Näytä tavallinen näkymä : Täysjousto poluille ja parkkiin
Uuden pyörän hankinta alkaa olee ajankohtainen, kun tuo halpis jäykkäperä ei enää miellytä.
Nyt vielä erehdyin kokeilemaan hissipyöräilyä Sappeella ja siitä taitaa tulla osa harrastusta.
Kysymys kuuluukin:
Pärjääköhän tuollaisella trail-pyörällä, esim. Trek Fuel Ex tai joku muu vastaava bike parkissa, jos siellä käy pari-kolme kertaa kuussa? Lähinnä sinisiä ja vihreitä linjoja, satunnaisia punaisiakin.
Muutoinhan ajelut muutaman kerran viikossa on pirkanmaalaista polkua, jossa enemmän tai vähemmän juurakkoa tai kivikkoa, joskin koitan kaikkein pahimpia juurijumppia välttää. Mielummin ajelen sulavalinjaisia polkuja, mutta ne tahtoo olla vähän kiven alla. Ei kuitenkaan latupohjia...
Parkissa oli Trek Slash 7 alla ja oli ihan pätevän oloinen laitos. Mutta onko tuollainen enskavehje sitten liian kankea normipoluilla tai muutoin tehoton polkea?
Canyonin Spectral 29 ollut myös mielessä, mutta onko se aika samantapainen kuin tuo Slash, toki vähemmän joustoa. Loivat keulakulmat kutkuttelee...
Hinta varmaan saa olla tuossa 3,5ke tienoilla. Ja rengaskoko 29.
Jani Mahonen
17.08.2021, 11.02
Kyllähän sillä pärjää, mutta silti Fuel EX voi olla vähän pieni parkkihommiin. Kannattaa mieluummin hommata hyvä täysjousto poluille, ja sitten vaikka budjettimallin parkkipyörä siihen rinnalle. Et pety.
Itsellä oli eiliseen asti Pivot Firebird jokapaikanpyöränä (vastaa Trek Slashia), mutta olihan se vähän turhan jyrä poluilla. Omistin kahdet kiekot, toisilla oli trailirenkaat ja toisilla DH-renkaat, tuo mahdollisti täysipainoisen parkissa ajamisen. Renkailla on ISO merkitys.
Olin siis tähän päivään (noh, eiliseen) asti siinä tavoitteessa, että yhdellä pyörällä kaikki ajot. Viime vuosina on alkanut tuntumaan siltä, että ei siinä ole mitään järkeä. Aina on jossain joku merkittävä kompromissi. Nyt poluille on alla sähköpyörä ja harkinnassa erillinen bike park pyörän hankinta.
Riippunee trail pyörästä. Parkki on kyllä tosi kuluttavaa pyörälle, ainakin oman kokemuksen mukaan. Ihan eri tavalla saa pyörä runtua, siinä alkaa aika äkkiä arvostamaan jykeviä osia, tehokkaita jarruja, tukevaa keulaa jne ja siihen saa varautua, että vähän väliä saa jotain huoltaa/uusia :D Toki riippuu ajosta, ajotyylistä jne, mutta aika nopeesti se vauhti ja innostus rupee sielä parkissa kasvamaan. Omasta mielestä 2-3 krt kuussa on jo sen verra paljo, että ite kattoisin jotain enska tyylistä, mut oon ehkä jäävi sanomaan kun ajan enskapyörällä enkä käy parkissa noinkaan usein, en kyllä koe että olisin silti jotenkin kompromissin tehnyt.
Trail kategoriassaa tuohon käyttöön kattoisin itse varmaan jotain 149/160 joustoista jykevämpää pyörää kuten commencal meta trail, transition sentinel, evolink 140, YT jeffsy tai sit niitä enska malleja. Enskapyörätkin on kuitenkin niin hyviä ajaa nykyään joka paikassa. Jeffsyä kehuttu paljon ja sopis varmasti tuohon käyttöön hyvin, kaveri ajaa pelkkää parkkia moisella.
Uuden pyörän hankinta alkaa olee ajankohtainen, kun tuo halpis jäykkäperä ei enää miellytä.
Nyt vielä erehdyin kokeilemaan hissipyöräilyä Sappeella ja siitä taitaa tulla osa harrastusta.
Kysymys kuuluukin:
Pärjääköhän tuollaisella trail-pyörällä, esim. Trek Fuel Ex tai joku muu vastaava bike parkissa, jos siellä käy pari-kolme kertaa kuussa? Lähinnä sinisiä ja vihreitä linjoja, satunnaisia punaisiakin.
Muutoinhan ajelut muutaman kerran viikossa on pirkanmaalaista polkua, jossa enemmän tai vähemmän juurakkoa tai kivikkoa, joskin koitan kaikkein pahimpia juurijumppia välttää. Mielummin ajelen sulavalinjaisia polkuja, mutta ne tahtoo olla vähän kiven alla. Ei kuitenkaan latupohjia...
Parkissa oli Trek Slash 7 alla ja oli ihan pätevän oloinen laitos. Mutta onko tuollainen enskavehje sitten liian kankea normipoluilla tai muutoin tehoton polkea?
Canyonin Spectral 29 ollut myös mielessä, mutta onko se aika samantapainen kuin tuo Slash, toki vähemmän joustoa. Loivat keulakulmat kutkuttelee...
Hinta varmaan saa olla tuossa 3,5ke tienoilla. Ja rengaskoko 29.Fuelilla ajaneena ja Full Stachen omistajana ja tän kesän on alla ollut Spectral 29 LTD 160/150 täytyy todeta, että tuo Spectral 29 on minulle täydellinen pyörä kunnes toisin todistetaan. Todella nopea lenkki ajossa sopivilla kumeilla ja kyvykkyys selkeästi parempi kuin em mainituilla Trekeillä. Minusta myös tehokkuus on takajousituksen osalta parempi. 29 Spectral on sika leikkisä pyörä eli tosi hauska ajettava. Pitkään katselin Ibiksen Ripmoa ja ym ja kun tämä julkastiin tuli heti fiilis, että joku tehnyt just pyörän mun toivomalla geometrialla. 180.5cm/87 haarat ja L koko on ihana.
