Näytä tavallinen näkymä : Matalarunkoinen naisten sähköpyörä kaupunki- ja lähiseutupyöräilyyn
Vaimon (pit. 166 cm) toiveena on sähköpyörä, mutta millaisia suosittelette?
Toiveina mm. otsikossa mainittu matalarunkoisuus, jalka ei enää nouse kuin nuorena. Ajoasento mieluiten pystyhkö kuin nojaava. Pitäisi myös käytön (esim. vaihteisto) olla helppoa mäkisessä ympäristössä. Akussa myös saisi olla sen verran puhtia, että uskaltaa lähteä vähän pidemmällekin. Akun sijainti mieluiten runkoon kuin tarakalle. Renkaiden pitäisi kestää myös sorateitä, vaikka ajot pääosin asfaltilla tapahtuukin.
Entä käyttövarmuus ja huollettavuus? Napavaihde vai ketjuvaihde? Moottorin merkki, onko sillä kuinka paljon merkitystä kestävyyteen? Sitten, jos/kun se akku tyhjenee kesken matkan, niin kuinka erilaisia eri sähköpyörät ovat poljettavuuden suhteen, kun akku on tyhjä. Jotain muuta huomioitavaa?
Hinta? Mieluiten reilusti alle 4000 euroa.
^
Mitä mieltä tästä Tunturi eLitestä? Tunturi eLite 28" sähköyörä - Pyorasuomi.fi (https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017103037/Products/eLITE21)
Tässä on joustokeula. Onko se välttämättä huono asia sähköpyörässä?
Travelkicking
16.07.2021, 14.22
Mun vaimolla on juuri avauksessa mainitunlainen. 17"stromer trapez-rungolla. Halpuuskin toteutui, mutta se johtui juuri oikea-aikaisesta poikkeamisesta kivijalkaliikkeessä. Ovh on uusissa korkea, yli 4 t.
Nestorimiikkulainen
16.07.2021, 14.25
Samantyyppistä haussa. Haibike Trekking 4 se mieluisin vaihtoehto, mutta kun ei saa millään, tehdas ei pysty toimittamaan. Ei edes trapetsirunkoisena.
https://ebikebrothers.fi/product/1184/haibike-trekking-4-low-step-sahkopyora
Toinen vaihtoehto R Raymon, tämä trapetsirungolla, muttei sitäkään saa toimitukseen.
https://www.electrobike.fi/r-raymon-tourray-e-3-0-unisex-sahkoretkipyora-2021.html
Eikä enää oikein mitään muutakaan naisten rungolla olevaa löydy koko maasta. Ihan kuin myyjät olisivat pelänneet tilata niitä ennakkoon!
Travelkicking
16.07.2021, 14.28
Lohjalla JK-shopissa oli pari viikkoa sitten vielä jotain yamahan moottorilla.
Meillä on Helkama E7i, johon on laitettu 2,15” pistosuojatut renkaat (Schwalbe Marathon GT 365 Performance Clincher Tyre 28x2.15" DualGuard E-50 Reflex) ja lokarit vaihdettu 65 mm leveiksi. Joutui hiukan modaamaan, jotta mahtuivat. Vaimoni on nyt kovasti tyytyväinen pyörän vakauteen sorateillä ja poluilla. Helkaman alkuperäiset kumit olivat epäluotettavat ja neljä kertaa puhkesivat ensimmäisenä kesänä. Syytä ei löytynyt.
Trek
https://www.cycli.fi/trek-district+-6c-lowstep
Spessu
https://www.cycli.fi/specialized-turbo-como-40-sahkopyora
Toinen Spessu. Vastaavasta on hyvät kokemukset jo kahden vuoden ajalta.
https://www.cycli.fi/specialized-como-40-low-entry-2021-sahkopyora
Kiitokset. Aika vähän on tällä hetkellä tarjolla. M-koot varsinkin vähissä. Katselin tuolta Spessun sivuilta, että S-kokoa suositellaan 165 senttiselle asti. Se voisi olla vielä käypänen koon puolesta. Trekistä en osannut etsiä kokosuositusta.
Kyllä riittää tavallisessa Spessun Comossa s-koko 165 senttiselle. Toki vartaloiden mittasuhteissa on eroja.
SL Comosta ei ole kokemusta.
Ainakin sivujen mukaan varastossa: HAIBIKE Trekking 4 LowStep - Crossipyora.fi verkkokauppa (https://www.crossipyora.fi/sahkopyorat/haibike-trekking-4-lowstep/p/45096146/45096146/) ja aivan huippu HAIBIKE Trekking 9 LowStep - Crossipyora.fi verkkokauppa (https://www.crossipyora.fi/sahkopyorat/haibike-trekking-9-lowstep/p/45130146/45130146/) Hiukan epäilyttää nämä saldot ja toimitusajat, kun lähes kaikilla muilla loppuun myyty.
