Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Niekka bicycles



MRe
22.07.2021, 10.15
Ilmeisesti uusi suomalainen sähköpyörämerkki ja -firma. Ilmeisesti kasaa kiinanrunkoon pyörän. Ei tarkempaa tietoa, facesta bongasin.

”Omistaja on kotoisin Joensuun seudulta ja perusti tätä ennen Sähköpyöräkauppa.comin. Hän myi osuutensa siitä pois, kun toimitusketjut olivat riippuvaisia liian monesta palasesta. Perusti sitten tilalle tämän Niekkabicyclesin, kun oli pitkää kokemusta myös metallipuolen alalta. Tavoite saada toimitusvarmuutta lisää, kun tehdas omissa näpeissä. Panostavat huippulaatuun eli ei varmaan ole tulossa missään vaiheessa markettikamaa.”

https://www.instagram.com/p/CQ-yMxOBCCr/

MRe
01.12.2021, 15.00
Nyt on sivutkin pystyssä.

https://www.niekkabicycles.com/

Patikkoa voi ennakkotilata kokonaisedulliseen 7990€ hintaan. Tosin onhan siinä Kashimaa ja sähkövaihdetta.

Itse ehkä odottaisin käytännön kokemuksia. Eri värivaihtoehtojen kuvatkin ilmeisesti photarissa tehty, kun renkaat on 100% samassa asennossa.

JackOja
01.12.2021, 15.15
Toi slogan "You ride to good mood" kuullostaa jotenkin väärältä. Eikö for olisi oikea prepositio?

Mut kaikkea hyvää yrittäjälle!

jusutus-
01.12.2021, 15.35
Toi slogan "You ride to good mood" kuullostaa jotenkin väärältä. Eikö for olisi oikea prepositio?

Mut kaikkea hyvää yrittäjälle!Your.

JackOja
01.12.2021, 15.40
Your.

No joo! Luinpa huolimattomasti. Tekee järkeä noin vähän enemmän.

Kiituri
01.12.2021, 16.00
Hieno juttu mutta mitat olisi voinut pistää web-sivulle. Siitähän se koko pyörän sopivuuden arvuuttelu itselle lähtee. Ite tulee skipattua kaikki merkit mitkä ei anna kunnon mittatietoja.

SaPeKa
01.12.2021, 16.08
Hieno juttu mutta mitat olisi voinut pistää web-sivulle. Siitähän se koko pyörän sopivuuden arvuuttelu itselle lähtee. Ite tulee skipattua kaikki merkit mitkä ei anna kunnon mittatietoja.

Mitat näkyy ainakin PC:n selaimella, kun menee hiirellä geometria-kohdan päälle. https://www.niekkabicycles.com/patikko
(https://www.niekkabicycles.com/patikko)
https://static.wixstatic.com/media/99b87f_9d49349353094d56a1947eafd88353d4~mv2.png

Kuminauha
01.12.2021, 16.22
Ihan lupaava startti. Heti on tuote spekseineen eikä pelkkää jargonia ja isoja lupauksia.

Muutama huomio:

- 150mm dropperi heti vaihtokamaa ainakin isommissa rungoissa.
- Mitenköhä toi powerunityn GPS träckeri on hoidettu lähinnä maksujen osalta?

Kiituri
01.12.2021, 16.31
Kovasti samaan suuntaan kallellaan kuin Pole ja sehän on plussaa. Vähän matala keskiö muuten ihan ok.
Yllättävän hyviä värejä ovat keksineet.

Kenties hyvä vaihtoehto Voimalle.

MRe
01.12.2021, 17.05
Kiekot näyttäisivät olevan no-name. Saattavat olla kuituiset. Navoista ei ole mainintaa.

Itse asiassa kun katsoin mitä mun Merida on maksanut tähän mennessä, niin ei tuo nyt niin paha olekaan. Ilman Meridaan asennettuja valoja itse asiassa aika samassa. Tosin mulla nyt sitten kahdet kiekot, kun toiset on Mcarbonilta.

Kiituri
01.12.2021, 19.11
Renkaat on aika kapeat. Kuvista ei selviä kuinka paljon on tilaa isommille. Jospa taakse saisi 3".

kuusto
02.12.2021, 15.47
Toimiikohan pakkasella kun on Shimanon moottori ja akku...

jpuu
02.12.2021, 15.51
Kyllä akku ja moottori pelaa. Mahdollinen käynnistysnappi sitten ei välttämättä ainakaan kovalla pakkasella.

vesku61
02.12.2021, 23.12
Kyllähän tuo hieman noloa olisi jos Suomessa "valmistettu" laite ei toimisi Suomen talvessa.

Sambolo
02.12.2021, 23.29
Kovasti samaan suuntaan kallellaan kuin Pole ja sehän on plussaa. Vähän matala keskiö muuten ihan ok.
Yllättävän hyviä värejä ovat keksineet.

Kenties hyvä vaihtoehto Voimalle.

En nyt äkkiseltään keksiny muuta yhteistä kuin, että molemmat polkupyöriä.

Sambolo
02.12.2021, 23.33
Ihan lupaava startti. Heti on tuote spekseineen eikä pelkkää jargonia ja isoja lupauksia.
:D

Kiituri
03.12.2021, 09.45
En nyt äkkiseltään keksiny muuta yhteistä kuin, että molemmat polkupyöriä.
Geometria ja sehän se on tärkein juttu (IMO).

Sambolo
03.12.2021, 19.40
Geometria ja sehän se on tärkein juttu (IMO).

Eine mun mielest nyt hirveen lähellä toisia ole.
https://i.imgur.com/mPYqTS1.jpg

Kiituri
03.12.2021, 20.55
Riittävän lähellä K3 ja XL. Pitkät akselivälit molemmissa ja kulmat useimpiin muihin nähden paremmassa iskussa. Keskiö korkeus vaan on Petikossa ehkä ongelma ja jos siihen ei saa leveämpiä kumeja.

