
29.08.2021, 08.31
Ja tosiaan ne stemmin pultitkin voi kiriä kunnolla, kun alla on se käpy suojaamassa kuituputkea. Ilman käpyä momentteja kannattaa noudattaa.

Hiilikuituista kaulaputkea ei saa koskaan käyttää ilman expanderia. Aina on vaara että kuituputki delaminoituu, ja stemmi on kaulaputkessa kiinni vain muutamalla hiilikuitukerroksella. Hiilarihaarukkan kaulaputki tulisi myös tarkistaa vuosittain murtumien varalta.
Tässä luecherin videossa selitetty kaikki tärkein.

https://youtu.be/8bSnbjHiFXc

paaton
29.08.2021, 09.25
Samaa mieltä minäkin olen, mutta esimerkiksi canyoneissa ei käpyä ole.

Olen myös nähnyt muutaman kaulaputken, joka on katkennut ylälaakerin kohdalta. Tuo ei olisi mahdollista, jos kaulaputki olisi lyhennetty oikein ja käpy yltäisi laakerin alle.

Monihan jättää sen kaulaputken lyhentämättä jälleenmyyntiä ajatellen.

Kanuuna
29.08.2021, 10.09
Voihan sen expanderin toki poiskin ottaa stemmin asennuksen jälkeen. Säästää grammoja. [emoji28]

https://m.pinkbike.com/news/bike-check-dangerholms-insanely-light-scott-spark.html

nure
29.08.2021, 10.40
^Eipä tullut mieleen... Toisaaltaan kun kaulaputken seinämävahvuus on 2.3-2.5mm niin kyllä aika paljon voimaa käyttää että stemmin kiristämisellä sen rikki saa...

tobby
29.08.2021, 10.52
Mutta siis lyhennettynä. TOBBYn kannattaa tarkistaa, että käpy on oikealla kohtaa stemmin alla. Sen jälkeen teen itse yleensä niin, että kiristän ensin stemmin nahkeaksi ja vedän sen jälkeen kävyn ihan huolella tiukalle. Mitään se ei voi tuossa kohtaa rikkoa. Tuon jälkeen stemmin pultit kiinni ja laakerin ei takuulla ilmesty enää välystä. Kävyn alle ei kannata laittaa mitään kuitupastaa. Ei se siellä auta. Mutta stemmin otekohtaan kannattaa.

Kiitos seikkaperäisestä selvityksestä.

Hyvä pointti oli tuo stemmin nahkeaksi kiristäminen, niin tukee ruotoputkea. sellaista/kaan en osannut itse ajatella. :)

Mallasin myös expanderin paremmin stemmin kohdalle.

Stemmissä on vain yksi ruuvi, en aivan paljon uskaltanut ylikiristää, mukavampi olisi kun ois kahdella ruuvilla.
tollanen stemmi mulla https://www.racycles.com/product/detail/7055

Noita pitkiä expandereita näkyy olevan verkkokaupassa, vai onko niitä vielä pidempiä. Itselläni joku 40mm. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52395/qsssg/Pro-Expander-hiilikuituhatulla?gclid=EAIaIQobChMIpv2uhcrV8gIVF8 PVCh3KXwJeEAQYASABEgJUa_D_BwE

Ostaisin tuon pidemmän, mutta ruotoputkea pitäisi lyhentää 10-15mm, että yltäisi ylempään ohjainlaakeriin ja sitä minä en kyllä arvaa ruveta itse tekemään :)

nure
29.08.2021, 11.35
Ihan asian ulkopuolelta, miksi käyttää kevyttä stemmia ja sitten laittaa tuollaisen painavan mötikän...? Ei milloinkaan ennen tätä topiccia tullut mieleenkään että kaulaputki hajoaisi stemmin vuoksi... Pelko pois ja kovaa ajoa!

stenu
29.08.2021, 12.08
Ei milloinkaan ennen tätä topiccia tullut mieleenkään että kaulaputki hajoaisi stemmin vuoksi…

Suosittelen googlaamaan vaikkapa ”carbon steerer failure”

https://www.velonews.com/gear/steered-wrong-racers-concerned-about-broken-carbon-steerer-tubes/

https://www.velonews.com/wp-content/uploads/2010/01/Vaughan_Bar2.jpg?width=728

Kanuuna
29.08.2021, 12.29
Tommonen ”150mm” pitkä stemmi antaa muuten vääntöä jo aika paljon. Ei ihme, jos säröllä oleva kuitu ottaa itseensä, kun täräyttää käsillä koko painolla johonkin kuoppaan tai töyssyyn. Varsinkin, jos on vähän isompi kuski.

E. Poistettu tekstinpätkä. Pointtina oli stemmin väärinkäyttö.

JohannesP
29.08.2021, 13.22
Käpyä ei ole omassakaan pyörässä, mutta top cab koostuu n. 10 cm pitkästä holkista mikä laitetaan kaulaputken sisälle ennen stemmin kiristämistä. Tollasen ottaisin Canyoniinkin ihan varmuuden vuoksi.

Periaatteessa tuollaisen 15-20g holkin luulisi estävän kaikki katastrofaaliset hajoamiset ihan kävyllisissäkin keuloissa jos tulee asennusvirheitä. Kaverin pyörän perusteella Signature on tainnut noita myös epoksoida joihinkin myymiinsä pyöriin tai sit vanhemmissa Cervelo R5:sen haarukoissa on noita ollut jo tehtaaltakin.

nure
29.08.2021, 13.23
^^Kuka tuonkin vaurion aiheuttajan määrittää? Kun noita kuituhommia jonkin verran tehnyt niin hyvin harvoin putki katkeaa noin kauniisti ellei sitten tyypillistä kiinankuitua ole...

JohannesP
29.08.2021, 13.31
^^Kuka tuonkin vaurion aiheuttajan määrittää? Kun noita kuituhommia jonkin verran tehnyt niin hyvin harvoin putki katkeaa noin kauniisti ellei sitten tyypillistä kiinankuitua ole...
Linkin avaamalla selviää sen olevan Trekin sponssaamasta kisapyörästä vuodelta 2010. Tuossakin Trek nostaa esiin asennusvirheet mitä tässäkin topikissa puhuttu. Tosin kattomalla minkänäköisinä osa pyöristä lähtee kaupasta ulos niin ihan potentiaalinen asentajan virheen riski näissä kuituisissa haarukoissa. Suurinosa mekaanikoista tuskin edes miettii tälläisiä asioita, kun pyöriä luovutetaan.

maalinni
29.08.2021, 13.38
Varmaan katkee ruoto, jos stemmin kiristää hampaat irvessä. Mihinkään momentin aiheuttamaan rikkoutumiseen en usko.

BB Holland
29.08.2021, 13.48
Stemmissä on vain yksi ruuvi, en aivan paljon uskaltanut ylikiristää, mukavampi olisi kun ois kahdella ruuvilla.
tollanen stemmi mulla https://www.racycles.com/product/detail/7055

Stemmin yhden ruuvin kiristys kuulostaa oikeasti huonolta. Mulla on joskus ollut näissä se ongelma, että expanderin kiristysruuvi alkaa pyöriä tyhjää. Tuommoista on myös aika mälsä irrottaa, olen sentään saanut itse irti. Joskus ruuvi on tuntunut kiristyneen paikoilleen vaikkei oikeasti olekaan. Juuri syystä että kierteet ovat kärsineet.

tobby
29.08.2021, 16.50
Käpyä ei ole omassakaan pyörässä, mutta top cab koostuu n. 10 cm pitkästä holkista mikä laitetaan kaulaputken sisälle ennen stemmin kiristämistä. Tollasen ottaisin Canyoniinkin ihan varmuuden vuoksi.

