PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörien latausasemien suunnittelu -insinöörityö (Samuli Mukkala)



Hefty
30.06.2021, 20.35
Mielenkiintoista settiä, tätä pitäisi lobata kauppakeskuksille että tulevaisuudessa voisi sähköfiketsulla tehdä retkiä ja laittaa välillä pyörää haukkaamaan lisää virtaa kun haahuilee mestoilla. Kaupalle ainaskin imagohyötyä suhteellisen pienellä panostuksella. Ihan jokaista riviä en tässä 10 min silmäilyllä lukenut, mutta vaikutti että ansiokkaasti pohdittu sekä ongelmia että niiden ratkaisuja.

Samuli Mukkala
Sähköpyörien latausasemien suunnittelu:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/494383/Samuli_Mukkala.pdf?sequence=2

Dude
30.06.2021, 21.44
Pyöriin ei nyt kauhean nopeasti latausta saa. Enkä kyllä näe oikein tarvetta moiselle. Pyörällä kuin pyörällä ajaa 50-100km pyörätieajelua ja harvempi ajaa kovin kaukaa jonnekin kauppaan niin, että ladata tarttisi.

ebike-harrastelija
30.06.2021, 22.31
Pyöriin ei nyt kauhean nopeasti latausta saa. Enkä kyllä näe oikein tarvetta moiselle. Pyörällä kuin pyörällä ajaa 50-100km pyörätieajelua ja harvempi ajaa kovin kaukaa jonnekin kauppaan niin, että ladata tarttisi.Jos jää vain ns. tuleen makaamaan, niin ei voi paljon minkäänlaista edistystä myös odottaakaan. Insinöörisainesta, avoimin mielin funtsittu asioita ja mahdollisuuksia. Kaikki on mahdollista, jos tahtoa muutokseen riittää.

Akkujen ja niiden latausmallien standardointia, kuten vaikka matkapuhelimissa usb-liitännät niin elämä helpottuu. Sama akku käy useaan eri pyörään ja moottoriin, teknisesti ei ollenkaan mahdotonta. Akkujen vaihtopisteet jolloin voi halutessaan antaa tyhjän akun ladattavaksi, ja ottaa täyden akun mukaansa. Akun kunto ja alkuperä selvitettäisiin vaihdon yhteydessä, teknisesti ei tämäkään mahdotonta. Tuskin sopimusteknisestikään.

Dude
30.06.2021, 23.12
Jos jää vain ns. tuleen makaamaan, niin ei voi paljon minkäänlaista edistystä myös odottaakaan. Insinöörisainesta, avoimin mielin funtsittu asioita ja mahdollisuuksia. Kaikki on mahdollista, jos tahtoa muutokseen riittää.

Akkujen ja niiden latausmallien standardointia, kuten vaikka matkapuhelimissa usb-liitännät niin elämä helpottuu. Sama akku käy useaan eri pyörään ja moottoriin, teknisesti ei ollenkaan mahdotonta. Akkujen vaihtopisteet jolloin voi halutessaan antaa tyhjän akun ladattavaksi, ja ottaa täyden akun mukaansa. Akun kunto ja alkuperä selvitettäisiin vaihdon yhteydessä, teknisesti ei tämäkään mahdotonta. Tuskin sopimusteknisestikään.

Ei mitään. Diplomi-insinööri itsekin olen. Vaan ensin pitäisi olla tarve. Vaan enpä oiken näe tarvetta. Ja kommentoin lähinnä tota kauppakeskus -kohtaa aloittajan tekstissä.

Kuinka monella sähköfillaristilla on aito tarve saada pyörä lataukseen kauppareissulla?


Ymmärrän kyllä pointin ehkä jossain pyöräilykeskuksessa (alamäkihommia, esim.) , jossa lounastauolla saisi virtaa pyörään.

ebike-harrastelija
30.06.2021, 23.32
Ei mitään. Diplomi-insinööri itsekin olen. Vaan ensin pitäisi olla tarve. Vaan enpä oiken näe tarvetta. Ja kommentoin lähinnä tota kauppakeskus -kohtaa aloittajan tekstissä.

Kuinka monella sähköfillaristilla on aito tarve saada pyörä lataukseen kauppareissulla?


Ymmärrän kyllä pointin ehkä jossain pyöräilykeskuksessa (alamäkihommia, esim.) , jossa lounastauolla saisi virtaa pyörään.Kyllä, tällä hetkellä voisi ehkä paremmin sopia näille yhteiskäyttöpyörille moinen, mutta siitä huolimatta mielenkiintoista pohdiskelua.

Nixuu
01.07.2021, 01.02
Pyöriin ei nyt kauhean nopeasti latausta saa. Enkä kyllä näe oikein tarvetta moiselle. Pyörällä kuin pyörällä ajaa 50-100km pyörätieajelua ja harvempi ajaa kovin kaukaa jonnekin kauppaan niin, että ladata tarttisi.
Mikä sitten on nopea lataus? Omaa pyörää (akkua) voi ladata 2kw latausteholla, ja 20 minuutin latauksella saa puolillaan tai hieman alle olevan akun täyteen ja esim 10-15 minuutin latauksella saa helposti akun 80% varaukseen, jolla matka jatkuu taas hienosti. Laturi (virtalähde) on pieni ja suht kevyt (850g) ja kulkee aina repussa mukana. Lataan pyörän esim sähköautojen latauspisteissä jne. Akkua ei saa helposti pyörästä irti.

