PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastosähköpyörä keuhkovikaiselle?



Tomppa00
10.07.2021, 19.54
Tosiaan, sähköpyörä harkinnassa. Tällä hetkellä Radon 7.0 käytössä mutta sen kanssa pyöräily hieman liian raskasta meikäläisen keuhkoille. Kevennystä tarvisi juurikin ylämäkiin ja vastatuuleen. Käyttö koostuu työmatkoista (7km suunta), maastosta ja lapin maasto reiteistä. Käyttöä olisi myös talvella joten lumessa tarvisi päästä etiäppäin. Tosin pyöräteitä pitkin mutta talvihuolto vähän niin ja näin. Sellanen pyörä ettei tarvi vuoden päästä harmitella ettei ollut sitä ja sitä. Täysjoustosta haaveillut. Bosch vai shimano taitanee olla ikuisuus kysymys. Ei taida suuria eroja olla? Shimanolla tais olla vapaampi järjestelmä päivitysten ym suhteen?
Tästä haaveillut: https://www.cube.eu/en/2021/e-bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo-hybrid-160/cube-stereo-hybrid-160-hpc-sl-625-275-pacificnred/
Katsellut myös canyon pyöriä mutta ilmeisesti asiakaspalvelu ja takuu hommat jotain aivan käsittämätöntä kuraa. Millaista mahtaa cubella olla?
Mitä malleja ehdottaisitte? Myöhässä ollaan joten vain harvoja varastossa. Eli mieluummin odotan että tulee varastoon kun harmittelen myöhemmin.
Kokoa istellä 177cm/70kg ja jalan sisämitta noin 77cm.

Jarruta
10.07.2021, 21.01
Mulla kolmas Canyon, joista kaksi viimeistä sähköjä. Ei ole ollut mitään ongelmia. Parempaa hinta / laatusuhdetta voi olla vaikea löytää.

Kuminauha
11.07.2021, 09.34
Minulla ei ainakaan Canyonista ole mitään huonoa sanottavaa takuun suhteen. Motti vaihtu reilussa viikossa ja siinäkin piti odotella shimanoa, että saisi asetukset etänä laitettua uuteen mottiin. Toki satun asumaan PK seudulla, missä canyon:n huoltokin on.

Travelkicking
11.07.2021, 20.07
Entä jäykkä fätti, jousto haetaan rengaspaineilla käytön mukaan. Ei tarvitse katua.

MRe
11.07.2021, 20.42
Jäykkää fättiä minäkin suosittelisin. Melko huoltovapaa (pl. sähköt) ja joustoa mukavasti 5” renkailla.

Tomppa00
11.07.2021, 23.37
Näyttäshän tuo Canyon tekevän hyviä pyöriä. Mutta tosiaan paljon tulee vastaan että asiakaspalvelu ei toimi.
Tämän päivän oli Canyon Neuron:ON 8 vuokrauksessa. Noin 40km maastolenkki tuli tehtyä. Vaikutti aika pätevältä pyörältä. Ei paljoa välittänyt maaston kivisyydestä ym. Hyvin kulki.
En tota fättiä sen enempää olekkaan ajatellut. Jokseenkin ulkonäkö hirveästi miellyttänyt. Täytyypi perehtyä tohon fättiin enempi. Tykästyin vaan niin tuon täysjouston pehmeyteen. Nykyisessä jäykkäperässä hieman ärsyttää tuo perän tärinä jokaisesta pienestä pinta muodosta. Renkaat kylläkin aika hyvissä paineissa.

Tomppa00
12.07.2021, 23.45
Millanen mahtaa olla Orbea wild fs h30?
Sellasen sais liikkeestä haettua. Vähän tutkineena osa komponenteista vaikuttaa heikoilta. Tosin noista hirveästi tiedä. Hinta olisi 4750e sisältäen 300-500km täyshuollon.

hphuhtin
13.07.2021, 00.23
Täysjousto ei ole tosiaankaan mitenkään huoltovapaa, en sellaista työmatkalle haaskaisi. Tsekkaa vain huoltovälit mitä suositellaan niin siitä näkee kuinka usein pitäisi huollossa käyttää. Jäykkäperäistä sähköläskiä minäkin suosittelisin, sillä pärjää todella pitkälle maastossakin.

Mutta eihän sähkötäpäri huono ole :)

Tomppa00
13.07.2021, 01.11
Tosiaan työmatkat lähinnä sitä varten ettei tarvitse autoa hommata. Metsäreiteille olisi kovat halut. Ideana sellanen jokapaikan pyörä. Jäykkäperällä nyt ajellut ja täysjoustosta sen vuoksi haaveillut. Canyon neuron 8 tuli vuokrattua. Oli juur passeli omaan käyttöön. 1 päivän ajosta vaan ei pysty paljoa pyörän laadusta pidemmän päälle kertomaan. Sai painella paikasta kun paikasta. Sähkön vuoksi keuhkotkin kesti koko päivän menon. Muuten monesti jää ensimmäiseen mäkeen koko homma. Ja juuri tuo perän pehmeys kivikossa/juuraikossa oli hienoa. Huoltoja/korjauksia tulee muutenkin tehtyä 8h päivässä. Eli jahka tuon pyörä huollon oppii niin en näe sitä ongelmana. Huonoon ei viitsisi tuhlata rahaa, mutta överikään ei ole hyvä. Mitä nyt eri pyöriä ja niiden osia kattellut niin tuntuu että joka osasta on niin monta mielipidettä kun on kirjoittajia. Ja että ne nimenomaan perustuu mielipiteisiin eikä totuuksiin (mulla on hyvä ja muut on huonoja)

Tomppa00
13.07.2021, 01.22
Jahas, komento takas ton huollon suhteen. Tarviipi perehtyä siihen vähän enempi :3

ebike-harrastelija
13.07.2021, 10.16
Mahtaako maastossa toimia joustosatulatolppa (tjsp.) kuinka hyvin jäykkäperällä?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

MRe
13.07.2021, 10.24
Jos työmatkat talvella suolattua kelviä, niin täpärin voi unohtaa. Tai sitten saa olla laittamassa kättä taskuun koko ajan tai huoltaa viikottain.

laattamaa
13.07.2021, 10.38
Mahtaako maastossa toimia joustosatulatolppa (tjsp.) kuinka hyvin jäykkäperällä?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

On nuita usiampi selkävikanen somessa kehunu kun ovat esim. läskeihin nuita laittanu.

Tomppa00
13.07.2021, 11.49
Hmm... Hieman koitin tuota talvi pyöräilyä googletella. Lähes kaikki vuodot loppui öljyjen ja tiivisteiden vaihdolla. Jos ne vaihtaa siinä alkupakkasilla niin miten mahtaisi toimia? Talvella ei tulisi paljoa metsässä mentyä. Varaa ei ole kahta pyörää hommata ja läski ei tunnu hyvältä idealta kesä ajoihin. Onko tuo täpäri nyt ihan mahoton talvella vai onko sillä mahkut päästä talvetkin? Mieluusti perusteluiden kera jotta helpompi tehdä päätös. Idea olisi että autoa ei tarvisi ostaa. Siitä jää sitte vuosittain rahaa huoltoihin ym kun ei ole veroja/vakuutuksia maksettavana.

vihtis83
13.07.2021, 11.52
Täpäreistä ei kokemusta mutta mulla on täysjäykkä (luomu)läski ainoa pyörä ja sillä mennään kesät ja talvet. Ihan hyvin sillä siis kesälläkin pärjää. Renkaita vaihtamalla sopeutuu olosuhteisiin, kesäksi alle vaikka hyvin rullaavat Jumbo Jimit ja talveksi sitten jotain pitävämpää.

MRe
13.07.2021, 11.59
Kyllä täpärillä voi ajaa vuoden ympäri. Itse ajoin viime talvena yli kymmenen asteen pakkasilla ja hyvin toimi. Iskarit nyt on vähän jäykemmät. Liukuputket ei tykkää suolasta yhtään, joten jos on suolattua kelviä, niin en suosittele. Samoin ketjuja saa olla huoltamassa koko ajan. Mutta se nyt ei riipu jousituksesta.

Eniten kuitenkin talvella ajoin täysjäykällä luomufätillä.