Periaatteessa tuollaisen 15-20g holkin luulisi estävän kaikki katastrofaaliset hajoamiset ihan kävyllisissäkin keuloissa jos tulee asennusvirheitä. Kaverin pyörän perusteella Signature on tainnut noita myös epoksoida joihinkin myymiinsä pyöriin tai sit vanhemmissa Cervelo R5:sen haarukoissa on noita ollut jo tehtaaltakin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä noita topcappeja saa?
Ja onko esim. videota tai muuta linkkiä laittaa, kuinka tuollaista topcappia käytetään, ohjainlaakerin kiristys ym.
Iman expanderia ja expanderin kanssa?

nure
29.08.2021, 17.43
Topcappeja puodit täynnä ja juurihan selitetty miten toimii. Topcap toimii siten että sen pulttia kiristämällä expander lukittuu, hyvin yksinkertainen juttu. Kiristäminen ei välttämättä onnistu ilman expanderia mutta se voidaan poistaa kun laakerin kireys säädetty ja stemmillä "lukittu"... Siis topcapin/expanderia tarkoitus on pelkästään säätää ohjauslaakerin kireys...

paaton
29.08.2021, 19.20

Tuo kuulostaa ihan fiksulta.

paaton
29.08.2021, 19.22
Topcappeja puodit täynnä ja juurihan selitetty miten toimii. Topcap toimii siten että sen pulttia kiristämällä expander lukittuu, hyvin yksinkertainen juttu. Kiristäminen ei välttämättä onnistu ilman expanderia mutta se voidaan poistaa kun laakerin kireys säädetty ja stemmillä "lukittu"... Siis topcapin/expanderia tarkoitus on pelkästään säätää ohjauslaakerin kireys...

Jos nyt olet yhtään lukenut kirjoitettua, niin hiffat kyllä että kuituisen haarukan kanssa sillä expanderilla on ihan vissi tarkoitus ja sen kuuluu olla oikeassa kohdassa.

Jollain valmistajalalla tuosta oli tarkat ohjeetkin. Olisiko ollut juurikin cervello, tai jokin muu italiaano. Expanderin kuuluu olla stemmin ja mielellään myös ohjainlaakerin alla.

paaton
29.08.2021, 19.26
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä noita topcappeja saa?
Ja onko esim. videota tai muuta linkkiä laittaa, kuinka tuollaista topcappia käytetään, ohjainlaakerin kiristys ym.
Iman expanderia ja expanderin kanssa?

Tuollaista pitkää topcapia ei tarvitaa, jos vaan saat sen expanderin oikeaan kohtaan.

Eli teet niinkuin yllä kerroin. Ensin kiristetään expanderi ja sen jälkeen stemmi siihen päälle. Pysyy varmasti. Tuon pron expanderin voi työntää aika vapaasti oikeaan paikkaan. Vaihtaa vaan pidempää pulttia, jos tarvitsee.

tobby
29.08.2021, 20.43
Tuollaista pitkää topcapia ei tarvitaa, jos vaan saat sen expanderin oikeaan kohtaan.

Eli teet niinkuin yllä kerroin. Ensin kiristetään expanderi ja sen jälkeen stemmi siihen päälle. Pysyy varmasti. Tuon pron expanderin voi työntää aika vapaasti oikeaan paikkaan. Vaihtaa vaan pidempää pulttia, jos tarvitsee.

Teinkin ohjeesi mukaan, ja ainakin 50km testilenkillä ei alkanut ohjainlaakeri lotisemaan,
siinä mielessä tuntuisi ongelma ratkenneen, tänks.

Hyvää ja hyödyllistä keskustelua tässä ketjussa kaikenkaikkiaan, jollaista minä en netistä löytänyt.
Ja on selvinnyt asioita, joista minulla ei ollut aiemmin harmainta aavistustakaan:)

nure
29.08.2021, 23.49
Paaton, pelkäätkö että taivas tippuu päähäsi? Kuinkas pitkä expanderi täytyy olla jos suomalaisittain laitetaan pitkä pino spacereita alle ja stemmi n. 40mm korkea ja lisäksi yläpuolellakin saattaa olla muutama spacer vielä? Olis mielenkiintoista kuulla rehellisesti että monellako on joku tuollainen pitkä expander käytössä?

paaton
30.08.2021, 00.12
Aika monella. Esimerkiksi spessun uusissa fillareissa on tuollainen. Lisäksi ohjeissa sanotaan yleensä spaceripinkan max korkeus. Se liittyy juurikin tähän. .

Itselläni ei siis stemmi pysy kiinni ilman alla olevaa expanderia, koska hytissä on niin paljon pituutta. Lisäksi olen kyllä nähnyt kaverilta katkenneen kaulaputken. Nätisti poikki siitä ylälaakerin rajasta.

Saa sinne sisään laittaa ihan mitä vaan, tai olla laittamatta. Tuolla nyt saa vaan korjaattua sen löystyvän ohjauslaakerin.

Antti Salonen
30.08.2021, 01.53
Jotenkin hiilikuituinen kaulaputki on sellainen paikka, että en halua riskeerata. Niitä on nähty liian monta poikki, ja kun toi paikka pettää voi sattua harmillisen paljon.

Mieluiten kannattaa pistää niin pitkä, että se menee ohjainlaakerin ylemmän laakerin yli ainakin hiukan. Tämä voi kyllä olla vaikeaa jos on paljon prikkoja stemmin alla. Nykyään markkinoilla olevista expandereista tämä Dedacciai (https://www.bike24.com/p2248470.html) on oma suosikki. Pinta on karhennettu että pysyy napakasti paikallaan, ja se on aika pitkä.

Käsittääkseni kaikista huonoin tilanne on se, että expanderi jää hiukan vajaaksi ohjainlaakerista. Silloin expanderi tukee kaulaputken päätä ja ohjainlaakeri sitten hiukan alempaa, jolloin kaulaputken kuormitus kohdistuu näiden väliin lyhyelle matkalle. Tuohon yhtälöön kun lisää vielä matalan ajoasennon ja pitkän stemmin vipuvarreksi, niin voimat lienee aika isot kun putkelta ajaessa pamauttaa routakuoppaan? Näitä tilanteita kuitenkin sattuu varsinkin ryhmässä ajaessa.

TERU
30.08.2021, 08.48
Paaton, pelkäätkö että taivas tippuu päähäsi? Kuinkas pitkä expanderi täytyy olla jos suomalaisittain laitetaan pitkä pino spacereita alle ja stemmi n. 40mm korkea ja lisäksi yläpuolellakin saattaa olla muutama spacer vielä? Olis mielenkiintoista kuulla rehellisesti että monellako on joku tuollainen pitkä expander käytössä?
Rungon emäputken tulisi olla riittävän korkea ettei stemmin alle juuri mitään tarvitsi, kun haarukan ruotoputki on kuitua, "kävynkin" pitää olla oikea.

Sen sijaan kuituisessa satulatolpassa tuota "kaulaa" tuntuu sietävän olla paljon, vahvempaa putkea lienee, mutta elastinen on, kun uuteen paikkaan kiristää, pitää vartin päästä kiristää toiseen kertaan, muutoin satula vajoaa ajaessa.

fiber
30.08.2021, 08.51
Toistakymmentä vuotta on tullut kuiturungoilla ajettua ymmärtämättä miten herkästä paikasta on kaulaputkessa kyse. Olen kiristänyt hatun keskellä olevan ruuvin niin, että se on napakka mutta ei varsinaisesti kireä. Sitten stemmin pultit kireäksi niin että pitää. Juu ei momenttiavainta ole tässä talossa nähty. Stemmi on tavannut olla 120-150 mm pitkä.

Ei ole onneksi mitään hajonnut, vaikka kiriasennostakin on tullut tömäytettyä kuoppiin. Jos nyt jatkossa haluaisi tehdä oikein, niin ilmeisesti kuitenkin siitä yläpultista pitäisi kiristää "vähän enemmän". (Spacereita on stemmin alapuolella 10-15 mm, ja yläpuolella 5 mm)

paaton
30.08.2021, 08.59
Toistakymmentä vuotta on tullut kuiturungoilla ajettua ymmärtämättä miten herkästä paikasta on kaulaputkessa kyse. Olen kiristänyt hatun keskellä olevan ruuvin niin, että se on napakka mutta ei varsinaisesti kireä. Sitten stemmin pultit kireäksi niin että pitää. Juu ei momenttiavainta ole tässä talossa nähty. Stemmi on tavannut olla 120-150 mm pitkä.

