PDA

Näytä tavallinen näkymä : Canyonin sähköavusteiset pyörät ja huolto/takuu-asiat



Änkyrä
27.07.2021, 22.48
Mitenkäs Canyonin sähköavusteisten pyörien huolto ja takuu -asiat ovat yleensä sujuneet Suomessa? Verkkokauppa vs. kivijalan vastuut. Perstuntuma on, että sähköavusteinen on sen verran monimutkaisempi kokonaisuus, että myyjää olisi kiva vetää kravatista korjaamaan kaikki ongelmat.

Kuminauha
28.07.2021, 10.20
Takuuhuolto onnistui mutkattomasti Canyonin omassa huoltopisteessä Hotelli Haagan pyörävuokrauspisteessä.

Jarruta
28.07.2021, 19.36
Kolmas skö Canyon menossa; ei mitään ongelmia tai huoltoja koskaan, jos osaa muttereiden kireydet joskus tarkistaa. Nekin tarkistukset olleet turhia... erittäin hyvä hinta-/ laatusuhde.

Lakragon
30.07.2021, 10.35
Minulla on huoltokeikka auki, jossa paikallisen huollon puute aiheuttaa haasteita. Tosin enemmän huolta aiheuttaa se, että Canyonin mielestä se ei ole vastuussa tuotteen virheestä.

Uusi pyörä, joka yhdistettiin E-Tube -sovellukseen, jolloin pyörä hukkasi yhteyden avustuskytkimeen eikä suostunut sitä enää tunnistamaan. Tämä on kuulemma user error, jonka korjaamisesta myyjä ei ole vastuussa eli kannattanee vältellä E-Tuben käyttöä.

nöösipoika
04.08.2021, 21.48
Ei valittamista. Tosin tässä alkaa talvi vääjäämättä tulemaan päivä kerralla lähemmäksi ja en ole saanut ainakaan vielä pakkasella toimivaa virtakytkintä - tai tietoa miten Shimano tuon aikoo korjata. Huoltokeissi tuosta siis auki.

Varmaan monella muullakin integroidulla akulla ajavalle sattunut tuo sama ettei pyörä lähdekään käyntiin talvella tauon jälkeen.

kup0
04.08.2021, 23.08
Ei valittamista. Tosin tässä alkaa talvi vääjäämättä tulemaan päivä kerralla lähemmäksi ja en ole saanut ainakaan vielä pakkasella toimivaa virtakytkintä - tai tietoa miten Shimano tuon aikoo korjata. Huoltokeissi tuosta siis auki.

Varmaan monella muullakin integroidulla akulla ajavalle sattunut tuo sama ettei pyörä lähdekään käyntiin talvella tauon jälkeen.

Onko tuohon vaivaan kukaan kokeillut moottorin taaksepäin pyörittämistä? 8000 herää ainakin niin käyntiin. Mahtaako sama ominaisuus olla vielä ep8:ssä?

hphuhtin
05.08.2021, 00.07
Minulla on huoltokeikka auki, jossa paikallisen huollon puute aiheuttaa haasteita. Tosin enemmän huolta aiheuttaa se, että Canyonin mielestä se ei ole vastuussa tuotteen virheestä.

Uusi pyörä, joka yhdistettiin E-Tube -sovellukseen, jolloin pyörä hukkasi yhteyden avustuskytkimeen eikä suostunut sitä enää tunnistamaan. Tämä on kuulemma user error, jonka korjaamisesta myyjä ei ole vastuussa eli kannattanee vältellä E-Tuben käyttöä.

Anteeksi mitä? Canyonin kanssa ei saa käyttää Shimanon omaa E-Tubea? Vai tulikohan samalla päästettyä päivittymään firmiksiä?

marmar
05.08.2021, 07.31
Minulla on huoltokeikka auki, jossa paikallisen huollon puute aiheuttaa haasteita. Tosin enemmän huolta aiheuttaa se, että Canyonin mielestä se ei ole vastuussa tuotteen virheestä.

Uusi pyörä, joka yhdistettiin E-Tube -sovellukseen, jolloin pyörä hukkasi yhteyden avustuskytkimeen eikä suostunut sitä enää tunnistamaan. Tämä on kuulemma user error, jonka korjaamisesta myyjä ei ole vastuussa eli kannattanee vältellä E-Tuben käyttöä.

Ihan ilmiselvä tuotteen virhe, josta valmistajan pitää olla vastuussa.

Oletko kysellyt shimanolta apuja? Ota sinne suoraan yhteyttä ja kerro että tämä on aika noloa sekä teidän, että pyörän valmistajan maineelle.

Täytyykin pistää mieleen, että pitää suhtautua hieman varauksella koko merkkiin.


Anteeksi mitä? Canyonin kanssa ei saa käyttää Shimanon omaa E-Tubea? Vai tulikohan samalla päästettyä päivittymään firmiksiä?

Ihan sama mikä on syy, niin niin vika on valmistajassa. Oikein tehty käyttäjäsovellus on tehty niin, että asiat ei mene solmuun, vaan järjestelmä osaa palautua automaattisesti, jos joku menee pieleen.

Kyllä valmistajan pitäisi vähintään osata neuvoa miten bitit saa järjestykseen, jos ne on saanut solmuun.

Kyllähän jokaisessa enemmän käyttäjän räpellettävässä olevassa laitteessa pitää olla tehdasasetusten palautus toiminto, jonka käyttäjä voi itse tehdä.

Jos valmistajan sovelluksella saa systeemin niin solmuun, että vaatii oikein fyysisen huollossa käynnin, niin aika huolestuttavaa. Juosten kustu softa silloin molemmissa päissä. Jos päästää paskaa maailmalle, niin siitä pitää kantaa vastuu.

Eri juttu, jos jossain on selvästi kerrottu, että E-Tubea ei saa käyttää tai takuu laukeaa.

hphuhtin
05.08.2021, 11.01
Olen siinä mielessä samaa mieltä, että ei asiakasta yksin saisi jättää. Firmispäivitysten kohdalla (jollaisen tapahtuminen on vain oma arvaukseni) taitaa tulla sen verran varoituksia, että vähän vastuuta siirtyy suorittajallekin.


Eri juttu, jos jossain on selvästi kerrottu, että E-Tubea ei saa käyttää tai takuu laukeaa.

No ainakin jälkikäteen nyt on ilmeisesti niin Canyonin tuen toimesta kerrottu ja syytetty käyttäjää. Jätän Canyonin sähköpyörät kauppaan jo tämän esityksen perusteella.

Kokeilisin itse korjata tilannetta kytkemällä PC-softan SM-PCE2 piuhalla kiinni. Sekä erikseen avustuskytkimeen suoraan että näyttöön, katsoo tunnistuuko. Shimano-shköpyörähuolloista löytyy jos ei itse halua ostaa.

Tuli myös mieleen, että voihan sen avustuskytkimen piuhakin vain olla löysällä..

MRe
05.08.2021, 11.11
Minulla on huoltokeikka auki, jossa paikallisen huollon puute aiheuttaa haasteita. Tosin enemmän huolta aiheuttaa se, että Canyonin mielestä se ei ole vastuussa tuotteen virheestä.

Uusi pyörä, joka yhdistettiin E-Tube -sovellukseen, jolloin pyörä hukkasi yhteyden avustuskytkimeen eikä suostunut sitä enää tunnistamaan. Tämä on kuulemma user error, jonka korjaamisesta myyjä ei ole vastuussa eli kannattanee vältellä E-Tuben käyttöä.
Tuota kannattaisi koittaa itse katsoa PC:llä piuhan kanssa. Kyse voi olla siitä, että kytkimen ja keskusyksikön firmis on eri versiota tai kytkin muuten pudonnut pois keskusyksikön "tutkasta. Toki liitännät kannattaa tarkistaa ensin kytkimen ja näytön päistä.

Eemeli82
05.08.2021, 17.56
Minulla on huoltokeikka auki, jossa paikallisen huollon puute aiheuttaa haasteita. Tosin enemmän huolta aiheuttaa se, että Canyonin mielestä se ei ole vastuussa tuotteen virheestä.

