PDA

Näytä tavallinen näkymä : Merkki-ranking

mmustone
28.06.2021, 13.41
Aika montaa pyörän ostajaa kiinnostaa eri merkkien väliset erot. (Ymmärrän sohivani tässä ampiaispesää, mutta yritän pohjustaa ajatuksiani hieman.) Moni harrastaja tunnistaa ”laatumerkit” kauppaketjujen omista mallistoista ja muusta vähempi arvoisesta. Aloitteleva pyöräilijä pohtii mistä saisi parhaan vastineen rahoilleen, ja miksei kokeneempikin, budjetin olleessa (aina) rajalinen.

Käytetyt pyörät muodostavat vielä oman mausteensa soppaan. Osa merkeistä on jo menneitä, osa harvinaisia (Suomessa), ja onhan itsekoottujakin saatavilla.

Laatumerkeilläkin rungot ovat monesti alihankintana tuotettuja. Osasarjat ovat tunnettuja kaikilla merkeillä, mutta mukaan mahtuu myös ”merkittömiä” osia, etenkin halvemman pään pyörillä. Sotketaanpa osasarjoja sekaisinkin ja mainoksessa mainitaan vain se paras.

Kysymys:
Olisiko mahdollista koota pyörämerkeistä jonkinlaista laatuun perustuvaa hahmotelmaa, lähinnä aloittelevan harrastajan, tai ensipyörän ostajan, tueksi?

Esimerkin omaisesti ja etäisesti suuntaa antaen:

Ykköskori:
Cannondale, Specialized, …

Kakkoskori:
Canyon, Rose, …

Kolmoskori:
White, Ghost, …

Marketti/Bulk:
Tunturi, Helkama, Madison, …

Ykköskorin yläpuolella lienee vielä ainakin yksi ylempi luokka erikoismerkeille.

Kritiikki:
Voiko merkkejä ylipäätään järjestää eri ryhmiin?
Onko pyörän hinta enemmänkin laadun tae, kuin sen valmistaja tai kokooja?

Laitan vielä alustuksen jatkoksi puutteellisen listan eri pyörämerkeistä:

Bianchi, Cannondale, Canyon, Crescent, Cube, Felt, Focus, Ghost, Giant, GT, Helkama, Insera, Kona, KTM, Madison, Merida, Monark, Nakamura, Nishiki, Nopsa, Orbea, Pelago, Ridley, Rose, Rossano, Scott, Silverback, Specialized, Trek/Gary Fischer, Tunturi, Vitus, White, Yosemite, ja monet, monet muut…

pturunen
28.06.2021, 14.07
Bzzz. Näen jo vänkääjien venyttelevän näppäinsormiaan. Ongelmahan näissä on se, että monilla isoilla merkeillä on mallistoa huipusta markettiin kelpaavaan. Lisäksi eri valmistajilla on eri genreissä eri testimenestys. Viime aikoina Canyon ja Ghost ovat nostaneet profiiliaan mtb ja gravel-skenessä melkoisesti ja toisaalta Cannarit eivät ole mtb-testeissä mitenkään loistaneet. Testit toisaalta ovat lisäksi aina possible biased (kun testin maksajasta ei ole oikeasti tietoa). Jos sama malli alkaa olla monessa testissä kärjessä, voidaan ehkä uskoa täysosuman syntyneen. Yleisesti tähän vaikuttaa pyörän hinta ja merkin tuotekehityksen budjetti. Spessu on puskenut testivoittajia liukuhihnalta ja heidän tuotteet ovat pääsääntöisesti laadukkaita ja mietittyjä kokonaisuuksia. Veikkaan Canyonin panostavan myös tuotekehitykseen paljon ja se on myös näkynyt testeissä. Sitten on mallikohtaiset erot. Tuoreessa Enduromagin testissä Canyonin yksi malli voitti ja toinen käytännössä lytättiin. Eli en missään nimessä lähtisi pelkän merkin perusteella yleistämään paremmuutta.

Puutteellisesta listastasi puuttuu käytännössä erikoismerkit kokonaan, joilla on sitten muutakin "arvoa" omistajalleen, kuin pelkkä subjektiivinen "hyvyys".

