PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kasuaali kesäpyörä hakusessa

pimpomp
10.07.2021, 18.51
Pohdin mikä voisi olla hyvä perus arkipyörä, kesäisille maisemienkatselureissuille ja perus arkipyöräilyyn. Helppo ylläpidettävä vähän pyöristä tietävälle. Naisten malli, sopii 175cm pitkälle.

Vaatimukset:
- ei niin hieno että jatkuva varastamisen pelko (pitää voida jättää kahvilan pihaan, rannalle tms)
- mukava ajoasento (tanko ei alempana kuin satula)
- helppo huoltaa, ei liikaa vaihteita (7 olisi mieluisin)
- ei raskas polkea (vauhdin ei tarvitse huumata, semmoista leppoisaa maisemienkatseluvauhtia ja kiva jos lihaksille työtä mutta joka polkaisu ei saa olla tuskaisen työn takana vaan mukavaa menoa)
- sopii kesäisille pyöräreissuille (yleisimmin alle 50km/reissu, työmatkoihin, kauppareissuillekin)
- hinta noin 500e tai mieluiten allekin

Näitä olen miettinyt:
Helkama kaunotar 7v https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/brandit/helkama/helkama-kaunotar-7v-28/

Tunturi parkway 7v https://tunturi.fi/tuote/arkisto/2020-mallisto/city20/parkway-7-naisten-kaupunkipyora-2020/

Tunturi Aura 7v https://tunturi.fi/tuote/city/aura-7-naisten-citypyora-punainen-2021/

Aiemmin kauppamatkat ja pienet reissut olen ajanut 3 vaihteisella 80-lukulaisella Helkama kaunottarella mutta nyt se alkaa olla liian raskas yhtään pidempiin reissuihin. 25km reissu sillä oli jo aika tuskallinen :D En siis tiedä uusien peruspyörien laadusta enkä osista, enkä haluaisi tehdä virhettä pyörää ostaessani (pakko ostaa netistä koska paikallisista liikkeistä nämä 7 vaihteiset loppu).

Mikä pyörä olisi paras valinta?

Puskis
10.07.2021, 19.59
Nää 7v-napavaihteiset on varmaan hyötysuhteeltaan huonoimpia mitä ostaa voi ja siten uusista pyöristä kaikkein raskaimpia poljettavia. Voi olla, että parannus vanhaan ei olisi suuri ja 25km alkaisi tuollaisellakin harmittaa.

Joni Kani
10.07.2021, 20.20
Jostain kierrätyskeskuksesta jokin vanhempi maantiepyörä kunnostettuna?

Nickname
10.07.2021, 21.38
Jos halpaa etsii niin ehkä joku tälläinen https://www.xxl.fi/white-ax-290-ff-21-miesten-hybridipyora-sininen/p/1179888_1_style tämä on toki miesten hybridipyörä mutta vinolla vaakaputkella, pitääkö pystyä ajamaan mekossa, liekkö onnistuisi tällä pyörällä.
Tähän joutuisi itse myös laittamaan lokarit ynnä muut jos sellaisia kaipaa, en saanut xxl sivuista selvää onko tuota verkkokaupassa varastossa vai pelkästään liikkeissä.

hcf
10.07.2021, 22.22
Retkipyörää ehkä kattosin jos kerta meinaa pitempääki reissua polkea. Taitaa nuilla citypyörillä jäähä se tekemättä

Zykkel
11.07.2021, 00.31
Tuolla 500 € budjetilla on aika vaikea kovin erikoista pyörää löytää. Ilmeisesti haluat kuitenkin jonkin tunnetun merkin? Laitan pari budjetin ylittävää, mutta jo aika hyviä pyöriä: Nishiki Hybrid 501 W - Hybridipyörä | Intersport (https://www.intersport.fi/fi/tuote/nishiki-hybrid-501-w-hybridipyora-56549980/) ja Monark Karla 8-v - Suomen Urheilupyörä (suomenurheilupyora.fi) (https://www.suomenurheilupyora.fi/monark-karla-8-v) Tämä jälkimmäinen on mielestäni jopa tyylikäs. Ensimmäinen on hiukan paremmilla osilla ja sopisi mielestäni paremmin kuvailemaasi käyttöön. Lisäksi tarvitset mielellään pitkän 300 mm. kaarilukon jolla saat pyörän lukittua rungosta johonkin kiinteään, kun sen laitat parkkiin. Esim. Abus Facilo -U-lukko, 300 mm – Polkupyörän lukot – Pyöräilytarvikkeet ja varaosat – Pyöräily – Urheilu – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41306/hqkbc/Abus-Facilo-U-lukko-300-mm)

