Näytä tavallinen näkymä : Isoimmalla vaihteella "rusahtaa"
Terppari
27.06.2021, 11.08
Hei!
Pyörä Canyon neuron on:7
10 vaihdetta
Ajettu 300km
Onko kenelläkään ollut vastaavaa.
Isoimmalla vaihteella, (pienimmällä rattaalla) kun polkaisee vähänkin kovempaa niin kuuluu todella pahan kuuloinen rusaus/ paukahdus.
Pyörä teki tätä jo ihan ensimmäisillä kilometreillä ja käytin pyörää huollossa jossa säätivät vaihteet uudelleen. Muutaman kilometrin toimi hyvin ja sitten alkoi taas paukkamaan.
Olen nyt ajanut pyörällä, kun ajattelin että vain uutuuttaan paukkaa, mutta nyt on ruennut myös toiseksi pienin ratas rutisemaan samalla tavalla.
Minulla oli vajaat parivuotta sitten vastaava ongelma uudessa sähköpyörässä. Siinä silloin Shimano Deoren 10-speed 11-42 rataspakka. Alin 11-ratas alkoi aivan uutena rusahtamaan ja kun pyörä oli Saksasta ostettu, niin en alkanut sitä sinne lähettämään vaan avasin itse rataspakan. Syynä oli 11-ratas joka oli jo rikki? Minulla oli jokin vanha Shimanon 11-ratas säästynyt jonka vaihdoin tilalle. Tuolla tuli kuntoon ja poljin tuolla pakalla reilun vuoden jonka jälkeen meni koko pakka (ja ketjut) vaihtoon. Sinulla on kaiketi CS-M4100 rataspakka? EV-CS-M4100-4664.pdf (shimano.com) (https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-CS-M4100-4664.pdf) sen kiristäminenkin voisi auttaa tai jos on sama kuin minulla niin ne 11 ja 13 rattaat ovat irrallisia ja ne voisi (takuussa?) vaihtaa.
Terppari
27.06.2021, 13.02
Mulla on juurikin tuo cs-m4100, minäpäs koitan kiristää ja jos ei auta, nii pitää laittaa sitten canyonille viestiä, jos menis takuisiin.
Korvake vinossa? Edelleen säädöt puskassa?
Yrittääkö vaihtaja siis vaihtaa vaihdetta silloin, kun rusahtaa? Eli vaihtaako ketju eri rattaalle?
Terppari
27.06.2021, 15.41
Korvake vinossa? Edelleen säädöt puskassa?
Yrittääkö vaihtaja siis vaihtaa vaihdetta silloin, kun rusahtaa? Eli vaihtaako ketju eri rattaalle?
Korvake on suorassa, olen verrannut uuteen sitä.
Vaihtajan rajotinta olen säätänyt suuntaan ja toiseen, mutta ei mitään vaikutusta rusahteluun. Selvästi rusahtaa vain rattaalla.
vihtis83
27.06.2021, 15.44
Yksi mikä voi tuon aiheuttaa on sisäänpäin taipunut korvake, mahdollista uudessakin pyörässä ja itse korvake saattaa olla suora mutta runkoon kiinnitettynä menee vinoon. Pitää tarkastaa (ja oikoa) työkalulla kiekkoon nähden. Vaihtajan rissa jää taipumisen takia liian kauas pikkurattaasta ja ketjua on silloin vähemmän rattaan ympärillä jolloin kovalla voimalla polkiessa ketju yksinkertaisesti alkaa ”luistaa” rattaalla eli hyppää hampailta yli. Ketjut kannattaa myös pitää puhtaina ja hyvin voideltuina mikä ehkäisee tuota ylilyöntiä. Mulla kesti läskissä 11-lehtisessä M5100 pakassa 11t-pikkuratas 2000km, sen jälkeen alkoi olla kulumaa jo sen verran että piti vaihtaa kun oli tuota samaa oiretta.
On noita pakkojakin ollut viallisia.
Sen pienimmän rattaan voi myös asentaa väärälle boorille ja vääntää väkisin kiinni, mutta luulisi huollon tarkistaneen tuon.
Jaa, sähköhimmeli kyseessä.
maalinni
27.06.2021, 17.39
Voisko olla B ruuvin säätöfiba? Ylärissaa lähemmäs ratasta?
Voisko olla B ruuvin säätöfiba? Ylärissaa lähemmäs ratasta?