Parkkijot vielä jäänyt vähille tänä kesänä, mutta hissitöntä lenkki enskaa on ajettu. XC pyörää en kaipaa vaikka ajaisin nopeaa polkulenkkiä ja toisaalta en näe, että kyvyt loppuu alamäkeenkään. Ajetaanhan tuolla EWS. kin tosin 170mm ja 38 putkilla oleva keula taitaa olla alla. Tuokin on käynyt mielessä koittaa 170mm ilmaruotoa, mutta akuuttia tarvetta ei ole ollut. Saisihan tuolla maavaraa lisää ja voisi ajaa perä korkeana keulakulman loivenematta.
Vaikka ajosi vaikutta aika kesyiltä omiini verrattuna en silti näe tuota Spectralia ylimitoitettuna, koska tuo on helppo ja mukava pyörä ajaa ihan mitä vain. Sanoisin, että siinä yhdistyy aikalailla Fuel ja Slash.
Jos asusin hissimäen lähellä voisin harkita ihan DH pyörää erikseen 29 Spectralin kaveriksi, mutta nyt kun on vähintään tunnin ajo suuntaansa Parkkeihin, niin niissä käynnit on luokka 5 kertaa vuos. Omille kotipoluille pääsee pihasta ja kilsan päässä on eteläsuomen korkein nyppylä, niin kipukynnys autoilulle on kova, kun muutenkin Salpausselällä polkuverkosto on parasta A ryhmää.
Hyviä näkökulmia. Varmaankin mikä tahansa tuon hintaluokan pyörä on parempi ajaa missä vaan kuin tämä nykyinen rimpula.
Rehellisesti kun sanotaan, niin enduropyörä houkuttelis enemmän, mutta taas sitten edelleen arveluttaa onko se liian järeä noille arkipoluille... Tulee tuota välillä poljettua Valkeakosken Korkeakankaalle ylös ja sieltä jotain ränniä alas.
Parkkitouhut olis tietty huolettomampia, jos aina vuokrais fillarin ja suojavarusteet, mutta hintaa tulee rymistelykerralle enemmän. Missähän lie menee raja, että on järkevää ostaa omat kamat ja sinne käypäinen pyörä? Silläpä tässä nyt kyselläänkin, jos löytyis sellainen jokapaikan höylä jolla tekis vähän kaikkea.
Hyviä näkökulmia. Varmaankin mikä tahansa tuon hintaluokan pyörä on parempi ajaa missä vaan kuin tämä nykyinen rimpula.
Rehellisesti kun sanotaan, niin enduropyörä houkuttelis enemmän, mutta taas sitten edelleen arveluttaa onko se liian järeä noille arkipoluille... Tulee tuota välillä poljettua Valkeakosken Korkeakankaalle ylös ja sieltä jotain ränniä alas.
Parkkitouhut olis tietty huolettomampia, jos aina vuokrais fillarin ja suojavarusteet, mutta hintaa tulee rymistelykerralle enemmän. Missähän lie menee raja, että on järkevää ostaa omat kamat ja sinne käypäinen pyörä? Silläpä tässä nyt kyselläänkin, jos löytyis sellainen jokapaikan höylä jolla tekis vähän kaikkea.Enduro pyörä on aika laaja käsite nykyään. Polella mennään jo joustoissa 180/180. Slash on 170/160. Sanoisin, että ns enduropyörä on ns "järeä" ajoihisi vaikka ei sillä etteikö niilläkin lenkkiä aja. Toisaalta noilla Spectralin kyvyillä ei tarvitse kyllä miettiä pyörän kykyjä varsinkaan jos ei kelloa vastaan ajeta toisaalta sokkona ei uskoisi, että alla on 160/150 joustava pyörä, kun on niin kyvykäs, tehokas poljettava ja leikkisä. Kumit, pyörivät massat ja kokonais massa on se suurin hidaste sitten, kun aletaan pitää vauhtia tasamaan poluilla. LTD.llä Maxxixsen 2.6" Forekastereilla onnistuu tuo vauhdin ylläpito aika kiitettävästi muullakin, kuin alamäessä. Canyon on tässä kohtaa lunastanut aikahyvin "jokapaikan höylä" vaateet. Tuo kannattaa lukasta https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-group-review/ Muitakin ihan hyviä testejä tuolla.
Jokkepappa
17.08.2021, 20.16
Hyviä näkökulmia. Varmaankin mikä tahansa tuon hintaluokan pyörä on parempi ajaa missä vaan kuin tämä nykyinen rimpula.
Rehellisesti kun sanotaan, niin enduropyörä houkuttelis enemmän, mutta taas sitten edelleen arveluttaa onko se liian järeä noille arkipoluille... Tulee tuota välillä poljettua Valkeakosken Korkeakankaalle ylös ja sieltä jotain ränniä alas.
Parkkitouhut olis tietty huolettomampia, jos aina vuokrais fillarin ja suojavarusteet, mutta hintaa tulee rymistelykerralle enemmän. Missähän lie menee raja, että on järkevää ostaa omat kamat ja sinne käypäinen pyörä? Silläpä tässä nyt kyselläänkin, jos löytyis sellainen jokapaikan höylä jolla tekis vähän kaikkea.Mä ajan yhden pyörän taktiikalla lenkkiä ja parkkia 160 perä ja 170 keula. Lenkit tosin vähentynyt kun parkki ajaminen tuli kuvoihin. Kyllä Enska pyörällä semmosen 40-50kilsan lenkin ajaa jos niin haluaa, ehkä se olisi mielekkäämpää jollain xc pyörällä. Myös tuota korkiksen mäkeä ajettu tänävuonna paljon. Noin 100 kertaa kiivetty ylös.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
JohnnyBuzz
17.08.2021, 20.36
Ite kun palasin 2019 tän hienon lajin pariin vuosien tauon jälkeen, niin en aatellut bike parkien olevan ollenkaan mun juttu. Liian pelottavaa, liikaa riskejä, liikaa epämukavuusalueella. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että hissipyöräilystä on tullut itselle mindfullnessia, kun ajaessa voi keskittyä vain siihen hetkeen. Hissipyöräilystä on tullut itselle oikein rakas harrastus eli helposti se nälkä kasvaa. Tälle vuodelle parkia on kertynyt joku 400 km ja trailia about saman verran.
