Näytä tavallinen näkymä : Maantierenkaiden vaihtaminen cyclocrossiin?
 
 
Kuten otsikko sanoo, käytössäni on cyclocross-pyörä (focus mares), jolla ajattelin vetää pidempää lenkkiä tavoitteena mukiinmenevä aika perusmatkan triathlonilla. Kertokaapa kokeneemmat, kuinka paljon hyötyä on 40 km matkalla, jos vaihdan nuo suht lievästi kuvioidut, 35 mm cyclocross-renkaat (michelin protek max) kapeampiin sileisiin kumeihin?
Laita nopeammat cx renkaat.
Itellä oli aikoinaa continental cyclocross speed renkaat. Kokeilin kyllä maantie ultraporttejakin mutta en kokenu että niistä ois saanu enää mitää hyötyä. Ainakaan huonokuntosella asfaltilla
Kalle salonen
15.07.2021, 06.16
Jos kyseessä peesikieltokilpailu (kuten perusmatkat pääasiassa on) niin huomattavasti isomman hyödyn saat kun metsästät vaikka käytetyt aika-ajo tangot ja lyöt ne pyörään kiinni. Vielä parempi jos etsit itsellesi käytetyn triathlon/tt pyörän, jos on hiukka budjettia niin hyviä käytettyjä löytyy kyllä, itsekin vedin just Lahdessa puolimatkan kisan pyörällä josta maksoin alle 700€ (ja oli muuten varmaan halvin pyörä niillä sijoituslukemilla).
Sekä renkaiden että asennon vaikutus on sitä suurempi mitä kovempaa aiot ajaa. Jos kyseessä on ensimmäinen kokeilu triathlonin parissa niin melkein sanoisin että hyppää lähtöviivalle, kato miten menee ja jos laji vielä innostaa niin harkitse tankoja/tripyörää. Lisätangoilla saa kyllä kustannustehokkaasti lisänopeutta, mutta ongelmina on ajoasento ja vaihteiden käyttö (ellei ole sähkövaihteet ja laita lisänappeja tangonpäihin) 
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Asfaltille sopivat renkaat, voi välttää renkaan paikkauksenkin, se ainakin nopeuttaa ajoa, vaikkapa tällaiset, mutta ei alle 28 mm, koska vanne 17 mm eikä muutoinkaan, kun tärinät käyvät haittaamaan. Lukemattomia muitakin passeleita on.
https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-grand-prix-5000-folding-tyre-set-830916
Minusta on ihan luonteva idea vaihtaa maantiekumit alle. Niin minä ainakin tein, kun ajelin krossarilla kuntoajoissa ja sellaisissa.
Mä laitoin omaan cyclocrossiin juurikin gp5000 alle. Leveimmät mitä sai, elikkä 32mm. Menee kyllä kevyesti, kuin itsestään. Ainakin kun on tottunut täysjoustoon ja enduro-renkaisin. Edelliset kumit oli contin cross kingit (?), mutta edellisestä lenkistä oli aikaa, joten en osaa arvioida eroa, hiljaisemmat ja kevyemmät ainakin.
Eli ehdottomasti gp5000. Kevyet, nopeat, suht edulliset. Eivät ole ainakaan huonot.
Eikös nuo Michelin Protek Max -renkaat ole jotku lähes puhkeamattomat ja tarkoitettu lähinnä johonkin kaupunki tai retkiajoon ja painaa melkein kilon kappale. Tostahan lähtee jo kilo painostakin kun vaihtaa esim gp5000 ja kevyet sisurit. Mukavuuskin paranee sen verran, että tuskin noihin on enää paluuta jos kunnon renkaita kokeilee...
Laita nopeammat cx renkaat.
Itellä oli aikoinaa continental cyclocross speed renkaat. Kokeilin kyllä maantie ultraporttejakin mutta en kokenu että niistä ois saanu enää mitää hyötyä. Ainakaan huonokuntosella asfaltilla
Tämä kanssa. Ultrasportit ovat varmaankin hitaammat, mitä cyclocross speedit.
Ite laittasin kevyet 25-32mm maantiekumit alle. Continentalin gp 5000 on hyvä ja kestävä rengas. Noi misukat ja sen kaltaiset painavat retkipyörärenkaat kannattaa jättää hyllyyn jos aiot vaihdosta jotain hyötyä saada.