Ei ole onneksi mitään hajonnut, vaikka kiriasennostakin on tullut tömäytettyä kuoppiin. Jos nyt jatkossa haluaisi tehdä oikein, niin ilmeisesti kuitenkin siitä yläpultista pitäisi kiristää "vähän enemmän". (Spacereita on stemmin alapuolella 10-15 mm, ja yläpuolella 5 mm)

Ihan hyvä se on, jos stemmi ei luista. Tärkeämpi vaan, että expanderi on riittävän pitkä ja tukee tuon ylimmänkin pultin alta kunnolla. Tuo olakkeellinen +50mm expanderi on aika pomminvarma.

MRe
30.08.2021, 10.28
Eikös monesti ole ohjeessa niin että stemmin päälle ohut spaceri, näissä kuituputkisissa siis, juuri tuon takia että stemmi on varmasti kokonaan ruodossa.
Näin minä olen kasannut omat fillarini. Myös ne, mitkä on alumiinisella kaulaputkella.

Kuminauha
30.08.2021, 10.37
Pitääkin tämän ketjun lukeneena kattoa whiten pirkkapyörästä miten toi kuituhaarukka on kasattu runkoon. Ekan lenkin jälkeen tuntu jo, että kaipaa kiristystä kun keulasta alko kuulumaan kolinaa ja kun testasin ni välystähän siellä oli. Löysäsin stemmin pultit, kiristin top cappia ja sitten taas stemmi kireelle. En nyt ihan raivokireelle vetäny tota top cappia, joku 5-7Nm mutulta meni.

lai
30.08.2021, 10.40
Paljon on liikkeellä hiilikuituisia kaulaputkia ja ei nuo putken katkeamiset nyt ihan viikoittaista uutiskynnystä ylitä. Mutta kyllä ainakin käytettyä pyörää ostaessa kannattaa tarkistaa tuon kaulaputken kunto. Pistetään vielä toinen hyvä pätkä näistä kuitukeuloista.
Paljon tuntuu olevan luokattoman huonoja keuloja ajossa ja ihan laatumerkeiltä. Vaikka melkein kaikissa keuloissa on valmistusvirheitä, silti melkein jokaisessa keulassa on rikottu kaulaputken yläpää stemmin ylikiristyksellä.

https://youtu.be/muukpjzb5Jw

paaton
30.08.2021, 11.06
Jeps. Pakko tuo on uskoa. Sitä stemmiä on vaan pakko ylikiriä, jos se luistaa. Ja tuo johtuu siitä lyhyestä expanderista.

nure
30.08.2021, 11.10
^Valmistusvirheet tietysti oma luku ja ne ei kyllä välttämättä näy... Mutta toisaalta luuletko että laatuvalmistaja valmistaisi https://r2-bike.com/SCHMOLKE-Expander-SL-with-Ahead-Cap-and-black-Screw tuollaisen jos ei olisi turvallinen...?

BB Holland
30.08.2021, 11.20
Eipä normaali ekspanderi ohjainlaakeriin uletu varsinkaan jos siellä on yhtään speiseriä. Mulla on vielä ohjeen vastainen stemmi eli takaosassa näkyy paljasta kuitua. Tuommoinen on Ritcheyn ohjeissa nimenomaan kielletty. Toisaalta stemmi on kyllä erittäin lyhyt.

Juha Lehtinen
30.08.2021, 11.23
Sitä expanderia ei parane liikaa kiristää ettei lähde kaulaputki pullistelemaan eli syytä muistaa kohtuus siinäkin. Onkohan Cerveloissa vielä tänäpäivänä epoksilla liimattava metalliputki johon kiinnitetään käpy, sitä ainakin Cervelo suositteli expanderin sijaan jota ymmärtääkseni Cervelolla ajaneet ovat myös käyttäneet ilman ongelmia.

nure
30.08.2021, 11.39
^Extraliten stemmissä ainakin niin hentoiset pultit että tod.näk. ne hajoaa paljon ennemin kuin stemmi...

paaton
30.08.2021, 11.48
Se on paljon mahdollista. Suht paljon kevennelty stemmi tarttee olla, että se hajoaa ajaessa.

Juha Lehtinen
30.08.2021, 11.49
^Extraliten stemmissä ainakin niin hentoiset pultit että tod.näk. ne hajoaa paljon ennemin kuin stemmi...
Tarkoitin kun expanderin laittaa kaulaputken sisälle ja kiristää sen paikalleen niin sitä kiristysruuvia ei pidä kiristää liikaa ettei hiilikuituinen kaulaputki lähde pullistelemaan, en tarkoittanut stemmiä tässä tilanteessa.

tobby
30.08.2021, 12.40
Tarkoitin kun expanderin laittaa kaulaputken sisälle ja kiristää sen paikalleen niin sitä kiristysruuvia ei pidä kiristää liikaa ettei hiilikuituinen kaulaputki lähde pullistelemaan, en tarkoittanut stemmiä tässä tilanteessa.

Alla Paatonin ohje, joka ainakin estää hiukan hiilikuituruotoa turpoamasta expanderia kiristettäessä.
Boldasin oleellisen ruotoputken pullisteluun liittyvän kohdan.

paaton
30.08.2021, 12.45
Juu, mutta on se Juha tuossa kanssa oikeassa. Ei sitä expanderinkaan kiristystä kannata liioitella.

Tuolla tavalla tosiaan huomaa hyvin, että kaulaputki antaa periksi. Stemmin kahden pultin alla se antaa vielä enemmän.

paaton
30.08.2021, 12.48
Siis pitäähän sen stemmin vielä liikkua expanderin kiristyksen jälkeen. Muuten ei saa välyksiä pois.

hitlike
30.08.2021, 12.49

Tämä. Yhdessa vanhassa pyörässä oli kuituputkessa ongelma aina että huonosti suunniteltu expanderi ei tahtonut pysyä paikoillaan joten erehdyin ylikiristämään ja kaulaputkin pullistui. Ei sitä pullistumaa periaatteessa edes huomannut muuten kuin kun alinta spaceria koitti vetää pois stemmin jälkeen niin tökkäsi yhtäkkiä keskellä paljasta kaulaputkea. Kuten Paaton sanoi jos stemmi/spaceri ei pääse liikkumaan silmällä huomaamattoman pullistuman takia ei keulaa saa kirittyä ja sitten ihmetyttää mikä mättää kun välys ei lähde vaikka kuinka kirii.

Sittemmin olen käyttänyt vähän pidempää kuin sellaista ihan minikokoista expanderia, mutta silti ihan "tavallista" jotta pinta-alaa eli kitkaa on vähän enemmän. Kaikki toimii. Expanderi vaan stemmin kohdalla ottamassa vastaan kun stemmin kiristää, muuten ei väliä vaikka olisi tyhjää putkea alla. Ei siihen stongalle hirväesti painoa kuitenkaan tule vaikka stemmi olisi kuinka pitkä, ja kaulaputket tuppaa olemaan aika vahvaa tekoa. Jos jotain DH:ta voi ajaa 80+ senttisella kuitustongalla huoletta niin maantie/gg/cc pyörän kaulaputkesta en huolehtisi hirveästi.

Alu- ja teräskaulaputkissa tosiaan kävyn/expanderin ainut tarkoitus on ohjainlaakerin kireyden säätö. Itse tykkään pitää kuituputkelle tarkoitettua expanderia teräsputkessakin kävyn sijaan koska sen saa helposti pois toisin kuin kävyn ja grippaa metalliinkin enemmän kuin tarpeeksi ohj.laakerin säätötarkoitukseen. Stemmi sen koko höskän kuitenkin kasassa pitää.

tobby
30.08.2021, 12.52
Tähän kohtaan onkin hyvä laittaa tämän keskusteluketjun Disclaimer.

Jokainen omalla vastuulla, ja järki käteen.

