Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vertailu: Voimansiirron kuluminen (maasto-osasarjat)



Portti
19.08.2021, 16.01
Tälläkin palstalla on välillä tullut vastaan keskusteluja/kommentteja eri maasto-osasarjojen kulutuskestävyydestä. Viimeisimmässä Saksan Bike-lehdessä (09/2021) oli mielenkiintoinen aiheeseen liittyvä vertailutesti. Siinä vertailtiin eri maasto-osasarjojen kulutuskestävyyttä voimansiirron osien osalta. Vertailtavana oli neljä osasarjaa Shimanolta (Deore, SLX, XT ja XTR) ja kolme SRAMilta (NX Eagle, GX Eagle ja XX1 Eagle). Vertailun kohteena oli ketjut, rataspakka ja eturatas. Testi tehtiin laboratorio-olosuhteissa rasittamalla voimansiirtoa eri tavoin mm. hiekkaa valutettiin osiin simuloimaan todellisia olosuhteita.

Ohessa testin tulokset. Osasarjan nimen perässä ensin kokonaispisteet, sitten suluissa kunkin komponentin pistemäärä asteikolla 1-10 järjestyksessä ketjut, rataspakka, eturatas.

- SRAM XX1 = 9,1 (10/10/7)
- Shi XT = 8,4 (10/6/10)
- Shi Deore = 7,7 (9/5/10)
- Shi XTR = 7,5 (10/6/7)
- Shi SLX = 7,4 (8/5/10)
- SRAM NX = 5,7 (5/3/10)
- SRAM GX = 3,5 (2/2/7)

SRAM XX1 siis tässä testissä kestävin, ja SRAM GX heikoin. Halvin kilometrihinta oli Shimano Deorella. Shimanolla eri osasarjojen välillä ei kovin merkittävää eroa kestävyydessä, SRAMilla XX1 ylivoimainen halvempiin saman merkin osasarjoihin verrattuna.

Shimanolla kestävämmät eturattaat (tosin myös SRAM NX:llä hyvät pisteet tässä), rataspakan osalta SRAM XX1 ylivoimainen. Ketjuissa SRAM NX Eagle ja GX Eagle selvästi heikoimmat. Shimanot ja SRAM XX1 ketjujen osalta erinomaisia.

marco1
19.08.2021, 16.23
Tämähän on sikäli kiva että testi vahvistaa kentältä kuuluneet huhut siitä että "aikuisen kokoiset miehet" on polkeneet XX1 -ketjuilla ihan huikeita kilometrimääriä.

Kollinjoki
19.08.2021, 16.51
Toivottavasti tulee joskus vastaava testi maantieosasarjoista, vaikka ne eivät tyypillisesti koekaan yhtä suurta rasitusta kuin maasto-osat. Omien vaihto-osien hankkimisen näkökulmasta olisi valaisevaa nähdä, saako pienestä lisähinnasta muutakin hyötyä kuin harrastelijan kannalta melko merkityksettömän painonpudotuksen.

F. Kotlerburg
19.08.2021, 16.55
Joo eipä tuossa mitään uutta ole. Nuo halvemman pään Sramit on kuraa tuossakin suhteessa.

maalinni
19.08.2021, 16.56
Mistähän tuo vaikkapa sramin pakkojen kestävyysero johtuu? Molemmat pakat xx1 ja gx/nx ovat terästä. Kai sitten eri terästä?

nure
19.08.2021, 16.58
Laatuun kannattaa panostaa... XX1 aivan omaa luokkaansa!

F. Kotlerburg
19.08.2021, 17.57
Mistähän tuo vaikkapa sramin pakkojen kestävyysero johtuu? Molemmat pakat xx1 ja gx/nx ovat terästä. Kai sitten eri terästä?
Isoin ratas on alumiinia ja GX:ssä se vaikuttaa olevan varsin pehmoista.

Kanuuna
19.08.2021, 19.23
Tuo vahvistaa kyllä omia kokemuksia XX1 (Eaglen) kestävyydestä. Pikkusta vajaa kymppitonni on nyt takana kahden ketjun taktiikalla. Samalla rinnalla pyörii toisilla kiekoilla täysi X01, josta ei myöskään ole pahaa sanottavaa. Ainakaan vielä, kun muutama tonni on vasta takana. Siinäkin kahden ketjun taktiikka.

