Näytä tavallinen näkymä : Tonnin kulkupeli asfaltoiduille pyöräteille 170 cm naiselle

Toivon vinkkejä kevyesti rullaavasta pyörästä, jolla hoituisi arjen päivittäiset 10 km hyötyajot sekä satunnaiset 40 km kesäretket. Poljen vain asfaltoiduilla pyöräteillä, en maastossa enkä hiekkateillä. Polvet kipeytyvät välillä paikkakuntani lukuisten ylämäkien vuoksi, joten pyörän kevyehkö paino olisi hyvä juttu. Tosin kulkupeliin pitäisi pystyä asentamaan tavarateline. Lokasuojistakaan en haluaisi luopua, koska hyötyajot ajan normaaleissa vaatteissa, en treenivaatteissa.
Olen 170 cm ja pitkäselkäinen. Jalan sisämitta on 76 cm. Puolisoni miestenpyörän runko on 56 cm ja se on minulle yllättävän hyvä, siten esim. 53-54 cm ei liene minulle liian iso? Naisten runko olisi mieluisin, mutta miesten / unisex käy tarvittaessa, jos pyörän muut ominaisuudet sitä puoltavat.
Muutamien viikkojen toimitusaika ei haittaa, kunhan pyörän pääsisi testaamaan alueella Pori - Tampere - Helsinki - Turku. Hinta noin 800-1200 euroa. Pitääkö jäädä odottamaan 2022 malleja? Tällä hetkellä käytän hyötyajoon citypyörää, jossa ajoasento on liian pysty ja pyörä turhan raskas (17 kg), haluaisin hieman kevyemmän ja vauhdikkaamman kulkupelin. "Kippurasarvetkin" käy. En tee fitness-lenkkejä pelkän kuntoilun vuoksi, vaan mukana on aina joko työläppäri, pieniä kauppaostoja taikka kahvitermari ja rantapyyhe.
Kivaa olisi renkaat ilman jatkuvaa pelkoa puhkeamisesta. Pelkään että petyn perushybridiin, jos se kuitenkin osoittautuu lähes yhtä raskaaksi polkea kuin nykyinen citypyöräni. Toivonko mahdotonta yhtälöä? Otan kiitollisena vastaan suosituksia.
Mene johonkin pyöräkauppaan ja laita tonni pöytään, asiat alkaa lutviutumaan.
Nyky renkulit ei puhkeile. Keskustele myös tästä asiasta pyöräkauppiaan kanssa.
Polvet saat pysymään ehjinä.kun poljet pienillä vaihteilla 90-110 on hyvä pyöritys tahti. Myös ylämäessä. Juttele asiasta pyöräkauppiaan kanssa.
Biltema, baiks, tokmanni, gigantti ei mielestäni ole hyviä pyöräliikkeitä.
Näyttää olevan hiljaista vastausten saralta.... No. mä yritän jotain.   Joo, kyllä sä toivot mahdotonta yhtälöä :). Vastauksena ei oikeen voi antaa kun, että se pelkäämäsi perushybridi on se lähinnä sopiva vaihtoehto. 
Voithan sä tietysti yrittää hankkia ns. "vanhan hyvän ajan" retkipyörän, jossa siis kippurasarvet, mutta myös takatarikka, ketjusuoja ja lokarit, mutta ei ne oikeen enää ole muodissa...
Tuohon polvien kipeytymiseen pyörän painolla tuskin suoranaisesti on merkitystä. Kyllä se aiheuttuu jostain muusta syystä.
Jos sulla nyt kuitenkin on toi peruspyörä, josta kuitenkaan et vaihdossa käytännössä mitään saa, niin mikset hanki kuntoiluun toiseksi pyöräksi vaikka Gravelia tai ihan maantiepyörää?
Toisaalta niinkuin jo kirjoitinkin sä taidat olla laatinut mahdottoman yhtälön. 
Renkaat on "irtotavaraa". Pistosuojatut renkaat voi hankkia käytännössä mihin tahansa pyörään.
Sähköpyörä muuten, mutta jää se kuntoilu pois.
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-5-wmn/2781.html?dwvar_2781_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD
Yksi mahdollinen. Saa lokasuojat ja tavaratelineen. Kevyt ja sähäkkä tapaus.
Suurkiitos tähänastisista vastauksista. Hyviä näkökulmia ja kommentteja.