Ja jos ei ole aivan varma mitä on tekemässä, sitten asian tuntevaan huoltoon :)

Edit: Tänään pieni 30km lenkki ja ei lotise vieläkään ohjainlaakeri. Mielenkiinnolla
seurailen, sekä tätä ketjua, ja sitä että pysyyko ohjainlaakerin välys poissa..

tobby
30.08.2021, 18.13
Niin ja vielä, expanderin kiristin vain napakasti, ja stemmin n. 0,5 yli stemmissä mainitun. Jos vielä löystyy, niin sitten uudet kujeet. Parempi aloittaa varovasti, kuin että ensin vääntää jengat sököksi ja sitten vähän takasin päin.

nure
30.08.2021, 18.20
Juha, siis ei expanderilla oikeastaan säädetä kun laakerin välys, esim. tuolla itse käyttämällä Tune GumGumilla hyvin vaikeaa saada mitään pullistumaan...

Juha Lehtinen
30.08.2021, 18.43
Juha, siis ei expanderilla oikeastaan säädetä kun laakerin välys, esim. tuolla itse käyttämällä Tune GumGumilla hyvin vaikeaa saada mitään pullistumaan...
Lue nyt vaikkapa hitliken viesti niin näet että voi. Siis ei välttämättä tuolla Tunen tuotteella mutta pääasiassa muitten valmisteilla.

Ja jos et usko niin laitetaan tähän nyt vielä sama video joka esiintyy tässä topiikissa aikaisemmin niin 7min jälkeen on hyvä demonstraatio.

https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc&t=476s

nure
30.08.2021, 19.10
^ https://r2-bike.com/tune-GumGum_1 Tarkoitin että tuolla saa kyllä aikalailla vääntää että turpoaa... Ja kyllä kaiken saa rikki kun liikaa kiristää...

markkut
01.09.2021, 09.44
Opettavainen keskustelu ja sattui sopivasti, kun oli etupäähän (chris king nothreadset -ohjainlaakeri) ilmestynyt vähän klappia. Top cäppiä sai mielestäni vähän turhan tiukkaan vetää, että välys poistui. Tai oikeastaan se ei ollut tiukka vaan siinä tuli vain jotenkin seinä vastaan, josta pultti ei eteenpäin enää kiristynyt järjellisellä voimankäytöllä. Tuossa kohtaa klappi poistui juuri ja juuri, mutta ei siis top cäppiä kiristämällä tuntunut olevan mahdollista esikiristää laakereita niin tiukalle, että haarukka alkaisi pyöriä nahkeammin.

Tästä ketjusta viisastuneena en voimaa lisännyt vaan purin systeemin ja tutkin, mistä on kyse. Oli siellä yksi muoviprikkakin väärässä välissä, mutta ongelma ilmeisesti johtui liian ohuesta spacerista stemmin päällä. Päällimmäisen speicerin yläpinnan ja "kävyn" yläreunan (tässä kävyssä sellainen kaulus, ettei sitä pysy painamaan syvemmälle putkeen) väliin jäi arviolta 3 mm, mutta top capin muoto on sellainen, että ilmeisesti se kiristäessä ulottui kävyn yläpintaan asti ja siinä tuli se seinä vastaan. Laitoin päälle paksumman speicerin ja nyt välys poistui normaalilla hennolla kiristyksellä.

paaton
01.09.2021, 10.01
Tuon vuoksi esimerkiksi ninerin oma top cap on sellainen ruma ylöspäin työntyvä malli, eli pultinkannalle on "upotus" ylöspäin. Alapinta on tasainen.

nure
01.09.2021, 11.03
^^Muistaakseni määritelty jossain kuinka paljon ylempänä stemmi/spacer oltava että kiristyy laakeri kunnolla.

K.Kuronen
01.09.2021, 11.06
^Mä määrittelin sen just: sen verran ylempänä, että topcap ei ota kaulaputken päähän kiinni, vaikka vetäisi vähän piukkaankin.

markkut
01.09.2021, 11.49
^^ Joo, jostain luin suositukseksi nimenomaan 3 mm, mutta minun end capilla se ei sitten riittänytkään. En kyllä muista oliko Chris Kingin ohje. Tämä oli minun DIY-mekaanikkourani ensimmäinen kaulaputken katkaisu ja sen verran kuumottava juttu, että hyvin tarkkaan pyrin mittailemaan ja sahaamaan. No en kyllä ole tarkistusmittausta suorittanut katkaisun jälkeen. Itse kun tekee niin saa sitä mitä sattuu tulemaan... :)

nure
01.09.2021, 17.01
^^Tuohon tyyliin juuri, oliskos Hope sanonut 3-5mm...

paaton
11.10.2021, 22.45
Siinäpä nurelle spessun sl7 takaisinkutsu.

https://www.cyclingweekly.com/products/specialized-issues-recall-on-tarmac-sl7-bikes

Kyse on juurikin tästä, eli jos spacereita on käytössä, niin käpy ei yllä laakerin alle. Ja jos tuon lisäksi ei vielä halua katkaista kaulaputkea, niin kyseessä on lyhyellä kävyllä tosi hazardi asennus. Tää on ihan totta, eikä mitään liioittelua. Kaulaputken katkeaminen täydessä laukassa ei paljoa naurata.

nure
12.10.2021, 09.42
^Tuo tuollainen moderni viritys ja en onneksi aja ko. valmistajan pyörällä. Hyvin luottavaisena silti suhtaudun ja sentään usean vuoden kuitutöitä tehneenä tietää että oikein rakennettu (hiili)kuiturakenne ei katkea vaan murtuu, kiinankuidut sitten erikseen. Myös tuollainen 2.5mm:n kuituputken seinämä rakenne on mielestäni yhä hyvinkin vakuuttava...

K.Kuronen
12.10.2021, 10.45
^paattoman pointti tässä on, että tsekatkaa setuppinne, ettei tarvitsisi kuonolla kyntää kunttaa.

Juha Lehtinen
12.10.2021, 11.48
Siinäpä nurelle spessun sl7 takaisinkutsu.

https://www.cyclingweekly.com/products/specialized-issues-recall-on-tarmac-sl7-bikes

Kyse on juurikin tästä, eli jos spacereita on käytössä, niin käpy ei yllä laakerin alle. Ja jos tuon lisäksi ei vielä halua katkaista kaulaputkea, niin kyseessä on lyhyellä kävyllä tosi hazardi asennus. Tää on ihan totta, eikä mitään liioittelua. Kaulaputken katkeaminen täydessä laukassa ei paljoa naurata.

Kaikkea sitä kanssa eteen tulee. Vien oman Fillarini jälleenmyyjälle kun saan tiedon uusien päivitettyjen osien saapumisesta. Käydään samalla kaulaputki läpi. Canyonilla oli satulatolppa keissi ja Spessulla näköjään tällainen.

Sent from my iPad using Tapatalk

JohannesP
12.10.2021, 12.28
Tämä korjataan ongelma ennen tiedottamista taitaa olla vahvasti jenkkiyhtiöiden tapa. Ainakin Sram toimii samalla tapaa. Sinällään ihan fiksua liiketoiminnan kannalta pitämättä ylimääräistä melua ja käskeä lopettamaan ajaminen, mutta silti hieman kyseenalaista kriittisten komponenttien suhteen. Esimerkiksi Canyon hoitanut Aeroadin ongelmaa juuri päinvastaisessa järjestyksessä porusta huolimatta.

Juha Lehtinen
12.10.2021, 13.06
Tämä korjataan ongelma ennen tiedottamista taitaa olla vahvasti jenkkiyhtiöiden tapa. Ainakin Sram toimii samalla tapaa. Sinällään ihan fiksua liiketoiminnan kannalta pitämättä ylimääräistä melua ja käskeä lopettamaan ajaminen, mutta silti hieman kyseenalaista kriittisten komponenttien suhteen. Esimerkiksi Canyon hoitanut Aeroadin ongelmaa juuri päinvastaisessa järjestyksessä porusta huolimatta.
Tuostakin saattaa helposti tulla isompi melu kun tieto ongelmasta ilmenee käyttäjille muuta kautta ja sitten aletaan kysymään miksi valmistaja ei ole mitään ilmoittanut. Harmillisia asioita nämä kun ostat fillarin luottaen siihen että se on turvallinen käyttää ja luotat ns. tunnettuun merkkiin. Itsellänikin tilanne kun kroppa ei ole tottunut syvään ajoasentoon että voisi melkein kaikki spacerit jättää pois. Nämä integroidut ohjaamot on varmaankin aiheuttanut monenlaisia ongelmia kun esteettisesti siisti ohjaamo pitäisi olla myös tukeva ja turvallinen.

