PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjun venymisen haitat



codtrawler87
16.07.2021, 20.17
Tulipa sitten äsken todettua, että molemmista fillareista on ketjut venyneet yli sen 0,7%. Yhtään ei ole tietoa, kuinka kauan olen venyneillä ketjuilla ajellut. Pyörät kuitenkin pelaavat moitteetomasti ja tulikin tässä mieleen, että voikohan tuosta olla syntynyt kunnon vahinkoa vai onkohan homma ihan ok jos nyt vain vaihdan ketjut uusiin?

jone1
16.07.2021, 20.54
Riippuu voimansiirrosta.
Jos yksivaihteinen mummopyörä niin ketjua kireemmälle.
Jos avovaihteisto jossa monilehtinen takapakka niin voi voi uusi ketju hyppiä hampaiden yli kun pistää painetta polkimiin.
Riippuu paljonko on päässyt venymään, yli 0,7% on aika venyvä käsite.

Mr_W
16.07.2021, 21.01
Takapakka voi tosiaan olla kulunut vaihtokuntoon, jos hyppii ketjun vaihdon jälkeen. Näin käynyt itsellä, tosin tuolloin venynyt paljon enemmän kuin tuon 0,7 %.

Eturatas/rattaat tuskin vielä ehtineet vaihtokuntoon kun kestävät enemmän.

ebike-harrastelija
16.07.2021, 21.02
Googlella löytää "miljoona" ohjetta, miten tarkistaa säätää vaihtaa välttää ketjun kulumisesta ("ketju ei veny") aiheutuvat asiat.

Voisi verrata samaan asiaan kuin auton moottorin nesteiden ja renkaiden ilmanpaineiden tarkitukset kerran 1-2 kuukaudessa. Kannattaa vaivautua tekemään.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Benny
16.07.2021, 21.07
Omien kokemuksieni mukaan, jos on 1X voimansiirto ja alumiini etulimppu niin se kuluu aika nopeasti jos on kuluneet ketjut. Teräksiset kestää paremmin...tämän huomaat jos rutisee uusilla ketjuilla.

rymy
16.07.2021, 21.58
Pistä paikalleen uudet ketjut. Jos hyppii, vaihda vanhat ketjut takaisin ja aja kokonaisuus loppuun->kestää muuten melko pitkään. Jos taas ei hypi, niin ei huolta vielä.

codtrawler87
16.07.2021, 22.04
Kiitokset vastauksista! Kohta nähdään miten miehen käy :D

velib
17.07.2021, 01.01
Itse taisin ajella maastossa ainakin pari vuotta samalla ketjulla + pakalla ilman ongelmia. Teräksinen eturatas kesti hienosti ja uusi pakka ja ketju toimivat hyvin. Alumiinisen eturattaan kanssa voi olla toisin.

Jami2003
17.07.2021, 10.09
Mun mielestä tuo ketjujen venymän silmäkovana tarkkailu perus osissa on turhanpäiväistä. Ikinä ei ole etulimppu mennyt loppuun ajamalla ja jos ketjut maksaa 25 eur ja takapakka 70 eur on taloudellisempaa ajella parilla ketjulla takapakka loppuun kuin vaihtaa ketjuja vähän väliä. Se on nimittäin oikein huollettuna (pois lukien ketjujen ennenaikainen vaihto) uskomattoman monta tuhatta kilometriä mitä kahdella ketjulla ja yhdellä pakalla ajaa. Eri asia sitten jos on jotain kultaista viidensadan huntin takapakkaa...

nure
17.07.2021, 10.13
Ympäri vuotisessa työmatka-ajossa ketjut ja pakka kerran vuodessa vaihtoon, käytin aivan jotain perustavaraa ja pieni kustannus kilometreihin nähden...

Tafi
17.07.2021, 21.41
Mä kyllä seuraaan ketjun venymää, ja vaihdan heti kun Velogi käskee, eli 0,5-0,7%. Kolme ketjua voi siten kuluttaa ja pakka on entinen. Eturattaat kestää, no problemo.