Puskis
28.06.2021, 14.53
Ykköskori:
Cannondale, Specialized, …

Kakkoskori:
Canyon, Rose, …

Kolmoskori:
White, Ghost, …

Marketti/Bulk:
Tunturi, Helkama, Madison, …

Topik lukkoon ja tiedotteeksi.

mmustone
28.06.2021, 15.19
Avainsanat lienevät juuri nuo: "laadukkaita ja mietittyjä kokonaisuuksia". Ehkä kysymys pitäisi muokatakin, mikä merkki tuottaa em. pyöriä (tarkennus: useammin kuin muut)?

Mr_W
28.06.2021, 16.18
Tästä tulee mieleen sellaisia asioita kuin laadukkuus, hinta-laatu-suhde ja brändilisä (esim. mainoskulut). Ja tuotekehityskulut.

Samoin huollon toimivuus ja vaikka runkojen rikkoutumismäärät (hajoamisprosentit).

Valmistajiahan on tosiaan monia ja vaikea sanoa minkälaisten prosessien läpien pyörien suunnittelu ja firman pyöritys tapahtuu. Varmaan/toivottavasti markkinataloudessa on kohtuullisen kilpailukykyisiä valmistajia, ainakaan ei ole pyörien monopolia. Yksittäisen kuluttajan näkökulmasta sitten valmistajat voivat panostaa hiukan eri asioihin ja käyttää rahaa eri valmistusprosessin/bisneksen pyörityksen vaiheisiin. Jolloin eri valmistajat voivat palvella eri asiakaskuntia (ja yksilöitä) paremmin tai huonommin.

Hower
28.06.2021, 17.48
Hohhoijaa....

Marsusram
28.06.2021, 17.50
Laitan vielä alustuksen jatkoksi puutteellisen listan eri pyörämerkeistä:

Bianchi, Cannondale, Canyon, Crescent, Cube, Felt, Focus, Ghost, Giant, GT, Helkama, Insera, Kona, KTM, Madison, Merida, Monark, Nakamura, Nishiki, Nopsa, Orbea, Pelago, Ridley, Rose, Rossano, Scott, Silverback, Specialized, Trek/Gary Fischer, Tunturi, Vitus, White, Yosemite, ja monet, monet muut…

Silkkaa bulkkia kaikki nuo nimetyt. Paitsi ehkä Pelago, eksynyt joukkoon.

nure
28.06.2021, 19.36
^Juuri noin, aloittava jättänyt kaikki laatumerkit pois listalta... Kannattaa aloittaa vaikka Fetskasta ja sitten muutama Italialainen ja sitten nuo muut "standardit..."

JackOja
28.06.2021, 21.35
Niner ja Yeti puuttuu. Kuuluvat ykköspallille.

Travelkicking
29.06.2021, 08.17
Ei ole mahdollista. Fillarissa on niin vähän osia, että kyllä ne komponentit voi jokainen opiskella.

mmustone
29.06.2021, 15.10
Kiitos asiallisista vastauksista pturunen, Mr_W ja Travelkicking! (Muiden kohdalla mietin eikö tuhansien viestien historialla ole enempää annettavaa... tai miksi siis kommentoida ylipäätään?)

Tuo on totta, että pyörän eri osat on suhteellisen helppo opiskella. Ja kaikki osat saa vaihdettua itselle sopiviksi, jos sopivaa kokoonpanoa ei löydy valmiina. Vaihtaminen toki maksaa aina lisää.

Summana voidaan kai sanoa, ettei merkkejä kannata lähtökohtaisesti arvottaa suuremmin. Fiksumpaa on vain etsiä itselle sopiva kokonaisuus omassa budjetissa. Valinta osuu sitten tunnustettuun valmistajaan tai vähemmän tunnettuun ja pienempään merkkiin.

Kysymyksen voisi kai kääntää:

Miksi päädyit omistamaasi pyörään?

