Näytä tavallinen näkymä : Sähkökaupunkipyörä
brainsurgery
08.08.2021, 13.42
Vaimo etsii sähkökaupunkifillaria itselleen. Toiveena olisi että siinä olisi valmiina jo kaikki tarvittava ostaessa eli lokasuojat, valot ja tarakka.
Ensimmäisenä tulee mieleen tietenkin Canyon https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/commuter-on/
Mitäs vaihtoehtoja tuolle olisi, jos hintaluokka olisi maksimissaan tuo vähän reilu 3k€?
Canyonin plussaksi menee se että vaimo on 170cm ja itse olen 180cm niin voisin välillä lainata M-kokoista fillaria omaan käyttööni. Samoin tuosta saa ilmeisesti helposti irrotettua myös moottorin, jolloin sillä voisi polkea myös luomuna.
equilibrium
09.08.2021, 03.17
Itsellä ollut hakusessa sähkökaupunkipyörä 17-vuotiaalle, jonka edellinen Spessu pöllittiin lukion pihalta. Käytiin koeajamassa Blixin Avenye ja tykkäsi. Haluttua kerman väriä ei aiemmin ollut saatavilla, mutta pitäisi ens viikolla käydä sellainen hakemassa.
En tiedä mikä on toimituskuvio näillä Suomeen, mutta firmalla on ruotsalainen perustaja, joten luulisi että mielenkiintoa löytyy sen järjestämiselle, jos osaamista ei vielä ole.
https://blixbike.com/products/aveny-electric-city-bike
Albert Einstein, “I believe in standardizing automobiles. I do not believe in standardizing human beings.” - Nor bicycles.
brainsurgery
09.08.2021, 10.53
Itsellä ollut hakusessa sähkökaupunkipyörä 17-vuotiaalle, jonka edellinen Spessu pöllittiin lukion pihalta. Käytiin koeajamassa Blixin Avenye ja tykkäsi. Haluttua kerman väriä ei aiemmin ollut saatavilla, mutta pitäisi ens viikolla käydä sellainen hakemassa.
En tiedä mikä on toimituskuvio näillä Suomeen, mutta firmalla on ruotsalainen perustaja, joten luulisi että mielenkiintoa löytyy sen järjestämiselle, jos osaamista ei vielä ole.
https://blixbike.com/products/aveny-electric-city-bike
Mielenkiintoinen laite. Googlella en löytänyt yhtään myyjää tai tuojaa Eurooppaan. Kerrohan, jos löytyy joku kuvio tälle.
Vaimo etsii sähkökaupunkifillaria itselleen. Toiveena olisi että siinä olisi valmiina jo kaikki tarvittava ostaessa eli lokasuojat, valot ja tarakka.
Ensimmäisenä tulee mieleen tietenkin Canyon https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/urbaanit-sahkopyorat/commuter-on/
Mitäs vaihtoehtoja tuolle olisi, jos hintaluokka olisi maksimissaan tuo vähän reilu 3k€?
.
Heti tuli mieleen Classicbike, niillähän on tuollaisia vaik kui.
https://classicbike.fi/tuote-osasto/sahkopyorat/naisten-sahkopyorat/
equilibrium
09.08.2021, 20.32
Mielenkiintoinen laite. Googlella en löytänyt yhtään myyjää tai tuojaa Eurooppaan. Kerrohan, jos löytyy joku kuvio tälle.
Onko Santa Cruzille kuka maahantuojana Suomessa? Samassa rakennuksessa toimistot Santa Cruzin kupeessa, joten ehkä voisi järjestyä sitä kautta. Me shipataan Serottan fillareita Eurooppaan vaan suoraan itärannikolta, joten en pysty tässä auttamaan varsinaisesti. Kysyn kun käydään paikan päällä, mutta tuntuvat toistaiseksi pyörittävän aika pienellä porukalla asioita eteenpäin, eli voi myös suoraan laittaa kyselyä heille.
Jos esim tarjoutuu korvaamaan https://www.sendmybag.com/ lähetyksen, niin se on varsin kätevä, jos siihen suostuvat.
brainsurgery
09.08.2021, 21.50
Heti tuli mieleen Classicbike, niillähän on tuollaisia vaik kui.
https://classicbike.fi/tuote-osasto/sahkopyorat/naisten-sahkopyorat/
Tässäkin on kiinnostavia vaihtoehtoja.