Aloitin käymään parkeissa Trekin Full Stachella, mutta aika pian kävi selväksi, että vähän järeämpää pyörää tarttesin niihin hommiin. Siis kyllä silläkin pärjäsi, mutta kuten Sambolokin tuolla totesi, niin pyörä joutuu parkissa aika paljon kovemmille kuin polkuajossa. Niinpä päädyin kahden pyörän malliin. DH-pyörääkin mietin, mutta päädyin kuitenkin enskahenkiseen pyörään, koska sillä taittuu tarvittaessa myös polkulenkit. Esim. kesälomalla ei ollut mahdollista ottaa kahta pyörää mukaan, niin tämä oli hyvä ratkaisu.
Nyt sitten tässä miettii trail-pyörän päivittämistä vähän kevyempään/ kevyemmin rullaavaan, niin olis vielä vähemmän päällekkäisyyttä pyörissä. Suomen poluille riittää kuitenkin aivan hyvin 120-130 mm joustoa molempiin päihin eikä joudu liikaa tinkimään mukavuudesta. Yhdellä pyörällä homma on helposti kompromissi kuten ylläkin todettiin.
Jokkepappa
17.08.2021, 20.38
Ite kun palasin 2019 tän hienon lajin pariin vuosien tauon jälkeen, niin en aatellut bike parkien olevan ollenkaan mun juttu. Liian pelottavaa, liikaa riskejä, liikaa epämukavuusalueella. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että hissipyöräilystä on tullut itselle mindfullnessia, kun ajaessa voi keskittyä vain siihen hetkeen. Hissipyöräilystä on tullut itselle oikein rakas harrastus eli helposti se nälkä kasvaa.
Aloitin käymään parkeissa Trekin Full Stachella, mutta aika pian kävi selväksi, että vähän järeämpää pyörää tarttesin niihin hommiin. Siis kyllä silläkin pärjäsi, mutta kuten Sambolokin tuolla totesi, niin pyörä joutuu parkissa aika paljon kovemmille kuin polkuajossa. Niinpä päädyin kahden pyörän malliin. DH-pyörääkin mietin, mutta päädyin kuitenkin enskahenkiseen pyörään, koska sillä taittuu tarvittaessa myös polkulenkit. Esim. kesälomalla ei ollut mahdollista ottaa kahta pyörää mukaan, niin tämä oli hyvä ratkaisu.
Nyt sitten tässä miettii trail-pyörän päivittämistä vähän kevyempään/ kevyemmin rullaavaan, niin olis vielä vähemmän päällekkäisyyttä pyörissä. Suomen poluille riittää kuitenkin aivan hyvin 120-130 mm joustoa molempiin päihin eikä joudu liikaa tinkimään mukavuudesta. Yhdellä pyörällä homma on helposti kompromissi kuten ylläkin todettiin.On toki läskipyörä mutta se on 100% talvi käytössä. mutta näin mäki/enduro hommiin suomen mäkiin riittää enduro jos ei halua ostaa dh pyörää.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
JohnnyBuzz
17.08.2021, 20.41
mutta näin mäki/enduro hommiin suomen mäkiin riittää enduro jos ei halua ostaa dh pyörää.
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Just näin. DH-pyörä on kuitenkin vain yhteen käyttötarkoitukseen eli enskapyörä on paljon monipuolisempi. Rajattomalla budjetilla olis toki tarve enska-, trail-, DH-, dirt jne. pyörille. :D
Jos pitää mennä yhden pyörän taktiikalla niin hyvin pärjää nykyaikaisella enskalla. Itse ajoin viime kesän kaikki ajot, noin kerran pari viikossa mäkeä ja pari kolme kertaa polkua Propainin Tyeellä. Ihan loisto yleishöylä, tehokas polkea joustoihin nähden ja parkissa pärjää kuvaamillasi radoilla varmasti.
Itse hankin kuitenkin parkkiin tälle kesälle oman pyörän(Propain Spindrift) koska tulee niin paljon siellä käytyä ja tosiaan pyörä aika kovilla näillä ajomäärillä, Spindrift on siitä hauska että ei ole täysverinen DH ja silläkin pystyy vielä ihan siedettävästi polkua ajamaan jos vaikka Tyee sattuisi olemaan telakalla.
JohnnyBuzz
17.08.2021, 22.18
Jos pitää mennä yhden pyörän taktiikalla niin hyvin pärjää nykyaikaisella enskalla. Itse ajoin viime kesän kaikki ajot, noin kerran pari viikossa mäkeä ja pari kolme kertaa polkua Propainin Tyeellä. Ihan loisto yleishöylä, tehokas polkea joustoihin nähden ja parkissa pärjää kuvaamillasi radoilla varmasti.
Itse hankin kuitenkin parkkiin tälle kesälle oman pyörän(Propain Spindrift) koska tulee niin paljon siellä käytyä ja tosiaan pyörä aika kovilla näillä ajomäärillä, Spindrift on siitä hauska että ei ole täysverinen DH ja silläkin pystyy vielä ihan siedettävästi polkua ajamaan jos vaikka Tyee sattuisi olemaan telakalla.
Yllättävän hyvin pystyy kyllä Spindriftillä ajamaan polkuajoa. Kesälomalla mökillä ollessa tuli useamman kerran käytyä sillä lenkillä ja ei se about 17 kilon paino liikaa tuntunut. Kiipesi yllättävänkin hyvin ja polulla toimi kohtuu ketterästi. 180 mm joustoa on aika overkill tohon hommaan, mutta eipä siinä. Ehkä ohjaustangon leveys tuli muutaman kerran haasteeksi ahtaammalla polulla pujotellessa. Ainoaksi pyöräksi siitä ei ehkä näin Suomen oloissa ole, mutta jos asuisi vaikka Alpeilla, niin tilanne olisi aika eri.
jussitre
17.08.2021, 22.25
aika nopeesti se vauhti ja innostus rupee sielä parkissa kasvamaan.
