Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Alle 1000e pyörä yleiskäyttöön



Keppada
15.07.2021, 09.01
Tarkoitus ajella säännöllisesti 16km lenkkejä joista 4km sorateitä. Tämän lisäksi ois tarkoitus alottaa myös retkipyöräily, joten ois kiva päästä jouhevasti myös vähän pidempää matkaa maanteillä. Aika huonosti tuntuu hyllyissä olevan tavaraa, mutta oiskos suosituksia näille spekseille pyörästä jolla pääsis vielä tälle loppukesälle / syksylle alottelemaan harrastusta?

Tafi
15.07.2021, 11.47
https://www.fillaritori.com/topic/229088-canyon-grandcanyon-hybrid-m-kirkkonummi/

Jos koko ja paikkakunta kelpaa, niin…

Keppada
20.07.2021, 14.38
https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/brandit/helkama/helkama-s5000-30v-28/

Tällaista löytyisi paikallisesta liikkeestä. Mielipiteitä?

nure
20.07.2021, 15.10
^Tuollainen 17kilon pyörä ei ole mukava edes noin lyhyillä lenkeillä...

Puskis
20.07.2021, 15.19
Ihan asialliselta toi Helkama vaikuttaa ilmoitettujen osiensa puolesta. Paino kyl aika hurja, jos pitää paikkaansa.

Itelle kylläkin riittäisi tuonkaltaisessa pyörässä eturattaaksi pelkkä pienempi ratas, koska silläkin jo pääsee neljää kymppiä. Toi iso 46t on tossa vaan lisäpainona repimässä lahkeita, tuplarattailla haluaisin mieluummin sitten jonkun 36-26:n. Mut jos itse päätyy samaan lopputulokseen, niin tuo on helppo muuntaa esim. yhdelle eturattaalle joutumatta vaihtamaan kampia.

Keppada
20.07.2021, 15.24
Kevyeltä kyllä tuntui kun kävin testailemassa, mutta eipä kyllä ole vertailukohtaa kunnollista. Saako tuohon samaam rahaan sit yhtä laadukkaan kevyemmän vehkeen vai pitäskö jo sijottaa enemmän rahhaa?

Puskis
20.07.2021, 15.42
No en tiiä mitä tällä hetkellä on mahdollista ylipäätään kaupoista saada, mut toi esim. https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-travel-iridium-n-red-1015968
ilmoitetaan pari kiloa kevyemmäksi, vaikka siinä on tarakka, jalka, dynamonapa valoineen ja paksummat renkaat.

Ite odottaisin tolla Helkaman varustelutasolla pyörän painon olevan jossain 13kg hujakoilla.

Keppada
20.07.2021, 15.57
Hmm okei. Yks kaveri sano, että näissä Suomalaisissa pyörissä ois paremmat talvikelin suojaukset ulkolaisiin merkkeihin verrattuna mutta tosiaa on vähä painavampia. Onko tuo totta vai ihan yhtä hyvä suojaus ulkolaisissa merkeissä talvikeleihin?

nure
20.07.2021, 17.45
Mistähän ihme suojauksista se kaveri höpötti... Ei kaikkea kannata kuunnella. Itse ajoin kaikki työmatkat 70luvun lopulta alkaen ulkolaisilla pyörillä eikä mitään "suojauksen" tarvetta löytynyt...

Tafi
20.07.2021, 18.53
Osta jo käytetty. Fillaritorista tai jopa torista katsot sopivan. Juuri sopivan, ei isoa, minkä virheen helposti tekee. Isosta ei sitten saa sopivaa millään. Paljonko on miehellä mittaa ja paljonko inseam. Haarovälistä lattiaan.

Keppada
21.07.2021, 12.52
Osta jo käytetty. Fillaritorista tai jopa torista katsot sopivan. Juuri sopivan, ei isoa, minkä virheen helposti tekee. Isosta ei sitten saa sopivaa millään. Paljonko on miehellä mittaa ja paljonko inseam. Haarovälistä lattiaan.

180cm pitkä ja 76cm inseam. n 100kg painoa, että ei ihan kevyimmät pyörät välttämättä kestä.

Kanuuna
21.07.2021, 13.20
Jalan sisämitta vähän haiskahtaa, kun itse olen sulka päässä 181 cm ja 10 cm pidempi jalka. Tai sitten sulla on tosi pitkä selkä.
Monissa pyörissä painoraja välillä 120-136 kiloa.

Itse lähtisin hakemaan jotain cyclon tai gravelin tapaista kulkinetta määritettyihin olosuhteisiin.

https://www.fillaritori.com/forum/55-cyclocrossgravel/

Tuolta ihmettelemään 54-56/M-L kokoista pyörää sopivalta paikkakunnalta. Muutamia on tänäänkin laitettu myyntiin sopivassa hintaluokassa eri puolilla Suomea. 105 palikkaa näytti olevan.

