Näytä tavallinen näkymä : Yari upgrade
Moro.
Onko kenelläkään tietoa tämmöisestä: https://www.fast-suspension.com/en/mtb-fork-kit/4-up-kit-for-fork.html
Tekeekö mitä lupaa vai kannattaako suosiolla ottaa rokkarin oma upgrade kitti vaimentimeen?
Tuopa on mielenkiintoinen. Miksei se toimisi?
Rockareihin saa omiakin upgrade kittejä missä on LSC ja HSC ynnä tietysti RB. Kannattaa katsoa niitäkin ja lisäksi jousipuolen upgrade kittejä.
Ota haaruaksta sarjanumero ja syötä tönne https://trailhead.rockshox.com/en/search/
Sieltä löytyy juuri sinun keulaasi sopivat upgrade-kitit. Kittien numroilla löytyy saksan kaupoista haulla.
Lähinnä onko täysin rahan haaskausta.
Ei ole omaa kokemusta mutta jotain positiivisia kommentteja on joskus nähnyt Fast Suspensionin päivitysosista kun tutkin omien keulojen päivitystä.
Näissä systeemeissä tuli aikaisemmin se kysymys eteen että kuinka paljon kannattaa vanhaa keulaa tuunata jos tarjouksesta saa uudemman samaan hintaan - nyt hinnat keuloilla ylhäällä ja saatavuus alhaalla niin ehkä tilanne on eri.
Kuminauha
27.07.2021, 13.37
Jos päivitystä hakee, niin oikeestaan päivitys olisi Lyrik Ultimate joka maksaa sen 700+€
Itse myös tässä pohdin oman perus lyrikin päivitystä charger 2.1 rc2 vaimentimella. Ehkä sitten kun teettää ekan täyshuollon keulaan ni samalla vaihtaa vaimentimen.
^RC2.1 vaihtaminen on simppeli homma. Välttämättä ei tarvitse edes haarukkaa irrottaa eikä purkaa (jos en täysin väärin muista). Ite kyllä purin kun vaihdoin uudemman mallisen j apidemmän ilmajousimäntäsydeemin samalla.
Vaihda ihmeessä tuo RC2.1. Ajo muuttui kuin taikaiskusta. Toki säätämistä vaatii.
Ihan viisaalta se Fast-Suspensionin juttu vaikuttaa. Se on sitten eri asia on kolmesta compressiosäädöstä hyötyä jos ovat eri jousto nopeusalueille mutta alueiden siirtymäänopeutta ei voi säätää.
Ehkä tuo on tarpeellinen pr-kuskeille joilla on mittarit kiinni pyörässä säätöä varten. LSC + HSC vielä pystyy ite säätämään kokeilemalla systemaattisesti. Mutta kun mukana on vielä MSC(?) hiin homma vaikeutuu.
Jos selvästi enemmän haluaisi säädettävyyttä niin pitäisi varmaan katsella Foxin suuntaan. Foxilla löytyy keuloihin LRB + HRB + HSC + LSC. Rockkarin keuloissa en ole löytänyt kahdella paluuvaimennuksella olevaa.
Jes! Kiitti vastauksista. Täytyypäs tässä siis laitella ostoskoriin ja tehdä samalla huolto.
Pitää laitella infoa minkälainen kapistus sieltä löytyy.
Onkohan super deluxe selectiin vastaavanlaisia?
Jukka4130
27.07.2021, 22.32
Aina hyvin tapauskohtaista, että kumman päivityksellä saa paremman vasteen; jousen vai vaimentimen. Rokkarin vanhempi (olikohan B1-malli tms.) ilmajousi oli hyvä, uudemmasta mielipiteet ovat vähän eroavaisia. Push Industriesin nokkamies Darren Murphy (https://www.vitalmtb.com/features/Darren-Murphy-of-PUSH-Industries-The-Inside-Line-Podcast,2747) on sanonut antanut hyvän esimerkin, että kuski on voinut ajaa hyvänkin aikaa onnellisena rikkinäisellä tai vajaasti toimivalla vaimentimella. Jos jousessa olisi sen sijaan vikaa, sen huomaisi heti. Tämä puoltaa siinä mielessä jousipuolen tuunaamista ensin, jos pitää valita. Mutta aina keula- ja tapauskohtaista.