Travelkicking
10.08.2021, 09.16
Hirmuinen Canyon-vyörytys tällä palstalla. Prismasta saa 300 eurolla pyörän, jolla voi ajaa ilman moottoria. Kalliimmissa riittää, ettei laita virtaa päälle ajoon lähtiessään.
Classicbike voisi itse avautua huoltonsa toimintakyvystä ja/tai kuvioista. Please !
brainsurgery
10.08.2021, 11.10
Tuolta toisesta ketjusta löytyi myös ihan miellyttävän näköinen fillari: https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-hybrid-al-e-step-through-fully-loaded/
Santtu75
10.08.2021, 13.43
Hirmuinen Canyon-vyörytys tällä palstalla. Prismasta saa 300 eurolla pyörän, jolla voi ajaa ilman moottoria. Kalliimmissa riittää, ettei laita virtaa päälle ajoon lähtiessään.
Classicbike voisi itse avautua huoltonsa toimintakyvystä ja/tai kuvioista. Please !
Se että Prismasta 300€:lla pyörän, ei taida kuulua tähän ketjuun yhtään millään tavalla.
brainsurgery
10.08.2021, 14.12
Tässä kun on selaillut eri vaihtoehtoja niin miten ihmeessä suurin osa noista sähköfillareista voi olla noin kauhean näköisiä vehkeitä. Suurimpaan osaan vielä laitettu joustokeulaa mukaan painon maksimoimiseksi.
Houkuttelee kyllä jo ihan pelkän painon ja ulkonäön perusteella Canyon ja Ribble. Niissä on toki painoa säästetty pienemmällä akkukapasiteetilla mutta ihan hyvin riittää jossain eco-moodissa joku yli 50km rangekin normaaliin käyttöön.
Jubelixi
10.08.2021, 16.13
Olen kahlannut kaikki varteenotettavat näisten fillarit läpi ja aijon tilata vaimolle Radonin. On näistä parhaat osat ja keula ei ole perus suntouria. https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/trekking/relate/relate-80-cx-625-lady/
Tyyli on enempi retkipyörä, mutta kaupunkiajoon tulee.
brainsurgery
10.08.2021, 16.21
Olen kahlannut kaikki varteenotettavat näisten fillarit läpi ja aijon tilata vaimolle Radonin. On näistä parhaat osat ja keula ei ole perus suntouria. https://www.radon-bikes.de/en/e-bike/trekking/relate/relate-80-cx-625-lady/
Tyyli on enempi retkipyörä, mutta kaupunkiajoon tulee.
Tämä on ihan siedettävän näköinen mutta painoa 25kg verrattuna Ribblen 15kg ja Canyonin 17kg.
ebike-harrastelija
10.08.2021, 20.35
Tämä on ihan siedettävän näköinen mutta painoa 25kg verrattuna Ribblen 15kg ja Canyonin 17kg.Näyttäisi olevan suht verrannollinen ko. pyörien akun kapasiteettiin. Ribblen range jäi mysteeriksi.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
brainsurgery
10.08.2021, 20.57
Näyttäisi olevan suht verrannollinen ko. pyörien akun kapasiteettiin. Ribblen range jäi mysteeriksi.
Battery - Panasonic 36V/250Wh, 18650GA-10S/2P.
Oletettavasti samaa luokkaa range kuin Canyonilla.
Travelkicking
10.08.2021, 21.26
Se että Prismasta 300€:lla pyörän, ei taida kuulua tähän ketjuun yhtään millään tavalla.
Kuuluu sillä tavalla, että Canyonin mainonta ilman moottoria ajamisen mahdollisuudesta on yhtä tyhjän kanssa. Moniko hankkii sähköpyörän sillä optiolla, että se toimii myös luomuna ?
Radonista: 12-vaihteinen pakka ei ole ok kaupunki- tai retkipyörään. XT10 tai napavaihteisto olisi sopivampi.
ebike-harrastelija
10.08.2021, 21.57
Battery - Panasonic 36V/250Wh, 18650GA-10S/2P.
Oletettavasti samaa luokkaa range kuin Canyonilla.60 mailiin asti range kertoi Google - ihan riittävästi siis.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Santtu75
11.08.2021, 10.06
60 mailiin asti range kertoi Google - ihan riittävästi siis.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Jokainen sähkötekniikasta tietävä tietää, että mikäli 250Wh akulla varustettu pyörä todellakin avustaa 60mailin (96km) verran, niin avustuksen voimakkuus on siinä tapauksessa hyvin minimalistinen.