Harrastajilla on kai hyvin tiedossa oman valintansa kriteerit?

nure
29.06.2021, 17.03
^Jokainen pyörä vähintään viimeisen kymmenen vuoden sisällä itse koottu ja ne ovat sen hetken makuun (budjettiin) olevia mielestäni hintaluokassaan sopivaa osaa ja oman näköisiä ja kokoisia... Koskaan onneksi ei ole tarvinut mennä "alkaen" hintaluokan pyörillä ja itsellä ollut usein pakkomielteenä pyörien paino joten osa osista valikoituu.
Ehkä siksi kumpikaan pyöristäni ei päätynyt aloittajan listalle mutta lienee usealla muullakin vakavamielisellä harrastajalla niin kävi...

tchegge_
29.06.2021, 20.31
Noi imagohommat on aina vähän mistä katsoo.
Esim. Jotain Vivaldin kolmatta vuodenaikaa ei voi verrata 2 Unlimitedin No Limits-kappaleeseen. Eihän siinä ole edes räppiosuutta.

Salsan Vaya yleispyörää tuli aika kauan pähkittyä projektiksi rungosta eteenpäin. Trekin 29+ maasturin hommasin kun semmoinen sattui olemaan fillaritorilla myynnissä enkä viitsinyt sopivaa jäykkäperäistä odotella.

Nyt jos pitäisi joku hommata niin jonkun autotallin nurkasta alihintaan 90-luvun puolenvälin Cannarin Killer V.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
29.06.2021, 22.24
^Itse voisin alihintaan hankkia Italialaisen SLX runkoisen... Johonkin projektiin...

Marsusram
30.06.2021, 12.15
Kysymyksen voisi kai kääntää:

Harrastajilla on kai hyvin tiedossa oman valintansa kriteerit?

No tämä nyt on paljon parempi kysymys kuin alkuperäinen.
Omasta tallista löytyy kyllä listalta ..GT, Helkama, Insera, Kona..Trek.. , en silti kuvittele että vanhasta pyörästä voisi päätellä uusista malleista mitään.
Samoin kuin autoissa, jotka ovat kaikki minulle nelipyöräisiä pyöränkuljetusvälineitä, jotkut soveltuvat tehtäväänsä paremin, toiset huonommin. Enemmän ratkaisevat mallikohtaiset erot kuin valmistajat.
Karumpi ja simppelimpi pyörä voi toimia paremmin kuin joku kallis kaikilla herkuilla. Pari itse kasattua täysjäykkää ovat suosikkejani.

pturunen
30.06.2021, 12.57
Joskus aikoinaan oli yksi valmistaja, jolla oli elinikäinen takuu kuiturungoille. Vaikutti silloin hyvältä. Kun merkillä on lievä kulttimaine ja tuotteetkaan eivät olleet huonoja niin päätin, että joskus sellainen on saatava. Ajelin oppiajot Scott'eilla, Marineilla ja Spessuilla ja lopulta sain säästettyä tarpeeksi. Hondamiehenä en sittemmin ole paljon jaksanut merkkiä alkaa vaihtamaan.

nure
30.06.2021, 16.26
Kaksi pyörää, Britti terästä ja Italialaista kuitua, tällä hetkellä mieleisiä mutta tiedä onko syksyllä... En merkkiuskollinen, enemmän laatu sellainen...

Hower
30.06.2021, 17.11

1 oikea koko, 2 kevyt (hiilikuitu), 3 hyvä väri (oranssi), 4 sai heti alle kivijalasta kun kuume oli kova.

Joni Kani
30.06.2021, 18.43
Käyttötarkoitukseen ja runkokooltaan sopivan olen laittanut. Merkki joku ns. ei marketti riittänyt kunhan siinä ei oo ollu SRAM:ia...

nure
30.06.2021, 19.30
^Itse taas kiertänyt virvelitehtaan kamat kaukaa...

Fjälle
30.06.2021, 20.08
Ensimmäinen kosketus kilpapyöräilyyn tuli vihreällä sport sosse ( anteeksi kyyrillisten kirjaimien hallinta;)
Tuubirenkaat ja kiilakeskiö; muistaakseni 2x4-vaihteinen.
Eiköhän kuulu merkkirankingin keulapaikalle ??

