Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 3 x 9-vaihteinen pyörä, ongelmia vaihteiden 4-6 kanssa, mikähän neuvoksi?



Marko774
19.07.2021, 21.51
Tervehdys!

Itselläni on Ridleyn Tempo X -merkkinen pyörä:
http://www.bikeroar.com/products/ridley/tempo-x-men-2015/specs

Pyörä on 3 x 9-vaihteinen ja siinä on ollut ongelmia takavaihtajan kanssa koskien vaihteita 4-6.
Yleensä tulee ajettua siten, että etuvaihtajan vaihde on 2.

Nyt joka kerta, kun ketjun pitäisi mennä takana vaihteille 4-6 alkaa kronklaaminen ja ketju ikään kuin "hyppää"
asemastaan toiseen kohtaan - ketju kyllä kysyy päällä, mutta se ei pysy siinä vaihteessa, missä sen pitäisi olla.
Aina kun mäkeä varten vaihdan pienemmälle, niin se jotenkin aina onnistuu osumaan noille ongelmallisille
vaihteille ja se kronklaaminen alkaa eikä vaihde oikein pysy paikallaan.

Huollatin tätä pyörää viime viikolla ja siihen vaihdettiin ensimmäisellä kertaa uusi pakka ja ketju. Toisella
kertaa vaihdettiin takavaihtajan vaijeri, joka näytti olevan menossa poikki. Kolmannella kerralla vaihdettiin
vaihdevipu takavaihtajalle. Nämä toimet eivät auttaneet ja huoltomies vaikutti neuvottomalta eikä tuntunut
tietävän, että mitä tälle pyörälle vielä voitaisiin tehdä, että asia saataisiin kuntoon.

Mikähän tuossa pyörässä on vikana ja mitä sille kannattaisi tehdä?

Kiitoksia neuvoistanne!

Pari kuvaa:
https://img.aijaa.com/t/00936/14992499.t.jpg (https://aijaa.com/pAovcs)
https://img.aijaa.com/t/00275/14992498.t.jpg (https://aijaa.com/nHdAPO)
https://img.aijaa.com/t/00417/14992497.t.jpg (https://aijaa.com/WrgK6p)
https://img.aijaa.com/t/00782/14992496.t.jpg (https://aijaa.com/XWY1na)

pviitane
19.07.2021, 23.01
Omassa pyörässä kronklaaminen oli aina seurausta vaihdevaijerin väärästä kireydestä ja korjaantui säätöruuveja (barrel adjuster) säätämällä. Tämä on ihan perustoimenpide, joka pitäisi onnistua huollossa kuin huollossa joten voi siinä pyörässä jokin muukin ongelma toki olla.

Kokeilisin kuitenkin seuraavaa: Pyörä huoltotelineeseen ja ketju pienimmälle rattaalle. Tämän jälkeen kampia pyörittäen kaikki vaihteet peräkkäin läpi. Jos ketju ei nouse isommalle rattaalle tai tekee sen arpomisen jälkeen, on vaijeri liian löysällä.

Sitten isoimmalta rattaalta vaihde kerrallaan alaspäin; jos ketju ei siirry kunnolla, on vaijeri liian kireällä.

Vaihdevaijerin säädöt tehdään pienin muutoksin, n. neljänneskierros kerrallaan ja aina välissä toiminnan tarkastus.

Jos tästä ei ole apua, epäilisin vinossa olevaa takavaihtajaa (esim. ripustin vääntynyt tai vaihtajan häkki vääntynyt): takaa katsottaessa rissapyörien tulee olle suorassa linjassa keskenään ja tämän linjan pitää olla suorassa sen rattaan kanssa, jolla ketju on.

Marko774
19.07.2021, 23.08
Omassa pyörässä kronklaaminen oli aina seurausta vaihdevaijerin väärästä kireydestä ja korjaantui säätöruuveja (barrel adjuster) säätämällä. Tämä on ihan perustoimenpide, joka pitäisi onnistua huollossa kuin huollossa joten voi siinä pyörässä jokin muukin ongelma toki olla.

Kokeilisin kuitenkin seuraavaa: Pyörä huoltotelineeseen ja ketju pienimmälle rattaalle. Tämän jälkeen kampia pyörittäen kaikki vaihteet peräkkäin läpi. Jos ketju ei nouse isommalle rattaalle tai tekee sen arpomisen jälkeen, on vaijeri liian löysällä.

Sitten isoimmalta rattaalta vaihde kerrallaan alaspäin; jos ketju ei siirry kunnolla, on vaijeri liian kireällä.

Vaihdevaijerin säädöt tehdään pienin muutoksin, n. neljänneskierros kerrallaan ja aina välissä toiminnan tarkastus.

Jos tästä ei ole apua, epäilisin vinossa olevaa takavaihtajaa (esim. ripustin vääntynyt tai vaihtajan häkki vääntynyt): takaa katsottaessa rissapyörien tulee olle suorassa linjassa keskenään ja tämän linjan pitää olla suorassa sen rattaan kanssa, jolla ketju on.

Kiitti!

nure
19.07.2021, 23.41
Itse aloittaisin puhdistamalla osat jotta näkee edes mitä voi olla vikana. Jos osat vanhoja niin yleensä kannattaa vaihtaa voimansiirto kokonaisuudessaan kerralla, myös eturattaatkin.
Yksi vaihtoehto tietenkin on että vaihdat huoltomiestä, luulisi ottavan itsetunnolle jos perusasioita saa kuntoon...

hphuhtin
19.07.2021, 23.58
En kuvista saanut selvää voisiko vaihtajan korvake olla vääntynyt? Pitäisi kyllä senkin tarkastus olla perusasioita huollossa, ehkä oli jo katsottukin.

A.M.®
20.07.2021, 10.14
Kai siellä huollossa vaihdettiin vaijerin lisäksi myös vaijerinkuoret?

Marko774
20.07.2021, 11.04
Kiitti kaikista vinkeistä! Vien tänään pyörän huoltoon toiseen huoltoliikkeeseen ja otan mukaani kommenttinne ja annan ne heille tiedoksi.

nure
20.07.2021, 11.55
Todella kannattava vaihtoehto! Kysy seuraavalta tarkkaan mitä tekee ja mitä vaihtaa niin hommat helpompia jatkossa...

Marsusram
20.07.2021, 12.30
Näyttää M771 takavaihteensiirtäjältä. Vaihdevaijeri on vielä takakautta.
Edeltävän M760 mallin kanssa oli myös vaikeuksia saada toimimaan tarkasti. Pitkä vaijerinveto oli herkkä häiriöille.
Shimanot alkoivat 1:2 vetosuhteella toimia hyvin vasta Shadow mallien suoran vaijerinvedon myötä, M772 oli jo tällainen.
B-tension ruuvista säätämällä saa vaihtajan ja pakan väliä muutettua ja ketjun nousu vaihtaessa saattaa helpottua.

TeekooVee
22.07.2021, 11.57
yksi minkä voisi tarkistaa että jos takavaihtaja on vahingoittunut ja siinä on välystä kun heiluttaa sivulta sivulle.

olisi toki outoa että huolto ei olisi huomannut. mutta itsellä pari tälläistä kolautettua tullut vastaan, ja niitä ei saa toimimaan luotettavasti.