Näytä tavallinen näkymä : Kuulokkeet maantielle
Haussa olisi hyvät langalliset kuulokkeet kirjojen ja musiikin kuunteluun maantiepyöräillessa. Nykyiset Kossit ovat muuten hyvät, mutta siinä 45 km/h jälkeen (mulla siis isossa alamäessä...) alkaa ilmavirran suhina peittää kuulokkeen äänen vaikka olisi melkein volyymit tapissaan. Nämä ovat tosi hyvät juostessakin (ovat korvan taakse -mallia) ja äänen laatu on hyvä.
Niin, tosiaan haussa on langalliset kuulokkeet. En välttämättä haluaisi kuulokkeiden vuoksi heittää loppulenkkiä hiljaisuudessa latauksen loputtua ja muutenkaan huolehtia vielä yhden vehkeen latauksesta. Jos päätyisin langattomiin, pitäisi olla helposti tarkistettavissa paljonko latausta on jäljellä.
Kiitos avustanne!
P.S. Ennen kuin joku hernenenäilee: koitin etsiä hakutoiminnolla täältä vastaavaa kysymystä. En löytänyt.
Parhaat tähän mennessä on ollu in-ear kuulokkeet jotka tulppaa viiman.
sennheiser cx 300-ii precision.
Mutta hikoilessa nuoki alkaa valumaan korvasta niin saa säätää aika-ajoin.
Täydelliset vielä hakusessa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46577-Kuulokkeet-lenkille/page10
Harkitsisin kuitenkin langattomia. RHA MA650 on itselleni osoittautunut silmälasillisena täydellisisksi. Parin vuoden aktiivisen käytön jälkeen vieläkin yli 8 h käyttöaikaa latauksella eli breveteillä ei ihan joka pysähdykselläkään tarvitse latailla. Lataustaso on näppärä virtanäppäintä lyhyesti painamalla tarkistaa, jolloin naisääni puheella sen kertoo :)
Mukaan tulee iso läjä tulppia, joista löytyy taatusti omaan korvakäytävään sopiva pari tai yhdistelmä.
Parhaat tähän mennessä on ollu in-ear kuulokkeet jotka tulppaa viiman.
sennheiser cx 300-ii precision.
Näkyy olevan poistunut malli, mutta Amazonista löytyi. Hintaa kuljetuksineen tulee 30 €, joten menivät tilaukseen. Saapa sitten kokeilla myös tullausta käytännössä... :seko:
Luujohdemalli tuntuisi mielenkiintoiselta myös. Mitenköhän istuvat kypärän ja lasien kanssa?
Silmälasien kans joskus sovitin eikä oikeen passannu.
Äänenlaatuki oli aika hirvee
vaappu79
20.07.2021, 08.26
Näkyy olevan poistunut malli, mutta Amazonista löytyi. Hintaa kuljetuksineen tulee 30 €, joten menivät tilaukseen. Saapa sitten kokeilla myös tullausta käytännössä... :seko:
Luujohdemalli tuntuisi mielenkiintoiselta myös. Mitenköhän istuvat kypärän ja lasien kanssa?
Vaimo osti kesällä lahjaksi aeropex aftershokz luujohdekuulokkeet. Tähän mennessä ylivoimaisesti parhaat kuulokkeet pyöräilyyn. Ei suhise vaan melkeimpä päin vastoin noi blokkaa suhinaa, koska ohjaavat ilmavirtaa ohi korvan. Lasien kanssa ei mitään ongelmaa.
Akunkesto myös todella hyvä.
miinuksina hinta ja bassotoisto ei ole kummoinen, kuten nyt luujohdekuulokkeilta voi odottaakin. Niin ja handsfreenä ei toimi ajaessa, koska suhina on todella kova siellä toisessa päässä luuria.
Äänentoisto muuten todella hyvä.
hannupulkkinen
20.07.2021, 12.16
Melkoinen riski on ajaa kuulokkeet päällä maantietä. Jos välttämättä pitää, niin kuuloke vain toiseen korvaan, että kuulee liikenteen äänet.
Komppaan Hannua tuplasti, ei kumpaankaan korvaan kuuloketta. vaarallista ja vie keskittymisenkin ihan väärin. itse en edes ymmärrä miksi ulos lähtiessä pitää kuunnella muuta kuin luontoa jne.
Sotanorsu666
20.07.2021, 14.24
Melkoinen riski on ajaa kuulokkeet päällä maantietä. Jos välttämättä pitää, niin kuuloke vain toiseen korvaan, että kuulee liikenteen äänet.