pimpomp
11.07.2021, 15.13
Tuolla 500 € budjetilla on aika vaikea kovin erikoista pyörää löytää. Ilmeisesti haluat kuitenkin jonkin tunnetun merkin? Laitan pari budjetin ylittävää, mutta jo aika hyviä pyöriä: Nishiki Hybrid 501 W - Hybridipyörä | Intersport (https://www.intersport.fi/fi/tuote/nishiki-hybrid-501-w-hybridipyora-56549980/) ja Monark Karla 8-v - Suomen Urheilupyörä (suomenurheilupyora.fi) (https://www.suomenurheilupyora.fi/monark-karla-8-v) Tämä jälkimmäinen on mielestäni jopa tyylikäs. Ensimmäinen on hiukan paremmilla osilla ja sopisi mielestäni paremmin kuvailemaasi käyttöön. Lisäksi tarvitset mielellään pitkän 300 mm. kaarilukon jolla saat pyörän lukittua rungosta johonkin kiinteään, kun sen laitat parkkiin. Esim. Abus Facilo -U-lukko, 300 mm – Polkupyörän lukot – Pyöräilytarvikkeet ja varaosat – Pyöräily – Urheilu – Verkkokauppa.com (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41306/hqkbc/Abus-Facilo-U-lukko-300-mm)

Todella hieno tuo Monark! kiitos vinkeistä. Monarkin Karla 9v myös todella potentiaalinen (haluaisin aivan suoran tangon).
Jos tulkitsin kuvista oikein niin eturattaita on vain yksi, siitä myös iso plussa.

Taidan sitten unohtaa nuo napavaihteiset, vaikea vain kokeilematta uskoa että nykyään tehtäisiin raskaampia pyöriä kuin tuo minun 80-lukulainen, pitäisi päästä liikkeeseen testaamaan. Lienee muutenkin paras odottaa että liikkeet saavat taas jotain myytävää, niin pääsee kokeilemaan. Netistä ostaminen noviisina taitaa olla liian iso riski.

rymy
11.07.2021, 20.28
Miten olis vaikka: Löytötavarahuutokauppa Raision poliisiasemalla 23. heinäkuuta - Poliisi (https://poliisi.fi/loytotavarat/-/asset_publisher/u6SnUnaIVsI4/content/id/83301679) . Itse olen tehnyt löytöjä ko. tilaisuuksista.

kni
11.07.2021, 22.30
Tuossa yksi vaihtoehto tässä hinnat-alkaen-kategoriassa https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-28-active-21-v-polkupyora-P102206522

Vastoin toivetta tässä on 3x keskiörattaat, mitä en itse osaa pitää kovin pahana, päinvastoin. Hydrauliset levyjarrut ovat lähestulkoon huoltovapaat.

Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla

Joe-poika
11.07.2021, 23.04
Tässä parin viinilasin jälkeen...

Jos Helkama Kaunotar on ekat 25 vuotta kulkenut hyvin, niin mahtaisikohan se kulkea edelleen hyvin jos sen huoltaisi? Ei se sen painavammaksi tai muuten huonommaksi sinänsä muutu. Milloin viimeksi on tarkistettu ja tarvittaessa vaihdettu keskiö, laakerit, ketjut, rattaat, renkaat...? Ainakin jos uutta pyörää ostaa niin kannattaa tarkistaa ettei nyt ainakaan painavampaan vaihda.