Kuminauha
17.07.2021, 22.38
Ei mielestäni kovaa silmää tarvi ketjun venymän tarkistamiseen esimerkiksi samalla kun putsaa ketjun. Muutama sekuntti siihen toki menee. Kahden ketjun "kierrättämisessä" sekin hyvä puoli että jos ketju katkeaa, löytyy valmiina toinen ekä tarvi odotella että saapuis uusi postissa tai odotella, että tulisi lähikaupan hyllyyn.

paaton
18.07.2021, 00.02
Mun mielestä tuo ketjujen venymän silmäkovana tarkkailu perus osissa on turhanpäiväistä. Ikinä ei ole etulimppu mennyt loppuun ajamalla ja jos ketjut maksaa 25 eur ja takapakka 70 eur on taloudellisempaa ajella parilla ketjulla takapakka loppuun kuin vaihtaa ketjuja vähän väliä. Se on nimittäin oikein huollettuna (pois lukien ketjujen ennenaikainen vaihto) uskomattoman monta tuhatta kilometriä mitä kahdella ketjulla ja yhdellä pakalla ajaa. Eri asia sitten jos on jotain kultaista viidensadan huntin takapakkaa...

Mulla on taas mennyt 2x suht vähän ajettuja isoja eturattaita soiroksi, kun ajoin venyneillä ketjuilla. Toinen roadissa n15tkm ja toinen gravellissa 8tkm.

nure
18.07.2021, 10.43
En ole koskaan mitannut venymää, kyllä sen sitten huomaa kun on vaihtokunnossa.

codtrawler87
23.07.2021, 18.18
Ketju tuli vaihdettua mutta nyt onkin sitten uusi ongelma. Eli kyseessä 11-vaihteinen hybridi. Ketjujen vaihdon jälkeen kun alkaa vaihtamaan nopeimmalta vaihteelta ykkösvaihteelle niin homma pelittää kunnes laitan ykkösen silmään. Silloin vaihde jää ykköselle eikä vaihtaminen enää onnistu. Samalla ketjun "syöttö" hakkaa eli se ottaa kiinni johonkin takavaihtajan pinnaan tms. Myös takavaihtajahäkki näyttäisi olevan hieman erikoisessa asennossa (osoittaa melkein vaakasuoraan eteenpäin) Mikäs kumma tässäkin voi olla syynä? Mielestäni tein kaiken ohjevideon mukaisesti.

paaton
23.07.2021, 19.01
No sulla on nyt liian lyhyet ketjut. Se rutina tulee joko liian lyhyistä ketjuista, tai sitten vaihtajan rissa ottaa kiinni isoimpaan rattaaseen. B-ruuvilla saa sen vaihtajan kauemmaksi.

Mutta tosiaan, jos vaihtaja on nyt yli-suorassa ja eroaa aiemmasta, niin olet katkaissut ketjut liian lyhyiksi.

SvaR
23.07.2021, 19.20
Samalla ketjun "syöttö" hakkaa eli se ottaa kiinni johonkin takavaihtajan pinnaan tms.
Ja menihän ketju varmana vaihtajan rissojen välillä varmana oikeasta välistä?

codtrawler87
23.07.2021, 21.24
En katkaissut ketjua koska ostin ihan saman merkin ja mallin (tais olla 114 palanen). Alkuperäisessä siis myös tuo 114 palaa. Pitäisikö tuota uutta ketjua pidentää jonkin verran?

SvaR
23.07.2021, 21.36
^Jos pikalinkillä niin ota irti ja vertaa vielä tai lasket linkit molemmista.
Tai laita kuva niin katsotaan.

Hakkaa, jypyttää, jurnuttaa niin yleensä ketju tosiaan pujotettu rissojen välistä väärin, kun se menee helpommin väärin...tarkastitko?

Antza44
24.07.2021, 08.57
Ajoin edellisessä 11 voimansiirtopaketissa kolmia ketjuja. Venymät lopussa lähellä prossaa. Se oli ihana tunne, kun ketju katkesi suorasta vedosta ilman vaihtoa juuri ennen droppi laituria. Eli varmasti se ketjun kestokin on jo pienempi vaikka muuten toimisi. Oman kokemuksen mukaan 0.7 voi olla jo liikaa vaihtaa ketju uuteen. Edellisessä setissä olis voinut 3 ketjun sijaan kierrättää hyvin 4, niin olisi pakka ja eturatas pelannut varmasti nuo lisääntyneet kilsat. Tuntus, että Shimpan 12 ei kulu niin herkästi kuin nuo aimmat 11 Sramit, mutta niin tuo taitaa yleisestikkin olla todettua, että kapeampi 12 ketju kestää kauemmin.