Näytä tavallinen näkymä : Tour de France 2021 -peli
Olen tehnyt tällä foorumilla 10 vuotta pelatusta foorumipelistä nettiversion.Osallistu täällä: https://apulanta.fi/matti/TourGame/Tour2021/
Peli pyrkii olemaan kopio Googolin täällä ansiokkaasti n. 10 vuotta
pyörittämästä pelistä. Toivottavasti Googol ottaa tämän kunnianosoituksena
onnistuneesta pelistä. Tuskin olisin huonoa peliä kopioinut. Säännöt ovat
siis samat kuin viimeisimmissä peleissä täällä.
Peli toimii siis tällä kertaa niin, että osallistumiset kirjataan foorumin
sijaan tuonne minun pelisivulleni ja mahdolliset keskustelut pelistä voi
käydä täällä. Voi tietenkin lisäksi kertoa joukkueensa täälläkin.
Pistetilannetta en ehkä ihan Googolin tapaan tänne päivitä, kun se näkyy
pelisivulla kuitenkin koko ajan, mutta toki kuka tahansa voi sen tänne
laittaa.
Tein kuskien hinnoittelun algoritmisesti procyclingstats.com -sivuston
rankingin mukaan. Joukkueiden valinnoista näkee miten hyvin se on
onnistunut...
Koodaus ja ulkoasu on alusta asti omaa käsialaa, enkä ole ihan
ammattilainen tällaisessa, niin jotain ongelmia varmasti tulee. Ainakin
mobiilikäytössä kaikki sivut eivät sovi kunnolla näytölle, mutta on
käytettävissä kuitenkin. Peli toimii myös vähän eri tavalla kuin moni muu
vastaava toiminto internetissä. Se on täysin keksitön, eli en käytä
cookieita ollenkaan. Sen vuoksi peliin ei kirjauduta, vaan homma toimii
niin, että jokaista peliin osallistumista kohti annetaan salasana, jota
tarvitaan vaihtojen tekemiseen ja se pitää antaa jokaisen vaihdon
yhteydessä.
Peli on tietenkin ihan julkinen, joten sinne voi osallistua muitakin kuin
foorumilaisia, mutta tuskin se ehtii levitä kovin laajalle, kun pitäisi
n. vuorokauden sisällä osallistua.
Bugiraportit ym toiveet tänne foorumille tai suoraan minulle vaikka
kotisivuni kautta (löytyy profiilistani).
Ei onnistu yksittäisien ajajien markkaaus listalta, vetään kaikki muut ajajat merkatusta ylöspäin myös merkatuiksi eli siniseksi.
Ei onnistu yksittäisien ajajien markkaaus listalta, vetään kaikki muut ajajat merkatusta ylöspäin myös merkatuiksi eli siniseksi.
PC:llä saa monta valintaa saa tehtyä pitämällä Control-nappia painettuna hiiren nappia klikatessa. Lisään ohjeen laatikon viereen.
Noin juuri teen PC:llä ja kahdella selaimella kokeiltu mutta valitsee monia kerralla ja kun niitä yrittää poistaa mutkin valinnat poistuvat. Jos tuo ei huomenna toimi on kai minun laitettava jokkue tänne.
Tiedoksi että ainakin Linux & Firefox yksittäisen ajajan poisto listalta näyttää toimivan Control-näppäimen kautta. Control-Shift valitsee/poistaa näköjään kaikki kursorin ylä- tai alapuolella olevat. Mun mielestä tuo listbox näyttäisi pikakokeilulla toimivan aika loogisesti.
Nyt alkoi toimimaan ja joukkue koossa.
JupiteriUkko
25.06.2021, 12.26
Vaihto ei onnistunut.voi olla näppisvirhekin salasanan kanssa?
Vaihto
Veikkausnimi JupiteriUkko
Miltä etapilta lähtien? Etappi 1 (2021-06-26 13:30)
Vaihtoja käytetty ennen tätä: 0/8.
Voit vaihtaa vain samanhintaiseen tai halvempaan.
Kuka pois? 0 FRAILE Omar
Kuka tilalle? 0 GREIPEL André (ISN)
Salasana Väärä salasana.
