Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Talviajo sähköpyörällä



talho
11.08.2021, 08.47
Tarkoitus olisi hankkia sähköpyörä työmatkalle talveksi, Shimano ja Bosch kuitenkin ilmoittavat että yli 10 asteen pakkasessa ei tulisi ajella. Minkälaisia kokemuksia täällä on sähköpyörällä ajamisesta talvella? Pyörää en saa lämpöiseen säilytykseen talvella, mutta akunhan saa aina mukaan. Canyon neuvoi että pyörää tulisi myös säilyttää +10 tai lämpöisemmässä.

izmo
11.08.2021, 08.56
Antaa mennä vaan.. ajoin viime talvena - 18 kelissä tunnin ja sitten pyörä sisälle viltin alle :eek:

kyytimies
11.08.2021, 09.47
Itse olen ajanut just talviajoon hankittua sähkäriä 3500 km talvisin, eikä bosch tekniikka ole protestoinut. Kylmin keli on ollut yli 20 astetta pakkasta. Sähkis on mainio talvipyörä, pukeutuminen helpottuu, voi lähteä niissä kamoissa missä on jo lähtiessä lämmin eikä ui hiessä perillä.

Lähetetty minun moto e(7i) power laitteesta Tapatalkilla

jpuu
11.08.2021, 09.52
Akku ei tietenkään pidä älyttömän kylmästä. Aina plussaa jos sen saa lämpimään esim. työpäivän ajaksi. Muuten sähköt toimivat myös pakkasella, ainakin Shimano ja miksei muutkin.

Santtu75
11.08.2021, 09.57
Itse hankin viime alkutalvesta sähköfätin (Bosch Gen4 tekniikalla) ja joku vajaat 1000km tuli talviajoa harrastettua, talvimaastopoluilla yms.
Kylmimmillään kelit oli siellä 15-20 pakkaa-asteen paikkeilla.
Kyllähän sitä esim. akun range tippuu huomattavasti kun pakkasta alkaa olemaan enemmän ja muutenkin tuntuu että pyörä ”jäykistyy” mutta en usko että isompia ongelmia pitäisi tulla.
Akkuhan ei tosiaan saisi ladata kylmänä, mutta senhän tosiaan kun ottaa sisään lämpiämään ja sitten sen lämmettyä lataa, niin ongelmaa ei pitäisi siinäkään olla.

JarskiAi
11.08.2021, 10.16
Ja jotta pyöräkin pääsisi edes joskus kuivumaan jäästä ja lumesta, niin olisi sekin hyvä välillä käyttää lämpimässä. Kokeilin viime talvena -20 pakkasessa ajella töihin 30km niin oli jo liian extremeä. Akku hyytyi tietysti matkalla. Lyhyempi matka menee kyllä. Pukeutuminen oma taiteenlajinsa sitten.

Ajelen siis kesät talvet fatbikellä jossa shimano e7000

Suiza
11.08.2021, 10.38
Kaksi talvea olen ajellut Shimano 8000 koneella varustetulla maasturilla, normaalisti 3-4 lenkkiä viikossa ja 10-60km/lenkki. Oli keli mikä tahansa. Ei ole ollut mitään ongelmaa. Pyörää säilytän tallissa, jossa +5. Yleensä lataan akun asunnossa, mutta toisinaan tallissa. Rangeen en ole huomannut pakkasella olevan käytännön vaikutusta, koska akku on vähintään +5 lähtiessä ja sehän kehittää lämpöä purkautuessaan ajossa kuitenkin. Kesällä tulee ajettua pääosin lihasvedolla. Mutta juurikin talvella pakkasessa, jossa pyörän vastukset lisääntyvät ja toisaalta paksussa lumessa on sähkäri mukava, kun sarvesta saa sopivasti lisäpotkua, jos rupeaa puuduttamaan liikaa.

Jami2003
11.08.2021, 10.46
Viime talvena kylmin keli oli -30 astetta missä ajelin reilun tunnin lenkin. Pyörä oli +10 asteisessa tallissa. Ei mitään ongelmia, virtaakin riitti helposti pitemmäksi aikaa kuin tarkeni :)

talho
11.08.2021, 10.52
Hyvä tietää että talvikelilläkin pääsee, viime talven ajoin luomupyörällä mutta jonkin verran hanki hidastaa matkantekoa joten siksi haluaisin sähköpyörän ensi talveksi. Töissä saan pyörän lämpöiseen työpäivän ajaksi, joten kyllä se usein pääsee sulamaan. Ihmetyttää vain nuo valmistajan kommentit talviajosta. Lainaus Shimanon sivuilta:

"Jos akku on ladattu kylmässä (enintään 5 °C lämpötilassa), toimintasäde täydellä latauksella lyhenee. Vaikutus on tilapäinen: kun akku ladataan huoneenlämmössä, toimintasäde palautuu normaaliksi. Kylmällä ajaminen ei vahingoita akun kuntoa pysyvästi, mutta vaikka haluaisitkin, alle -10 °C pakkasilla ei kannataisi ajaa."

Viime talvenakin kuitenkin tuli kovillakin pakkasilla sähköpyöriä vastaan joten taitaa olla vain vastuunsiirtoa asiakkaalle. Melko huonoa teknologiaa kuitenkin isolta valmistajalta jos ei kestä pakkasta, luulisi nykyautojenkin hyytyvän jos sähköosat nykyään eivät kestäisi pakkasta.

MRe
11.08.2021, 10.58
^Ei ne sähköautojen akutkaan pakkasia kestä. Sen vuoksi niissä on lämmitys. Eikä kestä muukaan tekniikka. Kunnon pakkasilla (-30 ja alle) alkavat iskunvaimentimet antautumaan ja muoviosat ovat kuin lasista tehdyt.

Sähköpyörä kestää pakkasta siinä missä normipyöräkin jos vain akku on säilytetty lämpimässä. Enkä välttämättä suosittele jossain kolmenkympin pakkasessa lyömään turbomoodia päälle heti kotipihassa, vaikka mieli tekisikin. Ensin ajaa moottorin lämpöiseksi ennen kuin alkaa repimään.

Moottoria ja akkua lukuunottamatta muut komponentithan ovat samoja ja esimerkiksi iskarit kestää mitä iskarit kestää.

Nixuu
11.08.2021, 11.24
Ajelen sähköpyörällä läpi vuoden, melkeinpä joka ikinen päivä. Hyvin toimii sähköpyörä vaikka olisi -27 pakkasta (kylmin mitä täälläpäin on nyt ollut talvella). Tuntuu oikein mukavalta ajella noissa lämpötiloissa, eli varsinkin naaman suojaamiseen kannattaa panostaa. Joku + 40km/h aiheuttaa jo sellaisen viiman, että parta jäässä ) Toki pyörässä on sisäänrakennettuna akulle lämmitys. Voin puhelinsoftalla määritellä missä lämpötilassa akun haluan pitää (tällä hetkellä +11c) eli kun akun lämpö laskee alle tuon, käynnistyy lämmitys, se on portaattomasti säätyvä (lämmityksen teho) ja pitää lämmöt tuossa +11-12c välillä. Näin ei haittaa kun pyörä on työpäivät ulkona pakkasessa.

Ilman lämmitystä akku olisi pakkasen puolella töistä lähtiessä ja esim regen jarrutus (moottorilla jarrutus) ei toimisi.

Lisäksi näytössä on lämmitys, eli lcd näyttö toimii hyvin ja numerot päivittyvät nopeasti vaikka olisi kuinka kylmä. Ilman lämmitystä lcd näyttö menee käyttökelvottomaksi pakkasella kun näytön nestekiteet jäätyy ja näytön päivitys hidastuu hidastumistaan.

Ramzez
11.08.2021, 14.01
Riippuu käyttöolosuhteista. Jos kyseessä on hupiajo silloin tällöin lämpöisestä lämpöiseen, niin ei aiheuttane mitään muita ongelmia pakkasessa kuin se, että akun viilentyessä toimintasäde voinee tippua. Jos pyörän säilytys on pakkasessa, niin silloin ensisijaisesti riittää, että akku säilytetään sisätiloissa lämpimässä. Jos tarkoitus on ajaa säännöllisesti esim. työmatkaa talvella, niin kovempia pakkasia isommat ongelmat aiheuttaa todennäköisesti nollakelin molemmin puolin sahaavat lämpötilat, mikäli pyörää ei voi siinä välissä sisätiloissa lämmittää. Muutaman kerran olen ajanut Bosch-vetoisella sähkärillä lähes -30C pakkasessa, mutta ongelmia ei ole ollut. Kovan pakkasen aiheuttamat lieveilmiöt yhdistävät kuitenkin kaikkia pyöriä ja mm. muoviosien kanssa kannattaa olla hieman varovaisempi, saattavat murtua pakkasessa, jos käsittelee pyörää huolimattomasti. Ja kuten joku jo aiemmin mainitsi, lähtisin rauhallisesti liikenteeseen sellaisella pyörällä joka on ollut kovassa pakkasessa pidemmän aikaa, vaikka akku olisikin ollut lämpimässä.

jalkkis
11.08.2021, 14.11
Joo, viime talven ajoin hupilenkkiä sähkärillä (Bosch Active Line Plus) säännöllisesti. Pyörä oli kylmässä varastossa mutta akku sisällä. Ei mitään ongelmia. Sen verran sokerista olen, että kylmimmät kelit olivat siinä -15 kulmilla.

