PDA

Näytä tavallinen näkymä : SRAM GX eagle vaihtajan entraaminen



Fraatti
24.08.2021, 18.12
Vaihtaja on saanut hiukan osumaa ja vaihtaminen on muuttunut arpomiseksi(hidas vaihtaminen yms). Ajan saatossa kivikoissa on ilmaantunut jos jonkinlaista jälkeä.
https://i.imgur.com/2W41WKH.png

Päivityskeppi kävi myös välissä jolloin vaihtaja oli myös vääntynyt niin että se oli menossa pinnojen mukana kovaa kyytiä. Ei kuitenkaan pettänyt kokonaan. Tuolloin jostain syystä vaijekin oli vääntynyt tuollaiseen kummalliseen asentoon.
https://i.imgur.com/j5Y29mJ.png

Näiden episodien jälkeen vaihtajan korvake on oikaistu ja vaijerin vaihdettu. Ulkokuoressa ei ole silmämääräisesti vikaa ja veijeri liikkuu varsin hyvin. Uuteen vaihtajaan vertaamalla vaihtajassa en näy päällepäin vääntymiä tai muuta vikaa. Kysymys kuuluukin että mikä näistä hajoaa tyypillisesti. Itse järkeilin asiaa niin epäilen että tuo linkusto tahmaa syystä tai toisesta. Syy voi olla vaijeri, vaijerin rissa, pinnit tai laiska jousi. Onko kukaan perehtynyt että mikä näistä pettää yleensä. Monesta varaosasta voisi saada yhden toimivan jos tietää missä vika on. Kai näissäkin on joku "sulake" joka pettää ensimmäisenä kun nuo saavat kolhuja. Onko kukaan poistanut noita pinnejä? Ne varmaan tarvii korvata jollain muulla pinnillä tilapäisestä tai tuo jousi räpsähtää tuolta käsille? Vai saako jousen irroitettu tuolta välistä. Tässä itse vasta mietin että mitä teen tuolle....
https://i.imgur.com/TP0flm3.png

Tälläinen kuva tuli vastaan netissä jossa tuo pinni oli nitkahtanut.
https://i.imgur.com/YicTS8i.png

Kanuuna
24.08.2021, 19.16
Onko kukaan poistanut noita pinnejä?

Samaa kysyin pikakysymysketjussa, mutta hyvä, että tähän on nyt oma aiheensa. En tiedä kysymykseen vastausta.

Marsusram
24.08.2021, 19.26
Tyypillisesti menee häkki rikki sekä vaihtajankorvake, eikä runko.
Jousi ensin pois vireestä, jotta pääsee purkamaan linkuston.
Jousen koukkupään saattaa onnistua nostamaan pois orrelta pihdeillä, alapäästä jousen pää näyttää olevan tartuttavissa kun häkin lukitsee suoraksi.

Benny
24.08.2021, 22.44
Jos noiden rissojen laakerit on väljät, eli rissat heiluu sivusuunnassa kun sormella heiluttelee, niin se tekee vaihtamisesta epätarkaa/hidasta. Mössössä jos ajelee, niin ne kuluu aika nopeasti jos ei jaksa niitä koko ajan putsailla...

Kanuuna
24.08.2021, 22.52
^Itse vaihdoin juuri rissojen laakerit X01-vaihtajaan. Toki rissoja laakereineen saa erikseen, mutta on hauska harrastella. Laakereissa luki 5626LU, mutta tilalle laitoin samoilla mitoilla 626 laakerit.

Fraatti
24.08.2021, 23.32
Tyypillisesti menee häkki rikki sekä vaihtajankorvake, eikä runko.
Jousi ensin pois vireestä, jotta pääsee purkamaan linkuston.
Jousen koukkupään saattaa onnistua nostamaan pois orrelta pihdeillä, alapäästä jousen pää näyttää olevan tartuttavissa kun häkin lukitsee suoraksi.

En jaksanut vielä tutkia tuota sen enempää mutta jousi näytti olevan ahtaassa paikassa ja lienee myös melko voimakas. Nuo pinnit voisi varmaan työntää yksi kerrallaan ulos ja laittaa tapin perään vain jonkun muun tikun mikä pitää rakenteen kasassa. Purkaa siis pinnit yksitellen irti. :rolleyes:

Jos tuota rakennetta katsoo niin se on melko tukeva. Jostain se sulake kuitenkin löytyy lopulta. Tuossa häkki oli suora. Rissojenlaakereihin oli ilmestynyt välystä siihen verrattuna millainen uusi on. Vertasin kuitenkin tuota toiseen moitteettomasti toimivaan GX:n ja välys oli jotakuinkin yhtä suuri molemmissa joten luulen ettei silläkään ole mitään tekoa tämän kanssa.