"itsekin vedin just Lahdessa puolimatkan kisan pyörällä josta maksoin alle 700€ (ja oli muuten varmaan halvin pyörä niillä sijoituslukemilla)."
Jos puhut Ironman-Lahti-tapahtumasta, niin tuo 700 e oli varmasti halvemmasta päästä. Olin ite paikalla kattelemassa, ja kyllä oli muuten laitettu rahaa palamaan.
Kalle salonen
15.07.2021, 16.37
Joo kyllä samasta tapahtumasta kyse. Hetkittäin hiukka hävetti vaihtoalueella kun katseli ympärilleen, vaikka jaloilla ne tulokset tehdään eikä pyörällä
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Kuten otsikko sanoo, käytössäni on cyclocross-pyörä (focus mares), jolla ajattelin vetää pidempää lenkkiä tavoitteena mukiinmenevä aika perusmatkan triathlonilla. Kertokaapa kokeneemmat, kuinka paljon hyötyä on 40 km matkalla, jos vaihdan nuo suht lievästi kuvioidut, 35 mm cyclocross-renkaat (michelin protek max) kapeampiin sileisiin kumeihin?
Veikkaisin, että maantierenkailla voisi päästä 1-2 km/h korkeampaa keskinopeutta, mikä tuolla matkalla tekee jo useita minuutteja. Tuo mainittu Continentalin gp 5000 on luotettava ja nopea rengas 32 millisenäkin.
Siis ei helvette, jos oikein katsoin niin nuo renkaat painaa melkein 900g kappale. Ihan mitkä tahansa kevyet maantiekumit alle, niin kulkee ihan eri tavalla. Tota Gp5000 taitaa saada joka kioskista ja on ihan hyvä, mutta nopeampiakin renkaita on. Mitähän tossa tulisi tehoissa eroa? 30 vai jopa 50 wattia.
50w ei välttämättä ole liiottelua. Nopeusero tulee olemaan hurjan paljon enemmän, mitä 1-2 km/h
Facebookissa saa jaella ohjeita, jonka mukaan marawinter sopii kaikkeen ja on kestävin mahdollinen rengas. Täällä voi sanoa suoraan totuuden :)
Mihinkään kisaan ei todellakaan ole järkeä antaa tasoitusta renkaista. On ihan hölmöä ajatella, että mä oon niin kova kuntoinen, että paikkaan tuon 50w eron jalalla.
sleduardo
16.07.2021, 00.35
Ajelin noilla samoilla Protek Maxeilla kerran 120km lenkin ja väittäisin, että ovat yhdet hitaimmista renkaista mitä koskaan valmistettu.
Lainaan lankaa. Pyöräni on White GX Pro 20 gravel, WTB Riddler 700x37c renkaalla. Yritän asentaa Continental GP 5000 rengasta, koko 28-622, 700x28 WTB ST i21 vanteelle:
https://cdn-thumbs.imagevenue.com/f7/16/e6/ME13PA6X_t.jpg (https://www.imagevenue.com/ME13PA6X)
Ei vaan tunnu menevän mitenkään, vaikka toisen reunan laittaisi kulkemaan alimmasta kohdasta. Onko tämä nyt tälle vanteelle väärä rengas?
Sotanorsu666
06.08.2021, 21.35
Ei, mutta joillekin vanteille gp5000 on todella tiukka asentaa.
K.Kuronen
06.08.2021, 22.11
^^Miillaista teippiä, tai muuta vastaavaa kehän keskiurasta löytyy. Mitä vähemmän keskiurassa on tavaraa, sitä helpompaa on renkaan saaminen vanteelle.
^^Miillaista teippiä, tai muuta vastaavaa kehän keskiurasta löytyy. Mitä vähemmän keskiurassa on tavaraa, sitä helpompaa on renkaan saaminen vanteelle.
Alkuperäinen vannenauha, olisko joku vajaa 1 mm paksu.
Vähän kaponen rengas vanteelle, siitä huolimatta asettuu koon puolesta, jos sisureita ei ole myös kavennettu, voi ahistaa asennus.
http://sivustot.net/Pekka/rengaskoot.php
Kalle salonen
06.08.2021, 23.42
Mulla on kans toi White gx pro ja musta tuntuu että kaikkien eri renkaiden saaminen niille sen vanteille on poikkeuksellisen hankalaa... 
Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Firlefanz
07.08.2021, 09.16
Vähän kaponen rengas vanteelle, siitä huolimatta asettuu koon puolesta, jos sisureita ei ole myös kavennettu, voi ahistaa asennus.
http://sivustot.net/Pekka/rengaskoot.php
En ihan malta olla kysymättä miten sisuri kavennetaan:D:seko:  Mutta joo, jos sisuri on nyt kokoa 28-jotain, sen vaihtaminen kokoon jotain-28 ei varmasti ole haitaksi, auttaa se ainakin marginaalisesti (ja keveyemmillä sisureilla pyöräkin kulkee kovempaa).
Mutta perusongelma säilyy eli rengas joka on täydellä syyllä tiukan eli hankalasti vanteelle asennettavan maineessa. Silloin kun vannekin on hankala tapaus ei tosiaan ole helppoa. itseltänikin on kerran tien laidalla ollut itku päästä, kun tuntui ettei hommasta tule mitään ja lenkkikaverit seisoivat vieressä odottamassa...
Liukastinaine, esimerkiksi Schwalben Easy Fit, auttaa yllättävän paljon - ja jo saippuavesikin voi tepsiä.
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/Produkte/_Zubehoer_250px/Easy_Fit.jpg
Monet ovat myös kokemuspohjaisesti vakuuttuneita että toiset rengasmuovit ovat parempia kuin toiset. On myös erityisesti tiukoille renkaille suunniteltuja ja vaikeiden rengas/vanne-yhdistelmien kanssa taistelemista helpottavia rengastyökaluja.
PS Linkatulla sivulla oleva taulukko siitä minkäkokoisen renkaan voi tai saa turvallisesti asentaa on turhan konservatiivinen. Lienee alkujaan Mavicin. Toisin sanoen rengas ei ole millään lailla kapoinen vaan täysin sopiva. Ei ole mitään syytä olla uskomatta vannevalmistajan tarrassa näkyvää suositusta.
Kiitos kaikille vinkeistä. Yritin vielä tovin ja vein tänään renkaat ja kiekot liikkeeseen asennettavaksi. Huomenna pitäisi olla valmista. Sormia särkee varmaan huomennakin vielä kaikesta vääntämisestä.
Ihan vinkkinä että jollet vielä omista kunnollisia rengasmuoveja niin kannattaa hommata. Mallia tukevat eikä mitkään sormen pituiset nysät.
Säästää sormia ja hermoja, kunhan ei siirry sormien käytöstä suoraan julmetun voiman ja vipuvarren käyttöön. 2-3 muovin mahdollisimman hellällä avustuksella on nousseet tiukatkin. Ja liukastetta myös kuten ylläkin vinkattiin.
Esim tällaset on musta hyvät:
https://www.bike-discount.de/en/buy/lezyne-power-lever-xl-tyre-levers-254112
Ihan vinkkinä että jollet vielä omista kunnollisia rengasmuoveja niin kannattaa hommata. Mallia tukevat eikä mitkään sormen pituiset nysät.
Säästää sormia ja hermoja, kunhan ei siirry sormien käytöstä suoraan julmetun voiman ja vipuvarren käyttöön. 2-3 muovin mahdollisimman hellällä avustuksella on nousseet tiukatkin. Ja liukastetta myös kuten ylläkin vinkattiin.
Esim tällaset on musta hyvät:
https://www.bike-discount.de/en/buy/lezyne-power-lever-xl-tyre-levers-254112
En osaa sanoa miten ohuet nuo lezynet on, mutta tukevuus ei ole se juttu gp5000tl kanssa, vaan ohuus. Esimerkiksi vahvoilla park toolin raudoilla ei tee yhtään mitään. Schwalben siniset on tosi hyvät ja halvat. Noilla saa myös renkaan laidat lukittua kehän reunaan.
Tarpeeksi ohuet ja mukavat käyttää, että niillä olen saanut kaikki renkaat asennettua kaikille vanteille mitä mulla on.
Mukaan luettuna älyttömän tiukat Challenge gravel grinderit, GP5000 suhteen tosin kokemuksia ei vielä ainakaan ole joten noille saattaa olla parempiakin vaihtoehtoja. Schwalben siniset tuli jonku tubeless setin mukana, hyvät nekin mutta ovat jääneet laatikkoon.
