Näytä tavallinen näkymä : Suurkiitokset Vanhan Porvoontien pyörätien päällystämisestä
Harvoin tienpitäjiä muistetaan kiittää hyvästä työstä, mutta nyt siihen on aihetta.
Vanhan Porvoontien, eli puhumme tie numero 170:sta, pinta on sileä kuin lapsen peppu Falbackasta miltei Boxiin saakka muutamaa lyhyttä pätkää lukuun ottamatta. Enää eivät kuopat ja poikittaisurat hakkaa näppejä verille ja pyörätien käyttäminen on tarkoituksenmukaista ja ajaminen leppoisaa jopa vastatuuleen.
KIITOS!
Vielä kun ne saavat mäetkin jyrättyä, niin meno on vielä leppoisampaa….
Eilen ajelin Söderkullasta Kehä kolmoselle saakka kiinnitin huomiota samaan. Olipas mukava kokemus. Nythän sitä vois taas ajella Porvooseen...
Aika monesti koettu juttu, että uusittu kelvi on hyvä tasan sen yhden vuoden ja ekan talven jälkeen siinä on viiden metrin välein taas railot.
Miksi ne tehdään niin paskasti? Helpompi kaivaa auki, kun siellä alla on kuitenkin jotain tekniikkaa, jonka kanssa pitää räknätä? Mitoitettu kestämään vain kevyt liikenne, mutta landella noilla ajellaan traktoreilla? Joskus ihan uusi pehmeä asvaltti on saanut renkaista painaumat, kun joku isäntä on käynyt kylvämässä mutapaakkuja, kiviä ja nauriita kelvin täyteen.
Firlefanz
01.08.2021, 12.28
Mä uskaltaisin väittää tai ainakin toivoa että jotain on opittu tai menetelmät ovat parantuneet niin että jälki on paitsi hyvää myös huomattavasti kestävämpää kuin aiemmin, vaikkei kelviä ole rakennettu pohjia myöten uudelleen. Optimismiin antavat mielestäni aihetta esimerkiksi Maisalantien ja Myllykyläntien kelvit jotka ovat varsin hyvin kestäneet muistaakseni jo pari routakautta.
(Eihän viime talvina ole mitään hirmupakkasia koettu, mutta tarvitaanko parinkymmenen asteen pakkasjaksoja routavaurioiden syntyyn tai niiden pahenemiseen?)
Tunnustan että olin lainausmerkeissä sanottuna varma etten elinaikanani ehtisi nähdä mitään tapahtuvan, sillä muistan kuinka ehdimme turhaan innostua kun muutama vuosi sitten Uuden Porvoontien kelville ilmestyi outoja merkintöjä ja Rambollin ajoneuvoja - mutta kyseessä olikin vain jonkin sortin maaperän tutkimus Sipoon suuren vesihuoltoratkaisun pohjaksi tai siis sitä vaihtoehtoa varten että johtolinja vedettäisiin Helsingistä pitkälti Uutta Porvoontietä seuraillen.
Siinä yhteydessä oli ymmärtävinäni että Sipoon päätöstä ei olisi syytä odottaa vielä useaan vuoteen eikä sitä ennen siis tapahtuisi yhtään mitään, ei ainakaan yksittäisten kuoppien paikkailua kummempaa, ja sittenkin kyseessä olisi suuri projekti joka ei ihan heti käynnistyisi. Mutta olisin vielä suurempi hölmö kuin nyt olen, jos olisin pettynyt siitä että olin väärässä!
Nythän meillä on ihan kelvollinen kelvi - tai voihan lukuisisia puolenvaihdoksia yhä hiljaa mielessään noitua eivätkä ne Söderkullan kaksi kiertoliittymää spandexpyöräilijän fiilistä erityisemmin kohota kuin ehkä silloin kun ne sivuuttaa ajoradalla ajaen - Boxiin saakka ja kun matka jatkuu kohti Porvoota, kelviä riittää Kulloosta Tyysterin tienhaaraan. Ja ensi vuonna ajamme nyt vielä rakenteilla olevaa kelviä Ernestasin tienhaaraan saakka.
