PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Autotallin" lattian materiaali

k2x80w
10.08.2021, 09.40
Löytyy autotalli, jossa maalattu lattia ja lattialämmitys.
Autoa tallissa ei säilytetä vaan on esim. pyöränsäilytystä ja huoltoa, trainerilla ajoa.
Talvisin hiihto/lasketteluhuoltoa jne.

Talliin pääsee suoraan asunnosta, eli siellä hiippaillaan myös ilman kenkiä.

Onko kokemuksia jostain muovi/kumi matoista, jotka sopisi moiseen käyttöön?

Mara I
10.08.2021, 09.59
Harjoitusvastus-ketjussa oli tällainen kommentti:

Kommentoinpa vanhaan viestiin, kun Google toi minut tämän keskustelun ja tämän nimenomaisen viestin äärelle juuri samaa asiaa pohtiessani. Koska vastauksia ei ole tullut, enkä oikein muualtakaan mitään löytänyt, niin lähdin sitten sokkona ostamaan ja tämmöisen kannoin kotiin: https://www.puuilo.fi/kramfors-kumimatto-120cm-2m .

Hyvää:
- Edullinen.
- Riittävän iso, mutta halutessaan voi leikata pienemmäksi.
- Pysyy todella hyvin ainakin parketilla paikallaan.
- Suht. koht. ohut, menee pienehköön tilaan kun rullaa huolellisesti (kaupan paketissa rullan läpimitta oli jotain 10 cm).

Huonoa:
- Kumi on painavaa. Tuota rullaa saa jo vähän kantaakin.
- Haisee. Toivottavasti helpottaa ajanmyötä, mutta ainakaan 5h pihalla ei hajua juurikaan vähentänyt.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen. Varmaan 60 euron Wahoon matossa on jotain hintansa edestä parempaa, mutta ei tuollakaan kumimatolla pahasti pieleen mene.

Pari kuvaa: https://www.instagram.com/p/CSUlIvPMXF0/

paaton
10.08.2021, 10.07
Tarkoitat varmaan ihan kokolattiamattoa?

Tuollainen kumimaton haju on ihan jäätävä. En missään nimessä laittaisi tuota isompana palana talliin.

Oikeata materiaalia en osaa suositella, mutta tajuan kyllä mitä tarkoitat. Sellainen jalan alla kivan tuntuinen olisi tosi fantsu pyörätallissa. Halpa eteismatto on taas tosi kova esimerkiksi polvien alla remonttia tehdessä.

MRe
10.08.2021, 10.12
Varmaan kannattaa käydä jossain etolassa kysymässä mitä teollisuudessä käytetään. Yleensä ne on sitten melko lopullisia ratkaisuja, kun niitä ei voi poistaa ilman että piikkaa lattian.

Jos lattia on jo maalattu, niin en tiedä miten se estää sukkasillaan kävelyn. Kysehän on siitä, pidetäänkö tila puhtaana.

Jani Mahonen
10.08.2021, 10.43
Terassimatto voisi olla halpa ja jalalle mukava ratkaisu.

F. Kotlerburg
10.08.2021, 10.55
Ei sinne mitään kokolattiamattoa kannata laittaa. Epoksipinta ja sitten trainerin alle oma mattonsa.

paaton
10.08.2021, 11.00
Ei sinne mitään kokolattiamattoa kannata laittaa. Epoksipinta ja sitten trainerin alle oma mattonsa.

Tietysti trainerin alle aina oma matto.

Tosiaan tuo talvikäyttö taitaa kyllä sulkea kokolattia maton pois.

Laars
10.08.2021, 11.04
Vaikka siellä lattialämmitys onkin, niin kumi/muovimatto ei ole järkevä, koska se ei hengitä.

Leewi
10.08.2021, 11.26
Jos puuilolla mennään, niin esim tollanen vois toimia https://www.puuilo.fi/green-terassimatto-200cm-antrasiitti

k2x80w
10.08.2021, 11.48
Tila on 20m2. Joo hengittävä pitäisi olla jos tarttee tuota lattialämmitystä käyttää...mutta kuitenkin tarpeeksi paksu, että ei mene rullalle ja ala vit*****.