Puskis
21.07.2021, 13.28
Tosta Helkaman ilmoitetusta painosta vielä, että en yllättyisi, vaikka se olisi joku pyörä + laatikko + kaikki muu mukana tuleva romu. Ehkä siellä pyöräliikkeessä vois käydä kysymässä punnitusta?

Pyörien rungot varmaan kestää pääsääntöisesti satakiloisen kuskin aina. Valmispyörän kiekot on taas todennäköisesti kasauksen laadultaan niin heikot, että niiden ois hyödyllistä käydä osaavan rihtaajan käsittely läpi ennen ensimmäistäkään ajoa. Jostain syystä tää tehdään kuitenkin niin, että pyörän ostaja "sisäänajaa" kiekot ensin kieroksi ja vie pyörän 200km jälkeen ensihuoltoon, jossa ne kiekot toivottavasti laitetaan kuntoon.

Keppada
21.07.2021, 14.28
81cm oli inseam toisella mittauksella että ehkä eka mittaus vähän heitti. Helkama ei kyllä liikkeessä tuntunu 17kg:n painoselta että ehkä sitä punnitusta vois käydä kokeilee! Onko gravel pyörä hyvä yleispyöräksi vaikka olisi tarkotus pikkuhiljaa myös pidempiä matkoja ajaa asfaltilla? Ja mitähän tarkoittaa 105 palikat tai "rihtaaja"?

Keppada
21.07.2021, 15.49
Liikkeestä sain vastauksen ja Helkama S5000 paino noilla varustuksilla n. 13.8kg eli ilmeisesti paketin paino toi 17kg. Vähän alkaa kuulostaa jo paremmalta.

TERU
21.07.2021, 16.06
Jos kauppias lupaa pyörän kestävän allasi, niin kaupoilla vaan jotta pääset ajamaan.

Muutaman satasen ajettuasi käy "rihtauttamassa" vanteesi pyörästä, niin ei tule pinnojen katkeilua eikä muutakaan harmia vanteiden kanssa.

Vankalta pyörältä tuo vaikuttaa.

Tafi
21.07.2021, 19.19
Ei mitään sora/gravel pyörää kannata ostaa, jos tavoitteena on nostaa kilometrejä asfaltilla. Näin se vaan on.
Ja se 105 tarkoittaa peukku ylös ja rihtaaja suoristaa vanteen että se pyörii suorana eikä heitä.

Keppada
21.07.2021, 20.14
Kiitoksia kaikille vastuksista. Hain Helkaman kaupasta ja ekan 10km jälkeen voi sanoa et oli kyl helppo jopa 100kg penkkiurheilijan painella 20km/h. Perse vaa kippeyty heti alkumetreillä ja soratiellä kyl tärräs siihe mallii et kädetki rupes menee helläks, mutta ehkä nämä on vaa totuttelukysymyksiä?

Vaikea sanoa mitä mieltä ekan lenkin jälkeen ku oma kunto on mitä on mutta ainaki asfaltilla oli kyllä kevyttä rullailua!

Sit pitäski vielä miettiä lisävarusteita. Onko suosituksia kännykkätelineelle ja lukolle ja onko muita lisähärpäkkeitä mihi kannattaa tutustua?

Nickname
21.07.2021, 21.36
^ hiekkatiellä ajaessa voi vähän pudottaa rengaspaineita eli ei kannata pumpata ihan kivikoviksi niin ei tärryytä käsillekkään niin paljon.

TERU
22.07.2021, 06.06
Pumppasivat renkaat maksimiin, kun kuskin näkivät! Soratie täristää, mutta asfaltilla rullaa, laske hitusen paineita niinku jo neuvottiin, ajoasennkosi lievä ylävartalon taivutus eteen päin, ihan pysty jättää kaiken painon satulalle ja se sattuu. Tanko ja satula lähelle samaa vaakatasoa tasaa paineita...monta lenkkiä pitää ajaa ennenkuin kroppa alkaa nauttia menosta, etenkin tuo istumapuoli.
Kuskille kypärä, hanskat, ehkä pyöräilijän ajohousutkin.

nure
22.07.2021, 10.21
Tietenkin rengaspaineet vaikuttaa mutta yksi syyllinen saattaa olla tuo alumiinihaarukka, ne saattaa olla hyvinkin kovia varsinkin suorilla jaloilla. Mutta sen kanssa elettävä tai sitten ajankuluessa vaihtaa kuituisen tai teräksisen tilalle...
Pikku säädöistä kannattaa aloittaa, painon jakautuma pitää saada tasapainoiseksi että sitä ei ole liikaa käsillä eikä myöskään persuksilla. Usein tuon tyyppisissä pyörissä ajoasento säädetty melko "pappamaiseksi" selkäsuorana olevaan jolloin tulee taas ongelmia toisaalle. Muutamia pitempiä lenkkejä työkalut mukana ja pikku säätöä...