PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano lisää valmistuskapasiteettia, jospa komponenttipula hellittää?



Fraatti
13.07.2021, 17.25
Näyttää monien kauppojen hyllyt varsin lohduttomille. Jospa vuoden, parin päästä hellittää?

"An end to the global bike component shortage? Shimano invests £216 million in expanding production | road.cc" https://road.cc/content/tech-news/shimano-invests-ps216-million-expanding-production-284779

nure
13.07.2021, 18.10
Oikeastaan ei pahemmin kiusannut kun ei harrasta ko. valmistajan osia...

Votkins
13.07.2021, 19.05
Oikeastaan ei pahemmin kiusannut kun ei harrasta ko. valmistajan osia...

OK, kiitos tästä tiedosta.

nure
13.07.2021, 23.38
Ole hyvä... Tuosta voi seurata taas ylituotantoa ja monopoli asemaan hakeutumista.

tchegge_
13.07.2021, 23.50
Shimanon markkinaosuus harrastaja ja kilpatason komponenteissa jotain 70% luokkaa, hyvä vaan jos kasvattavat tuotantoaan. Jää muiden merkkien osia enemmän hyllyyn odottamaan periaatteen henkilöä. [emoji6]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Joni Kani
14.07.2021, 08.06
Oikeastaan ei pahemmin kiusannut kun ei harrasta ko. valmistajan osia...SRAM romuthan päätyykin näihin hinnat alkaen markettipyöriin jotta niiden kate saadaan kattoon.

nure
14.07.2021, 09.24
^^Juuri noin!
^Joni boy, ootankin että market pyöriä myydään Redin osilla...

F. Kotlerburg
14.07.2021, 09.42
Oikeastaan ei pahemmin kiusannut kun ei harrasta ko. valmistajan osia...
Sen toisen valmistajan tuotteilla saakin harrastaa osia eikä ajamista.

nure
14.07.2021, 16.49
^Taas makuasia, jos haluatte ajaa bulkkipalikoilla niin mikäs siinä, kaikki kukat saa kukkia...

Ohiampuja
14.07.2021, 17.47
Mikä halvatun merkkiriita tästäkin nyt tuli?
Minusta hienoa että hidas ja konservatiivinen Shimano investoi tehtaisiin. Eli luottavat siihen että tämä meidän harrastama rakas laji kasvaa. :)

Eikö tämä nyt ole hyvä uutinen kaikille vaikka sitten Recordilla ajaisikin.

F. Kotlerburg
14.07.2021, 17.53
^Taas makuasia, jos haluatte ajaa bulkkipalikoilla niin mikäs siinä, kaikki kukat saa kukkia...
Niin kun halutaan ajaa eikä säätää.

Joni Kani
14.07.2021, 18.02
Mikä halvatun merkkiriita tästäkin nyt tuli?
Minusta hienoa että hidas ja konservatiivinen Shimano investoi tehtaisiin. Eli luottavat siihen että tämä meidän harrastama rakas laji kasvaa. :)

Eikö tämä nyt ole hyvä uutinen kaikille vaikka sitten Recordilla ajaisikin.Näin on kaikille muille paitsi tälle yhdelle SRAM faniboylle.

Kollinjoki
14.07.2021, 19.22
^Taas makuasia, jos haluatte ajaa bulkkipalikoilla niin mikäs siinä, kaikki kukat saa kukkia...
Eipä tuo massatuote SRAM eksklusiivinen erikoishienous ole sekään vaan sarjatuotettua bulkkia sekin, vaikka vähemmän suosittua.

Campa nyt menee ei-bulkkikategoriaan ainakin harvinaisuudellaan.

Kollinjoki
14.07.2021, 19.29
Mikä halvatun merkkiriita tästäkin nyt tuli?
Minusta hienoa että hidas ja konservatiivinen Shimano investoi tehtaisiin. Eli luottavat siihen että tämä meidän harrastama rakas laji kasvaa. :)

Eikö tämä nyt ole hyvä uutinen kaikille vaikka sitten Recordilla ajaisikin.

