Näytä tavallinen näkymä : Pystyykö navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan,vai uudet laakerit ainoa vaihtoehto
Moi
Pystyykö pyörän-navan konelaakeria huoltamaan/rasvaamaan (ja miten),vai onko uudet laakerit ainoa vaihtoehto?
Navat on MAVIC Ksyrium Equipe Wheel Set 18/20 holes noin vuodelta 2010
Niissä lienee konelaakerit.
Pyörivät hiukan tahmeasti
Ilman muuta. Mattoveitsellä laakerin suoja pois, huolellinen pesu, öljy ja rasvaus.
Mutta jos tosiaan kiekot on noin vanhat, niin vaihtaisin jo uudet laakerit. Eihän nuo maksa juuri mitään.
Onko jotain kikkoja, miten sen kumisen pölysuojan saa paikalleen kuten ennen irroitusta? Aina kun vain painaa paikalleen, jää kumisuoja laahaamaan (tai vastustmaan liikettä), vaikka olisi kuinka varovasti ja suoraan ottanut sen irti. Ihan vain sillä kyselen, kun rullaluistimien laakereissa huomaa ’selvän’ suorituseron alkuperäiskasatun, uudelleenkasatun ja pölysuojattoman laakerin välillä. Parhaitenhan laakeri pyörii ilman rasvoja ja pölysuojia, mutta vain vähän aikaa. En suosittele kokeilemaan.
Mä veikkaan, että se laahaaminen johtuu rasvasta? Vai kasaatko rullaluistimen laakerit pelkällä öljyllä?
K.Kuronen
10.07.2021, 18.36
Rullaluistimen laakereille tein joskus niin, että poistin sisäpuolen pölykannen, jolloin puhdistus ja kevyt voitelu öljyllä oli helpompaa.
maalinni
10.07.2021, 18.36
Joo, kai se laahaa uutenakin aavistuksen. Tuskin puhutaan monesta watista ja asettunee huollon jälkeen, kun vähän aikaa käyttää.
Ilman muuta. Mattoveitsellä laakerin suoja pois, huolellinen pesu, öljy ja rasvaus.
Mutta jos tosiaan kiekot on noin vanhat, niin vaihtaisin jo uudet laakerit. Eihän nuo maksa juuri mitään.
Kiitos vastauksesta
Nyt on pienimuotoinen laakerihuolto tehty.
Ja vapaaratas myös, joka sekin oli sen verran jäykistynyt, että kammet pyöri pyörää talutettaessa.
Laakereita ei tähän hätään saa, se on jälleen uusi jumppa, että mistä ja minkälaisia :)
Mä veikkaan, että se laahaaminen johtuu rasvasta? Vai kasaatko rullaluistimen laakerit pelkällä öljyllä?
Hienolla öljyllä juu. Huomaa hienosti, kun pitää laakeria sormien välissä ja pyörittelee. Alkuperäinen, käytetty, mutta avaamaton laakeri pyörii vaikkapa kaksi yksikköä ja avattu, putsattu ja voideltu laakeri pölysuojan sulkemisen jälkeen yhden yksikön. Ilman pölysuoj(i/a)a, putsattu ja voitelematon (tai kevyesti öljyllä voideltu) laakeri pyörii kuin hyrrä.
Kiitos vastauksesta
Nyt on pienimuotoinen laakerihuolto tehty.
Ja vapaaratas myös, joka sekin oli sen verran jäykistynyt, että kammet pyöri pyörää talutettaessa.
Laakereita ei tähän hätään saa, se on jälleen uusi jumppa, että mistä ja minkälaisia :)
Joidenkin valmistajien sivuilla lukee, mitä laakereita käyttävät vapareissaan. Räjäytyskuvista löytynee.
Tästä voisi löytyä sinulle sopivaa:
https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/mavic_tech.php?family=1010&subfamily=1072
Joidenkin valmistajien sivuilla lukee, mitä laakereita käyttävät vapareissaan. Räjäytyskuvista löytynee.
Tästä voisi löytyä sinulle sopivaa:
https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/mavic_tech.php?family=1010&subfamily=1072
Joo kiitoksia, taisikin löytyä.
Ksyrium https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/mavic_tech.php?display=product&family=383&subfamily=0¯onu=21729&lg_defaut=2
Takana onkin kaksi erikokoista laakeria. Sieltähän tosiaan löytyi numerot ja kaikki, sitten tilaaminen tai
kivijalasta ostaminen onnistuukin helposti.
Ehkä jopa laakeriliikkeestä, niin voi saada edullisemmin, kuin varsinaisena fillarin varaosana.
Kiitos vastauksesta
Nyt on pienimuotoinen laakerihuolto tehty.
Ja vapaaratas myös, joka sekin oli sen verran jäykistynyt, että kammet pyöri pyörää talutettaessa.
Laakereita ei tähän hätään saa, se on jälleen uusi jumppa, että mistä ja minkälaisia :)
Otat mitat niistä laakereista. Laakerikauppoja on esimerkiksi helsingissä laakeri-center roihupellossa, tai sitten hi5bikessa on hyvä valikoima enduron lakereita. Motonetistä löytyy myös.
maalinni
10.07.2021, 19.56
Viet vanhan sinne laakerikauppaan ja sanot: yksi tällainen kiitos.