Uusi pyörä, joka yhdistettiin E-Tube -sovellukseen, jolloin pyörä hukkasi yhteyden avustuskytkimeen eikä suostunut sitä enää tunnistamaan. Tämä on kuulemma user error, jonka korjaamisesta myyjä ei ole vastuussa eli kannattanee vältellä E-Tuben käyttöä.
Joku tässä nyt ei oikein täsmää, eihän tuo nyt nimittäin voi mennä noin, eikä taatusti mene.
Eli uutta pyörää yhdistäessä E-Tubeen (kumpaan, Ride vai Project?) pyörässä meni bitti vinoon ja Canyon sanoo, että ei kuulu virhevastuun eikä takuun piiriin?
Nyt varmaan jäi jotain kertomatta? Vetosivatko johonkin muuhunkin asiaan? Käskivätkö olla suoraan Shimanoon yhteydessä? En millään jaksa uskoa, että on ilmoitettu vain jotta oma vika, mikään taho ei tuota korjaa ilmaiseksi.
Ja saatiinko pyörään lainkaan yhteyttä, eli menikö bitti vinoon yhdistäessä, asetuksia muuttaessa vai kenties softaa päivittäessä?
Ja siis miten vika on todennettu? Muutenkin kun että ei vaan avusta, eli onko tuota käytetty missään liikkeessä?


Eri juttu, jos jossain on selvästi kerrottu, että E-Tubea ei saa käyttää tai takuu laukeaa.
No ei tällaista kyllä kerrota eikä asia kyllä näin myöskään ole. Nuo E-Tubet on kyllä ihan Shimanon kuluttajille tarkoitettuja sovelluksia mitä Shimano itse mainostaa. Siksikin tuo kerrottu tapahtuma kuulostaa todella oudolta toiminnalta.
https://www.shimano-steps.com/e-bikes/finland/fi/service/E-tube

Kuminauha
06.08.2021, 08.50
Joo itelläki jää nyt vähä semmonen fiilis että jotain on nyt jätetty kertomatta tässä.

marmar
09.08.2021, 08.33
Olen siinä mielessä samaa mieltä, että ei asiakasta yksin saisi jättää. Firmispäivitysten kohdalla (jollaisen tapahtuminen on vain oma arvaukseni) taitaa tulla sen verran varoituksia, että vähän vastuuta siirtyy suorittajallekin.

Kyllä firmispäivitysten pitää olla sellaisia, että bitin mennessä vinoon järjestelmä pystyy toipumaan siitä ilman huollon apua tai pahimmassakin tapauksessa huollon antamalla puhelin / sähköpostineuvonnalla. En muista kuinka kauan, mutta yli 15 vuotta markkinoilla on ollut sulautettujen järjestelmien prossut, joihin voi helposti tehdä itsestään palautuvan ja vikasietoisen firmispäivitysalgoritmin. Järjestelmän, joka toipuu itsestään.

Esim jos eri osissa on yhteensopimattomia firmiksiä, niin siitä pitää pystyä kertomaan käyttäjälle, että päivitäs nyt loputkin, että homma toimii.

Tuollaisten tarkistusten koodaaminen vie korkeintaan tunteja aikaa ja säästää sekä omia, jälleenmyyjien, että asiakkaiden hermoja.

On täysin juosten kustu softaprojekti, jos on vedetty mutkia niin suoraksi, että järjestelmää tilttaa firmispäivityksen yhteydessä. Jos pistetään koulupoika koodaamaan ilman valvontaa, niin sitten lopputulos voi olla sellainen, että eri firmikset ei sovi yhteen, kaikki menee rikki sähköjen kadotessa sopivalla hetkellä kesken päivityksen tmv.

Tällaisissa tapauksissa ei kannata antaa kevyesti periksi.

Lakragon
17.08.2021, 11.23
Todelliseksi syyksi paljastui viallinen kytkin, Shimano Center olisi tehnyt firmispalautuksen 30E, jonka Canyon olisi maksanut "hyväntahdon eleenä".

Mutta tämä oli vähän huolestuttava lausunto Canyonin huollolta (menee myös tuotevastuu ja virhevastuu sekaisin):
" Kun olet itse virheellisesti tehdyllä etube säädöllä aiheuttanut toimivan pyörän epäkuntoon menon niin kyseessä ei ole tuotevastuun alainen asia. Korvaamme kuitenkin kuittia vastaan diagnoosin ja ohjelmoinnin 30€ saakka hyväntahdon eleenä."

Dille Vallaton
17.08.2021, 13.59
Pari tapausta kävi tutuilla ihan samalla tavalla E8000-moottorilla, eikä valtuutettu Shimano-huolto yskinyt yhtään vaan hoitivat kaapelin kautta päivityksen kuntoon. Näyttää siltä että softassa on vieläkin vikaa ja menee bitti poikittain jos yhteys katkeaa päivityksen aikana. Taitaa Canyonilla kuten muillakin käydä kauppa liian hyvin, niin ei ole halua hoitaa jälkimarkkinointiaan kuntoon.

quicksilver
17.08.2021, 16.37
Pari tapausta kävi tutuilla ihan samalla tavalla E8000-moottorilla, eikä valtuutettu Shimano-huolto yskinyt yhtään vaan hoitivat kaapelin kautta päivityksen kuntoon. Näyttää siltä että softassa on vieläkin vikaa ja menee bitti poikittain jos yhteys katkeaa päivityksen aikana. Taitaa Canyonilla kuten muillakin käydä kauppa liian hyvin, niin ei ole halua hoitaa jälkimarkkinointiaan kuntoon.

Aika huolestuttavaa kun on sieltä pyörä tilauksessa. Aika paljon kuullut nyt negaa tuosta asiakaspalvelusta, taitaa tosiaan olla asiakkaita liiaksi saakka.

marmar
17.08.2021, 22.14
Mutta tämä oli vähän huolestuttava lausunto Canyonin huollolta (menee myös tuotevastuu ja virhevastuu sekaisin):
" Kun olet itse virheellisesti tehdyllä etube säädöllä aiheuttanut toimivan pyörän epäkuntoon menon niin kyseessä ei ole tuotevastuun alainen asia. Korvaamme kuitenkin kuittia vastaan diagnoosin ja ohjelmoinnin 30€ saakka hyväntahdon eleenä."

Onhan tuo ihan käsittämätön lausunto. Vaikka rauhallinen olenkin, niin tuon kommentin jälkeen olisin kyllä antanut huollon kuulla kunniansa.

Olisi kysellyt myös itsestäänselvyyden, eli tehdasasetusten palautustoiminnon perään. Jos käyttäjä voi vetää homman solmuun, niin sille pitää tarjota mahdollisuus aloittaa alusta.

Lakragon
17.08.2021, 23.50
CANYON BICYCLES FINLAND OY:n toimitusjohtajan lausunto:
"Kuvailemasi tilanne syntyy useimmiten silloin, kun päivitys keskeytyy jostain syystä ja osaan pyörän komponenteista jää vanha softa. Kyseessä on lähes poikkeuksetta käyttäjävirhe. Tämä on myös komponentin valmistajan Shimanon alta löytyvä näkemys."

Lakragon
17.08.2021, 23.53
Shimano "Kiitos viestistäsi.

Vivussa on ilmeisesti käynyt joku päivityskämmi. Piuhaan ja koneeseen kiinni niin softan saa ajettua uudelleen."

quicksilver
18.08.2021, 00.21
Tuo "käyttäjä on aina tai ainakin lähtökohtaisesti väärässä"- asenne ei oikein lupaa hyvää...

Lakragon
18.08.2021, 00.28
Tuo "käyttäjä on aina tai ainakin lähtökohtaisesti väärässä"- asenne ei oikein lupaa hyvää...
jep, viiden Canyon pyörän jälkeen tämä jää viimeiseksi, vaikka hyvä nyt onkin (ostin itse kytkimen enkä viitsi asioida ko. huollon kanssa). Voi olla, että tämän vuoden Canyon-yritysjärjestelyt ovat vaikuttaneet Suomen tilanteeseen.

ebike-harrastelija
18.08.2021, 09.52
Tuo "käyttäjä on aina tai ainakin lähtökohtaisesti väärässä"- asenne ei oikein lupaa hyvää...Jep [emoji3] Vissiin kauppa käy kavereilla niin hyvin, että on varaa vähän piilov*ttuilla nuriseville asiakkaille.


Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Canyon Finland
19.08.2021, 13.00
CANYON BICYCLES FINLAND OY:n toimitusjohtajan lausunto:
"Kuvailemasi tilanne syntyy useimmiten silloin, kun päivitys keskeytyy jostain syystä ja osaan pyörän komponenteista jää vanha softa. Kyseessä on lähes poikkeuksetta käyttäjävirhe. Tämä on myös komponentin valmistajan Shimanon alta löytyvä näkemys."