SaPeKa
04.12.2021, 01.59
https://geometrygeeks.bike/compare/niekka-patikko-2022-xl,pole-voima-2021-k3/


Vähän matala keskiö muuten ihan ok.
Kenties hyvä vaihtoehto Voimalle.
EIkös tuo ole samaa luokkaa vastaavien joustomäärällä olevien pyörien kanssa. Voimassa enemmän joustoa, niin pitää olla maavaraakin.
(https://geometrygeeks.bike/compare/niekka-patikko-2022-xl,pole-voima-2021-k3/)

MRe
04.12.2021, 10.34
Joo, no yhtä lähellä tuo Niekka on Polea kuin mun Merida Niekkaa. Niekka on enemmän normipyörän mitoissa. Mahtaakohan runko olla omaa suunnittelua vai kiinanhyllystä otettu.

miumau
04.12.2021, 11.32
Veikkaisin tuota kiinanhylly vaihtehtoa. Toki olisi hienoa jos olisivat ihan itse sen suunnitelleet mutta uuden rungon suunnittelu näkyy isoillakin valmistajilla vievän pari-kolme vuotta, joten näyttäisivät aika pikaisella aikataululla saaneet sen tehtyä. Tosin voihan se olla että ovat aloittaneet jo monta vuotta sitten sen suunnittelun. Mutta onhan tuo vihreä versio hienon näköinen:):).

JohannesP
04.12.2021, 12.20
Äkkiä vaan englanninkieliset sivut pystyyn. Suomen markkinat liian pienet tämän hintaluokan pyörille.

Kiituri
19.12.2021, 17.38
Tarkempi geometrian ja dataojen katselu paljastaa että pyörässä on takana 27.5" keikko ja keskiön droppi on 30mm. Tuo on yhdistelmä mikä taitaa kyllä olla show stopper vaikka edessä onkin 29" ja tuo droppi ei ole ihan sama asia kuin puhtaassa 27.5" pyörässä sama 30mm.

Todella mielenkiintoinen pyörä hintaansa nähden ja tosiaan upeat värit.

MRe
26.01.2022, 15.06
Kauppalehdessä juttua. Valitettavasti vain tilaajille.

Huippupyöriä varaosatakuulla – sähköpyörien valmistus alkoi Outokummussa

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huippupyoria-varaosatakuulla-sahkopyorien-valmistus-alkoi-outokummussa/9acbeac5-1738-4647-905f-97f0f8ed76c2

Tämä kiinnitti huomiota:
"Jos asiakas haluaa, otamme vanhan pyörän vaihdossa. Tarjoamme myös käytettyjä, tehdashuollettuja pyöriä myyntiin."

jpuu
26.01.2022, 15.28
Ei tuokaan yrittäjä pyöriä pysty tyhjästä valmistamaan, vaikka kuinka onkin "oma merkki"

Takamisakari
26.01.2022, 15.52
Kyllä minä tällekin hattua nostan, "suapi sitä kokkeilla jokkaene ihte mitenkä lähteepi homma pyörimmää".. Oli runko kiinanhyllyltä tai ei, kevyt hyvillä palikoilla koottu täpäri kiinnostaa ainakin itteä.

Sambolo
26.01.2022, 22.37
Jos joku tulostettu kuiturunkohässäkkä niin voisi ollakkin suomessa tehty.

JK-
27.01.2022, 16.58
Aika paljon rungossa samaa tuon kanssa [emoji848]

https://m.alibaba.com/product/1600150994802/Carbon-e-bike-MTB-frame-electric.html?spm=a2706.7835515.0.0.61f25dd7RgILM7&__detailProductImg

Hienoa silti, että uusia yrittäjiä markkinoille saapuu

MRe
27.01.2022, 17.03
^Joo, no aika geneerinenhän tuo design on. Enkä oikein jaksa uskoa, että Niekka lähtisi speksaamaan ja tilaamaan ihan omaa runkoa. Helpompi ja halvempi ostaa valmis.

Jokainenhan voisi moisen kasata itsekin, mutta kun Shimanon moottoreita ei oikein taida ainakaan virallisesti saada yksityinen ostettua.

Affen
27.01.2022, 18.14
Joo, kyllähän se tuo Niekka on kasattu Topfiren runkoon joka lienee alkuperäinen tehdas: https://www.top-fire.com/fully-internal-cable-routing-suspension-electric-mtb-frame_p17.html
Myös Ican näyttäisi myyvän samaa runkoa: https://www.icanbikes.com/product/carbon-suspension-mtb-shimano-boost-e-bike-frame-e12/

Sinänsä en pidä siitä että premium hinnoitellaan tuote perustuen kauniisiin sanoihin, eikä tuotteen ominaisuuksiin.

Kuminauha
27.01.2022, 21.14
Vähän aikaa sitten oli ainaki commencialin verkkokaupassa EP8:ja, nyt näkyy enää vaan E8000. Isompi ongelma on tossa käyttöönotto, jota ei ilman shimanon yhteistyötä voi tehdä.

MRe
27.01.2022, 21.26
Helposti tuohon kuitenkin lähes saman verran saa kulumaan, jos itse alkaa kasailemaan. Mun luomu-Ibis tuli maksamaan muistaakseni 6,5k€ ilman kashimaa Di2-vaihteilla.

Kiituri
28.01.2022, 09.26
Tuossa Niekkassa on kyllä hyvä osat mikä nostaa hintaa. Saa olla aika kallis verrokki että löytyy vastaavat iskarit (HSC, LSC, HSR, LSR).

MRe
28.01.2022, 10.30
Helposti tuohon kuitenkin lähes saman verran saa kulumaan, jos itse alkaa kasailemaan. Mun luomu-Ibis tuli maksamaan muistaakseni 6,5k€ ilman kashimaa Di2-vaihteilla.