Ajan nykyään aina yksin kuulokkeet korvissa maantietä ja gräveliä. Ääntä kuulokkeissa on sen verran, että taustaäänet ei oikein kuulu. Seuraan kuitenkin muuta liikennettä aktiivisesti ja minulla on myös garmin varia mikä näyttää takaa tulevat autot ajotietokoneessa. Jos joku haluaa tahallaan ajaa pyöräilijän päälle, niin ei sitä oikein pysty estämään sillä että ajaa ilman kuulokkeita.
yllätyin miten hyvät AfterShokz Aeropex kuulokkeet olivat minulle. ainut mitä kaipaisin hieman enempi on alataajuuksien kuuluminen. nämä eivät sulje korvaa kun ovat ns luujohde tekniikkaa. hinta ehkä vähän korkeahko. https://aftershokz.co.uk/products/aeropex
olen sitä mieltä että jos kohtuu voluumella pitää kuulokeita pyöräillessä niin se ei ole sen vaaralisempaa kuulemisen suhtee kun moottoripyörällä tai mopolla ajo umpikypärä päässä
Vaimo osti kesällä lahjaksi aeropex aftershokz luujohdekuulokkeet. Tähän mennessä ylivoimaisesti parhaat kuulokkeet pyöräilyyn. Ei suhise vaan melkeimpä päin vastoin noi blokkaa suhinaa, koska ohjaavat ilmavirtaa ohi korvan. Lasien kanssa ei mitään ongelmaa.
Akunkesto myös todella hyvä..
Ääni luujohdekuulokkeille. Kuulee niin liikenteen äänet, lintujen laulut kuin itse kuulokkeista tulevan äänen. Heinäsirkkojen siritystä en ole vähään aikaan kuullut.
--
Murphy elää!
hannupulkkinen
20.07.2021, 17.37
olen sitä mieltä että jos kohtuu voluumella pitää kuulokeita pyöräillessä niin se ei ole sen vaaralisempaa kuulemisen suhtee kun moottoripyörällä tai mopolla ajo umpikypärä päässä
Whataboutismia. Sitäpaitsi moottoripyörät kulkevat liikennevirran vauhtia. Pyöräilijä on jatkuvasti ohitettavana.
Kyllä ne vaan mukavasti suojaa korvia ku rekka menee ohi.
Ei todellakaan ole tarvetta kuulla niitä.
Jos vaihdan kaistaa niin katson tuleeko autoja. En kuuntele. Siihe ei ole luottamista
Kyllä ne vaan mukavasti suojaa korvia ku rekka menee ohi.
Ei todellakaan ole tarvetta kuulla niitä.
Tää on kyllä totta, tossa yhtenä päivänä erehdyin ajamaan 9-tietä Jyväskylästä Kuopioon päin vähän pidemmän pätkän ja oli kyllä ihan helvettiä. Aloin siinä miettimään kun rekka ohittaa alamäessä satasta, että kuinkakohan paljon siinä oikein on desibelejä ja tuleeko (paheneeko) tässä hommassa kuulovaurio, kun on ennestään jo vähän alenemaa toisessa korvassa...
Whataboutismia. Sitäpaitsi moottoripyörät kulkevat liikennevirran vauhtia. Pyöräilijä on jatkuvasti ohitettavana.
Mites ne mopot?
--
Murphy elää!
Komppaan Hannua tuplasti, ei kumpaankaan korvaan kuuloketta. vaarallista ja vie keskittymisenkin ihan väärin. itse en edes ymmärrä miksi ulos lähtiessä pitää kuunnella muuta kuin luontoa jne.
Tämä taitaa olla aihe, jossa on ainakin toistaiseksi enemmän mielipidettä puoleen jos toiseen kuin varsinaista faktaa riskeistä tai niiden puuttumisesta.
Kuulokkeet eivät näyttäisi olevan merkittävä vaaratekijä tai onnettomuuksien syy tai ainakaan niin merkittävä, että taho kuten poliisi, sairaala tai vakuutusyhtiö, joka asian tilastoja ja tapauksia näkee siihen olisi puuttunut. Asiasta on käyty keskustelua varmaan siitä asti, kun ekat Walkmanit korville on saatu, joten aineistoa pitäisi olla kymmeniltä vuosilta, jos sitä olisi kerrytettäväksi.
Joka tapauksessa luurien pitäminen korvilla ei ole laitonta, joten yleisesti se ei täällä ole niin suuri vaaratekijä, että lakiin asiaa olisi tarvetta ollut laittaa. Mitä asia tarkoittaa kullekin henkilökohtaisesti on sitten toinen kysymys.