Minulla vaihto onnistui, ei kai ennen kisan alkua vaihdettuja lasketa vaihtoihin?
https://www.letour.fr/en/overall-route
Vaihto ei onnistunut.voi olla näppisvirhekin salasanan kanssa?
Vaihto
VeikkausnimiJupiteriUkko
Miltä etapilta lähtien?Etappi 1 (2021-06-26 13:30)
Vaihtoja käytetty ennen tätä: 0/8.
Voit vaihtaa vain samanhintaiseen tai halvempaan.
Kuka pois?0 FRAILE Omar
Kuka tilalle?0 GREIPEL André (ISN)
SalasanaVäärä salasana.Varmaan väärä salasana. Kun en tallenna sähköpostiosoitteita, niin ei resetointi onnistu omatoimisesti. Vaihdan sen ja lähetän sinulle. Pistetään resetointimahdollisuus toivelistalle.
Sent from my SM-A415F using Tapatalk
Minulla vaihto onnistui, ei kai ennen kisan alkua vaihdettuja lasketa vaihtoihin?
https://www.letour.fr/en/overall-routeJuu, ei lasketa.
Tänne voisi laittaa ajajat ja hinnat.
Kiitos maupalle kisan järjestämisestä!
Tässä vielä kuskit hintoineen tällä Tourilla:
3500 POGA?AR Tadej
3500 ROGLI? Primož
3000 VAN AERT Wout
2500 ALAPHILIPPE Julian
2500 CARAPAZ Richard
2500 PORTE Richie
2500 VALVERDE Alejandro
2500 VAN DER POEL Mathieu
2000 ASGREEN Kasper
2000 DÉMARE Arnaud
2000 EWAN Caleb
2000 FUGLSANG Jakob
2000 MERLIER Tim
2000 PHILIPSEN Jasper
2000 SAGAN Peter
2000 THOMAS Geraint
2000 WOODS Michael
2000 YATES Simon
1500 BILBAO Pello
1500 CHAVES Esteban
1500 GAUDU David
1500 HIRSCHI Marc
1500 IZAGIRRE Ion
1500 KELDERMAN Wilco
1500 KÜNG Stefan
1500 LÓPEZ Miguel Ángel
1500 MARTIN Dan
1500 MARTIN Guillaume
1500 MAS Enric
1500 MATTHEWS Michael
1500 MOLLEMA Bauke
1500 PEDERSEN Mads
1500 STUYVEN Jasper
1500 VAN AVERMAET Greg
1000 ARANBURU Alex
1000 BALLERINI Davide
1000 BISSEGGER Stefan
1000 BOUHANNI Nacer
1000 COLBRELLI Sonny
1000 COQUARD Bryan
1000 KRAGH ANDERSEN Søren
1000 KUSS Sepp
1000 KWIATKOWSKI Micha?
1000 LAPORTE Christophe
1000 QUINTANA Nairo
1000 SOLER Marc
1000 TURGIS Anthony
1000 URÁN Rigoberto
1000 VAN BAARLE Dylan
1000 VAN POPPEL Danny
1000 VINGEGAARD Jonas
500 ARMIRAIL Bruno
500 BARGUIL Warren
500 BENOOT Tiesj
500 BJERG Mikkel
500 CAMPENAERTS Victor
500 CATTANEO Mattia
500 CAVENDISH Mark
500 COSNEFROY Benoît
500 COSTA Rui
500 DE GENDT Thomas
500 GEOGHEGAN HART Tao
500 HAIG Jack
500 HAMILTON Lucas
500 HERRADA Jesús
500 KONRAD Patrick
500 LUTSENKO Alexey
500 MAJKA Rafa?
500 MCNULTY Brandon
500 MEZGEC Luka
500 MOHORI? Matej
500 NAESEN Oliver
500 NIBALI Vincenzo
500 O'CONNOR Ben
500 PARET-PEINTRE Aurélien
500 POELS Wout
500 SCOTSON Miles
500 SÜTTERLIN Jasha
500 WALSCHEID Max
0 Muut
sorkan_fiba
27.06.2021, 13.01
Huppista, en ehtinyt mukaan, kun juhannus meni enemmän tai vähemmän pöpelikössä. Hyvältä näyttää. Vueltassa sitten ehkä.
https://www.livetulokset.com/pyoraily/ympariajot/tour-de-france/
”Maaliin etapin parhaassa joukkueessa” - laskenko oikein vai puuttuvatko nämä etapilta?