Jotta asiaan saadaan vähän enemmän kontekstia, alla saamasi vastaus kokonaisuudessaan:


Hei [asiakkaan nimi],


Kiitos viestistäsi ja pahoittelut kokemastasi mielipahasta.


Mihin olet tyytymätön? Siihen, että pyörän valmistaja on sitoutunut hyvittämään päivityksestä aiheutuvat kustannukset? Päivitys maksaa kokemuksemme mukaan Shimano Service Centereissä noin 20€.


Kuvailemasi tilanne syntyy useimmiten silloin, kun päivitys keskeytyy jostain syystä ja osaan pyörän komponenteista jää vanha softa. Kyseessä on lähes poikkeuksetta käyttäjävirhe. Tämä on myös komponentin valmistajan Shimanon alta löytyvä näkemys.


Käy Urheilupyörässä ja laittakaa ohjelmisto kuntoon, niin pääset taas nauttimaan uudesta pyörästäsi. Kuitti korjauksesta ja maksutiedot [asiakaspalvelijan] ohjeitten mukaisesti meille, niin hyvitämme korjauksen 5 arkipäivän kuluessa.


Soittele minulle jos asiassa on vielä epäselvää.


Meidän tavoitteenamme on aina saada asiakkaan pyörä käyttökuntoon mahdollisimman nopeasti, ja useimmiten tämä tapahtuu räikeitä väärinkäytöstapauksia lukuun ottamatta valmistajan (Canyonin tai komponenttivalmistajan) kustannuksella riippumatta siitä, onko kyseessä tuotevastuun alainen asia vai ei. Näin toimimme myös sinun tapauksessasi.


Kenelle tahansa voi käydä kuvaamasi vahinko, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, ettei Canyon tai Shimano ole vastuussa päivityksen keskeytymisestä.


Foorumilla on hyvä keskustella ja kuulla muiden mielipiteitä, mutta asioiden edistämiseksi kannattaa jatkossakin olla suoraan meidän asiakaspalveluumme yhteydessä. Asiakaspalvelumme on hyvin ammattitaitoinen ja pyrkii aina siihen, että asia saadaan ratkaistua asiakasta tyydyttävällä tavalla.


Kuluneen vuoden yritysjärjestelyistä huolimatta asiakaslähtöisyys on aina ollut ja tulee aina olemaan meillä toiminnan ytimessä, eikä muutoksilla ole ollut asiakaspalvelumme käytännön toimintaan vaikutusta.

Lakragon
19.08.2021, 14.12
Kuten todettu ongelma oli viallisessa kytkimessä, jonka siis vaihdoin.

Mutta se, että teidän lähtökohtanne ilman kunnollista diagnosointia on "Kun olet itse virheellisesti tehdyllä etube säädöllä aiheuttanut toimivan pyörän epäkuntoon menon niin kyseessä ei ole tuotevastuun alainen asia. Korvaamme kuitenkin kuittia vastaan diagnoosin ja ohjelmoinnin 30€ saakka hyväntahdon eleenä." niin tuossa mennään aikas metsään kuluttajansuojalain näkökulmasta.

Lisäksi kannattaisi toimitusjohtajana opetella mitä eroa on tuotevastuulain tuotevastuulla ja kuluttajansuojalain virhevastuulla.

JRR-1
19.08.2021, 15.24
Tämä on markkinamiesten keksintöä ja tarkoituksellisen koulutuksen tulosta, että nämä vastuu-asiat esitetään nykyään goodwillinä ja hyvän tahdon eleinä ja muina joululahjoina. Ensin tätä alkoi tulemaan vastaan autokauppapuolella ja nykyään se on levinnyt joka puolelle. Käytännössä näyttää menevän niin, että kun nämä hyvän tahdon eleet tulevat vastauksiin mukaan, niin selkeä vastuullisuus on silloin tunnistettu, mutta se tarkoituksellisesti naamioidaan joksikin muuksi.

Kuminauha
19.08.2021, 15.28
Ja tässä myös sekin, että eihän kuluttaja osta shimanolta mitään eikä ole missään sopimussuuhteessa shimanoon, joten valmistajan on aivan turha vedota siihe, mitä näkemyksiä shimanolla on oman softansa toimivuudesta ja mihin sitä käytetään.

Lakragon
20.08.2021, 00.33
Summary:
Aloittaja kysyi, että onko Canyonin verkkokauppapohjainen malli ongelmallinen vs. kivijalkaliike kun kyseessä on monimutkainen sähköpyörä.


Tähän tuli vastaus että ei kai, paitsi kun pyörän shippaaminen Turkuun/Helsinkiin a) maksaa, b) aiheuttaa pyöräilemättömyyttä ja c) Canyon ei tunnusta virhevastuuta (tai tuotevastuuta jos pyörä aiheuttaa vahinkoa kolmennelle ;) ) ja väittää ettei ole vastuussa korjauksen kustannuksista vaikka sitten maksaisikin sen pseudo"goodwillinä" kustannuscapillä.


Omat johtopäätökset:
Canyonin mielestä E-Tube-sovelluksen käyttö voi rikkoa pyörän ja he eivät ole mielestään vastuussa jos näin käy.
Shimanon firmware-päivityksiin pitää suhtautua kuten kaikkiin Kiina-firmware -päivityksiin eli älä tee, jollet ole varma mitä tapahtuu (mitä et siis tiedä oikein missään tapauksessa). Canyon viittaa "vahinkoon" päivityksen keskeytymisestä.
Pyörää ei voi itse resetoida vaan se pitää viedä fyysisesti huoltoon maksulliselle resetille.
Canyon ei tule menestymään jos tällainen case menee kuluttajariitalautakuntaan.
Harvinaisen paskasti hoidettu brandihuolto/jälkimarkkinointi ennen niin puhtoiselta brandiltä ja seuraava pyörä jostain muualta.

ebike-harrastelija
20.08.2021, 08.27
Kalliimpi pyörä, parempi mieli, vastinetta rahoille.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

jullli
20.08.2021, 09.02
Kalliimpi pyörä, parempi mieli, vastinetta rahoille.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

voitko avata vähän, en ymmärrä?

quicksilver
20.08.2021, 10.15
Summary:
Aloittaja kysyi, että onko Canyonin verkkokauppapohjainen malli ongelmallinen vs. kivijalkaliike kun kyseessä on monimutkainen sähköpyörä.


Tähän tuli vastaus että ei kai, paitsi kun pyörän shippaaminen Turkuun/Helsinkiin a) maksaa, b) aiheuttaa pyöräilemättömyyttä ja c) Canyon ei tunnusta virhevastuuta (tai tuotevastuuta jos pyörä aiheuttaa vahinkoa kolmennelle ;) ) ja väittää ettei ole vastuussa korjauksen kustannuksista vaikka sitten maksaisikin sen pseudo"goodwillinä" kustannuscapillä.


Omat johtopäätökset:
Canyonin mielestä E-Tube-sovelluksen käyttö voi rikkoa pyörän ja he eivät ole mielestään vastuussa jos näin käy.
Shimanon firmware-päivityksiin pitää suhtautua kuten kaikkiin Kiina-firmware -päivityksiin eli älä tee, jollet ole varma mitä tapahtuu (mitä et siis tiedä oikein missään tapauksessa). Canyon viittaa "vahinkoon" päivityksen keskeytymisestä.
Pyörää ei voi itse resetoida vaan se pitää viedä fyysisesti huoltoon maksulliselle resetille.
Canyon ei tule menestymään jos tällainen case menee kuluttajariitalautakuntaan.
Harvinaisen paskasti hoidettu brandihuolto/jälkimarkkinointi ennen niin puhtoiselta brandiltä ja seuraava pyörä jostain muualta.

Taitaa olla niin että vähän kaikki merkit joutuu tai on joutunut opettelemaan uusia käytäntöjä näiden sähkisten kanssa. Digivehkeet ei ole toimialalle ihan sitä perinteistä osaamista.

Suurin haaste tuossa on mielestäni että viestien perusteella tulee kuva että myyty pyörä onkin yhtäkkiä kasa komponentteja joita käsitellään erikseen ja syydetään vastuuta valmistajalle.

Hiukan kuin Volkkarin infotainmentin sekoiluja pitäisi selvitellä Continentalin kanssa eikä paikallisen automyyjän.

Ainakin tuo vastuurajaus olisi hyvä todeta pyörän tiedoissa selvästi ja myös todeta softapäivityksistä että artisti maksaa jos jotain sattuu.

