Näytä tavallinen näkymä : Shimano Ultegra FC-R8000 eturattaiden kiinnityspulttien kireys
Juha Lehtinen
11.07.2021, 23.15
Kuinka kireällä olette eturattaiden kiinnityspultit laittaneet kyseisen kammen rattaisiin?. Itse lähdin tarkistamaan tänään kammissa olevien T30 torx ruuvien kireyttä. Ensin katsoin ohjekirjasta millaiseen
kireyteen ne pitäisi laittaa, ohjekirja kertoo että 12-16Nm. No laitoin momenttiavaimeen 15Nm, toinen pultti napsahti päästä poikki. Joko pultissa oli tekovika tai sitten ohje on vähän kyseenalainen.
Sama ohje näyttäisi koskevan myös Dura-Ace FC-R9100 kampisettiä. Onko niin että toisiin kampiin on laitettu teräspultit ja toisiin alumiinipultit ja tuota ei ole ohjeissa huomioitu.
maalinni
12.07.2021, 09.28
Alupultit hajoaa aika helposti. Halvoissa kammissa on metallia ja kestää. Veikkaisin, että ultegrassa on alumiinia tai jotain muuta keveää.
Minulla kerran jotkut halvat alupultit oli jotenkin hapettuneet ja neljästä naksahti kaksi irrotettaessa.
^Ja alumiinisissa ongelmana myös kiinni jämähtäminen ajan kuluessa vaikkakin noita harrastanut...
Juha Lehtinen
12.07.2021, 10.31
Vähän olin yllättynytkin kun luin ohjeista tuon 12-16Nm kireys suosituksen. Muissa kammissa joissa on ollut alumiiniset pultit niin niissä on ollut suosituksena 7-8Nm. Tuskin nuo Shimanon pultit paljoakaan kestävät ole. Täytyypi tilata noita pultteja varastoon kun ei tiedä mitenkä niiden käy jatkossa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Maksimikireydet on ymmärrettäviä kun pyörä lähtee maailmalle jonkun tumpelon ajokiksi, mutta omaan käyttöön nuo ovat ihan turhan kireitä, osat pysyvät hyvin kiinni ja voi noita asennuksen jälkeen ekalenkiltä tultua tunnustellakin.
Muuten yhden rattaanpultin olen rikkonut, alumiinia oli tuokin. Kaksi kertaa vuodessa käyttökrossariin vaihdan rattaita, kesä-talvi -tarpeen mukaan. Kaksi muuta pyörää pitää samat rattaat alusta loppuun.
Juha Lehtinen
12.07.2021, 11.39
Pultti varmaan muuten kestää mutta heikko lenkki näyttää olevan pultin kanta joka napsahti tässä tapauksessa poikki.
Harhailija
12.07.2021, 11.39
Kannattaa laittaa pultteihin kierrelukitetta, ei tarvi vääntää niin tiukalle ja pysyy kiinni. Itsellä oli pudonnut viisisakaraisista kerran 2, ja loput löysällä. En ollut tarkastanut pulttien kireyksiä, uudehko pyörä oli silloin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/suoja-aineet/kierrelukite-2000031698
Juha Lehtinen
12.07.2021, 11.43
Lähdin lähinnä sen takia tarkistamaan pultin kireyksiä kun siirsin Ultegran rattaat Ultegran omista kammista P2M NGeco wattimittariin ja halusin varmistaa etteivät ole löystyneet. No, kanta napsahti yhdestä pultista poikki. Shimanoltakin tuli vastaus että 12Nm-16Nm kireys on ihan oikea speksi.
Power2Max asennusohje GranFondo-kammille (https://www.power2max.com/wp-content/uploads/2021/02/manual_GranFondo.pdf) sanoo: Tighten chainring bolts with 7...8 Nm.
Tosi kovaltahan tuo kuulostaa. Ranteella vain. Itse en ole koskaan käyttänyt momenttiavainta rattaan pulteissa.
Sopivan mittaisella avaimella noita ei kyllä ylikiristä ja pysyvät kyllä kiinni. Lukkoliimahan noissa on.
Juha Lehtinen
12.07.2021, 17.04
Onneksi löytyy hätävarapultit tilalle. Vein rikkinäisen pultin lähimmälle Shimano jälleenmyyjälle reklamaationa jonne maahantuoja lähettää uudet tilalle.
Juha Lehtinen
12.07.2021, 20.47
Power2Max asennusohje GranFondo-kammille (https://www.power2max.com/wp-content/uploads/2021/02/manual_GranFondo.pdf) sanoo: Tighten chainring bolts with 7...8 Nm.
Itselläni on videolla oleva kombinaatio. Nyt kun katselin videon niin siinä sanottiin momentiksi 12Nm-14Nm eli käyttäjä intoutui selvästikin liian kovakouraiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=-964hfOcA88
Jännittävää, että annetaan eri kiristysmomentti eri kammille. Luulisi että noissa on spideri ihan sama. UPS on tuomassa P2M:ää tännekin, joten pääsee kohta pultteja kiertämään.
Juha Lehtinen
13.07.2021, 11.41
Jännittävää, että annetaan eri kiristysmomentti eri kammille. Luulisi että noissa on spideri ihan sama. UPS on tuomassa P2M:ää tännekin, joten pääsee kohta pultteja kiertämään.
Se eroavaisuus 4-S asennuksessa on että pultti kiristetään Shimanon eturattaaseen kiinni kun muissa on erillinen mutteri. Luulisi toki siltikin kireyksien olevan samaa luokkaa.
Tässäpä oiva syy käyttää teräksisiä rattaanpultteja. Sellaiset tuli myös Quarqin tehomittarin mukana, valmistajan mukaan teholukemat ovat niitä käyttämällä luotettavempia (?).
maalinni
14.07.2021, 10.10
Tässäpä oiva syy käyttää teräksisiä rattaanpultteja. Sellaiset tuli myös Quarqin tehomittarin mukana, valmistajan mukaan teholukemat ovat niitä käyttämällä luotettavempia (?).
Ne painaa ainakin gramman enemmän -> vauhti hyytyy mäkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.