Super Deluxeen Vorsprung Tractive (https://www.vorsprungsuspension.com/collections/all/products/tractive-tune) on mahdollisesti paras päivitys, mitä on saatavilla.
Nykyisessä tuo halvin motion control vaimennin, josta ajatus lähti laukalle.
Jos päivitystä hakee, niin oikeestaan päivitys olisi Lyrik Ultimate joka maksaa sen 700+€
Itse myös tässä pohdin oman perus lyrikin päivitystä charger 2.1 rc2 vaimentimella. Ehkä sitten kun teettää ekan täyshuollon keulaan ni samalla vaihtaa vaimentimen.
Voihan Yarin päivittää lyrik ultimatea vastaavaks, maksaa kolmisen sataa(jos olis saatavilla).
Mietin että vois itse myös päivittää lyrik selectin ultimatea vastaavaks, mut eihä noita damppereita ole mistään saatavilla :)
Jukka4130
28.07.2021, 07.50
Nykyisessä tuo halvin motion control vaimennin, josta ajatus lähti laukalle.
Motion Controllissa on tosiaan kehityspotentiaalia käyttämättä vaimentimen suhteen.
Vielä aiempaan viestiin liittyen. Lainaus legendaariselta jousitusteknikolta Paul Theden sanoin jousituksen toiminnan parantamisesta: "Ensin minimoidaan kitka, sitten korjataan tai päivitetään jousi, viimeisenä vaimennin." Vaikka prätkäpuolen kaveri, samat periaatteet pätevät hyvin myös tällä puolen.
Ite dikkasin motion controllista, compression säädöstäkin tapahtui jotain. Keula tuntu myös herkemmältä kuin tuo lyrik select.
Kuminauha
28.07.2021, 10.34
^RC2.1 vaihtaminen on simppeli homma. Välttämättä ei tarvitse edes haarukkaa irrottaa eikä purkaa (jos en täysin väärin muista). Ite kyllä purin kun vaihdoin uudemman mallisen j apidemmän ilmajousimäntäsydeemin samalla.
Vaihda ihmeessä tuo RC2.1. Ajo muuttui kuin taikaiskusta. Toki säätämistä vaatii.
Ihan viisaalta se Fast-Suspensionin juttu vaikuttaa. Se on sitten eri asia on kolmesta compressiosäädöstä hyötyä jos ovat eri jousto nopeusalueille mutta alueiden siirtymäänopeutta ei voi säätää.
Ehkä tuo on tarpeellinen pr-kuskeille joilla on mittarit kiinni pyörässä säätöä varten. LSC + HSC vielä pystyy ite säätämään kokeilemalla systemaattisesti. Mutta kun mukana on vielä MSC(?) hiin homma vaikeutuu.
Jos selvästi enemmän haluaisi säädettävyyttä niin pitäisi varmaan katsella Foxin suuntaan. Foxilla löytyy keuloihin LRB + HRB + HSC + LSC. Rockkarin keuloissa en ole löytänyt kahdella paluuvaimennuksella olevaa.
Eikös pidä kuitenkin pohjastakin irrottaa että vaimennin irtoaa? Eli öljyt pitäisi laittaa takaisin ainakin.
^jep se RB nuppi on siellä pohjassa ja sen alla on kuusioruuvi mikä mikä on kiinni vaimentimen varren päässä.
Sellainen asia kannattaa muistaa että tehtaalta lähtiessään vaimentimia on eri virityksillä. Pyörävalmistaja on voinut pistää alunperin pyörään sellaisen vireen että vaimennukset minimissäkin keula on kuin tervaa täynnä. Näin omassa Evolinkissäkin.
Tällöin vaihdos RC2.1 vaimentimeen mikä oletettavasti erilaisella perusvirityksellä, antoi loistavan tuloksen. Saman vaikutuksen saisi oletettavasti shimmipakkaa virittelemällä eli ns. perusviritystä muuttamalla.