Oman kokemuksen perusteella tätä aspektia ei kannata aliarvioida vaan mitoittaa pyörä ja suojat sen mukaan. Ite oon kyllä pärjänny siellä loivakulmaisella 150/160 joustavalla enskapyörällä, kun vain laittaa asianmukaiset renkaat ja insertin ainakin taakse, ja ajellu sillä kuitenkin 50-60 km maastolenkkejäkin.
Tuntsan Palo
17.08.2021, 23.18
Alkuperäinen kysyjä oli menossa ajamaan vihreitä, sinisiä ja jonkin verran punaisia reittejä.
Olen itse ajellut suurimman osan tämän kauden parkkiajoista , pääasiassa punaista jos sillä nyt on väliä , ihan 135 milliä joustavalla trailipyörällä. Toisena pyöränä oleva 170/160 enskapulkka on jäänyt tylsempänä aika lailla vähemmälle käytölle. Toki alla olen kierrättänyt samoja järeitä enskakiekkoja.
Trailipyörä on ollut kaikin puolin hauskempi, nopeampi ja tasapainoisempi niin kauan kuin pysytään mukavuusalueella, eli poissa mustilta pätkiltä. Hämmästykseni myös paukuttelin omallani mm Ylläksellä ja Syötteellä punaisilla traileilla Stravaan huomattavasti enskapyörää parempia aikoja niin kauan kun reitit pysyivät kunnossa ja patittomina. Toki trailipyörällä väsy tuli nopeammin, eikä sillä tietenkään ollut enskapyörän turvallisuuden tuntua. Yhdessä ajamassani enskakisassa ajoin em syistä enduropyörällä, mutta postaaja ei vissiin ollut heti menossa kisaamaan.
Polkukäytössä en enduropyörää ole edes harkinnut. Trailiin kevyemmät kiekot ja rullaavammat kumit alle vaan.
Trailipyörä on Kona Process 134 CR/DL ja enduro Orbea Rallon M10.
Ite kun palasin 2019 tän hienon lajin pariin vuosien tauon jälkeen, niin en aatellut bike parkien olevan ollenkaan mun juttu. Liian pelottavaa, liikaa riskejä, liikaa epämukavuusalueella. Nyt on kuitenkin käynyt niin, että hissipyöräilystä on tullut itselle mindfullnessia, kun ajaessa voi keskittyä vain siihen hetkeen. Hissipyöräilystä on tullut itselle oikein rakas harrastus eli helposti se nälkä kasvaa. Tälle vuodelle parkia on kertynyt joku 400 km ja trailia about saman verran.
Aloitin käymään parkeissa Trekin Full Stachella, mutta aika pian kävi selväksi, että vähän järeämpää pyörää tarttesin niihin hommiin. Siis kyllä silläkin pärjäsi, mutta kuten Sambolokin tuolla totesi, niin pyörä joutuu parkissa aika paljon kovemmille kuin polkuajossa. Niinpä päädyin kahden pyörän malliin. DH-pyörääkin mietin, mutta päädyin kuitenkin enskahenkiseen pyörään, koska sillä taittuu tarvittaessa myös polkulenkit. Esim. kesälomalla ei ollut mahdollista ottaa kahta pyörää mukaan, niin tämä oli hyvä ratkaisu.
Nyt sitten tässä miettii trail-pyörän päivittämistä vähän kevyempään/ kevyemmin rullaavaan, niin olis vielä vähemmän päällekkäisyyttä pyörissä. Suomen poluille riittää kuitenkin aivan hyvin 120-130 mm joustoa molempiin päihin eikä joudu liikaa tinkimään mukavuudesta. Yhdellä pyörällä homma on helposti kompromissi kuten ylläkin todettiin.Minä en taas oikein koe mitään tarvetta tuollaiselle 120-130 joustavalle pyörälle, kuin nuo 160/150 joustavatkin nyky traili pyörät on niin tehokkaita ja kulkee kevyillä kiekoilla kivasti nopeassakin lenkkiajossa. No itse en ole kevyin kuski ja annan pyörälle kenkää normi lenkeilläkin, niin tietty jämäkkyys pitää olla alla. Mukavuudesta joutusin ihan varmasti tinkimään omassa lenkki- ajossa tai sitten vauhdista. Joku oikeasti kevyt 10-11 kiloo 34 putkilla oleva 120 joustava XC pyörä vois tuoda itselle oikeasti jotain radikaalia eroa, mut kun en oikeen löydä itseäni niin helpoista paikoista ja lenkit on niin sekalaisia, niin pidempi joustoinen sopii paremmin. Full stacheni on kuitukiekoilla, mut ero on aika hurja keveydessä polkiessa ja neppaillessa tuon 29 Spectralin eduksi. Vaikka molemmissa nopeat kumit alla.
Joo sekin varmaa kannattaa huomioida, että vaikka sillä lyhytjoustoisella pärjäisikin parkissa jne, ei sitä välttämättä ole mitoitettu semmoiseen, varmaa just isompien kuskien kannattaa ainakin miettiä lähteekö rymistelemään jollain hennolla kymppikiloisella. Sen takia ite suosittelin noita vähän jykevämpiä ”lyhyempi” joustoisia. Mut varmaan niissä kevyemmissä lyhytjoustoisissakin eroja.. Lewis Buchanan paukuttaa Norco opticilla dh ratoja ym kovempaa kuin meistä kukaan ikinä millään pyörällä, mut on sillä toisaalta taitoakin. Missä tullaan taas siihen, että ”liika”pyörä voi mahdollisesti auttaa niissä tavallisten kuolevaisten virhetilanteissa, ainakin itsellä auttanut.
Joka tapauksessa yksi pyörä kaikkeen on jonkilainen kompromissi, vaikka itsellä se ei ole edes siltä tuntunut. Ja edelleen suosittelen sitä Jeffsyä, vaikka siinä vähä ”jyrkkä” keulakulma onkin, budjetilla sais kuitusen hyvillä osilla, jos niitä nyt ylipäätään on edes saatavilla. Siinä on kehuttu jykevä pyörä kaikenlaiseen ajoon. Oli lähellä etten itsekin moista ostanut :) Muitakin suosituksia olis, mutta hinnat karkailee sit jo reilusti yli aloittajan budjetin.
