PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulatolpan voitelu sotkee, on mustaa ja haisee pahalta, normaalia?

Ajetaan
02.08.2021, 17.34
Moikka!

Muutaman vuoden vanhan Helkaman satula alkoi valumaan ja sitä joutui nostelemaan ja kiristelemään usein. Sitten huomasin, että aina kun käsi vähänkin osuu satulaputkeen niin siitä tarttuu mustaa tököttiä. Irrotin sitten koko putken ja pyyhin sitä paperilla, paperiin tarttui aivan pikimustaa pistävän palaneelta öljyltä/muovilta haisevaa töhnää ja tätä sai pyyhkiä todella paljon pois. Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen ilmiöön tai keksiikö joku mistä voisi olla kyse? Ei ole aiemmissa fillareissa tällaista tullut vastaan, vaikka aika monta on vuosien varrella ollut omistuksessa. Kyseessä on musta satulaputki ja runkokin on osittain musta.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

MRe
02.08.2021, 17.54
Eiköhän kyseessä liene asennustahna, jolla estetään satulaputken jumittuminen runkoon. Mutta ei sitä yleensä kovin suuria määriä käytetä.

Kollinjoki
02.08.2021, 17.54
Haju vaikuttaa kummalliselta enkä keksi sille mitään syytä, mutta voisikohan rasvan musta väri olla peräisin siitä, että tolpan anodisointi on kulunut osaksi pois ja tarttunut rasvaan. Jos satulatolppa ja pyörä näyttävät ehjiltä, niin vanhan rasvan voisi alkajaisiksi putsata pois tolpasta ja satulaputken yläpään sisäpinnalta esim. kangasrätillä ja Sinolilla. Satulatolpan kiristimen vaihtaminen voi hyvinkin olla paikallaan, uusia saa muutamilla euroilla. Ennen tolpan paikoilleen laittamista tietytsi sopivaa vaseliinia/rasvaa, kuten tätä https://www.xxl.fi/muc-off-muc-off-bio-grease-voitelurasva-150-g-tube/p/1173037_1_style kevyesti tolppaan ja satulatolpan kiristimen pultin kierteisiin.

edit. ^ no juu voi olla asennustahnaakin käytetty. Kun tolpan laittaa paikoilleen niin tuollainen pitävämpi asennustökötti on tietysti rasvalle vaihtoehto, vaikka ei välttämätön olekaan.

Ajetaan
02.08.2021, 23.37
Kiitos vastauksista. Nyt jää askarruttamaan, että onko tuo musta haiseva tökötti joku valmistusvirhe tms., nielen tappioni ja viskaan koko fillarin roskalavalle.

Sambolo
03.08.2021, 01.15
Eiköhän siihen rasvaan ole tullut vain epäpuhtauksia. Kato vaikka muutaman vuoden vanhan navan sisälle, tai minkä tahansa laakerin sisälle. Jos pelkää mustaks mennyttä rasvaa niin paljon, että pyörä pitää heittää mäkeen, niin ehkä ei kannata pyöräillä..

Marsusram
03.08.2021, 09.25
Onko runkoa yritetty ruostesuojata, ne aineet haisee.

F. Kotlerburg
03.08.2021, 09.32
Oisko kuvia :rolleyes:

paaton
03.08.2021, 09.41
Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu. Mitä tolpan sisältä löytyy? Voisiko tuosta ottaa näytteen?

Marsusram
03.08.2021, 13.27
Teoria2: Joskus on näkynyt käytettävän muoviholkkia satulaputken sovitteena. Muovi voi hajota kemiallisesti tai lämpötilan vaikutuksesta velliksi, etenkin jos muovissa on käytetty pehmittimiä.

maalinni
03.08.2021, 13.45
Se on pala hämiksen arkkivihollista eli Venomia?

maalinni
03.08.2021, 13.48
Tai sitten ihan tavallista mustaa vaseliinia? Ei voi tietää.