Epoksi kyllä jees, mutta kuivuisi pinta nopeammin jos olis ns hengittävä ja isompi kosteus valuisi maton "alle"...ja taas voisi sukilla mennä.
Lisäksi matolla saisi mukavan akustiikan kun nyt vain betoniseinät kaikuu.

Tällaisesta kokemuksia?
https://rovamatto.fi/kumimatot/ring-kumipaallyste/

tai
https://www.expomatto.fi/messumatto-expoluxe

MRe
10.08.2021, 11.57
^Miten se kosteus kumimaton alle menee? Ja jos menee, niin se yhdistettynä lattialämmitykseen ei kuulosta kovin pitkäikäiseltä ratkaisulta.

Muovimatot liimataan alustaan kiinn. Tai itse en ole kelluvia rakenteita tehnyt muovimatoista.

Mitäs sitten joku laminaatti osittain? Tai klinkkeri? Akustiikkaa kannattaa parantaa laittamalla kattoon ja mahdollisesti seiniin akustolevyjä.

paaton
10.08.2021, 12.01
Onkohan tuo rovamatto veemäinen nostaa pois lattian pesua varten? Tai jos pyörä on aina puhdas sisälle tuotaessa.

Toisena ongelmana näkisin ruuvit. Itse huollan joskus fillaria isolla terassilla, jossa keinonurmi. Vähän ottaa aivoon pieni mutteri, jota ei ikinä löydä putoamisen jälkeen. Tuossa käy ihan samoin.

paaton
10.08.2021, 12.05
Jotain tuollaista messu/parvekematon tapaista itse varmaan katselisin.

paaton
10.08.2021, 12.08
Tai sitten tämä rovamatolta. Käy hypistelemässä noita paikanpäällä?

https://rovamatto.fi/kumimatot/sport-kumipaallyste/

F. Kotlerburg
10.08.2021, 12.19
Jos puuilolla mennään, niin esim tollanen vois toimia https://www.puuilo.fi/green-terassimatto-200cm-antrasiitti
Tuommonen on kyllä mahtava, kun esim. suksia laittaa niin siklausjäte tarttuu iloisesti kiinni. Imee myös kaiken öljyn sun muun paskan tosi kivasti.

JohannesP
10.08.2021, 12.22
Rovamaton rei'itetty varmasti veemäinen siivousta varten ja ei sitä fillarihuoltotilaankaan viitsisi laittaa. Teollisuushommiin tollasia lähinnä laitetaan keventämään askelmaa ja näissä mattoo ei käytännössä ikinä nosteta sivuun (8 kg per m2). Varmasti myös erittäin kallista tavaraa.

Puuilon terassimatto on painon perusteella tukevampaa tavaraa mitä tuo messumatto. Terassimatto ainakin edullista.

Huoltonurkkaukseen sit ehdottomasti muovimattoo minkä saa helposti pidettyä puhtaana. Jos yhdellä matolla haluaa mennä niin kompromisseja pitää tehdä. Ehkä tollanen Rovamaton sport kumipäällysteen tapanen matto voisi toimia parhaiten.

Lattialämmityksen vaikutuksesta ei kokemusta.

JarskiAi
10.08.2021, 12.31
En itse lähtisi laittamaan mitään mattoja. Maalattu lattia kuulostaa jo hyvältä ja se on helppo pitää puhtaana. Talleissa harvemmin on akustisia ongelmia, koska sinne yllättäin kertyy hyllyt täyteen työkaluja, harrastuksiin liittyviä tarvikkeita ja sit sitä roinaa joille ei muutakaan paikkaa keksinyt siinä tilanteessa. Voishan sitä tieten sisustaa vähän mancave henkisesti tauluilla yms. Vaikuttanee akustiikkaan myös?