”Maaliin etapin parhaassa joukkueessa” - laskenko oikein vai puuttuvatko nämä etapilta?Joo, kyllä puuttuivat. Korjasin virheen pistelaskussa. Kiitos tarkastuksesta.
Vigil Ignis
02.07.2021, 16.41
Tuli vaihtovimmassa vahingossa lempattua myös Mathieu van der Poel laidan yli, tsaijai. MUTTA: mulla väheni myös pisteet kun vaihdoin ukkoja, ei kai se näin pitäisi mennä? Pystyykö maupa tsekkaamaan asiaa? Tai sitten eletään vaan asian kanssa, pienempi moka se kuitenkin kuin van der Poelin ulostaminen.
Siellä on näköjään jo valmiina ne 20% alkuperäisten ajajien pisteet, jotka jaetaan vasta lopussa. Mutta ne putoaa pois vaihtaessa.
Vigil Ignis
02.07.2021, 17.51
Selkee, tattis.
Juuri näin. Pistän sinne tulee lopputulostenkin pisteet ennakkoon jo kesken kisan kunhan syötän kokonaiskisojen tilanteet joltain etapilta. Ajattelin kuitenkin odottaa niiden kanssa ensimmäisiin kunnon mäkiin, niin on vähän hyödyllisempiä.
Tuli vaihtovimmassa vahingossa lempattua myös Mathieu van der Poel laidan yli, tsaijai. MUTTA: mulla väheni myös pisteet kun vaihdoin ukkoja, ei kai se näin pitäisi mennä? Pystyykö maupa tsekkaamaan asiaa? Tai sitten eletään vaan asian kanssa, pienempi moka se kuitenkin kuin van der Poelin ulostaminen.
Just sama homma mullakin.
Tässä systeemissä pitääkin olla tarkkana, ettei potki vääriä ukkoja pihalle.
Hmm.. Pitää vielä tarkistaa koodista, mutta sanoisin, että vaihdon voi muuttaa toiseksi ennen sen voimaantuloetapin alkua ilman että se kuluttaa vaihtojen määrää. Pitäisikö mielestänne lisäksi tehdä vaihdon peruminen mahdolliseksi?
Edit: Tarkistin koodista, että tuo epäilykseni oli oikea. Siis vaihdon voin muuttaa toiseksi ennen etapin alkua.
Nyt on pelissä myös lopputuloksista tulevat pisteet näkyvissä, eli pistetilanne on sen mukainen mitä tourin tämänhetkisen tilanteen mukaisista lopputuloksista tulisi. Se toinen luku siinä pistetilanteessa on pisteet tähänastisilta etapeilta.
Pisti silmään, että Pogacar on saanut lisäpisteitä parilta viime etapilta, lienee joku bugi? Ainakin muilla kuskeilla bonukset ovat tulleet vain ekan kerran kun paita puettu päälle.
e. Nairolla pallopaidasta näemmä myös. Mutta ei esim Cav vihreästä?
Tuo on kyllä virhe. Pitää korjata.
Salaliittoteoria
07.07.2021, 15.29
Vaihdoin eilen aamulla mielestäni onnistuneesti MvdP -> Carapaz.
Mielestäni jopa tarkistin, että vaihto meni onnistuneesti läpi.
Katsoin nyt joukkuetta ja tuo vaihto ei sittenkään näytä toteutuneen.
Pidän mahdollisena sitä, että tämä ei johdu taitamattomuudestani.
Salaliittoteoria
07.07.2021, 17.48
Vielä:
Voiskohan syynä olla se, että sovellus oli auki saman aikaisesti ainakin kahdessa eri ikkunassa ja ehkä jopa kahdella ei laitteella?
En tiedä miten olet tuossa onnistunut. Eri laitteiden ei pitäisi vaikuttaa. Ehkä, jos teit vaihtoja monessa paikassa samaan aikaan. Muutokset kuitenkin tallentuvat vain talleta-napista.
Mutta voin tehdä tuon vaihdon sinulle, kun olen paremman koneen ääressä. Korjaan samalla tuon paitapisteiden virheen. Se näköjään tulee edelleen aina kun syötän tuloksia.