Sen perusteella mitä itse on tapauksia tullut tongittua niin valtaosa onnettomuuksista, joissa kuulokkeilla oli jotain tekemistä on tapahtunut kaupunkiympäristössä verrattain hitailla vauhdeilla autojen keskellä tai sitten kevyen liikenteen väylillä. Kaupungeissa syy on pääosin keskittymisessä, ei kuulossa. Siis kun musiikki soi ei huomata katsoa sivuille ja auto tulee kylkeen. Kelveillä taas kyse on enemmän kuulosta eli ei huomata autoa paljon hiljaisempaa toista pyöräilijää tai kävelijää ja ajetaan päin.
Noiden tilanteiden ulkopuolella kumpikaan tekijöistä ei näytä olevan merkittävä tekijä. Maantiellä ajaessa ohitustilanteessa pyöräilijä on orpo osapuoli aikalailla omasta toiminnasta riippumatta ja kääntymis-/pihatie-onnettomuuksissa kuulo ei ole se suoja vaan risteyksien tarkkailu. Metsässä tai poluilla alaessa riski luonnollisesti putoaa siitä vielä oleellisesti.
Jos päässä on puolikaskin aivosolu, on varmaan itse kullekin aika selvää, että itseään ei umpikuuroksi kannata tehdä koskaan ja missään. Siitä eteenpäin eli kun volyymi on sellainen, että ympäristöä edelleen kuulee, niin asiassa on enemmän tulkinnanvaraa. Oma listani on suunnilleen että kaupunkiajoon ei, työmatkapyöräilyyn pyöräteillä ei, metsässä ajoon kyllä ja maantieajoon harkinnan mukaan mutta yleensä kyllä.
En kyllä tiedä, olisinko onnellisempi kuullessani auton ajavan päälleni vs. kuulokkeet korvilla matalalla voluumilla. Päätäni kyllä vielä kykenen kääntämään, mikäli on tarve tienreunasta keskemmälle siirtyä.
Tänään viimeksi soratiellä takaa ohittava auto tuli aivan yllätyksenä. Kuulin sen siinä vaiheessa kun puskuri oli takarenkaan kohdalla. Vauhtia mulla reilu parikytä mutta sivuvastainen tuuli humisi jo senverta paljon ettei mulla ollut minkäänlaista äänihavaintoa autosta.
Olishan se mukava laittaa rokit soimaan kun yksin ajelee soralenkkiä. Eli täytyy harkita noita suositeltuja langattomia..
Mites ne mopot?
--
Murphy elää!
sitä itteki aatelin kun ajan samoja vauhteja kun mopot (ei viritetyt) paitsi ylämäessä. moottoripyöräiliät taasen mielestäni ajaa tai pyrkivät ajamaan liikenne virtaa huomattavasti nopeammin (ei liikenne virran mukana).
omalla kohdallani voin sanoa että kuulen pyöräillessä kuulukkeiden kanssa lähestyvän hälyytys ajoneuvon huomattavasti kauempaa kun ilman radiota auton kori ympärilläni.
noista kuulokkeista siis, huonoimin itselleni sopi sellaset "ear malliset" tulpat. ne eristivät ympäriltä muut äänet eika tehiokkaasti, itsellä hieman herkemmät korvat tulehduksille ja vaikka kuinpa puhtain sormin laitto korvaan niin tahto tulla tulehus. ne olivat siis koss merkkiset muuten soiniltaan hyvät.
pitkään käyttänyt iGrado merkkisiä sanka kuulokeita nekin hyvät https://theheadphonelist.com/headphone-review/grado-igrado/ en tiedä toki saako noita vielä jostain tai valmistataanko niitä. mutta mainutut AfterShokz Aeropex sopii omaan pääähäni vielä paremmin. jyväskylän kärkkäisellä pääsi niitä jopa kokeilemaan, voi päästä toki muuallakin. noista aeropex kuulokeista en ole vielä kokeillut että voiko niitä ladata kuunellessa esim powerpankista. näin joittenki langattomien kohalla on ollut mahdolista.
sitä itteki aatelin kun ajan samoja vauhteja kun mopot (ei viritetyt) paitsi ylämäessä. moottoripyöräiliät taasen mielestäni ajaa tai pyrkivät ajamaan ...
noista aeropex kuulokeista en ole vielä kokeillut että voiko niitä ladata kuunellessa esim powerpankista. näin joittenki langattomien kohalla on ollut mahdolista.
Juu se kommenttini oli lähinnä Hannulle että mopoilijoilla on kypärät, jotka eristää kuuloa. He kuitenkin ajavat hitaammin kuin autot ja niiden metelikin on usein kova.
Hassua, en ole näistä Aftershokz:sta kokeillut koskaan pystyykö kuuntelemaan ladatessa. Pitääpä kokeilla.
--
Murphy elää!
Minä ainakin haluan elää vanhaksi ja pyrin minimoimaan riskit tien päällä. Pukeudun esim. värikkäästi, jotta minut huomataan, ja pidän kaikki aistit valppaana huomatakseni muut.