Itse en raijaisi pyörää jatkuvasti sisään-ulos, ellei pyörä oikeasti ehdi lämmetä ja kuivua sisällä. Työpäivä (8h) lienee kyllä jo ok.

Dude
13.08.2021, 10.56
Pari talvea sitten poika ajoi koko talven E8000 Shimanolla kouluun eestaas. 5km per suunta. Kerran oli joku -25 ja akku riitti just ja just tohon eestaas matkaan... Lähtö lämpöisestä varastosta, pyörä päivä koulun pihalla pakkasessa. Eli kyllä se kylmä "vähän" saattaa rangea syödä...

Suiza
13.08.2021, 11.07
Pari talvea sitten poika ajoi koko talven E8000 Shimanolla kouluun eestaas. 5km per suunta. Kerran oli joku -25 ja akku riitti just ja just tohon eestaas matkaan... Lähtö lämpöisestä varastosta, pyörä päivä koulun pihalla pakkasessa. Eli kyllä se kylmä "vähän" saattaa rangea syödä...

Selvähän se on, että akun seistessä -25 pakkasessa tunteja range häviää. Kannattaisi ottaa akku sisälle, niin range on sama kuin kesällä.

MRe
13.08.2021, 11.12
^Noissa tapauksissa olisi ulkoinen akku poikaa. Eiköhän sen saisi koulussakin johonkin lämpimään päivän ajaksi.

ruuduntakaa
13.08.2021, 11.23
Paljonko mahtaa syödä akun käyttöikää jos pakkasessa säilyttää 8h päivisin, akku ei kai tykkää jos purkaantuu kylmänä?

Mullahan on ens talvena edessä akkurumba 4krt/vko ton Levon kanssa, siinä kanssa varmaan "mielenkiintoinen" työmaa. Poishan akku ei lähde kuin kaatamalla pyörän kyljelleen.:rolleyes:
Pyörä siis ulkona työpäivän ajan.

ebike-harrastelija
14.08.2021, 08.59
Paljonko mahtaa syödä akun käyttöikää jos pakkasessa säilyttää 8h päivisin, akku ei kai tykkää jos purkaantuu kylmänä?

Mullahan on ens talvena edessä akkurumba 4krt/vko ton Levon kanssa, siinä kanssa varmaan "mielenkiintoinen" työmaa. Poishan akku ei lähde kuin kaatamalla pyörän kyljelleen.:rolleyes:
Pyörä siis ulkona työpäivän ajan.TL;DR - jos akku liki tyhjä, niin ei kannata jättää pitkäksi aikaa pakkaseen. Muutoin ei kait mitään dramaattista tapahdu.

"Temperature effect on Li-ion battery"
https://electricbike.com/forum/forum/knowledge-base/batteries-aa/55746-temperature-effect-on-li-ion-battery

Itse kyllä vien aina akun mukanani, koska on suhteessa arvokas pyörän osa ja ilman sitä fillarivaras saa akuttoman sähköfillarin :)



Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

ruuduntakaa
14.08.2021, 09.36
Tuolla sanotaan:
Avoid discharging when pack is below 40F /-4C

Bizline
14.08.2021, 10.38
Viime talven ajelin Shimanon E7000:lla pahimmillaan -35 asteen pakkasessa työmatkaa. Akku sisällä lämpimässä ja pyörä ulkona. Ei mitään ongelmaa.

ruuduntakaa
14.08.2021, 10.51
Viime talven ajelin Shimanon E7000:lla pahimmillaan -35 asteen pakkasessa työmatkaa. Akku sisällä lämpimässä ja pyörä ulkona. Ei mitään ongelmaa.

Ei siinä olekaan ongelmaa. Näin mäkin tein.
Nyt oli kyse siitä jos akku on sen työpäivän ulkona.
Eli akku on esim -20 asteinen ja alkaa purkautumaan kun lähdet ajelemaan kotia.

MRe
14.08.2021, 11.11
^toi selviää sitten kokeilemalla. Itse ainakin lataisin akun kotoa lähtiessä täyteen ja duunipäivän jälkeen varovasti ecolla liikkeelle, kunnes akku ehtii lämmitä.

ruuduntakaa
14.08.2021, 11.17
^toi selviää sitten kokeilemalla. Itse ainakin lataisin akun kotoa lähtiessä täyteen ja duunipäivän jälkeen varovasti ecolla liikkeelle, kunnes akku ehtii lämmitä.

Kyllä mulla on suunnitelmissa viedä akku aina sisälle työpäivän ajaksi jos pakkasta reilummin kuin mainittu -4 , vaikka irroittaminen vähän työläämpää onkin.

Kunhan pohdin asiaa.

MikkoJTS
18.08.2021, 12.05
Onko kukaan kokeillut, tai onko mitään estettä, käyttää akkukotelossa esim. noita kädenlämmittimiä (https://www.motonet.fi/fi/tuote/5503098/Heat-Factory-kadenlammitin-24-kpl). Ei ehkä jokapäiväiseen työajoon ole kovin kustannustehokasta, mutta harrastelijalle joka käy vaikka kerran/pari viikossa ajelemassa pakkasilla. Akkukotelonhan voi lisäksi vaikka eristää vaikka solumuovilla jotta lämpö pysyy akulla? Nuohan antaa lämpöä vaikka 10h lenkille.

JarskiAi
18.08.2021, 12.24
Onko kukaan kokeillut, tai onko mitään estettä, käyttää akkukotelossa esim. noita kädenlämmittimiä (https://www.motonet.fi/fi/tuote/5503098/Heat-Factory-kadenlammitin-24-kpl). Ei ehkä jokapäiväiseen työajoon ole kovin kustannustehokasta, mutta harrastelijalle joka käy vaikka kerran/pari viikossa ajelemassa pakkasilla. Akkukotelonhan voi lisäksi vaikka eristää vaikka solumuovilla jotta lämpö pysyy akulla? Nuohan antaa lämpöä vaikka 10h lenkille.Löytyy myös uudelleenkäytettäviä https://www.matkavaruste.fi/fi/p80587-lifesystems-kadenlammittimet-uudelleen-kaytettavat-2kpl-paketti-5031863424509.html?tduid=129986ff0ab37954f032ecea4 0cad03e&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affilate&utm_campaign=Delupe+FI+-+Google+Shopping+%28CSS%29


Ja luulisi auttavan. Sehän on sellasta mutuilua, että auttaako vai ei. Ei varmaan haittaakaan ole.

ebike-harrastelija
18.08.2021, 18.41
Joo, tuo on kyllä ollut life saver kun saanut akun kyljestä virtaa kännykkään. Melkomoinen varavirtapankki [emoji1]

Mut mahtaako kauheasti auttaa jotkut 5V x 0,5A = 2,5W läpyskät akun kotelon pinnalla? Vaikka olisi kääritty folioon tms. Ite sanoisin, että jos akun ottaa lämpimästä ennen ajoa pyörään kiinni ja ajelun jälkeen takaisin lämpimään, niin no worries.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Pietro
18.08.2021, 19.14
Minulla on Bosch Gen3 moottorilla varustettu pyörä. Ajelin 28 -30 asteen pakkasissa 6 km työmatkaa.
30 asteen pakkasilla pyörä hyyty 100 m ennen työpaikkaa. En ole varma hyytykö pyörä näytön hyytymiseen vai moottorin.
En hoksannut katsoa. Työnsin vain pyörän lämpimään varastoon ja lampsin toimistolle.


Töistä lähtiessä ei koskaan ollut ongelmia kotiinpäin mentäessä.

Alemmilla pakkasilla ei mitään ongelmaa.

Lattasin akkua vasta kun se oli lämmennyt huoneen lämpöiseksi.

Nixuu
18.08.2021, 21.01
Itse käytän kaverina vielä neopreenikäärettä. Akun USB on itsellä 2A mallia. Ostin 5W lämmitinmaton AliExpressistä, joka yhdessä kääreen kanssa pitää pakkasillakin akun lämmön jossain 15 asteen tietämillä.

Koko projektille tuli hintaa 25€. 250W hörhöjen kannattaa pysyä tällaisista DIY-hommista kaukana. Menee liian monimutkaiseksi.

Miten todensit akun (kennojen lämpötilan)? Itsellä on akussa sisällä 4 lämpöanturia (plus bms:n fettien ja balansointivastusten anturit), jotka kennojen väleissä, eli saan tarkkaan kennojen lämpötilan tietooni. Lisäksi pyörässä on rungon sisällä (akkukotelossa, istuinkolmiossa, lämmitysvastuksissa, moottorissa jne) lämpötila-anturit.

Akku on tosiaan rungon sisällä ja eristetty hyvin. Viima jne ei siis pääse siihen puhaltamaan. Minulla on lämmitysvastuksia 70w edestä, nämä on vielä akun kokoisissa alumiinilevyissä (tasaamassa lämpöä isommalle alalle). Olen säätänyt lämmittimen pitämään akun +11c. Ja siinä se oli täsmällisesti kun 8 tunnin työpäivä päättyi viime talvena. Lämmitys tietysti portaattomasti ohjattu, ja näen lämmityksen tehon puhelimestani.