Ja koska kuitenkaan ei voi suositella toisille pyöriä kun ei oikeesti tiedä mistä kukin nauttii ja mitä ajeluillaan arvostaa, niin suosittelen, että pyrit testailemaan noita eri luokan pyöriä.
Lisää hyviä vastauksia suuntaan ja toiseen, kiitos.
Varmaan on totta, että nälkä kasvaa syödessä tuon parkin suhteen. Tietty aika on rajallista työssäkäyvänä perheellisenä, joten tuskin viikottain tulee käytyä parkissa. Ehkä :)
Elopainoa on semmoset 105 kiloa, mutta ei varmaan ainakaan polkuajon suhteen sillä ole merkitystä trail vs. enduropyörä.
Ihan vielä ei ole hirveä kiire uudelle pyörälle, kunhan ensi kaudelle sen saisi. Talvipyöräilyä en ole harrastanut.
Oikeastaan kaikki tärkeät pointit on varmaan tullutkin, mutta nostaisin kans sen vielä esille että lenkki- ja parkkiajoon eri kiekot/renkaat jos noinkin paljon parkkiajoa. Rullaavuus on mun mielestä esim painoa tärkeämpi olla lenkkipyörässä kohdillaan. Lisäksi budjetti huomioiden aika monessa trail kategorian pyörässä voi tuossa hintaluokassa olla vähän alamitoitetut jarrut parkkiajoon eli niitä kannattaa miettiä siltä kannalta että joutuu päivittämään.
Lisää hyviä vastauksia suuntaan ja toiseen, kiitos.
Varmaan on totta, että nälkä kasvaa syödessä tuon parkin suhteen. Tietty aika on rajallista työssäkäyvänä perheellisenä, joten tuskin viikottain tulee käytyä parkissa. Ehkä :)
Elopainoa on semmoset 105 kiloa, mutta ei varmaan ainakaan polkuajon suhteen sillä ole merkitystä trail vs. enduropyörä.
Ihan vielä ei ole hirveä kiire uudelle pyörälle, kunhan ensi kaudelle sen saisi. Talvipyöräilyä en ole harrastanut.Yhtenä olennaisena erona on, että nyky enduropyörissä käytetään 38mm liukuputkilla olevia keuloja paitsi monen hinnat alkaen malleissa edelleen 35/36mm putket. Pitkä joustoisissa trailipyörissä 35/36mm putket ja noissa 120-130mm joustavissa yleensä vain 34mm. Sinullakin, kun on painoa ton verran unohtaisin ainakin nuo 34mm putkilla varustetut lyhyt joustoiset traili pyörät. Itse en halunnut lähtökohtaisesti 38 putkilla olevaa pyörää, koska ajatus oli saada kevyt ja kykenevä trailipyörä millä on nopea painaa neulaspolkujakin ja ajaa vauhdilla sinne mäen päälle ja ajaa enskapätkää alas ilman, että pyörä on selkeästi rajoittava tekijä. Kikkailu hyppiminen ja droppailu onnistuu kivasti ilman fiilistä, että kalusto paukkuu rajoilla.
Testasi myös viime syksynä Orbean Occamia joka oli kivan tuntuinen pyörä, mutta 65.5 ohjainkulma ei jotenkin innostanut ajatuksissa, kun omassa vanhassa oli 66.5 ja olin todennut, että seuraavassa on loiva kulma. Occamin ajossa ei silti mitään ahdistusta tuosta tullut, mutta kyllä tuo Spectral 29 on mielestäni kokonaisuutena onnistuneempi tai ainakin sopii minulle paremmin.
Jokkepappa
18.08.2021, 11.13
Lisää hyviä vastauksia suuntaan ja toiseen, kiitos.
Varmaan on totta, että nälkä kasvaa syödessä tuon parkin suhteen. Tietty aika on rajallista työssäkäyvänä perheellisenä, joten tuskin viikottain tulee käytyä parkissa. Ehkä :)
Elopainoa on semmoset 105 kiloa, mutta ei varmaan ainakaan polkuajon suhteen sillä ole merkitystä trail vs. enduropyörä.
Ihan vielä ei ole hirveä kiire uudelle pyörälle, kunhan ensi kaudelle sen saisi. Talvipyöräilyä en ole harrastanut.Jos parkki ajot on kerta viikko esim sappeella pärjää kyllä 150 perällä vallan hyvin. Mulla oli viimekaudella kaksi pyörää yt jeffsy vanhempaa tuotantoa ja spessun stump evo vanhempi malli. Molemmissa taisi olla 140 perä. Nyt kun ajanut 9kuukautta privateer 161 niin ei voisi enempää pyörältä vaatia parkki/enduro pyöräksi. Mutta en tätä kyllä suosittele jos lenkkiä ajetaan 80%.
Propain hugene vaikuttaa myös hyvältä allday pyörältä
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
mutta aika nopeesti se vauhti ja innostus rupee sielä parkissa kasvamaan. Omasta mielestä 2-3 krt kuussa on jo sen verra paljo, että ite kattoisin jotain enska tyylistä
Tää ehottomasti. Alkuun saattaa miettiä että lyhyempijoustoisella pärjää mutta kun siellä parkissa alkaa käymään ja noinkin useasti niin melko varmasti tulee katumapäälle 130mm trailipyörällä. 150/160 nykypäivän geolla oleva AM/enskapyörä vaikka kahdella kiekkosetillä on varmaan paras vaihtoehto yhden pyörän taktiikalla kuvailtuun käyttötarkoitukseen.
Kannattaa muuten ostaa lähiparkkiin kausari jo syksyllä. Esim Nuuksioon kausari nyt ostettuna 99 euroa ja Sappeelle syystarjous on perinteisesti 60 euron tienoilla. Nuuksio on nostanut hintaa vuosi vuodelta. 49 tai 59 hinnasta lähdettiin ja nyt on jo tuo satanen. Kun käy 10+ kertaa ei se toki mahdottomia ole mutta toivon ettei ensi vuonna tule taas nostoa vaan jäisi tuohon 99 tasolle early bird hinta.
Kannattaa muuten ostaa lähiparkkiin kausari jo syksyllä. Esim Nuuksioon kausari nyt ostettuna 99 euroa ja Sappeelle syystarjous on perinteisesti 60 euron tienoilla. Nuuksio on nostanut hintaa vuosi vuodelta. 49 tai 59 hinnasta lähdettiin ja nyt on jo tuo satanen. Kun käy 10+ kertaa ei se toki mahdottomia ole mutta toivon ettei ensi vuonna tule taas nostoa vaan jäisi tuohon 99 tasolle early bird hinta.
Näin aattelin tehdä, täytyy seurailla koska tulee myyntiin
JohnnyBuzz
18.08.2021, 22.38
Kannattaa muuten ostaa lähiparkkiin kausari jo syksyllä. Esim Nuuksioon kausari nyt ostettuna 99 euroa ja Sappeelle syystarjous on perinteisesti 60 euron tienoilla. Nuuksio on nostanut hintaa vuosi vuodelta. 49 tai 59 hinnasta lähdettiin ja nyt on jo tuo satanen. Kun käy 10+ kertaa ei se toki mahdottomia ole mutta toivon ettei ensi vuonna tule taas nostoa vaan jäisi tuohon 99 tasolle early bird hinta.
Eilen tuli Nuuksion 2022 kausarit myyntiin hintaan 99 €. Myyntiaika tais olla marraskuun alkuun.
Pyörien kategorisointia ei kannata katsoa liian mustavalkoisena, enskojen ja trailien välilläkin on monenlaista. Ja nykyään osaavat panostaa suunnittelussa siihen kuinka pyörä vastaa jalkaan, vaikka joustoa olisikin enemmänkin. Kuten aiemmin jo mainittu, eri kiekot/renkaat parkkiin ja poluille tekee pyörästä paljon monipuolisemman. Ja onhan siinä samalla vähän särkymävaraakin.
tchegge_
19.08.2021, 00.21
Kai siihen enskan/bikepark pyörän ja downcountry pyörän väliin saadaan se kompromissi mahtumaan. Kutsutaan alustavasti vaikka easypark nimellä. Järeä keula ja iskari mutta kulmat ja joustomatkat vähän maltillisemmat. Joustoa joku 170 edessä ja 150 takana.
Itse asiassa tuollainen on mulla ikuisuusprojektina rakentumassa cadiohjelman nurkassa. Sitten kun pääsee eläkkeelle niin hitsaa titaanista sen kasaan [emoji23]
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Vielä hetki sitten enskapyörät olivat semmoisilla joustoilla mitä trail pyörät nykyään tai jopa vähempi joustoisia. Nuuksion päivälippujenkin hinnat noussu aika paljon, mut ompa tuo keskus jonkin verran kehittynytkin. Ei vaa itselle semmonen minne viittisi kausarin hommata, johki tornarin tapaseen tai sappeelle jos olis lähellä ni ehdottomasti. Muut tää on jo offaria :)
Niin no melkeen vaan pakko valita mikä edellä päätöksen tekee. Ehkä lisää ajoa vuokra- ja lainavehkeillä valintaa helpottamaan, yksilöllisiä asioita nämä kuitenkin ovat sen suhteen, että mikä sopii kellekin.
Vaikka kuin isojoustotkin on nykyään "tehokkaita polkea" ym kivaa, niin ei ne kyllä silti ole niitä herkullisimpia tuonne poluille ja ylämäkiin tai niihin helppoihin neulaspolkuihin. Kyllä siinä polkuajossakin saattaa "väärällä pyörällä" loppua mielenkiinto.
Ja kysymykseen vastauksena, että fuel ex :llä (tai vastaavalla) kyllä pärjää parkissa.
JaskaJopo
19.08.2021, 09.45
Eikö pyörä jolla pärjää parkissa ole vähän tylsä ajaa polkuajossa? Tarkoitan siis, että jos pyörä on niin kyvykäs, että kuskin ei tarvitse tehdä juuri muuta kuin istua satulassa ja polkea. Ainakin itsellä tuollaisella pyörällä ajo kävisi liian tylsäksi.
Itselläni sama tilanne, pitäisi löytää pyörä jolla voi tehdä vähän kaikkea tuohon samaan budjettiin. Tavoite ei kuitenkaan ole olla missään nopein :) Ikävää tästä tekee se, ettei pyöriä ja niiden eroja pääse missään oikeasti testaamaan, etenkin kun suurin osa vaihtoehdoista on postimyyntipyöriä. Sappeelta vuokrasin pari pyörää, mutta eihän DH pyörä ole tehty polkemiseen. Toisaalta sen loiva keulakulma tuntui tuovan varmuuttaa laskemiseen. Nettiä ja palstoja lukemalla on todella vaikea löytää pyörien eroja, harvoin pyöriä verrataan keskenään ja vaikka verrattaisi, on vaikea tietää onko huonompi edelleen hyvä vai jo oikeasti huono. Tuntuu että kaikissa testeissä pyörät on "ihan kivoja", sitten joku ominaisuus voi nousta erinomaiseksi. Toisaalta omat taidot ja maastot ei vastaa Keski-Euroopan pyörätestaajan tasoa.
Uskoisin että melkein pyörän kuin pyörän ominaisuudet riittää omaan parkkiajoon, mutta olisi mukava jos pyörä toisi varmuutta alamäkiin ja teknisiin kohtiin. Kuten tuolla jo mainittiin, voi toisen merkin enduro olla toisen trail, mitkä on ne geometrian piirteet mihin pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota? Ja toisinpäin, mitkä piirteet tekee enduropyörästä huonon polulle (paino, pitkät joustot?)?