F. Kotlerburg
19.08.2021, 20.26
Laatuun kannattaa panostaa... XX1 aivan omaa luokkaansa!Eipä kyllä ole. Kolmesta luvusta laskettu keskiarvo vaan hämää, kun pisteen erolla yhdessä osa-alueessa tulee muka niin iso ero.

nure
19.08.2021, 21.42
^ Olisinkin ollut ihmeissäni että esität poikkeavan mielipiteen, ihmettelen myös ettei sinua pyydetty testin asiantuntiaksi...
Tuollaisessa testissä tod.näk. SX:n teräsratas olisi voittanut kaikki...

F. Kotlerburg
19.08.2021, 21.58
Niin tuo on minusta vain hölmösti esitetty tulos josta tulee helposti kuva, että ero on suurempi kuin todellisuudessa onkaan. XT näyttää pärjäävän myös oikein hyvin ja hintahan on pienempi kuin SRAMilla. No minä ajan 50/50 Sramilla ja Shimanolla, että älä revi pelihousujasi.

Kanuuna
19.08.2021, 22.57
Olen aiemmin tuonne 12 vaihdeketjuun laittanut omat kokemukseni 12 ketjuista. Tarkkoja kilometrejä en muista, mutta suunnilleen:
NX 700 km, >0,5%
GX 1000 km, >0,5%
Nx ja gx gx:n pakalla
X01 tällä hetkellä ~1500 km ei huomattavaa (kirjaimellisesti) venymää.
X01 ketjut XX1 pakalla.
XX1 >4000 km, ei vielä 0,5%, mutta huomaa jo kulumista.
Xx1 ketjut X01 pakalla.
Kaikki ketjut samalla ajolla ja huollolla luonnon olosuhteissa.

Olisi mielenkiintoista tehdä samanlainen testi Shimpan palikoilla. Voin ilmottautua testaajaksi, jos jostain saa kikkareet alle.[emoji6]
Maantiellä on aina ollut pelkkää virvelitehtaan tuotantoa. Taattua laatukamaa, eikä moitteen sijaa. Srammilaisesta sen sijaan on välillä moitittavaa täsmällisyydessä, kaikessa muussa kuin painossa ja kestävyydessä.

F. Kotlerburg
19.08.2021, 23.19
Itellä meni GX Eagle ketju heppoisesti poikki n. 700-800km ajon jälkeen. Alkoi olla venymältäänkin vaihtokunnossa.

Fraatti
19.08.2021, 23.28
Paljonkohan asiaan vaikuttaa se että jos ketju väsyy ennenaikaisesti? Esim mahdollisesti nx ja gx?

Itse vaihdoin sähköavusteisessa kmcn ketjun xx1 tai x01 ja tässä ei ole vielä mitään kulumaa havaittavissa samoilla kilsoilla kun kmcn sai jo vaihtaa...

JohnnyBuzz
20.08.2021, 00.21
Mitenhän toi NX on saanut paremmat tulokset kuin GX? Oliko muuten testissä useampi setti osasarjoja vai vain yksi setti kutakin? Itsellä trail-pyörässä GX-setti ja kolmatta vuotta menee hienosti, kun vuosihuollon yhteydessä vaihdettu aina ketju. 100 % maastoajoa vaihtelevissa oloissa, ei kuitenkaan juurikaan talvella tai ainakaan lumiseen aikaan.

Jos tossa vertaa vaikka NX:n ja XX1:n takapakan hintaa, niin jälkimmäisen hinnalla saa viisi NX:ää. Kestääkö viisi kertaa pidempään?

Kanuuna
20.08.2021, 00.55
^Teräksinen NX eturatas ainakin nostaa käyttöikää verrattuna GX:n alumiiniseen. Ja samoin myös painoa.
Miksi NX-ketjut kestivät enemmän, en tiedä. Enkä jotenkin oman (maanantaikappaleen?) kokemuksen mukaan usko.

BB Holland
20.08.2021, 08.30
Kummallisesti lasketut keskiarvot.

Jona
20.08.2021, 08.38
Itellä meni GX Eagle ketju heppoisesti poikki n. 700-800km ajon jälkeen. Alkoi olla venymältäänkin vaihtokunnossa.