Sen jälkeen Favoritia, Palettia, Rossinia, Alania, Fortia ja Isaacia.
Maastofillarit, se on sitten ihan toinen juttu...

tempokisu
30.06.2021, 20.34
!! Merkki-ranking....Colnago for Ferrari, ei siihen ole lisäämistä. Tämän hienompaa fillaria ei yksinkertaisesti ole olemassa...ja mulla on tämä

https://tempokisu.kuvat.fi/kuvat/kisakuvia%20ja%20lenkkimaisemia/py%C3%B6r%C3%A4ily/Py%C3%B6r%C3%A4ily2008%20ferrari1.jpg?img=smaller

^ Isaac, on muuten aika pska merkki, mulla oli semmoine temppari ja ei hyvä, tehtiin fillarista maantiepyörä ja kun ei vaan ei, pyörä menee osiksi ja runko ( hiilikuituia) menee roskikseen. En tykkää.

Fjälle
30.06.2021, 21.38
P.ska on. Raukat joutuivat ajamaan romuilla Tourissa
Onneksi saa Colnagoa, rungot tulevat tosin Kiinasta, aivan kuten Isaacin
Colnacon C64 putket Taiwaasta, lätkitty kasaan Italiassa.
Kaikki loput samasta osoitteesta.

Joni Kani
30.06.2021, 21.42
^Itse taas kiertänyt virvelitehtaan kamat kaukaa...Tykkäänkin ajaa enkä putsata, säätää ja värkätä kuten SRAM fanipojat...

marco1
30.06.2021, 21.45
No tämä nyt on paljon parempi kysymys kuin alkuperäinen.
Omasta tallista löytyy kyllä listalta ..GT, Helkama, Insera, Kona..Trek.. ,
Ei enää Rockyjä?

Ykköspyörän osalta: hyvät kokemukset edellisestä pyörästä samaltä merkiltä, kivijalasta hyvä tuki ja koeajomahdollisuus, koeajoin kaikki mitä sain käsiini vuoden aikana ja tuo oli sopivin

Marsusram
30.06.2021, 22.20
^RM ei ollut listalla, niitäkin on kyllä..

leecher
30.06.2021, 22.40
Ykköskori : Pivot
marketti romut :loput merkit

Sambolo
30.06.2021, 23.29

Geometria ja jousitus kiinnosti. Hinta ja saatavuus myös vaikutti, sekä koeajo vakuutti. Pyörä Pole Evolink 158.

nure
30.06.2021, 23.47
Joni, SRAM tuottanut pelkästään nautittavia kilometrejä nyt ja jatkossakin...

nure
30.06.2021, 23.49
Fjälle, Kisun Colnago taitaa olla Italian tuotanto ja joka tapauksessa hieno!

Fjälle
30.06.2021, 23.51
kurkkaahan netistä...

Nickname
30.06.2021, 23.56
...Miksi päädyit omistamaasi pyörään?
...
Kona Hahanna: Vanhat pyörät on hienoja ja tähän oli vaihdettu moderni vaihteisto, oli myös mielestäni kohtuu halpa.

Monark Sportracer: Vanha eli hieno mutta oli vielä halvempi :D puhutaan siis kympeistä.

Taittopyörä a.k.a "Goofy": Ei ollut pyörään nähden halpa mutta hauskan näköinen, heräteostos.

Kuvastaa varmaan minua pyöräilijänä aika hyvin kun yhtään pyörää en ole ostanut geometrian mukaan, ihan vaan fiilispohjalla on menty, ei ne ole täydellisiä tai välttämättä edes hyviä tarkoitukseensa mutta jokin niissä on että en hennoisi luopua.

Jami2003
01.07.2021, 09.07
Joni, SRAM tuottanut pelkästään nautittavia kilometrejä nyt ja jatkossakin...Olen siitä onnellisessa asemassa että Shimanoa ja Sramia löytyy sekä maantie että maastopyöristä ja vaikka mitä nure sanookin niin kyllä Shimano on vaan huomattavasti toimivampi..

F. Kotlerburg
01.07.2021, 10.28
Olen siitä onnellisessa asemassa että Shimanoa ja Sramia löytyy sekä maantie että maastopyöristä ja vaikka mitä nure sanookin niin kyllä Shimano on vaan huomattavasti toimivampi..
Jep, paljon enemmän on Sramin kanssa joutunut säätämään ja noitumaan. GX Eagle esimerkiksi on ihan täyttä paskaa vs. XT.