Juurisyyhän on toki varmaan se että softapäivityksen voi härsiä. Sitä on tietysti käytännössä mahdotonta estää mutta tuossa ei ole tehty ihan kaikkea asian hyväksi. Ja toisaalta valmistajan ei taasen tarvitse vastata vastoin käyttöehtoja tehtyjen toimien ja viritysten lopputuloksesta. Todistaminen on kuitenkin vaikeaa ja siksi tuollainen "sun syy" tyylinen lähestyminen ei ole ehkä paras tapa hoitaa asiaa.

Mutta tämä case on vain osa jälkimarkkinointia ja hienoa että Helsingin seudullakin on sentään nykyään huolto ja käsittääkseni kyllä oikein pätevä sellainen.

JanneKii
20.08.2021, 11.06
Kyllähän tämä yksikäsitteisesti pitäisi korjata Shimanon tontilla, SW päivitys pitää olla sellainen, että vikatilanteessa voidaan palautua takaisin alkuperäiseen ohjelmistoon.

Tässähän ehkä extra-haastetta aiheuttanee se, että kyseessä on joko 2 tai kolme laitetta (näyttö, moottori, kytkin?) joissa on kaikissa ohjelmisto ja ilmeisesti versioiden ristiinmeno ei ole tuettu? Tuo onkin kinkkisempi, koska jos moottorin ohjelmisto päivittyi oikein - mikä saisi sen vaihtamaan vanhemman softan takaisin? Käytännössä Shimanon pitäisi pitää huolta, että ohjelmistot ovat taaksepäin yhteensopivia. Tai rakentaa joku combined update -tyyppinen ratkaisu, joka tipuuttaa kaikki päivitetyt softat taaksepäin, jos yksikin laite ei päivity oikein.

Canyonin pitäisi tästä antaa palautetta Shimanolle, koska Shimanolle ei muuten tule riittävää painetta ehkä korjata tuota. Varsinkin jos tämä nyt menee sellaiseksi, että asiakas maksaa... Huonon laadun kustannuksen maksaa silloin ihan väärä taho.

quicksilver
20.08.2021, 11.09
Kyllähän tämä yksikäsitteisesti pitäisi korjata Shimanon tontilla, SW päivitys pitää olla sellainen, että vikatilanteessa voidaan palautua takaisin alkuperäiseen ohjelmistoon.



Teknisesti noin mutta kuluttaja ei ole tässä Shimanon asiakas. Siksi pyörän myyjä vastaa myös komponenttien toiminnasta.

Xieppo
20.08.2021, 11.21
En oikein ymmärrä tätä keskustelua. On kai aika selvää, että omatoimisesti korjauspuuhiin ryhtynyt vastaa itse omista tekemisistään. Jos homma menee pieleen, niin sitten mennään nöyrästi osaavaan huoltoon ja maksetaan tarvittavat korjaustoimet. Ei tässä sen kummempaa eroa ole, oli sitten kyseessä mekaaniset tai elektroniset komponentit. Näin olen itse toiminut pyöräilyharrastajana.

quicksilver
20.08.2021, 12.02
En oikein ymmärrä tätä keskustelua. On kai aika selvää, että omatoimisesti korjauspuuhiin ryhtynyt vastaa itse omista tekemisistään. Jos homma menee pieleen, niin sitten mennään nöyrästi osaavaan huoltoon ja maksetaan tarvittavat korjaustoimet. Ei tässä sen kummempaa eroa ole, oli sitten kyseessä mekaaniset tai elektroniset komponentit. Näin olen itse toiminut pyöräilyharrastajana.


Riippuu siitä onko firmware - päivitykset tarkoitettu vain huollon vain myös käyttäjän tehtäviksi.

Ja kyllä, mekaanisella komponentilla ja firmware - päivityksellä on fundamentti ero.

MRe
20.08.2021, 12.48
Muistaakseni eTube jos ei pakota, niin ainakin tyrkyttää uutta firmistä aina kun sillä ottaa yhteyden. Ja eTube on ihan Shimanon tukema ja ohjastama tapa muokata pyörän avustustasoja. Eli siinä mielessä ollaan vähintään harmaalla alueella.

Nythän kyse kuitenkin oli viallisesta kytkimestä, joka ei liene käyttäjän vika, jollei ollut hajonnut pannuttamisen tai muun yhteydessä. Canyonin huolto vain teki etäpäätöksen, että vika on käyttäjässä...

Kuminauha
20.08.2021, 13.40
Juuri tämä, Etube ehdottaa käyttäjälle firmispäivityksiä samaan tapaan kuin puhelinkin niistä kitisee. Ei tässä nyt mitään harmaata aluetta ole. Myyjä vastaa täysin toimittamastaan kokonaisuudesta. Jos kerran valitsevat siinä käytettävän shimanon osia ja siihen liittyviä softia, niin silloin pitää elää näiden valintojen kanssa.

Xieppo
20.08.2021, 14.19
Voin olla vähän vanhanaikainen, mutta minusta ratkaisevaa on se, kuka siihen työkaluun tarttuu. Jos sama olisi tapahtunut pyörähuollossa, niin useimmat varmaan vaatisivat, että he laittavat pyörän kuntoon ilman sen laajempia takuu- tai tuotevastuuselvityksiä.

MRe
20.08.2021, 15.22
Harmaalla alueella tarkoitin sitä, että kuka maksaa, jos päivitys kippaa. Veikkaan, ettei Applekaan maksa, jos puhelin jumittuu päivityksen vuoksi. Vai onko jollain kokemusta asiasta Applen tai Android-vehkeiden kanssa. Microsoft en nyt ainakaan maksa mitään, jos wintoosan päivitys tappaa koneen.

Kuminauha
20.08.2021, 15.29
Harmaalla alueella tarkoitin sitä, että kuka maksaa, jos päivitys kippaa. Veikkaan, ettei Applekaan maksa, jos puhelin jumittuu päivityksen vuoksi. Vai onko jollain kokemusta asiasta Applen tai Android-vehkeiden kanssa. Microsoft en nyt ainakaan maksa mitään, jos wintoosan päivitys tappaa koneen.


No jos puhelin kyykkää käyttiksen päivityksen takia, joita käyttis on ehdottanut, niin kyllä se takuuseen menee. Apple on huono esimerkki, koska se ei suostu korvaamaan yhtään mitään ensikättelyssä. Microsoft ei itse asennetun windowsin kanssa toki korvaa jos se koneen tappaa, mutta jos oot ostanu HP koneen, jonka windowsin päivitys rikkoo niin kyllä se HP sen hoitaa kuntoon takuun alla.

quicksilver
20.08.2021, 19.19
No jos puhelin kyykkää käyttiksen päivityksen takia, joita käyttis on ehdottanut, niin kyllä se takuuseen menee. Apple on huono esimerkki, koska se ei suostu korvaamaan yhtään mitään ensikättelyssä. Microsoft ei itse asennetun windowsin kanssa toki korvaa jos se koneen tappaa, mutta jos oot ostanu HP koneen, jonka windowsin päivitys rikkoo niin kyllä se HP sen hoitaa kuntoon takuun alla.

Erikoista, itse sain Applen tuotteen korjattua valmistajan piikkiin juuri äsken vaikka takuuaika ole mennyt reilusti umpeen. Ja olin itse valmistautunut maksamaan korjauksen.

Jos iphonen saa jotenkin tilliskivitilaan on ratkaisemeksi ohjeet. Käytännössä huoltoon vienti käsittääkseni tulee kysymykseen jo kyseessä on laitevika ja kyllä ne korvataan ellei laite ole kolhiintunut.

Mutta Shimano vimpulat lienee rakennettu niin että jumittava laite on vietävä huoltoon eikä niitä saa itse ohjeilla henkiin.

MRe
20.08.2021, 19.33
Kaapelilla saa shimanonkin elvytettyä.

quicksilver
20.08.2021, 19.44
Kaapelilla saa shimanonkin elvytettyä.

Hyvä sentään. Mutta kaapeli pitää ostella erikseen?

Lakragon
20.08.2021, 23.49
Kaapelilla saa shimanonkin elvytettyä.

Jos siis haluaa sijoittaa 200E laitteeseen, jota ei pitäisi tarvita. Lisäisin ennen sanaa "saa" sanan "ehkä".

Jos firmispäivitys pitäisi tehdä huollossa, Shimanon pitäisi poistaa ko. mahdollisuus apissa jos sillä oikeasti saa pyörän rikki.