Sopivilla työkaluilla tosiaan on suuri merkitys, väärät kalut työhön saa kyllä otsahien ja verenpaineen nousemaan.
Sopivien työkalujen merkitys on suuri, voimaakin tarvitaan, mutta suurin merkitys renkaan asennuksessa on ääretön osaaminen, vanteen keskiura on osattava käyttää maksimaalisesti renkaan paikoilleen "pujottamisessa". Pelkin sormin on mennyt hankalimmatkin, pois ottaessa rengasmuoveja tosin tarvii, siinä seuraava askel lajissa omiin hommiin.
Firlefanz
08.08.2021, 10.30
Muistelisin laittaneeni tänne joskus vuosia sitten YouTube-videon jossa naispyöräilijä näytti miten rengas otetaan vanteelta nopeasti ja helposti ilman työkaluja. Se oli jonkun amerikkalaisen naisten maantiepyöräilytahon lataama, mutten nyt tietenkään löydä sitä. (Muita toki vaikka kuinka, riittää kun hakee change tai remove tire without levers tai tools.)  
Videon nähtyäni piti tietysti kokeilla miten sama mahtaisi sujua ja onnistuihan se, jopa yllättävän helposti. Tosin jälkeenpäin selvisi että iso osa ansiosta kuului renkaille, sillä Schwalben Ultremot olivat kai yksi maailmanhistorian vaivattomimmista renkaista. Mutta ilman rengasmuoveja selvisin sen jälkeen monen muunkin renkaan kanssa - kunnes käyttöön tulivat nyt puheena olevat Contit. Ja voi hyvin olla että joillain toisilla vanteilla itseluottamukseni olisi saanut kolauksen jo aiemmin...
Tällainen video osui näkökenttään:
https://www.youtube.com/watch?v=tuFPjr8wXhA
F. Kotlerburg
08.08.2021, 11.47
GP5000 ei ole mitenkään tiukka jos se on ei TL versio. En ymmärrä miksi laittaa TL versio sisurien kanssa.
Firlefanz
08.08.2021, 13.29
Videossa kieltämättä asennetaan TL-versiota, mutta kysyjällä oli "tavalliset" aivan kuten minullakin on ollut. Paaton kyllä mainitsi TL:n, mutta hän tietysti ajaakin tubelessina.
Hyvä pointti silti, sillä voihan olla että joku sisureista kiinnipitävä voisi epähuomiossa tai sen enempää ajattelematta ostaa TL-version ja hankkia samalla itselleen turhaa ja ylimääräistä hankaluutta.
F. Kotlerburg
08.08.2021, 13.49
Olikohan, kun ei mitenkään eritelty. Moni kirjoittaa vain GP5000 eikä huomioi onko TL vai ei.
Canyonin mukana tuli tavalliset GP5000:t eikä ne olleet mitenkään tiukat DT:n vanteilla.
GP5000 TL:t eivät olleet mitenkään erityisen tiukat Fulcrumin vanteille. Työkaluja piti toki käyttää mutta ei mennyt taisteluksi. Yllätyin itsekin kun olin ensin lueskellut kauhutarinoita asennuksista.
Firlefanz
08.08.2021, 14.27
Mahdollista toki sekin - ja jos kysyjä osti renkaansa sieltä mistä pyöränsäkin, niin ei ainakaan epätodennäköisempää...
Mä selvisin ensiasennuksella ja yhdellä tien päällä tapahtuneella. Molemmat olivat selvästi vaikeampia kuin mitkään aiemmat - ja vaikka renkaista muuten tykkäsin, en hankkinut samanlaisia loppuunajettujen tilalle.
Mutta en ole ihan yksin kokemuksineni ja mielipiteineni. Koska on aina kiva hakea auktoriteettien näkemyksiä omansa tueksi, siteeraan Cycling Tipsin juttua Rovalin Rapide CLX-kiekoista (jotka on tarkoitettu käytettäviksi vain ja ainoastaan sisurien kanssa):
These rims offer a snug fit with most tyres, and even regular clincher  tyres pop into place with a reassuring bang. Roval claims this allows a  more secure fit that will resist roll-off in the event of a flat, and  while that may be so, it does make installing certain tyres rather  difficult (Continental’s GP5000 being one such example). Meanwhile  fitting a looser tyre such as Specialized’s S-Works Turbo is quite easy  without tools.