JohannesP
12.10.2021, 13.30
Integrointi varmasti aiheuttanut lisäongelmia, mutta ihmeellisiä suunnittelun kukkasia ollut näinkin yksinkertaisissa tavaroissa. Ehkä uusia malleja lykätään liian kiireellä ulos, kun ei ainakaan rahasta pitäisi jäädä kiinni nykyaikana.

Tämä Spessun homma näyttää onneksi olevan yksinkertaisempi korjattava jos haarukkaan ei ole tullut painaumia.

Juha Lehtinen
12.10.2021, 13.51
Aika erikoista että valmistajat eivät asenna riittävän pitkiä expandereitä pyöriinsä kun ei voi etukäteen tietää kuinka paljon spacereita omistaja tarvitsee. Riittävän pitkän expanderin valmistus ei voi liian haastavaa olla jos ei sellaista vielä ole. Jos ei omassa Spessussa ole vaurioita haarukassa niin vaihtoon menee kaksi osaa, extender ja kartio.

paaton
12.10.2021, 15.00
Se painaa. Mielestäni spessun expanderi on jo suht pitkä. Uskon ongelmien tulevan, jos emäputki jätetään katkaisematta. Tuohan taisi olla spessun ohjeissa alunperinkin kielletty.

Mutta tuo teräväksi jätetty laakerin puristusrengas, vai mikässenyt on suomeksi, näyttää hyvin miten paljon kaulaputki elää. Tosiaan aika pitkälti sama keissi mitä canyonilla. Korjaus on onneksi helppoa.

Juha Lehtinen
12.10.2021, 18.12
Se painaa. Mielestäni spessun expanderi on jo suht pitkä. Uskon ongelmien tulevan, jos emäputki jätetään katkaisematta. Tuohan taisi olla spessun ohjeissa alunperinkin kielletty.

Mutta tuo teräväksi jätetty laakerin puristusrengas, vai mikässenyt on suomeksi, näyttää hyvin miten paljon kaulaputki elää. Tosiaan aika pitkälti sama keissi mitä canyonilla. Korjaus on onneksi helppoa.
Lähetin vähän kysymyksiä Spessulle uusista osista mitenkä ne ovat parempia ja estää ettei kaulaputki murru tai jarruletkuihin tule vekkejä tuosta renkaasta. En ole sen enempää omaa fillariani tutkinut kun näen sen sitten jälleenmyyjällä kun osat vaihdetaan tarkistetaan onko vaurioita.

Qilty
13.10.2021, 12.53

Mutta tuo teräväksi jätetty laakerin puristusrengas, vai mikässenyt on suomeksi, näyttää hyvin miten paljon kaulaputki elää. Tosiaan aika pitkälti sama keissi mitä canyonilla. Korjaus on onneksi helppoa.Olisko tossa ollu muuten mitään merkitystä vaikka olis metrinen käpy, putki eläisi kuitenkin? Kun vaurion syynä tuo puristerengas. Toki se ei ainakaan helpota jos stemmin alla paljon spacereita.

On kyllä hyvä lapsus päässyt maailmalle noinkin isolta kioskilta.

Ja kun kävyistä puhutaan, niin mikä olis hyvä, helposti saatavilla ja pitävä kuituputkessa? Eikä haittaa vaikka olis halpakin

duris
13.10.2021, 13.43
Olisko tossa ollu muuten mitään merkitystä vaikka olis metrinen käpy, putki eläisi kuitenkin? Kun vaurion syynä tuo puristerengas. Toki se ei ainakaan helpota jos stemmin alla paljon spacereita.

On kyllä hyvä lapsus päässyt maailmalle noinkin isolta kioskilta.

Ja kun kävyistä puhutaan, niin mikä olis hyvä, helposti saatavilla ja pitävä kuituputkessa? Eikä haittaa vaikka olis halpakin
Sellainen joka on riittävän pitkä, jotta tukee stemmia koko matkalta. Esim. https://www.bike24.com/p2248470.html

Qilty
13.10.2021, 14.16
Sellainen joka on riittävän pitkä, jotta tukee stemmia koko matkalta. Esim. https://www.bike24.com/p2248470.htmlAika paljon pätevämmän oloinen kun nykyinen mikä gravelin talvikeulassa majailee. Ja se tosiaan luistaa välillä. Tarvii kysellä paikallisesta

Juha Lehtinen
13.10.2021, 14.17
Tässä (https://www.specialized.com/us/en/safety-notices) linkki sivulle minkälaiset korvaavat osat tuleeSpessuun. Expanderiin näkojään liitetty toinen saman mittainen jatkopala.

paaton
13.10.2021, 14.48
Tässä (https://www.specialized.com/us/en/safety-notices) linkki sivulle minkälaiset korvaavat osat tuleeSpessuun. Expanderiin näkojään liitetty toinen saman mittainen jatkopala.

Melkoinen viritys. Nyt on jenkit vetänyt tuon vähän överiksi, mutta tuon kanssa ei mekaanikolta kaula katkea, vaikka sille californialaiselle eläkelläiselle pitääkin jättää kaikki spacerit paikalleen.

Tuohan tukee jo alimmasenkin laakerin, jos keula on katkaistu minimiin.

Juha Lehtinen
13.10.2021, 14.55
Melkoinen viritys. Nyt on jenkit vetänyt tuon vähän överiksi, mutta tuon kanssa ei mekaanikolta kaula katkea, vaikka sille californialaiselle eläkelläiselle pitääkin jättää kaikki spacerit paikalleen.

Tuohan tukee jo alimmasenkin laakerin, jos keula on katkaistu minimiin.
Tuolla virityksellä uskaltaa mennä jo mukulakivillekin ilman että käy Hincapiet.

duris
13.10.2021, 15.13
Valmistajien pitäisi ilmoittaa runkojen ja keulojen paino niiden osien kanssa millä niillä voi ajaa. Paha vertailla esim. haarukoita jos toiseen pitää tunkea 100gramman käpy, että ei kuole.

Paljonkohan se uusi Crux oikeasti painaa...

Juha Lehtinen
13.10.2021, 15.27
Niin ja onkohan pyörän valmistajilla millaiset turvallisuus/rasitustestit ennen kun päästetään uusi tuote markkinoille.

Qilty
13.10.2021, 15.31
Valmistajien pitäisi ilmoittaa runkojen ja keulojen paino niiden osien kanssa millä niillä voi ajaa. Paha vertailla esim. haarukoita jos toiseen pitää tunkea 100gramman käpy, että ei kuole.

Paljonkohan se uusi Crux oikeasti painaa...[emoji23]

JohannesP
13.10.2021, 15.45
Suurin osa valmistajista voisi aloittaa ilmottamalla edes haarukan painon. Seuraava askel olisi runkokohtaiset ohjaamot ja satulatolpat. Näiden jälkeen tälläiset 100g kävyt voisi olla merkityksellisiä.

Edelleen saa ihmetellä kuinka tyhmää fillarointiskenen markkinointi on, kun valmistajat kehuskelevat monesti vaan sen (maalaamattoman) rungon painolla ja lopputiedon saa kaivaa googlella eri foorumeita yhdistellen. Pelkällä runkopainolla tekee yhtä vähän mitä fillarilehden kiekkopainojen vertailulla.

paaton
13.10.2021, 15.58
Mun mielestä tuossa on vain vedetty nyt mutkat suoriksi. Katkennut kaulaputki voi tappaa, ja jos spessun ohjetta kaulaputken katkaisusta ei uskota, niin tuo nykyinen 10?cm pitkä expanderi suojaa silti.