Joni Kani
10.07.2021, 20.23
Hienolla öljyllä juu. Huomaa hienosti, kun pitää laakeria sormien välissä ja pyörittelee. Alkuperäinen, käytetty, mutta avaamaton laakeri pyörii vaikkapa kaksi yksikköä ja avattu, putsattu ja voideltu laakeri pölysuojan sulkemisen jälkeen yhden yksikön. Ilman pölysuoj(i/a)a, putsattu ja voitelematon (tai kevyesti öljyllä voideltu) laakeri pyörii kuin hyrrä.Ota huomioon että oikeasti siihen laakeriin kohdistuu huomattavasti suurempi paine kuin käsissä pyörittelemällä. Kyllä ne erot siellä navassa häviää...
Ota huomioon että oikeasti siihen laakeriin kohdistuu huomattavasti suurempi paine kuin käsissä pyörittelemällä. Kyllä ne erot siellä navassa häviää...
Totta toinen puoli. Rullaluistimissa tosiaan eron huomaa, mutta pyörässä häviöt voivat tosiaan minimoitua hitausmomentin ansiosta.
Viet vanhan sinne laakerikauppaan ja sanot: yksi tällainen kiitos.
Kokeilin tuota kerran ja laakerikauppias tarjosi toki sopivaa laakeria, mutta hinta oli suuruusluokassa lähes uusien kiekkojen hinta. Esim. joku kolmen euron Bilteman laakeri toiminee hyvin.
.. pyörässä häviöt voivat tosiaan minimoitua hitausmomentin ansiosta.
Ihan mielenkiinnosta: Miten hitausmomentti vaikuttaa häviöihin (kitkaan?)?
Ihan mielenkiinnosta: Miten hitausmomentti vaikuttaa häviöihin (kitkaan?)?
Tarkoitin, että kumisuojan aiheuttamat häviöt laakerissa ovat niin pienet verrattuna pyörivään massaan pyörän kehällä, että minimoituvat pois laskuista. Kun taas rullaluistimen renkaan hitausmomentti on huomattavasti pienempi kuin pyörässä, laakerin häviöt vaikuttavat ikään kuin suhteessa enemmän.
Voin olla kyllä hakoteilläkin[emoji42]
Ei mitään hajua hitausmomenteista, mutta jokin vääntöjutskahan se fillarissa on suurempi, koska laakerit ovat lähes samankokoisia ja kiekko tajuton rullaluistimiin verrattuna.
Siis jos laakerissa on sama kitka, niin se kyllä katoaa isomman renkaan vaikutuksesta. Koettaa vaikka etusormella fillarin ja rullaluistimen rengasra. Pienemmässä renkaassa vastus tuntuu isompana.
Heihoo, mähän hiffasin. Rullaluistimen laakeri joutuu pienen renkaan vuoksi pyörimään paljon enemmän kierroksia, eli watteinakin se vastus on suurempi. Musta tulee isona fyysikko.
K.Kuronen
10.07.2021, 21.02
Sellasilla luistimilla, jossa pyörät jäävät pyörimään lähes itsekseen on sukkelampaa luistella, verrattuna sellaisiin, joissa pyörät hidastuvat nopeasti. Jotenkin tällaista muistelisin.
Lisäksi luistimien pyörien kierrosnopeudet ovat aivan eri luokkaa verrattuna polkupyörään.
Laakereissa häviö lienee promilleja, oli ne sitten miten paksulla kamalla tahansa voideltu.
Menee vähän OT:ksi, mutta kyllä se rasvan laatu vaikuttaa yllättävän paljon laakerin häviöihin. Kokonaisuuteen toki vaikuttaa vähän, mutta pienistä puroista syntyy iso joki. Tai jotain sinne päin[emoji6]
https://www.ceramicspeed.com/media/3494/bearing-lube-seals-full-report.pdf
Ceramicspeedillä näytti olevan kitkat ilman pölysuojaa ja suojan kanssa. En lukenut juttua kokonaan, mutta olisi mielenkiintoista testata, paljonko uudelleenlaitettu pölysuoja syö watteja verrattuna alkuperäiseen.
https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/principles-of-rolling-bearing-selection/bearing-selection-process/operating-temperature-and-speed/bearing-friction-power-loss-and-starting-torque
Joni Kani
10.07.2021, 23.33
Menee vähän OT:ksi, mutta kyllä se rasvan laatu vaikuttaa yllättävän paljon laakerin häviöihin. Kokonaisuuteen toki vaikuttaa vähän, mutta pienistä puroista syntyy iso joki. Tai jotain sinne päin[emoji6]
https://www.ceramicspeed.com/media/3494/bearing-lube-seals-full-report.pdf
Ceramicspeedillä näytti olevan kitkat ilman pölysuojaa ja suojan kanssa. En lukenut juttua kokonaan, mutta olisi mielenkiintoista testata, paljonko uudelleenlaitettu pölysuoja syö watteja verrattuna alkuperäiseen.
https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/principles-of-rolling-bearing-selection/bearing-selection-process/operating-temperature-and-speed/bearing-friction-power-loss-and-starting-torqueJuu, rasvan laadulla on jo väliä.