Ei se tuota 70w käytä melkeinpä koskaan, mutta 5w ei myöskään laske (paitsi kun akku on hyvin lähellä tavoitelämpötilaa). Siksi epäilen tuota 5W ja +15c lämpöä. Varsinkin jos ulkona on -27c ja akku ulkona 8h.

https://img.aijaa.com/m/00589/15000241.jpg (https://aijaa.com/i3XWHJ)

Travelkicking
18.08.2021, 21.27
Fätillä on miellyttävää ajaa lumisemmallakin kelillä. Töissä en käynyt kertaakaan fillarilla (vain 7 km per sivu). En ole kovin luottavainen, kun tuosta saa helposti kovinkin monta osaa irti. Kaikki pitäisi viedä kaappiin joka kerta - ei kiitos. Witt eSumo Brosen T-drivella ja akku 417 wh. Akku on ollut yllättävän riittoisa ainakin alimmalla avustustasolla. Ainoa ecotaso on luomu, tourilla ajellaan. Laturi on varsin vaatimaton, vain 1,3 A. Hyvin on kuitenkin tultu toimeen. Verkkis ei taida enää myydä ko. laitetta. Ihmettelen kovin, Pyörän toimintasäde ilmoitettiin kovin alhaiseksi - 40-50 km, mitä ei vastaa ainakaan minun käyttöä. Talvella lyhyin matka avustuksen loppumiseen oli 69 tai 71 km. Käyttäjissä on hyvinkin paljon eroja.

Kuminauha
19.08.2021, 08.27
Taas tämäkin bloodfest käynnissä kiina vs länsitekeleet.

Enemmän itteä talvikäytössä huolettaa noi iskarit ja voimansiirto kun niitä ei ihan avaimella saa irti pyörästä lämpimään.

Nufan
23.09.2021, 14.29
Mitäs suojauksia kannattaisi liittimille tehdä talvella, jos pyörää seisottaa ulkona ja akku on sisällä.
Ajattelen tälläistä scenaariota, että lunta tulee vaakatasossa 30cm päivän aikana ja pyörä katoksen alla lumituiskussa.

Pyöränä on Spessun turbo levo comp ht siinä tuo akun poisto jättää avoimen kourun ja johto jää roikkumaan vapaasti.

https://assets.specialized.com/i/specialized/95121-50_LEVO-HT-COMP-29-REDWD-SMK_FDSQ?bg=rgb(241,241,241)&w=1600&h=900&fmt=auto

Kuminauha
23.09.2021, 16.54
Joku pyöräpeite?

MRe
23.09.2021, 16.58
^Kokopeite olisi varmaan helpoin järjestely. Tai sitten värkkää jostain trikoo-kankaasta tuohon alaosaa suojan.

Takamisakari
23.09.2021, 17.14
Neopreeninen akunsuoja. Itsellä taitaa olla Fahrer-merkkinen melko pitkä suoja mikä tod näk toimii tuossakin.

Mr_W
23.09.2021, 18.11
Akun liittimille on saatavilla Boschille Pin Cover (https://www.amazon.com/Bosch-Battery-Contact-Pin-Cover/dp/B01MXUSRMN), joka suojaa vähän. Ehkä sellainen löytyy muillekin merkeille?

Kuminauha
24.09.2021, 10.05
https://www.rosebikes.fi/nc-17-connect-motor-cover-30-transportation-protector-for-e-bike-engines-2690016?product_shape=schwarz&article_size=Standard

Tällänen vois kans toimia?

Nufan
24.09.2021, 10.08
Tuollainen neopreenisuoja voisi olla näppärä.
Unohtui mainita, että tarve pitää pyörää ulkona on työpaikalla, niin kokopeite on pois suljettu.
Muutoinkin tuon pyörämallin akun irroitus ja kiinnitys aiheuttaa ylimääräistä puuhaa, kun on kuusiokoloavaimella ruuvattava läpipultti akkukiinnityksenä.

Kuminauha
24.09.2021, 10.23
Miksi se kokopeite on poissuljettu?

Nufan
24.09.2021, 10.43
Ihan vaan ylimääräisen säätämisen vähentämiseksi.

JarskiAi
24.09.2021, 11.03
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/36313/nddfj/M-Wave-E-Protect-Wrap-akkusuoja ? Suojaa ehkä ajossakin pahimmalta viimalta.

Nufan
24.09.2021, 13.37
Tuollainen perus akkusuoja ei tulekaan muuten riittävän alas. Akun kun irroittaa pyörästä on tuo aukko lähes keskiön alla.
Toi Kuminauhan ehdottama moottorisuoja voisi olla toimiva.

ruuduntakaa
06.10.2021, 18.50
Paljonko mahtaa syödä akun käyttöikää jos pakkasessa säilyttää 8h päivisin, akku ei kai tykkää jos purkaantuu kylmänä?

Mullahan on ens talvena edessä akkurumba 4krt/vko ton Levon kanssa, siinä kanssa varmaan "mielenkiintoinen" työmaa. Poishan akku ei lähde kuin kaatamalla pyörän kyljelleen.:rolleyes:
Pyörä siis ulkona työpäivän ajan.

Vastaan itselleni kuvan muodossa.
Akkurumba saa siis jäädä pl. ne ihan kylmimmät päivät.


Spessun akku:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211006/1506cbfe115b88f07a2fcaf3b68fbe6c.jpg

Muoks: ja akunpoisto testattu, lähtee melko vaivattomasti pois kun vain nostaa Levoa hiukan takarenkaasta. Ei paha homma laisin.

markoka
30.10.2024, 19.06
Sähköpyöriä ollut jo aika pitkään myös talvi käytössä, niin onko kellään käytännön kokemusta miten pakkanen vaikuttaa akun käyttöikään? Tuossa yllä Spessun akussa on sallittu säilyttäminen ja käyttö aika kovassakin pakkasessa, mutta monessa yhteydessä tästä varoitellaan. Onko varoittelut aiheettomia, jos ei anna akun tyhjentyä pakkasessa? Itsellä käytössä Giant Talon e3+ ja tarve olisi säilyttää pyörää pakkasessa työpäivän ajan.

Smo
30.10.2024, 22.40
Pahinta olisi akun lataus pakkasella mitä ei kannata edes kokeilla. Kai se purkukin kylmänä vähän rassaa mutta yhtälailla säilöntä lämpimässä 100% latauksessa ja periaatteessa täyteen latauskin jos alkaisi maksimaalista ikää tavoittelemaan.

tri-nisti
31.10.2024, 17.26
Koko viime kylmän talven oli Bosch CX4 päivittäisessä ajossa ja koulupäivän ajan ulkona. Pakkastahan oli täällä kunnolla, -30 viikkosotalla. Ei ongelmia eikä havaittavaa muutosta akun toiminnassa.

Kiituri
31.10.2024, 21.47
Kunhan et ainakaan lataa pakkasessa.

jpuu
01.11.2024, 09.21
^Ei taida edes onnistua vai onko joku kokeillut lähteekö lataamaan kylmää akkua.

harald
01.11.2024, 10.32
BMS:än pitäisi kyllä estää moiset, mutta ei ole mitään takeita että edes kalliit BMS:ät noin toimisivat suoraan laatikosta. DIY akustojen BMS:t voidaan toimittaa -20 °C asetuksella. Luulisi että nämä pyörän akut ovat OK, mutta milloinkaan ei ole akku suostunut olemaan latautumatta minulla vaikka oli suoraan ulkoa kun joskus kokeilin. Ehkä ajon aikana kehittyy niin paljon lämpöä että kennot eivät ole pakkasella?

Jos lataa pakkasella kennot kuulemma vaurioutuvat paljon ja nopeasti, joten olisin huomannut jos jotain olisi tapahtunut.

Pitäisi oikeasti kysyä Shimanolta onko heidän akuissaan alilämpösuojaa. Arvaan että eivät välttämättä edes tiedä itsekään.

Kiituri
01.11.2024, 11.54
https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures
"plating of metallic lithium occurs on the anode during a sub-freezing charge that leads to a permanent degradation in performance and safety."

markoka
01.11.2024, 18.29
Mukava kuulla, että käytännön kokemuksia löytyy ja niiden perusteella säilytys pakkasessa ei ole niin haitallista mitä saattaisi kuvitella. Minulla tarve seisottaa pyörää pakkasessa on vain työpäivän ajan ja tällöin lataukselle ei ole tarvetta. Kotona pyörä on aina lämpöisessä tallissa, missä myös akku ladataan.

Katselin Giantin ohjekirjan vielä läpi ja kyllä sieltäkin löytyi käytön ja säilytyksen aikaiseksi pakkasrajaksi -20 kuten Spessun akussa yllä.

Pushead
01.11.2024, 20.37
https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures
"plating of metallic lithium occurs on the anode during a sub-freezing charge that leads to a permanent degradation in performance and safety."