Taas tuli valehdeltua, mutta juttuhan aina paranee hieman liioittelemalla. 5452,69€ Mcarbonin kiekoilla, i9-navoilla, XTR Di2, XTR-jarrut, SRAM XX1 Quarq -kuitukammet, Pike ja Foxin pumppu. Kashima-pumppu on hyllyssä, se maksoi RCZ:ssa 150€ tjsp. Mutta jos laskee sähkölle tuohon 1500€, niin ollaan jo siellä 7 tonnissa.

Jos vertaa muihin sähkäreihin, niin helposti vastaavilla osilla varustetut on kympin toisella puolen. Toisaalta spessu on varmaan olemassa vielä ensi vuonnakin. Niekkakin ehkä, jollei omistaja ole keksinyt jotain muuta.

Sambolo
28.01.2022, 11.14
Niekkahan tarjoaa varaosat jne koko pyörän elinkaarelle vai mitä ne runoili :D

Leewi
28.01.2022, 11.46
Renkaat on aika kapeat. Kuvista ei selviä kuinka paljon on tilaa isommille. Jospa taakse saisi 3".

Tuolla jäljempänä ican linkissä lukee, notta Max Tire: 29”*2.6” / 27.5”*3.0”

Kiituri
28.01.2022, 17.07
^jaahas ovat saaneet tuon asian selvitettyä. Tuo on aika hyvä kompromissi leveyksien suhteen jos pyörä on jo alunperin tehty eriparisille kiekoille. Ei huono.

SuccessFactor
17.08.2022, 23.17
e-fattista (https://www.niekkabicycles.com/kura) pukkaa, ihan mielenkiintoisen näköinen.
Jännästi valtavirrasta poiketen pysyneet 26" kiekoissa. Di2 takavaihtajana tuntuu vähän överiltä mutta kaipa helpompaa pysyä samoissa osissa kuin Patikassa. Kuvissa ohjaamon viimeistely näyttää vähän omatekoiselta, toivoisi että tohon reiluun 5k hintaan olisi vähän viimeistellympi. Patikoita vissiin on jo päässyt myyntiin asti mutta ainoat havainnot luonnossa on firman omat instakuvat..

Sambolo
18.08.2022, 00.31
Onko tuossa geon TT pituudessa joku virhe? S koossa samaa luokkaa ku mun polen L koossa.

stumpe
18.08.2022, 03.22
^siinä sun polessa on aika paljon jyrkempi satulaputken kulma, joka lyhentää efektiivistä vaakaputken mittaa.

MRe
18.08.2022, 09.41
Onko tuossa geon TT pituudessa joku virhe? S koossa samaa luokkaa ku mun polen L koossa.


^siinä sun polessa on aika paljon jyrkempi satulaputken kulma, joka lyhentää efektiivistä vaakaputken mittaa.

Mulla on M-koon Salsan Beargreasen Reach 422, ST 73 ja HT 68.4 ja Bucksaw:ssa 436.7 / 73.5 / 67.7 Ja Niekassa S-koossa 443 / 73 / 66

Ja nää on "old-school"-vehkeitä viime vuosikymmeneltä. Onkohan nuo Niekan mitat mitattu yleisen standardin mukaan? Kuitenkin fätissä jotenkin ajattelee, että pystympi ajoasento on ok.

MRe
18.08.2022, 09.43
e-fattista (https://www.niekkabicycles.com/kura) pukkaa, ihan mielenkiintoisen näköinen.
Jännästi valtavirrasta poiketen pysyneet 26" kiekoissa. Di2 takavaihtajana tuntuu vähän överiltä mutta kaipa helpompaa pysyä samoissa osissa kuin Patikassa. Kuvissa ohjaamon viimeistely näyttää vähän omatekoiselta, toivoisi että tohon reiluun 5k hintaan olisi vähän viimeistellympi. Patikoita vissiin on jo päässyt myyntiin asti mutta ainoat havainnot luonnossa on firman omat instakuvat..

En tiä. Itse en 26" pidä huonona valintana. Rengasvaihtoehtoja on paljon enemmän. Ohjaamon olisivat voineet rakentaa niin kuin se Di2-vehkeissä pitää. Tai sitten jemmata kaapelit jarrukaapeleiden kanssa kunnolla yhteen. Nuo repeää ensimmäisellä metsäreissulla irti.

Muutenhan firman idea on ostaa kiinasta runko ja pultata osat siihen.

Sambolo
18.08.2022, 11.37
^siinä sun polessa on aika paljon jyrkempi satulaputken kulma, joka lyhentää efektiivistä vaakaputken mittaa.
Totta mutta silti isot erot, mun ”vanhan geon” pyörässä se oli myös L koossa samaa luokkaa. Melko kurottelevaa ajoa.

Travelkicking
18.08.2022, 18.18
Minkähän takia 'kaikissa' uutuuksissa pitää olla EP8 ?

SuccessFactor
18.08.2022, 21.44
Sambolo
Onko tuossa geon TT pituudessa joku virhe? S koossa samaa luokkaa ku mun polen L koossa.

Toisaalta sitten L-koon reach on millilleen sama kuin vaikkapa saman koon Konan Woo -fattiksessa.


En tiä. Itse en 26" pidä huonona valintana. Rengasvaihtoehtoja on paljon enemmän. Ohjaamon olisivat voineet rakentaa niin kuin se Di2-vehkeissä pitää. Tai sitten jemmata kaapelit jarrukaapeleiden kanssa kunnolla yhteen. Nuo repeää ensimmäisellä metsäreissulla irti.

Muutenhan firman idea on ostaa kiinasta runko ja pultata osat siihen.

Joo ei tossa kotimaisuutta taida olla muuta kuin kasaus ja brändäys. 26" & 4.8" kombo on itselleni vahva houkutin, kun aika harvaan tota enää tuntuu saavan ja omaan ajoon ihan minivaatimus. 200e sais tehtyä ennakkotilauksen, mutta en vaan pääse yli ton ohjaamon sotkuisuudesta... panostaisivat nyt edes siihen kasaukseen..


https://tinypic.host/images/2022/08/18/kuraa.jpg (https://tinypic.host/i/uZ4wD)
https://tinypic.host/images/2022/08/18/kuraa2.jpg (https://tinypic.host/i/uZNBk)

MRe
19.08.2022, 09.27
mutta en vaan pääse yli ton ohjaamon sotkuisuudesta... panostaisivat nyt edes siihen kasaukseen..

