PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vinksahtanut ajoasento kuntoon, miten?

kossi88
10.08.2021, 11.57
Terve!

Kävi niin iloisesti, että nitkautin selän oikein huolella n. vuosi sitten. Nyt elämä palaillut normaaliin, mutta pyöräillessä ei oikeaa ajoasentoa löydy. Poljen n. 200 km/viikko duunimatkaa ja maastot päälle, eli nyt tätä vaivaa on ollut n. 3800 km matkan. Ennen selkäongelmia mitään näitä ei ollut.

Ongelmat ovat siis semmoisia, että vasemmassa polvessa tuntuu ajaessa pirun ikävää paineen tuntua ja ylämäissä paine muuttuu kivuksi. Paine ei helpota enää myöskään pyöräilyn jälkeen. Heti alussa sairasloman jälkeen huomasin, että klossikenkä tuntui vääntävän jalkaa väärään asentoon ja ainut mitä siihen keksin oli kääntää vasemman kengän klossia hieman vinoon. Se ei tunnu vieläkään olevan aivan kohdallaan, mutta omat taidot on siinä asiassa käytetty loppuun (kumpaan tahansa suuntaan kääntäminen aiheuttaa pahemman tunteen väärästä asennosta).

Myös muita ongelmia on tullut. Tuntuu kuin pyöräilisin "vinossa". Vaikea ehkä selittää, mutta ihan kuin pyörä olisi oikealle kallellaan ajaessa. Esim. oikea jalka osuu tankoon pienemmällä liikkeellä, kuin vasen.

Onko kenelläkään kokemusta? Mitä pitäisi yrittää tehdä ja löytyykö jotain asiaan perehtynyttä jäsenkorjaajaa tms.? Onko olemassa edes jotain henkilöä joka pystyisi sanomaan onko tulkintani väärästä ajoasennosta oikean suuntainen?

Olen siis istunut normi fysioterapeutin pakeilla niin paljon, että voin todeta sen olevan hyödytöntä (myös niitä annettuja venytyksiä olen tehnyt :D).

Ongelma ilmenee molempien pyörien kanssa, eli varmaankaan kalustosta se ei valitettavasti ole kiinni.

marco1
10.08.2021, 15.47
Epämääräisten polvivaivojen kanssa on tullut jonkin verran painittua ja tässä muutama ajatus:
- itselläni ei vaihto avopolkimiin auta - niillä tulee poljettua enemmän jalka "väärässä asennossa" joten ovat käytössä vain osan ajasta. Ehkä kokeilemisen arvoinen silti.
- lisäliike klosseihin (vaihto Shimanosta Timeen) auttaa minulla jonkin verran
- fyssarit jo mainittu mutta taas itselläni ITB ja glueus medius -treenaus/venyttely ovat jonkin verran auttaneet
- satulan korkeuden kanssa on tarkkaa, eri kengät jo tuntuu siltä että satulan korkeutta pitää säätää se 3 milliä

Tuossa yllä tuli korostettua omakohtaisuutta ehkä jo liikaa mutta ei minulla ole mikään yksittäinen asia auttanut vaan useamman pienen asian korjausta on vaadittu

kossi88
11.08.2021, 15.29
Kiitos vastauksesta!

Ainakin nuo Timen klossit menee kokeiluun.

marco1
11.08.2021, 16.05
Timen klossit tarvitsee myös Timen polkimet, jos tuosta aikaisemmasta kirjoituksestani jäi epäselväksi.
Tarjouksesta vaikka Time MX2:set halvalla niin pääsee kokeilemaan onko noista apua.

imartika
11.08.2021, 16.45
Maantiepyörään yksi vaihtoehto on myös Speedplayn polkimet, niissä saat säädettyä jalkaterän ”aurauskulmaa” hyvinkin yksilöllisesti. Speedplay zero vaikka esimerkkinä.

mackaiweri
11.08.2021, 16.49
Asiantunteva bikefit tietenkin myös yksi vaihtoehto?