Nyt omien pikkupoikieni kanssa ajaessani olen opettanut samaa heillekin. Korvat ovat välillä jopa silmiä tärkeämmät. Auton voi monesti kuulla jo useamman mutkan takaa, jos vain kuuntelee. Ajoviiman huminassa tämä on toki joskus mahdotonta, mutta en halua luopua mahdollisuudesta. Kuulokkeilla niin kävisi.
Vilkuilu taaksepäin tuli yllä mainituksi, mutta sehän on tunnetusti hasardi liike. Pyörä liikkuu silloin helposti sivusuunnassa, vaikka kuinka taitava kuski olisi kyseessä. Ammattilaisten pelotonissakin on tullut isoja kasoja, kun kilpailija on päättänyt katsella tilannetta takanaan.
No, ehkä minäkin suhtaudun välillä turhan stressaavasti turvallisuuteen, mutta minkäs luonnolleen voi :o
touristi
21.07.2021, 00.52
Alkuperäiseen kysymykseen: Shuret.
Vuosi sitten vastailin:
Itse ollut vuosikausia tyytyväinen Shuren nappikuulokkeisiin. Ne on semmoiset korvatulppien tapaan korvakäytävään tunkaistavat in-ear. Pyöräillessä käytän nykyään 315:a, ilmavirta ei häiritsevästi suhise ja johdot kulkee korvan ja niskan takaa niin eivät ole takertumassa käsiin tai tankoon (OK, ei kukaan muu käytä enää langallisia, saa Shureja kait langattominakin). Käytän liikenneturvallisuuden takia mukana tulevia vähän huokoisempia tulppia, jotta päästävät riittävästi ympäristön ääniä läpi (huokoiset ei myöskään luista hikoillessa). Pyöräillessä pääasiassa podcasteja, mutta kyllä noilla voi ihan musiikkiakin kuunnella, vaikka ei aivan hifiä olekaan. Hifimpään kuunteluun, lähinnä lennoille, junaan tai muualle, missä taustamelun haluaa blokata kunnolla, käytössä on Shure 535. Hämmästyttävän hyvä äänenlaatu nappikuulokkeiksi. Sellainen varaus, että shuret ei välttämättä sovi kaiken mallisille korville ja kapean korvakäytävän omaavilla saattaa vaatia totuttelua tulppien tunkemisessa.
Tilasinpa testiksi nuo Aftershokz Aeropex oisko ne paremmat ku perus versiot.
Tulee haudottua korvia ihan tarpeeksi töissä ku häätyy kuulosuojaimia käyttää ja sit vielä urheilut päälle.
Oireita on ihan tarpeeksi tulehduksista elohiireihin
Mä olen nyt käyttäny miiegoja useamman vuoden. Välillä korvan päällä, välillä korvan edessä, jolloin ympäristön äänet kuuluvat normaalisti ja kuulokkeet toimivat vain taustana.
Plussat:
- Tulevat korvan päälle, joten voi samaan aikaan kuunnella Pigs Of Waria ja ihmetellä kuuluuko biisiin linnunlaulua.
- Stereokuulo toimii vielä moitteettomasti. Joten takaa tulevan auton eroittaa onko ajamassa päälle vai väistääkö
- Akun kesto noin 10+h
- Toimivat hyvin käsivapaana, myös läppäriin liitettynä
- Malli sellainen, että voi huoletta tipauttaa pois korvilta, niskan takaa kulkeva jäykkä johde estää putoamisen ja helppo nostaa takas korville.
Miinukset:
- Ei toimi kaikilla, matala korvalehti ei välttämättä pitele niitä hyvin paikallaan.
- Nämä suhisee kovemmissa vauhdeissa, joten ääntä pitää laittaa kovemmalle
- Keskustelu ei onnistu yli kahdenkympin vauhdissa
Tilasinpa testiksi nuo Aftershokz Aeropex oisko ne paremmat ku perus versiot.
Tulee haudottua korvia ihan tarpeeksi töissä ku häätyy kuulosuojaimia käyttää ja sit vielä urheilut päälle.
Oireita on ihan tarpeeksi tulehduksista elohiireihin
Joo hyvältä nää on tuntunu ainaki maastopyöräilessä ja patikoidessa.
Kyllähän ne äänet alamäen viimassa katoaa mutta se humina ei ärsytä ku ei välity korvakäytävään tai kaiu korvakupeissa.
Ja bassoa vähän. Mutta äänen laatu ihan ok. Sanoisin että paremmat ku perusversioissa. Tai sit nämä vaan istuu paremmin.
Pitää testaa maantiellä tässä ku motivoituun
Mukana tulee korvatulpatki jos haluaa vaimentaa melut
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.