PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ison miehen fillari



jepuli
14.08.2021, 14.12
Pitäisi saada fillari, joka kestäisi ajamista. Ongelma lienee se, että kuski on tässä tapauksessa 195-senttinen ja 150-kiloinen mörkö.

Taustaa: Edellinen uudehko fillari oli 3-vaihteinen käytetty Oiva, joka ei tällaista ukkoa montaa viikkoa kestänyt, vaan takanapa kirjaimellisesti levisi kesken työmatkan. Toisen takanavan jälkeen pyöräliikkeessä oltiin sitä mieltä, että kuski nyt yksinkertaisesti painaa liikaa. Ostin sitten auton.

Sitä ennen on tullut ajeltua erilaisilla ja eri-ikäisillä armeijan fillareilla, joista osa on kestänyt enemmän ja osa vähemmän. Runkoja on välillä taittunut, mutta niitä on hitsailtu tai hankittu uusia.

Nyt tässä kuitenkin osana muutakin elämäntaparemppaa haluaisin fillarin työmatka-ajoon. Työmatkaa olisi 15 kilsaa suuntaansa, mikä nyt menis ihan mukavasti päivinä, jolloin duunissa ei tarvitse autoa.

Speksit olis seuraavat:
1. EI mikään armeijafillari tai 1-3 -vaihteinen ratkaisu. Vaihteissa pitäis olla sen verran liikkumavaraa, ettei kepeät ylämäet käy niin polville.
2. EI sähköfillari, koska kunnolliseen ei nyt ole varaa.
3. Pyörän pitäis kestää tällainen reppu selässä hyvinkin 160-kiloinen hahmo ja muutenkin rungossa sais olla 195-senttiselle ulottuvuutta.
4. Hinta mieluiten alle tonnin - tai käytettynä reippaasti alle tonnin.

Siksi tässä suosituksia kyselen, että ei nyt kiinnostaisi taas pistää satasia fillariin, joka laukeaa kahden viikon kuluttua. Jos jollakin olis tällaisesta kokemuksia, niin vinkkejä saa heitellä!

Kollinjoki
14.08.2021, 14.35
Täällä aiheesta juttua:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62537-Fatbike-maastopyörä-joka-kestää-150kg

Konalla tosiaan mm. monessa maastopyörässä painoraja kuskille 136 kg. Jos fillarin on tarkoitettu kestämään maastossa tuon painoisen kuskin, niin ehkä nätisti ja maltillisesti tietä pitkin ajellen se saattaisi kantaa 150 kiloisenkin?
edit. Niin ja teräsrunkoisia malleja katselisin ensisijaisesti.

TERU
14.08.2021, 15.20
Iso pyörä isolle miehelle, lokareita ja tarakkaa näihin haastava asentaa, tosin ei oiken isoa kokoa heti
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=3076
Kaupasta voisi löytyä muitakin miesten pyöriä.

velib
14.08.2021, 18.28
Fillaritorissa näyttäisi olevan XL-kokoinen Kona Unit vajaan tonnin. Sen luulisi kestävän kaupunkiajoa. XXL-koko voisi olla vielä parempi mutta harvasta pyörästä saa niin isoa kokoa.

jepuli
14.08.2021, 22.50
Kiitos hei vinkeistä! Enpä huomannut tuota Kollinjoen mainitsemaa ketjua..

Ekana yleensä on ratkennut mulla joko takanapa tai kammen laakerit. Tietty pinnoja menee helposti, kun leikkaa mutkaan yhtään rajummin.. :) Sit vanhemmissa fillareissa pystyputki kammen juuresta on toinen vakiopaikka - eli ilmeisesti polkemisesta tulee sen verran keinuvaa rasitusta juuri tuohon kohtaan, että putki murtuu siitä heti hitsisauman yläpuolelta hissukseen.

Kollinjoki
15.08.2021, 00.58
Fillaritorissa näyttäisi olevan XL-kokoinen Kona Unit vajaan tonnin. Sen luulisi kestävän kaupunkiajoa. XXL-koko voisi olla vielä parempi mutta harvasta pyörästä saa niin isoa kokoa.

Tässä saattaisi olla optimaalinen vaihtoehto.

Voimansiirtoahan (ja polvia) voi vielä säästellä käyttämällä kevyempää välitystä.

TERU
15.08.2021, 12.37
Selasin kerran ruotsalaista pyöräkirjaa, siinä varoitettiin nousemasta pyöränselkään vauhdissa jalkaa heilauttaen satulan yli, samoin samalla tavalla poistuloa. Väitettiin rasittavan runkoa kiekkojakin ja kuskillekin vaaralliseksi.

Tuota tapaa onkin tullut vältetyksi. Raskas voimakas kuski varmasti rasittaa kyseisiä juttuja jo ajaessaankin.