Erikoinen tieto, kun kuitenkin sähköautoja yleisesti ladataan sekä ajetaankin pakkaseella. Ymmärtääkseni pyörien akuissa on saman tyyppiset akkukennot mitä autoissakin käytetään.

Copilot
01.11.2024, 20.43
Erikoinen tieto, kun kuitenkin sähköautoja yleisesti ladataan sekä ajetaankin pakkaseella. Ymmärtääkseni pyörien akuissa on saman tyyppiset akkukennot mitä autoissakin käytetään.
Sähköautoissa on yleisesti akun lämmitys.

harald
01.11.2024, 21.02
Voi olla samoja kennoja, voi olla ettei. Arvaan että sähköpyörissä on Li-Ion 18650 kennoja yleisesti, autoissa voi olla LiFePO4, NMC, LTO mitä vaan.

Pushead
01.11.2024, 21.08
Sähköautoissa on yleisesti akun lämmitys.

Joo, paremmissa alkaa jo olemaan lämmitys akulle. Kuitenkaan lämmitystä ei käytetä peruslatauksessa kuten kotipihassa yöllä. Talvisin akun lämpötila pysyy usein koko matkan pakkasen puolella esimerkiksi tyypillisen työmatkan ajan.

Pushead
01.11.2024, 21.16
Voi olla samoja kennoja, voi olla ettei. Arvaan että sähköpyörissä on Li-Ion 18650 kennoja yleisesti, autoissa voi olla LiFePO4, NMC, LTO mitä vaan.

Tesla käyttää pelkkää Li-Ion kemiaa, ja yleisesti juuri 18650 kennoja.

kmruuska
01.11.2024, 21.33
Tesla käyttää pelkkää Li-Ion kemiaa, ja yleisesti juuri 18650 kennoja.

Paitsi niissä malleissa joissa on LFP-akku. Ja tietty Li-Ionia löytyy myös koossa 21700.

Pushead
01.11.2024, 21.46
Paitsi niissä malleissa joissa on LFP-akku. Ja tietty Li-Ionia löytyy myös koossa 21700.

Ok, pikaisella kuukletuksella löytyi tuollainen tieto että käyttäisi pelkkää Li-Ionia, oli sitten varmaan väärää tai vanhentunutta tietoa. Mutta ei oleellisesti muuta itse asiaa, eli auojen Li-Ion akut kestää yleisesti pitkään vaikka niitä ladataan ja ajetaan pakkasessa.
Mitenköhän pitkään tämän https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-paljon-ajettuja-sahkoautoja-ei-ole-viela-paljon-liikenteessa-taksiyrittaja-ari-on-ajanut-teslalla-744-000-kilometria-tallaisia-mutkia-on-tullut-matkaan/58c83da9-1d51-418e-aa86-d1e70bda16a8 taksin Li-Ion 18650 akku olisikaan kestänyt jos sitä ei olisi tuhottu lataamalla pakkasella. Nyt kesti vain 600tkm. Tässä siis ei ole kyse mistään Tesla-fanituksesta, on vaan sopiva ja yleinen esimerkkisovellus akuista.

Bosch muuten käyttää uudessa juuri julkaistussa "Gen5" tekniikassa 21700 kennoja.

Bndit
01.11.2024, 22.05
Fillarin akkulaturit on suunniteltu sisäkäyttöön, niitä tuskin on suunniteltu käytettäväksi pakkasella. Ne kuumenee todella paljon eli ei sovi oikein lumihankeen. Toisaalta parempi noudattaa valmistajan ohjeita kun internetin…

Pushead
01.11.2024, 22.44
Fillarin akkulaturit on suunniteltu sisäkäyttöön, niitä tuskin on suunniteltu käytettäväksi pakkasella. Ne kuumenee todella paljon eli ei sovi oikein lumihankeen. Toisaalta parempi noudattaa valmistajan ohjeita kun internetin…

Ei sovi laturi kesällä vesilammikkoon, tämäkin varmasti useimmille aukeaa ihan normaalilla järjenkäytöllä, mutta muistutetaan kuitenkin!

Bosch ohjeistus suosittelee lämmintä akkua, sekä ilmoittaa akussa olevan sisäinen anturi joka sallii lataamisen akun sisäisessä lämpötilassa 0-40 °C.
Erikseen myös kielletään pyörän säilyttäminen muualla kuin varjossa tai "viileässä huoneessa". Jos kaikenlainen hätävarjelun liioittelu tuntuu omalta jutulta, ehkä kannattaa olla erityisen huolestunut kesäkäytöstä.

Edit, lisäillään tähän myös Shimanon suositus. Päivittäiskäytössä akkua ei saa säilyttää pyörässä ulkona mikäli lämpötila on alle +10°C.
"during the winter months you must move the battery inside if temperatures are likely to drop below 10°C – even if the bike has to remain outside. This applies whether you are riding your bike daily or storing it for the winter period"

Pekka H
01.11.2024, 23.55
Ei sovi laturi kesällä vesilammikkoon, tämäkin varmasti useimmille aukeaa ihan normaalilla järjenkäytöllä, mutta muistutetaan kuitenkin! Ehkä kannatta olla erityisen huolestunut talvikäytöstä.

Shimanon suositus. Päivittäiskäytössä akkua ei saa säilyttää pyörässä ulkona mikäli lämpötila on alle +10°C. Suomeksi editoimani quote: Talviolosuhteissa ( pakkanen / kylmä ja kostea ) säilytä akku lämpimässä ja kuivassa paikassa.

Myös sähköpyöräsi moottoreineen tykkää olla kuivassa paikassa jotta elektroniikan komponentit pysyvät kunnossa.

Neuvoja sähköpyöräilijöille (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/huoltovink.php) joten avaa linkki rohkeasti ja tutki tarkkaan koko sivu jos olet kahden vaiheilla mm. siitä kannattaako ebike jättää talveksi pihalle vai säilyttää kuivassa lämpimässä paikassa :p

Lisätietoa akuista (https://batteryuniversity.com/articles)

Pekka H
02.11.2024, 00.28
Onko kellään käytännön kokemusta miten pakkanen vaikuttaa akun käyttöikään?On kokemusta.
Naapurin äijä piti kylmässä ulkorakennuksessa koko talven sähköpyöräänsä ja akkua.

Keväällä akku oli sökö ja oli vaikea saada uutta akkua mistään ja lisäksi oli melekosen kallis operaatio saada pyörä liikkeelle myös sähköavusteisena.

Nykyään säilyttää lämpimässä paikassa akkua ja pyöräänsä. Pääsee ajelemaan silloin kun haluaa (myös talvella)

Kiituri
02.11.2024, 08.39
Fillarin akun laturi ei osaa aloittaa lataus pakkasessa erittäin pienellä virralla kuten auto osaa. Akku voi ladata pakkasessa kunhan virta on todella pieni. Vasta kun akku vähän lämpiää, virtaa voi nostaa.
Sähköautoissa akkua lämmitetään, jos ei etukäteen pikalatausta varten niin ainakin latauksen aikana. Katsokaapa mittaustuloksia auton latauksista kun -20 asteinen auto pannaan laturiin kylmiltään. Kyllä kestä ennen kuin latausvirrat alkaa nousta. Ensialkuun kyllä menee jopa 10kW tehoa mutta se menee akun lämmitykseen ja vasta jonkin ajan päästä alkaa akkun mennä sähköä.

Näin estetään metallisen litiumin muodostuminen.

markoka
03.11.2024, 12.08
On kokemusta.
Naapurin äijä piti kylmässä ulkorakennuksessa koko talven sähköpyöräänsä ja akkua.

Keväällä akku oli sökö ja oli vaikea saada uutta akkua mistään ja lisäksi oli melekosen kallis operaatio saada pyörä liikkeelle myös sähköavusteisena.

Nykyään säilyttää lämpimässä paikassa akkua ja pyöräänsä. Pääsee ajelemaan silloin kun haluaa (myös talvella)

Minkä merkkinen pyörä ja akku? Oliko pyörä siis koko talven käyttämättömänä tuolla kylmässä ulkorakennuksessa? Jos näin oli niin tämä on vähän eri asia kuin tuo työpäivän ajan ulkona seisottaminen.

hece
16.12.2024, 11.55
Specialized Tero X 4.0:n noin 500 Wh akku ei suostunut latautumaan kun nostin muutaman asteen pakkasesta suoraan sisälle laturiin, vilkutteli akun valoja ja googlaus kertoi vikakoodiksi lämpötilan. Hetken lämmittyään latautui normaalisti. Eli ainakin Specializedilla tämän akun BMS estää pakkasessa latauksen. Noin 15 asteen pakkasella (pyörä ja akku kylmässä varastossa) tehoa oli rajoitettu reippaasti. Mittari näytti max 100W kun normaalisti menee max 200-300W samalla moodilla ja ajolla. Myös ohjainlaakeri alkoi jumittamaan, mikä ei tietty sähköihin liity.

Kuminauha
16.12.2024, 13.46
Itekki huomas tänään samalla pyörällä kun akku oli unohtunut kylmään, että ei oikein samalla tavalla irronnut tehoja jyrkässä lumisessa ylämäessä, kuin normaalisti. Itellä tässä on 710Wh versio.