Epäilen, että keskivertomaisemasunnuntaipyöräilijälle napavaihteen hyötysuhde ei juurikaan ole ongelma. Ne on melko idioottivarmoja, toimii jopa vuosikymmeniä huoltamatta ja hoitaa hommansa. Jos haluaa maksimoida nopeuden ne on huono valinta, jos haluaa maksimoida vaivattomuuden ne on aika hyvä keksintö. Aika monia käyttäjiä ei haittaa jos putoaa muutama prosentti nopeudesta. Mulla on rymypyöränä kolmipykäläisellä napavaihteella oleva Helkama Kulkuri jota ei oo varmaan 20 vuoteen ainakaan huollettu ja hyvin puksuttaa. Nopeuteenkin vaikuttaa enemmän rengaskoko, rengastyyppi, ajoasento ja paino. Jos haluaa istua selkä suorana ja katsella maisemia, niin napavaihteet on ihan oikeasti hyvä vaihtoehto. Ja ainakin yksi tuttu polki kolmivaihteisella selkä suorana leveällä satulalla mummopyörällä Hollannista Suomeen, että pääsee niillä pidemmällekin jos ei ole kiire.

Kysyjälle; siihen on syynsä, että yleensä retkipyörät yms on matalammalla ajoasennolla. Ne on kevyempiä ja nopeampia. Mutta kauppareissumukavuudessa ja maisemien katselussa joutuu sitten tinkimään. Valintojen maailma...

Joni Kani
11.07.2021, 23.42
Taidan sitten unohtaa nuo napavaihteiset, vaikea vain kokeilematta uskoa että nykyään tehtäisiin raskaampia pyöriä kuin tuo minun 80-lukulainen, pitäisi päästä liikkeeseen testaamaan.

Kyllä niitä tehdään ja niitä on marketit täynnä. Ei tuolla 500e saa mitään varmaan lähellekkään sitä sun nykyistä. Vie se paikalliseen pyöräpajaan huoltoon ja jatka ajamista. Nämä uudet halpikset on täysiä romuja jo vuoden päästä - taattua kiinan paskaa...

pimpomp
12.07.2021, 01.50
Kyllä niitä tehdään ja niitä on marketit täynnä. Ei tuolla 500e saa mitään varmaan lähellekkään sitä sun nykyistä. Vie se paikalliseen pyöräpajaan huoltoon ja jatka ajamista. Nämä uudet halpikset on täysiä romuja jo vuoden päästä - taattua kiinan paskaa...

Tämä on varmaan se karu totuus joka mulle paljastuisi, jos vaikka uuden, edullisen Tunturin ostaisin.. Toisaalta tuo 399e Tunturi Active kiinnostaisi mutta uskaltaako netistä kokeilematta ostaa, aika riskiltä tuntuu...

Reilu 30-vuotias Kaunotar on viettänyt talvia ulkona säiden armoilla, ketjut vaihdettu viitisen vuotta sitten kun katkesivat, jarruvaijeri kului puhki viime kesänä niin sen vaihdoin ja öljyä olen toisinaan jaksanut tipauttaa. Tuhansia kilometrejä takana ja hienosti on palvellut. Ehkäpä voisin viedä hänet kunnon osaajalle huoltoon :o on nykyään joka polkaisu tuolla työn takana, ihan kuin liisterissä ajaisi, keskiön uusiminen voisi auttaa? Se on varmaan ihan alkuperäiskunnossa.

Minulla on myös Kona Esatto ja se on ihan liian hieno ja urheilullinen pyörä minulle, onhan se hieno ja nopea mutta aivan liian iso kynnys lähteä sen kanssa lenkille + ei uskalla jättää minnekään. Tämän vuoksi joku malli tahmaisen mutta luotettavan Kaunottaren ja nopean mutta vaativan Esaton väliltä pitäisi löytää..

TERU
12.07.2021, 06.41
Koko ketjua en läpi lukenut, mutta paljon napavaihteista epäiltiin jopa moitittiin, no ei omissanikaan ole, mutta nyt kolmena päivänä olen ajanut 14 v. pojanpoikani kanssa hyvän lenkin, tuo poika ajaa vanhalla meidän varapyörällä nuo lenkit, tekee tiukkaa pysyä peesissä!
Pyörä on juuri seiskavaihteinen moneen kertaan muunneltu tyttöni vanha painava cressu, kunnossa on ja ajoasento laitettiin pojalle sopivaksi kolmesta pisteestään, satula, tanko ja polkimet, niin ja satula tuli jokseenkin tangon tasoon, samoin satula - tanko välimatka saatin hyvin sopivaksi.
Poika nautti ajosta hyvin paljon ja luulen ketjun kysyjän nauttivan samoin valistipa noista alun malleista minkä tahansa, kunha saa ajoasennon sopimaan itselleen. Nyt vaan tiukassa vaihtoehdot.
Ihan hyvä pari Tunturista Konan rinnalle talliin.