SKF nettisivuillaan ystävällisesti kertookin miten laakerikitkaa mallinnetaan: https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/principles-of-rolling-bearing-selection/bearing-selection-process/operating-temperature-and-speed/bearing-friction-power-loss-and-starting-torque
Sen verran noista kaavoista näkee, että laakerin aiheuttama tehohäviö on suoraan verrannollinen laakerin pyörimisnopeuteen. Laakerin kitkamomentti onkin sitten se hankalampi osa ja siihen vaikuttaa sen verran moni asia, että lähdenkin tästä grillaamaan makkaraa. :D
SKF nettisivuillaan ystävällisesti kertookin miten laakerikitkaa mallinnetaan: https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/principles-of-rolling-bearing-selection/bearing-selection-process/operating-temperature-and-speed/bearing-friction-power-loss-and-starting-torque
Sen verran noista kaavoista näkee, että laakerin aiheuttama tehohäviö on suoraan verrannollinen laakerin pyörimisnopeuteen. Laakerin kitkamomentti onkin sitten se hankalampi osa ja siihen vaikuttaa sen verran moni asia, että lähdenkin tästä grillaamaan makkaraa. :D
Niin ton tosiaan tajusin omillakin aivoilla. Jos siinä laakerissa on tietty kitka, niin watteina mitattuna vastusta tulee enemmän, jos metrin matkalla on enemmän kierroksia.
Eli isompi rengas rullaa paremmin.
Onko tämä sitten se "the" vaseliin laakereille,
Teflon Greasetube, pyörärasva 125 ml, Vihreä (https://www.xxl.fi/weldtite-teflon-greasetube-pyorarasva-125-ml-vihrea/p/1031376_1_style)
kärki tässä on ainakin hyvä, että saa kohdennettua vaseliinin hyvin.
Tätä itse käytän, mutta jos on parempia laakerirasvoja, niin voi linkata.
Onko vapaarattaalle öljy tai öljyisempi parempi?
Tuota laitoin vapaarattaalle WELDTITE TF2 LITHIUM GREASE TUBE (https://huntteri.fi/fi/tuote/huolto-ja-korjaus/puhdistus-suoja-aineet/weldtite/WELD000000502005%2A/weldtite-tf2-lithium-grease-tube-40g)
Tätä itse käytän, mutta jos on parempia laakerirasvoja, niin voi linkata.
Bilteman PTFE-rasva todettu erittäin hyväksi ja saa laakerit suorastaan lentämään:https://www.biltema.fi/polkupyorat/pyoran-huolto/puhdistus-ja-voitelu/ptfe-rasva-2000045261
Korronkesto ei kyllä ole merivaseliini tasolla, mutta sopii maantiekäyttöön ja kuiviin paikkoihin.
.. watteina mitattuna vastusta tulee enemmän, jos metrin matkalla on enemmän kierroksia.
Eli isompi rengas rullaa paremmin.
Joo jos ajatellaan vain laakerin kierrosnopeutta. Tuossa SKF:n mallinnuksessa kitkamomentti on pienillä kierroksilla suuri, putoaa kierrosten lisääntyessä ja sitten alkaa taas nousta. Tehohäviö on kierrosnopeuden ja kitkamomentin tulo. Tuosta ei suoraan näe miten paljon kierroksia pitää olla minimaaliseen tehohäviöön.
maalinni
11.07.2021, 12.06
Kitka lienee myös lämpötilan funktio ja varmaan laakerissa aika monen muunkin muuttujan.
Marsusram
11.07.2021, 12.10
Lämpötila vaikuttaa rasvan jäykkyyteen, minkä tuntee talviajoon lähtiessä selvästi. Kitka muuttaa keskiön ja napojen vastuksen lämmöksi ja laakerirasva pehmenee ajossa. Talvivoiteluaine ei saa olla liian jäykkää, eikä rasvassa saa olla vettä.
Aikoinaan irtokuulalaakereita huoltaessa huomasi että pienemmällä rasvamäärällä pyörä rullasi pitempään, mutta huoltamaan joutui useammin.
maalinni
11.07.2021, 12.56
Se on hommattava keraamiset laakerit joka paikkaan. Paljonkohan maksais? Riittääkö 2000€
Muoks.Vastasin vahingossa väärään säikeeseen..
Se on hommattava keraamiset laakerit joka paikkaan. Paljonkohan maksais? Riittääkö 2000€
Noiden kestävyys riippuu pitkälti suojauksesta. Siis jos ajaa myös sateella.
Ffwd kiekkoken keraamiset ovat kestäneet jo vuosia. Arviolta 20-30tkm. Nyt alkaisi olla vaihdon aika. C-bearin keraaminen keskiö hajosi taas ensimmäisten sateiden jälkeen, tosin nuo olikin tarkoitettu ainoastaan kuivaan ja pölyttömään käyttöön.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.