Selvästi keskitytty siihen, että nopea kasata. Vaatisi Di2-yhteensopivan stongan ja stemmin, että nuo saisi siististi. Mä vihaan myös sotkusia ohjaamoja ja olen yleensä valmiiksi ostetuista fillareista sitten jälkikäteen viritellyt hommat siistimmäksi. Yleensä vaatii jarruletkujen lyhentämistä, ym.

SuccessFactor
20.08.2022, 15.32
Selvästi keskitytty siihen, että nopea kasata. Vaatisi Di2-yhteensopivan stongan ja stemmin, että nuo saisi siististi. Mä vihaan myös sotkusia ohjaamoja ja olen yleensä valmiiksi ostetuista fillareista sitten jälkikäteen viritellyt hommat siistimmäksi. Yleensä vaatii jarruletkujen lyhentämistä, ym.

Itse kun on rakennellut pyöriä niin aina on letkut ja vaijerit tullut toki lyhenneltyä, mutta poikkeuksetta yhdessäkään valmispyörässä mitä on ollut 4-7k hintaluokassa ei ole ollut noin huonoa viimeistelyä, eikä kyllä kenenkään tulisi alkaa valmispyörästä jälkikäteen alkaa lyhentelemään yhtään mitään. Kyllä noi hommat pitää olla tehty oikein heti. Nyt oli tullut kuviin teksti että ovat vain suuntaa-antavia, toivotaan että saavat ohjaamon kondikseen.

MRe
20.08.2022, 16.27
^no kyllä mä mun molemmista valmiina ostetuista pyöristä, gravel ja sähkötäpäri, olen letkut lyhentänyt. Täpäri maksoi 6500€.

SuccessFactor
20.08.2022, 18.33
^no kyllä mä mun molemmista valmiina ostetuista pyöristä, gravel ja sähkötäpäri, olen letkut lyhentänyt. Täpäri maksoi 6500€.

Näköjään valmispyörissäkin viimeistelyn taso voi sitten vaihdella.

Aiheeseen liittyen, noita Patikoita (https://www.niekkabicycles.com/patikko) näytti olevan jo luovutettu asiakkaille. Sattuisiko olemaan yhtään omistajaa hoodeilla kertomaan kokemuksista?

MRe
18.03.2023, 11.06
Niekalta läskiä. Nyt itse suunniteltuun runkoon.

https://www.niekkabicycles.com/kura

Ja Moottori koeajaa…

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkopyoran-koeajo-niekka-kura-suoraan-laskipyorien-aateliseksi/

F. Kotlerburg
18.03.2023, 11.25
Vähän hölmö valinta tuo XT Di2. Kallis ja pudonnut kehityksestä.

Bndit
18.03.2023, 11.40
"Itse suunniteltuun" runkoon, eli valittu jostain kiinan katalogista?

MRe
18.03.2023, 11.43
"Itse suunniteltuun" runkoon, eli valittu jostain kiinan katalogista?

Voi olla. Toisaalta tuossa Moottorin artikkelissa nimenomaan mainitaan, että tämä on itse suunniteltu, kun taas Patikko on kataloogista.

Pystyyhän noita mittatilaustunkoja tilaamaan ihan normi-kuluttajakin.

MRe
18.03.2023, 11.45
Vähän hölmö valinta tuo XT Di2. Kallis ja pudonnut kehityksestä.

No en nyt tiedä. Mikä siinä nyt varsinaisesti on sellaista mikä tekee siitä jotenkin kelkasta pudonneen? Käy ja kukkuu. Mulla oli edellisessä sähkärissä itse upgreidattu Di2 ja sama löytyy myös Ibiksestä. Painaa nappia, vaihde vaihtuu. En minä vaihtajalta oikein muuta osaa odottaa. Sähkärissä vielä etuna, ettei tarvitse erillistä akkua.

kaakku
18.03.2023, 11.55
Ja se että käyttää 11-lehtistä takapakkaa on ainoastaan etu.

F. Kotlerburg
18.03.2023, 11.57
"Itse suunniteltuun" runkoon, eli valittu jostain kiinan katalogista?
Pole funclub kannustamassa muita kotimaisia yrittäjiä kun samaan aikaan muualla itketään kuinka Polesta ei tykätä koska kotimainen ja kateus yhyy.

Kuminauha
18.03.2023, 12.00
Olisi se EP801 ja uusi 12s M8150 di2 mieluummin.

F. Kotlerburg
18.03.2023, 12.01
Ja se että käyttää 11-lehtistä takapakkaa on ainoastaan etu.
Kelle on, kelle ei.

SuccessFactor
18.03.2023, 12.08
e-fattista (https://www.niekkabicycles.com/kura) pukkaa, ihan mielenkiintoisen näköinen.


Kurahan on todella vanha uutinen. Soittelin viime vuonna tuosta tilaushousut semisti jalassa ja sain käsityksen että rungot tulevat kataloogista jotka sitten maalataan toiveiden mukaan. Jos viime vuoden elokuussa olisi tilannut, olisi kuulemma nyt toukokuussa ollut toimitus ihan aikaisintaan, kuinkakohan monta on jo tilattu? Hienoa että arvostelussakin oli kiinnitetty huomiota sotkuiseen ohjaamoon, ei kuulu 5k filoon tuommoiset viritelmät.

edit:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkopyoran-koeajo-niekka-kura-suoraan-laskipyorien-aateliseksi/
"Se, että onko sähkövaihteet hieman överiä läskipyörään on hyvä kysymys"

Jaahas mistäs tämäkin nyt revitty. Miksi läskipyörään olis sähkövaihteet överiä? Mihin ne sitten sopisi paremmin? Kyllä tarkka vaihtaminen, huoltovapaus ja yhden vaijerivedon eliminointi on etu ihan missä tahansa filossa.