Marsusram
10.08.2021, 12.48
Eteis- ja käytävä kuramatoissa on kumipinta alla
https://www.puuilo.fi/quick-kaytava-kuramatto-100cm-antrasiitti
Ovat kaistaleina, joita voi laittaa sopiviin kohtiin.
Siklatessa voi kääriä rullalle.

vierringe
10.08.2021, 13.09
Jos alusta on suhteellisen suora ja tasainen, niin koko lattian alalle muovimatto. Niitä on sellaisiakin, jotka voi asentaa irtoasennuksena ilman liimausta, ja mattoja saa myös 4 m leveinä. Riippuu tietenkin tilan muodosta.
Jos matto pitää tehdä useammasta osasta, niin sitten saumat pitäisi hitsata, mikä hieman hankaloittaa työtä.
Nuo ovat sitten tarkoitettu pysyviksi alustoiksi.
Minä laitoin lämpimään varastoon (lattialämmitys) muovimaton ilman liimausta, ja jalkalistat seinille. Hyvin on toiminut ja pysynyt.
Noita ilman liimausta asennettavia mattoja on ainakin Tarkett Oy:llä ja Gerflorilla, varmaan muillakin.

En ole mattomyyjä enkä asentaja https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

Tai sitten se epoksipinnoite...

10.08.2021, 13.26
Itse laittaisin ehdottomasti epoksin. Huoltoalustan ja trainerin alle kumimaton. Pyörää on mukavampi korjata kengät jalassa, kun kuitenkin jotain pudottaa varvaille tai potkasee telineeseen.
Kun ajat ulkona sateessa tai talvella on parempi kuivattaa pyörä epoksilattian päällä.
Trainerillakin ajat varmasti kengät jalassa.

k2x80w
10.08.2021, 13.59
Itse laittaisin ehdottomasti epoksin. Huoltoalustan ja trainerin alle kumimaton. Pyörää on mukavampi korjata kengät jalassa, kun kuitenkin jotain pudottaa varvaille tai potkasee telineeseen.
Kun ajat ulkona sateessa tai talvella on parempi kuivattaa pyörä epoksilattian päällä.
Trainerillakin ajat varmasti kengät jalassa.

Joo siltä tämä vähän alkaa näyttämään, että yksi päällyste ei ole hyvä vaan tekee ensin hyvän lattian ja sitten erilaisilla matoilla omat tilat.
Kellään kokemuksia mitä tuollainen 20m2 tilan epoksipinnoiteet teko töineen maksaa? Lattiaviemäriä ei ole.

pviitane
10.08.2021, 14.04
Mulle lattiamies aikoinaan sanoi, että epoksi on sillä tavalla liukasta, että auto pysähtyy tallin takaseinään.

Laitettiin talliin sitten akryylilattia (akryylibetoni, ilmeisesti). Samaa materiaalia käytetään mm. suurkeittiöissä ja yleisissä suihku- ja saunatiloissa. Nyt talli ei ole autokäytössä vaan pyörähuoltamo-, suksivoitelu- ja suunnistusvarastotilana; jos tila pysyy puhtaana, kävelee tuolla materiaalilla ihan hyvin sukkasillaan tai paljain jaloin.

F. Kotlerburg
10.08.2021, 14.32
Ei oo tainnut lattiamies tietää mistä puhuu tai sitten nuo epoksipinnoitteet on kehittyneet.

Jami2003
10.08.2021, 14.33
Epoksi tai akryyli pinnoite. Ei tuo epoksi mitään luistelukenttää tee. Akryylin ongelma on voimakas haju laittamisen ainana joten jos tila on yhteydessä sisätiloihin laittaisin epoksin.

F. Kotlerburg
10.08.2021, 14.37
Epoksipinnoitteitakin on erilaisia. Osa on toki liukkaita, mutta ei sellaista talliin kannata laittaa.

Jukka K
10.08.2021, 15.58
Tuommoinen epoksi hiutaleilla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210810/b4deb6bb359844413020515a44781791.jpg

Lähetetty minun moto g(8) power laitteesta Tapatalkilla

Tafi
10.08.2021, 18.50
Epoxia laitoin parvekkeen lattiaan 20m2. Kaks kertaa kahta litkua. 300€ oli maalit Vihdin Nummelasta NOR-maalista. Työpalkka voi olla iso koska kuivumisajat.

k2x80w
10.08.2021, 21.30
Eka tarjous töineen ja aineineen 800 euroa.
Kahdessa päivässä hoituu. Kaks kerrosta telaa.

