Näytä tavallinen näkymä : Standover korkeus maastopyörässä
Aloittelija kysyy, että minkä verran olisi hyvä maastopyörässä jäädä varaa haarovälin ja keskiputken väliin pyörän päällä seistessä? Minulla ei jää lainkaan väliä ja pyörä tuntuukin siksi jotenkin isolta, mutta olenko nyt aivan väärässä, koska valmistajan mukaan saman koon pitäisi mennä paljon pienemmillekin. Toki ilmoittavat suositusmitat pituutena, eikä inseam-mittana. Totunkohan tähän ajan kanssa vai lähdenkö heti vaihtamaan pienempään…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Minulla myös lyhyt inseam suhteessa pituuteen, joten vaakaputken väliin ei jää mitään, ehkä täytyy jopa olla hieman varpaillaan. Eikä se haittaa mitään. Olen usein pyöräkokojen välissä ja aiemmin valitsin aina pienemmän koon juurikin tuon standoverin takia. Kaksi viimeisintä pyörää olen valinnut suuremman koon mukaan ja se on ollut selvästi parempi. Pyörä on paljon vakaampi ajettava eikä ole enää samanlaista tunnetta lentää tangon yli jos eturengas vähän tökkää johonkin.
Pyörän kokoa valittaessa nykyään suurin ongelma tulee oikeankokoisesta satulatolpasta,koska vakiona ei ole tarjolla tarpeeksi lyhyttä dropperia. Sen joutuu erikseen hankkimaan mutta osaavat myyjät tekevät sen onneksi helpoksi.
gigihass
05.10.2021, 06.52
Kiitti vinkistä.
Pitkälti kiinni rungon geosta, nykyään suuressa osassa niin vahvasti sloupattu vaakaputki niin ei ongelmaa synny mutta jos olisi perinteinen vaakasuora niin veikkaan että melkein jokaisen kuskin haarat hinkkais putkea ja silti runko olisi sopiva muuten.
Joten ei ole koon suhteen mitenkään olennainen, ennen kuin putoat vauhdissa putkelle...
Marsusram
06.10.2021, 11.12
Pitkälti kiinni rungon geosta, nykyään suuressa osassa niin vahvasti sloupattu vaakaputki..
Tuo madallettu vaakaputki mahdollistaa pyörän voimakkaamman kallistamisen, kun se ei osu alle jäävän puolen polveen. Samoin dropperi satulatolppa antaa lisää tilaa pyörän käsittelyyn rinteessä. Ei välttämättömiä, liittyvät ajotyyliin.
Vaakaputken korkeus tulee esiin minulla vain talvella, kun tampattu polku voi olla paljon korkeammalla, kuin se mihin jalalla joutuu astumaan tai kantohangella josta jalka painuu läpi ja pyörä kelluu hangella. Aika koomisia tilantei joskus ollut kun ei meinaa pyörän päältä päästä pois. Eli jos pyörän koko muuten natsaa en pitäis ongelmana, jos kerran ylttyy vaakaputki haarovälissä seisomaan. Kesä poluilla harvoin tarvii seisoa, niin että pyörää kallistamalla ei saa lisää tilaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.