Salaliittoteoria
07.07.2021, 22.17
Kiitos!
Vaihdon ja sen onnistumisen tsekkauksen tein varmasti yhdessä ikkunassa.
Tapaus jää siis mysteeriksi, mikä kokemukseni perusteella tarkoittaa yleensä käyttäjän virhettä :)
Salaliittoteoria
07.07.2021, 23.17
Kiitos!
Vaihdon ja sen onnistumisen tsekkauksen tein varmasti yhdessä ikkunassa.
Tapaus jää siis mysteeriksi, mikä kokemukseni perusteella tarkoittaa yleensä käyttäjän virhettä :)
Nyt on ylimääräiset paitapisteet poistettu ja Salaliittoteorian pieleen mennyt vaihto lisätty.
Tiukka taistelu kakkossijasta. Mulla ja CKSG:llä 9 samaa kuskia ja sitten Cort vs Greipel. Pulmarkilla noista 9:stä 7. Ja vielä Cort.
Ei oikein mitään tehtävissä vaihtojen suhteen, vaikka niitä olisi käytettävissä. Ehkä katsotaan näillä ukoilla kisa loppuun asti.
Maupalle kiitokset päivittäisestä päivittämisestä. Mukava ollut seurata pelin etenemistä!
Tiukka taistelu kakkossijasta. Mulla ja CKSG:llä 9 samaa kuskia ja sitten Cort vs Greipel. Pulmarkilla noista 9:stä 7. Ja vielä Cort.
4. sija mulle hyvin todennäköinen. Mun pitäisi temmosta (Alaphilippe) saada niin paljon enemmän pisteitä ja/tai tapahtua sitten sopivasti vielä keskeytyksiä (Carapaz, Mas, Kelderman). Ihan hyvä kisa, muutama tyhmä vaihto mulla mutta niitä aina sattuu.
Suuret kiitokset vaan Maupalle kilpailun koodaamisesta ja ylläpitämisestä. Omasta mielestäni parannusehdotuksena voisi olla että jättäisi nuo ennustetut loppupisteet näyttämättä eli se kuuluisi kilpailijoiden kykyyn arvioida että ketä kannattaa vaihtaa ja koska. Nyt noita ennustettuja loppupisteitä kilpailijoiden kesken vertaamalla saa helposti vinkkejä että miten kannattaisi vaihtoja tehdä varsinkin kisan jälkipuoliskolla. Toki se tasapuolistaa kisaa kun kaikki näkee millä yhdistelmillä voi pärjätä parhaiten eli on siitä edunsakin. Ehkä parempi niin.
Korjasin vielä pienen virheen etapin parhaan joukkueen pisteissä, minkä vuoksi poistui muutama ylimääräinen 5 pistettä.
Olen laittanut nuo ennustetut loppupisteet ihan vaan siksi koska itse niitä kuitenkin laskeskelen, niin reiluuden nimissä pistin kaikille näkyviin. Pulmarkilla on kyllä pointti tuossa että se vähän muuttaa tätä peliä. Onko muita mielipiteitä asiasta?
Veikkauksen lopputulokset
1. maupa 4970
2. Googol 4654
3. Team CKSG 4634
4. pulmark 4566
5. Salaliittoteoria 4239
6. TetedeCourse 4018
7. Vigil Ignis 3923
8. Mansemankeli 3796
9. Team OK 3774
10. JTu 3492
11. Paolo 3463
12. Nilkkapaineet 3462
12. hemppa3000 3462
14. kossu 2922
15. Ketjunpyörittäjä 2566
16. JupiteriUkko 2529
17. PyöräMursu 1449
18. Cybbe 1098
Ensimmäinen voittoni Tour-pelissä! Aiemmin olen voittanut vain Vuelta-peleissä. Googol nousi kalkkiviivoilla kakkoseksi Greipelin 5. sijan ansiosta.
Kiitos kaikille osallistujille. Toivottavasti systeemi toimi riittävän hyvin. Kehitysehdotuksia otetaan vastaan. Osallistujia oli vähemmän kuin foorumin Tour-peleissä koskaan. Johtuneeko enemmän hankalammasta osallistumisesta vai foorumin hiljenemisestä? Vai ehkä siitä, että Tour alkoi juhannuksena? Vueltassa sitten taas!