Apple/Windows -vertauksiin erona on, että käyttäjällä ei näköjään ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa pc-boxi, jolla ehkä voi järjestelmän palauttaa tai käyttää pyörä omalla kustannuksellaan huollon piuhassa (joka sitten ehkä voidaan hyvittää goodwillinä).

Lakragon
21.08.2021, 00.08
Voin olla vähän vanhanaikainen, mutta minusta ratkaisevaa on se, kuka siihen työkaluun tarttuu. Jos sama olisi tapahtunut pyörähuollossa, niin useimmat varmaan vaatisivat, että he laittavat pyörän kuntoon ilman sen laajempia takuu- tai tuotevastuuselvityksiä.

Mistähän työkalusta puhut? E-Tube on Shimanon oma sovellus, jolla voi päivittää pyörän komponenttien firmwaret ja muokata avustusprofiileita.

Lakragon
21.08.2021, 00.32
En oikein ymmärrä tätä keskustelua. On kai aika selvää, että omatoimisesti korjauspuuhiin ryhtynyt vastaa itse omista tekemisistään. Jos homma menee pieleen, niin sitten mennään nöyrästi osaavaan huoltoon ja maksetaan tarvittavat korjaustoimet. Ei tässä sen kummempaa eroa ole, oli sitten kyseessä mekaaniset tai elektroniset komponentit. Näin olen itse toiminut pyöräilyharrastajana.

Mistäköhän korjauspuuhista puhut tässä yhteydessä?

Xieppo
21.08.2021, 01.21
Työkalu on E-Tube ja korjauspuuha on päivitys. Näin ainakin ymmärsin tätä ketjua läpi lukiessani. Provosoiduin aivan turhaan tästä keskustelusta, mutta minusta tämä meni aivan liiallisuuksiin, kun korjaus on kuitenkin aivan järkevään hintaan ja tässä tapauksessa jopa subventoituna saatavilla. On aivan paikallaan aiheuttaa painetta sekä pyörän että moottorin valmistajalle, mutta tämä teknologia on nyt tämän tasoisessa elinkaaren vaiheessa. Toivottavasti paine saa parantamaan valmistajien tekemista entisestään ja saamme jatkossa nauttia yhä paremmista tuotteista. Hyviä ajokelejä kaikille.

MRe
21.08.2021, 10.43
Jos siis haluaa sijoittaa 200E laitteeseen, jota ei pitäisi tarvita. Lisäisin ennen sanaa "saa" sanan "ehkä".
Totta. Viiden tonnin pyörässä kahdensadan kaapeli kaataa koko perheen talouden ja lapset joutuvat mieron tielle.


Jos firmispäivitys pitäisi tehdä huollossa, Shimanon pitäisi poistaa ko. mahdollisuus apissa jos sillä oikeasti saa pyörän rikki.
Ei sitä pidä tehdä huollossa, mutta BTn yli tehtynä on mahdollista ettei päivitys mene läpi.


Apple/Windows -vertauksiin erona on, että käyttäjällä ei näköjään ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa pc-boxi, jolla ehkä voi järjestelmän palauttaa tai käyttää pyörä omalla kustannuksellaan huollon piuhassa (joka sitten ehkä voidaan hyvittää goodwillinä).
Tulkinta on ihan sun oma.

Itse olen boxia käyttänyt muutamaan kertaan, kun sen kautta tosiaan firmiksen päivitys on varmempaa. Lisäksi mulla on yhdessä fillarissa Di2-vaihteet, joiden säädössä tuo on välttämätön.

Mut ei siinä mitään. Nythän sulla on toimiva peli, joten kaikki on hienosti.

jullli
21.08.2021, 16.21
Totta. Viiden tonnin pyörässä kahdensadan kaapeli kaataa koko perheen talouden ja lapset joutuvat mieron tielle.


Ei sitä pidä tehdä huollossa, mutta BTn yli tehtynä on mahdollista ettei päivitys mene läpi.


Tulkinta on ihan sun oma.

Itse olen boxia käyttänyt muutamaan kertaan, kun sen kautta tosiaan firmiksen päivitys on varmempaa. Lisäksi mulla on yhdessä fillarissa Di2-vaihteet, joiden säädössä tuo on välttämätön.

Mut ei siinä mitään. Nythän sulla on toimiva peli, joten kaikki on hienosti.

miksi di2 vaihteiden kanssa välttämätön? näytöstähän ne saa säädettyä

MRe
21.08.2021, 18.36
miksi di2 vaihteiden kanssa välttämätön? näytöstähän ne saa säädettyä

Saako myös ne mikrosäädöt? Joka tapauksessa, kun on itsekasattu laite, niin eTubella piti kaikki ottaa käyttöön. Muistaakseni oletuksena on mm. käyttökytkimen logiikka väärin päin.

hana79
21.08.2021, 20.10
Niin kohta sähkikset on kuin autot... Huoltoon vietävä aina, ei voi kun tankata polttoainetta ja pissapoikaa (ja moottoriöljyä)...:rolleyes:
En kyllä enää uskalla päivittää oman YTeen ohjelmia, saattaapi tulla aika vääntö saksan poikien kanssa jos käy jotain... Canyonin tapauksessa hyvä että huolto on Suomessa ja voi käyttää paikallista korjaamoa?

jullli
21.08.2021, 20.40
Saako myös ne mikrosäädöt? Joka tapauksessa, kun on itsekasattu laite, niin eTubella piti kaikki ottaa käyttöön. Muistaakseni oletuksena on mm. käyttökytkimen logiikka väärin päin.

saa hipisteltyä säädöt näytöllä

ebike-harrastelija
22.08.2021, 10.26
Niin kohta sähkikset on kuin autot... Huoltoon vietävä aina, ei voi kun tankata polttoainetta ja pissapoikaa (ja moottoriöljyä)...:rolleyes:

Ei taas yleistetä suotta, kiitos. On näitä boscheja sun muita shimanoja, joiden kanssa saa vääntää jos haluaa. Tai sitten hankkii enempi open source -tyyppisen setin ilman tällaisia huolia.

Ylipäätään taitaa edelleen päteä vanha viisaus: jos se ei ole rikki, älä yritä korjata. [emoji6]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

kmruuska
22.08.2021, 11.57
Ei taas yleistetä suotta, kiitos. On näitä boscheja sun muita shimanoja, joiden kanssa saa vääntää jos haluaa. Tai sitten hankkii enempi open source -tyyppisen setin ilman tällaisia huolia.

Ylipäätään taitaa edelleen päteä vanha viisaus: jos se ei ole rikki, älä yritä korjata. [emoji6]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Onko Bäfängillä sähkövaihtaja?

MRe
22.08.2021, 13.03
Totta, bäfängihän se on huoleton peli. On se. Pakko olla.

Taitaa kanjonia saada heikosti bäfängillä, ainakaan tehtaalta toimitettuna. Ja kai sitä open sorsaakin jollain ronkitaan?

ebike-harrastelija
22.08.2021, 13.29
Onko Bäfängillä sähkövaihtaja?Niin mikä?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

ebike-harrastelija
22.08.2021, 13.30
Totta, bäfängihän se on huoleton peli. On se. Pakko olla.

Taitaa kanjonia saada heikosti bäfängillä, ainakaan tehtaalta toimitettuna. Ja kai sitä open sorsaakin jollain ronkitaan?Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä [emoji6]

https://youtu.be/4_VRs3IzpEk


Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

zeppo
22.08.2021, 22.10
En ole erityisemmin vaikuttunut Shimanon laadusta, omalla kohdalla akkua ei ensin voinut ladata ollenkaan. Toki Canyonin takuuhuolto hoiti uuden akun kohtuu nopeasti. Nyt kun pyörällä oli ajettu n. 1200km niin E01020 vikaan päättyi matkanteko ja pyörä lähtee huomenna maanantaina takuuhuoltoon Turkuun. Uskon ja toivon että Canyon hoitaa pyörän tyylikkäästi kuntoon.

marmar
22.08.2021, 22.29
Kenelle tahansa voi käydä kuvaamasi vahinko, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, ettei Canyon tai Shimano ole vastuussa päivityksen keskeytymisestä.

Jaahas sentään myönnetään se tosiasia, että firman (shimano) testauspolitiikka on että testataan ohjelmistot asiakkaalla ja softa projekti on juosten kustu.

Jos järjestelmä ei toivu itsenäisesti ja automaattisesti keskeytyneistä päivityksistä, niin suunnittelijan on syytä mennä peilin eteen kysymään, että onko tässä mitään järkeä.