Samankaltaisia kokemuksia täälläkin, huomasin pesun yhteydessä että n. 1000 km poljettu GX Eagle -ketju oli murtunut kolmesta eri kohdasta. Ei onneksi katkennut ajossa. XX1-ketjulla on nyt menty moninkertainen matka eikä olla lähelläkään 0,5% venymää.

maalinni
20.08.2021, 09.14
Kummallisesti lasketut keskiarvot.

Kai siellä jotkut painokertoimet on?

F. Kotlerburg
20.08.2021, 09.19
Mitenhän toi NX on saanut paremmat tulokset kuin GX? Oliko muuten testissä useampi setti osasarjoja vai vain yksi setti kutakin? Itsellä trail-pyörässä GX-setti ja kolmatta vuotta menee hienosti, kun vuosihuollon yhteydessä vaihdettu aina ketju. 100 % maastoajoa vaihtelevissa oloissa, ei kuitenkaan juurikaan talvella tai ainakaan lumiseen aikaan.

Toi ei nyt kerro mitään, kun kilometrit sen voimansiirron kuluttaa eikä aika.

NX osat on ainakin pirun painavia niin onkohan GX:ää kevennelty liikaa ja liian halvalla.

JohnnyBuzz
20.08.2021, 10.45
Toi ei nyt kerro mitään, kun kilometrit sen voimansiirron kuluttaa eikä aika.

NX osat on ainakin pirun painavia niin onkohan GX:ää kevennelty liikaa ja liian halvalla.

Ehkä 800-900 km vuodessa tulee trail-pyörälle ajoa. Tämä 100 % maastossa.

F. Kotlerburg
20.08.2021, 10.53
No ei ole häävi käyttöikä ketjulle.

JohnnyBuzz
20.08.2021, 11.30
No ei ole häävi käyttöikä ketjulle.

Noo, olis sillä vielä ajanut vielä paljon pidempäänkin, mutta muun voimansiirron hyvänä pysymiseksi oon antanut vaihtaa vuosihuollossa. Ja eihän toi GX-ketju maksa kuin vajaa 30 € eli ei budjetti siihen kaadu. Mielenkiinnosta vois kyllä kokeilla ylemmänkin kategorian ketjua.

JackOja
20.08.2021, 11.33
...Mielenkiinnosta vois kyllä kokeilla ylemmänkin kategorian ketjua.

Ihan turhaan jos noilla kilometreillä kuitenkin vaihdatat.

JohnnyBuzz
20.08.2021, 11.44
Ihan turhaan jos noilla kilometreillä kuitenkin vaihdatat.

Sit ei välttämättä tartteis vaihtaa. :D

BB Holland
20.08.2021, 18.04
Kai siellä jotkut painokertoimet on?
Joo, mutta en keksi mitä ne painottaa.

Kollinjoki
20.08.2021, 19.42
Sijoitin vitosen tutustuakseni tuohon kunnolla, eikä lopulta edes testijutusta selvinnyt millä logiikalla yleisarvosanat on saatu. Vanha kunnon TM antaa testeissään aina selvän taulukon painotuksista, mutta mitään sen näköistäkään ei saksalaisten kötöstyksessä ole.

maalinni
20.08.2021, 19.58
Joo, mutta en keksi mitä ne painottaa.

Ratkaise yhtälöryhmä:

(10x+10y+7z)/3= 9,1
(10x+6y+10z)/3=8,4
(9x+5y+10z)/3=7,7

maalinni
20.08.2021, 20.00
Korjaus 3=x+y+z

Kollinjoki
20.08.2021, 20.42
x=0,9
y=1,2
z=0,9

Kollinjoki
20.08.2021, 20.45
Pakan kestävyys siis suuremmalla painoarvolla, ketju ja eturatas keskenään samalla. No, eka on halpa osa ja jälkimmäinen harvemmin uusittava. Pakka kalliimpi ja kuitenkin silloin tällöin menee vaihtoon. Siinäkö sitten painotusten syyt. Tai jossain muussa.

aleksirastas
20.08.2021, 20.48
täysin offtopic mutta arvotuskertoimet menee 30%/40%/30% eli rataspakalle annetaan isompi kerroin. Käy järkeen koska maksaakin paljon enemmän kuin ketjut tai eturattaat