Whitessa on kilpailukykyinen paketti. https://www.xxl.fi/white-e-trekking-1-0-21-eu-unisex-sahkohybridi/p/1180959_1_style
Travelkicking
18.07.2021, 10.04
Ainakin sivujen mukaan varastossa: HAIBIKE Trekking 4 LowStep - Crossipyora.fi verkkokauppa (https://www.crossipyora.fi/sahkopyorat/haibike-trekking-4-lowstep/p/45096146/45096146/) ja aivan huippu HAIBIKE Trekking 9 LowStep - Crossipyora.fi verkkokauppa (https://www.crossipyora.fi/sahkopyorat/haibike-trekking-9-lowstep/p/45130146/45130146/) Hiukan epäilyttää nämä saldot ja toimitusajat, kun lähes kaikilla muilla loppuun myyty.
Eiköhän saatavuus liity neljän tonnin hintaan.
Eiköhän saatavuus liity neljän tonnin hintaan. Varmaan olisi jo aika hifistelyä hankkia tuo Haibike Trekking 9 ketjun aloittajan tarkoitukseen (kaupunki- ja lähiseutupyöräilyyn). Haibike tekee laatupyöriä ja tuo 9 malli on heidän tuon luokan paras. Olisihan se hyvä, mutta tuo hinta kyllä karsii ostajia. Haibiken omilla sivuilla hinta vielä parisataa euroa kalliimpi :) Haibike | Trekking 9 Lowstep | Comfort 27.5" Trekking eBike (https://www.haibike.com/ie/en/electric-bikes/electric-trekking-bikes/trekking-9-lowstep-iex003?id=45130146)
Offtopiccina voisin vielä lisätä, että tuo 9 varustettuna Shimanon Linkgline voimansiirron komponenteilla olisi aika huippu. Nuo Linkgline osat ja varmaan myös muiden valmistajien vastaavat tulevat todennäköisesti sähköpyöriin heti kunhan saavat niitä vaan tuotettua https://www.shimano-steps.com/e-bikes/finland/fi/product-information/linkglide
hansibal
23.07.2021, 23.08
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-hybrid-al-e-step-through-standard/
tuossa yksi vaihtoehto....tuota olen suunnitellut vaimolle pyöräksi.
^ Näyttää hyvältä. Tuohon taitaa saada lokarit kiinni?
hansibal
23.07.2021, 23.49
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-46mm-mudguards-gloss-black-700-x-46mm/#pid=69499
näyttäis ainakin lokareita saavan...
Vaimo innostui tästä pyörästä:
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-urban-e-apex/
(https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-urban-e-apex/)Onko jotain erityistä huomioitavaa, joko pyörästä tai myyntipaikasta? Kun katselin kokomitoitusta, niin S-koko on 152-167 cm ja M-koko 168-178 cm pituiselle ajajalle. Vaimolla on pituutta 166,5 cm, inseam 75 cm. Meneeköhän M-koko liian suureksi? Kysyn tätä siksi, että kun mun pituus on 177 cm, niin M-koko menisi mahdollisesti molempien käytössä.
Santtu75
24.07.2021, 17.30
Vaimo innostui tästä pyörästä:
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-urban-e-apex/
(https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-urban-e-apex/)Onko jotain erityistä huomioitavaa, joko pyörästä tai myyntipaikasta?.
Koska pyörä toimitetaan Briteistä, niin varmista ja laske vero/tullikuviot.
Sinun pitäisi pystyä tilaamaan/ostamaan pyörä ilman paikallista ALV:a, mutta sitten joudut maksamaan tullin+ALV:n
Koska pyörä toimitetaan Briteistä, niin varmista ja laske vero/tullikuviot.
Sinun pitäisi pystyä tilaamaan/ostamaan pyörä ilman paikallista ALV:a, mutta sitten joudut maksamaan tullin+ALV:n
Sain tullin sivuilta laskettua summan 778 euroa (tulli 150 eur + alv 638 eur), mikä tulisi maksettavaksi pyörän ostohinnan (2427,15 eur plus toim.kulut 81,59 eur) lisäksi. En tiedä, että laskinko oikein. Alv 24% ja tullimaksu 6%. Eli pyörän hinnaksi kaikkineen tulisi 3287,49 euroa.
ebike-harrastelija
24.07.2021, 18.54
^Suomen velkainen valtio kiittää [emoji3]
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Sain tullin sivuilta laskettua summan 778 euroa (tulli 150 eur + alv 638 eur), mikä tulisi maksettavaksi pyörän ostohinnan (2427,15 eur plus toim.kulut 81,59 eur) lisäksi. En tiedä, että laskinko oikein. Alv 24% ja tullimaksu 6%. Eli pyörän hinnaksi kaikkineen tulisi 3287,49 euroa.