Vielä viimevuosituhannella tuon olisi ymmärtänyt, kun muistit maksoi, mutta että tänäkin päivänä työnnetään tuollaista paskaa maailmalle.:seko:

Jos halua on, niin järjestelmä voidaan tehdä helposti ja pienellä vaivalla automaattisesti toipuvaksi.

30 vuotta olen ollut sulautettujen ohjelmistojen kanssa tekemisissä ja tiedän mistä puhun.

ebike-harrastelija
22.08.2021, 22.43
^ tämä juuri. Ja syykin on taas aika lailla selviö: säästetään missä pystytään, jotta voidaan maksimoida myyntivoitot. Markkinaosasto sitten jumppaa julkisuuteen mielikuvat laadukkaasta tuotteesta, josta kannattaa maksaa.

Jos haluttaisiin oikeasti tehdä hyvää ja toimivaa, niin pari steppiä lisää tuohon langattomaan softansiirtoon ja kirjoittamiseen, niin näistäkään ei tarvitsisi lukea. Silleen pikkuisen säälittävää luettavaa sieltä maahantuojan suunnalta kyllä.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

marmar
22.08.2021, 23.44
^ tämä juuri. Ja syykin on taas aika lailla selviö: säästetään missä pystytään, jotta voidaan maksimoida myyntivoitot. Markkinaosasto sitten jumppaa julkisuuteen mielikuvat laadukkaasta tuotteesta, josta kannattaa maksaa.

Se mikä tuossa on surullisinta, että valmistusvaiheessa puhutaan maksimisssaan senttien säästöistä.

Säästö on tehty jo siinä, että on palkattu halvalla joku harjoittelija tai kesäapulainen koodaamaan, eikä ole nähty vaivaa edes työn jäljen laadunvarmistuksessa.

Änkyrä
23.08.2021, 00.32
En ole erityisemmin vaikuttunut Shimanon laadusta, omalla kohdalla akkua ei ensin voinut ladata ollenkaan. Toki Canyonin takuuhuolto hoiti uuden akun kohtuu nopeasti. Nyt kun pyörällä oli ajettu n. 1200km niin E01020 vikaan päättyi matkanteko ja pyörä lähtee huomenna maanantaina takuuhuoltoon Turkuun. Uskon ja toivon että Canyon hoitaa pyörän tyylikkäästi kuntoon.

Joudutko ruuvaamaan tuon takaisin bike guardiin vai meneekö kokonaisena?

zeppo
23.08.2021, 11.49
Joudutko ruuvaamaan tuon takaisin bike guardiin vai meneekö kokonaisena?

Joo, bike guardiin se piti ruuvailla. Pikku muistelu että mitenkä se sinne asennettiin.

Eemeli82
23.08.2021, 20.38
No niin, eli tässähän aluksi kerrottiin, että pyörä meni jumiin E-tubeen yhdistäessä, ja kuten vähän epäilinkin, niin se ei siis pitänyt paikkaansa.
Olishan toki myyjä voinut ilman käyttäjän syyttelyä tuon ilmoittaa korvaavansa, kun joka tapauksessa lupasi uudelleen ohjelmoinnin korvata. Toisaalta mistäpä sitä aina tietää millä softilla sitä pyörän softaa on ronkittu ja saatu se jumiin. Siinä mielessä ymmärrän, että hieman varpaillaan noiden asioiden kanssa ovat. Totta kai joka kotikoodari sanoo, että E-tubella koitin päivittää, että saisi homman takuuseen. Tosin en nyt missään nimessä tarkoita, että tässä tapauksessa näin olisi tehty, mutta on tuokin otettava huomioon.
Mutta en nyt myöskään oikein ymmärrä, miksi sitä hiekkaa on väärään paikkaa päätynyt, kun kustannukset on korjauksesta luvattu maksaa?
Vika ei edes ollut siinä päivityksessä ja varmasti se valmistaja olisi sen viallisen kytkimenkin korvannut, jos se pyörä olisi sinne liikkeeseen vaivauduttu viemään softa päivitykseen, minkä yhteydessä varsinainen vikakin olisi varmasti selvinnyt. Vai käsitinkä väärin sen, että pyörää ei koskaan minnekään liikkeeseen edes viety?
Eli kyllä tässä nyt vähän ihmetyttää se, että on vedetty herneet nenään, vaikka myyjä on luvannut pyörän laittaa kuntoon?

Ja toisekseen, nyt kun on Shimanon softat, koodarit ja takuuhuollot haukuttu lyttyyn, niin onkos noita pyöriä nyt sit oikeasti päivityksen yhdeydessä mennyt jumiin?

Eemeli82
23.08.2021, 20.40
Minulla on huoltokeikka auki, jossa paikallisen huollon puute aiheuttaa haasteita. Tosin enemmän huolta aiheuttaa se, että Canyonin mielestä se ei ole vastuussa tuotteen virheestä.

Uusi pyörä, joka yhdistettiin E-Tube -sovellukseen, jolloin pyörä hukkasi yhteyden avustuskytkimeen eikä suostunut sitä enää tunnistamaan. Tämä on kuulemma user error, jonka korjaamisesta myyjä ei ole vastuussa eli kannattanee vältellä E-Tuben käyttöä.

No niin, eli tässähän aluksi kerrottiin, että pyörä meni jumiin E-tubeen yhdistäessä, ja kuten vähän epäilinkin, niin se ei siis pitänyt paikkaansa.
Olishan toki myyjä voinut ilman käyttäjän syyttelyä tuon ilmoittaa korvaavansa, kun joka tapauksessa lupasi uudelleen ohjelmoinnin korvata. Toisaalta mistäpä sitä aina tietää millä softilla sitä pyörän softaa on ronkittu ja saatu se jumiin. Siinä mielessä ymmärrän, että hieman varpaillaan noiden asioiden kanssa ovat. Totta kai joka kotikoodari sanoo, että E-tubella koitin päivittää, että saisi homman takuuseen. Tosin en nyt missään nimessä tarkoita, että tässä tapauksessa näin olisi tehty, mutta on tuokin otettava huomioon.
Mutta en nyt myöskään oikein ymmärrä, miksi sitä hiekkaa on väärään paikkaa päätynyt, kun kustannukset on korjauksesta luvattu maksaa?
Vika ei edes ollut siinä päivityksessä ja varmasti se valmistaja olisi sen viallisen kytkimenkin korvannut, jos se pyörä olisi sinne liikkeeseen vaivauduttu viemään softa päivitykseen, minkä yhteydessä varsinainen vikakin olisi varmasti selvinnyt. Vai käsitinkö väärin sen, että pyörää ei koskaan minnekään liikkeeseen edes viety?
Eli kyllä tässä nyt vähän ihmetyttää se, että on vedetty herneet nenään, vaikka myyjä on luvannut pyörän laittaa kuntoon?

Ja toisekseen, nyt kun on Shimanon softat, koodarit ja takuuhuollot haukuttu lyttyyn, niin onkos noita pyöriä nyt sit jollain ihan oikeasti ja todennetusti päivityksen yhdeydessä mennyt jumiin?

Lakragon
23.08.2021, 22.02
Dille: "Pari tapausta kävi tutuilla ihan samalla tavalla E8000-moottorilla, eikä valtuutettu Shimano-huolto yskinyt yhtään vaan hoitivat kaapelin kautta päivityksen kuntoon. Näyttää siltä että softassa on vieläkin vikaa ja menee bitti poikittain jos yhteys katkeaa päivityksen aikana. Taitaa Canyonilla kuten muillakin käydä kauppa liian hyvin, niin ei ole halua hoitaa jälkimarkkinointiaan kuntoon."


ja tämä


Canyon: "Kun olet itse virheellisesti tehdyllä etube säädöllä aiheuttanut toimivan pyörän epäkuntoon menon niin kyseessä ei ole tuotevastuun alainen asia. Korvaamme kuitenkin kuittia vastaan diagnoosin ja ohjelmoinnin 30€ saakka hyväntahdon eleenä."


ja tämä


Canyon: "Kuvailemasi tilanne syntyy useimmiten silloin, kun päivitys keskeytyy jostain syystä ja osaan pyörän komponenteista jää vanha softa. Kyseessä on lähes poikkeuksetta käyttäjävirhe. Tämä on myös komponentin valmistajan Shimanon alta löytyvä näkemys."


ja tämä


Shimano: "Kiitos viestistäsi. Vivussa on ilmeisesti käynyt joku päivityskämmi. Piuhaan ja koneeseen kiinni niin softan saa ajettua uudelleen."