GX Eagle. Takavaihtaja pysyy säädöissään sen 200-300km. Pienikin risu sekoittaa sen. Pakan isosta rattaasta katkesi pari hammasta 500km ajettuna, ketju oli 0.70 venymässä saman verran ajettuna. Katkesi sitten 650km kohdalla tasaisella pienessä satulasta suoritetussa kiihdytyksessä. Sen sijaan tuo läskipyörän XT on surutta ajettu vaan menemään kaikista paskimmissa keleissä, vaijeria piti kerran kiristää. Ketjut on vaihdettu kolmesti ja pakka kerran, rissat kerran. Kilsoja on viisnumeroinen määrä. Vaijerin vois ehkä kohta vaihtaa.

Jami2003
01.07.2021, 10.46
Kuuleehan sen jo äänestäkin. Sramia et ikinä saa edes uutena säädetty siten etteikö se rusahtele kun oikein tosissaan aletaan ajamaan. Shimano ei pidä taas ikinä samanlaisia äännähdyksiä vaikka mitä tapahtuisi.

Jos minulta kysytään niin Shimanon XT 1x10 on huoltovapainta mitä ikinä voi maastopyörään laittaa. Ei edes kehtaa kertoa kuinka huonolla huollolla se minulla on semiläskissä ja toimii aina vaan kuin japanilainen laatukello...

F. Kotlerburg
01.07.2021, 11.19
Jep, mutta ainahan sitä voi kaivautua poteroonsa ja haukkua sen ulkopuolella olevia ilman kokemusta.

nure
01.07.2021, 11.29
Itsellä viimeisissä pyörissä ollut SRAM:a, tällä hetkellä XO1 ja Force enkä kyllä tunnista oireita. Eihän Shimanossakaan mitään olennaista vikaa ole ja D-A:n pakan ja XT:n jarrutkin olen kelpuutanut voimansiirtoon, itse mennyt periaattella "Voittanutta joukuetta ei vaihdeta"...

Marsusram
01.07.2021, 12.18
Molempia osavalmistajia on tullut käytettyä 8-11 vaihteisissa, eikä ole huomannut että viimeisissä olisi enää eroja toimivuudessa.
Shimanokin oli pitkään heikoilla epämääräisen vaihteiden säädön kanssa kunnes siirtyi direct pull Shadow -malleihin.
Enemmän vaan on mieltymyksiä, kuten gripparien "kuin junan vessa" toiminta. Oli iloinen yllätys kun 11v XT takavaihtaja toimii loistavasti GX gripparilla.
Nykyiset Shimano XT jarrutkin toimivat hyvin, vaikka hiljaisilla SRAM Centerline -levyillä.

12v Eaglesta on kuulunut noita kommentteja, mutta ilman tarkempaa analyysiä ei kannata haukkua yhden mallin perusteella valmistaja pa$kaksi.
Enemmän kyllä 12v:ssä arveluttaa tarve siirtyä XD-vapaarattaisiin tai Microsplineen pitkään saatavilla olleista lähes standardiksi muodostuneesta Shimano HG -vapaarattaasta.
Pizzan kokoista takaratasta en osaa kaivata, koska ryömintävaihde on tällöin kävelyvauhtia hitaampi ja kävellen jalat saavat paremmin happea.

puppy
01.07.2021, 13.39
jopo. ei oo muita.

F. Kotlerburg
01.07.2021, 13.40
12v Eaglesta on kuulunut noita kommentteja, mutta ilman tarkempaa analyysiä ei kannata haukkua yhden mallin perusteella valmistaja pa$kaksi.

Ja missä näin on tehty? Taas kerran ilmeisesti yleinen mielensäpahoittaminen.

Padex
01.07.2021, 15.14
Mie haluisin seuraavaksi kokeilla Campagnolon Recordia, pitäisi hommata joku vanha italialainen kilpapyörä ja vaihella pakka ja ketju. Oon antanut itselleni kertoa että toisi nautintoa.