Tuo B ruuvin säätö kannattaa joka tapauksessa tarkistaa. Vaikuttaa sähköpyörässä paljon alimpien rattaiden (tässä tapauksessa 11 ja 13) kestävyyteen. Tuossa manuaalissa sivu 21 DM-MBRD001-07-ENG.pdf (shimano.com) (https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/MBRD001/DM-MBRD001-07-ENG.pdf) Muutenkin kun Shimano on ensimmäisenä vasta aivan äskettäin suunnitellut ensimmäiset kestävämmät rataspakat sähköpyöriin, niin vielä joudutaan käyttämään perus pakkoja joiden kestävyys sähköpyörässä on mitä on.
Terppari
27.06.2021, 19.47
Pitääpä tutkia näitä vielä tarkemmin. Pitää irroittaa korvake uudestaan ja tutkia tarkemmin.
B ruuvin säätöä myös koitettu, mutta ei vaikutusta
Minulla oli liian pitkä ketju, ihan uudesta asti. Pienin takaratas oli käyttökelvoton kun vaihtaja ei pystynyt pitämään ketjua kireänä.
vihtis83
27.06.2021, 20.09
Pitääpä tutkia näitä vielä tarkemmin. Pitää irroittaa korvake uudestaan ja tutkia tarkemmin.
B ruuvin säätöä myös koitettu, mutta ei vaikutusta
Et sä sitä suoruutta korvake irrallaan näe. Se pitää tarkistaa työkalun avulla mikä kiinnitetään vaihtajan tilalle ja korvakkeen pitää olla tällöin rungossa kiinni. Sitten vannetta vasten mitataan onko suorassa ja tarvittaessa samalla vehkeellä saadaan myös oiottua korvaketta:
Minulla oli liian pitkä ketju, ihan uudesta asti. Pienin takaratas oli käyttökelvoton kun vaihtaja ei pystynyt pitämään ketjua kireänä.
Uudet shimanon vaihtajat taitavat tosiaan olla tarkempia ketjun pituuden kanssa. Vaihtaja seuraa pakkaa tosi nätisti, kun pituus on kohdillaan.
Pitääpä tutkia näitä vielä tarkemmin. Pitää irroittaa korvake uudestaan ja tutkia tarkemmin.
B ruuvin säätöä myös koitettu, mutta ei vaikutusta
Ei sitä korvakkeen suoruutta silmällä näe. Ei tarvitse olla kuin muutaman millin puolen metrin päähän vinossa niin vaihteet ropeltaa.
E. Tulikin pari viestiä ylempänä jo sama info.
Tuota liianpitkää ketjua näkee turhan usein ja se nimenomaan pompottaa pikkurattailla. En myöskään poissulkisi etteikö ratas olisi kulunut väärinkäytön seurauksena. Kyllä sen rattaan saa helposti alle 300km matkalla pomppimiskuntoon jos haluaa.
En ole enää pitkään aikaan suostunut kun joku pyöräilystä mtääntietämätön katselee tallissani sähköfillaria ja kysyy voinko testata. Lähes aina vaikka kuinka selittää niin viimeistään nurkantakana vaihde siirtyy suurimmalle ja avustus täysille. Kyllä, sen ketjun saa paskottua jo pienen koeajon aikana!
Aloittajalle vinkki. Laita kuva sivusta josta näkee ketjun pituuden ja kuva myös siitä pikkurattaasta. Loppuu se arvailu näin.
Tuo kuva vaihtajan sivusta on hyvä! Etenkin jos vaihde on pienimmällä rattaalla, eli suurimmalla vaihteella.
Terppari
27.06.2021, 22.34
https://pyora.kuvat.fi/kuvat/Polkupy%C3%B6r%C3%A4/IMG_20210627_210604.jpg
Terppari
27.06.2021, 22.34
https://pyora.kuvat.fi/kuvat/Polkupy%C3%B6r%C3%A4/IMG_20210627_210647.jpg
Terppari
27.06.2021, 22.36
Siinäpä kuvat, ei ainakaan kovin helpoksi ole kuvien laittoa tänne tehty. Aika löysälle ketju tuntui kun sitä koitti vaikka tiukalta kuvassa näyttääkin. Pitää korvake vaihtaa kokonaan uuteen ja siten pois sulkea sen vinous.
maalinni
27.06.2021, 23.36
Ihan ok tuo minusta on.
maalinni
27.06.2021, 23.42
Oletko siis säätänyt B ruuvin Shimanon ohjeen mukaan? Siellähän on toisella puolella ne merkkiviivat?
Tuota liianpitkää ketjua näkee turhan usein ja se nimenomaan pompottaa pikkurattailla. En myöskään poissulkisi etteikö ratas olisi kulunut väärinkäytön seurauksena. Kyllä sen rattaan saa helposti alle 300km matkalla pomppimiskuntoon jos haluaa.