Tuo Canyon Roadlite 5 vaikuttaisi näppärältä. Jos osasin katsoa oikein Canyonin sivuilta, niin lokasuojat voisi ostaa suoraan pyörän mukana lisätarvikkeena, ja sitten hankkisi satulaputkeen kiinnitettävän tavaratelineen erikseen, mutta tällöin tulisi kovin kallis etulokari kun takalokari jäisi käyttämättä, joten kannattaisi hankkia sekä etulokasuoja että tavarateline-lokasuoja jostakin erikseen? Mahdottoman yhtälön toivoja kun olen, tuohon pyörään ei saa jalkaa, tai saako? Pahoittelen tätä tietämättömyyttäni (sen vuoksi täällä kyselen). :-)
Joku tällainen varmaan hoitaa ne arjen hyötyajot mainiosti: https://larunpyora.com/tuote/2020-nishiki-501-lady-punainen/ 
Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, niin cyclocross tai gravel olisi varmaan hiton paljon hauskempi niille pidemmille kesäretkille:
https://www.xxl.fi/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-21-unisex-gravel-ja-tyomatkapyora-musta/p/1181480_1_style
Polkupyörän jalat perkeleen keksintö, unohda. Joka pyörään saa jonkinlaisen jalan kiinni. 
Cyclo tai gravel paljon parempi vaihtoehto jos hiemankin haluaa lenkkeillä.
Kollinjoki
25.07.2021, 23.51
Onko sillä fillarilla tarkoitus ajella myös talvella? Jos ei, eli ei tarvitse talvirenkaita (tai jos asuu paikassa jossa talvi ei eroa kelien puolesta syksystä juuri koskaan), ja kun aikomus on ajella asfaltilla niin tuo aiemmin linkitetty Canyon Roadlite on hyvä ja edullinen vaihtoehto. Testaamaan sitä ei vaan pääse.
edit Polvien kipeytyminen mäissä taitaa johtua siitä, että nykyisessä fillarissa ei riitä kevyemmässä päässä välityksiä ja joutuu runttaamaan kuskiin nähden liian isolla vaihteella. Se asia korjaantuu ennen kaikkea riittävän välitysskaalan tarjoavalla voimansiirrolla mutta tietysti mäkien nouseminen on mukavampaa jos pyöräkin on kevyempi.
Mulla on Canyon Roadlite, mutta ilman tarakkaa, koska mulla on reppu. Lokarit on, kaikki cityvarusteet ja ajoasento kuin maantiepyörässä hoodseilla. Ajan 99% asfaltilla, enkä voi kuvitella parempaa fillaria tuohon käyttöön. Aina hymy korvissa lähden kotoa.
Kiitos jälleen uusimmista kommenteista. Tässä kun on muutaman päivän  miettinyt, alkaa vahvistua ajatus, jota täällä vastauksissa jo  ehdotettiin: koska nykyinen citypyöräni (tarakan ja etukorin kera) jo  hoitaa pienet arkiajot niin uusi fillari voisi tosiaan olla muu kuin  "perushybridi". Voisin luopua tarakasta ja asentaa vain lokarit. Se  voisi olla tuo Roadlite 5 (tosin verkkokauppa mietityttää) tai sitten  muu fitness taikka cyclo/gravel. Ohjaustangoksi käy suorat ja käyrät.  Budjetin pitäisi pysyä max 1200 eurossa ja pyörä tulee asfalttiajoon.  Tällä hetkellä ei ole suunnitelmia ajaa talvella vaan pitäytyä  kapeammissa renkaissa, mutta hienoa olisi sellainen optio, että  talvirenkaat mahtuisi jos myöhemmin innostuu ajelemaan vuoden ympäri.  Mutta kriteereissä ajelun keveys ohittaa talvirengasmahdollisuuden.  Pitäisikö kovasta pyöräkuumeesta huolimatta malttaa odottaa syksyn uusia  malleja niin kivijalkaliikkeissä olisi enemmän valinnanvaraa ja  runkokokoja?
Kollinjoki
29.07.2021, 23.35
^ Jos jää odottamaan, on ainakin enemmän vaihtoehtoja tarjolla. Ja jos nyt budjetti on max. 1200, säästä pyörän ostoa odotellessa todellisuudessa tai virtuaalisesti 100 - 200 e / kk lisää niin sitten on budjetinkin puolesta enemmän pelivaraa. ;) Max. 1200 on pikkuisen niukka ihan oikeasti, mutta paljon ei tarvitse päälle laittaa niin löytyy jo vaikka mitä. Ja odotellessa kannattaa vielä tarkemmin pähkäillä pyörän aiottu käyttötarkoitus, jos sitä yhtään pystyy ennakoimaan. Nythän se kuulostaa selkeästi maantiepyörältä. Esim. gravel voi mennä hukkaan, turhaa lisäpainoa asfalttilenkeille ja turhaa lisähintaa ostovaiheessa.