Sambolo
01.07.2021, 16.08
Ei ole omissa srameissa vikaa ollu. No nx vaihtajassa yks pultti löysty ni pääs jousi paikoiltaan, helppo fiksaa. Vähän väliä kyl viimeaikoina ollu juttua hajonneista shimanon vaihtajista, liekö laatu laskenu ongelmien myötä. Kitkalukot niissä myös taitaa hajota. Kaverin xtr ruksuttaa vaik miten koitettu säätää jne. Kai nää on yksilökohtaisia juttuja eikä merkki? Välillä osuus maanantaikappaleita. Itellä ollu ongelmia shimanon jarruissa, vuotanu jo paketissa uutena ja bite pointin vaeltelua.

nure
01.07.2021, 17.26
^^Toinen "oikea" maantiepyörä oli Cinelli SuperCorsa joskus aikoinaan täydellä SuperRecordilla, on tod.näk. ainoa pyörä jota olen jäkeen ikävöinyt, hieman...

^Jokaisella valmistajalla huonot päivät, SRAM:n SX eika perus mutta itsellä ainakin GX toimi aivan mainioisti kunnes vaihtui...

hphuhtin
01.07.2021, 17.54
Juuri muutamia päiviä sitten eksyin Cinellin sivuille ja kuolasin SuperCorsaa. Perusteluita hankinnalle en onneksi keksinyt tarpeeksi.

nure
01.07.2021, 19.07
^Tuollain "Blu China" oli väritys, ei ole runko paljoa vuosikymmenien aikana muuttunut...

F. Kotlerburg
01.07.2021, 21.04
itsellä ainakin GX toimi aivan mainioisti kunnes vaihtui...
Oliko Eagle?

nure
01.07.2021, 22.01
^Muista noita... Vaihtuvasta tavaraa...

Sambolo
01.07.2021, 23.10
Oliko Eagle?

Mulla on, toimii mainiosti. Tänään huomasin että oli vähä löysästi vaihtaja kiinni pyörässä, silti pelas ihan hyvin.

Kollinjoki
10.07.2021, 23.04
Canyon tuli viimemmäksi ostettua kun sai hinnallaan enemmän pyörää kuin mitä kilpailijoilla olisi ollut tarjolla useamman satasen kalliimmalla.

Noista Shimano/SRAM väännöistä tuli mieleeni, että mulla on ollut sama fillari kummankin valmistajan vaihteistoilla. Vertailu ei perustu kummoiseen otantaan, mutta onpahan sentään samanlaisesta fillarista. Ensin oli Feltissä Apex edessä ja Rival takana, ja sitten varastetun pyörän tilalle tulleessa uudemmassa vastaavassa 105 R5800. Kumpikin pysyi mielestäni hyvin säädöissään, mutta 105:ssä etuvaihtaja toimi hieman paremmin ja yleensäkin vaihteet vaihtuivat hieman pehmeämmin. Kun uusi pyörä tuli, 105 tuntui heti hieman paremmalta. En ole myöskään SRAM:in douple tap -vipujen fani ja mielestäni sen väitetyt hyödyt ovat jokseenkin olemattomat mutta haittoja tulee senkin edestä.

Jami2003
11.07.2021, 09.13
Joo sen verran Shimano Sram väännöstä että pidän Shimanoa parempana mutta Sram ei ole oston este. Viimeinen hankinta maastopyörä tuli Sramilla. Sitä edellisen hankinnan 1x11 systeemin graveliin ostin Sramina koska hinta. Sitä edellinen maantiepyörä tuli Shimanolla.

Että onhan näitä eikä kumpikaan ole ehdoton no-no.

JohnnyBuzz
11.07.2021, 09.53
Mulla on trail-pyörä nyt kolmatta kautta ajossa ja siinä GX Eagle -voimansiirto. Ei minkäänlaista ongelmaa tähän asti. Ketju vaihdettu kahdesti vuosihuoltojen yhteydessä. Ketjun katkeamista en oo oikein hiffannut, että miten jengi siinä onnistuu. Kertaakaan ei ole millään pyörällä käynyt, mut ehkä ei oo vaan tarpeeks reittä

F. Kotlerburg
11.07.2021, 10.05
. En ole myöskään SRAM:in douple tap -vipujen fani ja mielestäni sen väitetyt hyödyt ovat jokseenkin olemattomat mutta haittoja tulee senkin edestä.
Komppaan. Double Tappi on varsin paska systeemi ja hemmetin tarkka käytöstä, että vaihto kevyelle menee smoothisti.

hphuhtin
11.07.2021, 10.28
Itse vierastin double tapia alkuun, mutta nyt en muuta haluakaan vaikka molempia löytyy, vähän hassulta tuntuu Shimanon kahvat sen takia miten molemmat kahvat heiluu.

