PDA

Näytä tavallinen näkymä : Parhaat 2-mäntäiset jarrut?

Teemu
21.08.2021, 14.24
Jarrujen päivittäminen alkaa pikku hiljaa käydä ajankohtaiseksi, joten kaipaisin raadin kokemuksia ja näkemyksiä.

En hae kevyintä, tehokkainta tai halvinta vaihtoehtoa, vaan sellaista, mikä toimii ennakoitavasti, ei vaadi (jatkuvaa) huoltoa/säätämistä ja painaa mieluummin vähän kuin paljon. Lisäksi haen pitkäikäistä kumppania, sillä tapana on ollut vaihtaa vain runkoja ja pääosa osista kulkee mukana vuosien ajan. Alle 400e olisi myös mukava selvitä mutta budjettihan tunnetusti tarvittaessa venyy.

Mitään vaihtoehtoa en kategorisesti sulje pois, mutta jostain syystä Magurat ei oikein lämmitä. Toki olen puhuttavissa ympäri senkin suhteen.

Olen haarukoinut tarkempaan harkintaan
Hope tech 3 X2
Formula Cura (X)
Sram Level TLM tai Ultimate
Shimano XT 8100 tai XTR 9100

Erityisesti em. jarruista kuulisin mielelläni kokemuksia.

Kanuuna
21.08.2021, 18.50
Itte ottaisin XTR:t. Toimii loistavasti, helppo ja nopea huoltaa, käy mineraaliöljyllä. Toki, miksei kävisi myös XT. Formulat on hyviä toimiessaan (mitkä ei ole?). Srammilaisista jarruista en jostain syystä pidä.

JackOja
21.08.2021, 19.18
XTR 9100 on ihana jarru, komppaan edellistä.

21.08.2021, 20.14
Mulla nykyisessä pyörässä curat ja edellisessä oli xt m8000. En tiedä onko miten paljon muuttunut, mutta näistä kahdesta valitsisin hiuksen hienosti xt.
Molemmat on hyvin herkät siten että bite pointista jarrutukseen hyvin lyhyt matka. Curat aavistuksen moduloivemmat ja tehokkaammat. Tosin kevyelle kuskille xc pyörään riittää xt ihan varmasti. Curan tuntuma hiukan "puumainen", kun taas xt on silkkisen tunnokas.
Xtr vois olla varmasti hyvät, mutta selkeesti kalliimpi.
Yhdet sram guidet oli, mutta niitä saa puristaa reilummin että pysähtyy... Toiset tykkää itse en.

Teemu
21.08.2021, 21.56
Shimanot kyllä kiinnostaa, sillä niitä ei ole ollut. Formulaa, Hopea ja Sramia on ollut ja kaikki on toimineet aivan hyvin.

XTR ois tietty varma valinta, mutta hintaero on aikamoinen verrattuna esim. XT:hen. Saako sillä lisähinnalla muuta kuin grammoja pois?

maalinni
21.08.2021, 22.21
Shimanot kyllä kiinnostaa, sillä niitä ei ole ollut. Formulaa, Hopea ja Sramia on ollut ja kaikki on toimineet aivan hyvin.

XTR ois tietty varma valinta, mutta hintaero on aikamoinen verrattuna esim. XT:hen. Saako sillä lisähinnalla muuta kuin grammoja pois?

No eipä juuri: https://off.road.cc/content/buying/your-complete-guide-to-shimano-mountain-bike-disc-brakes-deore-slx-xt-xtr-saint-zee

Kanuuna
21.08.2021, 22.50
Saako sillä lisähinnalla muuta kuin grammoja pois?

Oman kokemuksen mukaan ei. Tai saa hienomman tekstin kahvaan ja satulaan. Ja kromia.

marco1
21.08.2021, 22.50
Shimanon jarruissa:
- ”bite point” eli milloin jarru ottaa kiinni joskus vaihtelee, viiden jarruparin perusteellakaan en oikein osaa sanoa että onko ongelma huonossa ilmauksessa vai missä. Harvoin pääsee isoihin mäkiin että lämmöllä selittyisi. Ei ylitsepääsemätön ongelma jos niin päättää
- pieniä varaosia ei saa mutta toisaalta kokonainen kahva tai satula on usein aika edullisesti ja/tai helposti saatavilla

Talouden pyörissä nyt M8100, Zee, M7000? Tektro ja ollut ainakin M8000 ja v1 SLX, välimallin Magura Louiseja yms.

ruuduntakaa
22.08.2021, 08.53
Turhaa maksaa Shimano SLX 7120 enempää. Loistava jarru.
Sramiin ei kannata koskea ollenkaan.