RC2.1 tai sen Fast Suspensionin vaimentimen vaihtamalla saa kuitenkin säädettävyyden aivan eri tasolle.
Kannattaa sitten varata paljon aikaa vaimennuksen toiminnan ymmärtämiseen ja kokeilemiseen.
Nämä kannattaa katsoa läpi vaikka aikaa meneekin ja aloittaa sieltä alkupäästä.
https://www.youtube.com/c/VorsprungSuspension/videos
Kaikki on kuitenkin kiinni siitä millainen on sinulle sopiva viritys. Minkälaista ajoa ajat ja mikä sinulle on tärkeää.
Esimerkkinä, minä en aja parkeissa enkä hypi mutta arvosta mukavuutta ihan tasaisella missä nyrkin kokoisia kiviä ja juuria ja toisaalta haluan että keulla on sopivan jämäkkä kannon kiertoon. Vähän vauhdikkaammassa ajossa haluan että maasto tasoittuu eikä hakkaa käsille.
Päädyin viritykseen minkä tyyppisen olen havainnut olevan tyypillinen DH-kuskeilla muutaman tuubivideon mukaan.
1. progressiota jousessa (2 tokenia) jotta jousi itsessään kantaa eikä keula painu liikaa alaspäin tultaessa jarrun päällä seistessä
2. Jotta keula on mukava juurissa ja nyrkin kokoisissa kivissa, sen pitää on nopea ja herkkä. Tämän vuoksi LSC vain 3 napsua kiinni päinja paluuvaimennus 8-10 napsua kiinni päin vaikka keula paikallaan kokeiltuna ponnahtaa jokusen sentin ilmaan.
3. HSC puolessa välissä eli kaksi napsua jotta kovempaa koheltaessa keula ei mene liian syvälle
4 Huom, jos paluuvaimennusta on liikaa, suhteessa sisään vaimennukseen keula tuppaa pakkautumaan jatkuvassa royytyksessä mutta toinen iso vaikutus liiallisesta paluuvaimennuksesta on se että juuren tai pudotuksen jälkeen keula ei seuraa maaston muotoa. Tämä saa keulan tuntumaan epämääräiseltä ja erittäin epämukavalta (varmaan moni muukin asia mutta tämän olen havainnut).
5. sägiä on tärkeä mukavuuden ja pidon kannalta. Jos ulosjoustoa ei ole riittävästi rengas ei sauraa juurien ja terävien pikkupudotusten (nyrkin kokoiset kivet kivet) jälkeen maastoa vaan jää ilmaan. Tämä tuntuu pidossa mutta myös mukavuudessa. itellä on 30mm sägiä edessä (150mm Pike). Olisi pitänyt ottaa 150mm ruodin sijaan 160mm ja pistää lisämatka sägin kasvattamiseen.
Tämä yllä ei ole millään tapaa koko totuus vaan vain itselle sopivien säätöjen pohdintaa kuukauden aiheeseen tutustumisen jälkeen !!
Huomaa myös että aina pitäisi varata aikaa totutella toisen tyyppiseen säätösettiin ja makustella missä mentiin parempaan suuntaan ja missä huonompaan.
Ite lähdin mukavasta/nopeata päästä liikkeelle eli LSC ja HSC auki ja RB pompautustestillä vähän yliohjaaksi eli niin että pomppaa vähän maasta ylös (Paikallaan paina keulaa koko painolla kasaan ja päästä keula ponnahtamaan vapaasti ylös)
Ekana lähdin lisäämään HSC:tä ja sitten perään LSC:tä vain sen verran tuntuma alkoi olla riittävän stabiili. Muitakin tapoja on eikä mikään tapa hakea säätöjä ole väärä jos ne oikeat säädöt löytyy.
Huom, renkaat ja rengaspainekin vaikuttaa lopputulokseen. Niin ja takapään vaimennus pitää saada toimimaan etupään kanssa samalla tavalla. ne ei saa olla liikaa eriparia, tai sekin riippuu millaista ajoa ajaa mutta ainakin vauhdikkaammassa ajossa pitäsi toimia samalla tavalla. Tämä taas voi vaatia sen että et voikaan säätää keulaa aivan optimaaliseksi jos et saa perää toimimaan sen kanssa parina.