Sent from my YAL-L21 using Tapatalk

Suiza
11.08.2021, 10.26
Epoksi ei hengitä. Jos lattian alusrakenne ei ole kunnossa ja maaperästä nousee kosteutta, siirtyy se epoksin alta pois kohti lämpöä, eli sinne mihin epoksi päätyy(seinät tai muu rakenne). Laatoitettu lattia ilman vesieristettä hengittää ja kestää. Värin ja ulkonäön voi itse valita.

Föhn
11.08.2021, 16.07
Semmoinen huomio epokseihin liittyen että epoksien kymmenistä erityyppistä laatukirjosta löytyy hengittäviä, ei hengittäviä, vesiohenteisia, liuotteettomia, eri kovuusluokkaa, eri kuormituksille, elintarvikekelpoisia, UV kestäviä jne. Noita on aivan helvetisti. Ja kyllä, löytyy myös kosteus ja vesirasituksiin omat lajinsa. Niitä löytyy periaatteessa melkein missä värissä vaan. Löytyy karhennushiekkaa.. löytyy värihiekkaa. Noiden kanssa kun pelaa niin on varaa valita. Hinta on se joka noiden käyttötarpeet enimmäkseen karsii. Itse työhän on nopeaa muutamin rajoittein.

Markus Raatiniemi
11.08.2021, 16.45
Ite alan kohta laittaan betsil käsittely. Pitäis tulla kova helppo käyttöinen cementti pinta. Peittää halkeamat ja ei pölise. Sitten vaan normi vaimon pois heitämä matot sinne.

marco1
11.08.2021, 17.27
Laattalattia tallissa on muuten kiva mutta on hemmetin liukas maantiekengillä ja hiihtomonoilla.

jakkok
11.08.2021, 18.18
Epoksi tai vinyylimatto. Föhnillä ja Vierringellä yllä hyviä speksejä, mitä huomioida.
Itse laittaisin tekstiilipohjaisen vinyylimaton irtoasennuksena ja sopivan leveästä rullatavarasta.

Esim. tällainen, kotoisa:
https://www.taloon.com/vinyylimatto-gerflor-texline-farm-pecan-leveys-4-m

Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla

Föhn
11.08.2021, 18.37
Elastinen polyuretaanilattia on myös yks vaihtoehto. Antaa jalkapohjille lämpimämmän ikäänkuin pehmeän tunnun. Laadusta riipouen on jonkin verran herkempi ottamaan jälkiä mutta niin ne on kaikki 2k lattiat. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Jos tuommoisen tekisin itse, niin laittaisin tallin oven eteen mikropallokarhennuksen lakattuna. Sellainen pieni liukueste siis.

Föhn
11.08.2021, 18.40
Sellaisiakin tekstiilimattoja löytyy missä on ”tarra” maton lattian puolella ja sitten jossa lattiaan telataan eräänlainen liima. Irtoaa kun nostaa mutta pysyy kuitenkin hyvin lattiassa kiinni. Helppo vaihtaa kulumisen johdosta tai jos vaikka haluaa vaihtaa väriä. Metrin kanttiinsa palasilla nakkelee neliöitä aika joutuin.

Oatmeal Stout
11.08.2021, 21.35
Laattalattia tallissa on muuten kiva mutta on hemmetin liukas maantiekengillä ja hiihtomonoilla.
Myös liukuestelaatoilla?

NikHa
19.08.2021, 22.59
Pihinä maalasin 65 m2 at lattian sisäpohjamaalilla, kun sitä sattu jäämään ämpärillinen. Akryylimaali 20l pöntöissä, hinta oli muistaakseni 60e per ämpäri ja maalia meni melkolailla se yks ämpärillinen. Talli lämmin vesikierto lattialämmiyyksellä 2 autolle. Nastat on 3 talven aikana rouhinu maalin pois niistä kohdista missä autot seisoo. Muuten ottanu vähän väriä, mutta eipä tuo autotallissa haittaa. Sen verran tallissa on aina lattialla jotain paskaa, että suksivoiteet lähtee imuroimalla. En ole ainakaan huomannu, että pyörähuoltojen jäljiltä olis läikkiä jäänyt, mutta se on tosiaan autotallin lattia, ettei ihan kauhiasti kiinnosta vaikka läikkiä oliskin, kuhan ei betoni pöllyä.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla