PDA

Näytä tavallinen näkymä : vaihtajan korvakkeen tarkastamiseen kikkakolmosia/edullinen oikaisu/tarkastustyökalu

tobby
03.07.2021, 12.42
Moi

Onko takavaihtajan korvakkeen tarkastamiseen ja oikaisemiseen hyviä kikkakolmosia.

Kuten esim. tämä http://mikkonieminen.blogspot.com/2015/07/polkupyorakikka-vaihtajan-korvakkeen.html

Tai edullisia/toimivia takavaihtajan korvakkeen tarkastamiseen ja oikaisemiseen tarkoitettuja työkaluja?

Situm
03.07.2021, 12.48
Tämä (https://foxcomp.fi/hozan-gear-hanger-alingment-gauge-c-336) Mun mielestä toimiva, eikä pahan hintainen

nure
03.07.2021, 21.01
^Hinta tietenkin suhteellista vaikkakin fiksu kaveri mittaa moisen ilman ko. härpäkettä.

vihtis83
03.07.2021, 21.49
^Hinta tietenkin suhteellista vaikkakin fiksu kaveri mittaa moisen ilman ko. härpäkettä.

Tämän ketjun aloittaja juurikin kyseli niitä vinkkejä miten suoruus tarkastetaan joten kiitos kun jaoit tämän vinkin miten se mitataan ilman härpäkkeitä! Siitä on paljon hyötyä!

Juha Lehtinen
03.07.2021, 22.07
Pienellä nikkaroinnilla tämä (https://www.youtube.com/watch?v=WiwFjGV88C8) on aika halpa versio.

Kanuuna
03.07.2021, 22.55
Omasta mielestä Situmin linkkaama on aika pahan hintainen metallimötikäksi, mutta niin ovat korvakkeetkin. Itsellä tämä: https://www.wiggle.com/lifeline-pro-gear-hanger-alignment-tool
Ja on tuntunut toimivan. Nyt tosin tullee tullit hintaan päälle.

nure
03.07.2021, 23.33
Vihtis, lähinnä tarkoitin sitä että tässä kädettömien sukupolven aikana voi itse miettiä miten yksinkertaiset hommat voi hoitaa...
Simppeli konsti, Irroita korva ja tarkista suoraa pintaa vasten...

vihtis83
03.07.2021, 23.37
Se itse korvake voi olla suora, mutta rungossa kiinni ollessaan menee vinoon. Näin voi olla uudessa rungossa uudella korvakkeellakin. Tähän sitten tarvitaan se työkalu. Mulla on tuollainen neliöputkesta tehty diy-versio.

tobby
04.07.2021, 09.20
Pienellä nikkaroinnilla tämä (https://www.youtube.com/watch?v=WiwFjGV88C8) on aika halpa versio.

Tämä näyttäisi oikein hyvältä budjettiratkaisulta, kiitoksia.

Eilen jo päivällä tarkastelin ja taivuttelin vaihtajan korvaketta tasaista pintaa vasten, ja
ketjulinja muuttuikin huomattavasti parempaan suuntaan.

tobby
04.07.2021, 11.07
Tietäjille vielä pieni pähkinä purtavaksi.

Pultti tuohon diy neliöputki vaihtajankorvakkeen tarkastus/oikaisu työkaluun. Pultti lienee M10x1,0 hienokierrepultti.

Mistä löytäisi moisen?
Mulla on vanhat maantiepyörän vanteet joissa napa wh-R500 pikalinkulliset, kävisiköhän niistä akseli toimittamaan
pultin tehtävää, siis jenkojen osalta?

Joo kokeilemallahan se selviää, mutta ne ei nyt ole tässä saatavilla, askartelupaikka ja vanteet sijaitsevat suht etäällä.

Kupariputkea multa löytyy, ja putken katkaisin, jolla saa suoran pään putkeen. neliöputkea pitää ostaa.