= ei taida olla tarua käsitellyt ongelmat.


**


Oman casen kanssa tällä on vähän tekemistä kun oikeni ostamalla uuden kytkimen (ja vika tosiaan huomattiin kun pyörä yhdistettiin E-Tubeen), mutta jos myyjän asenne on lähtökohtaisesti, että "käyttäjävirhe, emme ole virhevastuussa" niin mitäs sitten kun vaikka moottorissa on ongelmia, onko se eri asia kuin joku kytkin? Selkeästi E-Tubella hajotettu, emme ole vastuussa.

Eemeli82
23.08.2021, 22.47
Lähinnä tässä mietin, että kannattaako alkaa itse päivittämään softaa vai maksanko suosiolla sen pari kymppiä siitä huollolle. Eipä tuohon talous kaadu. Toisaalta periaatteessa kun se ilmaiseksi kuitenkin tarvittaessa uudelleen päivitetään, niin eipä tuosta mahdollisesta jumiutumisesta mitään muuta haittaa ole kun se, että joutuu autolla nakkaamaan pyörän huoltoon tai sit ajamaan sen sinne ilman avustusta. Mulle on aivan se ja sama tekeekö ne sen hyvän tahdon eleenä vai takuuna, jos se mitään ei maksa.
Onko mitään hajua miksi sulla se päivitys keskeytyi ja mitä se herjasi sillon? Vai siis oliko sulla mennyt päivitykset sisään ihan normaalisti ennen tuota vikaa?

Lakragon
23.08.2021, 23.32
Lähinnä tässä mietin, että kannattaako alkaa itse päivittämään softaa vai maksanko suosiolla sen pari kymppiä siitä huollolle. Eipä tuohon talous kaadu. Toisaalta periaatteessa kun se ilmaiseksi kuitenkin tarvittaessa uudelleen päivitetään, niin eipä tuosta mahdollisesta jumiutumisesta mitään muuta haittaa ole kun se, että joutuu autolla nakkaamaan pyörän huoltoon tai sit ajamaan sen sinne ilman avustusta. Mulle on aivan se ja sama tekeekö ne sen hyvän tahdon eleenä vai takuuna, jos se mitään ei maksa.
Onko mitään hajua miksi sulla se päivitys keskeytyi ja mitä se herjasi sillon? Vai siis oliko sulla mennyt päivitykset sisään ihan normaalisti ennen tuota vikaa?

Ainakin Tampereella piuha maksaa 30E/kerta ja jos hauluaa investoida PC-purkkiin niin 180 - 220E (joka ei siis negatoi myyjän vastuuta, mutta voi teoriassa olla jopa huono kun olet jälleen "itse ohjelmoimassa" pyörää = voiko bitti mennä vinoon = ei vastuuta).


Hyväntahdon ele = ei myönnetä vastuuta, mutta korvataan silti ehkä, muttei kaikkia kustannuksia.


Asiakas Utsjoelta ei nakkaa pyörää huoltoon vaan lähettää sen kuljetuksella ja ottaa samalla kohtuullisen kovan kuluriskin, jollei Canyon myönnä virhevastuuta.


Oma päivitys ei keskeytynyt, se oli vaan Shimanon/Canyonin arvaus ilman oikeaa diagnoosia kun avustin tipahti ulkoavaruuteen.

mehukatti
24.08.2021, 01.23
E01020 vikaan päättyi matkanteko

E020-herjat korjaantui omassa EP8:ssa kun säädin akun etukiinnikettä vähän "alaspäin" niin ettei akku pääse heilumaan. Satunnaiset E010:t katos samalla. Ei siis välttämättä kannata lähettää huoltoon, jos löytyy kuuskulma-avain ja sinistä Loctitea.

EP8:n kanssa muuten SM-PCE02 USB donglen lisäksi tarvii uuden ohuemman EW-SD300 Di2-piuhan ja EW-AD305 adapterin (vanhasta paksummasta Di2-piuhasta tohon uuteen ohuempaan). Suosittelen kyllä näiden kamojen hankkimista jo senkin takia, että pääsee ite säätämään kaikkia asetuksia.

MRe
24.08.2021, 09.14
EP8:n kanssa muuten SM-PCE02 USB donglen lisäksi tarvii uuden ohuemman EW-SD300 Di2-piuhan ja EW-AD305 adapterin (vanhasta paksummasta Di2-piuhasta tohon uuteen ohuempaan). Suosittelen kyllä näiden kamojen hankkimista jo senkin takia, että pääsee ite säätämään kaikkia asetuksia.
Riippuu näytöstä. Mulla on E7000 näyttö ja siihen menee ne vanhat kaapelit.

Boost
24.08.2021, 09.45
CANYON BICYCLES FINLAND OY:n toimitusjohtajan lausunto:
"Kuvailemasi tilanne syntyy useimmiten silloin, kun päivitys keskeytyy jostain syystä ja osaan pyörän komponenteista jää vanha softa. Kyseessä on lähes poikkeuksetta käyttäjävirhe. Tämä on myös komponentin valmistajan Shimanon alta löytyvä näkemys."
Ihan mielenkiinnosta, päivititkö Androidilla vai Iosilla?

Suiza
24.08.2021, 11.23
Itse olen päivittänyt Neuronin ja Spectraalin aina E-Tubella, Androidin kautta. Ei ole ollut ongelmia.

ebike-harrastelija
24.08.2021, 11.25
Lähinnä tässä mietin, että kannattaako alkaa itse päivittämään softaa vai maksanko suosiolla sen pari kymppiä siitä huollolle.

Opetus lienee tässäkin, että varminta päivittää kaapelilla ja niin, että tietokoneessa virta säilyy koko prosessin ajan. Ja siltikin voi mennä bitti vinoon jommassa kummassa päässä, ja maahantuoja päästä syyttämään sinua tekemistäsi virheistä.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Eemeli82
24.08.2021, 17.01
Opetus lienee tässäkin, että varminta päivittää kaapelilla ja niin, että tietokoneessa virta säilyy koko prosessin ajan. Ja siltikin voi mennä bitti vinoon jommassa kummassa päässä, ja maahantuoja päästä syyttämään sinua tekemistäsi virheistä.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
No kaapelilla päivittäessähän mitään ongelmaa ei pitäisi edes olla, koska vaikka bitti vinoon meneekin, niin sillä homman voi aina tehdä uudelleen. Ymmärtääkseni ongelma tuossa on juurikin se, että mikäli se bitti vinoon lipsahtaa, niin E-tubella ei enää saa yhteyttä pyörään, vaan vaatii kaapeliyhdeyden, jotta sen päivityksen voi tehdä uudelleen.
Ei ole vielä tullut hommattua kaapelia, mutta harkinnassa on varsinkin jos näitä laitteita tuttavapiiriin alkaa enemmänkin ilmaantumaan.
Autohommin tuli jo aikoja sitten sijoitettua kunnon diagnostiikkapiuhaan ja -softaan, mikä on kyllä osoittautunut hyväksi hankinnaksi, on nimittäin maksanut itsensä jo helposti takaisin. Tuolla voisi jopa vähän taskurahaakin tienata, jos tutuilta jotain vikakoodien lukemisesta, koodauksista, huolto ilmoitusten kuittauksista ym. olisin veloittanut, vaan enpä niistä ole koskaan ollut mitään vailla.
Toki fillareiden kanssa tuo nyt ei niin ehdoton kapistus ole, kun ei noissa pyörissä sitä "älyä" ja huollettavaa ole lähellekään kuten autoissa.

jpuu
24.08.2021, 19.26
Toki fillareiden kanssa tuo nyt ei niin ehdoton kapistus ole, kun ei noissa pyörissä sitä "älyä" ja huollettavaa ole lähellekään kuten autoissa.

Joka komponentissa on fillarissa oma firmis kuten autossakin. Jos firmikset eivät juttele toisilleen niin homma ei toimi.