Haitaksi keksin vain sen, että kieltämättä vaati käytön opettelua. Ei niinkään se double tap, vaan millaisella liikkeellä pitää käyttää, jotta vaihtaminen on tarkkaa ja nopeaa. Shimanosta totuttu kahvan paimennus ei oikein Sramin kanssa tuottanut parasta lopputulosta. Napakat, nopeat liikkeet niin vaihtuu todella hyvin.

Mutta aika molempi parempi. Vääntää asiasta voi tietty loputtomiin.

Talleri
10.03.2022, 22.07
Puuttuu GZR Forzar. Ostin 2020 kesällä ja olen ajellut 7500 km ja hyvin toimii. Akun kapasiteetti ei ole kummoinen mutta sillä pärjää.

erkkk
15.03.2022, 15.16
Mie haluisin seuraavaksi kokeilla Campagnolon Recordia, pitäisi hommata joku vanha italialainen kilpapyörä ja vaihella pakka ja ketju. Oon antanut itselleni kertoa että toisi nautintoa.
Mulla on yksi pyörä recordilla ja on ollut aika monta myös niillä recordeilla mistä varmaan haaveilet. En nyt sanoisi että noi viistoputken vivut (tai ajossa löystyvä runko) mitään nautintoa toisi, mut toi nykyinen mekaaninen on ollut todella suoritusvarma ja vähähuoltoinen. Ei sille ole tarvinnut tehdä oikein mitään reilussa kymmenessä vuodessa, ketjut toki joutuu ajoittain uusimaan ja takavaihtajan säätöäkin olen suorittanut pari kertaa. Jos tota vertaa esmes SRAMin tarjontaan maantie tai maastopuolella, niin harrastajan pitää todella tykätä huollosta et ajelee noilla. Kuka esim on keksinyt jumittavat jarrusatulan männät, kuka helvetti niitä kaipaa.

Ai niin. Mulla oli kans works-spessu, enkä sijoittaisi sitä laadun puolesta ykköskoriin. Cannondale muistetaan myös BB30-saagasta, josta voisi tehdä jonku vikisevien keskiöiden ja ei toleranssissa olevien b-luokan hylkyrunkojen sinfonian. Eli sekin pois sieltä pallilta.

Padex
15.03.2022, 17.25
^ Ei sentään vipuvaihtajia, vaan ihan 10 -vaihteista Recordia jollain Columbusrunkoisella olisi kiva kokeilla. Ultegra 10 on oikeesti ihan hyvä nykysessä alumiinikonkelossa..

https://products.roadbikereview.com/product/drivetrain/groupos/campagnolo/record-10-speed.html

Villep81
25.03.2022, 17.20
Listalta puuttuu ehdottomasti Fantic

https://www.fantic.fi/fantic-sahkopyora-mallit/

https://www.kvr.fi/Fantic-Sahkopyorat.html

kauris
25.03.2022, 20.32
^ Ei sentään vipuvaihtajia, vaan ihan 10 -vaihteista Recordia jollain Columbusrunkoisella olisi kiva kokeilla. Ultegra 10 on oikeesti ihan hyvä nykysessä alumiinikonkelossa..

https://products.roadbikereview.com/product/drivetrain/groupos/campagnolo/record-10-speed.html

Mulla on yhdet 10-vaihteiset recordit. Nykyään vaimon pyörässä. Ovat kyllä erinomaiset. Itsellä ne palveli Colnagon ensin osin kuituisessa, osin alumiinisessa active plus rungossa ja sen jälkeen kuituisessa Colnago cx rungossa. Ei se Colnagon kuiturunkokaan virheetön ollut. Keskiöratkaisu hieman haastava siinäkin ja yksi sisäisen vaijerinvedon ulostuloaukko keskiön tienoilla etuvaihtajalle hieman väärässä kohdassa jotta vaijeri olisi kulkenut sujuvasti vaihtajalle. Recordien kahvoihin jouduin kerran vaihtamaan palautusjousen mutta sen sai Velosportista varaosana parilla eurolla.