Muoks: tässä haettiinkin 2-mäntäistä..

hphuhtin
22.08.2021, 10.03
Ihan turhaan SRAMia mollataan, hyvin makuasioita ja itselle maistuu Shimano ja SRAM molemmat. Itselle isoin ero tulee hydraulinesteestä, jonka takia Shimanon huolto miellyttävämpi. SRAM vie käytössä taas lievästi voiton. Maguran huollon hankaluudesta ja laahamisominaisuudesta saa lukea niin paljon, että varmaan niissä jotain perää on.

Lisäksi vaihteiden merkillä on valinnalle merkitystä, jonkin verran. SRAM vaihteet ja jarrut saa nätisti kiinnitettyä yhdellä pannalla tankoon. Shimanolla istuvat myös vaihtajat ja jarrut yhteen nätisti. Jos ei ole kerran väliä niin en valitsisi tahallaan ristiin.

400€ budjetilla hankkisin itse varmaan nuo: https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-level-ulitmate-carbon-disc-brake-set-874295

Kuminauha
22.08.2021, 11.18
SLX-XT isoin ero mielestäni tuo bite point säätö, mitä SLX jarrussa ei ole.

Teemu
22.08.2021, 12.01
Lisäksi vaihteiden merkillä on valinnalle merkitystä, jonkin verran. SRAM vaihteet ja jarrut saa nätisti kiinnitettyä yhdellä pannalla tankoon. Shimanolla istuvat myös vaihtajat ja jarrut yhteen nätisti. Jos ei ole kerran väliä niin en valitsisi tahallaan ristiin.

Hyvä pointti, mutta vaihteiden kannalta ei ole merkitystä, koska 90% ajasta ajan yksivaihteisena. Silloin harvoin, kun laitan vaihteet, voin pannallisen vivun pujottaa tankoon.

Sram-allergiaa en itsekään pode. Nyt on 6 vuotta ollut vanhat DB5:t ajossa ja yhdellä ilmauksella ovat pysyneet moitteettomassa toimintakunnossa. Kahvoissa alkaa vaan olla niin paljon osumia, että uusia pitää alkaa jo suunnitella. Fiksissä on etujarruna Hopen X2 ja siinä miellyttää kyllä kahvatuntuma ja muotokieli. Käyttö on toki niin erilaista kuin maastoajossa, että varsinaisista jarruominaisuuksista en osaa sanoa.

Ari
22.08.2021, 13.12
Curat olleet vuosia käytössä 200mm levyillä, ja olleet kyllä todella hyvät, eivätkä ole vaatineet usein ilmausta. Edullinen hinta ja keveys myös plussaa.

F. Kotlerburg
22.08.2021, 13.20
Turhaa maksaa Shimano SLX 7120 enempää. Loistava jarru.
Sramiin ei kannata koskea ollenkaan.

Muoks: tässä haettiinkin 2-mäntäistä..Niin mutta tässä haettiin parhaita. Ei halvimpia.

400€ budjetilla hankkisin itse varmaan nuo: https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-level-ulitmate-carbon-disc-brake-set-874295Hassua kun minulla on Sramin vaihteet ja Shimanon jarrut yhdellä pannalla.

Kanuuna
22.08.2021, 15.51
Hassua kun minulla on Sramin vaihteet ja Shimanon jarrut yhdellä pannalla.

Sama homma.

hphuhtin
22.08.2021, 16.08
Ai sopiiko ne yhteen? Mitä, joku standardi? No sehän on hyvä. Kiitos tiedosta :)

Kanuuna
22.08.2021, 16.37
Matchmaker. Ei samaa standardia.

NikHa
22.08.2021, 21.03
Trickstuff piccola.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

Teemu
22.08.2021, 23.34
Trickstuff piccola.

Nimien pudottelusta ei ole mitään iloa. Tiedän kyllä, mitä merkkejä ja malleja markkinoilla on.
Osaatko kertoa näistä jotain, mikä perustelee tuplahinnan vaikkapa XTR:n verrattuna. Paino toki joo, mutta aika helvatan kalliita grammoja on.