En ole enää pitkään aikaan suostunut kun joku pyöräilystä mtääntietämätön katselee tallissani sähköfillaria ja kysyy voinko testata. Lähes aina vaikka kuinka selittää niin viimeistään nurkantakana vaihde siirtyy suurimmalle ja avustus täysille. Kyllä, sen ketjun saa paskottua jo pienen koeajon aikana!
Aloittajalle vinkki. Laita kuva sivusta josta näkee ketjun pituuden ja kuva myös siitä pikkurattaasta. Loppuu se arvailu näin.
Niin joo tosiaan. Sähkärissä taitaa saada sen maksimiväännön vaikka paikaltaan lähtiessä 11t rattaalle? Kukaanhan ei noi luomulla tee.
Ja varsinkin sähkäreissä säätäisin kyllä ketjun pituuden+b-ruuvin, kuten tämä jeppe tässä postauksessa.
Ketju kiertää 11t rattaan ympäri koko matkan kontaktissa.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=152332
https://farm2.staticflickr.com/1725/42689749422_f0e6d44b49_c.jpg
Zoomasin tuota kuvaa ja kyllä ihan selkeästi pienin ratas on runnottu paskaksi. Uutena tuossa on nuo piikit terävillä reunoilla ja tuossa kuvan yhdessä piikissä mikä näkyy se on pyöristynyt ja myös tuo "kuoppa" on leveämpi mitä pitäisi.
Ajotyylin korjaaminen pikkurattaan vaihdon jälkeen suositeltavaa. Lisäksi ketju näyttää kuivalta kuvassa. Kuinka usein laitat öljyä ja mitä öljyä?
https://i.ibb.co/f9qYHPf/Screenshot-from-2021-06-27-23-53-11.png (https://ibb.co/f9qYHPf)
https://ibb.co/f9qYHPf
Terppari
28.06.2021, 09.17
Pitää tuota b ruuvin säätöä vielä tarkistaa uudestaan.
Voihan se olla että ne on paskaksi runnottu, mutta onko se nyt tuon b ruuvin syytä vai mitä, kun jo heti pyörän alkumetreiltä asti tuota tehnyt.
Polkupyörälle tarkoitettua öljyä laitan, kuva on ajon jälkeen, en kerennyt vielä pesemään enkä rasvaamaan.
Tuskin sulla tuosta se hyppiminen nyt johtuu, mutta tosiaan pelkkä b-ruuvin säätö ei riitä, jotta ketjun saa kiertämään pienen rattaan noin hienosti mitä tuo weightwheenies äijä. Ketjun pitää olla riittävän lyhyt.
En ole jaksanut tuosta välittää luomupyörän kanssa, mutta sähkärissä vaikutusta voi ollakkin, jos nimenomaan pienin ratas on herkkä kulumaan.
Terppari
28.06.2021, 10.01
Tuskin sulla tuosta se hyppiminen nyt johtuu, mutta tosiaan pelkkä b-ruuvin säätö ei riitä, jotta ketjun saa kiertämään pienen rattaan noin hienosti mitä tuo weightwheenies äijä. Ketjun pitää olla riittävän lyhyt.
En ole jaksanut tuosta välittää luomupyörän kanssa, mutta sähkärissä vaikutusta voi ollakkin, jos nimenomaan pienin ratas on herkkä kulumaan.
Okei
Juha Lehtinen
28.06.2021, 15.34
Herätti tämän keskustelun aihe oman uteliaisuuteni myös ja piti tarkistaa oman S-Works Tarmacin ketjun pituus ja totesin sen pykälän verran liian pitkäksi. Takavaihtajaakaan ei oltu ihan just jetsulleen asennettu. Takavaihtajan stoppari ei ollut vaihtajan korvakkeessa kiinni vaan välissä oli selvä rako, ilmankos en saanutkaan takavaihtajan rissoja ja ketjua kulkemaan sopivan läheltä takarattaita ja b-ruuvin säätö ei auttanut, nyt auttaa. Ihan hyvin tosin pelitti mutta täytyyhän osat sentään olla oikein asennettu. Olisi saattanut pitkällä juoksulla aiheuttaa vaihtamisongelmia.
maalinni
28.06.2021, 16.29
Kesäpojat tai kesähenkilöt kun kiireellä kasaa, niin näitä sattuu. Ite pittää tsekata, että on kaik ok.
Uusien shimanojen säätö eroaa aika paljon edellisistä. En ole itsekkään ikinä säätänyt ketjunpituutta noin, mutta vaikuttaa viisaalta kyllä.