Edelleen olen sitä mieltä että jos käpy yltää ylemmän ohjainlaakerin alle, niin se on varmasti turvallinen. Eli stemmi+ylempi laakeri olisi käytännössä yhtä puuta.

Qilty
13.10.2021, 16.36
Mun mielestä tuossa on vain vedetty nyt mutkat suoriksi. Katkennut kaulaputki voi tappaa, ja jos spessun ohjetta kaulaputken katkaisusta ei uskota, niin tuo nykyinen 10?cm pitkä expanderi suojaa silti.

Edelleen olen sitä mieltä että jos käpy yltää ylemmän ohjainlaakerin alle, niin se on varmasti turvallinen. Eli stemmi+ylempi laakeri olisi käytännössä yhtä puuta.Paitsi että tossa on toi väärin tehty rinkula mikä syö sitä putkea. Ehkei pitkän kävyn kanssa yhtä pahasti, mutta söisi kuitenkin. Ei noita akseliin asti ylettyviä käpyjä ole muissakaan pyörissä ja enimmäkseen pysyy ehjänä

paaton
13.10.2021, 16.51
Joo, mutta jos käpy olisi pitkä, niin ei se söisi kaulaputkea.

Jos tuo olisi syy, niin ainoastaan se puristusrengas vaihdettaisiin.

On niitä katkeillut. Itsekkin tiedän yhden crossarin, josta jäi tanko käteen. Expanderi liian ylhäällä.

Arosusi
13.10.2021, 17.31
On niitä katkeillut. Itsekkin tiedän yhden crossarin, josta jäi tanko käteen. Expanderi liian ylhäällä.

Montako tiedät ettei ole katkennut?

Maailman laajuisesti.
Montako on katkennut?
Paljonko niistä on johtunut suunnitteluvirheistä?
Paljonko niistä on johtunut asennusvirheistä?
Paljonko niistä on johtunut expanderin väärästä paikasta?
Ja paljonko luvut ovat prosentteina pyörien kokonaismäärästä?
Tuntuu että tässä tehdään kärpäsestä härkänen.

MUTTA MUTTA ei tämä poista sitä että etupään osat (tanko + stemmi + haarukka kokonaisuudessaan) on hyvä tarkistaa välillä ja varsinkin jos oikein rymistelee tai rysäyttää routakuoppaan tai vastaavaan.

nure
13.10.2021, 18.38
Jos kaikkea pelkää niin kannattaa jäädä kotiin, toisaaltaan ehkä sittenkin lenkille sillä eikös koti kuitenkin vaarallisiin paikka...

paaton
13.10.2021, 19.14
Montako tiedät ettei ole katkennut?

Maailman laajuisesti.
Montako on katkennut?
Paljonko niistä on johtunut suunnitteluvirheistä?
Paljonko niistä on johtunut asennusvirheistä?
Paljonko niistä on johtunut expanderin väärästä paikasta?
Ja paljonko luvut ovat prosentteina pyörien kokonaismäärästä?
Tuntuu että tässä tehdään kärpäsestä härkänen.

MUTTA MUTTA ei tämä poista sitä että etupään osat (tanko + stemmi + haarukka kokonaisuudessaan) on hyvä tarkistaa välillä ja varsinkin jos oikein rymistelee tai rysäyttää routakuoppaan tai vastaavaan.

Niin. Mä olen vain oppinut duunissa, että mahdolliset riskit kannattaa välttää jo ennnen tapaturmaa. Esimerkiksi vaikka se, ettei nosturilla ja liinalla nostaessa kannata jättää mitään ruumiin osaa alle. 20v ei ole itselläni liina kertaakaan katkennut, mutta esimerkiksi duunikaverilta puuttuu varpaat.

Esimerkiksi tuo duuriksen yllä linkkaama dedan expanderi maksaa 20e. Poistaa riskin niskojen katkeamiseen tuolta osalta. Yksittäiseltä kuskilta menisi vaan omat niskat, mutta kun tuossa spessun tapauksessa on muutakin suunnittelu fibaa, niin miettikää miten kalliiksi tämä voi jenkeissä tulla.

Föhn
13.10.2021, 19.36
^Vahva komppaus tälle. Toimin alalla missä suurin osa virheistä on user error mitkä taas on vältettävissä ennakoinnilla. Melko karua luettavaa on taas työpaikan infra kun sen 150 keikkaduunaria kehittyvistä maistatulee kokeilemaan sikäläisiä toimintatapoja Suomeen. Esim viime viikolla puolalainen duunari sai timanttirälläkästä naamaansa. Sorit offtopikista.

duris
13.10.2021, 19.50
Alkaa tuntua myös ihan fiksulta Cervélon ja 3T:n aikasemin käyttämä tapa liimata 15cm alumiiniputki haarukkaan ja sinne normaali käpy. Poistaa myös sen mahdollisuuden, että käyttäjä ylikiristää stemmin ja rikkoo haarukan. On myös kevyt

Toki siinäkin omat hankaluudet kun kaulaputkea lyhentelee jos/kun se on jätetty liikeessä liian pitkäksi

Arosusi
13.10.2021, 20.53
Niin. Mä olen vain oppinut duunissa, että mahdolliset riskit kannattaa välttää jo ennnen tapaturmaa.

Järkevästi kannattaa tietysti toimia.
Maailmassa on miljoonia ja miljoonia kuituhaarukoita ajossa ja suurin osa ajajista ei tiedä mitä siellä ruodon sisällä on, kuka sen on asentanut ja miten, speisereitä on alla ja päällä. Kuitenkin rikkoontumisia tapahtuu hyvin vähän määrään ja kilometreihin nähden. Tuntuu että nämä jutut menee jo hysterian puolelle. Paljon suurempi riski on jo se että yleensä lähtee sillä pyörällä liikkeelle.
Ymmärrän että jos pystyy ja ajaa kuten sinä eli kovaa ja ryminällä on hyvä kiinnittää enemmän huomiota kaluston kuntoon.
Maantiepyörä kun tuli kauden päätyttyä purettua osiin niin tuli tämän ketjun innoittamana tarkastettua myös haarukan kunto. Ok näytti olevan, speisereitä alla ja päällä, expaderissa kaulus eli ei uppoa 35 mm huolimatta edes stemmin alle kokonaan.

PS Viikonloppuna jouduin konsultoimaan kun kaverin takavaihtaja oli saanut kunnon tällin. Ohje oli; uusi vaihtaja, korvake ja rungon huolellinen tarkastaminen hiushalkeamien varalta. Eli järkevästi kannattaa toimia.

paaton
13.10.2021, 22.23
Tieto lisää tuskaa, niinhän se aina menee.

Tuon ongelman, jos sitä haluaa sellaiseksi kutsua, näkee muuten helposti jokainen ohjainlaakerin löystymisestäkin. Eli jos ohjainlaakerin ilmestyy klappia, niin kaulaputki elää ja stemmi luistaa ylöspäin. Ja tähän ei missään nimessä ole oikea ratkaisu kiristää stemmiä lisää, kuten ehkä osa on jo hiffanutkin.

Qilty
13.10.2021, 22.44
Joo, mutta jos käpy olisi pitkä, niin ei se söisi kaulaputkea.

Jos tuo olisi syy, niin ainoastaan se puristusrengas vaihdettaisiin.

On niitä katkeillut. Itsekkin tiedän yhden crossarin, josta jäi tanko käteen. Expanderi liian ylhäällä.Kerro nyt miten se ei sun mielestä elä jos siellä on pitkä käpy? Aivan varmasti elää.

paaton
13.10.2021, 23.25
Kerro nyt miten se ei sun mielestä elä jos siellä on pitkä käpy? Aivan varmasti elää.

Expanderihan tekee sinne jäykän keskuksen, joka ei varmasti taivu. Sama juttu mikä näissä aiemmin käytetyissä epoksilla kiinni liimattavissa alumiiniputkissa. Estää kuidun joustamisen.