Eemeli82
24.08.2021, 23.50
Joka komponentissa on fillarissa oma firmis kuten autossakin. Jos firmikset eivät juttele toisilleen niin homma ei toimi.
Niin on, enkä muuta väittänytkään. Mutta en silti ole kokenut tuota piuhaa vielä pakkohankinnaksi, vaikka sitä vähän harkitsenkin.
Autoissa niitä komponentteja, antureita ja ohjausyksiköitä ym. elektroniikkaa vaan on vähän pirukseen enemmän ja jos meinaa vähänkään nykyaikaisempaa autoa itse ylläpitää ja huoltaa, niin kunnollinen diagnostiikkasofta on äärimmäisen hyvä hankinta.
En tosin kyllä enää tiedä miten tämä liittyy Canyonin takuuhuoltoon... :D Tai no sen verran, että saattahan se olla, että kun omasta joskus takuu ei enää ole voimassa, niin tuo piuha alkaa olla tarpeellisempi, niin ei tarvitse aina huollolle maksaa jos jotain vikaa tulee. Vaan saattaahaan se tulla sitä ennenkin jo hankittua, kun mukava noita erinäisiä laitteita on ropailla ja tutkiskella.

quicksilver
25.08.2021, 00.42
EP8:n kanssa muuten SM-PCE02 USB donglen lisäksi tarvii uuden ohuemman EW-SD300 Di2-piuhan ja EW-AD305 adapterin (vanhasta paksummasta Di2-piuhasta tohon uuteen ohuempaan). Suosittelen kyllä näiden kamojen hankkimista jo senkin takia, että pääsee ite säätämään kaikkia asetuksia.

Kukahan kertoisi Shimano-sanille että USB on olemassa...ja sillä voisi kytkeytyä vaihtoehtona merikontilliselle piuhoja ja dongleja.

MRe
25.08.2021, 09.39
^USB ei oikein sovi niihin Di2-piuhoihin monestakin syystä. Kuten vaikka siitä, ettei liitintä saa lukittua paikalleen ja runkovedot vaatisivat autotallin kokoisen reiän, että siitä kulkisi kaapeli. Myöskään näytössä ei ole liiemmälti tilaa ylimääräisille USB-liittimille.

Enkä nyt koe tätä kaapeli-asiaa ongelmaksi, koska homman juju on siinä boksissa. Ei se PC osaa suoraan liikennöidä sinne Di2:een, vaikka kaapelin ranettaisikin kasaan.

Ohiampuja
25.08.2021, 16.17
Jos järjestelmä ei toivu itsenäisesti ja automaattisesti keskeytyneistä päivityksistä, niin suunnittelijan on syytä mennä peilin eteen kysymään, että onko tässä mitään järkeä.
Onko asiat oikeasti noin? Itse kun olen päivittänyt kännyä, kameraa, sykemittaria tai vaikka telkkaria, niin aina niissä varoitetaan että ei saa katkaista virtaa kesken kaiken tai muutenkaan mennä sähläämään kesken päivityksen. Itse olen noudattanut noita ohjeita ja varmistanut että kaikki johdot ja akut on varmaan iskussa ja kunnolla kiinni ennen päivitysprosesseja. Olenko ollut ylivarovainen?

jpuu
25.08.2021, 21.56
Shimano ei ole onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla käyttäjän itse tekemässä päivitysproseduurissa ainakaan puhelin apilla. Prosentuaalisesti on vaikea sanoa kuinka hyvin onnistuu mutta veikkaan että yli 90. Itse olen epäonnistunut vain kerran ja silloin meni motti vaihtoon takuuna. Tein sen silloin etubella. Sen jälkeen olen tehnyt etubella sekä langallisesti. Rohkea veto valmistajalta kuitenkin siinä mielessä, että käyttäjä voi itse tehdä päivitykset. Kaikilla järjestelmillä tämä ei ole mahdollista.

marmar
25.08.2021, 23.23
Olenko ollut ylivarovainen?

Et koska shimano ei varmasti ole ainoa, joka tuuppaa maailmalle kuraa.

Jotkut pitää luonnollisena, että kaikki menee solmuun, jos virta katkeaa väärällä hetkellä.

Itseäni nuo huonosti tehdyt softat harmitta sen takia, että niin pienellä vaivalla tuotekehitysvaiheessa kaikki olisi vältettävissä. Prossuvalmistajat ovat käyttäneet tuhottomasti aikaa siihen, että koodarilla on työkalut tehdä asiat helposti hyvin ja niillä voidaan tehdä idioottivarmoja laitteita ja luotettavia ota (over the air), eli langattomia tai mitä tahansa reittiä tapahtuvia päivityksiä, mutta soveltajat ja koodaajat eivät laiskuuttaan vaivaudu opettelemaan miten asiat tehdään oikein.

Kuminauha
26.08.2021, 11.24
Ei se oo laiskuutta vaan paljon mistäkin maksetaan.

MRe
26.08.2021, 12.22
Shimanon "vika" on se, että BT:n yli tehty päivitys kirjoittaa vanhan firmiksen päälle ja ilmeisesti se BT-rajapinta on siinä firmiksessä, kun taas lankaliittymä on suoraan raudassa (varmaan vanhoja Di2-peruja).

Kännyvalmistajan "vika" on se, että käyttävät säästösyistä piirejä, joissa kaikki langaton liikenne on samalla sirulla. Osa puhelimista ei pysty samaan aikaan lukemaan firmistä 4G:n yli ja kirjoittamaan sitä BT:n yli. Varsinkin, jos 4G:ssä tulee yhteysongelmia.

Toki Shimano olisi ehkä voinut tehdä eTube-ohjelman niin, että firmis ladataan ensin puhelimen muistiin, mutta sitä en sitten tiedä kuinka mahdollista sellainen on, kun en tunne puhelimien softa-arkkitehtuuria.

Itse olen ratkaissut ongelman hankkimalla tuon yhteyboksin. 200 EUR kustannut sähköpyörässä on pieru meressä. Varsinkin kun on jo toinen sähkis menossa ja luomussakin on Di2-vaihteet.

wiljam
26.08.2021, 12.43
Keskustelu on ajautunut melko vahvasti Shimanon moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60688-Shimano-moottoreiden-kokemukset-viat-ja-korjaukset) topicin suuntaan. Itsellä kokemusta kahdesta Canyonin sähköpyörästä, joissa molemmissa on ollut yksi takuunalainen huoltocase ja ne menivät molemmat ongelmitta. Toinen oli outlet pyörän pin koodin nollaus, kun oli jo ehditty mennä koeajoporukan toimesta muuttamaan ja toinen moottorin kiinnityspulttien kireyden tarkastus, kun eturatas (lock ring) oli tiellä ja esti itse suoritetun tarkistuksen.

wiljam
26.08.2021, 12.45
^ Ja molemmat huoltocaset sai käydä suorittamassa lähimmässä valtuutetussa Shimanon huollossa. Rahat maksettiin tilille kuittia vastaan (maks. 30€).

Kuminauha
26.08.2021, 12.56
Shimanon "vika" on se, että BT:n yli tehty päivitys kirjoittaa vanhan firmiksen päälle ja ilmeisesti se BT-rajapinta on siinä firmiksessä, kun taas lankaliittymä on suoraan raudassa (varmaan vanhoja Di2-peruja).

Kännyvalmistajan "vika" on se, että käyttävät säästösyistä piirejä, joissa kaikki langaton liikenne on samalla sirulla. Osa puhelimista ei pysty samaan aikaan lukemaan firmistä 4G:n yli ja kirjoittamaan sitä BT:n yli. Varsinkin, jos 4G:ssä tulee yhteysongelmia.

Toki Shimano olisi ehkä voinut tehdä eTube-ohjelman niin, että firmis ladataan ensin puhelimen muistiin, mutta sitä en sitten tiedä kuinka mahdollista sellainen on, kun en tunne puhelimien softa-arkkitehtuuria.

Itse olen ratkaissut ongelman hankkimalla tuon yhteyboksin. 200 EUR kustannut sähköpyörässä on pieru meressä. Varsinkin kun on jo toinen sähkis menossa ja luomussakin on Di2-vaihteet.

5000€ pyörässä 4% hankintahinnasta ei mielestäni ole ihan pieru meressä. Toki sit kun on 3+ kyseistä adapteria käyttävää laitetta ni ei kirpase enää nii paljon.

quicksilver
26.08.2021, 19.35
^USB ei oikein sovi niihin Di2-piuhoihin monestakin syystä. Kuten vaikka siitä, ettei liitintä saa lukittua paikalleen ja runkovedot vaatisivat autotallin kokoisen reiän, että siitä kulkisi kaapeli. Myöskään näytössä ei ole liiemmälti tilaa ylimääräisille USB-liittimille.

Enkä nyt koe tätä kaapeli-asiaa ongelmaksi, koska homman juju on siinä boksissa. Ei se PC osaa suoraan liikennöidä sinne Di2:een, vaikka kaapelin ranettaisikin kasaan.

Joo, lähinnä tarkoitin noita sähkiksiä joissa on vähemmän kokorajoituksia.