Huoleton
23.08.2021, 10.55
Itse ostaisin SRAMit tuossa tilanteessa.
Perusteena sramin parempi jarrutuntuma ja ne tuntuu olevan helpompi pitää 100% iskussa. Sramin perusjarrupala on myös hyvä ja halpa.
Shimanon servo wave on turhan äkkiväärä ja vähän tuntuu olevan enemmän säädön tarvetta pitkässä juoksussa.
Ennen pidin shimanoa ilman muuta parempana ennekun jouduin puoliväkisin sramia kunnolla kokeilemaan kun tuli parin pyörän mukana.
Nämä mielipiteet siis nimenomaan 2-mäntäisistä.

Shimanon ilmaus on näennäisesti helpompi ja mukavampi, mutta sramin systeemi saa varmemmin ilmat pois systeemistä kun ruiskuilla vedetään alipaine.
Varmaan shimanossa voi tehdän saman jollain kolmannen osapuolen setillä.

MTB Engineer
30.08.2021, 14.07
Shimanot jätän jatkossa hyllyyn jo ihan sen takia, että niihin ei kahvaa ja satulaa pienempää kokonaisuutta saa varaosana. Typerä systeemi käyttäjän kannalta, mutta toki hyvää varaosakauppaa.

Teemu
30.08.2021, 14.38
Ansiokasta kommentointia ja perustelua, kiitos niistä.
Ei näillä paremman pään jarruilla enää taida varsinaista hutilaukausta tulla, vaan kyse on enempi mieltymyksistä ja budjetista. Alan kallistumaan hiljakseen joko Hopen X2:n tai Shimanon XTR:n kannalle. Onneksi molemissa saatavuus on melko heikko (löytyy kyllä, kun jaksaa etsiä), joten jarrupäivitystä voi sujuvasti lykätä kevääseen.

tkhyla
30.08.2021, 15.29
Itse kyllä katsoisin myös Magura MT8 (jos 2-mäntäisiä etsitään). En tiedä mikä "viha" ihmisillä on Maguraa vastaan. Itselläni käytössä MT7 ja paras jarru minun mielestäni mitä ikinä on päässyt ajamaan. Toisessa pyörässäni MT5 mutta nämä on selvästi heikommat kuin 7.
Alku ilmauksen kun sai aikoinaan kuntoon niin ei ole tarvinut säädellä. Mutta nämä on niin tottumis kysymyksiä. Varmasti toimii muutkin mutta itse en moiti Maguraa.

NikHa
03.09.2021, 14.39
Nimien pudottelusta ei ole mitään iloa. Tiedän kyllä, mitä merkkejä ja malleja markkinoilla on.
Osaatko kertoa näistä jotain, mikä perustelee tuplahinnan vaikkapa XTR:n verrattuna. Paino toki joo, mutta aika helvatan kalliita grammoja on.Ei tuota hintaa tietenkään mitään järkeä ole jarruista maksaa. Edes xtrstä. Halvemmatki toimii hidastajina ihan hyvin. Mutta kun kysymys on parhaista niin nuo on ymmärtääkseni maailmalla maastopiireissä ne korkeimmalle arvostetut. Jos kerran tiedät merkot niin kuukkeloi lontoolla arvostelut, hinnasta noita haukutaan. Omassa pyörässä on hopen e4set koska isojen Ässien tuntumasta en tykkää enkä raaskinu trickstuffeja ostaa, puhtaasti siis mieltymyksestä kyse.

NikHa
03.09.2021, 15.21
Hopen tech 3 kahvasta on omaan käteen sopivampi kuin Isojen ässien. Aluumiinisen kapea reikäkahva on jotenki siromman tuntonen Sramin ja shimpan vastaaviin ja pitoa löytyy kahvasta joka kelillä ilman diy juttuja. Hanskasta kyllä kuluu mäkiajossa etusormi kohtuuttoman nopeasti. Tuntuman saa kanssa aika tarkkaan kohdilleen kahvan säädöillä ja ilmaukseen menee viitisen minuuttia erikoistyökaluina pätkä tippaletkua, kuminauha ja tyhjä limsapullo (jätenesteille). Ilman pientä sotkua en ole tuossa hommassa vielä onnistunu. Ilmata on tarvinnu kahdesti, kerran asennuksen jälkeen ja heti vuoden päästä uudelleen kun letkun lyhennys meni vähän sählätessä. Huonosti liikkuvien mäntien voitelu kysyi jo vähän hermoja. E4 kaliiberin kanssa(4mäntää) teho tulee vähän hitaammin sramiin(4mäntää) ja shimppaan(2mäntää) verrattuna, toki sitä voimaa kyllä löytyy tarpeeksi ainakin tuosta 4 mäntäisestä.