Kuminauha
28.07.2021, 12.39
Joo kyllä säätäminen ihan tuttua hommaa on. En tuota päivitystä tekisi pelkästään säätöjen takia, vaan lähinnä toivoisin myös parempaa vaimennuksen laatua ylipäänsä. Ajot aika samantapaisia kuin sinulla, eli parkki ei oo se mun paikka vaan enemmän semmonen enskarytyytys maaston dropeilla ja hyndillä. Tällä hetkellä RB on mulla hieman hitaamman puolella (-8 napsua hitaasta pois) ettei hakkaisi käsille niin paljon kivissä ja juurissa, LSC täysin auki. Sägi siinä 30% tuntumassa ja 4 tokenia pitämässä keulan ryhdikkäänä. Tuntuu hyvältä ja sähköllä kun pääsee vauhtiin niin menee aika kivasti kivikoissa ja juurakoissa.
Nykysessä ei sinänsä oo mitään vikaa, mutta kun ei tiedä paremmasta niin vaikea sanoa, onko RC2.1 sen parempi.
Itellä tuo ajo pääpiirteissään enska tyyppistä.
En olekkaan ikinä kuullu mainittavan että keuloissa ois valmistajilla omia tuneja. Löytyykö tähän faktoja jostain? Vaikea kuvitella näin olevan, keula on kuitenkin aina keula. Iskari onki sit eri asia kun linkusto vaikuttaa iskarin toimintaan.
Minulla myös Yari motion control vaimentimella sähköpyörässä (YT Decoy) enkä saa siitä millään hyvää, hakkaa käsille yms. Olen siis kovasti kanssa miettinyt mitä sille voisi tehdä, coili konversio on ollut mielessä kun iskareissa olen tykännyt tuntumasta mutta toisaalta pelkkä coili ei välttämättä ole tie onneen jos vaimennin ei toimi haluamalla tavalla. Vaimentimen vaihtamalla tuosta saisi käytännössä Lyrikin joka taas luomupyörässä on tuntunut hyvältä mutta toisaalta näitä ei voi suoraan verrata jo painonkin takia.
Eli siis kiinnostaa kuulla mitä päivityksiä olette tehneet ja miten ne ovat vaikuttaneet.
Jukka4130
29.07.2021, 08.24
Edellyttää vähän vian etsintää, että tietää mistä rajoittava tekijä ja vähemmän kuin halutut ajo-ominaisuudet johtuvat.
Jos keulan alkuherkkyydessä on toivomisen varaa myös hitaassa vauhdissa, kierrejouikonversio on todennäköisesti erinomainen ratkaisu, sillä se vähentää keulassa olevaa kitkaa kauttaaltaan ja samalla myös lineaarinen jousen käytös estää mahdollisuuden, että käsille lyöminen johtuisi mahdollisesti joustomatkan lopussa tapahtuvasta ilmajousen voimakkaasta progressiosta. Vorsprung Smashpot -kitissä on vielä kivana ominaisuutena HBO-sääö, jolla pystyy vaikuttamaan pohjaamisen vastutukseen.
Jos keula toimii muuten kaikin osin hyvin, mutta lyö käsille vain isoissa ja nopeissa tälleissä, silloin vika voi olla vaimentimessa tai ilmajousessa (ja/tai liiallisessa kitkassa). Ensimmäisessä tapauksessa vaimennusvoima kohoaa tarpeettoman suureksi liikenopeuden kasvaessa eli vaimennin menee ikään kuin tukkoon, kun öljyä ei saada riittävän nopeasti liikkeelle. Toinen mahdollinen seikka liittyy puolestaan ilmajousen liialliseen progressioon. Tämän voi minimoida jättämällä kaikki tokenit pois, ellei niin ole jo tehty.