GP5000 23mm sisuriversio erittäin vaikea asentaa kapealle (15C) Shimano Ultegra WH6800-kiekolle.
GP5000 32mm TL erittäin helppo asentaa 22mm sisäleveälle DT Swissille.
Samat 32mm TL semivaikea asentaa 18mm DT Swissille, vaikka olivat jo käytössä vähän venyneet.
Mulla kans nuo Ultegra 6800 kiekot ja sisurit kuiteski, on vähän haastavammat, mutta renkaat saa asennettua lenkilläkin, kaks kertaa metallipiikki läpi, ei tuollaisia estä mikään, siinäpä harjoittelua tullut renkaanirroitukseen kuin myös asennusta paikoilleen. Matkaa pitkästi jäljellä molemmilla kerroilla.
Nyt alla contin gatorit 28 mm, noita ei ole vielä tarvinnu irroitella tien päällä.
Harjoitus tekee mestarin...
GP5000 23mm sisuriversio erittäin vaikea asentaa kapealle (15C) Shimano Ultegra WH6800-kiekolle.
GP5000 32mm TL erittäin helppo asentaa 22mm sisäleveälle DT Swissille.
Samat 32mm TL semivaikea asentaa 18mm DT Swissille, vaikka olivat jo käytössä vähän venyneet.
Kuin myös 23mm sisuriversio campan 15c kiekolle. Lienekkö kapessa kiekossa keskiura matalampi, mutta yhtä tuskaa oli asennus. Varmasti myös herkkua vaihtaa tien varressa.
Ei ollut 25mm 5tonninen kaikkein helpoin Krysium Carbonille, sisuriversio, kireempiäkin kyllä asentanut ja rengasrautoja katkonut.
Noissa Parkin on merkillinen kulma jonka yhtälöä en tajunnut.
K.Kuronen
09.08.2021, 10.41
Muistelisin laittaneeni tänne joskus vuosia sitten YouTube-videon jossa naispyöräilijä näytti miten rengas otetaan vanteelta nopeasti ja helposti ilman työkaluja. Se oli jonkun amerikkalaisen naisten maantiepyöräilytahon lataama, mutten nyt tietenkään löydä sitä. (Muita toki vaikka kuinka, riittää kun hakee change tai remove tire without levers tai tools.)  
Videon nähtyäni piti tietysti kokeilla miten sama mahtaisi sujua ja onnistuihan se, jopa yllättävän helposti. Tosin jälkeenpäin selvisi että iso osa ansiosta kuului renkaille, sillä Schwalben Ultremot olivat kai yksi maailmanhistorian vaivattomimmista renkaista. Mutta ilman rengasmuoveja selvisin sen jälkeen monen muunkin renkaan kanssa - kunnes käyttöön tulivat nyt puheena olevat Contit. Ja voi hyvin olla että joillain toisilla vanteilla itseluottamukseni olisi saanut kolauksen jo aiemmin...
Tällainen video osui näkökenttään:
https://www.youtube.com/watch?v=tuFPjr8wXhA
Mulla toi loppu menee siten, että pidän renkaan jännityksessä peukulla painaen ja toinen käsi käy "leipomassa" rengasta paremmin keskiuraan. Käytännössä aina urasta löytyy lisää tilaa ja rengas nousee jonkun sentin lisää. Sama toistetaan kunnes homma onnistuu. Joskus tosin on tullut hiki ja peukkukin on hetken ollut arka. Sisurin kanssa olen käyttänyt jotain liukastetta mutta tubelessien kanssa tarvittaessa pelkkää vettä.
Mutta kun kaikkia mahdollisia ei kukaan ole voinut kokeilla, niin koskaan ei tiedä, milloin vastaan tulee sellainen, jota vanteelle ei saa.
 Ja toisten kädet ovat vahvemmat ja kovemmat, kuin toisten: joku ikänsä käsillä työtä tehneen kädet ovat toisenlaiset, kuin hiirtä ikänsä heiluttaneen. Enkä tässä aseta toista arvokkaammaksi, kunhan totean tilanteen.