^Just noin, pienellä lisä panostuksella saa aina hyvän mielen kun ei ostakkaan sitä halvinta mikä ensiksi mieleen tulee. Maantiepyörä oiva vaihtoehto, ei sitä aina kaikkein kisakireintä tarvi ostaa mutta gravel aivan turha hankinta jos ei aio ajaa poluilla ja maastossa.
Mä ajan mun Roadlitellä talvellakin, nastoilla. Ihan hyvin mahtuu lokareitten sisään. Ei mitään cycloa tai gravelia asfaltille tosiaankaan.
Mä ajan mun Roadlitellä talvellakin, nastoilla. Ihan hyvin mahtuu lokareitten sisään. Ei mitään cycloa tai gravelia asfaltille tosiaankaan.
Milla tavalla roadliten kaltainen hybridipyörä on päällysteellä parempi kuin esim cyclocrossari? Tiedät varmaan että kukaan ei pakota laittamaan jotain mutakelin kisarenkaita cycloonkaan.
Minulla on myös roadlite 7 vm. 2016 ultegra osilla koko s. Olen 173 cm pitkä ja s koko on minulle sopiva. Pyörä on kilpapyörän kaltainen ajettava, mutta hieman pystymmällä ajoasennolla.Canyon on ilmeisesti säästänyt osissa koska nykyinen malli painaa enemmän(oma pyörä 8,5kg m. koko) Hinta-laatusuhde oli ainakin kohdallaan.
Kyllä minä pidän gravel runkoa monikäyttöisempänä kaksilla kiekoilla kuin pelkkää kestopäällysteen kulkijaa. Tai vaikka olisikin vaan kiekkoparilla varustettuna.  Eritoten juuri rengastilan vuoksi. Ei vähiten siksi että se lisää leveämmän renkaan tuomaa ajo-ominaisuuksia läpi vuoden. Toki millä tahansa fillarilla voi ajaa läpi loskan ja paskan ympärivuoden mutta on se sellaisella dedikoidulla kalustolla mielekkäämpää ajaa.
Chill, esittelen tässä vaan Roadliten erinomaisuutta. Kaikkina vuodenaikoina. OP:lle.
Tottakai jos haluaa ajaa ympäri vuoden ja poluilla niin gravel tai cyclo mutta jos lenkkeillä asvaltilla niin maantiepyörä ainoa looginen vaihtoehto. Roadlite hyvä vaihtoehto mutta se loppupeleissä kuitenkin jalostuneempi hybridi, toisaaltaan LTD aika mainio sellainen...
Miten tuo Canyon päivittää mallejaan vuosittain, tuleeko sieltä (esim. naisten malleihin) syksyisin aina yksi uusi "Vol. .." ja vanhoja roikkuu myynnissä niin kauan kuin varastoa riittää? Mietin että jos jäisi katsomaan syksyn uusia, niin mahtaako esim. tuota nykyistä Roadlite 5 WMN -mallia sitten vielä jonkin aikaa saada myös?
Edit: Olin hieman hätäinen. Sieltähän se outlet-osasto helposti löytyi Canyonin nettisivuilta. :)
Minulla on myös roadlite 7 vm. 2016 ultegra osilla koko s. Olen 173 cm pitkä ja s koko on minulle sopiva. Pyörä on kilpapyörän kaltainen ajettava, mutta hieman pystymmällä ajoasennolla.Canyon on ilmeisesti säästänyt osissa koska nykyinen malli painaa enemmän(oma pyörä 8,5kg m. koko) Hinta-laatusuhde oli ainakin kohdallaan.
Näyttää pitävän paikkansa. Hinnat ovat pysyneet jotakuinkin samoina mutta osia on hieman downgreidattu. Painossa tietenkin ylöspäin. Mukulalle ostamani kuiturunkoinen 105 osilla oli jotain 1600€. Rouva osti nyt keväällä alumiinirunkoisen Ultegra osilla suurinpiirtein samaan hintaan. Painoeroa noin kilo.  Nyt ei näyttäisi olevan peruspyörää Ultegroilla. Tuo kuiturunkoinen jäikin sitten minulle käsiin joten siirtelin ylimääräiseksi jääneitä komponentteja siihen jolloin tuosta tulikin mukava palautumisajoihin sopiva pyörä joka hoitaa myös työmatkaa talvisin.

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.