Smo
16.12.2024, 14.07
Specialized Tero X 4.0:n noin 500 Wh akku ei suostunut latautumaan kun nostin muutaman asteen pakkasesta suoraan sisälle laturiin, vilkutteli akun valoja ja googlaus kertoi vikakoodiksi lämpötilan. Hetken lämmittyään latautui normaalisti. Eli ainakin Specializedilla tämän akun BMS estää pakkasessa latauksen. Noin 15 asteen pakkasella (pyörä ja akku kylmässä varastossa) tehoa oli rajoitettu reippaasti. Mittari näytti max 100W kun normaalisti menee max 200-300W samalla moodilla ja ajolla. Myös ohjainlaakeri alkoi jumittamaan, mikä ei tietty sähköihin liity.

Ihan hyvä että estää, miinuksen puollella olevan akun lataus on varmaan pahinta mitä noille voi tehdä.

Kuminauha
17.12.2024, 10.45
Spessun akussa on kylkeen kätevästi printattu, että lataus min +0C, käyttö ja säilytys min -20C. Tosiaan ihan hyvä että estää väärinkäyttöä toi BMS.

hece
17.12.2024, 11.12
Spessun akussa on kylkeen kätevästi printattu, että lataus min +0C, käyttö ja säilytys min -20C. Tosiaan ihan hyvä että estää väärinkäyttöä toi BMS.
Lieköhän alle -20C käyttö estettykin? Nyt havaintoja että -15 asteessa maksimiteho ~100 W, ja -8 asteessa ~300 W näytön mukaan. Lämpimässä olen nähnyt noin 400 W maksimilukemia. Voi olla että avustus tosiaan loppuu -20 asteessa. Pyörä Tero X 4.0, moottori 2.0E jolle ilmoitettu 50 Nm vääntöä ja akku 530Wh.

Suiza
18.12.2024, 07.19
Ei lopu avustus Shimano EP8 / E8000 koneissa ainakaan ennen -32c. Polkemistuntumalla avustus on samalla tasolla kuin +20 asteessa. Tämä kommentti koskee pyörää ja akkua, jotka lähtevät +5 asteisesta tallista ja ajo kestää 1-3 tuntia.
Käytännössä kuski hyytyy ennen kalustoa, kovassa pakkasessa.

hece
18.12.2024, 13.31
Tuossa tapauksessa akku pysyy varmasti lämpimämpänä (tai vähemmän kylmänä) kuin ulkoilma, mutta vaikea sanoa kuinka paljon.

Tänään tuli lisää talviajon haasteita. Latasin akun sisällä, ja laitoin akun kiinni kylmässä talvehtineeseen pyörään ennen lähtöä. Ensimmäinen muutaman kilometrin pätkä kauppaan meni hyvin, mutta varttia myöhemmin ei pyörään enää tullutkaan virtaa. Näytön taustavalo vain jää vilkkumaan. Ei auttanut vaikka käytti akkua irti, näyttöön jäi taustavalo päälle. Jätin pyörän akku irti lämpimään miettimään tekemisiään ja poljin toisella pyörällä töihin. Ilmeisesti tässä Specialized MasterMind TCD -yksikössä on oma akku jonka tehtävä on yhdistää pääakun virrat käyttöön, ja joka ladataan pääakusta. On mulle epäselvää voiko TCD:n akkua ladata kyljessä olevasta USB-C -liittimestä. Katsotaan tilannetta illalla uudestaan.

Kuminauha
18.12.2024, 15.24
Mun käsittääkseni se näytön liitin on vain muiden laitteiden latausta varten, voin kyllä olla väärässäkin.

Bndit
18.12.2024, 15.53
Diileri saa päivitettyä pyörän siitä, muuta toimintaa sillä ei ole.

Pekka H
20.12.2024, 00.59
Minkä merkkinen pyörä ja akku? Oliko pyörä siis koko talven käyttämättömänä tuolla kylmässä ulkorakennuksessa? Jos näin oli niin tämä on vähän eri asia kuin tuo työpäivän ajan ulkona seisottaminen.En nyt muista merkkiä, olisko ollu Tunska tai Helkama muttei sillä ole väliä koska kaikissa nykypyörissä on Li-ion akut jotka reagoivat samalla lailla pakkaseen.
Pitää paikkansa että on ihan eri asia pitää puolitäyteen ladattua akkua -20 asteessa päivän pari kuin 3-4kk

Lähde. Battery univercity com (https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures) Osio: alimmat ja ylimmät lataus ja purku lämpötilat eri akkutyypeillä.
Käytä kääntävää selainta jos kolmas kotimainen ei taivu.

Pekka H
21.12.2024, 21.48
Eilen kävin pikku pyörälenkillä ja valokuvasin sekä videoin konserttia Seinäjoen uudella torilla paljain käsin tietysti.:rolleyes:
On se paikka vaan niin tuulinen ja luotaantyöntävä talvipakkasella. Taisi olla joku -14° C ja se tuuli oli raakaa.

Kotiin päästyäni näpit olivat pahiten jäässä vaikka normihanskojen päällä vielä lämpimät nahkakintaat.
Muualle ei viima niin pahasti purrutkaan.

Ps. tekoälyllä laatimiani kuvia: http://www.sivustot.net/e/img1/oai.html

JormaKaleviKaikentietää
26.12.2024, 23.27
Ei lopu avustus Shimano EP8 / E8000 koneissa ainakaan ennen -32c.
Mulla on EP8 moottorila ja Simplon akulla pyörä kylmässä varastossa. Viime talvena kylmin ajokeli oli -41°C ilman ongelmia. Akku oli aina kaksi päivää pyörässä kiinni pakkasesta riippumatta lyhyessä työaikamuodossa (TAM37 8h) Yövuorojen jälkeen neljä päivää sisällä. ST Unlockerin mukaan akun kunnosta 96/100% jäljellä. Tuossa samassa se on jössöttänyt puolitoista vuotta kun pyörä on ollut käytössä 11/2021 lähtien, n. 6500km ajettuna.
Tietenkin nuo päälläpysymiset ja pakkasenkestot on tapauskohtaisia. Jotkut Shimanon huonolla käynnistysnapilla ei lähde päälle kun ilma menee pakkaselle. Vaimon pyörässä olen käyttänyt akkua paikoillaan talvisin muutaman kerran ja aina pyörä on käynnistynyt vaikka siinä on tuo huono virtanappi. Siihenkin on tainnut tulla joku päivitys millä pakkasenkestoa on parannettu. Vaimon pyörää ei ole päivitetty kertaakaan.

V-P.V
03.01.2025, 15.41
Itsellä kaikissa sähkäreissä integroidut akut ja eristetty mutta lämmittämätön pieni autotalli.
Päädyin ratkaisuun jossa asensin talliin 2kw rakennuslämmittimen joka on liitetty lämpötilan mukaan kytkeytyvään pistorasiaan.
Tarkoitus ei ole pitää tallia koko ajan lämpimänä, vaan pahimpien pakkasjaksojen aikana suojata akkuja ja latureita jäätymiseltä.
Laskeskelin että halvempaa tuollainen puolikylmä talli tuutata tarvittaessa nopeasti nollaan isommalla teholla kuin pitää jatkuvasti peruslämpöä pienellä teholla.
Kovia ja pitkiä pakkasjaksoja on kuitenkin täällä etelässä aika harvassa.

Smo
04.01.2025, 22.43
On kokemusta.
Naapurin äijä piti kylmässä ulkorakennuksessa koko talven sähköpyöräänsä ja akkua.

Keväällä akku oli sökö ja oli vaikea saada uutta akkua mistään ja lisäksi oli melekosen kallis operaatio saada pyörä liikkeelle myös sähköavusteisena.

Nykyään säilyttää lämpimässä paikassa akkua ja pyöräänsä. Pääsee ajelemaan silloin kun haluaa (myös talvella)

Todennäköisesti akku olisi säilynyt talven ihan hyvin jos sitä ei tyhjentäisi joko akun BMS tai fillari.

Kuminauha
12.01.2025, 09.39
1700km ajettu ja nyt jo toinen pinnan pettänyt nippelin juuresta takakiekosta turbo tero x:ssä. Kevyt kuski ja kaupunkiajoa. On kyllä tehty jostain muovailuvahasta noi nippelit. Osasyy varmaan kyllä tää katujen suolaus.


Spessu sanoo että ei kuulu tämmöset takuun piiriin.

Zykkel
12.01.2025, 15.35
1700km ajettu ja nyt jo toinen pinnan pettänyt nippelin juuresta takakiekosta turbo tero x:ssä. Kevyt kuski ja kaupunkiajoa. On kyllä tehty jostain muovailuvahasta noi nippelit. Osasyy varmaan kyllä tää katujen suolaus.
Spessu sanoo että ei kuulu tämmöset takuun piiriin.

Ei kai ole alumiini nippelit? Tuossa tapauksessa pitäisi koko kiekko rihdata uudestaan, vaikka olisikin messinki nippelit.

Smo
12.01.2025, 16.09
Halvemmaksi tulee kun hajoaa nippeli eikä kiekko

pyorahullu
12.01.2025, 17.46
Tyhmä kysyy. Onko nippeli se josta pinnaa kiristetään?