Bndit
18.03.2023, 12.09
Pole funclub kannustamassa muita kotimaisia yrittäjiä kun samaan aikaan muualla itketään kuinka Polesta ei tykätä koska kotimainen ja kateus yhyy.

Pole suunnittelee ja myös valmistaa runkonsa itse, hieman eri asia kun tilata kiinan runkoa ja kertoa tarinaa pyörän rakentamisesta.

SuccessFactor
18.03.2023, 12.18
Pole suunnittelee ja myös valmistaa runkonsa itse, hieman eri asia kun tilata kiinan runkoa ja kertoa tarinaa pyörän rakentamisesta.

Mutta ne Polet on ihan helvetin rumia. Kuka sellasella kehtaa edes ajaa vaikka olis miten 110% made in Finland?

MRe
18.03.2023, 12.25
Kelle on, kelle ei.

Joo, no mä olen kai sellainen puujalka, etten oikein saa eroa 11 ja 12-lehtisen välillä. Toki jos on muita pyöriä, niin onhan siitä etua, jos kaikki ovat samalla konffiksella. Mulla on sähkäri 12-lehtisellä ja kaikki muut 11, niin tuon sähkärin vuoksi joutuu pitämään erillistä varaosavarastoa. Tosin kun on kahdet kiekot ja niissä pakat, niin pakkoja ei tarvitse seisottaa hyllyssä jouten.

MRe
18.03.2023, 12.27
Pole suunnittelee ja myös valmistaa runkonsa itse, hieman eri asia kun tilata kiinan runkoa ja kertoa tarinaa pyörän rakentamisesta.

En siltikään ymmärrä mikä tekee tästä huonomman? Niekalla lienee vielä Poleakin pienemmät sarjat.

F. Kotlerburg
18.03.2023, 12.41
Pole suunnittelee ja myös valmistaa runkonsa itse, hieman eri asia kun tilata kiinan runkoa ja kertoa tarinaa pyörän rakentamisesta.
Tilasihan Polekin alussa runkonsa Kiinasta ja tilaa edelleenkin osan. Monta vuotta meni ennen kuin alkoivat itse valmistaa raaminsa.

Omaan silmään tuo läski näyttää ihan kelpoiselta. Jopa vähän kiinnostavalta. Ehkä joskus on tarvetta.

Santtu75
18.03.2023, 13.33
"Itse suunniteltuun" runkoon, eli valittu jostain kiinan katalogista?

Jos luit tuon Moottorin jutun niin siinä kerrottiin seuraavaa:
"Niekassa on myös hatun noston arvoista se, että pyörän rungon suunnittelu on suomalaista, se on valmistettu täysin Niekan tiimin speksien mukaan. Niekan ensimmäisessä pyörämallissa, Patikossa on niin sanottu valmis runko kiinalaisvalmistajan hyllystä, mutta Kura ja myös tulevat mallit tehdään Niekan speksien mukaan."

Eli tuohan on se lähestymistapa mita isoin osa isoistakin pyöräbrändeistä käyttää, eli runko kyllä suunnitellaan/mitoitetaan itse, mutta sen varsinaisen rungon teollisen mittakaavan fyysisen valmistuksen toteuttaa runkovalmistukseen keskittyvä alihankkija.

Bndit
18.03.2023, 14.33
Niin, ehkä suhtaudun tähän liian kriittisesti, mun mielestä Niekka ei vaan tarjoile mitään uutta markkinoille.

Santtu75
18.03.2023, 16.05
Niin, ehkä suhtaudun tähän liian kriittisesti, mun mielestä Niekka ei vaan tarjoile mitään uutta markkinoille.

Itse tuotteissa ei vaikuta olevan mitään "mullistavaa" ihan asiallisista osista pääasiallisesti näyttäisi olevan kasattuja, mutta eivät tarjoa oikeastaan mitään sellaista mitä ei moni muukin merkki tarjoa samaan hintaa tai jopa halvemmalla.
Kun heidän markkinointi viestintää katsoo, niin ilmeisesti koittavat erottua tuolla itse tuotteen ulkopuolisilla asioilla (myynti, markkinointi, huolto yms.) onnistuvatko siinä on sitten aivan toinen asia. Koska jos nyt puhutut valmistusmäärät (50-100 pyörää/vuosi) pitävät paikkaansa, sillä ei vielä luoda mitään kannattavan liiketoiminnan mahdollistavaa "ekosysteemiä" pyörän ympärille.

Ei sinänäs tarkoitus millään tavalla maollata projektia, toivan sen onnistuvat ja tuottavan hyviä pyöriä, mutta its näen että kova tie on edettävänä ennen kuin ovat siinä pisteessä että tuottavat pyöriä kannattavia määriä.

Bndit
18.03.2023, 17.15
Samaa mieltä ja en mäkään halua mollata projektia, toivottavasti pari suomalaista työllistyy pariksi vuodeksi. Pidempään tuskin tulee jatkumaan. Sen verran ohut business-malli.

F. Kotlerburg
18.03.2023, 20.47
Eipä tuota liikaa sähköläskejä tai läskejä ole vastaavalla geolla tarjolla kuin Kura.

S_tara
19.03.2023, 16.45
Itse en ole kiinnostunut ko tuotteesta, mutta jos jotain muuta asia kiinnostaa, niin Moottori-lehti kirjoittelee tuollaista...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkopyoran-koeajo-niekka-kura-suoraan-laskipyorien-aateliseksi/

SuccessFactor
19.03.2023, 17.20
Ootteko muuten kuullut että Niekalta on tulossa sähköfättis, nimeltään Kura. Moottori tehnyt tästä jutunkin. Arvostelulta se ei kyllä vaikuta, enemmänkin maksetulta mainokselta. Ei se välttämättä silti huono sähköfättis ole ollenkaan.