Tomppa00
13.07.2021, 12.29
Kiitos vastauksista. Eipä täällä pyöräteitä suolailla. Hyvä jos aurataan ja vähän hiekoitetaan. Nyt kun vielä löytyis hyvä sähkö täpäri. Tuo orbea wild vaikuttaa aika kalliilta suhteessa osiin. Cuben 160 geo kuulemma vähän niin ja näin. Siinä 140 tm mallissa ilmeisesti heikko vaihteisto. Vaikka hintaa sen 5,7k. Canyonit ilmeisesti aika päteviä. Paljon vaan saa lukea ettei siellä oikeen hoidu nuo ongelma tilanteet ainakaan netin kautta. Paras tietenkin olisi jos paikallinen liike voi hoitaa huollot ym. Trekkiä kattelin ja siinäkin tais olla vähän ihmeellisiä valintoja. Etenkin tuo boschin huonompi "näyttö". Mitä muut on mieltä? Se canyon neuron 8 tuntui tarpeeksi hyvältä omiin taitoihin. Mutta mites ne osat pidemmän päälle? Onko parempi ostaa se 9?

hphuhtin
13.07.2021, 23.17
Valinnanvaraa on vähän liikaakin, mutta saatavuus vaihtelee. Näitä näyttäisi saavan jo heinäkuussa: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-render-9.0-1054768

Juho Jokitalo
18.07.2021, 19.44
Ite veivaan täpärillä kaikki ajot, myös työajot. Viimiset ~3 vuotta luomutäpärillä, tälle kesälle hommasin ekan sähkötäpärin (cube stereo hybrid 140 hpc sl). Löytyy myös luomuläski, mutta ei sitä oo tullu käytettyä ku muutaman kerran talvisin. Ei noita täpärin huoltoja kannata jännittää jos on lähtöjään laadukas pyörä.
Pitää muistaa että sähköpyörä tuo aika paljon lisää painoa pyörään, sen vuoksi metsärymistelyyn en huolinu ku täysjousitetun.

Ohiampuja
18.07.2021, 21.26
Täysjousto ei ole tosiaankaan mitenkään huoltovapaa, en sellaista työmatkalle haaskaisi. Tsekkaa vain huoltovälit mitä suositellaan niin siitä näkee kuinka usein pitäisi huollossa käyttää. Jäykkäperäistä sähköläskiä minäkin suosittelisin, sillä pärjää todella pitkälle maastossakin. Mutta eihän sähkötäpäri huono ole :)
Hankala kysymys. Riippuu aika paljon omista painotuksista ja siitä työmatkasta. Jos talvella ei tarvitse polkuja ajella, vaan pelkkää työmatkaa niin silloin ei läskin renkaita siihen tarvita. Mutta jos aikoo maastossa ajaa talvellakin, niin silloin läski on aika lyömätön.

Itse olen omistanut pari-kolme täpäriä, mutta kyllästyin siihen remppaamiseen. Takaiskaria, iskarin puslia tai jotain muuta kitinän ja kolinan lähdettä sai olla korjaamassa minun mielestä liian usein. Ja siksi palasin jäykkäperiin. Kesät mennään 29" jäykkiksellä ja talvet 26" läskillä...

Ja ne talven työmatkat voi erota tosipaljon toisistaan. Etelässä se voi olla sohjossa ja suolassa kahlaamista, ja sitten jossain Kuopion yläpuolella puhdasta pölisevää lunta. Toiseen noista se laadukas täpäri sopisi ihan hyvin. :)

Ps. Siihen läskiin voi hommata vaikka toiset kapeammat kiekot. :)

Tomppa00
19.07.2021, 21.50
Joo mitä nyt kattellut niin kyllä se sähkö täpäri saa olla. Ei vaan tunnu löytyvän sopivaa. Kun ei nyt ihan tolkuttomasti viitti rahaa laittaa. Kuitenkaan kuskin taidot ja tarpeet mitään ihan huippuja ole. Mutta toimia sen kuitenkin pitäis. Vähän nyt kiirettä pukkaa ettei oiken edes kerkeä vaihtoehtoja kattelemaan.