Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Levyjarrujen teho heikko/vaijeri venyy?



Armadillo
05.08.2021, 21.27
Moikka. Amatööriä mietityttää levyjarrujen jarruvaijerin venyminen/ jarrutehon lasku ja ammattilaisten vinkkejä vailla:

Tuli ensimmäistä kertaa hommattua pyörä, jossa mekaaniset levyjarrut (Promax DSK-300). Tullut pyöräiltyä tällä n. 1200 km ja huomattua että jarrua pitää painaa koko ajan kovempaa ja kovempaa, mitä enemmän tulee jarruja käytettyä. Eli jarrukahvaa pitää painaa syvemmälle, jotta jarruttaa. Tullut siirrettyä jarruvaijeria muutaman kerran pidemmälle avaamalla se varsinaisen jarrun vieressä oleva holkki ja siirtämällä tätä jarruvaijerin päätä pidemmälle. Tämä palauttanut jarrutustehoa ja ei tarvinnut painaa niin kovaa.

Mietin johtuuko tämä jarruvaijerin venymisestä sillä tuo jarruvaijerin lyhennys auttanut. Onko normaalia vai mikä tässä voisi olla ongelmana?

Entä kun nyt yritin tehdä samaa temppua niin alkaa laahaamaan levyjarruun kiinni. Pitääkö tuota jarrusatulaa jotenkin säätää että saisi vielä jarrut pelittämään paremmin vai hankittava uusi vaijeri vai mitä suosittelisitte?

Mietin vain kun aikaisemmissa pyörissä ollut vannejarrut enkä muista että ikinä olisi tullut vaihdettua 10+vuoteen vaijeria. jarrupalojen vaihdolla saanut jarrut taas palautettua yhtä hyviksi.

nure
05.08.2021, 21.42
Ehkä olisi voinut hieman paremmat hankkia... Tietenkin vaijerien ja kuorien vaihdolla voi aloittaa tehostaminen...

duris
05.08.2021, 22.58
Mekaanisissa levyjarruissa pitää palaa siirtää lähemmäs levyä sitä mukaan kun jarrupala kuluu. Noissa taisi olla toisella puolella vain säätö. Paremmissa on molemmilla puolilla. Ei säädy automaattisesti kuten hydraulisissa.

Tuskin se kaapeli noin paljon venyy. Toki sitä kiristämällä myös palat painuu lähemmäs levyä

Pulimonni
05.08.2021, 23.27
Jos jarrut laahaa säädön jälkeen, olet kiristänyt vaijeria liikaa. Jos jarruissa vain toisen puolen jarrupalaa pystyy säätämään, kannattaa jarrusatula säätää niin että säädötön puoli mahd lähellä jarrulevyä, kuitenkin niin ettei hinkkaa. Sitten jarrupala niin lähelle kuin pystyy ilman että osuu jarrulevyyn. Kun tulee aika uusia vaijerit ja kuoret niin suosittelen mekaanisten levareiden kanssa compressionless kuoria. Jarrujen toiminta paranee huomattavasti.

Armadillo
06.08.2021, 08.33
Kiitos kaikille vastauksista.

Eli juurisyy ei liene tähän että vaijeri kerennyt venyä tuossa 1100 km aikana jarrurtellessa niin paljoa?

Kommenttien perusteella kokeilen säätää jarrupalaa lähemmäksi levyä ja tätä kautta saada lisää jarrutehoa.

Unohtu sanoa tuossa ensimmäisessä viestissä että jarruttaessa kuuluu myös kohtuullisen kovaa viheltävää ääntä jarrupaloista jos jarrut laittaa ihan pohjaan asti. Mitä syitä tähän on mekaanisissa levyjarruissa?

JoniHolma
06.08.2021, 08.59
Jos vinkuu jarruttaessa, ensimmäinen keino on irrottaa palat ja hinkata niitä pöydällä olevaa karkeahkoa hiomapaperia vasten ja poistaa "lasittunut" pinta. Myös putsaus Bräkleenillä, palat ja levyt. Levyt niin että välttää turhaa ruiskimista napoihin.
Myös on tullut vastaan huonoja jarruvaijerien kuoria jotka joustaa jarruttaessa eli ns. lyhistyy varsinkin jos on pitkä kokomatkan kuori. Ja mekaanisissa satuloissa on myös eri merkkien välillä eroja, joitain ei saa toimimaan millään konstilla.

kauris
06.08.2021, 15.21
Ja palojen hionnan jälkeen ei kannata ihmetellä että heti ei ole pitoa juuri lainkaan. Vaativat pienen sisäänajon jotta palat ja levyt kuluvat toistensa vastakappaleiksi. Sisäänajo karkeasti niin että poljet tasaisella reilu 10 kertaa vauhtia 20 kmh ja jarrutat lähes (ei kokonaan) pysähdyksiin. Pari ekaa kertaa kevyesti jarruttaen, viimeisiä kohti jo reippaammin kun pitoa on alkanut löytyä. Jos sekä etu että takajarru niin ensin vain toisella ja sen jälkeen vain toisella.

Tafi
06.08.2021, 17.58
Niinhän se Park Toolin Calvin Jones sanoi ladylle, jolta puuttui jarrutehoa vaikka kaikki huolto ja putsaus oli tehty, että ala säästää nestejarruja varten.