MRe
03.08.2021, 14.22
Alumiinitahna ainakin mun nenään haisee pahalta. Eli tuo voi olla ihan veden, alumiinin ja vaseliinin sekoitus.

Lähettäisin ehkä THL:lle saatesanoilla, että löytyi nielusta, pitääkö olla huolissaan.

F. Kotlerburg
03.08.2021, 15.03
Kuvia tästä ihmeestä lienee turha odottaa :rolleyes:

paaton
03.08.2021, 15.09
Siis satulatolpasta nielussa?

Qilty
03.08.2021, 15.13
Hyvä että tälle on avattu oma lanka. Eikä esim vain putsattu se tolppa ja jatkettu ajoa hamaan loppuun.

erkkk
03.08.2021, 15.15
Olet varmaan huomannut että vaikka ketjuöljy olisi läpinäkyvää, niin voidellun ketjun koskeminen saa ihon mustaksi. Tämä käy vaikka fillarilla ajettaisiin sisällä.

Tumma tavara on ihan normaalia satulatolpassa. Hapettunutta pintaa vaseliinin/kosteuden seassa. Mulla oli yksi titskurunko johon tuli ihan kunnon hapettumat hitsisaumojen kohdille tolpanreikään. Tolpan irtisaaminen oli aika operaatio. Runkoakin piti viilata että sai uuden tolpan kiinni. Näin ei pitäisi käydä, mutta näin kävi.

Ajetaan
03.08.2021, 15.25
Onpas tullut kommentteja :) En ole aivan vielä heittämässä roskalavalle, täytyy selvittää saako sen töhnän runkoputkesta pois. Töhnä siis aiheutti sen, että satulaputki ei pysy säädetyllä korkeudella ja valuu alas, varmasti tuon voi jollain patentilla fiksata, jos jaksaa kehitellä. Voin ottaa kuvia mitä irtoaa rungon sisältä :D Mutta ilmeisesti kenenkään muun fillari ei ole tällaista ongelmaa kohdannut...

MRe
03.08.2021, 16.10
^Me ei huolleta näitä, kun ajetaan vaan... mut joo, vaikea sanoa, ehkä on ollut vastaavaa, mutta ei ole tullut kiinnitettyä huomiota.

kauris
03.08.2021, 18.31
Oli tolpan valuminen ongelma mulla aikanaan Kona Calderan kanssa. Jos putki on hieman väljä tolppaan nähden, voi limu- tai oluttölkistä (koff III ainakin toimi aikanaan hyvin...) leikata sopivan kokoisen suikaleen ohutta alumiinilevyä jonka ujuttaa sinne tolpan ja putken väliin. Loppui minulla sillä kikalla tolpan valuminen. Vinkki saatu tietty täältä foorumilta.

Joni Kani
03.08.2021, 18.40
"Muutaman vuoden vanha" on suht laaja käsite ja onko sitä satulatolppaa tällä ajalla koetettu rasvata huollossa yms.?

Kyllähän ne kaikki rasvat, vaseliinit ja yms reagoi enemmän ja vähemmän siellä joten ei mikään ihme. Pyyhi pois ne, laita uudet rasvat ja jatka ajoa. Case closed...

veke
03.08.2021, 18.47
Onpas tullut kommentteja :) En ole aivan vielä heittämässä roskalavalle, täytyy selvittää saako sen töhnän runkoputkesta pois. Töhnä siis aiheutti sen, että satulaputki ei pysy säädetyllä korkeudella ja valuu alas, varmasti tuon voi jollain patentilla fiksata, jos jaksaa kehitellä. Voin ottaa kuvia mitä irtoaa rungon sisältä :D Mutta ilmeisesti kenenkään muun fillari ei ole tällaista ongelmaa kohdannut...