Niin ja tosiaan takavaihtaja on aika anteeksiantava. B-ruuvilla voi säädellä tosi isojakin eroja ketjun pituudessa ja toiminta on silti ihan ok. Tuon vuoksi samalla ketjulla voi ajaa 11-25 ja 11-32 pakalla.
Juha Lehtinen
28.06.2021, 17.24
Vaikutti omassa fillarissa siltä että ketjua oli kiristetty niin että takavaihtajan kiinnitysruuvia oli löysätty ja taaksepäin kääntämällä otettu löysät pois ja kiristetty siihen. Nyt kun löysäsin takavaihtajan ja päästin stopparin osumaan korvakkeeseen niin ketju roikkui aivan tuhottomasti kun ketju oli pienellä eturattaalla ja raskaimmalla takarattaalla. Tuolla tavalla ei ollut b-ruuvissa yhtään säätövaraa toiseen suuntaan.
No tuo vaikuttaa kyllä pro asennukselta.
Juha Lehtinen
28.06.2021, 17.31
No tuo vaikuttaa kyllä pro asennukselta.
Etten sanoisi :D
Hyviä neuvoja jo tullut paljon ja ne kannattaa käydä läpi. Sellainen vielä, että rattaan kunnon voi tarkistaa painamalla jarrua ja kampea yhtä aikaa ja jos ketju pyrkii nousemaan rattaalla niin ratas/pakka alkaa olla vaihtokunnossa.
Kannattaa myös käydä pakka silmämääräisesti läpi ja tsekata onko jollain rattaalla vääntynyt piikki joka heittää ketjua irti rattaasta. Mulla tollanen teki kerran ihmeellisiä ilmiöitä:eek:.
Omasta maastofillarin pakasta loppui rutinat takanavan laakerit kiristämällä vaikka mitenkään erityisen löysällä eivät edes olleet.
Jos aloittajan ongelma ei ala ratkeamaan ja takuuseen saaminen ei edisty, niin voisi harkita yhden M4100 11-46 rataspakan hankkimista niin saisi pyörän todennäköisesti takaisin ajoon. Yksittäiset rattaat olisivat Shimanon koodeilla Y1YS11000 11T ja Y1WM13000 13T. Näiden metsästäminen tässä varaosa-ahdingossa voi olla työlästä, mutta kun helpottaa niin ne kun tuohon nykyiseen tilaa niin saa ehjän ja lähes uuden pakan odottamaan tulevaa tarvetta.
Esim.
RATAS10KA 11-46H DEORE M4100 SHIMANO | Fillarikellari (https://fillarikellari.fi/tuote/ratas10ka-11-46h-deore-m4100-shimano/?gclid=Cj0KCQjw5uWGBhCTARIsAL70sLJOoeboPbfttlZEtwx qOG0Mtt8AojHHCUg777uv5NurrGKSflbyjhoaAu43EALw_wcB)
Shimano Kasetti Deore 10v CS-M4100 | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/tuote/shimano-kasetti-deore-10v-cs-m4100/)
Kun Shimanon sähköpyörille tarkoitetut ja kestävämmät Linkglide osat tulevat markkinoille niin, tuskin pyörien valmistajat näitä normaaleja voimansiirron osia sähköpyörien voimansiirtoon enää laittavat ja varmaan muut osien valmistajat seuraavat perässä.
Terppari
28.06.2021, 21.44
Herätti tämän keskustelun aihe oman uteliaisuuteni myös ja piti tarkistaa oman S-Works Tarmacin ketjun pituus ja totesin sen pykälän verran liian pitkäksi. Takavaihtajaakaan ei oltu ihan just jetsulleen asennettu. Takavaihtajan stoppari ei ollut vaihtajan korvakkeessa kiinni vaan välissä oli selvä rako, ilmankos en saanutkaan takavaihtajan rissoja ja ketjua kulkemaan sopivan läheltä takarattaita ja b-ruuvin säätö ei auttanut, nyt auttaa. Ihan hyvin tosin pelitti mutta täytyyhän osat sentään olla oikein asennettu. Olisi saattanut pitkällä juoksulla aiheuttaa vaihtamisongelmia.
Hyvä että tuli kuntoon
Terppari
28.06.2021, 21.51
Hyviä neuvoja tullut kyllä jo tähän mennessä ja eiköhän näillä avuin pyörän saa taas kuntoon. Varaosat kyllä tuntuu tällä hetkellä olevan kiven alla. Canyonille olen tosiaan jo viestiä tästä laittanut ja odottelen sieltä vastausta , jos vaikka takuisiin saisi edes jotain. Kiitoksia vain kaikille avusta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.