Noku jos ei itse jostain hyödy tai sitä ei itse tarvitse, asia on tarpeeton tai jopa huono.

Hyvä juttuhan tuotantokapasiteetin lisäys oikeasti on pyöräilevälle maailmalle, vaikka se voikin herättää mustasukkaisuutta muunmerkkisiä kamppeita käyttäville ja sillä yksilölliseksi itsensä kokeville. Toivottavasti Shimano laittaa mittavan myyntivolyyminsa tuottamaa rahaa myös tuotekehityspuolelle ja vyöryttää sähkövaihtajia myös hintaluokaltaan alempiin fillareihin. Muuta estettä sille ei ole ollut aikoihin kuin pyörämarkkinoiden segmentointi. Indeksoiva vaihtajavipu korvasi kitkavaihtajan pieni ikuisuus sitten eikä sen jälkeen ole tullut mitään kovin mullistavaa uutta. Kyllähän nämä vaijerivetoiset ovat jo aikansa elänyt keksintö, vaikka hyvin niilläkin vieläkin pärjää. Mutta jonkinlaista vallankumousta kaivattaisiin ainakin keskivakavasti suhtautuvien harrastajien pyöräilyyn.

Fraatti
14.07.2021, 20.31
Käytti kukakin mitä hyvänsä osia niin tilanne kauppojen hyllyillä on melko heikko kun joissain toimitusajat ovat lokakuulla. Tarkoitus ei kai ollut vääntää että kumpi on parempi merkki. Shimanon liikevoitto % on huidellut tuossa 16% paikkeilla joten melko kannattavaa bisnestä tuo näyttää olevan. Kilpailua pitäisi saada lisää.

Maantiepuolta on näköjään dominoinut shimano ja maastopyöräpuolta SRAM.
https://i.imgur.com/wgmJFgt.png
https://www.theproscloset.com/blogs/news/shimano-vs-sram

F. Kotlerburg
14.07.2021, 20.34
Sramin osat on muuten ainoita jotka on jääneet tässä huumassa saamatta. Paikallinen kieltäytyi myymästä GXP-laakeria, kun niitä ei mistään saa ja huollossa pitää olla varalla.

Fraatti
14.07.2021, 21.00
According to bike component manufacturer SRAM spokesman Michael Zellmann, the company has seen some material shortages—carbon, in particular—but they’ve still been able to increase production at their Asian and U.S. factories and meet customer demands. The biggest problem they’re experiencing is on the logistical side, as shipping companies experience a labor shortage and countries impose COVID-related restrictions on transport ships and their crews.

Näemmä SRAMilla on laitettu myös pökköä pesään...
https://www.bicycling.com/news/a34587945/coronavirus-bike-shortage/

Föhn
14.07.2021, 21.28
Sramin osat on muuten ainoita jotka on jääneet tässä huumassa saamatta. Paikallinen kieltäytyi myymästä GXP-laakeria, kun niitä ei mistään saa ja huollossa pitää olla varalla.
No eikö jonkun keskiölaakerin suhteen joka kuluvana osana ei maksa juuri mitään, kannattaisi olla sen verran omavarainen että osa löytyisi omasta hyllystä. Sama koskien muitakin kulutusosia.

nure
14.07.2021, 22.04
Joniboy, jossain vaiheessa takapakat oli Shimanoa mutta nyt RED ja Rotor nekin korvanneet...
Record olisi/on seuraavan projektin setti varsinkin jos/kun runko Italiasta ja terästä... Eihän sellaiseen mikään muu edes käy!
Toisaaltaan en Shimanollekaan sano "Ei koskaan" kunhan saavat jotain mielenkiintoista aikaiseksi.