Tokenit on pois ja vaimentimeen vahdettu ohuemmat öljyt ja näiden eri variaatioita kokeiltu. Huollot myös tehty ja ilmamäntä vaihdettu kokeilumielessä uudempaan versioon.
Jukka4130
29.07.2021, 09.12
Sitten merkit viittaavat vaimentimen suuntaan.
Hävyttömänä mainoksena, mutta asiaan liittyen. Fastin vaimentimia saa nyt myös tilaamalla kotimaasta. 4130.fi – Fast Suspension (https://www.4130.fi/tuote-osasto/fast-suspension/)
Sitten merkit viittaavat vaimentimen suuntaan.
Hävyttömänä mainoksena, mutta asiaan liittyen. Fastin vaimentimia saa nyt myös tilaamalla kotimaasta. 4130.fi – Fast Suspension (https://www.4130.fi/tuote-osasto/fast-suspension/)
Eihän sattuis yariin olevan hyllyssä siulla?
Minulla myös Yari motion control vaimentimella sähköpyörässä (YT Decoy) enkä saa siitä millään hyvää, hakkaa käsille yms. Olen siis kovasti kanssa miettinyt mitä sille voisi tehdä, coili konversio on ollut mielessä kun iskareissa olen tykännyt tuntumasta mutta toisaalta pelkkä coili ei välttämättä ole tie onneen jos vaimennin ei toimi haluamalla tavalla. Vaimentimen vaihtamalla tuosta saisi käytännössä Lyrikin joka taas luomupyörässä on tuntunut hyvältä mutta toisaalta näitä ei voi suoraan verrata jo painonkin takia.
Eli siis kiinnostaa kuulla mitä päivityksiä olette tehneet ja miten ne ovat vaikuttaneet.
Tapauskohtaisia juttuja nämä tuntuu olevan. Päätin vaihtaa omaan YT Decoy:n Yariin tuon uudemman Debonair -ilmaruodon huollon yhteydessä. Pari testilenkkiä takana kivikkoisilla enska-tyyppisillä poluilla. Nyt keula kantaa paremmin keskivaiheilla ja teki myös juurakko- ja kivikkoajosta mukavampaa.
Tosin ensimmäisellä testilenkillä oli liikaa painetta jousessa ja meno oli kovahkoa eikä Motion controllin (comp/rebound)säädöillä ollut oikein vaikutusta mukavuuteen hitaammassa ajossa. Sitten tiputin paineita ja sag:in noin 30%. Sagin mittaan istuen pyörän päällä vähän etukenossa, en seisaaltaan. Se paransi tilannetta huomattavasti. Itseasiassa yhdessä vaiheessa luulin jo että eturenkaasta lähtenyt ilmaa kun meni niin pehmeästi juurakoiden yli vanhaan verrattuna.
MotionControl:ssa en pidä sen karkeasta vaimennuksen muutoksesta. Alussa se tuntuu herkältä mutta sitten jos comppia joutuu laittamaan enempi, se vaimennin muuttuu aika tönköksi ja karkeaksi tuntumaltaan varsinkin jouston loppuvaiheessa. Ja se muutos on aika jyrkkä omaan makuuni. Tuo nykyisen setupin ilmajousen keskivaiheen parempi kantavuus tuntuu auttavan ja tukevan MotionControllia ettei se keula sukella syvemmälle liian nopeasti eikä tarvitse pitää comppia liian suurella.
Mutta disclamerina, niin tein useampia kuin yhden muutoksen jota ei saisi tehdä jos haluaa oikeasti tietää yhden muutoksen vaikutuksen. Ilmaruodon vaihdoin 160 —> 170mm ja poistin tokenit. Vanhassa setupissa ajoin yhdellä tokenilla, nyt ei ole yhtään. Plus huollon tuoma herkkyys. Täytyy vielä kerätä lisää kokemuksia, josko palaan tokenien käyttöön mutta nyt tuntuu siltä että tarvetta sille ei ole siellä missä ja miten ajan.