Siitä eteenpäin kelvi onkin sitten kuusikymmenluvun ajattelua edustavaa, mutta kunnoltaan ihan ajettavaa. Ja ainahan on vaihtoehtona Tolkkistentie - ja kun ajaa toiseen suuntaan Kuninkaantietä, ei tarvitse kovin pitkää matkaa kelvillä ajaa!
Kyllä nämä vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. En oli ikinä nähnyt porvoon kelvillä niin paljoa ulkoilijoita, mitä eilen iltapäivästä. Siellä oli oikeasti ruuhkaa.
Hieno juttu. Saa vetää spandexit päällä edelleen maantienvartta miljuunaa.
Firlefanz
01.08.2021, 13.37
^ Vilpittömästi toivon ja kannatan että kaikki miljuunaa vetävät ja jo päälle kolmenkympin keskaria ajavat porukat viis veisaavat liikennesäännöistä ja pysyvät ajoradalla!
Sillä eihän uusi sileäkään asfalttipinta miksikään muuta sitä tosiasiaa että sivuteiltä voi tulla tai niille kääntyä monenlaista autokuskia ja että kelvipyöräilijöistä huomattava osa unohtaa tai ei alunperinkään tiedosta olevansa väylällä jolla on muitakin käyttäjiä. Eikä unohdeta mopoilijoita, koiranlkoiluttajia, rullahiihtäjiä ja -luistelijoita tai ihan vain ulkoilijoita, joita kaikkia liikkuu Uuden Porvoontienkin kelvillä ajoittain hämmästyttävän paljon.
Vauhtia voidaan toki pudottaa - eikä se edes harmita tippaakaan silloin kun on varottava lapsia - mutta on silti kaikille osapuolille parasta että miljuunaa ajetaan maantien laidassa.
Ja silloin kun ei ajeta miljuunaa, pysytään poissa ajoradalta.
Korjataan nyt tähän että 170 on Uusi Porvoontie. Vanha porvoontie meni Nikkilän kautta.
Marsusram
01.08.2021, 20.37
Kävin testaamassa.
Söderkullan (Amiraalintie) ja Kalkkirannantien väli on edelleen jumpsuti-jumpsuti katkoa, pari kuorittua kohtaakin. Muuten siis sileää.
Söderkullassa myös joku raksa katkaise kelvin, huonoin opastein pitää kierrellä.
Oliko siellä jotain mäkiäkin? Ei ole muistikuvaa :seko:
Firlefanz
01.08.2021, 22.48
^ ^ Eriksnäsintien, Hiekkamäentien ja sen uuden tien kautta pääsee kiertämään koko Söderkullan:p
^ Onhan siellä Vaakkolanmäki takaisinpäin tullessa.
Hyvällä jalalla sellainen juuri sopiva pienen tehopätkän mittainen, mutta väsyneenä ja meidän ikioman merituulemme ansiosta lähes aina vallitsevassa sivuvastaisessa ajettujen kilometrien kuluessa suurimman intonsa menettäneenä mäki jossa miltei aina käy niin että porukasta joku vain putoaa ja jää, vaikka yritettäisiin kuinka himmata mäessä.
(Itse en muista koskaan pudonneeni, mutta se johtuu siitä että olen pudonnut yleensä Söderkullantien risteyksen jälkeisellä suoralla. Yksin ajaessa ei tietenkään putoa ja kun pian on edessä loivaa myötäistä, unohtaa yleensä sen että vauhti oli mäessä pudonnut sellaiseksi että nousuasteita olisi luullut olevan toistakymmentä.)
PS Niin, ja tietysti Boxin suoran jälkeinen mäki (tai mäet, onhan siinä välissä sellainen ikään kuin false flat), jonka myötätuulella vetää lähelle kolmeakymppiä tai jonka nousee kevyellä välityksellä ja hyvällä pyörityksellä oikeastaan huomaamatta että noustaan ylämäkeä, mutta jota huonona päivänä rupeaa odottamaan jo Boxin risteyksessä ja sitä saamarin suoraa vastatuuleen tai pahaan sivariin ajaessa tuntuu että sinne mäen alkuun pääsykin kestää loputtoman kauan,,,)
...PS Niin, ja tietysti Boxin suoran jälkeinen mäki (tai mäet...
Ahaa. Itse asiassa olen ajanut juuri 170:ä melko harvoin enkä takaisinpäin ehkä koskaan, eikä ole niin jäänyt mieleen. Vaikka juuri viime viikolla Kulloolle asti tuota ajelinkin perinteiselle Porvoo-jädelle pyrkiessäni.
Hyvällä jalalla sellainen juuri sopiva pienen tehopätkän mittainen, mutta väsyneenä ja meidän ikioman merituulemme ansiosta lähes aina vallitsevassa sivuvastaisessa ajettujen kilometrien kuluessa suurimman intonsa menettäneenä mäki jossa miltei aina käy niin että porukasta joku vain putoaa ja jää, vaikka yritettäisiin kuinka himmata mäessä.
...
PS Niin, ja tietysti Boxin suoran jälkeinen mäki (tai mäet, onhan siinä välissä sellainen ikään kuin false flat), jonka myötätuulella vetää lähelle kolmeakymppiä tai jonka nousee kevyellä välityksellä ja hyvällä pyörityksellä oikeastaan huomaamatta että noustaan ylämäkeä, mutta jota huonona päivänä rupeaa odottamaan jo Boxin risteyksessä ja sitä saamarin suoraa vastatuuleen tai pahaan sivariin ajaessa tuntuu että sinne mäen alkuun pääsykin kestää loputtoman kauan,,,)
Yksin ajavana tuntuu että koko ajan on vastatuuli. Tai ainakin vallitseva tuuli tuntuu olevan niin, että paluumatkalle sattuu se vastainen. Vielä kun tuo ränni kääntää sivutuulenkin aina ajoradan suuntaiseksi, niin tosiaan tunne on se, että paluu on pelkkää vastatuulta ja -mäkeä.
Mutta hienoa, että nyt on asfaltti kunnossa. Toivotaan ettei a) talvi sitä raiskaa, eikä b) traktori tai c) joku kaapelinveto, jota ei tietenkään voinut tehdä etukäteen.
Mä olin ihan varma, että tämä oli heitto ja perustui sen yhden vihreän ehdotukseen mäkien poistamiseksi pyöräteiltä.
Mä olin ihan varma, että tämä oli heitto ja perustui sen yhden vihreän ehdotukseen mäkien poistamiseksi pyöräteiltä.
Joo, kyllä mun mielestä pitäisi olla vain alamäkeä aina ajosuunnassa. Sitten perillä olisi hissi, jolla pääsee ylös maanpinnan tasolle.
Tosin sen "yhden vihreän" ehdotus tahallaan ymmärrettiin väärin. Joku innokas voisi ajaa vaikka Meltsi-Söderkulla välin sekä kelviä että piennarta pitkin ja kertoa täällä nousumetrit. Veikkaan, että pientareen puolella niitä on vähemmän. En tiedä kuinka paljon, mutta eroa on. Ja tämä oli myös sen yhden vihreän pointti: kelvit kiipeävät ja sukeltavat samaan aikaan, kun ajorata vieressä menee enemmän tai vähemmän tasamaastossa tai ainakin pienmmillä gradienteilla.
Jep, tuo on ihan totta. Se pyöräteiden tasaiseksi lanaaminen kuulostaa vain niin hassulta. Sen jutun käsitti koskevan keskuspuistoa, jolloin se kuulosti vielä hauskemmalta.
Maantien puolellahan ne mäet ei juurikaan edes tunnu maantiepyörällä. Menevät penkistä ylös nousemalla nopeasti ohi. Kelvirallia maasturilla ajaessa ne onkin jo aika pitkiä ja jyrkkiä.
Sotanorsu666
06.08.2021, 19.05
Kiitos vaan tien päällystäjille. Kyllä kelpasi ajella kotiin Itä-Helsinkiin Boxista asti uutta asfalttia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.