Tuommoinen kuva sattui silmiin internjeetsin ihmeellisessä maailmassa. Sokkien irroitus ei ole mennyt kuten elokuvissa vaan miltei kaikki on säleinä.
https://i.imgur.com/GSweDOn.png

Joissain shimanin häkeissä näyttääkin olevan mutka jo valmiina. Melko jännän näköinen. Tuosta voi ollakin jo hankalampi sanoa että onko se vääntynyt.
https://youtu.be/0xgUeaZUZIw?t=456

Kanuuna
25.08.2021, 11.54
Käy sitä näköjään kalliimmissakin. Ei saa kuulemma varaosina uusia, mutta saa taivutettua suoraksi. Tai päivitysosana saa: https://r2-bike.com/HOPP-CARBON-PARTS-Joint-Pins-Full-Carbon-for-SRAM-XX1-X01-Eagle-Rear-Derailleur
Kaverin XX1 Eaglen tappi eiliseltä:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210825/4cbad1452384479c3fe9d3d044bc7318.jpg

F. Kotlerburg
25.08.2021, 11.56
Nää Sramit on kertakäyttökamaa. Shimanoon saa sentään osia.

ruuduntakaa
25.08.2021, 12.02
Nää Sramit on kertakäyttökamaa. Shimanoon saa sentään osia.

Sillä mä en aio hankkia kuin GX:n, ton Shimanon SLX:n tilalle. Joka mun makuun ei pääse lähellekään Sramia käytössä.
GX:n saa kai reilulla satkulla uuden jos ajaa jaskaksi?

Cubessa oli halvin SX ja sekin toimi ihan ok, ainakin sen reilun tonnin mitä ehdin ajamaan.

F. Kotlerburg
25.08.2021, 12.08
Sillä mä en aio hankkia kuin GX:n, ton Shimanon SLX:n tilalle. Joka mun makuun ei pääse lähellekään Sramia käytössä.
GX:n saa kai reilulla satkulla uuden jos ajaa jaskaksi?

Cubessa oli halvin SX ja sekin toimi ihan ok, ainakin sen reilun tonnin mitä ehdin ajamaan.GX on surkein vaihtaja mitä mun pyörissä on koskaan ollut. Nimenomaan käytössä, jos sitä halusi käyttää niin sai säätää joka toinen lenkki.

ruuduntakaa
25.08.2021, 12.22
GX on surkein vaihtaja mitä mun pyörissä on koskaan ollut. Nimenomaan käytössä, jos sitä halusi käyttää niin sai säätää joka toinen lenkki.

No ompas jännä, mulla taas SLX toimii noin. Ja mudassa ajamisesta se ei tykkää yhtään. Ja jos katsoo jo pelkästään et miten se vaijeri viedään vaihtajan kiinnitykseen niin onhan Sramilla sentään jokin järki hommassa?

Tarkoitan tuota rullaa. Shimanossa vaijeri menee ihan päin helvettiä.

https://www.bikeinn.com/f/13663/136634141/sram-gx-eagle-rear-derailleur.jpg

Muoks: mulla muuten vaihteiden toiminta parani jo sillä kun vaihtoi takapakan ja ketjun Sramiin.

Fraatti
25.08.2021, 12.47
Käy sitä näköjään kalliimmissakin. Ei saa kuulemma varaosina uusia, mutta saa taivutettua suoraksi. Tai päivitysosana saa: https://r2-bike.com/HOPP-CARBON-PARTS-Joint-Pins-Full-Carbon-for-SRAM-XX1-X01-Eagle-Rear-Derailleur
Kaverin XX1 Eaglen tappi eiliseltä:


Onnistuiko taivuttaminen suoraksi? Taidan itsekin käydä katsomassa onko tuolta mun vaihtajasta myös tapit nitkahtanut. Kaverilla olisi pieni sorvi, saisikohan sillä tuollaisia pyöräytettyä... :rolleyes:
Noilla hiilari tapeilla on hintaa "sopivasti" ja painon keventymisen huomaa varmasti joka polkasulla :)

Ja niin tästä ketjusta ei tarvi tulla paikkaa missä käydään vääntöä kumpi on parempi, SRAM vai Shimano.