Shimanosta olen kerran onnistunu tiputtamaan palat kesken ajon vaikka sokka oli paikallaan vielä mäen päällä. Tämä on tuskin kovin yleinen ongelma, mutta on siis ainakin kerran tapahtunut. Hopella tuo ei pitäis olla mitenkään mahdollista ja Sramista en tiedä enkä jaksa ottaa selvää.

Trickstuffit ostaisin, jos budjetoitavaa olis niin paljon, mutta pyörän hintaiset jarrut on jo ehkä vähän turhan turhamaista.

Teemu
03.09.2021, 20.59
Päädyin lopulta Sramin Level TLM:iin, kun B-C:lta sai OEM:t 95e/pari sekä matchmakerit ja oliivit päälle. Hinta edellä siis tehtiin ratkaisu, mutta ei nuo nyt ihan huonot pitäisi olla, jos ei parhaatkaan, saatikka kevyimmät. Ultimatet olisi saanut myös halvalla, mutta niissä oli vanhemman mallinen sylinteriosa, joten päädyin sitten uudemman mallisiin TLM:iin. En myöskään erityisemmin kaipaa kuitua pyörässäni muualle kuin tankoon, joten tuplahinnan maksaminen ei tuntunut perustellulta muutaman kymmenen gramman takia.

Ehkä otsikko oli alunperinkin vähän huono, kun en mä niitä parhaita (Piccolo?) missään vaiheessa ollut hankkimassa.

Toisaalta ei ollut ihan kyse parhaasta hinta-laatusuhteestakaan, sillä silloin varmaan slx-, mt5-, cura-osasto jyräisi. Ehkä tämä oli sitten semmoinen "bubling under"-kategoria.

hphuhtin
03.09.2021, 21.17
Shimanosta olen kerran onnistunu tiputtamaan palat kesken ajon vaikka sokka oli paikallaan vielä mäen päällä. Tämä on tuskin kovin yleinen ongelma, mutta on siis ainakin kerran tapahtunut. Hopella tuo ei pitäis olla mitenkään mahdollista ja Sramista en tiedä enkä jaksa ottaa selvää.

Shimanolla on sekä asentajan toimesta levitettävää sokkaa että ruuvattavaa jossa on pieni lukkosokka. Ensimmäisen tyyppisen sokan olen kerran nähnyt liikennevaloissa maassa, joten kai niitä voi tippua jos on väärin asennettu ja/tai veivattu monta kertaa kiinni ja auki. Jälkimmäinen taas tuskin tippuu. Taino tietysti väärin asennettuna kaikki on mahdollista ;)

NikHa
04.09.2021, 21.44
Shimanolla on sekä asentajan toimesta levitettävää sokkaa että ruuvattavaa jossa on pieni lukkosokka. Ensimmäisen tyyppisen sokan olen kerran nähnyt liikennevaloissa maassa, joten kai niitä voi tippua jos on väärin asennettu ja/tai veivattu monta kertaa kiinni ja auki. Jälkimmäinen taas tuskin tippuu. Taino tietysti väärin asennettuna kaikki on mahdollista ;)Jep. Käytiin silloin asentajan kanssa hieman jakomielitautinen, mutta täysin asiallinen keskustelu huolellisuudesta pyörää kootessa. Työnjäljestä päätellen keskustelulla ei ollut isoa vaikutusta...[emoji23]

k2x80w
04.09.2021, 22.31
Päädyin lopulta Sramin Level TLM:iin, kun B-C:lta sai OEM:t 95e/pari sekä matchmakerit ja oliivit päälle. Hinta edellä siis tehtiin ratkaisu, mutta ei nuo nyt ihan huonot pitäisi olla, jos ei parhaatkaan, saatikka kevyimmät. Ultimatet olisi saanut myös halvalla, mutta niissä oli vanhemman mallinen sylinteriosa, joten päädyin sitten uudemman mallisiin TLM:iin. En myöskään erityisemmin kaipaa kuitua pyörässäni muualle kuin tankoon, joten tuplahinnan maksaminen ei tuntunut perustellulta muutaman kymmenen gramman takia.