Ohiampuja
14.07.2021, 22.41
Kyllähän nämä vaijerivetoiset ovat jo aikansa elänyt keksintö, vaikka hyvin niilläkin vieläkin pärjää. Mutta jonkinlaista vallankumousta kaivattaisiin ainakin keskivakavasti suhtautuvien harrastajien pyöräilyyn.
Minä en kaipaa mitään uutta, 11 ratasta ja vaijerit riittää hienosti. Kunhan niitä vaan on tarvittaessa tarjolla. Lähinnä pelottaa jos mokomat sähköhilpakkeet syrjäyttää vaijerit kokonaan. :)

nure
14.07.2021, 23.47
^ Tavallaan aivan samoilla linjoilla mutta johonkin niitä rahoja täytyy kuluttaa... Ei sen vakavampaa...

Benny
15.07.2021, 16.14
No eikö jonkun keskiölaakerin suhteen joka kuluvana osana ei maksa juuri mitään, kannattaisi olla sen verran omavarainen että osa löytyisi omasta hyllystä. Sama koskien muitakin kulutusosia.

Mistä sen sinne omaan hyllyyn saa, jos on joka paikasta loppu? :D

Ja mulla on aikakin monta rassia ajossa ja kaikkiin menee vähän erimuotoisia palikoita.

Fraatti
29.07.2021, 03.09
Evergreen saapuu pian saksaan, saadaanko sieltä pyöriä/osia markkinoille?

Supply chain constrainsThe agreement is a big relieve for many bicycle company. Specialized Europe was one of the companies who reported to have assembled bicycles on the ship. But also Canyon, Bird, Stella E-bikes and UK bicycle maker Pearson 1860 announced their products were stuck on board. The incident once again proved that the Suez Canal is an essential link for shipping from the Far East to Europe. It also revealed the vulnerability of the supply chain in the industry. After all, not only the companies with products on board the Ever Given were affected, approximately 400 others container ships and tankers had to anchor behind it and wait for passage. All together these ships contained many hundreds of containers intended for the bicycle industry in Europe.
https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2021/07/ever-given-ship-that-blocked-suez-canal-to-be-released-tomorrow-10140877


Suezin kanavan tukkinut konttialus Ever Given saapuu vihdoin tänään perille Rotterdamiin
Suezin kanavan keväällä liki viikoksi tukkinut konttialus Ever Given on saapumassa viimein tänään määränpäähänsä, Hollannin Rotterdamin satamaan. Vaikka kanavaan juuttunut konttialus saatiin irti, se oli tuon jälkeen pitkään ankkuroituna Suezilla, koska tuomioistuin kielsi alusta lähtemästä Egyptistä. Suezin kanavaoperaattori on vaatinut oikeusteitse korvauksia muun muassa menetetyistä läpikulkupalkkioista, kanavalle ruoppauksesta ja pelastustöistä aiheutuneista vahingoista sekä työntekijä- ja tarvikekuluista. Ever Givenin odotetaan pysyvän Rotterdamissa elokuun alkuun asti konttien purkamisen ja lastauksen ajan. Kun lastaus on valmis, 400-metrinen alus jatkaa matkaa Britannian Felixstoween.https://www.sss.fi/2021/07/suezin-kanavan-tukkinut-konttialus-ever-given-saapuu-vihdoin-tanaan-perille-rotterdamiin-2/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=suezin-kanavan-tukkinut-konttialus-ever-given-saapuu-vihdoin-tanaan-perille-rotterdamiin-2

Fraatti
03.02.2022, 19.38
SRAMilla hyllyt täynnä osia muttei niitä saada liikkeelle.
https://tekniikanmaailma.fi/polkupyoran-osia-valmistavan-sramin-varastot-melkein-notkuvat-valmiista-komponenteista-mutta-kaupoissa-myydaan-ei-oota-yhtion-toimitusjohtaja-kertoo-nyt-mista-oikein-kiikastaa/?shared=1214978-8ceca180-500