Näytä tavallinen näkymä : Läpiakselin välys
 
 
Antti Salonen
09.08.2021, 18.29
Titaanisessa allroad-pyörässä on ollut sellaista oiretta, että taka-akselin tietämiltä tulee herkästi naksuntaa. Karkeasti siihen tyyliin, että jokaisella kunnon polkaisulla naksahtaa. Jos rasvaan läpiakselin kierteet ja tyven ja vedän akselin momenttiin, ääni pysyy poissa luokkaa 300-400 kilometriä mutta palaa aina takaisin.
Mittasin tarkalla tönärillä, että titaanisen dropoutin reikä on 12,15 mm. Akseli taas on tyvestään jotakuinkin 11,90 mm. Ero on siis aika suuri, ja vähän veikkaan että ääni tulee nimenomaan ei-vetopuolen liikkeestä.
Millä tuo kannattaa korjata? Akselin ympärille jonkinlaista teippiä, esim. PTFE? Vaiko jonkinlaista mietoa tasolukitetta? 
Akselia ei hirveän usein tule irroteltua, mutta kyllähän se pitää taskukokoisilla työkaluilla saada tarvittaessa kenttäolosuhteissa irti.
Antti Salonen
10.08.2021, 14.23
Tilasin vähän järeämmän akselin, josko sillä hiljenisi: https://burgtec.co.uk/product/174mm-x-12mm-1-75mm-pitch-rear-axle/
Rungon mukana tullut akseli on nimetön Maxle-kopio, jossa akselin tyvessä on sileä alumiinipinta. Ehkäpä tuollainen teräs-sahalaita riittää yksinkin pitämään akselin sen verran paremmin paikallaan, että naksunta loppuu.
^onkohan se akselin tyvi alunperinkin ollut sileä? Olisiko "hampaat" voineet kulua pois? Kova titaani vs. pehmeä alumiini?
En usko tuohon akselin välykseen. Ehkä se perä on sen verran löysä, että liikettä muodostuu väkisin. 
Koetitko laittaa rasvaa tai jotain muuta tahnaa akselin laipan ja rungon väliin?
En usko tuohon akselin välykseen. Ehkä se perä on sen verran löysä, että liikettä muodostuu väkisin. 
Koetitko laittaa rasvaa tai jotain muuta tahnaa akselin laipan ja rungon väliin?Varsinkin kun akselin tehtävä ei ole kantaa kuormaa vaan kiristää dropoutit päätykuppeja ja napaa vasten.
Itsekkin veikkaan että sieltä on ne karhennukset hävinnyt kun akseli ollu liian löysällä tai esimerkiksi rasvaa/likaa dropouteissa.
Antti Salonen
10.08.2021, 16.36
En usko tuohon akselin välykseen. Ehkä se perä on sen verran löysä, että liikettä muodostuu väkisin. 
Koetitko laittaa rasvaa tai jotain muuta tahnaa akselin laipan ja rungon väliin?
Joo, nimenomaan akselin rasvaamalla naksunta hiljenee, mutta palaa aina muutamansadan kilsan jälkeen. Tuo rutiini rupeaa tympäisemään ja haussa on siksi ns. lopullinen ratkaisu.
Akseli on tosiaan täysin smooth, mustaksi anodisoitua alumiinia: https://www.dropbox.com/s/symi343nsj5le3l/20210810_152748_HDR~2.jpg?dl=0
Ja haarukka on niin ikään täysin smooth, poislukien pienet kevennyskolot, jotka ei kitkaa tuo yhtään: https://www.dropbox.com/s/qdiyfr21ne5fhn2/20210810_152619_HDR~2.jpg?dl=0
Ja ovat olleet tällaisia ihan uudesta alkaen. Pyörä ei ole kovin montaa kuukautta ollut ajossa, ja akseli on ollut aina vähintään merkatussa momentissa.
On kyllä hienon näköistä koneistettua osaa. Laitoit varmaan rungon valmistajalle jo kysymystä?
Luulen tosiaan, että rosteri ja alumiini elävät tuossa laipan välissä ja nitinä johtuu siitä. Ehkä tuohon olisi jotain parempaa töhnää väliin kun rasva. Liikettähän ei saa tietystikkään pois, mutta äänen ehkä.
 No, ehkä tuo uritettu rikka auttaa jännä, ettei alkuperäinen ole jo tuollainen? Uppoaisiko teräs titaaniin ja tekisi siihen jälkiä?
Antti Salonen
10.08.2021, 21.10
No, ehkä tuo uritettu rikka auttaa jännä, ettei alkuperäinen ole jo tuollainen? Uppoaisiko teräs titaaniin ja tekisi siihen jälkiä?
Aika moni noista näyttää olevan ihan sileitä. Rungon mukana tullut näyttää ihan samalta kuin SRAMin akselit, mutta ilman SRAMin logoa. 
Mutta luulen että se nimenomaan saisi vähän upota haarukkaan, että pysyy napakasti paikallaan.
K.Kuronen
10.08.2021, 23.01
Läpiakseli ei ole tiukka myöskään kiekon napaan, että nakseen aiheuttava liike voi olla myös navan päätyholkkien ja dropouttien sisäpinnan välillä. Mulla oli Kinesiksessä merkkejä pienestä liikkeestä, joka (mahdollisesti) ratkesi vaihtamalla pikalinkullinen läpiakseli pulttiakseliin.
Vanhassa akselissa oli kulumia, joista olisi voinut päätellä notkumista tapahtuneen.
Aika moni noista näyttää olevan ihan sileitä. Rungon mukana tullut näyttää ihan samalta kuin SRAMin akselit, mutta ilman SRAMin logoa. 
Mutta luulen että se nimenomaan saisi vähän upota haarukkaan, että pysyy napakasti paikallaan.
Niin mietin että onko titaanirungon kanssa jokin syy käyttää ainoastaan sileää pintaa. Luulisi että ei. Kuiturunkoon taas ei tuollainen hammastettu varmastikkaan sovellu.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.