Näytä tavallinen näkymä : Ostinko hyvän pyörän? (Kokemuksia/mielipiteitä XXL:n 2021-vm hybridistä?)
Hei,
Olen laittanut tämän https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-deore-2x9-21-musta/p/1179899_1_style pyörän tilaukseen ~500€ hintaan. Ostinko hyvän pyörän? Liikkeessä pyörä tuntui oikein hyvältä, tosin liian isolta, jonka takia tilasin netistä pienempää kokoa. Pyöräilen päivässä n. 10km, välillä vähemmän ja välillä enemmän.
Onko kellään kokemuksia tästä pyörästä? Onko hyvä?
Osaako kukaan kertoa kyseisen pyörän tarkat osat ja speksit, koska niitä ei xxl:n tai Whiten sivuilla ole?
yt. b -
Taitaa olla uusi malli ja just tullut tuonne. Eiköhän specsi lista tule perässä. Ulkoisesti hyvä merkki on jäykkä haarukka ja kohtuullinen määrä vaihteita. Muuten on mahdoton sanoa ennenkuin tiedot ilmaantuu sivuille.
hphuhtin
16.08.2021, 01.53
Saattaa olla, että vilkaisin juuri tuollaista pyörää XXL:ssä tänään. Vaihtajassa taisi lukea Claris. Suhteessa hintaan ihan odotettavissa.
”Hyvä” on niin suhteellinen käsite, että vastauksia voit saada laidasta laitaan. Itse sanoisin, että jos kaikki pyörässä toimii ja täyttää tarpeesi niin pyörä on hyvä.
Kuvassa ainakin Deoren vaihtaja, Claris taitaa olla vain kasille... Kammista ei näe että onko ne mallia "kertakäyttöiset". Jos täyttää kysyjän tarpeet niin sitten on hyvä hänelle ja se ratkaisee.
Kammista ei näe että onko ne mallia "kertakäyttöiset".
Aceralta ne mun mielestä näyttää, eli niitatut on. Jarrut, jarrulevyt ja navat myös Shimanoa kuvan perusteella, mikä on hyvä juttu.
Hauska, ensi treffit alttarilla kysymys.
Liikaa eturattaita muuten hyvä.
Onneksi olkoon, aja paljon.
Tätä voisin suositella myös Ensi treffit alttarilla tyypeille.
^Kammet kuitenkin joutuu vaihtamaan jos niitatut niin silloin voi siirtyä luonnikkaasti 1x systeemiin. Shimanon halvimman pään osaa, kiekoista ei sen kummempaa mainintaa tai havaintoa...
^^ 2x9 on ihan hyvä vaihdemäärä. Muutoinkin tuo näyttää ihan asialliselta hintaisekseen.
Ei muuta kuin kovaa ajoa!
^ https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-deore-2x9-21-musta/p/1179899_1_style Jos katsot tarkkaan niin kolme edessä...
vihtis83
16.08.2021, 13.39
^ speksit sanoo 2x9 eikä tuolla edessä näy missään kolmea ratasta…
hphuhtin
16.08.2021, 14.01
^ speksit sanoo 2x9 eikä tuolla edessä näy missään kolmea ratasta…
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210816/329d938156c4510e7ee2fceb40d7dd50.jpg
Ei ole ensimmäinen kerta kun XXL:n kuvat ja tiedot eroavat toisistaan. Minäkin sanoisin, että kuvan kammissa on kolme ratasta.
vihtis83
16.08.2021, 14.07
Joo onhan tuossa varmaan 3 kun katsoo ketjun asentoa. Ellei ketju ole sitten pudonnut rattailta [emoji23]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210816/8d87d27a5bc677f3e5571883ae07b317.jpg
No ei varmaan oo niin pieni se pienin ratas, ettei ollenkaan näkyisi tuosta, eli ketju ei oo paikallaan.
Tuplat: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/FC-MT210-2.html
Triplat: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/acera-m3000/FC-MT210-3.html
No ihan sama mitä lukee tekstissä tai näkyy kuvassa, vasta sitten kun tsykä kaivetaan paketista tiedetään mitä tuohon kohtaan on asennettu :)
Mutta ihan hyvä pitkävetokohde foorumille :)
^Kertoo kyllä aika paljon firman markkinoinnin ammattitaidosta... Jos ei mitään infoa ja tulee mooseksen aikainen kolmerattainen niin voiko palauttaa...
Minäkin pistin eilen saman pyörän tilaukseen. Ostin ihan sokkona, liikkeessä ei ollut ainuttakaan mallia katseltavana tai kokeiltavana. Tiedot perustin lähinnä ahkeraan googlettamiseen edellisten vuosien vastaavista malleista.
Minä voin raportoida tänne, kunhan pyörän saan, että miltä näyttää ja tuntuu, ja mitä osaa on kiinni. Lyhyehköön työmatkasuhaamiseen hankin, pyörän alhainen ilmoitettu paino oli yksi houkutustekijä, kilpailukykyisen hinnan kanssa.
Edit: palautusehdothan XXL:ssä on hyvät, eli en aio ottaa pyörää vastaan jos se on jotenkin ei-sopiva, yllättävästi huonoilla osilla tai muuta.
Siihen vanhaan sc liteen verrattuna toi on osien puolesta selvästi downgradettu, mut varmaan ihan kelpo ostos silti ainakin tolla tarjoushinnalla.
Sanoisin että tolla rahalla saa huonompiakin pyöriä. Itselle on ihan sama onko 2x vai 3x kun ei oo kuitenkaan 1x.
Omalla 10v vanhalla 3x9 fokuksella on hyvin pärjänny työmatkat vaikka monesti on käynyt mielessä vaihtaa 1x vaihteisto ja halppiskeula jäykkään...ja nyt ei enää kannata kun ei rahallisesti järkeä. Kuiteskin oaljon yli 10t rullattu pakkaa, renkaita ja ketjuja vaihtamalla.
Määrittele alhainen paino...? Ihan uteliaisuuttani kysyn...
Noo, jos multa kysyit niin kävin puntaroimassa fokuksen ja se painaa 15.25kg ajokunnossa. (lokareilla, tarakalla ja lukolla...Tasan 4kg enemmän kuin mun täpäri :).)
Kun nykyinen on loppu on seuraava työmatkapeli siinä 10kg tuntumassa, mutta se maksaa varmaan enemmän kuin 500€.
Lähinnä tuon Whiten painoa kun kevyeksi kehutaan... Oma viimenen työmatkapyörä Kona taisi painaa 12-14 kg riippuen rengastuksesta.
Lähinnä tuon Whiten painoa kun kevyeksi kehutaan... Oma viimenen työmatkapyörä Kona taisi painaa 12-14 kg riippuen rengastuksesta.
Alle 500 euron uudeksi hybridiksi saa kevyempää etsiä, eikä varmaan löydä.
Jossain vaiheessa kun hybrideistä jäi pois tai ei enää vaadittu jousokeulaa, putosi pyörän paino kilon kaks.
Siihen vanhaan sc liteen verrattuna toi on osien puolesta selvästi downgradettu, mut varmaan ihan kelpo ostos silti ainakin tolla tarjoushinnalla.
Ei kai tuo mikään tarjoushinta ole, vaan just halvempi downgraden takia. Veikkaan että on kasattu osista mitä on saatu tässä maailman tilanteessa ja hinnoiteltu sen mukaan.
Leewi, siis mikä se paino on?
Hit, saatat olla hyvinkin oikeassa, kaikki mitä nurkista löytyi...
Ei kai tuo mikään tarjoushinta ole, vaan just halvempi downgraden takia. Veikkaan että on kasattu osista mitä on saatu tässä maailman tilanteessa ja hinnoiteltu sen mukaan.
Aloittaja sano ostaneensa ton satasen halvemmalla, mitä hinta on nyt. Tais olla joku kanta-asiakaskampanja juur.
Leewi, siis mikä se paino on?
Hit, saatat olla hyvinkin oikeassa, kaikki mitä nurkista löytyi...
Edellisen vuoden samannäköisellä rungolla ilmoitettu paino on 11,5 kg, poljinten kanssa tai ilman eikä koostakaan ilmoiteta.
Toi deore/alvio 2x9 on juurikin kohdillaan tollaseen hybridiin, sellaisiin tarkoitettu "uusi" sarja, ei niinkään nurkista kaivettu kyhäelmä.
Siis paino ok hinta/laatusuhteessa tod.näk. ilman polkimia ja pienin koko... Itse kyllä luulin että kaikki ysit alkaa olla nurkista loppu...