Kimbyyri
19.03.2023, 18.44
^ no eipä oo kuultu. Mistähän sen jutun löytäis.

SuccessFactor
19.03.2023, 19.42
Jostain internetistä kai, mut siihen tarvii atk-skillejä

pahvi
20.03.2023, 08.51
Itse en ole kiinnostunut ko tuotteesta, mutta jos jotain muuta asia kiinnostaa, niin Moottori-lehti kirjoittelee tuollaista...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/sahkopyoran-koeajo-niekka-kura-suoraan-laskipyorien-aateliseksi/

Tuolta:
GPS-trackeri sisältyy Niekka-pyörän hintaan. Niekan omistajalle trackerin käytön ensimmäiset 12 kuukautta ovat ilmaiset, ja tämän jälkeen trackerin saa käyttöönsä 3,95 euron kuukausimaksua vastaan.
Onko tuommoiset GPS-trackerit kuinka yleisiä? Onkohan tuollaisesta oikeaa iloa, jos rosvo vie pyörän?

MRe
20.03.2023, 09.44
Tuolta:
GPS-trackeri sisältyy Niekka-pyörän hintaan. Niekan omistajalle trackerin käytön ensimmäiset 12 kuukautta ovat ilmaiset, ja tämän jälkeen trackerin saa käyttöönsä 3,95 euron kuukausimaksua vastaan.
Onko tuommoiset GPS-trackerit kuinka yleisiä? Onkohan tuollaisesta oikeaa iloa, jos rosvo vie pyörän?

Mä suhtaudun noihin hieman skeptisesti. Trackeri ei välttämättä kuulu sisätiloista ja poliisin saaminen käymään läpi kerrostalon kaikki asunnot lienee aika toivotonta. Tai edes sitä yhtä.

hece
20.03.2023, 13.26
Itse tuotteissa ei vaikuta olevan mitään "mullistavaa" ihan asiallisista osista pääasiallisesti näyttäisi olevan kasattuja, mutta eivät tarjoa oikeastaan mitään sellaista mitä ei moni muukin merkki tarjoa samaan hintaa tai jopa halvemmalla.
Tälleen pitkänä maastoajoa harrastavana ei näitä 500mm+ reach, < 68ast keulakulman sähköläskejä liiemmin ole markkinoilla. Onko edes ilman sähköjä muita kuin Pole Taiga jota ei ole muutamaan vuoteen saanut? Tai sähköillä?

F. Kotlerburg
20.03.2023, 13.50
Tälleen pitkänä maastoajoa harrastavana ei näitä 500mm+ reach, < 68ast keulakulman sähköläskejä liiemmin ole markkinoilla. Onko edes ilman sähköjä muita kuin Pole Taiga jota ei ole muutamaan vuoteen saanut? Tai sähköillä?
Rocky Mountain Blizzard aika lähellä.

F. Kotlerburg
11.07.2023, 10.23
Uskaltaako joku myöntää tulleensa huijatuksi ja ostaneensa Kuran?

Vähän sähkö-fatin hankinta kiinnostaisi, mutta onhan tuolla hintaa. Toisaalta kun markkinaa katselee niin kiinaripulitkin maksaa sen 3500-4000€ ja vähän paremmat merkit sitten äkkiä 4500-5000€ kelvollisilla osilla, että ei tuo loppupeleissä niin kallis ole. Noissakin on usein Bluto keulalla, joka on oman kokemuksen mukaan luomufatissakin aika nuudeli vs. Mastodon. Vastaavaa modernia geometriaa en ole löytänyt mistään ja nuo Tunturit sun muut Helkamat 175-190cm sopivine geoineen ei kiinnosta.

Petri Tuomenpuro
12.07.2023, 13.37
Uskaltaako joku myöntää tulleensa huijatuksi ja ostaneensa Kuran?

Vähän sähkö-fatin hankinta kiinnostaisi, mutta onhan tuolla hintaa. Toisaalta kun markkinaa katselee niin kiinaripulitkin maksaa sen 3500-4000€ ja vähän paremmat merkit sitten äkkiä 4500-5000€ kelvollisilla osilla, että ei tuo loppupeleissä niin kallis ole. Noissakin on usein Bluto keulalla, joka on oman kokemuksen mukaan luomufatissakin aika nuudeli vs. Mastodon. Vastaavaa modernia geometriaa en ole löytänyt mistään ja nuo Tunturit sun muut Helkamat 175-190cm sopivine geoineen ei kiinnosta.

Jäykkäperä vai täysjousto haussa?
Onko tässä riittävän moderni geo?

https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/huraxdax_els_x2/

MRe
12.07.2023, 14.06
Jos Kuraan lyö kätensä, kannattaa kysyä mitä maksaa Mastodonilla tai ilman keulaa.

F. Kotlerburg
12.07.2023, 14.11
Jäykkäperä vai täysjousto haussa?
Onko tässä riittävän moderni geo?

https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/huraxdax_els_x2/
Jäykkä. Tuollainen maksaakin hurjasti.



Jos Kuraan lyö kätensä, kannattaa kysyä mitä maksaa Mastodonilla tai ilman keulaa.
Täh? Mastodonhan siinä on vakiona.

MRe
12.07.2023, 15.05
^oukei, jotenkin luin sun postauksesta, että siinä olisi Bluto.

Antza44
12.07.2023, 15.14
Jäykkäperä vai täysjousto haussa?
Onko tässä riittävän moderni geo?

https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/huraxdax_els_x2/No nyt alkaa olla geometria uudessa X2 versiossa semmonen, että alkas olla minunkin mieleen. Aivan liian loivat seattubet tuppaa vaivaamaan vieläkin suurinta osaa läskipyöriä oli mottia tai ei.