Jani Mahonen
12.07.2021, 10.02
Reilu 30-vuotias Kaunotar on viettänyt talvia ulkona säiden armoilla, ketjut vaihdettu viitisen vuotta sitten kun katkesivat, jarruvaijeri kului puhki viime kesänä niin sen vaihdoin ja öljyä olen toisinaan jaksanut tipauttaa. Tuhansia kilometrejä takana ja hienosti on palvellut. Ehkäpä voisin viedä hänet kunnon osaajalle huoltoon :o
Kannattaa viedä. Tuossahan on huollettavia osia jarrut, kiekkojen navat ja ohjainlaakeri. Vaihdettavia tai tarkistettavia osia tuo keskiölaakeri ja voimansiirto eli ketjut ja rattaat. Renkaat voisi tsekata jos kulku tuntuu tahmealta, onkohan niissä jo käyttötunnit täynnä? Lähinnä siltä kantilta, että jos ei ole tarpeeksi vanha kumilaatu, niin uudemmilla seoksilla on paha tapa kovettua ajan myötä ja sehän sitten vaikuttaa siihen rullaavuuteen (supervanhoissa fillareissa on alla kunnon myrkyillä tehtyä kumia, jotka ei vanhene sitten millään). Isonkin huollon pitäisi osineen mennä reippaasti alle 500 euron.

Ehkä jättäisin pidemmät lenkit Konan varaan ja hurauttaisin kaupungille Kaunottarella. Eli pidä ehdottomasti kaksi pyörää! Kuvaamasi kriteerit eli budjetti, korkea ajoasento ja pitkät lenkit ovat nimittäin niin ristiriidassa, että ei siitä oikein hyvää kompromissia saa aikaiseksi. (Joku foorumitietäjä vastaa tähän että tietää heidän kylältään sen 79-vuotiaan papan joka on ajanut 1-vaihteisella jopolla 99 kilometriä joka päivä ilman paitaa, mutta kuitenkin...)

Varmista että vakuutuksesi korvaa pyörävarkauden - tällä tavoin voit myös Konalla lähteä seikkailemaan pidemmälle kahvila tms. reissulle, ja kunhan pidät pyörän lukittuna tauoilla niin vakuutusyhtiö on varmaankin tyytyväinen. Huomaa että on myös äärimmäisen, äärimmäisen tyylikästä pysähtyä maantiepyörällä kahvitauolle. :P

nure
12.07.2021, 10.22
^Pyöräilyä ei kannata harrastaa jos varkauksia pelkää joka hetki. Kunnon lukko ja vakuutukset kunnossa luo mielenrauhaa ja turha hyvää pyörää seisottaa joutilaana.

TERU
12.07.2021, 10.23
Kolmiportainen napavaihde ei oikein tunnu innostavalta suositella, portaat ovat niin pentelleen harvassa, jo perinteinen seiska ja siihen sopiva ratas taakse, jotta kaikki vaihteet ovat käyttökelpoiset, on jo hyvä oman melkoisen vaatimattoman napavaidekokemukseni perusteella. Pyörän jos voi vielä säilyttää ilmavassa kylmässä varastossa, niin voi ennustaa pitkää käyttöikää kuten hyvää toimivuuttakin.
Mutta ajoasennon saaminen sopivaksi tuottaa parhaan ajonautinnon. Niin tällaisessa perus napavaihteisessa kuin kymppitonnin maantiekiitäjässä.