Pienemmällä kapasiteetilla varustettu akku tarkoittaa aina joko pienempää avustusmatkaa taikka pienempää avustustehoa suhteessa isommalla akkukapasiteetilla olevaan vastaavaan (vastaavalla tekniikalla) pyörään.
ebike-harrastelija
11.08.2021, 10.10
^ kyllä, ja ottaen huomioon kuinka kevyt tuo pyörä on, niin varmasti liikkuu mukavasti pienemmilläkin avustustehoilla.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Santtu75
11.08.2021, 10.45
^ kyllä, ja ottaen huomioon kuinka kevyt tuo pyörä on, niin varmasti liikkuu mukavasti pienemmilläkin avustustehoilla.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Taas pitää muistaa että pyörän ajamiseen liittyvä TEHONTARVE (tulee se sitten kuskilta, moottorilta taikka niiden yhdistelmältä) joka liittyy painon komponettiin, lasketaan koko pyörä + kuski yhdistelmälle (sitten pyrän hallittavuus vs. paino yms asiat ovat oma juttunsa), eli vaikkapa 75kg kuski ja 15kg vs 25kg pyörä, niin tehontarpeen ero on suhteessa 90kg yhdistelmä vs. 100kg yhdistelmä, eli noin 10%:n luokkaa.
Pitää vielä muistaa että muut komponentit eli ilmanvastus, renkaiden vierintävastus (riippuu asltaan myös yhdistelmän kokonaispainosta), voimansiirron vastukset yms. vaikuttavat ihan samalla lailla kokonaisuuteen. isommissa nopeuksissa painon vaikutus tehontarpeen kokonaisuuteen vähenee ja ilmanvastuksen kasvaa.
Nopea tutustuminen tuohon Ribbleen tuottaa muutaman huomion, joista isoimpana negatiivisena asiana kiinteä akku, joka siis vaatii lataamisen siellä missä pyöräkin (säilytetään). Ja tietysti tuo napamoottori vs. keskiömoottori on oma keskustelunsa (voiman välitys vaihteiston kautta).
Eli en lähtisi suoraan vertaamaan tuohon Canyoniin taikka sitten vaikkapa radoniin, niiden toteutustavasta johtuen.
brainsurgery
11.08.2021, 11.20
Kuuluu sillä tavalla, että Canyonin mainonta ilman moottoria ajamisen mahdollisuudesta on yhtä tyhjän kanssa. Moniko hankkii sähköpyörän sillä optiolla, että se toimii myös luomuna ?
No ei varmaan kukaan lähdekkään millään 25kg painavalla vehkeellä fillaroimaan ilman sähköä mutta tuo Canyon painaa akku ja moottori poistettuna 1kg enemmän (14,2kg) kuin vastaava Commuter ilman sähkövermeitä niin sillä varmaan lähtisi ihan mielelläänkin esim. lasten kanssa fillaroimaan ilman sähköjä.
brainsurgery
11.08.2021, 11.22
Nopea tutustuminen tuohon Ribbleen tuottaa muutaman huomion, joista isoimpana negatiivisena asiana kiinteä akku, joka siis vaatii lataamisen siellä missä pyöräkin (säilytetään). Ja tietysti tuo napamoottori vs. keskiömoottori on oma keskustelunsa (voiman välitys vaihteiston kautta).
Eli en lähtisi suoraan vertaamaan tuohon Canyoniin taikka sitten vaikkapa radoniin, niiden toteutustavasta johtuen.
Tämä oli hyvä huomio.
ebike-harrastelija
11.08.2021, 14.24
No ei varmaan kukaan lähdekkään millään 25kg painavalla vehkeellä fillaroimaan ilman sähköä
Paitsi jos se akku lopahtaa ennenkuin pääsee takaisin laturin äärelle ;) Tuollaisella sähköineen 15 kg painavalla kapearenkaisella sähköjen loputtuakin olisi varmaan ihan ok vielä polkea, veikkaan.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Jokainen sähkötekniikasta tietävä tietää, että mikäli 250Wh akulla varustettu pyörä todellakin avustaa 60mailin (96km) verran, niin avustuksen voimakkuus on siinä tapauksessa hyvin minimalistinen.