F. Kotlerburg
15.07.2023, 11.55
Selaillu tässä internetiä niin Kura alkaa tuntua koko ajan paremmalta diililtä. Nämä sähköläskit on vissiin suunniteltu ajettavaksi selkä täysin suorana tököttäen kuin mummopyörät, kun näitä geometrioita katsoo.

https://larunpyora.com/fi/product/moustache-samedi-26-fat-4-sahkopyora-2023/13706 L-koon reach 424 wft?

Näistä Tuntureista sun muista, joista ei geometriataulukkoa löydy kirveelläkään, ei viitsi edes välittää.

Vähän tietenkin epäilyttää, että kuinka pitkään Niekka on olemassa, mutta ei kai se ole ongelma? Eikö nämä pitkälti standardipalikoista rakenneta? Akku lähinnä, että onko ne jotain pyöräspesifisiä? Ei kai.

MRe
15.07.2023, 12.32
Eikös sähköt ole vakio shimanot? Ei kun tilausnappia painamaan.

F. Kotlerburg
15.07.2023, 12.37
Joo tuollahan se oli osalistassa. Pitää vielä miettiä, on se 5.5k€ pyörästä niin paljon.

Villetre
20.07.2023, 14.43
On se vähän vaikka Kura kiinnostelee. Taidan odotella muutaman vuoden niin tulee kehittyneempiä markkinoille.

MRe
20.07.2023, 14.48
^jos pyörän tarvitsee/haluaa nyt, ostaa nyt. Jos ei, niin ostaa myöhemmin. Aina tulee uutta. Pyörä peruskonstruktiona on yli 100 vuotta vanha.

F. Kotlerburg
20.07.2023, 17.25
Niin en tiedä mikä on läskien tulevaisuus ja tuleeko merkittäviä uutuuksia enää markkinoille. Kovin on pieni markkina kaiken kaikkiaan noilla.

Kiituri
21.07.2023, 10.19
Parin vuoden odottelun aikana ehtisi nautiskelemaan pyörästä jo paljon. Ei täällä olla kuin kerran.

Ei sieltä kovin paljon mitään ihmeellistä ole tulossa kuten ei ole tullut parin vuoden aikana nytkään. Toki uusia malleja joissa eriväriset kirjaimet tms. mutta ei mitään kovin merkittävää. Nyt saa jo 750Wh akkuja ja sillä ajelee poluilla jo melkein koko päivän jos tarkoitus myös polkea eikä vain heiluttaa jalkoja.

F. Kotlerburg
21.07.2023, 11.53
Niekkalta saa näemmä kysymällä vähän customoitujakin kokoonpanoja. Vois kysyä saako mekaanisella XT:llä. Sitten pitäisi osata päättää, että L vai XL.

F. Kotlerburg
23.07.2023, 12.34
Nopeasti kyllä vastasivat, mutta eipä ollu mekaanista vaihteistoa tarjolla. Kiekot sais vaihdettua DT:hen.

SuccessFactor
02.08.2023, 20.26
Onko kukaan ostanut/käynyt koeajamassa Kuraa? Mieluusti joku muukin kuin palkattu somevaikuttaja.. näitä nyt näyttäisi olevan saatavilla koeajoon Valo-hotellista (https://www.niekkabicycles.com/page/8/ukk) stadistakin, pitäisi melkein käydä.

HessuL
12.01.2024, 00.09
Kovin on harvassa kommentoijat joten kerrottakoon nyt täältä että Kura saapui talliin eilen ja pari pikkulenkkiä on takana. Hirmu syväluotaavia kommentteja ei ole antaa, aiempaa kokemusta kun sähköavusteisista ei juurikaan ole. Viimeiset kuusi vuotta olen mennyt tyytyväisenä jäykällä Dudella ja yhden kesän verran on kokemusta Orbea Laufeystä. Ajoina työmatkaa ja lenkkeilymielessä lähinnä polkujen koluamista ympäri vuoden. Omalle ajotyylille tuo läski vain sopii parhaiten ja kun ajoa tulee talvella lähes enemmän kuin kesällä, oli myös sähköversio automaattisesti paksurenkainen. Valikoimaahan ei tunnetusti kauheasti noissa ole enkä nyt ollut vakavissani sähkärin hankkimista vielä edes harkinnut, mitä nyt "vähän" netissä vertaillut ja makustellut... Spekseinä oli nimenomaan 26" 4.8 renkailla toimiva ja maksimissaan etujousitettu vehje, itse pidän leveän renkaan talviominaisuuksia ehdottomina. Kurassa oli mielestäni kaikki (paitsi suolainen hinta) parhaiten kohdallaan ja kun sitten laittoivat noita koeajopyöriään myyntiin about Helkama FE12:n hinnalla niin löin tilauksen heti sisään. Kuten joku tuossa aiemmin mainitsikin niin ei näitä kannata jäädä vuosikausia odottelemaan, tiedä mitä tulevaisuudessa on edes tarjolla.

Dude on kokoa L ja Orbea XL, oma pituuteni on 184 ja jalan sisäpituus noin 87 cm. Orbea on juuri ja juuri koon ylärajoilla, Dude oikeinkin sopiva mitoiltaan. Kura on nyt kokoa L ja siinäkin tolpan saa pudottaa lähes alimpaan asentoon että ylä asennossa sattuu kohdalleen, Orbeassa jää orkkistolpalla liian ylös.

Stonga on (nykytyyliin?) huikeat 820 mm leveä joten sen lyhensin heti omille ranteilleni sopivaksi. Muuten asento sattuu ihan kivasti kohdalleen (reach 483 mm), vaikka nyt Dudeen verrattuna (reach 455) pidemmältä tuntuukin. Orbean reach on 484 joten hyvin samaa luokkaa Kuran kanssa. Ja kun Kuran stack on 669, Orbean 664 ja Duden 652 niin kokonaisuutena ohjaamon mitat ovat hyvin lähellä Orbeaa.