Zykkel
12.07.2021, 16.11
Tuossa on aika v-mäinen tilanne kun toinen pyörä on tuo Kona ja aivan väkisin vertaa niitä toisiinsa. Voi olla aika haastavaa saada tuosta Kaunottaresta tyydyttävää vaikka tekisi mitä.:)

TERU
12.07.2021, 17.33
On se noinkin, mutta sitten taas toisesta voi nauttia, kun on jonkin aikaa toisella ajanut, siis ihan kumpaankin suuntaan, sanon vaan piipittävällä äänellä, kun omat ajot tuohon suuntaan. Väliin kippuratankoisilla ja sitten taas suoralla, on se yksinkertaisuudessaan niin nautittavaa.

kni
12.07.2021, 18.02
Tuossa on aika v-mäinen tilanne kun toinen pyörä on tuo Kona ja aivan väkisin vertaa niitä toisiinsa. Voi olla aika haastavaa saada tuosta Kaunottaresta tyydyttävää vaikka tekisi mitä.:)Itse asiassa Kaunottareen kun vaihtaisi 7-pykäläisen Nexus-takakiekon ja vaihtajan ja tekisi perusteellisen huollon, niin voisi saada hyvinkin toimivan käyttöpyörän aika pienellä panostuksella. Vaatisi toki a) tunnesidettä pyörään ja b) itseltä tai lähipiiristä intoa roplaamiseen. Tekeehän tuon homman ammattilainenkin, mutta sitten kuluu tietty jo enempi euroja.

Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla

Puskis
12.07.2021, 19.16
Eikös tommosessa 30 vuotiaassa säiden armoilla olleessa pyörässä ala olla vaarana, että se on ruostunut jostain lähes puhki? Kunnostaminen on kallista ja saattaa olla vain rahan hukkaan heittämistä. On se uus napavaihteinen varmasti tuommoiseen verrattuna paljon kevytkulkuisempi, perun ekan kommenttini.

Zykkel
12.07.2021, 19.17
Piti oikein googlella tarkistaa ja muistella millainen pyörä on 3 v. Helkama Kaunotar. Tässä yksi torilta Helkama Kaunotar 28, Muut pyörä... (tori.fi) (https://www.tori.fi/keski-suomi/Helkama_Kaunotar_28_84618660.htm?ca=18&w=3) Täytyy kyllä sanoa, että aika kultaa muistot.

rymy
12.07.2021, 21.51
Minulla on myös Kona Esatto ja se on ihan liian hieno ja urheilullinen pyörä minulle, onhan se hieno ja nopea mutta aivan liian iso kynnys lähteä sen kanssa lenkille + ei uskalla jättää minnekään. Tämän vuoksi joku malli tahmaisen mutta luotettavan Kaunottaren ja nopean mutta vaativan Esaton väliltä pitäisi löytää..

Nyt ei ymmärrä. Sulla siis on komia pyörä, mutta sä et käytä sitä? Pidätkö sä sitä vain koristeena?

jalkkis
12.07.2021, 23.12
^ No en miekään saa ajatuksesta kiinni. Eikö nykyinen Helkama ole just passeli kauppa/baari/jne lähikulmakulkine (jota kukaan ei halua varastaa) ja sitten Kona pidempiin nautiskelulenkkeihin?

Zykkel
13.07.2021, 00.04
Vaatimukset:
- ei niin hieno että jatkuva varastamisen pelko (pitää voida jättää kahvilan pihaan, rannalle tms)
Aiemmin kauppamatkat ja pienet reissut olen ajanut 3 vaihteisella 80-lukulaisella Helkama kaunottarella mutta nyt se alkaa olla liian raskas yhtään pidempiin reissuihin. 25km reissu sillä oli jo aika tuskallinen

Kaiketi pelko on että lähtee tuo Kona varkaan mukaan jos jää noihin^ paikkoihin ilman valvontaa ja ovat kuitenkin kohtuullisen matkan päässä. Eli parempi kuin Kaunotar, mutta huonompi kuin Kona:)

pimpomp
14.07.2021, 15.01
Piti oikein googlella tarkistaa ja muistella millainen pyörä on 3 v. Helkama Kaunotar. Tässä yksi torilta Helkama Kaunotar 28, Muut pyörä... (tori.fi) (https://www.tori.fi/keski-suomi/Helkama_Kaunotar_28_84618660.htm?ca=18&w=3) Täytyy kyllä sanoa, että aika kultaa muistot.

Mulla ei ole onneksi ihan noin röyhkeän kasari, mun Kaunotar on nimensä ansainnut, on lähellä tätä https://www.nettimarkkina.com/helkama-kaunotar/1672340 ja kaunis punainen :rolleyes: ja nätimpi satula.

pimpomp
14.07.2021, 15.08
Itse asiassa Kaunottareen kun vaihtaisi 7-pykäläisen Nexus-takakiekon ja vaihtajan ja tekisi perusteellisen huollon, niin voisi saada hyvinkin toimivan käyttöpyörän aika pienellä panostuksella. Vaatisi toki a) tunnesidettä pyörään ja b) itseltä tai lähipiiristä intoa roplaamiseen.