Pienemmällä kapasiteetilla varustettu akku tarkoittaa aina joko pienempää avustusmatkaa taikka pienempää avustustehoa suhteessa isommalla akkukapasiteetilla olevaan vastaavaan (vastaavalla tekniikalla) pyörään.
Minulla on käytännön kokemusta kevyen (15kg) sähköpyörän ajomatkasta/rangesta ja se on omalla kohdallani paljon yli 100km kun käytän kaikkia avustustasoja.
Pienimmällä avustustasolla range lienee n. 200km.
Mukana ollut 1,6kg painava lisäakku (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/akku.php).
Sitten kun en halua polkea ajelen moottoripyörälläni. Tänä kesänä ei mopoilu ole ollut ajankohtaista koska ajelen mieluummin nautiskellen pitkiä retkiäni Orbea Gainilla (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/ajo.php)
Avustuksen voimakkuus 250W moottorissa on taatusti riittävä ei suinkaan minimalistinen.
Ihan kaikkien jyrkimpien ja pisimpienkin mäkien, ahteiden ja vaarojen päälle olen päässyt aivan kivutta joten puheet minimalistisesta avustuksesta tai rangen lyhyydestä saa kokemuksieni mukaan unohtaa. :cool:
Nopea tutustuminen tuohon Ribbleen tuottaa muutaman huomion, joista isoimpana negatiivisena asiana kiinteä akku, joka siis vaatii lataamisen siellä missä pyöräkin (säilytetään). Ja tietysti tuo napamoottori vs. keskiömoottori on oma keskustelunsa (voiman välitys vaihteiston kautta).
Eli en lähtisi suoraan vertaamaan tuohon Canyoniin taikka sitten vaikkapa radoniin, niiden toteutustavasta johtuen.
Kiinteän akun näen ainoastaan positiivisena asiana. Ei pääse varas sitä vohkimaan eikä tarvitse maasto tai muun raskaan pyörän jopa 5-15 kilon akkua kanniskella kauppakeskuksissa.
Säilytän ebikeä joka tapauksessa yöt sisällä joten lataaminen on helppoa. Kevyen pyörän saa sisälle vaivatta.
Napamoottorin suurimmat edut ovat huollon tarpeen vähäisyys [ei rikkoontuvia ja laakereita stefoja (Yamaha, Bosch, Brose), hammasrattaita (Bosch), hihnaa (Brose)] ja rakenteen keveys.
Ketjut, etu ja takapakka pysyvät kunnossa koska napamoottori ei niitä murskaa.
Kevyen kaupunkipyörän ostajalle ei kannata tarjota 25-30 kilon möhkäleitä vaan kevyitä kaupunkipyöriä . . .
Mutta kukin tietysti hankkii auton, veneen, mp n ja sähköpyöränkin tarpeidensa mukaan eli kaikenlaisilla pyörillä on käyttäjäkuntansa :)
ebike-harrastelija
12.08.2021, 18.37
Kiinteän akun näen ainoastaan positiivisena asiana. Ei pääse varas sitä vohkimaan eikä tarvitse maasto tai muun raskaan pyörän jopa 5-15 kilon akkua kanniskella kauppakeskuksissa.
Säilytän ebikeä joka tapauksessa yöt sisällä joten lataaminen on helppoa. Kevyen pyörän saa sisälle vaivatta.
Napamoottorin suurimmat edut ovat huollon tarpeen vähäisyys [ei rikkoontuvia ja laakereita stefoja (Yamaha, Bosch, Brose), hammasrattaita (Bosch), hihnaa (Brose)] ja rakenteen keveys.
Ketjut, etu ja takapakka pysyvät kunnossa koska napamoottori ei niitä murskaa.
Eniten arvostan näitä oman kokemuksen kautta saatuja käytännön tietoja, miten mikäkin toimii pitkässä juoksussa. Eikä vain sokeasti toisteta, mitä ne markkinamiehet kertoo.
Itse olen sitä koulukuntaa (ainakin vielä [emoji846]), että akku on saatava irti pyörästä pitempien säilytysten ajaksi. Lisäksi etuna, että pyörän viedessään varas ei saa akkua tai laturiakaan mukaansa. Lisäksi jos pitää jotain sähköhaasteita selvitellä, niin pyörän saa virrattomaksi helposti nappaamalla akun irti. Eos miten onnistuu näissä integroidun akun omaavissa malleissa?
Napamoottorille ääni täältäkin, yksinkertainen liki idioottivarma toteutus jota helppo huoltaa itsekin.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.