Tähän väliin tällänen möläytys kohta 30 vuotta maastopyöräilyä harrastaneelta ukolta: Huomaa kuinka vanhettuaan puhuu ihan eri kieltäkin kun ”nykyihmiset”. Mulla maastopyörä parkissa tarkottaa sitä että pyörä ei liiku. Eli on pysäköity. Ja varmaan ihan hyväkin ettei pyöräparkissa (tai pyörä parkissa niinkun jotkut yhdyssanat tulkitsevat) seikkaile. Parempi jättää noi alamäkihurjastelut nuoremmille ja keskittyä jumppaamaan ihan vaan poluilla [emoji4]
Jatkakaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pari kesää ajeltua Meta TR:llä (150/130) kaikki mahdolliset ajot parin tunnin "after wörkeistä" pitkiin retkiajoihin sekä satunnaiset parkkipäivät. Kompromissihan se toki on, mutta tuo asia ilmenee lähinnä parkeissa, ja vain kaikkein kivisimmillä ja jyrkimmillä radoilla. Kahdet kiekot käytössä eli parkkiin sitten järeätä rengasta alle. Pyöräkuumetta ollut ilmassa viime viikkoina, mutta edellisen lenkin jälkeen taas niin tyytyväinen tuohon pyörään ettei sittenkään taida olla tarvetta vaihtaa ellei ajot painotu jatkossa enemmän bike parkkiin.
Jokkepappa
19.08.2021, 10.52
Nyky enduropyörän trendihän on että se on pitkä ja loiva. L koon pyörässä reach pyörii siinä 480-500 tuntumassa. Chainstay pituus taas vaikuttaa kuinka se kääntyy tiukkoihin mutkiin ja onko pyörä helppo viedä esteiden yms yli. Satulaputken kulma on mennyt kokoajan jyrkempään suuntaan, tällä haettu sitä että ylämäki ominaisuudet säilyy
Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
Eikö pyörä jolla pärjää parkissa ole vähän tylsä ajaa polkuajossa? Tarkoitan siis, että jos pyörä on niin kyvykäs, että kuskin ei tarvitse tehdä juuri muuta kuin istua satulassa ja polkea. Ainakin itsellä tuollaisella pyörällä ajo kävisi liian tylsäksi.Jos perse on penkissä on vauhtia liian vähän. Ei ainakaan mun 160/150 joustava ole tylsä vaan kaukana siitä vaikka polku olisikin helpompaa.
Huoleton
19.08.2021, 11.52
Mun mielestä nykyisillä maastopyörillä pärjäilee hyvin parkissa ja polulla ja kivaa on. Silti eri pyörä parkkiin on hyvä idea ihan jo sillä että parkkikäyttö on aika rankkaa. Rytyytyksen lisäksi kaatumiset saattaa kuulua asiaan ja ainakin niissä parkeissa missä ite käyn on parhaat kelit aika kosteita eli pyörä on hiekkavelliä täynnä.
Toisaalta jos parkissa käy kerran kuussa niin eipä tuota kannata paljon miettiä. Ajelee vaan (kunnon renkailla tietty).
Pari kesää ajeltua Meta TR:llä (150/130) kaikki mahdolliset ajot parin tunnin "after wörkeistä" pitkiin retkiajoihin sekä satunnaiset parkkipäivät. Kompromissihan se toki on, mutta tuo asia ilmenee lähinnä parkeissa, ja vain kaikkein kivisimmillä ja jyrkimmillä radoilla. Kahdet kiekot käytössä eli parkkiin sitten järeätä rengasta alle. Pyöräkuumetta ollut ilmassa viime viikkoina, mutta edellisen lenkin jälkeen taas niin tyytyväinen tuohon pyörään ettei sittenkään taida olla tarvetta vaihtaa ellei ajot painotu jatkossa enemmän bike parkkiin.
Pyöräkuumetta ilmassa. Itse harkinnut samaa pyörää. Ei bikepark käyttöön vaan poluille ja pienempiin kivikkomäkien laskuun. Mutta, kun ei pääse testaamaan. Millainen poljettava metsissä?
Pyörät ilmeisesti lähetetään Ranskasta eli ei mitää verohommia tule päälle?
Jos perse on penkissä on vauhtia liian vähän. Ei ainakaan mun 160/150 joustava ole tylsä vaan kaukana siitä vaikka polku olisikin helpompaa.
Samoilla linjoilla, hauskuus kuskista kiinni. Ite haen ”tylsilläkin” reiteillä kaikkea kikkailtavaa, juuret, kivet, muodot mistä voi pomppia jne, jopa siirtymillä kaupungin puolella. Tai sitten vaan sitä vauhtia. Tulee sitä toki köröteltyäkin penkistä maisemia ja luontoa fiilistellen. Voi toki olla, että lyhyempijoustoisella olis vielä kivempaa. Noh jossain vaiheessa sekin selviää, kun tulee lyhyempi joustoinen runko tämän tilalle.
Kaakatus
19.08.2021, 15.57
Vähän samaa käyttö ajatellen ostin oman YT Jeffsyn. Kesällä muutaman kerran parkkiin ja arkiajot paljolti yhdistelmää polkuja, hiekkateitä, asfattisiirtymiä jne. Ennen alla ole 100mm keulalla varustettu jäykkäperäinen xc-pyörä. Ajatuksena on aina ollut, että nopein ei tarvitse olla, mutta pyörä ei saisi rajoittaa, että minne sen viitsii viedä. Noh, tuli vanhalla pyörällä sitten Nuuksionkin mäet laskettua. Jeffsy on kyllä tominut todella hyvin kaikkeen, eikä ole tehnyt mieli kaivaa vanhaa pyörää varastosta. Parkissa 150/150mm riittää siihen, että kuskista loppuu kyvyt ennen pyörää. Toisaalta Sappeellakin sai punaisia rytyyttää ihan omaan makuun tarpeeksi vauhdikkaasti. Poluilla saa otettu vauhtia reilusti, kun ei tarvitse varoa jokaista juurakkoa, vaan voi jyrätä yli, mutta ottaa myös ilmaa ja kiipeää tehokkaasti. Takaiskarista voi sitten valita open-trail-firm asentojen välillä ja jälkimmäiset tehostavat siirtymiä ja pitkiä tasaisia nousuja.