Hyvä idea, a-kohta täyttyy mutta b ei. Toki mahdollista et niin pahasti ruostunut joku kohta

Kona on vähän turhan urheilullinen pyörä minulle + vaihtajat huonot (Sora), mielummin menisin vähän rennommalla pyörällä "katselemaan maisemia" ja saisin hyötyliikuntaa muka vahingossa samalla. En myöskään työmatkoja Konalla lähtisi tekemään, kun vaatii aina sen vaippahoususäädön.

TERU
14.07.2021, 15.10
Hyvin alkaa olla aika päästää levolle, metallinkierrätykseen.

On nuo niin "retkuja" rungoltaan, ei noilla ole kiva ajaa vaikka kuinka sopivaksi ajoasennon saa.

Kollinjoki
14.07.2021, 19.19
Jos budjetti sattuu nousemaan tonniin ja jos ei ihan hoppu ole pyörää saada käyttöön, niin Canyon Communist eiku Commuter vitosen saisi tonnilla. Luulen että siinä olisi aika hyvä pyörä toivottuun käyttöön. Riittävän tasokas lukko pitää huolen, ettei sitä kukaan varasta jos kiinnittää pyörän johonkin kiinteään. Abus Bordo Granit X-Plus 6500 voisi olla mukanakuljetettavuuden ja murtovarmuuden näkökulmasta aika toimiva ratkaisu tarpeeseen.

pimpomp
14.07.2021, 22.23
Mitäs tästä ollaan mieltä? https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-28-active-21-v-polkupyora-P102206522

- Runkokoko (cm): 53
- Runkomateriaali: Alumiini
- Etuhaarukka: Alumiini
- Jarrut: Shimano hydrauliset levyjarrut
- Etuvaihtaja: Shimano FD-TY510
- Takavaihtaja: Shimano Altus
- Vaihdevivut: Shimano ST-EF505, 21-v
- Kampisarja: Shimano FC-TY301 48X38X28T
- Takaratas pakka: Shimano CS-HG200 12-32T
- Polkimet: Non-Slip-polkimet, alumiini
- Renkaat: Mitas Flash (37-622)
- Renkaiden koko: 28 37-622 musta
- Vanteet: Alumiini/kaksoisseinämä
- Ohjaustanko: Alumiini
- Ohjainkannatin: Alumiini
- Kädensija: Herrmans kraton
- Istuin/satula: selle Royal
- Istuinkannatin: Alumiini

Konassa on Shimano Sora vaihtajat, jotka ronksahtavat ikävästi vaihtaessa, minkäslaiset nämä tässä ovat? Huonommat kuin Sora?

JackOja
14.07.2021, 22.44
Konassa on Shimano Sora vaihtajat, jotka ronksahtavat ikävästi vaihtaessa, minkäslaiset nämä tässä ovat? Huonommat kuin Sora?

Huonommat joo, mutta Konankin vaihteet voisi säätää ronksahtamattomiksi.

nure
15.07.2021, 11.36
^^Alimman kastin palikkaa... Sorakaan mikään HighEnd mutta toimii kyllä kun säädetään...

Tafi
15.07.2021, 11.54
Ei markettipyörille, ei.

TERU
15.07.2021, 13.31
Sorakin vaatii säädöt kohdilleen ja käyttäjältä "kytkimen" käyttöä vaihtaessa, millisekunnin kevennys polkimiin, kun ketju siirtyy rattaalta toiselle.
Säästää korvia, ketjua ja rattaita.