Nyt on pyörä haettu. Painaa L-kokoisena polkimien kanssa 11,9 kg. Kaikki oleelliset osat ovat Shimanoa, toki alkupään mallistoa: Etuvaihtaja Acera, takavaihtaja Deore. Liipaisimet ovat Alivio-mallia. Keskiö on kierremallinen, sen merkistä en ole varma. Navat myös Shimanoa, HB-TX505. Ja tosiaan 2x9-vaihdesysteemi on, kun sitä edellä arvailtiin.
XXL suosittaa L-kokoa 180-190-senttiselle, ja mielestäni kooltaan ei ole ainakaan yhtään liian suuri, kuski on 190-senttinen, pitkäjalkaista mallia.
Rengastilaa on muuten todella reilusti, kokeilin vanhasta maastopyörästä kiekkoa suoraan (QR kun on), ja eteen sujahti hienosti 2,0" Specialized Fast Trak LK -kumilla. Takana menee kiekko paikalleen, mutta painaa etuvaihtajaan, eli ajaa ei voi. Rungon puolesta tilaa vielä jää.
En ehtinyt vielä oikein kunnolla ajamaan, mutta siinä vähän tietoa spekseistä sun muusta, jos joku tuota harkitsee että ostaako vai ei. Yhtäkkiä tuntuu, että aika hyvä diili tuo oli ale-hinnalla n. 500 Eur.
Edit: niin, ja jarrut olivat Shimano BR-MT201.
Etuvaihtaja Acera, takavaihtaja Deore. Liipaisimet ovat Alivio-mallia. Keskiö on kierremallinen, sen merkistä en ole varma. Navat myös Shimanoa, HB-TX505.
Tuolla Acera, Alivio, Deore kompolla ajelee monta vuotta ja monta kilometri huoletta. Jossain vaiheessa vaihtaa vaijerit ja kuoret niin meno jatkuu taas sujuvasti.
Navat taitaa olla sieltä alapäästä mutta jos tarkistaa ja tarvittaessa säätää että ne pyörivät herkästi niin kyllä niillä pitkään ajelee. Ja pinnat kannattaa todennäköisesti kiristää kun on vähän ajanut niin säästyy murheilta.
Eli ihan OK tuohon hintaan varsinkin tässä markkina tilanteessa.
Toimiiko sulla etuvaihtaja ihan ok?
Nyt on pyörä haettu. Painaa L-kokoisena polkimien kanssa 11,9 kg. Kaikki oleelliset osat ovat Shimanoa, toki alkupään mallistoa: Etuvaihtaja Acera, takavaihtaja Deore. Liipaisimet ovat Alivio-mallia. Keskiö on kierremallinen, sen merkistä en ole varma. Navat myös Shimanoa, HB-TX505. Ja tosiaan 2x9-vaihdesysteemi on, kun sitä edellä arvailtiin.
XXL suosittaa L-kokoa 180-190-senttiselle, ja mielestäni kooltaan ei ole ainakaan yhtään liian suuri, kuski on 190-senttinen, pitkäjalkaista mallia.
Rengastilaa on muuten todella reilusti, kokeilin vanhasta maastopyörästä kiekkoa suoraan (QR kun on), ja eteen sujahti hienosti 2,0" Specialized Fast Trak LK -kumilla. Takana menee kiekko paikalleen, mutta painaa etuvaihtajaan, eli ajaa ei voi. Rungon puolesta tilaa vielä jää.
En ehtinyt vielä oikein kunnolla ajamaan, mutta siinä vähän tietoa spekseistä sun muusta, jos joku tuota harkitsee että ostaako vai ei. Yhtäkkiä tuntuu, että aika hyvä diili tuo oli ale-hinnalla n. 500 Eur.
Edit: niin, ja jarrut olivat Shimano BR-MT201.
Toimiiko sulla etuvaihtaja ihan ok?
Kyllä etuvaihtaja toimii, mutta oli jotenkin jäykkä vielä eilen. Takana vaihteita ei tahtonut saada millään toimimaan hyvin, jos ne sääti kohdilleen isommalla eturattaalla niin pienempää eturatasta käyttäessä takavaihteet oli ihan pielessä, pomppi miten sattui. Koen osaavani säätää vaihteet kohdalleen tavallisissa Shimano-pyörissä. Kävin pyörän kanssa eilen XXL:ssä ja valitin viasta, mekaanikko sielläkin aikansa syytä etsi, lopulta vaihtoi takavaihtajan vaijerin jolla ongelma ratkesi. Pyörässähän menee rungon sisällä vaijereita, mekaanikko epäili että vaijerit oli asennettu kulkemaan ristiin jolloin vaihtajien vaijerit hankasivat ja haittasivat toistensa toimintaa.
Ettei olisi samasta ilmiöstä sinulla kyse? Vähän harmittava vika tuo oli, mutta asiallisesti tuli XXL:ssä kuntoon.
Toinenkin vika oli, oli yksi ketjun lenkki saanut jostakin iskun eikä liikkunut kunnolla, rissapyörien ylitse kun ketju kulki niin piti ääntä. Sekin korjattiin samalla.
Minulle sanottiin, että etuvaihtajan vika johtuu siitä, että polkimien vieressä olevat metallikiekot oli väärissä paikoissa. Piti kuulemma olla 2 vasemman polkimen vieressä kun taas minun pylrässäni oli 1 oikealla ja 1 vasemmalla. Etuvaihtajan vika ratkesi, kun metallikiekot asennettiin vasemmalle puolelle. Takavaihteiden säädöt tjsp on kuitenkin vielä huonosti, koska skippaa vaihteita.
Onko sulla polkimien vieressä olevat ~1mm kiekot molemmat vasemmalla puolella? Xxl:n myyjä sanoi, että tehtaalla olisi rakennettu pyörät väärin ja kaikissa pyörissä on metallikiekkoja 1kpl/poljin. Puhuikohan myyjä ihan puutaheinää?
Minulle sanottiin, että etuvaihtajan vika johtuu siitä, että polkimien vieressä olevat metallikiekot oli väärissä paikoissa. Piti kuulemma olla 2 vasemman polkimen vieressä kun taas minun pylrässäni oli 1 oikealla ja 1 vasemmalla. Etuvaihtajan vika ratkesi, kun metallikiekot asennettiin vasemmalle puolelle. Takavaihteiden säädöt tjsp on kuitenkin vielä huonosti, koska skippaa vaihteita.
Onko sulla polkimien vieressä olevat ~1mm kiekot molemmat vasemmalla puolella? Xxl:n myyjä sanoi, että tehtaalla olisi rakennettu pyörät väärin ja kaikissa pyörissä on metallikiekkoja 1kpl/poljin. Puhuikohan myyjä ihan puutaheinää?
hollowtech2 keskiössä yleensä ainakin vedon puolella on 1 prikka vähemmän. Onhan se mahdollista että tehdas josta fillarit on tilattu on kasannut väärin. Xxl:n huolto sitten joutuu vaihtamaan prikat oikein päin.
hollowtech2 keskiössä yleensä ainakin vedon puolella on 1 prikka vähemmän. Onhan se mahdollista että tehdas josta fillarit on tilattu on kasannut väärin. Xxl:n huolto sitten joutuu vaihtamaan prikat oikein päin.
Onpas kirjavaa käytäntöä, minulla on nimittäin kaksi prikkaa oikealla puolella (siis vedon puolella), vasemmalla ei yhtäkään. Onkohan se nyt väärin?
Eipä ole, jos kammet pyörivät samalla etäisyydellä takahaarukan alaputkista. Noilla rinkuloilla vähän tuotakin pystyy säätämään.
Nyt on näköjään specsit ilmaantuneet tuonne sivuille:
PÄÄKOMPONENTIT
– Runko: WHITE SC AL R
– Haarukka: WHITE SC AL
– Etunapa: Shimano HB-TX505
– Takanapa: Shimano FH-TX505
– Vanteet: WHITE TD20 32h
– Jarrut: Shimano BL-MT201/BR-MT200
– Renkaat: Continental Double Fighter III 700x37C 66TPI
– Renkaiden koko tuumina: 28
– Paino: 11,8 kg koossa M/19'' mukaan lukien polkimet
VOIMANSIIRTO
– Vaihteiden lukumäärä: 18
– Etuvaihtaja: Shimano Alivio FD-T3000-2-TS3
– Takavaihtaja: Shimano Deore RD-M592-SGS
– Vaihdevivut: Shimano Alivio SL-M3100-2L/R
– Takapakka: Shimano CS-HG200-9, 11-36T
– Kampisarja ja keskiö: Shimano FC-MT210-2, 46/30T (175 mm)
– Ketju: KMC X9 NPGY
– Polkimet: WHITE Trekking PP 9/16"
OHJAUS
– Satula: WHITE ControlSeat Comp
– Satulatolppa: WHITE ControlPost Comp 27,2 mm
– Ohjaustanko: WHITE ControlBar Lite 68 mm
– Ohjainkannatin: WHITE ControlStem Pro 31,8 mm
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.