Ehkä otsikko oli alunperinkin vähän huono, kun en mä niitä parhaita (Piccolo?) missään vaiheessa ollut hankkimassa.

Toisaalta ei ollut ihan kyse parhaasta hinta-laatusuhteestakaan, sillä silloin varmaan slx-, mt5-, cura-osasto jyräisi. Ehkä tämä oli sitten semmoinen "bubling under"-kategoria.Siis tällainen setti 95 eurolla?
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-level-tlm-disc-brake-set-874293

Hyvä on hinta ollut.

TLM on jees XC jarrut. Mielestäni suht kevyet. Muistaakseni reipas 500g sisältäen kaiken...myös nesteet,palat jne.

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

Teemu
05.09.2021, 05.24
Siis tällainen setti 95 eurolla?
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-level-tlm-disc-brake-set-874293

Hyvä on hinta ollut.

TLM on jees XC jarrut. Mielestäni suht kevyet. Muistaakseni reipas 500g sisältäen kaiken...myös nesteet,palat jne.

Jep. Clampit päälle, eli, ~125e/pari. Nyt näyttää olevan varasto tyhjä. Omat on matkalla kohti Suomea.

viimeinenlenkki
05.09.2021, 09.08
Hope Tech 3 V4 braided hose.tällaisia kattelin nyt pyörässä sram ultimate vm.2019 jotenkin teho loppuu kun pidempään jarrut "päällä" pitkät laskuosuudet esim tahkolla.(ei uskalla/voi laskea jarruttamatta).

mackaiweri
05.09.2021, 10.31
Jep. Clampit päälle, eli, ~125e/pari. Nyt näyttää olevan varasto tyhjä. Omat on matkalla kohti Suomea.
Kyllä noita edelleen näyttäisi edullisesti B-C:stä saavan (120€ pari).

https://www.bike-components.de/en/SRAM/Level-TLM-A1-Disc-Brake-OEM-Packaging-p83524/
https://www.bike-components.de/en/SRAM/Level-TLM-Disc-Brake-OEM-Packaging-p83523/

Kuminauha
05.09.2021, 14.04
Noissa ei taida olla clämppejä mukana. Pitää ostaa erikseen.

mackaiweri
05.09.2021, 18.14
Ei olekaan, mut eipä ne paljoa maksa. Jos siis sellaiset tarvitsee.

NikHa
05.09.2021, 18.14
Hope Tech 3 V4 braided hose.tällaisia kattelin nyt pyörässä sram ultimate vm.2019 jotenkin teho loppuu kun pidempään jarrut "päällä" pitkät laskuosuudet esim tahkolla.(ei uskalla/voi laskea jarruttamatta).En ole vielä E4:sia saanu kiehumaan/tehoa vähenemään ainakaan Ylläksen mäissä. Hopen 203/180mm floating levyt, galferin advanced palat, pyörä +kuski n. 110kg.

viimeinenlenkki
06.09.2021, 17.37
Sen vielä kokeilen että vaihdan laadukkaamat jarrupalat kuten myös uudet paremmin kuumuutta kestävät jarrunestaat,näillä toimenpiteillä olen saanut ennenkin parannusta jarrujen toimintaan.

Jani Mahonen
13.09.2021, 10.48
Hope tech 3 X2
Nämä ostin keväällä Taigaan, ja on kyllä hyvät jarrut.

Tuosta isossa mäessä jarruttamisesta: kannattaa tehdä voimakkaita lyhyitä jarrutuksia peräkkäin, ja jättää jarrujen kevyt laahaaminen vähemmälle. Tällä keinolla jos ei uskalla päästää vauhdilla, niin jarrut saa pysymään paremmassa kunnossa.

Jukka4130
13.09.2021, 16.16
Puolueellinen mielipide: Braking InCaS. Ominaisuudet kohdallaan aina viimeistelyä myöten. Valmistaja luokittelee mallin emtb-kategoriaan asti eli tehoa on riittämiin.

NikHa
14.09.2021, 12.20
Nämä ostin keväällä Taigaan, ja on kyllä hyvät jarrut.

Tuosta isossa mäessä jarruttamisesta: kannattaa tehdä voimakkaita lyhyitä jarrutuksia peräkkäin, ja jättää jarrujen kevyt laahaaminen vähemmälle. Tällä keinolla jos ei uskalla päästää vauhdilla, niin jarrut saa pysymään paremmassa kunnossa.Onko noihin osia hyllyssä jossain EU:n alueella?