Millainen poljettava metsissä? Pyörät ilmeisesti lähetetään Ranskasta eli ei mitää verohommia tule päälle?
Ehkä jotkut monilinkkuhärvelit on tehokkaampia, vaikea arvioida kun ei sellaisia ole vähään aikaan tullut ajettua mutta ei valittamista. Tätä edeltävä pyörä oli Tallboy 3, se kyllä liikkui iloisesti mutta oli toki reilusti kevyempikin. Lukitusvipu on tässä pyörässä ihan käden ulottuvilla, eipä sitä ole tullut käytetty kuin pidemmillä siirtymillä, tai jos on jokin typerän jyrkkä, tasainen nousu edessä. Deluxe Ultimate takaiskarina, siitä löytyy 3-asentoinen kompression säätö, lähes poikkeuksetta 0-asennossa mutta jos on joku xc-hinauslenkki niin on tullut käytetty +-asentoa.
Pyörät taitaa lähteä Andorrasta, joka jonkinlainen veroparatiisi. Jos noudat itse tehtaalta niin taitaa säästää vielä verot siitä hinnasta :).
Tikkaaja
20.08.2021, 14.20
Jos polkutehokkaat enduropyörät kiinnostaa, kannattaa ottaa suunta kohti Hi5Bikesia. Mondraker Foxyt on ollut tosi tehokkaita polkea ja niillä on voitettu SM-enduroja.
Pyöräkuumetta ilmassa. Itse harkinnut samaa pyörää. Ei bikepark käyttöön vaan poluille ja pienempiin kivikkomäkien laskuun. Mutta, kun ei pääse testaamaan. Millainen poljettava metsissä?
Pyörät ilmeisesti lähetetään Ranskasta eli ei mitää verohommia tule päälle?
Ei pitäis tulla ylimääräisiä yllätyskuluja.
Mutta että hakis Andorrasta jotta säästäis postitutuskulut... tosi kannattavaa...
Tässä aika kattava koeajoraportti:
https://m.pinkbike.com/news/review-2021-commencal-meta-tr-29-signature.html
Säästän uuden aiheen aloitusta ja tulen vähän kyselemään mielipidettä ja kokemuksia pohtimistani pyöristä.
Harrastus siirtymässä tai ehkä enemmänkin laajentumassa maantieltä poluille. Pyörä tulee pääsääntöisesti poluille, ainakin tämä vuosi ja ensivuoden alku tulee olemaan harjoittelua. Ehkä kun nälkä kasvaa niin sitten parkkiin, joten monipuolinen pyörä hakusessa, enemmän kuitenkin poluille sopivaa lenkkiajoa.
Budjetti pyörälle olisi noin 3000€. Alla muutamat mallit joita olen pohtinut. Saa myös ehdottaa :)
Cannondale Habit 4 ( https://www.skiout.fi/cannondale-habit-4-2021-taysjousitettu-maastopyora.html )
Devince Troy Deore 12S ( https://www.devinci.com/en/bikes/mountain/troy-deore12s-red/ )
Canyon Neuron CF 8 ( https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/neuron/cf/neuron-cf-8/2629.html?dwvar_2629_pv_rahmenfarbe=GN%2FBK&dwvar_2629_pv_rahmengroesse=S#all-components-section-tab )
Orbea Occam H30 ( https://www.skiout.fi/orbea-occam-h30-2021-taysjousitettu-maastopyora.html )
näistä kokemuksia ja pointteja? Canyonilla ainonana tässä hintaluokassa hiilikuiturunko.
Säästän uuden aiheen aloitusta ja tulen vähän kyselemään mielipidettä ja kokemuksia pohtimistani pyöristä.
Harrastus siirtymässä tai ehkä enemmänkin laajentumassa maantieltä poluille. Pyörä tulee pääsääntöisesti poluille, ainakin tämä vuosi ja ensivuoden alku tulee olemaan harjoittelua. Ehkä kun nälkä kasvaa niin sitten parkkiin, joten monipuolinen pyörä hakusessa, enemmän kuitenkin poluille sopivaa lenkkiajoa.
Budjetti pyörälle olisi noin 3000€. Alla muutamat mallit joita olen pohtinut. Saa myös ehdottaa :)
Cannondale Habit 4 ( https://www.skiout.fi/cannondale-habit-4-2021-taysjousitettu-maastopyora.html )
Devince Troy Deore 12S ( https://www.devinci.com/en/bikes/mountain/troy-deore12s-red/ )
Canyon Neuron CF 8 ( https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/neuron/cf/neuron-cf-8/2629.html?dwvar_2629_pv_rahmenfarbe=GN%2FBK&dwvar_2629_pv_rahmengroesse=S#all-components-section-tab )
Orbea Occam H30 ( https://www.skiout.fi/orbea-occam-h30-2021-taysjousitettu-maastopyora.html )
näistä kokemuksia ja pointteja? Canyonilla ainonana tässä hintaluokassa hiilikuiturunko.
Hiilikuitu Occamin kuskina en painottais kyllä hiilikuiturunkoa yhtään, ehkä jopa näkisin sen negatiivisena asiana. Vaikka kestäähän nuo kuiturungot nykyään (jopa paremmin kuin alumiini?), mutta se mustan kuidun paistaminen sieltä maalin alta tuottaa aina vähän tuskasia hikikarpaloita kun niitä naarmuja tulee kivistä ja muista kaatumisista aina silloin tällöin. Mutta Occam ainakin on hyvä joka paikan höylä, ei oikein hyvä missään, mutta pärjää vähän kaikessa. Tänä kesänä tullut ajettua mm. enska kisaa ja xc marathonia täysin samalla setupilla. Enskassa piti vähän laahailla jarruja kun ei luotto vielä riittänyt täysin ja xc:ssä olis voinu renkaat rullata paremmin :D Tällainen polkutehokas 140mm takaa joustava on varsin passeli Suomen oloihin, eteen sitten alamäkipainotuksen mukaan 0-20mm enemmän ja 34-36mm liukuputkilla.
Propainin Hugenen ainakin lisäisin listaan, Spessun Stumpy taitaa mennä yli budjetin. YT Izzo, ehkä?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.