Ota kuva myös siitä satulatolpan kiristäjästä, tolpasta sekä rungosta. Jätä foorumin pellehermannien 'vitsit' sikseen..?

zort
03.08.2021, 18.57
Oli tolpan valuminen ongelma mulla aikanaan Kona Calderan kanssa. Jos putki on hieman väljä tolppaan nähden, voi limu- tai oluttölkistä (koff III ainakin toimi aikanaan hyvin...) leikata sopivan kokoisen suikaleen ohutta alumiinilevyä jonka ujuttaa sinne tolpan ja putken väliin. Loppui minulla sillä kikalla tolpan valuminen. Vinkki saatu tietty täältä foorumilta.

Tämä.
Tolpan ja runkoputken välillä ei saisi olla liikaa klappia mutta toisinaan näin on ja silloin tämä on helppo ja yksinkertainen konsti. Ja yleisesti käytetty.
Ja juu, erilaiset vaseliinit tai asennuspastat sun muut tuppaavat haisemaan, se on niiden ominaisuus.

Sent from my iPhone using Tapatalk

JackOja
03.08.2021, 19.13
..., voi limu- tai oluttölkistä (koff III ainakin toimi aikanaan hyvin...) ...

Jos tuon makean litkun sijaan käyttää jonkun hyvän oluen tölkkiä saa tuplahyödyn.

spaddu
03.08.2021, 20.45
Tuo haiseva töhnä on karsea juttu, sitä ei kannata yrittää puhdistaa vaan vaihtaa koko fillari uuteen. Edes oluttölkin survominen satulaputkeen ei auta. Toivotaan että uudessa fillarissa ei tule sama ongelma, muuten senkin joutuu viemään romulavalle.

Sambolo
03.08.2021, 21.17
Tai sit vaa putsaa ne töhnät, jos se töhnä aiheuttaa sitä putken lipsumista. Tai laittaa vaikka jotai kitkatahnaa tilalle.

kauris
03.08.2021, 21.22
Jos tuon makean litkun sijaan käyttää jonkun hyvän oluen tölkkiä saa tuplahyödyn.

Vuonna 2005 se kelpasi vielä hyvin :)

maalinni
03.08.2021, 22.07

Sandells toimii paremmin!

zort
03.08.2021, 22.10
Mun mielestä joku hunajaolut on kuin tehty tähän hommaan, siinä on inasti lisää tahmeutta joka lisää kitkaa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

spaddu
03.08.2021, 22.40
Aloittajalle sanoisin vielä että kannattaa haistella myös satulaa, jos se haisee pahalle niin vaihtoon vaan.

Ajetaan
04.08.2021, 00.03
No niin, kiitos kaikille kommentoijille, myös huumorihenkisille. Kävin suurehkossa pyöräkaupassa selvittämässä asiaa, ja kas, kyllä se sama dunkkis mietona versiona sieltä putkistosta puski niissä samanlaisissa Helkaman näytekappaleissa joita nuuhkittiin, mutta samaa tököttisyyttä ei näistä löytynyt. Täten kokemusasiantuntijana veikkaan sekä luulen, että kyseessä on se jo aiemmin mainittu jonkin asteinen kemiallinen reaktio syystä tuntemattomasta.

Fillarin olen itse kasannut postimyyntipaketista, ei ole ollut missään muissa huolloissa kuin omissa. Niin ja kasaamis- ym. fillariremppakokemusta on :)

MRe
04.08.2021, 08.12
^Eli kyseessä on Helkaman käyttämä asennustahna?

paaton
04.08.2021, 08.43
Itse en jättäisi asiaa tähän. Soitto helkaman tehtaalle ja haistelemaan satulaputkia. Voi hyvin olla, ettei kama ole samaa enää jälleenmyyjillä.

JohannesP
04.08.2021, 10.45
Ei vieläkään kuvaa töhnästä?

Voin ottaa kuvia mitä irtoaa rungon sisältä :D

Vakavasti puheen ollen oliko tolppa ja runko mitä materiaalia? Kuulostaa joltakin ruosteenestoaineelta hajun perusteella jota on ihan reippaati suihkittu rungon sisälle.

paaton
04.08.2021, 11.07
Ihan kaikkea ei vaan kannata haistella :) Nuuhkikaapa vaikka talven ajettuja tankonauhoja traineripyörästä.