+€+
01.07.2021, 01.41
Kuinka monella sähköfillaristilla on aito tarve saada pyörä lataukseen kauppareissulla?


Tätä olen itsekin ihmetellyt kun noita yleensä tuettuja projekteja tehdään. Mielestäni kaikki tuollaiset paukut pitäisi laittaa pyörien säilytysboksien saamiseen kauppojen pihoille. Niillä saisi saman näkyvyyden ja niille olisi käyttöä myös luomupyörille. Kyllähän tuosta ulkoistuksen kautta joku bisneksenkin rakentaa ja esimerkkejä ja toimittajia on maailmalla jo. Vielä joku varaussofta tyyliin Tier tai Voi niin ois täydellinen.


Mikä sitten on nopea lataus? Omaa pyörää (akkua) voi ladata 2kw latausteholla, ja 20 minuutin latauksella saa puolillaan tai hieman alle olevan akun täyteen ja esim 10-15 minuutin latauksella saa helposti akun 80% varaukseen, jolla matka jatkuu taas hienosti. Laturi (virtalähde) on pieni ja suht kevyt (850g) ja kulkee aina repussa mukana. Lataan pyörän esim sähköautojen latauspisteissä jne. Akkua ei saa helposti pyörästä irti.

Jos puhut siitä sun läskipyörästä niin sehän on moottoripyörä jossa on "mukalaillisuusnappi". Ei tällaisia hankkeita tehdä yhden promillen käyttäjäryhmälle eikä pidäkään tehdä. Ladataan ne sähkömoottoripyörät niissä autojen latauspaikoilla ja sähköpyörät kotona.

ebike-harrastelija
01.07.2021, 11.16
Jos puhut siitä sun läskipyörästä niin sehän on moottoripyörä jossa on "mukalaillisuusnappi". Ei tällaisia hankkeita tehdä yhden promillen käyttäjäryhmälle eikä pidäkään tehdä. Ladataan ne sähkömoottoripyörät niissä autojen latauspaikoilla ja sähköpyörät kotona.

Paistaako taas hiukan läpi kauna DIY-laitteita kohtaan? [emoji6]

Eihän moottorin teholla tai kontrollerilla tai muillakaan pyörän komponenteilla ole mitään tekemistä sen kanssa, minkälainen akku siinä on - onhan meillä jo sähköautopuolellakin eri tyyppisiä lataustapoja joita eri merkkiset ja malliset sähköautot voivat käyttää, liekö edelleen nopein Teslan Supercharger. Miksi vastaavanlaisia ei voisi sähköpyöriinkin saada.

enema
01.07.2021, 11.32
Hörähdin mukalaillisuusnapille :D Omaa läskiä ei katulaittomaksi saa muualta kuin tietystä paritetusta puhelimesta erikseen pakottamalla.

grebe
01.07.2021, 12.33
Spessun akkuja voisi ainakin teknisestä näkökulmasta ladata 20A virralla eli maksimi purkuvirralla, mutta laturissa 4 A on maksimi. Kennot kyllä ainakin 700 wh mallissa kestää reilusti yli 20A virtojakin.

Kyllä reissussa tommonen tunnissa täyteen latauspiste olisi välillä ihan tarpeellinen. Tosin pyörille riittää pelkkä 10A valovirtapistoke, jos tommonen supercharger olisi repussa ja kaupan ylipäätään.

ebike-harrastelija
01.07.2021, 16.28
^ suuremmat latausvirrat toisaalta nakertaa akun kennojen käyttöikää, eli hyvät ja huonot puolensa silläkin. Lisäksi mutuna arvelen, että tehokkaampi laturi tuottaa enemmän myös lämpöä ja sitä kautta suurempi riski ylikuumentumiselle.

grebe
01.07.2021, 17.06
^ Se on just noin. Spessun 21700 kennoissa kyllä riittää lataus- ja purkuvirran puoleen reserviä. Itselläni sattuu olemaan vielä tuo 2A laturikin. Jos oikeen haluaa optimoida, niin sillä ladatessa teoriassa akku kestää vieläkin pidemmälle. Itse laturikin käy jo hemmetin kuumana. Se tulipaloriski on ennemmin laturissa kuin akussa.

Nufan
15.09.2021, 14.13
Minkälaisia kaupallisia sähköpyörien latausasemia olisi saatavilla suomessa?
Työpaikalla kehitetään pyöräkatoksia ja tuli samalla puheeksi akkujen lataus.

Santtu75
15.09.2021, 14.21
Minkälaisia kaupallisia sähköpyörien latausasemia olisi saatavilla suomessa?
Työpaikalla kehitetään pyöräkatoksia ja tuli samalla puheeksi akkujen lataus.

https://www.spelsberg.fi/pistorasiakeskukset/pyoeraen-latausasema/58112201/

Tuollaista ainakin nähnyt esiteltävän. 1*Bosch ja 1*Shimano lataus suoraan ilman lisälaturita ja 2*pistorasia omille latureille.