Ajokokemuksethan ovat tuollaiseen laitteeseen tottumattomalle sitten melkoisen huikeat, voisi sanoa että löytyi täysin uusi laji! Nyt jo voi sanoa varoittavan sanan niille jotka eivät ole mokomaa (siis sähkäriä ylipäätään) kokeilleet; älä kokeile jos et ole ajatellut hankkivasi!

Dudesta huonon rullaavuuden vuoksi hyllyttämäni Vee Tiren Snowshoet nastoilla ajattelin tuohon vaihtaa alle, noilla avustuksilla kun ei tuolla rullaavuudella ole niin väliä. Nuo alkuperäiset Maxxikset menevät varmaan sitten kesällä täydestä. Jumbo Jimit säästän sitten Dudeen kesäksi; helpottaa rengashommaakin kun molempiin käy samat kumit.

Sähkövaihteet ovat myös uusi kokemus, alkuun hieman totuttelua vaativat mutta ajastaan tottunee. Jarrut tuntuvat hieman alimitoitetuilta Dudeen tottuneelle, suuri massa (kuitupyörään tottuneelle aivan tolkuton möykky!) varmaa verottaa tehoja. Avustuksia ja muita en ole ehtinyt vielä muokkailemaan, hyvä että Shimanon apin sain puhelimeen asennettua, sen aika tullee sitten myöhemmin. Akun kestosta samat kommentit mutta tuskin nuo kovin paljon toisista EP8:lla ja saman kokoisella akulla varustetuista pyöristä eroavat.

Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa ja pidempiä lenkkejä!

HessuL
10.02.2024, 20.11
Vajaa parisataa kilsaa Kurailua nyt takana, muutama huomio matkalta.

Käynnistysnappulan hyytyminen pakkasella koettu heti ekalla viikolla kun -15 asteen lenkillä piipahdin kaverin laivalla kahvilla; kolme varttia pyörä pihalla eikä virtaa enää löytynyt. Vaihde oli jäänyt sopivasti sellaiselle välitykselle (juu se sähkövaihtaja...) että pyörällä kyllä pystyi ajamaan mutta noin 0,4 bar paineet ja rengastuksen rullaamattomuus aiheuttivat sen että parin sadan metrin jälkeen oli pakko muistella Vlogin ohjeita kylmäkäynnistykseen. Onneksi toimi ja lenkki jatkui normaalisti.

Rengastuksesta tosiaan; vaihdoin eteen tuon mainitsemani nastoitetun Snowshoen, taakse jätin ensiasennus FBR:n. No olihan siitä etusesta ehkä kerran vesisateen jäädyttämällä tampatulla uralla hyötyä, en kaatunut etusen karkaamiseen kuin kolme kertaa yhden lenkin aikana mutta muuten se lähtee kiertoon pikimmiten. Rengashan ei rullaa yhtään ja yhtään pienemmillä paineilla vetelee kovalla polanteella aivan järkyttävästi! Ero luomuun on melkoinen, Dude tuntuu rullaavan kuin itsekseen kun Kuran meno loppuu polkemisen lopettamisen jälkeen saman tein. Ne paikat mitkä luomulla laskee rullaillen vaatii Kuralla jo polkemista.

Avustuksia muokkasin sen verran että laitoin Ecoon pykälän verran enemmän avustusta, nyt ei normi poluillakaan tarvitse käyttää Trailia kuin jyrkimmissä ja pisimmissä mäissä, muuten on sopivasti avustusta käytössä mukavalla lihastyöllä.

Vasemmasta kammesta katosi 160 km ajon jälkeen se akselin päähän kierrettävä tulppa ja sen seurauksena irtosi sitten koko kampi. Reklamaatio Outokumpuun ja uusi osa lähti päivässä tulemaan takuuseen. Asiaa netissä tutkiessani huolestuin EP8: akselin kestävyydestä nimenomaan läskeissä, niitä kun on hajonnut maailmalla muistakin vehkeistä kun akseli halkeaa siinä olevan reiän kohdalta. Shimano on pessyt kätensä asiassa sanomalla että vain heidän hyväksymiään kampia saa käyttää ko. akselin yhteydessä ja yllätys yllätys, niitä on vain yhdet Shimanon omat kammet ja nehän eivät tietty ole läskiin tarkoitetut... Onneksi halkeamaa ei löytynyt ja nyt on kampi taas paikoillaan. Luulisi noita ongelmia ilmaantuvan enemmänkin läskeihin jos kyseessä on tosiaankin akselin ominaisuus...

Näin siis tähän mennessä, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ai niin, kävinpä MP-messujen koeajoradalla tyypittämässä Patikonkin mutta vielä ei mene Kura vaihtoon.

Kimbyyri
23.09.2025, 21.03
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/539c136a-2467-4092-a8a1-41ec1ab7e851?ref=ampparit%3Aacee&_gl=1*1gllsne*_ga*MTcwNDIyMzg5Mi4xNzQ5NzQ2Mjc1*_ga _3L539PMN3X*czE3NTg2NDY5MDAkbzExJGcxJHQxNzU4NjQ2OT I4JGozMiRsMCRoMA..

Niekan loppu-

stumpe
23.09.2025, 21.12
”Maahantuomastani sähköpyörästä meni takavanteen pinna poikki. Osaa en saanut mistään ja lopulta tämän takia takanapa hajosi ja ajot loppuivat siihen”, yhtiön perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jarno Surakka muisteli ideaa oman malliston perustamiseen Tekniikka&Taloudelle? vuonna 2022."

Hassusti kirjoitettu. Ihan kuin pinnan katkeamisen takia hakeutui konkkaan.

<1%>
25.09.2025, 03.21
Yllättävän kilpailukykyisesti oli hinnoiteltu nuo pyörät. Laadukkaat osat + kilpailukykyinen hinta vaikuttaa olevan liiketoimintamielessä resepti tuhoon. Kate jää kapeaksi ja samalla volyymi liian pieneksi. Suomalaiset on muutenkin persaukista kansaa. Riittävällä volyymillä myy enää jotkut kertakäyttöiset tonnin kiinaritsat.