PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rockshox Debonair C1 päivitys

Ari I.
25.06.2021, 21.59
Onko teillä kokemusta uusimman Debonair ilmajousen päivittämisestä Rockshox-keulaan? Ulkomaisilla foorumeilla on kovin kirjavia mielipiteitä. Joku sanoo, että on hyvä ja toinen väittää täysin turhaksi. Itse ymmärsin, että isoin vaikutus olisi, että koko jousto olisi käytettävissä eli keula nousisi selvästi.

jankki
09.07.2021, 10.00
Mitä nyt muutamia kokemuksia luin, niin mielipide tuntuu olevan, että Lyrikiin hyvä päivitys mutta Pikeen ei suositeltu jos debonair löytyy jo:

Once installed on a Pike A1/A2 fork, the C1 shaft makes the fork so stiff off the top that it seems like there is a problem with the air spring. It’s almost the same as a fork that has not been equalized. It also increases the fork travel by about 5mm, so if you have a 140mm fork, it will make it 145mm.
Lähde: https://www.facebook.com/diazsuspensiondesign/posts/3247701795281910:0

Tuo nyt oli vain yksi lainaus mutta muistelisin saman suuntaista myös muualta. Onko jollain tästä jo omia kokemuksia?

kauris
09.07.2021, 11.14
Muistan lukeeni sellaista myös, että osa tykkää osa ei. Uudempi hyvä jos haluaa ihan alkuun vähän jämäkkyyttä ja että keula on korkeammalla. Vähän jäi olo että luotiin jotta pelkän pyörän painon aikaan saama kasaan jääneen keulan "ongelma " saatiin korjattua. Eli että kuluttaja näkee, että tarjolla on luvattu täysi joustomatka. Mutta eihän sillä ole väliä jos kyse on jostain vajaasta sentistä. Pyörän päällä istuen sagi on paljon enemmän joka tapauksessa ja kun keulan voi helposti ja edullisesti pidentää vastaavasti niin halutessaan sen 1 cm pidemmäksi.
Itse en päivittänyt omaa Pikea tuohon vaan olin jo aiemmin vaihtanut 150->160 mm ilmaruodon. Toisaalta ei se kokeilu uusimpaankaan mahdottoman kallista ole ja voi halutessaan palata vanhaan.

hakpas
09.07.2021, 21.38
Muistan lukeeni sellaista myös, että osa tykkää osa ei. Uudempi hyvä jos haluaa ihan alkuun vähän jämäkkyyttä ja että keula on korkeammalla. Vähän jäi olo että luotiin jotta pelkän pyörän painon aikaan saama kasaan jääneen keulan "ongelma " saatiin korjattua. Eli että kuluttaja näkee, että tarjolla on luvattu täysi joustomatka. Mutta eihän sillä ole väliä jos kyse on jostain vajaasta sentistä. Pyörän päällä istuen sagi on paljon enemmän joka tapauksessa ja kun keulan voi helposti ja edullisesti pidentää vastaavasti niin halutessaan sen 1 cm pidemmäksi.
Itse en päivittänyt omaa Pikea tuohon vaan olin jo aiemmin vaihtanut 150->160 mm ilmaruodon. Toisaalta ei se kokeilu uusimpaankaan mahdottoman kallista ole ja voi halutessaan palata vanhaan.

Kovasti olen samoilla linjoilla. Se että pyörä on paikallaan ilman kuskia muutaman millin korkeammalla ei merkitse mitään. Tuollainen 10mm keulan pidennyskin on vaikea huomata.
Hieman siinä muuttuu myös pos/neg kammioiden tilavuudet, mutta erot on pienet. Ei se kylläkään keulaa huononna joten esim huollotomielessä itse vaihtaisin, en muuten. Kyllä se vaimennin ne selvästi suurimmat erot keuloihin tekee.

Ari I.
09.07.2021, 22.02
Itselläni Revolation 140mm ja siihen tuota uutta ilmajousta mietin. Jossain testeissä väittävät ihan selkeitä eroja, ainakin joidenkin keilojen kanssa.

Vaimentimen ajattelin vaihtaa ainakin. Siitä varmaan huomaa eron paremmin.

Jukka4130
10.07.2021, 08.31
Aina jossakin määrin tapausriippuvaista, että kumman komponentin päivityksellä saa suuremman hyödyn: jousi vs. vaimennin. Lähtökohtaisesti jousipuoli olisi kuitenkin hyvä saada ensimmäisenä kuntoon, jos siinä on selviä puutteita. Jousi kantaa kuitenkin kuskin ja pyörän massan. Jos se sukeltelee tai toimii muuten vähemmän kuin ideaalisti, jousitusta on todella hankalaa saada toimimaan kohtuullisesti.

Push Industriesin Darren Murphy (https://www.vitalmtb.com/features/Darren-Murphy-of-PUSH-Industries-The-Inside-Line-Podcast,2747) antaa hyvän esimerkin, että on tapauksia, jossa kuski on ajanut jopa rikkinäisellä vaimentimella tietämättään. Jos sama tapahtuisi jousen osalta, sen huomaisi takuuvarmasti.