Enään tuo hienokierre pultti, joka nyt lienee se hankalin osuus, ja olisi hyvä että se pultin ongelma olisi
ratkaistu, siksi kun lähden kyseistä diy-projektia rakentelemaan:)

Muoks: pistän tähän vielä tuon Juha Lehtisen laittaman hyvän videolinkin kyseiseen diy videoon. (jos vaikka hyperlinkki lakkaa toimimasta)
https://www.youtube.com/watch?v=WiwFjGV88C8

Hakusana
HOW TO MAKE DERAILLEUR HANGER ALIGNMENT TOOL, LESS THAN $5

Moska
04.07.2021, 11.12
Itse käytän tuon videon tyylistä tapaa. Pulttina mulla on pyörän navan akseli joita olisi ylimääräisiäkin. Vanhoja uusia akseleita muttereineen Tunturin pusseissa.

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

Lasse Räsänen
04.07.2021, 11.16
Mää ostelin tuommoisen https://www.rosebikes.fi/cyclus-tools-derailleur-hanger-alignment-gauge-22550 Cyclus-merkkisen halpiksen. En usko että kalliimmissa on sitä pientä klappia joka tässä on, mutta sainpahan korvakkeen suoraksi teräsrungossa - kun klapin painaa pois aina samaan suuntaan, sen ei käsittääkseni pitäisi vaikuttaa. Tee-se-itse-version tekemiseen olisi pitänyt lähteä loisimaan johonkin pajaan kun ei itsellä ole mahiksia tehdä mitään metallitöitä. Mitä katselin kalliimpien mainos- ja demovideoita niin pikkuyksityiskohdissa on eroa käytön kätevyydessä mutta tämä oli sekä halpa että toimiva.

Park Toolin työkalun käyttöohjeissa sanotaan että kun eroa eri mittapisteiden välillä on vanteen kohdalla alle 3 mm, korvake on riittävän suora. Ekalla mittauksella heittoa oli melkein puolitoista senttiä, ja minun silmiini se vaihtajan asento näytti vain vähän epäilyttävältä. Aloin epäillä korvakkeen olevan vino pääasiassa vaihtamisongelmien takia: säätelystä riippumatta aina jossain kohtaa pakkaa meni kaksi vaihdetta kerrallaan. Suoristuksen jälkeen vaihtaa hyvin.

Juha Lehtinen
04.07.2021, 14.13

Pultti tuohon diy neliöputki vaihtajankorvakkeen tarkastus/oikaisu työkaluun. Pultti lienee M10x1,0 hienokierrepultti.

Mistä löytäisi moisen?
Mulla on vanhat maantiepyörän vanteet joissa napa wh-R500 pikalinkulliset, kävisiköhän niistä akseli toimittamaan

Joo kokeilemallahan se selviää, mutta ne ei nyt ole tässä saatavilla, askartelupaikka ja vanteet sijaitsevat suht etäällä.

Kupariputkea multa löytyy, ja putken katkaisin, jolla saa suoran pään putkeen. neliöputkea pitää ostaa.

Enään tuo hienokierre pultti, joka nyt lienee se hankalin osuus, ja olisi hyvä että se pultin ongelma olisi

Muoks: pistän tähän vielä tuon Juha Lehtisen laittaman hyvän videolinkin kyseiseen diy videoon. (jos vaikka hyperlinkki lakkaa toimimasta)

Hakusana
HOW TO MAKE DERAILLEUR HANGER ALIGNMENT TOOL, LESS THAN $5
Katselin että ikh.fi myymälöissä löytyy ainakin M10x1,0 hienokierteellä. Löytyykö paikkakunnaltasi myymälää, sieltä voisi kysäistä.

Qilty
04.07.2021, 15.00
Vihtis, lähinnä tarkoitin sitä että tässä kädettömien sukupolven aikana voi itse miettiä miten yksinkertaiset hommat voi hoitaa...
Simppeli konsti, Irroita korva ja tarkista suoraa pintaa vasten...Sillä saa juu korvakkeen suoraksi. Mutta kun pitäis olla linjassa kasettiin nähden. Sitä varten nuo kädettömien työkalut on, itse tein neliöputkesta ja vanhasta takakiekon akselista, maksoi markan. Mittarina toimii teräsviivain, se maksoi enemmän

Qilty
04.07.2021, 15.01

Mistä löytäisi moisen?

Hakusana
HOW TO MAKE DERAILLEUR HANGER ALIGNMENT TOOL, LESS THAN $5Vanha akseli käy, samalla saa ne mutterit

tobby
04.07.2021, 21.05
Joo IKH löytyy tästä läheltä, sekin taitaa/taisi mennä ulkomaiseen omistukseen, harmi.
Ostan pultin (ja voin sen tässä kotona jo testata, että käy korvakkeen kiinnitysreikään)
Jos vaikka akselit on kierot, että saisi kerralla valmiiksi, kun lähden askartelupaikalle.

Kiitos kaikille vastanneille, näillä eväillä pitäisi sellainen mittalaite onnistua.

Uskon, että tästä säikeestä on monelle minun kaltaiselleni apua ja nyt tai myöhemmin
monessa paikassa askarrellaan edullista vaihtajankorvakkeen mittaus/korjaus laitetta :)

Nöyrimmät kiitokseni

Suiza
06.07.2021, 09.40
Tämä näyttäisi oikein hyvältä budjettiratkaisulta, kiitoksia.

Eilen jo päivällä tarkastelin ja taivuttelin vaihtajan korvaketta tasaista pintaa vasten, ja
ketjulinja muuttuikin huomattavasti parempaan suuntaan.

Miten tuossa mittaamisessa käy, jos vanteessa on heittoa? Jos tuollaisen puolen metrin varren päässä on esim. 2mm vanteessa heittoa, kertautuu se korvakolle jo hieman suurempana?

Juha Lehtinen
06.07.2021, 10.19
Miten tuossa mittaamisessa käy, jos vanteessa on heittoa? Jos tuollaisen puolen metrin varren päässä on esim. 2mm vanteessa heittoa, kertautuu se korvakolle jo hieman suurempana?

Vanteen heiton voi elimoida siten että mittaa heiton aina samasta kohtaa. Helpoiten se onnistuu kun mittaa sivu- ja pystyheiton käyttämällä venttiiliä mittauskohtana.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Qilty
06.07.2021, 20.20
Miten tuossa mittaamisessa käy, jos vanteessa on heittoa? Jos tuollaisen puolen metrin varren päässä on esim. 2mm vanteessa heittoa, kertautuu se korvakolle jo hieman suurempana?Niinkuin edellinen vastasi. Tai sitten mittaa kasetin isoimmasta rattaasta niinku ite teen.

Markku Silvenius
06.07.2021, 22.50
En tiedä onko tämä nyt vähän liian hc, mutta itse olen käyttänyt kuusiokoloavainta takavaihtajan kiinnityspultin reikään ja siitä sitten eri suuntiin hellää huolenpitoa.

Sitähän ei voi tehdä kovin voimakkaasti eikä kovin montaa kertaa samalle korvakkeelle, eikä sellaisille kevyille korvakkeille jotka muodostuvat esim kahdesta valualumiiniprofiilista jotka liitetään toisiinsa muutamalla torx-ruuvilla hiilikuiturungon kulmaan (ainakin jotkut Canyon maantiekorvakemallit)

Mutta tuolla kuusiokoloavain- tai jakarimenetelmällä on monet vaihtajan puolelle kaatumiset esim. jäällä krossarilla tai roadien lentolaukkuvammat korjattu ja taas menty kuukausia-vuosia ihan huoletta.

Juha Lehtinen
06.07.2021, 22.53
En tiedä onko tämä nyt vähän liian hc, mutta itse olen käyttänyt kuusiokoloavainta takavaihtajan kiinnityspultin reikään ja siitä sitten eri suuntiin hellää huolenpitoa.

Sitähän ei voi tehdä kovin voimakkaasti eikä kovin montaa kertaa samalle korvakkeelle, eikä sellaisille kevyille korvakkeille jotka muodostuvat esim kahdesta valualumiiniprofiilista jotka liitetään toisiinsa muutamalla torx-ruuvilla hiilikuiturungon kulmaan (ainakin jotkut Canyon maantiekorvakemallit)

Mutta tuolla kuusiokoloavain- tai jakarimenetelmällä on monet vaihtajan puolelle kaatumiset esim. jäällä krossarilla tai roadien lentolaukkuvammat korjattu ja taas menty kuukausia-vuosia ihan huoletta.
Tuota metodia olen joskus itsekin käyttänyt paremman puutteessa.

Teemu H
09.07.2021, 12.17
Tuossa minun DIY-ratkaisu muutaman vuoden takaa. Helppo ja halpa toteutus. Ruuvin hain IKH:lta.

Foorumin Tee itse -keskustelu (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=2776686#post2776686)

tobby
16.07.2021, 11.25
Noniin, kävin askarelupaikalla, hienokierrepultti M10X50X1,0
(https://www.ikh.fi/fi/pultti-m10x50x1-0-10-9-hienokierre-din961-pkhp1005010109)ei ollut mukana.
Mutta otin siitä vanhasta maantiepyörän takakiekosta akselin pultiksi ja
askartelupaikalla oli myös vanha Lapierre maantiepyörä, johon sai testata
korvakkeen oikaisu/tarkastus työkalua. Hyvin toimi.

Nelikanttiputki 20x20mm ja 12mm kupariputkesta väliin holkki (sitä sattui olemaan itsellä valmiiksi),
ja kotiin tein toisen, johon käytän tuon M10x50x1,0 hienokierrepultin.

jame1967
18.07.2021, 11.31
Mä ruuvasin vanhan kiekon suoraan siihen vaihtajan korvakkeeseen , hyvin pystyy mittaan vanteiden välin vaikka hieman eri linjassa akselit . Siitä ylimääräisestä helppo vääntää korvaketta , tosin pitää ottaa huomioon vanteen heitto .

tobby
19.07.2021, 12.18
tulikin mieleen, että teen siitä 20x20 neliöputkesta vanteen halkaisijan pituisen pätkän, ja keskelle
se pultin reikä, niin saa keralla mitattua/säädettyä molemmat puolet, vain venttiilin kohtaa pitää pyörittää.
Vaakasuunnan ja pystysuunnan välissä mittalaitteen pyöräytys 90astetta.

Säilytystilaa vie vain hieman enemmän.

Fraatti
19.07.2021, 13.15
Oma kötöstys on tuollainen jota voi pyöritellä 360 astetta. Toimii.
https://i.imgur.com/PHb2NhZ.png

jalkkis
19.07.2021, 14.23
^Tämmöisen aattelin tehdä itsekin.

Tuolla aikaisemmin linkatussa juutuubivideossa pultinreikä tehtiin sorvilla / telineessä. Mutta tartteeko? Jos se pultti suhteessa varteen ei ole ihan 90 asteen kulmassa (lue: on käsivaralta porattu) niin onko väliä? Työkalun asento suhteessa vanteeseen säilyy kuitenkin vakiona. Ja kunhan pultinreikä ei ole niin väljä, että varsi pääsisi klappaamaan. Eri asia olisi silloin, jos työkalun varren keskikohdassa olisi kiinnityspaikka ja etäisyydet vanteeseen mitattaisiin molemmista päistä.

Ei viittis ajaa 30km yhden porauksen takia...

tobby
19.07.2021, 15.30

Tuolla aikaisemmin linkatussa juutuubivideossa pultinreikä tehtiin sorvilla / telineessä. Mutta tartteeko? Jos se pultti suhteessa varteen ei ole ihan 90 asteen kulmassa (lue: on käsivaralta porattu) niin onko väliä? Työkalun asento suhteessa vanteeseen säilyy kuitenkin vakiona. Ja kunhan pultinreikä ei ole niin väljä, että varsi pääsisi klappaamaan. Eri asia olisi silloin, jos työkalun varren keskikohdassa olisi kiinnityspaikka ja etäisyydet vanteeseen mitattaisiin molemmista päistä.

Erittäin hyvä pointti tuo, en taidakaan tehdä tuota vanteen halkaisijan pituista työkalua, koska oma ns.pylväspora ja taidotkaan ei ole niin ammattitasoa, ja pienetkin heitot rei'ässä voisivat antaa vääriä tuloksia, kun mittaus olisi molemmista päistä. Voisi todellakin kuvitella että tuo korvakkeesta vanteen toiseen reunaan mittainen työkalu antaa pientä virhettä anteeksi, kun se suhde pysyy kuitenkin samana työkalua pyörittäessä eri mittauskohtiin.

Käsivaralla en itse kyllä tekisi, sen verran vinkkuraan lähtee kaikki poraukset käsivaralla itseltäni, mutta toiset on
tarkempia kuin toiset :)

jalkkis
19.07.2021, 16.52
^ Taidan itse kokeilla käsivaralta ensin ja jos menee puihin, niin toimiihan se sitten sinä toisena päänä.

Fraatti
20.07.2021, 00.09

Vaikka reikä olisi millin suuri tai hiukan vinossa niin ei haittaa mitään. Tuossa omassa pultti on kiristetty tuohon tangon ympärille ja tuplamutteri lukitsee sen. Siksi porasinkin aavistuksen suuremman reijän että on hiukan varaa olla vinossakin ja se ei haittaa mitään koska lopullinen ohjaus tulee kuitenkin muttereista/prikoista. Sen verran kireälle vedin tuon että se vielä kuitenkin vielä pyörii kun on rasvattu oikeasta välistä. Sattui olemaan hiukan huono kuva mutta pultin pituus ilman kantaa 50mm ja neliputki 20mm.
https://i.imgur.com/Sya3DbC.png

Situm
20.07.2021, 11.33
Kun tekee elääkseen työtä kunnon työkaluilla, ei harrastukseenkaan viitsi hankkia mitä sattuu. Tuolla "härpäkkeellä" mittaus ja oikaisu kestää ehkä minuutin tai pari. Miten fiksu kaveri sen mittaa on mulle arvoitus, kerro ihmeessä.
Mitä härpäkkeeseen tulee, niin itse tekemällä saa varmasti yhtä hyviä kuin kaupan tuote, ellei parempiakin. Mutta siihen tuhlattu aika ei ainakaan mulla ole joka kerta vastannut saavutettua hyötyä. Esim tällä (https://www.rosebikes.fi/cyclus-tools-derailleur-hanger-alignment-gauge-22550) tulee varmasti yhtä hyvin toimeen kuin aikaisemmin mainitulla, mutta hinta jo alle 40€.

jalkkis
11.08.2021, 15.10
^ Ymmärrettävä näkökulma. Ja jos on usein tarvetta työkalulle esim. maastorymyämisen jälkeen, niin investointi kannattaa.

Oma 15€:n tekele kuitenkin hoiti asian. Kuvittelin olevani viisas ja tein omani 25x25 alumiinitangosta 20x20 tangon sijaan. Virhe. Ostettu 50mm pultti on aavistuksen nafti ja samalla pikalinkun pää jää hieman eteen, kun prikoilla ei pääse pelaamaan. Ohuemmalla tangolla tilanne olisi toinen. Mutta jos kerran kauteen tuota käyttää ja oikoo, niin meneehän se.

das_rad
11.08.2021, 15.53
Tuota Rosen työkalua voi tuunata siten, että modaa tuon heittoa osoittavan tapin L-malliseksi, jolloin sitä on helpompi lukea kielon eri kohdista. Tuo välppä siis ei ole renkaan keskellä, joten tappi osoittaa luonnollisesti eri kohtaan kiekkoa asennosta riippuen. Sopivan pituisella 90 asteen kulmalla lukeminen inan helpompaa kun voi verrata etäisyyttä vaikka renkaan kylkeen ilman sen kummempia sihtailuja.

tobby
23.07.2024, 12.37
Tuossa minun DIY-ratkaisu muutaman vuoden takaa. Helppo ja halpa toteutus. Ruuvin hain IKH:lta.

Foorumin Tee itse -keskustelu (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=2776686#post2776686)

Pari vuotta odotteli mutterit ja prikat pussissa, ennen kuin tuli tarvetta uudelleen takavaihtajan korvakkeiden oikaisuun (oikein kaksin kappalein)
Eli tein tämän (Teemu H nimimerkin) ohjeen mukaiset muutokset härpäkkeeseen. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?34800-Tee-Itse&p=2776686#post2776686

Aiempi kupariputki välikappaleena ei mielestäni ole aivan yhtä hyvä, kuin nämä prikat ja mutterit härpäkkeen välissä.