Näytä tavallinen näkymä : Kumpi täysjousto minulle?
juha1975
20.08.2021, 11.53
Moi!
Pitkään mietitty ja harkittu maastopyöräostos on nyt päätymässä kahteen vaihtoehtoon. Canyon Neuron 7 AL, tai Orbea Occam H30. Kävin koeajamassa tuota Orbeaa, koko L oli sopiva. Pituutta minulla on 175cm ja kantapäästä nivuseen 84cm. Canyonin koko siis nyt mietityttää, M vai L. Näinköhän täältä löytyisi apuja ja lopullinen ratkaisu ongelmaani? Voi ehdottaa jotain muutakin merkkiä, mutta kipuraja on tuo 3000 euroa.
Suht rauhalliseen maasto/polkuajoon Imatran lähiseuduille :)
Vertaa niiden pyörien geometriaa keskenään.
Moi!
Pitkään mietitty ja harkittu maastopyöräostos on nyt päätymässä kahteen vaihtoehtoon. Canyon Neuron 7 AL, tai Orbea Occam H30. Kävin koeajamassa tuota Orbeaa, koko L oli sopiva. Pituutta minulla on 175cm ja kantapäästä nivuseen 84cm. Canyonin koko siis nyt mietityttää, M vai L. Näinköhän täältä löytyisi apuja ja lopullinen ratkaisu ongelmaani? Voi ehdottaa jotain muutakin merkkiä, mutta kipuraja on tuo 3000 euroa.
Suht rauhalliseen maasto/polkuajoon Imatran lähiseuduille :)
Itselläni on Occam ja lenkkikaverilla Neuron, tosin CF. Selkein ero fillareissa on jyrkissä nousuissa, Occamilla pysyy keula tukevasti maassa kun Neuronilla alkaa jo keulia. Muuten fillarit lienevät ajoltaan aika samankaltaisia, molemmilla ajelee mukavasti kuvaamasti ajot. Kokoasiaan en osaa ottaa kantaa.
Moi!
Suht rauhalliseen maasto/polkuajoon Imatran lähiseuduille :)Osta Occam, jos se kerran tuntui ajossa hyvälle. Turha riskeerata, että et tykkään Neuronista. Occamissa parempi geometria IMO.
Canyonin koot aika isoja ainakin Orbeaan nähden, eli just tässä aamulla vertasin Occamia ja Spectral 29 geometrioita ja M-kokoinen Occam oli jossain S- ja M-koon Spectralin välissä, ehkä lähempänä S:ää vieläpä. Mun mielestä tää kokoasia pitää kutinsa koko Canyonin malliston yli jolloin varmaan M-koko Neuronista vois olla oikeampi. Soveltuvuudesta paha sanoa, molemmilla ajaa perusajot pois tiehensä, suht rauhallisessa ajossa eroja tuskin isommin tulee.
Täältä löytyy 2021 mallisen Neuronin omistaja ja 175cm pitkänä oma m-koon Neuron on ihan täydellinen.
Neuronissa on hieman perinteinen geometria Occamiin verrattuna, mutta itselleni se on juuri hyvä, kun ei tule harrastettua mitään extremeä, vaan trail ajelua omaksi iloksi.
Komponentitkin noissa samalla tasolla, Neuron hieman halvempi, vaikka hinnat juuri nousivat, mutta Occamin saat varmaan nopeammin, sillä Canyonin toimitusajat ovat melkoisen pitkiä.
Polygon Siskiu T8 olisi myöskin hyvä vaihtoehto, mutta jälleen kerran saatavuus taitaa olla huono, keleen korona...
juha1975
25.08.2021, 09.59
Kiitoksia kaikille vastanneille! Olen noita pyörien geometriaa katsellut ja vertaillut. Omasta mielestäni tuo Neuronin L-koko on melko lähellä tuota L-koon Occamia. Pelkään, että tuo M-koon Neuronin ohjaamo olisi liian lähellä ja lisäksi L-koko voisi olla vakaampi ajettava.
Kollinjoki
25.08.2021, 23.36
En ymmärrä tästä asiasta juuri mitään niin kuin en oikein mistään muustakaan, mutta aika rajulta kuulostaa Neuronista L-koko näin ihan vaan sivullisena asiaa ihmetellen. Jos liian isolla pyörällä pystyy ajelemaan niin onhan se meno vakaata, mutta pitäisi fillarin olla tarpeeksi ketterä ja hyvin hallittava erityisesti sitten kun siirrytään kestopäällysteeltä polulle ja sieltä vähän teknisempään maastoon. Tietysti jos sulla on hyvä tatsi siihen miltä juuri sulle sopiva ja maastossakin hyvin toimiva fillari tuntuu, niin sitten koon valinta on varmasti mielessä kirkas asia.
Omaa arkuuttani vaan tätä mietin. Itse kun en ole kummoinen enkä kuin hyvin vähän kokenut maastopyöräilijä, niin ei vaan mulla kantti riittäisi tilata esim. Neuronista omaa suositeltua ja melko passeliksi todellisuudessakin uskomaani kokoani (185/90 -> L) pykälää suurempaa eli XL:ää, tai jos olisin kooltani M:n alarajalla niin sitten tilata L:ää.
Eipä tuo neuron mikään iso pyörä ole. Suht lyhyt ohjaamo TT ja reachin puolesta, eikä tuo satulaputkikaan niin pitkä ole, jos se on tarpeeksi matala kuskin jaloille niin tuskin ongelmaa.
Pyöräilevä Hullu
26.08.2021, 08.30
Mun aiemmassa L-koon pyörässä on geometriataulukon mukaan istuinputken pituus myös 480mm niinkuin L -koon Neuronissakin ja siihen sain mahtuun just 120mm hissitolpan. Pituutta mulla on 180cm ja ainakin geometria -taulukkoa katsoen en pystyisi välttämättä tuolla Neuronilla ajamaan kun siinä on 150mm hissitolppa, hyvin rajoille kyllä menisi. Omaa inseam mittaa en nyt muista, mutta ehkä hieman keskimääräistä pienempi saattaa olla. En tosin tiiä onko nuo istuinputken mitatkaan ilmoitettu täysin samallailla eri valmistajilla.
Edit. Mutta tosiaan noista kahdesta päätyisin itse Orbeaan geon puolesta.
Itsellä M-kokoinen Neuron AL7.0 on juurikin sopiva ja mittaa 178cm.
Eipä tuo neuron mikään iso pyörä ole. Suht lyhyt ohjaamo TT ja reachin puolesta, eikä tuo satulaputkikaan niin pitkä ole, jos se on tarpeeksi matala kuskin jaloille niin tuskin ongelmaa.
On tossa kuitenkin TT pidempi mitä L koon Occamissa ja hiukan pidempi stemmi vielä, joten vaikea arvioda miten tollainen vähän perinteisempi geometria ylikokoisena toimii vs modernimpi pitkä pyörä mutta oikean kokoisena. Itse en kokeilisi ja tosiaan satulaputki on ihan varmasti liian pitkä aloittajalle 150mm dropperilla, mutta saahan niitä 125mm pitkiä sitten.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.