F. Kotlerburg
25.08.2021, 12.49
^^Yks vaijerille kitkaa tekevä osa lisää. No ei mulla noista Shimanon 12spd osista oo kokemusta. 11spd XT on kestänyt jo vuosia läskissä käyttöä niin huoletta, että siihenkö pääsis. Ei ole tarvinnut säätää, vaikka välillä on kopisteltu isoja jäätyneitä kurapalloja vaihtajasta enkä sen vaijerivedossa mitään vikaa näe. Tuon GX:n vaihdoin XX1:een ja se kyllä toimi hienosti kunnes kohtasi tuhon ulomman häkin katketessa ja sitähän ei saa varaosana.

Kuminauha
25.08.2021, 13.06
M8100 12sp XT kyllä pysynyt täsmällisenä, vaikka naarmuista ja puuttuvista maaleista päätelleen sekä häkki että ylemmän nivelen kohtalta runko saanu osumaa 800km aikana.

Kanuuna
25.08.2021, 14.13
Onnistuiko taivuttaminen suoraksi?

En tiedä. Täytyy kysellä.

Benny
25.08.2021, 14.29
^Itse vaihdoin juuri rissojen laakerit X01-vaihtajaan. Toki rissoja laakereineen saa erikseen, mutta on hauska harrastella. Laakereissa luki 5626LU, mutta tilalle laitoin samoilla mitoilla 626 laakerit.

Millä sä pullautit vanhat ulos?

Kanuuna
25.08.2021, 15.31
Millä sä pullautit vanhat ulos?

Sopivalla hylsyllä puristin pihalle. Isompi hylsy toiselle puolen ja väliin pultti, jolla puristin.

Fraatti
25.08.2021, 15.52
Tämä purkaminen olikin harvinaisen helppo. Tuon tapin kun ottaa ensimmäisenä irti niin jousi on melko löysä. Toisena sitten tuosta seekeri pois mikä pitää tuota vaijeriohjainta kiinni. Sitten sen saa pois edestä jolloin tilaa onkin jo hyvin.

https://i.imgur.com/acE2asV.png

https://i.imgur.com/oiC1xAs.png

Kun koko höskän sai levälleen niin 3/4 tapista oli mutkalla. Kaksi hiukan enemmän kuin tuo kolmas.

https://i.imgur.com/hLGaVGB.png

Kun tapin laittoi 4mm hylsyyn niin siitä sitä oli helppo suoristaa lenkkiä apuna käyttäen. Suoristuksen jälkeen pyöräytin tappeja vielä hiukan akkuporalla ja hion hienolla santapaperilla nuo puhtaaksi ja naarmuttomaksi.
https://i.imgur.com/oy0FLBA.png

Jos tappi on väärässä asennossa(kierossa) tai vaikkapa liian syvällä niin sitten tuolla nivelen kohdalla saattaa alkaa metalli hinkaamaan metallia vasten. Noiden muoviprikkojen kanssa kannattaa olla tarkkana että mistä välistä mikäkin tulee pihalle. Kaikissa väleissä ei ole noita muoviprikkoja ainakaan GX:ssä.
https://i.imgur.com/3akNlkS.png

Jousen saa helposti paikoilleen hiukan pihdeillä avittamalla kun samaan aikaan työntää pinniä sisäänpäin. Kaikenkaikkiaan helppo homma ja nyt tuo liikkuu kuin rasvattu salama.

Tuo rissa minkä läpi vaijeri kulkee kannattaa myös joskus tarkistaa. Mulla se jumitti ainakin ja puhdistaminen ja uudelleen rasvaus auttoi siihen.

Benny
25.08.2021, 15.56
Sopivalla hylsyllä puristin pihalle. Isompi hylsy toiselle puolen ja väliin pultti, jolla puristin.

Ok. Tuota ajattelin itsekkin mutta kattelin vaan, näinköhän tuo rissa kestää kun sitä vasten prässää. Hyvä tietää, että kestää!

Fraatti
25.08.2021, 16.01
GX:n saa kai reilulla satkulla uuden jos ajaa jaskaksi?