Eikös tuolla firman sivulla https://www.ribblecycles.co.uk/brexit/ sanota jotta:
"What does this mean if I am ordering from within the EU?If you place your order after 31st December, and your bike is being delivered to an address within the EU, Ribble will no longer charge you VAT. However, your order will be subject to VAT, and any other local tax and import duty when it arrives at your country’s border. You will be responsible for paying these taxes to your local authority in-line with your country’s customs procedures.
"
Eli VAT (ALV) vero maksetaan kotimaassa. On kyl hieno pyörä...
Edit: Ai niin tuollahan lukee kuitenkin myös "
Prices exclude UK VAT," , Eli tuo onkin alviton hinta josta lähdetään, mutta alvia ei tarvitse maksaa kahteen kertaan kuitenkaan.
Joo, ja sama tuli pop-uppina, kun meni tuonne:
”Changes to VAT for EU customers
If your bike is being delivered to an address within the EU, Ribble will no longer charge you VAT. However, your order will be subject to VAT, any other local tax and 14% import duty when it arrives at your country’s border. You will be responsible for paying these taxes to your local authority in-line with your country’s customs procedures.”
Tuossa puhutaan 14% tullista. Mutta esimerkillisesti Ribble hoitaa tämän tiedottamisen, päin vastoin kuin jotkut muut kaupat Briteissä.
Tänään käytiin pääkaupungissa tutustumassa Velo De Ville-sähköpyöriin.
Myymälässä oli nähtävillä pari kiinnostavaa mallia. Toinen oli AEB 490, siinä on hihnaveto ja Bosch Active Line Plus-moottori ja 8-v napavaihteisto. Tämä pyörä oli jäykällä etuhaarukalla.
Toinen oli AEB 900, siitä oli kaksi eri versiota, toinen jäykällä sekä toinen joustokeulalla. Moottorina Bosch Performance Line CX,
5-v napavaihteisto, ketjuvetoisia.
Akut molemmissa samankokoiset, jarrut AEB 900-mallissa hieman paremmat. Vanteet ja renkaat näyttivät samoilta kummassakin mallissa.
Tehtiin vaimon kanssa lyhyet koeajot kaikilla kolmella mallilla. Vaimo taisi ihastua aluksi eniten joustokeulaiseen, mutta hyvältä tuntuivat muutkin. Oli vähän alkujännitystä kehissä. Oli jo tekemässä päätöstä, mutta otettiin vielä tuumaustauko. Pyörien hintaerot oli muutamia kymppejä.
Sen verran jäi mietityttämään, että kysytäänpä vielä täältä mielipiteitä noiden moottoreiden ja vaihteistojen eroista. Myyjän mukaan AEB 900-mallissa ollutta Performance Line CX-moottoria käytetään myös maastopyörissä ja 5-v vaihteisto on suunniteltu erityisesti sähköpyöriin. Kun pyörä tulee lähinnä kaupunkiajeluun, toisinaan myös naapurikunnissa käynteihin, niin kannattaako panostaa tehokkaampaan moottoriin ja 5-vaihteiseen pyörään kuin laimeampaan 8-vaihteiseen, jossa on hihnaveto?
Yksi mahdollisuus on jättää uuden pyörän tilaus sisään, jolloin voi valita moottorin ja vetotavan. Pyörän saanti siirtyisi silloin ensi vuoteen.
^Laitan tähän vielä linkit samanlaisiin pyöriin, niin ehkä voitte paremmin ottaa kantaa pyörien eroihin.
Lähinnä kiinnostaa tietää vaihteistojen erot käytössä ja kestävyydessä. Myyjän mielestä Nexus 5-napavaihde ei ole niin tarkka siitä, vaikka polkimiin kohdistuisi painetta vaihtamishetkellä verrattuna 8-vaihteiseen malliin. En osannut etsiä tietoa vaihteistojen eroista, huono kielitaito haittaa.