Slatan
14.08.2021, 00.57
Mikä siis oli tämä selän nitkautus? Lihasperäinen vamma eli ns. Noidannuoli vai välilevypohjainen vai joku muu? Ja vuosiko meni että tuli kuntoon? Mitä teit tuon vuoden ajan (liikuntaa/kuntoutusta). Viittaako 88 syntymävuoteen?

mutta aika vaikea tuohon on vastausta ehkä löytää täältä, mutta itse lähtisin selvittämään liikkuvuutta ja lihaskuntoa/-voimaa. Esim puolierojen yms. kautta. Jos ei oma tietotaito riitä, niin hommaa sellainen asiantuntija, jolla on ajatuksia tuohon. Fysioterapeutteja on moneen lähtöön esim. OMT-fyssarit on yleensä pätevämpiä ja lisäksi on naprapaatit, jäsenkorjaajat, kiropraktikot yms.

Huoleton
16.08.2021, 11.49
Jos selkä on vinoutunut niin toinen jalka joutuu kurottamaan polkiessa. Satulan laskemista voi koittaa halvalla.

palikka
16.08.2021, 13.48
Eikö tuon klossiongelman voisi pois sulkea ihan ajamalla normaalilla flättipolkimilla jonkin aikaa.

kossi88
16.08.2021, 14.22
Bikefit foisi olla vaihtoehto. Vähän huolettaa vaan, että jos pyörä säädetään väärälle ajoasennolle, niin pahentaako se vain loppujen lopuksi tilannetta.

Vammana oli nikamahaarakkeen murtuma. 88 on syntymävuosi joo.

Satulan korkeudella olen asiaa yrittänyt hoitaa ja se auttaakin jonkin verran. Samoin flateilla olen vähän ajellut, mutta jostain syystä ne eivät tuntuneet tuovan helpotusta.

Alan varmaankin käymään jossain jäsenkorjaajalla. Varmaan ainut keino löytää sopiva on käydä monella eri, jos ei kerrasta käy tuuri.

El-Carpaso
19.08.2021, 11.56
Toki satula voi edelleen olla liian korkealla, jos esim. takajalka on päässyt jäykistymään. Kannattaa kokeilla kantapäätekniikalla satulan korkeuden säätämistä. Eli polkee kantapäillä ja jos lantiolla joutuu kurottamaan, on satula liian korkealla. Samalla saanee vähän täkyä siitä, onko jalkojen pituudessa / ulottuvuudessa eroa.

Erikoisesti liian matala satula harvoin aiheuttaa ongelmia, mutta liian korkea satula aiheuttaa oireita nopeasti. Omien huomioiden perusteella liian korkea satula mm. aiheuttaa polvikipua aiemmin ja ennemmin kuin liian matala satula. Eli matalan satulan toleranssi on aika iso, mutta satula ei saisi olla juuri yhtään (milliäkään) liian korkealla.

kosminen
30.08.2021, 21.31
Bikefit foisi olla vaihtoehto. Vähän huolettaa vaan, että jos pyörä säädetään väärälle ajoasennolle, niin pahentaako se vain loppujen lopuksi tilannetta.

Vammana oli nikamahaarakkeen murtuma. 88 on syntymävuosi joo.

Satulan korkeudella olen asiaa yrittänyt hoitaa ja se auttaakin jonkin verran. Samoin flateilla olen vähän ajellut, mutta jostain syystä ne eivät tuntuneet tuovan helpotusta.

Alan varmaankin käymään jossain jäsenkorjaajalla. Varmaan ainut keino löytää sopiva on käydä monella eri, jos ei kerrasta käy tuuri.

Bikefitin idea on nimenomaan säätää ajoasento sinulle sopivaksi (tavoitteiden mukaan) ja se on omiaan varsinkin jos ajoasennon kanssa on ongelmia.