Pushead
12.01.2025, 20.15
1700km ajettu ja nyt jo toinen pinnan pettänyt nippelin juuresta takakiekosta turbo tero x:ssä. Kevyt kuski ja kaupunkiajoa. On kyllä tehty jostain muovailuvahasta noi nippelit. Osasyy varmaan kyllä tää katujen suolaus.


Spessu sanoo että ei kuulu tämmöset takuun piiriin.

Olis mielenkiintoista kuulla Spessun peruste takuun eväämiselle. Talvisella pyörätiellä ajaminen ei ole tuotteen normaalia käyttöä? Tai nippeleiden katkeaminen on "ns normaalia kulumista"?


Tyhmä kysyy. Onko nippeli se josta pinnaa kiristetään?
Juuri se
https://www.cykelkraft.fi/media/catalog/product/cache/1/image/74bba6f65adf875ca0644363d646988a/1/d/1d46f8f4c4ba24d3320859510169ba5e.JPG

Kuminauha
12.01.2025, 20.26
En tiedä mistä matskusta noi nippelit on tehty, tuntuu että pinna/nippeli murtuu aina siitä kierteen juuresta. Varmaan alumiiniset nippelit kun tuolla tavalla napsuu. En tosiaan oo iha varma kumpi pettäny, pinna vai nippeli, ku tänään sen vasta huomasin enkä tiedä koska se on mennyt ja siinä en kattonu tarkemmin. Ainakaan mikään nippelin osa ei oo enää pinnassa kiinni. Nippeliä silti syytä ku teräspinnan kanssa syöpyy se teräskin kun suolavellin kanssa tekemisissä.

Ja mitä tulee "kiekon hajoamiseen" niin eihän siinä paljoo muuta hajoavaa ole kuin pinnat ja nippelit, ainakaan näin kaupunkiajossa. Toki voihan se navankin sisusta hajota. Ja kyllä se nippelin hajoaminen aika kallis on. Pitää irrottaa rengas, teippi, irrottaa pakka jos sen vetopuolelta mennyt, onkia kehän sisälle jäänyt osa pois, asentaa uusi pinna ja nippeli, rihdata kiekko. 50€ aina tuosta joutuu kärsimään, kun ei itellä oo rihtauspukkia eikä muutenkaan taitoa siihen.

Zykkel
12.01.2025, 21.19
En tiedä mistä matskusta noi nippelit on tehty, tuntuu että pinna/nippeli murtuu aina siitä kierteen juuresta. Varmaan alumiiniset nippelit kun tuolla tavalla napsuu. En tosiaan oo iha varma kumpi pettäny, pinna vai nippeli, ku tänään sen vasta huomasin enkä tiedä koska se on mennyt ja siinä en kattonu tarkemmin. Ainakaan mikään nippelin osa ei oo enää pinnassa kiinni. Nippeliä silti syytä ku teräspinnan kanssa syöpyy se teräskin kun suolavellin kanssa tekemisissä.

Ja mitä tulee "kiekon hajoamiseen" niin eihän siinä paljoo muuta hajoavaa ole kuin pinnat ja nippelit, ainakaan näin kaupunkiajossa. Toki voihan se navankin sisusta hajota. Ja kyllä se nippelin hajoaminen aika kallis on. Pitää irrottaa rengas, teippi, irrottaa pakka jos sen vetopuolelta mennyt, onkia kehän sisälle jäänyt osa pois, asentaa uusi pinna ja nippeli, rihdata kiekko. 50€ aina tuosta joutuu kärsimään, kun ei itellä oo rihtauspukkia eikä muutenkaan taitoa siihen.

Tuskin se teräspinna antaa periksi. Kun on noilla kilsoilla jo kaksi kertaa pettänyt, niin on oletettavaa että se jatkuu jos ei jotain tehdä. Kun spessu ei kerran ota vastuuta, niin melkein jää ainoaksi vaihtoehdoksi vaihtaa nippelit perinteisiin messinkisiin. Itse olen useita valmiita kiekkoja eri kaupoista ostanut ja aina sivuutan kiekon jos kasauksessa on käytetty alumiini nippeleitä. Itse nippelihän ei paljoa maksa. Kun olet yhden vaihdosta jo 50€ maksanut, niin uskoisen että muutaman kympin työn lisähinnalla + uudet nippelit saat kiekon kestävämmäksi.

Tässä yksi: Sapim Nippeli 14G - messinki Double Square - musta - Mcarbon (https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/sapim)

Edit, jos on nämä kiekot Roval Traverse Alloy 350 6B (https://www.specialized.com/fi/fi/roval-traverse-alloy-350-6b/p/218346?color=353103-218346) niin pahaa pelkään, että on käytetty alumiini nippeleitä.
Ihan mielenkiinnosta, montako pinnaa siinä kiekossa on?

Copilot
12.01.2025, 22.40
Ostaisin suoraan uuden kiekon. Jos 4.0 malli niin tuossa jotkut kiinanavatkin, jotka ainakin omassa luomuspessussa oli roskiskamaa uudesta lähtien. Turha tuota elvyttää.

Koheltaja
13.01.2025, 06.49
En tiedä miten on Spessun kiekko kasattu mutta oman Giantin kiekot oli kasattu kaikkien oppien vastaisesti, alkaen väärän pituisista ja sähköpyörään ohuista pinnoista. Pienemmän riesan tie oli vaihtaa pinnat ja nippelit kun alkaa taistelemaan takuiden kanssa, nyt toimii.

pyorahullu
13.01.2025, 09.18
Ok. Onko pinna katkennut vai onko nippa murtunut vai onko kierre korkannut. Mulla oli useampi vuosi sitten maantiefillarissa se ongelma että pinnat katkeilivat tuosta taivutuskohdasta, joka on navassa kiinni. Osoittautui että johtui valmistusvirheestä, joka koski yhtä pinnaerää. Vaihdatin kiekkoon kaikki pinnat. Ongelma poistui.

Smo
13.01.2025, 12.39
*Ja mitä tulee "kiekon hajoamiseen" niin eihän siinä paljoo muuta hajoavaa ole kuin pinnat ja nippelit, ainakaan näin kaupunkiajossa. *

Voihan sen ajaa vaikka halki kanttariin.. sellaisiakin nähnyt että nippeli korkannut reiästä ulos ja vanne halki nippelin reiästä pituussuunnassa.

Kuminauha
13.01.2025, 12.53
Edit, jos on nämä kiekot Roval Traverse Alloy 350 6B (https://www.specialized.com/fi/fi/roval-traverse-alloy-350-6b/p/218346?color=353103-218346) niin pahaa pelkään, että on käytetty alumiini nippeleitä.
Ihan mielenkiinnosta, montako pinnaa siinä kiekossa on?

Speksien mukaan jotkut spessun omat navat, dt:n pinnat ja 28 reikäset roval traverse alukehät. Nippeleistä ei oo speksiä. Pitää kysellä mitä maksaisi nippelien vaihto. Oon tässä katellu jos löytys halvalla joku DT H1900/1700 takakiekko fillaritorista. Ainakin edellisessä pyörässä kesti hyvin talviajoa sähkärissä.

Bndit
13.01.2025, 12.54
Spessulla on kyllä hyvät takuut ja toi ei kuulostaa normaalilta kulumiselta, mun mielestä. Riippuu varmaan tietenkin onko vanteita rihdattu ekassa huollossa yms. Mutta tuskin johtuu nipan materiaalista? Mulla on työmatkasähköpyörässä nyt neljättä talvea/vuotta DT Swissin vanteet ihan perusalumiininipoilla eikä mitään onglemia. Kilsoja niillä joku 8000km ehkä. Oli kyllä halpa ja hyvä upgrade, HU1900 vanteet 338€. Alkuperäisitä Shimanon vanteista meni vapari 4000km jälkeen...DT Swissejä ei ole tarvinnut rihdata/huoltaa...ainakaan vielä...

Zykkel
13.01.2025, 14.04
Speksien mukaan jotkut spessun omat navat, dt:n pinnat ja 28 reikäset roval traverse alukehät. Nippeleistä ei oo speksiä. Pitää kysellä mitä maksaisi nippelien vaihto. Oon tässä katellu jos löytys halvalla joku DT H1900/1700 takakiekko fillaritorista. Ainakin edellisessä pyörässä kesti hyvin talviajoa sähkärissä.

28 reikäiset ei ehkä ole Spessulta paras valinta painavaan sähkäriin, varsinkin jos on alumiini nippeleillä.

hece
13.01.2025, 14.34
Ja mitä tulee "kiekon hajoamiseen" niin eihän siinä paljoo muuta hajoavaa ole kuin pinnat ja nippelit, ainakaan näin kaupunkiajossa. Toki voihan se navankin sisusta hajota. Ja kyllä se nippelin hajoaminen aika kallis on. Pitää irrottaa rengas, teippi, irrottaa pakka jos sen vetopuolelta mennyt, onkia kehän sisälle jäänyt osa pois, asentaa uusi pinna ja nippeli, rihdata kiekko. 50€ aina tuosta joutuu kärsimään, kun ei itellä oo rihtauspukkia eikä muutenkaan taitoa siihen.
Aika monta vapaaratasta on tullut vuosien varrella rikottua, myös kaupunkiajossa. Mutta se yhden nippelin vaihto on juuri noin työlästä kuin kuvasit. Tero X 4.0:sta meni yksi pinna poikki kierteen alusta. Nippelit melkein ilmaiset mutta se (oma) työ... keksin arki-illaksi noin 100 mieluisampaa puuhaa. Eipä käynyt mielessäkään että takuuseen voisi mennä. Maastoajossa meni poikki.