Lainaan lankaa. Pyöräni on White GX Pro 20 gravel, WTB Riddler 700x37c renkaalla. Yritän asentaa Continental GP 5000 rengasta, koko 28-622, 700x28 WTB ST i21 vanteelle:
https://cdn-thumbs.imagevenue.com/f7/16/e6/ME13PA6X_t.jpg (https://www.imagevenue.com/ME13PA6X)
Ei vaan tunnu menevän mitenkään, vaikka toisen reunan laittaisi kulkemaan alimmasta kohdasta. Onko tämä nyt tälle vanteelle väärä rengas?Muistakaahan tarkistaa jostain kehän maksimi paine kun laitatte maantiekumia jollekkin muulle kun maantiekehälle, monesti on ainakin mtb kehissä 4bar maksimi. 
Toki kaikki saa vapaasti kokeilla kauanko ne kestää 6bar painetta...
Firlefanz
16.08.2021, 20.43
Saahan sitä vapaasti fantisoida kuinka joku haluaa tai saa päähänsä laittaa maantierenkaat MTB-vanteille. Tai kuinka joku haluaa ajaa 28-millisillä renkailla 6 bar paineilla. 
En sano ettei kummankaan tapahtuminen jossain joskus ole ylipäätään mahdollista, mutta ihan heti en ainakaan ensiksi mainittua suostu uskomaan kovin yleiseksi maassamme.
Muuten: mulla on vanteet joiden valmistaja antaa yhden eli alemman maksimipaineen leveille tubeless-renkaille ja toisen eli merkittävästi korkeamman kapeille renkaille sisureita käytettäessä.
En kiistä etteikö sellaisiakin vanteita voi olla joille on annettu vain yksi ja absoluuttinen maksimipaine.
Mutta muuten itse pointti on esiin tuomisen ja toistamisenkin arvoinen, ei siinä mitään.
Saahan sitä vapaasti fantisoida kuinka joku haluaa tai saa päähänsä laittaa maantierenkaat MTB-vanteille. Tai kuinka joku haluaa ajaa 28-millisillä renkailla 6 bar paineilla. 
En sano ettei kummankaan tapahtuminen jossain joskus ole ylipäätään mahdollista, mutta ihan heti en ainakaan ensiksi mainittua suostu uskomaan kovin yleiseksi maassamme.
Muuten: mulla on vanteet joiden valmistaja antaa yhden eli alemman maksimipaineen leveille tubeless-renkaille ja toisen eli merkittävästi korkeamman kapeille renkaille sisureita käytettäessä.
En kiistä etteikö sellaisiakin vanteita voi olla joille on annettu vain yksi ja absoluuttinen maksimipaine.
Mutta muuten itse pointti on esiin tuomisen ja toistamisenkin arvoinen, ei siinä mitään.Sulla ei taida muuta tekemistä olla kun ulvoa jokaisella langalla?
Kyllä ainakin dt swissin kehissä lukee max paine. Samoin luki american classic kehissä ja Superstar componentsin kuitukehissä. Ja tuollainen gravelpyörässä oleva kehä luultavasti on mtb puolelta.
Edit .
Nopea googletus toi hyvin topicin missä ukko kasannut useampaan kertaan kiekot jollekkin, ja aina ne vaan halkee. Syykin selviää jo alotustekstissä jos 26x2,1" kumeilla on 60-65psi painetta
Mulla on Fulcrumin vanhemmissa MTB-kiekoissa 28mm kumille ilmoitettu maksipaine 8bar. Testaan noita GP5000:lla, kunhan saan aikaiseksi.
Mulla on Fulcrumin vanhemmissa MTB-kiekoissa 28mm kumille ilmoitettu maksipaine 8bar. Testaan noita GP5000:lla, kunhan saan aikaiseksi.Nehän pitäs sit toimia ihan hyvin.
Mulla on kuitukiekoissa ventiilin kohdalla "max pressure 50psi", eli jotain 3.5bar. 
Yksissä vanhemmissa dt swiss xr1501 kiekoissa luki "max tire pressure 3.5bar"
Onkos porukalla kokemuksia contin grand prix urbanista?
Onkos porukalla kokemuksia contin grand prix urbanista?
On, ihan jees rengas. Ei mitään moitittavaa kuin ei myös kehuttavaa. 
-- 
Murphy elää!
Kestääkö hiekkatietä/sepeliä yhtään? Ihan sisurin kanssa käyttöön meinasin. Nm. Soratien varressa asuva. Toki meikäläisellä on maantiepyörä erikseen.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.