JackOja
14.10.2021, 09.04
Onko muuten olemassa hiilikuituisia käpyjä tai expandereita vai onko topicin otsikossa perustavaa laatua oleva virhe?

Juha Lehtinen
14.10.2021, 11.17
Onko muuten olemassa hiilikuituisia käpyjä tai expandereita vai onko topicin otsikossa perustavaa laatua oleva virhe?

Sanoisin että perustavaa laatua oleva virhe.

paaton
04.04.2022, 22.46
Ai että. Expanderi pornoo.

Pituutta 70mm. Yltää helposti laakerin alle. Olakkeellinen, eli tukee kaulaputkea myös stemmin ylimmän pultin kohdalta. Niin ja yläkorkkina ohuesta pellistä tehty mattamusta lätkä, jossa dedan logo.

Tämä on se expanderi jonka laittaisin myös uuden SL7 ohjaamoon. Enkä siis sitä 15cm pitkää hässäkkää, mitä spessu itse tarjoaa.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/uJ5uyfyOgMamQe-bNsG2guibwqE8Yr_lK_x-Jy0EO5E-2048x1154.jpg

Juha Lehtinen
05.04.2022, 05.55
Jos hakisin aerompaa kisakireää ajoasentoa mukavuuden kustannuksella niin tuo 70mm expanderi olisi ratkaisu mutta kun mittaan omassa fillarissani stemmin korkeuden ja nykyiset spacerit niin tuo 70mm expanderi ei ainakaan omassa fillarissani yltäisi ohjainlaakeriin asti ollenkaan.

paaton
05.04.2022, 08.22
Sl7:n kanssahan oli muuten spaceripinkalle maksimimitta, jonka vuoksi tuo superpitkä expanderi tulikin. Mutta joo, ilman muuta riittävän pitkä on tuossa oltava. Minulle olisi bh:n kanssa riittänyt vähän yli 50mm.

Juha Lehtinen
05.04.2022, 09.29
En tiedä onko hyvä vaiko huono juttu että Spessussa on fillaria ostettaessa enemmän kuin suositeltu maksimäärä spacereita jo valmiiksi. Itselläni on vielä hyvin notkeutta mutta saattaisi tovi vierähtää totutellessa aerompaan ajoasentoon riipuen kuinka hyvässä iskussa vatsa- ja selkälihakset on tuollaista asentoa ajatellen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

paaton
05.04.2022, 10.06
En tiedä onko hyvä vaiko huono juttu että Spessussa on fillaria ostettaessa enemmän kuin suositeltu maksimäärä spacereita jo valmiiksi. Itselläni on vielä hyvin notkeutta mutta saattaisi tovi vierähtää totutellessa aerompaan ajoasentoon riipuen kuinka hyvässä iskussa vatsa- ja selkälihakset on tuollaista asentoa ajatellen.

Niin tuohan on selvä virhe pyörän kasaajalta. Ei se spacereiden maksimi korkeus ole turhaan laitettu.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 11.18
Niin tuohan on selvä virhe pyörän kasaajalta. Ei se spacereiden maksimi korkeus ole turhaan laitettu.

Se että Spessussani on enemmän kuin sallittu maksimimäärä spacereita juontaa juurensa siihen kun aikanaan tein kauppaa fillarista sähköisellä tavalla niin kauppias lähetti sähköpostia ja kyseli erinäisiä mittoja joita halusi tietää. Otin nuo mitat vanhasta fillarista esim. juurikin tuon ohjaustankon korkeus oli yksi niistä mitoista. Tosi on että kasaajan olisi pitänyt tietää spacereiden maksimi korkeus ja ilmoittaa siitä minulle. Onni onnettomuudessa että mitään ikävää ei ole sattunut ja nyt on ainakin riittävän pitkä expanderi asennettuna.

nure
06.04.2022, 11.57
https://r2-bike.com/tune-GumGum_1 ja https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expander-UltraStar-4-1-1-8_1 ovat itsellä käytössä eikä pienintäkään pelkoa katkeamisesta. Kummassakin 10mm. spacerit alla ja jotenkin tulee mieleen että on aika tiivis ja tukeva paketti.

paaton
06.04.2022, 12.00
https://r2-bike.com/tune-GumGum_1 ja https://r2-bike.com/EXTRALITE-Expander-UltraStar-4-1-1-8_1 ovat itsellä käytössä eikä pienintäkään pelkoa katkeamisesta. Kummassakin 10mm. spacerit alla ja jotenkin tulee mieleen että on aika tiivis ja tukeva paketti.

Kelaas ketjua taaksepäin. Olet tuota selittänyt jo aiemminkin.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 12.13
Itselleni ei riitä tuollainen tynkä expanderi takaamaan mielenrauhaa kokonaisuuden tukevuudesta. Jos joku on tyytyväinen tuollaiseen minimaaliseen ratkaisuun niin hyvä niin mutta itse haluan jotain tukevampaa mielenrauhan saamiseksi.

Föhn
06.04.2022, 12.24
Itselleni ei riitä tuollainen tynkä expanderi takaamaan mielenrauhaa kokonaisuuden tukevuudesta. Jos joku on tyytyväinen tuollaiseen minimaaliseen ratkaisuun niin hyvä niin mutta itse haluan jotain tukevampaa mielenrauhan saamiseksi.
Laitoin spessun expanderin rovalin stongaan. On se ainakin tukevampi tuohon orkkislutteroon verrattuna. Saisi pikkusen pidempi toki olla. Kuski on hentoisempi ja hillitympi kuin mitä minä ajaessaan mutta routakuoppa on routakuoppa. Kaatumisesta nyt puhumattakaan.

Föhn
06.04.2022, 12.25
Kelaas ketjua taaksepäin. Olet tuota selittänyt jo aiemminkin.
Jospa nure halusi meidän suorittavan matemaattisia yhtälöitä vaikka topikissa pysyikin.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 12.35
Laitoin spessun expanderin rovalin stongaan. On se ainakin tukevampi tuohon orkkislutteroon verrattuna. Saisi pikkusen pidempi toki olla. Kuski on hentoisempi ja hillitympi kuin mitä minä ajaessaan mutta routakuoppa on routakuoppa. Kaatumisesta nyt puhumattakaan.
Näin on. Mielestäni muutenkin expanderi ja kaulaputki kombinaatio on väärä paikka säästää grammoissa jos joku sitä haluaa tuossa kohtaa tehdä. Itse haluan maksimaalisen turvallisuuden tuossa kohtaa ilman pelkoa että hiilikuitu joskus väsyy väärän osavalinnan takia ja sanoo työsopimuksen irti ja huonolla tuurilla kuski myös.

paaton
06.04.2022, 12.54

Tilasin bike24:lta molemmat. Spessun oman ja tuon dedan. Deda selvästi pidempi ja sisältää pultin+top capin. Eli kokonaisuudessaan ei edes kovin painava

Föhn
06.04.2022, 12.58
Samaa mieltä.

Föhn
06.04.2022, 13.04
Pitää tilata tuo deda samalla kun tilaa muuta rojua. Vois tuohon ultimateenkin hommata ja heivata siitäkin se kumiluttero huishelevettiin Isommalle kaulatötterölle saattaa joutua jo tosissaan hakemaan. Vaikka tuossa se pärjäisi nipinnapin kun ei ole spacereitäkään. Ottaa otsaan vaan tommonen insinööripatentti.

tchegge_
06.04.2022, 13.23
Olikos niissä alumiiniemäputkisissa hiilikuituhaarukoissa muuta vikaa kuin paino? [emoji846]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Juha Lehtinen
06.04.2022, 13.25
Mittailin Spessun orkkis expanderia niin pituutta sillä on 45mm kaulukseen asti. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että jos haluaa että yltää SL7:ssa ohjainlaakeriin asti tai edes hieman sisälle niin oikeastaan yhtään spaceria ei saa olla kun stemmi haukkaa tuosta pituudesta jo suurimman osan. Emäputken päälle kun tulee kuitenkin vielä sellainen n.15mm muotoiltu suojamuovi jonka päälle spacerit tulee.

paaton
06.04.2022, 13.29
Olikos niissä alumiiniemäputkisissa hiilikuituhaarukoissa muuta vikaa kuin paino? [emoji846]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Eikai. Noita ei vaan monessakaan roadissa enää ole. Tietysti se alumiinin ja kuidun liitoskohta voi noistakin porsia. Mulla on trekin cyclossa tuollainen ja hyvin on toiminut.

paaton
06.04.2022, 13.33
Mittailin Spessun orkkis expanderia niin pituutta sillä on 45mm kaulukseen asti. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että jos haluaa että yltää SL7:ssa ohjainlaakeriin asti tai edes hieman sisälle niin oikeastaan yhtään spaceria ei saa olla kun stemmi haukkaa tuosta pituudesta jo suurimman osan. Emäputken päälle kun tulee kuitenkin vielä sellainen n.15mm muotoiltu suojamuovi jonka päälle spacerit tulee.