Kuminauha
13.01.2025, 19.33
Joo, vein nyt kiekon ostopaikkaan ja käskin vaihtaa kaikki nippelit messinkisiin. Katsoo sitten miten kestää, jos ei ni sitten DT swissiä mikä oli edellisessä sähkärissä monta talvea 28 reikäsenä ilman mitään ongelmia, myös maastossa. Ei ees rihdannu tarvinnu kertaakaan.

Koheltaja
14.01.2025, 06.44
^Toivottavasti ei ole käytetty niitä nippeleitä jotka lukittuu mekaanisesti, tunnistaa siitä että nippelissä kierteen kohdalla on ulkopuolella pieni kuoppa ja kierre painettu kasaan. Tämä tekee sen että nippelin saa kyllä paikalleen mutta kierre leikkaantuu kiinni pinnaan ja sen jälkeen on sattumaa saako nippeliä kierrettyä suuntaan tai toiseen. Näitä kiekkoja ei sitten rihdata missään vaiheessa ja käytännössä ainoa vaihtoehto on vaihtaa pinnat ja nippelit.

Älkää laittako näitä nippeleita kiekkoihin: https://www.sapim.be/nipples/design/secure-lock

hece
14.01.2025, 11.36
Aika monta vapaaratasta on tullut vuosien varrella rikottua, myös kaupunkiajossa. Mutta se yhden nippelin vaihto on juuri noin työlästä kuin kuvasit. Tero X 4.0:sta meni yksi pinna poikki kierteen alusta. Nippelit melkein ilmaiset mutta se (oma) työ... keksin arki-illaksi noin 100 mieluisampaa puuhaa. Eipä käynyt mielessäkään että takuuseen voisi mennä. Maastoajossa meni poikki.
Ja tämän kirjoitettua tietysti meni taas takaa pinna poikki pakan puolelta. Tällä kertaa pamahti paikallaan satulassa istuessa. Pinna katkesi keskeltä kierrettä. Eli ei liene pelkät nippelit ongelma, vaan pinnat selvästi heikkolaatuisia myös.

pyorahullu
14.01.2025, 15.10
Jos ei nippelit kestä ni eiks se oo suunnitteluvirhe. Ei oo huomioitu eri komponenttien lujuusarvoja vaan kasattu niillä osilla mitä sattuu löytymään.

hece
14.01.2025, 15.52
Jos ei nippelit kestä ni eiks se oo suunnitteluvirhe. Ei oo huomioitu eri komponenttien lujuusarvoja vaan kasattu niillä osilla mitä sattuu löytymään.
Specializedin takuuehdoissa on kuitenkin mainittu pinnat kuluviksi osiksi jota takuu ei kata. Eli ei ilman vääntöä taida selvitä. Ja tosiaan tässä tapauksessa pinna katkesi kierteen keskeltä, ei taida olla nippelin vika.

Zykkel
14.01.2025, 16.15
Specializedin takuuehdoissa on kuitenkin mainittu pinnat kuluviksi osiksi jota takuu ei kata. Eli ei ilman vääntöä taida selvitä. Ja tosiaan tässä tapauksessa pinna katkesi kierteen keskeltä, ei taida olla nippelin vika.
Tuo pinna + nippeli on kokonaisuus ja on aika mahdoton tietää juurisyytä pinnan katkeamiseen. Jos pinna + nippeli yhdistelmä pääsee nitkumaan, niin kyllä jompikumpi jossain ajassa antaa periksi. Itselläni on ollut lähinnä halvemman pään alumiini vanteita joissa on keskitason navat, perus 2mm pinnat ja messinki nippelit. Muuten huollan pyörät itse, mutta uudet kiekot rihtautan noin 300km ajon jälkeen tuossa lähi fillarihuollossa à 30€/kiekko. Ei ole onneksi omalle kohdalle ainakaan 10 vuoteen pinnoja tai nippeleitä hajonnut.

Bndit
14.01.2025, 16.42
Ei ole ikinä tullut rihtautettua uusia kiekkoja, vaikka se varmaan kannattaisi, toisaalta ei ole ollut mitään ongelmiakaan. Mutta ajattelin seuraavaksi opetella, ainakin aluksi oikaisemaan vannetta.

Zykkel
14.01.2025, 19.02
^Koneellahan nuo pinnat kiristetään ainakin suuren volyymin halpiksissa. Ammattilaisen tekee tietenkin paremman, mutta ei samaan hintaan. Tämän takia itse vien 300km jälkeen vielä käsin rihdattavaksi. Tässä YouTube video. AFT4: watch the full operation of tightening, stabilizing and truing a bicycle wheel (https://www.youtube.com/watch?v=02bcAjP_Cdk) Näpsäkästi koneelta se käy.

Pushead
14.01.2025, 21.37
Specializedin takuuehdoissa on kuitenkin mainittu pinnat kuluviksi osiksi jota takuu ei kata. Eli ei ilman vääntöä taida selvitä. Ja tosiaan tässä tapauksessa pinna katkesi kierteen keskeltä, ei taida olla nippelin vika.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tavarat/takuu-ja-kuluttajansuoja/

"Takuun piiristä voi sulkea pois esimerkiksi joitain nopeasti kuluvia osia. Tästä huolimatta takuun ulkopuolelle rajattuihin osiin sovelletaan yrityksen lakisääteistä virhevastuuta. Tavanomainen laitteen tai sen osan kuluminen ei kuitenkaan kuulu virhevastuun piiriin."

tai

"Vapautuakseen vastuusta takuunantajan on osoitettava, että vian on aiheuttanut:

-asiakkaan huolimattomuus
-tapaturma, esim. ukkosvahinko
-käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönti
-tavaran vääränlainen käsittely."

Täältä pitäisi löytyä aika monta kokemusasiantuntijaa kertomaan ettei pinnojen toistuva "kuluminen" poikki ole tavanomaista. Kun osassa on valmistus- tai sunnitteluvirhe, eikä kestä normaalia käyttöä, pitää ilman muuta mennä takuuseen vaikka miten listataan kuluvaksi osaksi.

Elder
20.02.2025, 19.10
Ei lopu avustus Shimano EP8 / E8000 koneissa ainakaan ennen -32c. Polkemistuntumalla avustus on samalla tasolla kuin +20 asteessa. Tämä kommentti koskee pyörää ja akkua, jotka lähtevät +5 asteisesta tallista ja ajo kestää 1-3 tuntia.
Käytännössä kuski hyytyy ennen kalustoa, kovassa pakkasessa.


Ajo -18c +tuuli ja ajoviima=-28c Shimano 7000 akku 504wh n.4500km ajettu 4kk vanha ja ladattu n50kertaa.
Renkaat 2.6 ja2.25 Piikkisiat 2.25,2.50bar. paineet. Kelvillä ajoa lunta n.10mm-0mm. Ajo aika 2h 16min. Akku hyyty n.38km kohdalla ja matkaa himaan n.5km. Avustus käytännössä aina Eco muutama ylämäki ja vastatuulen paikka Trail. Mua ihmetyttää kun porukka ajaa tommosissa 32-41c pakkasissa.Olisi hyvä saada vähän noita spekseja pyörästä ja ajo asusteista koska noi yli -20c pakkaset ovat todella haastavia pyörälle ja kuskille. Olen ajellut sähköpyörällä n.6v ympäri vuoden tommoset 12-15.000km. Ekalla sähköp. 18.300km 1akku vaihdettiin n.17.500km oli vielä 88% tehoa mutta ei riittänyt enään 45km lenkkiin talvella. Nykyisellä maasturilla ajettu n.27.000km. Akku uusiksi n.22.000km kun ei pitänyt virtaa. Aina lämpimästä lähtö akku täys ladattu.

Suiza
21.02.2025, 07.28
Ajo -18c +tuuli ja ajoviima=-28c Shimano 7000 akku 504wh n.4500km ajettu 4kk vanha ja ladattu n50kertaa.
Renkaat 2.6 ja2.25 Piikkisiat 2.25,2.50bar. paineet. Kelvillä ajoa lunta n.10mm-0mm. Ajo aika 2h 16min. Akku hyyty n.38km kohdalla ja matkaa himaan n.5km. Avustus käytännössä aina Eco muutama ylämäki ja vastatuulen paikka Trail. Mua ihmetyttää kun porukka ajaa tommosissa 32-41c pakkasissa.Olisi hyvä saada vähän noita spekseja pyörästä ja ajo asusteista koska noi yli -20c pakkaset ovat todella haastavia pyörälle ja kuskille. Olen ajellut sähköpyörällä n.6v ympäri vuoden tommoset 12-15.000km. Ekalla sähköp. 18.300km 1akku vaihdettiin n.17.500km oli vielä 88% tehoa mutta ei riittänyt enään 45km lenkkiin talvella. Nykyisellä maasturilla ajettu n.27.000km. Akku uusiksi n.22.000km kun ei pitänyt virtaa. Aina lämpimästä lähtö akku täys ladattu.