Antsa41
15.07.2021, 21.03
Itselläni oli tuo kysyjän linkkaama Tunturi Active yhden talven, jonka jälkeen laitoin kiertoon. Ulkona säilytin ja keväällä sain todeta stemmin ruostuneen kiinni etuhaarukkaan. 400 euron hintaansa nähdenhän tuo on muuhun markkinaan nähden hyvillä osilla varustettu, mutta tuon ja pari muuta samankaltaista kokeiltuani olen tullut siihen lopputulokseen, että on tyhmää käyttää rahojaan tuon hintaluokan pyörään, jos haluaa nauttia pyöräilystä. Vastaavan nykyaikaisen napavaihteisen olen myös omistanut ja siitä pidin vielä vähemmän tehottomasta voimansiirrosta johtuen. Paljon mieluummin ajelen 40 vuotta vanhalla vaihteettomalla pappapyörällä, joka on voimansiirroltaan napavaihteista huomattavasti tehokkaampi ja tekniikaltaan yksinkertaisempi sekä helpommin huollettava.

Kaikentasoisia ketjuvaihteisia pyöriä testattuani olen sitä mieltä, että kasuaalissa kesäpyöräilyssä on aikalailla se ja sama, onko takavaihtajana Shimano Tourney (=halvin kaikista) vai Ultegra (=laadukkaana pidetty kilpavaihtaja). Ketju vaihtaa kyllä nätisti vaihteelta toiselle, kun muistaa kevennyksen sekä vaihteiston säännöllisen huollon. Tourneykin vaihtaa sulavasti ja pitää hyvin säätönsä, kun vaihtajan korvake on suora ja vaihdevaijerit hyväkuntoiset. Hyvin huolletun halvan ja kalliimman erot tulevat esiin vasta siinä vaiheessa, kun on tarve ajaa maastossa tai vaihtaa vaihdetta isoilla tehoilla.

Kysyjän mainitsemaan käyttöön suosittelisin laadukasta n. 800-1000 euron hintaluokan hybridiä, mutta koska tuo ei mahdu kysyjän budjettiin (ja lisäksi kaikki tuollaiset on tältä kesältä jo myyty), olisi mielestäni paras ratkaisu modata nykyisistä pyöristä paremmin käyttöön sopivat. Esim. Konaan saa mukavamman ajoasennon joko siirtämällä tai vaihtamalla stemmiä ja satula muuttuu helposti mukavammaksi, kun ostaa mukavamman satulan. Runkoon voi asentaa kiinteän runkolukon ja vaihteiston pitäisi toimia uudenveroisesti, kun siihen vaihtaa uudet vaijerit kuorineen ja tarkastaa korvakkeen sekä vaihtajan kunnon. Vaikka työn teettäisi huollossa, jää kokonaishinta joihinkin kymmeniin euroihin.

nure
15.07.2021, 21.11
Kona Dew, rahat ei mene hukkaan mutta saatavuus hankalaa kuten useiden muidenkin kanssa....

pimpomp
18.07.2021, 15.21
Kysyjän mainitsemaan käyttöön suosittelisin laadukasta n. 800-1000 euron hintaluokan hybridiä, mutta koska tuo ei mahdu kysyjän budjettiin (ja lisäksi kaikki tuollaiset on tältä kesältä jo myyty), olisi mielestäni paras ratkaisu modata nykyisistä pyöristä paremmin käyttöön sopivat.
Kiitos oikein kattavasta vastauksesta, unohdan nyt tältä kesältä uuden pyörän hankinnan ja katson ensi vuonna jo keväällä parempaa, lähemmäs tuhannen euron hintaluokassa olevaa naisten hybridiä (niin on satulat, mittasuhteet ja muut jo valmiiksi oikein suunnitellut).

Kona kävi huollossa, Soran vaihteet toimivat nyt oikeen kivasti ja pystyn taas luottamaan etteivät ketjutkaan tipu (tapahtui aiemmin pari kertaa ja johti pyöräilyinnon lopahtamiseen). Kona palvelee siis oikein mainiosti tämän kesän ja toki tulevinakin kesinä ehkä uuden pyörän rinnalla :) Stemmin tajusin olevan muutama cm liian pitkä, täytyy vaihtaa se niin ei tarvitse kurkotella.

Striimaaja
18.07.2021, 16.05
Cube Hyde Pro sopisi hyvin kasuaalin kesäpyörän määritelmään. Big Apple 55-622 renkaat sopivat moneen menoon ja alhaisilla paineilla alumiinirunko ja -haarukka eivät täristä liikaa:

https://bas-shop.fi/p38297/cube-hyde-pro-woman

Hihnaveto ja napavaihde syövät hyötysuhdetta, joten lenkkipyöräksi tämä ei sovi.