Juu, ei se laakerille asti yllä vaikka on täysin slammatty hytti. Suojaa kuitenkin tehokkaasti olakkeellisena kaulaputken ylipäätää stemmin alla.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 13.39
En tiedä millaiset systeemit Cerveloissa nykyään on mutta esim. itselläni on muutaman vuoden vanha S3 jossa on hiilikuituinen etuhaarukka hiilikuituisella kaulaputkella johon epoksilla liimataan alumiininen putki sisälle johon nakataan perinteinen käpy. Eli alumiinin tukevuuteen/hyvyyteen on luotettu vielä viimevuosiinkin asti.

edit. ihan vaan offtopiikkina. Onko niin että tällä hetkellä Cervelolla on ainoastaan S5 malli aerovalikoimassa eikä yhtään halvempaa niin kuin ennen?.

Föhn
06.04.2022, 13.55
Factorilla on muistaakseni Ostro Vameissaan aika jytky expanderi sen alumiinisen puolipyöreän liuskan lisäksi.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 15.15
Aika erikoisen näköinen tuo Factorin ratkaisu. Expanderi ei ole täysin pyöreä vaan siinä on tasainen puoli johon tulee ohkasempi liuska kaiketi tukemaan rakennetta.

paaton
06.04.2022, 15.25
Niin, integroidut ohjaamot aiheuttavat outoja ratkaisuja. Jotka ei sitten ihan aina toimi.

https://cyclingtips.com/2021/03/factor-finally-sheds-light-on-that-broken-ostro-vam-steerer-tube/

paaton
06.04.2022, 15.34
https://cdn.shoplightspeed.com/shops/605241/files/43377998/factor-ostro-vam-fork-56cm-flicker-paint.jpg

Föhn
06.04.2022, 16.40
Ja tuo keissihän on vaan hännän huippu. Epäilen että tulee lisää.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 17.05
Noista integroiduista ohjaamoista vielä niin odotan mielenkiinnolla sitä päivää kun pitää ohjainlaakerit vaihtaa omaan Tarmaciin. En ole lähtenyt katsomaan mitenkä jarruletkut ja Di2 kaapelit menee emäputken sisällä, joutuuko enemmänkin osia purkamaan ja letkuja irroittelemaan kyseisen operaation vuoksi vai mitä on edessä kyseisenä päivänä.

Föhn
06.04.2022, 17.13
Onneksi niitä ei tarvitse kovin usein vaihtaa

Föhn
06.04.2022, 17.16
Di2 on käsittääkseni ihan vaan klipsin irroitus kahvoista ja jarruletkuille normiproseduuri. Sitten vaan ohjaamo irti. Ja uudet helyt sisään.

paaton
06.04.2022, 17.32
Itse kun jo roadilla hiekaloskassa ajan, niin kerran kauteen saa ohjainlaakerin puhdistella.

Föhn
06.04.2022, 17.40
Eikös se kuulu ihan normaali toimenpiteisiin?

duris
06.04.2022, 18.02
Eikös se kuulu ihan normaali toimenpiteisiin?
Ei oikein nappaisi joka vuosi ohjainlaakeria integroidun ohjaamon kanssa vaihtaa kun samalla joutuu uusimaan hydraulisen jarruletkun. Tarmacissa ja Cervelossa ainakin etujarruletku menee ohjainlaakerin läpi

Perinteisen ohjaamon kanssa tuohan oli n. 15min homma

Juha Lehtinen
06.04.2022, 18.41
Ei oikein nappaisi joka vuosi ohjainlaakeria integroidun ohjaamon kanssa vaihtaa kun samalla joutuu uusimaan hydraulisen jarruletkun. Tarmacissa ja Cervelossa ainakin etujarruletku menee ohjainlaakerin läpi

Vähän aavistinkin että tuohon hommaan saattaa mennä vähän enemmän aikaa. Syytä omistaa tuo päivä aikanaan vaikkapa vähän kattavammalle huollolle. Toivittavasti ohjailaakereita voi edes jotenkin putsata ja uudelleen rasvailla ilman noita samoja manöövereitä.

Föhn
06.04.2022, 18.53

Eikö sitä laakeria voi rasvailla piuhoissa roikkumalla? Ohjaamo pois, laakeri ja muut insertit pois. Laakeri handuun, trasselia ja vaseliinia päälle ja kasaus. Kokonaan eri juttu on sen vaihtaminen.

Juha Lehtinen
06.04.2022, 19.01
Eikö sitä laakeria voi rasvailla piuhoissa roikkumalla? Ohjaamo pois, laakeri ja muut insertit pois. Laakeri handuun, trasselia ja vaseliinia päälle ja kasaus. Kokonaan eri juttu on sen vaihtaminen.

Ainakin netissä olevien kuvien perusteelka rasvaus ja putsaus onnistuu noin. Onneksi omassa fillarissani on useampi spaceri niin on enemmän pelivaraa kuin että olisi stemmi paljon matalemmalla ja jarruletkut lyhyempiä.

Föhn
06.04.2022, 19.07
Di2 on käsittääkseni ihan vaan klipsin irroitus kahvoista ja jarruletkuille normiproseduuri. Sitten vaan ohjaamo irti. Ja uudet helyt sisään.
Lainaan itteäni. Eli laakeria vaihtaessa noin mutta laakeria putsatessa/huoltaessa roikkien varaan.

paaton
06.04.2022, 19.09

Kyllä se suurin juttu on huolellinen pesu ja rasvaus sen jälkeen. Se uusi rasva ei paljoa hiekkamoskan seassa auta.

Eihän se paikallaankaan peseminen mahdotonta ole. Ensin suihkuttaa piuhojen varassa oleviin laakereihin reilusti liuotinpesua (https://www.puuilo.fi/crc-liuotinpuhdistaja-power-clean-pro-500ml?gclid=CjwKCAjw9LSSBhBsEiwAKtf0n0YKA7JdmQu3BF gPUN1oTb8L6pzW2yhqacK3-0GI9Rm-Qay0m11jghoC2PAQAvD_BwE)sitten paineilmaa perään. Toistaa tuota niin pitkään, että laakerit ovat takuulla puhtaat. Tuon jälkeen vaikka brakecleaneria perään. Voi olla vaan suht sotkuista hommaa :)

Föhn
06.04.2022, 19.14
Jokainen taaplaa tyylillään. Pääasia että homma tulee hoidetuksi. Tavalla tai toisella.

paaton
06.04.2022, 21.39
Ehkä tuohon on tosiaan kehitetty jo jokin pesuväline. Jollain tapaahan ne laakerit on siis oikeasti saatava nesteeseen . Ei kukaan ala ruiskuttelemaan pesuaineita pitkin huoneita.

Aakoo
06.04.2022, 22.49
Oli siinä puuhaa kun ne Tarmacin ohjainlaakerit viime syksynä putsasin ja rasvasin. Varsinkin alempi laakeri oli hankala, kun sehän siis jää haarukan putken ympärille kun haarukkaa tiputtaa sen 5cm alaspäin. Pienempi paha kuitenkin kuin kokonaan vaihtaminen, jolloin jarruletkut pitää irrottaa.