120e tuo GX taisi olla. Tosin nyt noita ei ollut aivan joka paikassa saatavilla. Nyt on ainakin sitten vaihtaja varalla hyllyssä jos/kun joku keppi taas löytää tiensä tuonne pinnojen väliin. Itseasiassa nyt kun asiaa miettii niin tuo lienee vammautunut hiukan jo silloin kun nuo naarmut ilmestyivät vaihtajan kylkeen. Silloin taisi ensimmäiset arpomiset suuremmille vaihteille ilmestyä ja ihmekö tuo jos nivelet eivät enää liiku niin herkästi kuin pitäisi. Tuossa ratkaisussa tappi on keskeltä kiinni noissa osissa ja päistä se liikkuu. Jostain syystä mekanismi on erilainen noissa kalliimmissa ja ne voivat liikkua joka välistä(ei ole rihlaa akselissa).. Saattaapi olla että niiden pois hiomisesta ei olisi ollut mitään haittaa...

Tuohon GX:n pystyy vielä vaihtamaan X01 pultin jolloin siitä saa vielä välyksiä pois entisestään.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57184-Specialized-Turbo-Levo-FSR-kaikkine-variaatioineen&p=3027108#post3027108

Kanuuna
26.08.2021, 10.59
Onnistuiko taivuttaminen suoraksi?

Onnistui kuulemma. Kaverin vaihtajasta oli siis kyse.

Suiza
26.08.2021, 22.33
120e tuo GX taisi olla. Tosin nyt noita ei ollut aivan joka paikassa saatavilla. Nyt on ainakin sitten vaihtaja varalla hyllyssä jos/kun joku keppi taas löytää tiensä tuonne pinnojen väliin. Itseasiassa nyt kun asiaa miettii niin tuo lienee vammautunut hiukan jo silloin kun nuo naarmut ilmestyivät vaihtajan kylkeen. Silloin taisi ensimmäiset arpomiset suuremmille vaihteille ilmestyä ja ihmekö tuo jos nivelet eivät enää liiku niin herkästi kuin pitäisi. Tuossa ratkaisussa tappi on keskeltä kiinni noissa osissa ja päistä se liikkuu. Jostain syystä mekanismi on erilainen noissa kalliimmissa ja ne voivat liikkua joka välistä(ei ole rihlaa akselissa).. Saattaapi olla että niiden pois hiomisesta ei olisi ollut mitään haittaa...

Tuohon GX:n pystyy vielä vaihtamaan X01 pultin jolloin siitä saa vielä välyksiä pois entisestään.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57184-Specialized-Turbo-Levo-FSR-kaikkine-variaatioineen&p=3027108#post3027108

149€ oli GX kesäkuun alussa, kun piti ostaa poikki mennen tilalle uusi. Satavuus oli melko huono. Trekissä ollut vakiona GX uudesta ja 2500km ehti tulla ensimmäiseen vaihtajaan pelkkää maastoajoa kaikissa olosuhteissa lämpötiloissa ja aina toimi moitteettomasti. Canyonissa XT ja on sekin hyvin toiminut nyt 4000km matkan. Mielestäni GX kuitenkin vaihtaa mukavan napakasti XT verrattuna, molemmat kuitenkin toimii luotettavasti, ilman ihmeempiä huoltoja ja säätöjä.

Fraatti
02.09.2021, 18.55
149€ oli GX kesäkuun alussa, kun piti ostaa poikki mennen tilalle uusi. Satavuus oli melko huono. Trekissä ollut vakiona GX uudesta ja 2500km ehti tulla ensimmäiseen vaihtajaan pelkkää maastoajoa kaikissa olosuhteissa lämpötiloissa ja aina toimi moitteettomasti. Canyonissa XT ja on sekin hyvin toiminut nyt 4000km matkan. Mielestäni GX kuitenkin vaihtaa mukavan napakasti XT verrattuna, molemmat kuitenkin toimii luotettavasti, ilman ihmeempiä huoltoja ja säätöjä.

Joo, eipä tuosta 120e:sta konkurssia tule mutta harmittaa se tietysti heittää rahaa hukkaan jos pienellä fiksillä saa toimivan. Ketjussa mainittu XX1 taitaakin maksaa jo +250e ketale, joten sitä mielellään myös varmaan fiksailee hiukan.