Toinen asia on sitten nuo moottorityyppien erot, plus vaihteistojen soveltuvuus mäkiseen kaupunkiympäristöön, Bosch Active Line Plus vai Performance Line CX? Jälkimmäisessä linkissä on joustokeulainen versio AEB 900-mallista, mutta siihen saa valinnaisena jäykän keulan, samanlaisen kuin AEB 490-mallissa. Hihnavedon lisähinta on 299 euroa. Renkaita on montaa eri leveyttä saatavilla. Muistaakseni myymälän pyörissä oli 40mm leveät.
https://konfigurator.velo-de-ville.com/en/configure/022-AEB-49010.html
(https://konfigurator.velo-de-ville.com/en/configure/022-AEB-49010.html)https://konfigurator.velo-de-ville.com/en/configure/022-AEB-90005.html
(https://konfigurator.velo-de-ville.com/en/configure/022-AEB-90005.html)
AEB 490 ja AEB 900-mallien rungot eroavat hiukan ulkonäöllisesti toisistaan, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi niistä huomioida?
Sellainen geneerinen pointti että hommaisin (ja hommasinkin) fillarin asiaan vihkiytyneestä kivijalasta vaikka hinta vähän korkeampi olisikin kuin verkkokaupoissa. Jos 2 v takuuajan puitteissa tulee jotain ongelmaa niin se on niin paljon helpompi vaikka talutella tai autolla viskata fiketsu lähellä sijaitsevaan liikkeeseen kuin lähetellä sitä jonnekin postissa, joka on aika epärealistinen vaihtoehto. Siperia tämän on muinoin allekirjoittaneelle opettanut, tosin kohtuullisen halvan elektroniikan kanssa (oliko jotain 150€ kantturoissa), laitetta läheteltiin edestakaisin Suomen ja Ranskan välillä pariinkin otteeseen eikä siitä koskaan hyvää tullut, luovutin. Vien tsygän ensiviikolla ensihuoltoon ostopaikkaan, saavat myös ajaa sisään uuden Boschin firmiksen (tuli pari kolme viikkoa sitten, Tour+ -moodi) jos se jo heillä on koneella, tai ainakin kyselen milloin onnistuisi.
^Jos paikkakunnan pyöräliikkeistä löytyy haluttu pyörä, niin sieltä mieluiten sellainen hankittaisiin, kunhan hintaero ei kasva liian isoksi. Ainakin takuu/huoltoasioissa lähellä oleva liike helpottaisi asioiden hoitoa.
Jos toiveissa olevaa pyörää ei löydy kotipaikkakunnan liikkeestä, niin sitten täytyy pyörä hankkia sieltä mistä sen saa. Ehkä toisesta kaupungista tai koti-/ulkomaisesta verkkokaupasta. Hyvällä tuurilla kaikki menee ok, huonolla…
Hihnaveto, Bosch Active Line Plus tai vastaava moottori, 5- tai 8-vaihteinen Nexus-napavaihde. Akku 400Wh tai isompi, mieluiten runkoon integroitu. Runko low-step mallinen, koko 45-50 cm. Lokasuojat, tarakka, etu- ja takavalot, sivujalka. Nämä mainitut toiveet pitäisi täyttyä.
Keula, jäykkä vai jousto? Jos jousto, niin jouset vai ilma?
Ajo lähinnä kestopäällysteellä mäkisessä kaupunkiympäristössä ja lähiseudulla. Myös soratiepätkiä tulisi ajettua toisinaan. Talvella ei ajoa lainkaan.
Mitä nyt ollaan katsottu, niin n. 3000-3500 euron hintaan löytyisi muutama merkki ed. mainituilla kriteereillä. Velo De Ville ja Cube. Ehkä muitakin löytyy, mutta ei vielä sattunut silmään.
Velo De Ville AEB 490 ja AEB 900 löytyisi Helsingistä ja Cube Supreme Hybrid EXC 625 Bike-Discount-verkkokaupasta. Cuben toimitus joskus tulevaisuudessa.
Travelkicking
06.08.2021, 17.53
AEB 900:lle ääni. Valmistajalla näyttää olevan malleja, mistä valita. LEB 490 27,5" muhkeilla renkailla 5 vaiht nexus. Saksan alvillinen hinta ei edes paha.
Herminaattori
12.06.2023, 23.18
Onko kellään pidemmän aikavälin kokemusta Specialized turbo como sl 5.0 mallista? Itse kävin kokeilemassa ja tykkäsin poljin tuntumasta ja ajoasennosta. Pyörällä olisi hintaa 2250€. Ei varmaan korkealta tipu, jos tuon ostaisi? Käyttö kaupunkiajoa ja työmatkoille 11km/suunta.Paperilla moottori näyttää aika tehottomalta, mutta polkeminen oli miellyttävän luonnollisen tuntuista.
harrastelija
13.06.2023, 10.02
no ajellut tuollaisilla helkamilla missä shimanon moottori ja 40n vääntöä ja ihan heti ei tule vastaan missä tarvitsisi enemmän vääntöä. Onhan noissa vaihteet ja kai muutenkin parempi vaihtaa vähän pienempää silmään noin tekniikan kestämisen kannalta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.