Pyörä on Canyon Spectral:ON CF8 -22, 720Wh akulla. Ajettu noin 4500km. Tälle talvelle ei ole sattunut oikein kylmiä ajoreissuja, olisiko noin -22 ollut maksimit. Edellisenä talvena oli hyvin pakkasia useallakin reissulla. Ajo kesimäärin: lähtö +5 tallista akku täynnä, matkaa 50-60km, kovapohjaista polkua ja pyörätietä. Palatessa akussa virtaa vähintään 2 pykälää jäljellä, ajo kokoajan ecolla, joka säädetty sellaiseksi jossa pyritään jäljittelemään luomupyörän vastusta kesällä ajettaessa, eli melko mieto avustus. En ole mittaillut akun kapasiteettia, en suojaile neopreneilla tms. akkua/runkoa. Kesällä vastaavaan lenkin kulutus ei mielestäni paljon poikkea talvesta, ehkä silloin jää pääosin 3 pykälää virtaa.
Ajovarusteena jaloissa Goretex talviajokengät klosseilla, päällä talvimallin kenkäsuojat. Housuina ohuet hikipuvun housut, paksummat fleece housut, päällä Graftin softshell ajohousut, joiden päällä vielä kesäshortsit. Yläosassa hikipuvun paita, fleece paita ja toppatakki. Käsissä Scot kolmisormihanskat Motonetistä. Ensimmäisenä alkaa palelemaan jalkapohjia klossien kautta johtuvana. Hanskat pitää vaihtaa kuiviin noin puolessa välin, koska hiki kastelee ne ja sitten palelee.
Mikäli mies ei pelaa kunnolla ja syke ei satu nousemaan, voi joutua lisäämään jossain kohtaa ohuen tuulenpitävän kesävälitakin toppatakin alle.
Päässä Core ajolakki ja ohut urheilupipo ja tuubihuivi takaraivolle nostettuna. Naama saatta paleltua kohdista, joihin ajolasi koskee, mutta jos teippaa ne kohdat ihosta, ei palellu.
Tuo ajoviima ei jäähdytä kuin elävää kudosta, pyörä ei tiedä onko se viimassa vai ei.

Kuminauha
21.02.2025, 08.04
Jep, pyörä jäähdy yhtään sen kylmemmäksi, mitä ilman lämpötila on. Sen verran kyllä se ajoviimasta tietää, että se jäähtyy nopeammin nopeammin viimassa.

Benny
21.02.2025, 11.49
Mielenkiintoisena havaintona, kun oma boschin kone meni viime vuonna takuuvaihtoon. Liikkeessä otettiin raportti laitteesta ja siinä näkyi moottorin ja akun kylmimmät käyttölämpötilat. Lukema oli molemmille nollan asteen tuntumassa, vaikka kylmin ajo garminin tietokoneen mukaan oli muistaakseni -22 astetta.

En tiedä millä pyörä nuo lämpötilat mittaa, mutta takuun kannalta se oli hyvä juttu, kun valmistajan puolesta noilla ei vissiin kovin kovassa pakkasessa saisi ajella :D

Kuminauha
21.02.2025, 12.58
Akku ja moottorit lämpiävät kyllä käytön aikana, akun sisäinen resistanssi (kennojen osalta luokkaa 20 mOhm) lämmittää akkua virran kulutuksen mukaan. Moottorissa sama juttu.

Karkeasti laskettuna tuolla 0,020 Ohm tekisi 36V jännitteellä ja 500W moottoriteholla moottori imisi noin 13A virtaa ja lämmittäisi akkua noin 4W teholla.

Noinkin pieni lämpöteho suljetussa "kammiossa" tekee yllättävän paljon.

Elder
22.02.2025, 04.54
Kauanko toi 50-60km lenkki kestää? Mitkä renkaat ja paineet? kyllä mulla ainaki noi pakkas lukemat hyydyttää pyörän että ei rullaa kyllä oikeastaa yhtään. Alamäetkin loivat joutuu polkemaan. Toi ero minkä kerroit kesäkeliin tuntuu kyllä pieneltä koska itse pääsen kesärenkailla tommoset 90-100km.

Koheltaja
22.02.2025, 06.51
Giant tuntuu toimivan pakkasilla samalla tavalla kun lämpimässä tehojen suhteen. Jos lähtee lämpimästä niin range ei mahdottomia putoa mutta jos lähtötilanne akulla on -10 niin karkeasti neljännes 25% lähtee rangesta. Sen verran range putoaa pakkaskelissä että kylmälähdössä ei range riitä töihin ja takaisin, lämpimästä lähdettäessä riittää mainiosti mutta ei juurikaan jää reserviä. Piikkisioilla ajan pääsääntöisesti samoilla avustuksilla kun kesällä eli aika pienillä tehoilla paitsi pitkissä mäissä, tai automaatilla riippuen tilanteesta.

Suiza
22.02.2025, 12.01
Kauanko toi 50-60km lenkki kestää? Mitkä renkaat ja paineet? kyllä mulla ainaki noi pakkas lukemat hyydyttää pyörän että ei rullaa kyllä oikeastaa yhtään. Alamäetkin loivat joutuu polkemaan. Toi ero minkä kerroit kesäkeliin tuntuu kyllä pieneltä koska itse pääsen kesärenkailla tommoset 90-100km.

Tälle talvelle ei ole sattunut oikein kylmiä ajokelejä, mutta edelliseltä talvelta löytyi ainakin yksi pakkasreissu 50.1 km ja aikaa tasan 3 tuntia. Mukana saattaa olla muutama lyhyehkö pysähdys, en muista oliko tolloin autopause päällä?

jalkkis
22.02.2025, 14.13
Mulla on vanha Cube, jossa Boschin Active Line Plus 400Wh akulla. Alla 2,25 ISP:t. 50km / reilu 2h klv-lenkki vie akusta 30-80% pakkasesta ja/tai keliolosuhteista riippuen. Ecolla ajelen ja akku lähtee lämpimästä. Pyörä pihalla. Raskainta yllättäen silloin, kun kelvejä ei ole ehditty auraamaan. Kova pakkanen ei niin hyydytä akkua kuin tuo lumi.

(Nyt on jo kesäkumit alla, kun ei viittiny nastoilla paljailla ajella. Nyt taas on lunta mutta en ole vaihtamassa takas nastoihin.)

Smo
24.02.2025, 13.22
Kauanko toi 50-60km lenkki kestää? Mitkä renkaat ja paineet? kyllä mulla ainaki noi pakkas lukemat hyydyttää pyörän että ei rullaa kyllä oikeastaa yhtään. Alamäetkin loivat joutuu polkemaan. Toi ero minkä kerroit kesäkeliin tuntuu kyllä pieneltä koska itse pääsen kesärenkailla tommoset 90-100km.

Nastat toki rullaa huonommin mutta myös paineet tipahtaa pakkaseen tultaessa jos on lämpimässä renkaat täyttänyt

Santtu75
24.02.2025, 15.25
Nastat toki rullaa huonommin mutta myös paineet tipahtaa pakkaseen tultaessa jos on lämpimässä renkaat täyttänyt

Tuo on totta, likimääräinen laskukaavahan on että rengaspaine laskee 0,1 bar jokaista 10'c kohden ilman jäähtyessä.
Jos tuo pyörän +20´c lämpötilasta ulos -20´c lämpötilaan niin rengaspaine laskee noin 0,4bar.

Veivaaja
25.02.2025, 11.48
Eipä omakohtaista kokemusta, mutta ajajan paino lienee aika merkittävät kulutukseen vaikuttava tekijä? Ainakin kesäkeleissäkin näin on.

harald
25.02.2025, 12.09
Oletettavasti ajajan paino ei merkittävästi muutu vuodenajan mukaan.

Bndit
25.02.2025, 16.12
Itse ajelen talvella aika samanlaisia lenkkejä sähköpyörällä kun kesäisinkin, pääasiassa trail modella aktiivista polkuajoa pakollisilla siirtymillä, jotain 1.5h-3h lenkkejä. Joskus kahvitauolla höystettynä. Pyörä lämpimästä ja keli max. 7 astetta pakkasta, lähinnä jousituksen takia. Ilman lämpötila ei vaikuta juuri ollenkaan rangeen eli sama range about kun kesällä. Sama homma työmatkapyörällä ja sillä ajan kovimmillakin pakkasilla. Rangeen vaikuttaa huomattavasti enemmän tuuli, lumi yms. ja yllättävän paljon akulle kytketty etuvalo maasturissa. Työmatkapyörällä tulee hoidettua muutakin asiointia ja esim. ulkona pakkasessa seisottaminen pari tuntia ei vaikuta oikeastaan mihinkään. Kova pakkanen ja pidempi aika varmaan sit eri asia.