Tuo MotionControl nyt tuntuu kuitenkin olevan nykyisen setupin heikoin lenkki ja seuraavaksi jos tuota keulaa vielä tuunaan, niin tuota vaimennin puolta sitten. Toisaalta enpä osaa arvioida coil vs debonair jousen tuntuman eroista, kun ei ole mtb touhissa vielä coileja ollut. Voipi olla että coililla tulisi vieläkin herkemmäksi mutta tuntuma on että vaimennuksen loppupään tönkköys häiritsee nyt nykyisessä setupissa enempi kuin keulan herkkyys tai lineaarisuus.
Mutta tällä hetkellä tuntuu että noilla viimeisimmillä muutoksilla keula muuttui omissa ajoissani kuitenkin sen verran paremmaksi, että sain lisää elinaikaa tuolle motion controlille tai keulalle. Mutta saattaa se vielä mennä vaihtoon. Huomasin että iskunvaimentimen varren yläosassa oli naarmu ja sen vaimentimen varren yläpään muovisessa lautasessa oli pienen pieni terävä kohta / kolo mutta tiivisteet yms kunnossa. Alajalkoihin ei ollut kuitenkaan valunut vaimentimesta öljyjä. Ehkä tuosta saa itselle kuitenkin yhden hyvän tekosyyn lisää vaihtaa keulaan joku vaimennin cartridge -kitti myöhemmin...
Jukka4130
29.07.2021, 20.50
Eihän sattuis yariin olevan hyllyssä siulla?
Ei vielä. Kysynnästä riippuen näitä tulee olemaan kuitenkin jatkossa todennäköisesti hyllyssä.
Tokenit on pois ja vaimentimeen vahdettu ohuemmat öljyt ja näiden eri variaatioita kokeiltu. Huollot myös tehty ja ilmamäntä vaihdettu kokeilumielessä uudempaan versioon.
Itellä oli täydellinen kun 3-4 tokenia. Lyrik taas ilman tokenia.
Jukka4130
26.08.2021, 08.59
Eihän sattuis yariin olevan hyllyssä siulla?
Nyt löytyy, niin SC4- kuin Up-mallia Lyrik- ja Yari-keuloihin. 4130.fi – Fast Suspension (https://www.4130.fi/tuote-osasto/fast-suspension/)
Itseasiassa kerkesin tilaamaan suoraan tehtaalta. Hyvälle tuntuu vaikka säädöissä ei olekkaan vielä. Samalla upgreidasin ilmaruodon 180mm joustavaksi.
Säädöistä sen verran, tuntuu paremmalle joka asennossa. Tuntuu että pitkähkö tovi pitää hieroa että saa mieluisan.????
Jukka4130
05.09.2021, 17.48
Hyvä homma. että päivitetty vaimennin on nyt alla. En aivan ymmärtänyt kysymystä. Joka asennossa parempi, mutta silti säätöjä pitää hakea pitkään paikalleen?
Hyvä homma. että päivitetty vaimennin on nyt alla. En aivan ymmärtänyt kysymystä. Joka asennossa parempi, mutta silti säätöjä pitää hakea pitkään paikalleen?
Olipas epäselvästi sepostettu.
Siis joka setupilla tuntuu paremmalta kuin alkuperäinen, mutta kokoajan tuntuupi löytyvän paremman asetukset omien mieltymysten mukaiseksi.
Säätövaraa aika reippaasti näissä.
Jukka4130
06.09.2021, 16.06
Oikein jees kuulla, että selvä parannus entiseen! Säätöjen hakemisesa yleisesti, että haarukointi (lontooksi bracketing) on erinomainen tapa hakea säädöt kohdilleen millä jousituskomponentilla tahansa. Menettely on selostettu kuvan kanssa tässä jutussa: 4130.fi – Jousituksen perustermistöä ja (melkein) itsestäänselvyyksiä (https://www.4130.fi/jousitus/jousituksen-perustermistoa-ja-melkein-itsestaanselvyyksia/)
Tämä toki sillä oletuksella, että säädöt toimivat itsenäisesti ja ne eivät vaikuta ristiin toisiinsa, mikä on yleisesti yksi laadukkaan jousituskomponentin tunnusmerkeistä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.