Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Energiajuomatiivisteet

MRe
08.07.2021, 12.25
Onko suositella energiajuomatiivistettä (jauhetta), missä EI ole keinotekoista makeutusainetta? Tähän asti menty Maximilla, mutta sitä ei näytä olevan enää XXL:n eikä Prismankaan valikoimissa. Hätäpäissäni tilasin Kärkkäiseltä, vaikka se on …kauppa.

Mielelläni ostaisin a) kotimaista ja b) muualta kuin Kärkkäiseltä. Maxim ei täytä nyt kumpaakaan kriteeriä, mutta tykästynyt makuun.

Talvella juon termarista kuumaa punaherukkamehua.

huotah
08.07.2021, 14.07
Kotimaisuusehto ei täyty, mutta SIS Beta Fuel ei sisällä keinotekoista makeutusainetta. https://www.scienceinsport.com/eu/catalogsearch/result/?q=BETA+FUEL

ruuduntakaa
08.07.2021, 16.14
Kuinka pitkillä lenkeillä näitä käytätte?
Mä jätin kaikki litkut pois, vedellä mennään.
Mä tosin ajan vaan 2-3h max.

maalinni
08.07.2021, 19.35
Ite joudun käyttämään jotain energiapitoista jo 2-3h lenkillä, etenkin jos mennään reippaammin helteellä. Eväinä olen käyttänyt banaania ja välipalakeksejä.

jahuc
08.07.2021, 21.57
Jos haluat just tietynlaista juomaa, yksi mahdollisuus on sekoittaa sitä itse, homma ei ole vaikea. Noissa energiajuomissa ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä, esim Hartsport sisältää sokeria, suolaa ja niitä keinotekoisia makeutus- ja väriaineita. Jos nuo jälkimmäiset jättää pois, ei jäljelle jää kuin se sokeri ja suola. Pelkästä pöytäsokerista voi saada vähän äklöä, mutta lähes kaikista marketeista saa isoina pusseina maltodekstriiniä, joka paitsi imeytyy paremmin ja on helpompi vatsalle, myös maistuu vähemmän. Makua voi sen jälkeen lisätä vaikka mehutiivisteestä, niitä löytyy luonnollisinakin.

Mikäli tarve ei ole nimenomaan jauheelle vaan juomalle, voi koittaa myös korvata se energiajuoma ihan tavallisella hedelmämehulla. Esim omena- tai appelsiinimehu sisältää lähestulkoon saman määrän energiaa kuin se energiajuomakin. Suolaa ei tosin ole, sitä voi lisätä joukkoon niin pysyy elektrolyytit tasapainossa kesähelteillä. Muuten menettely on ihan sama kuin mitä jo talvella käytät.

marco1
08.07.2021, 22.15
En oikeastaan ole perehtynyt purkkien sisältöön mutta minun puoliherkälle pötsille sopii Maxim hyvin ja hieman yllättäen myös Powerbar Isoactive on ongelmaton (Powerbarin 0cal mineraalitabletit närästää). Maximin sitruuna on ehkä pikkuisen paremman makuinen.

Kuminauha
09.07.2021, 08.27
Itsekkin olen siirtynyt kuumilla keleillä jauheen käyttöön kun hikoilen kaikki mineraalit ulos. Tuntuu että 1-2h lenkeilläkin jaksaa paremmin.

imartika
09.07.2021, 15.06
Minä olen ostanut ”Isotonic sports drink powder”-jauhetta joka on valmistettu Suomessa eikä makeutus/väriaineita.
Valmistaja Puls Nutrition Oy, löytyy ainakin (osasta)Prismoista. Vastaan tullut vain greipin makuista jota on tullut ”leikattua” marjamahulla. Olisko pari kesää ollut käytössä.

Alla olevasta linkistä näkyy millainen pussi, mutta kun pikaisesti vilkaisin niin liekö loppunut tuotteen teko. Monessa paikassa loppu.
https://urjalanmakeistukku.fi/puls-isotonic-sports-drink-greippi-urheilujuomajauhe-550g.html?gclid=EAIaIQobChMInbTk5ezV8QIVggCiAx0xhA aYEAAYAyAAEgK3LPD_BwE

MRe
09.07.2021, 15.18
Jos haluat just tietynlaista juomaa, yksi mahdollisuus on sekoittaa sitä itse, homma ei ole vaikea. Noissa energiajuomissa ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä, esim Hartsport sisältää sokeria, suolaa ja niitä keinotekoisia makeutus- ja väriaineita. Jos nuo jälkimmäiset jättää pois, ei jäljelle jää kuin se sokeri ja suola. Pelkästä pöytäsokerista voi saada vähän äklöä, mutta lähes kaikista marketeista saa isoina pusseina maltodekstriiniä, joka paitsi imeytyy paremmin ja on helpompi vatsalle, myös maistuu vähemmän. Makua voi sen jälkeen lisätä vaikka mehutiivisteestä, niitä löytyy luonnollisinakin.

Mikäli tarve ei ole nimenomaan jauheelle vaan juomalle, voi koittaa myös korvata se energiajuoma ihan tavallisella hedelmämehulla. Esim omena- tai appelsiinimehu sisältää lähestulkoon saman määrän energiaa kuin se energiajuomakin. Suolaa ei tosin ole, sitä voi lisätä joukkoon niin pysyy elektrolyytit tasapainossa kesähelteillä. Muuten menettely on ihan sama kuin mitä jo talvella käytät.

Itse tekemistä voisi kyllä,kokeilla. Siinä säästäisikin jonkun verran.

maalinni
09.07.2021, 18.44
Minä olen käyttänyt Vitabalansin keto elektrolyyttijauhetta veden/mehun seassa.

pumpum
10.07.2021, 00.16
Minä olen ostanut ”Isotonic sports drink powder”-jauhetta joka on valmistettu Suomessa eikä makeutus/väriaineita. Valmistaja Puls Nutrition Oy, löytyy ainakin (osasta)Prismoista. Vastaan tullut vain greipin makuista jota on tullut ”leikattua” marjamahulla. Olisko pari kesää ollut käytössä. Alla olevasta linkistä näkyy millainen pussi, mutta kun pikaisesti vilkaisin niin liekö loppunut tuotteen teko. Monessa paikassa loppu. https://urjalanmakeistukku.fi/puls-isotonic-sports-drink-greippi-urheilujuomajauhe-550g.html?gclid=EAIaIQobChMInbTk5ezV8QIVggCiAx0xhA aYEAAYAyAAEgK3LPD_BwE Juhannusta ennen sattui juuri tämä silmään Prismassa kun oli poistoalessa, omalle vatsalle ainakin toimi hyvin 2-4 tunnin kovissa treeneissä. Ei löydy valmistajankaan sivuilta.