Vigil Ignis
18.07.2021, 23.23
Kiitokset maupa pelin pyörittämisestä ja onnittelut voitosta.
Vueltassa taas kisataan, ehkä sitten ei tule tehtyä kännivaihtoja. Tai sitten tulee...
Osallistujia oli vähemmän kuin foorumin Tour-peleissä koskaan. Johtuneeko enemmän hankalammasta osallistumisesta vai foorumin hiljenemisestä? Vai ehkä siitä, että Tour alkoi juhannuksena? Vueltassa sitten taas!
Saattoi vaikuttaa myös kisan uusi formaatti ja sen käynnistyminen Tourin lähtöviivoilla juurikin juhannuksena.
Ainakin oma joukkueeni tuli kasattua ennätysvauhtia. ( Tosin johtuen pitkälti muista päällekkäisistä kiireistä, joista kärsi Tourin ja kisankin seuraaminen tällä kertaa.)
Kiitos maupalle järjestämisestä ja hyvin menneestä kisasta! Hyvinhän tuo toimi.
Se olisi kyllä hyvä jos 10 hengen joukkueella olisi myös 10 vaihtoa, nyt vaihdot menivät melkein keskeytyksiin.
Se olisi kyllä hyvä jos 10 hengen joukkueella olisi myös 10 vaihtoa, nyt vaihdot menivät melkein keskeytyksiin.
Mitä enemmän vaihtoja, sitä enemmän samat joukkueet kilpailevat keskenään kisan loppupuolella. Ei tunnu enää kovin kilpailemiselta.
Minusta vaihtoja voisi jopa vähentää.
Salaliittoteoria
19.07.2021, 19.47
Kiitokset ja onnittelut maupa !!
Tässä minun palautettani:
-Alusta toimii hyvin, vaikka itse vähän sen kanssa kerran kompuroinkin.
-Ainoa pieni miinus muutoksessa on tämän palstan keskustelun väheneminen ennestään. Aikaisemmin oli helpompi miettiä kanssakilpailijoiden peliliikkeiden logiikkaa, nyt sitä en viitsinyt tehdä. Vaikka viestit olivatkin olleet lakkoonisia, niin olisi niissä silti aistittavissa rivien välissä joskus hankselien paukuttelua, joskus taas jupinaaa huonosta tuurista. Nyt tämä on poissa, josta hyvin pieni miinus.
-Tämä tdf 2021 ei ollut minusta pelin kannalta mitenkään tyypillinen gt. Nyt kisan rakenteesta en ainakaan minä löytänyt osioita, joissa olisi kannattanut painottaa erityisesti kirimiehiä tai kapteeneja. Piti yrittää vaan alusta asti löytää mmenestykseen nähden alihinnoiteltuja kuskeja. Vaihtoja ei tarvinnut minusta tästä syystä niin paljoa kuin yleensä. Ehkä alustasta löytyy vielä plussia tai miinuksia, kun gt:n dynamiikka erilainen.
-Osallistujien vähyyteen vaikutti minusta uusia alusta, lyhyt aika joukkeen tekemiseen ja juhannus kiireineen. Mitä aikaisemmin pelin saisi avattuuaa sitä enemmän uskon osallistujia tulevan.
Hinnoittelu oli ymmärtääkseni vahhvasti johonkin rankingiin perustuva. Siinä ei ollut minusta huomioitu joukkueiden sisäistä roolitusta riittävästi, en kyllä osaa sanoa, miten sen tekisi. Ilmiselviä apukuskeja tai vain joukkueen täytteenä olevia ajajia oli aika kovilla hinnoilla listalla.
-En minäkään missään tapauksessa lisäisi vaihtoja vaikka yleensä ne ovatkin loppuneet kesken, mutta juuri se on kisan suola. Paolon argumentti että useammilla vaihdoilla joukkueista tulee samoja on myös minusta hyvä.
Yleensä, jos pelin on avannut vaikka tiistaina, niin kaikki joukkueet on silti tulleet torstaina-lauantaina. Mutta on se tietysti sitten ehkä jo tiedossa/mietinnässä aiemmin. Mullakin varmaan olisi jonkinlaiseen nettitoteutukseen osaaminen riittänyt, mutta pysyin foorumipelissä, osin siksi, että siitä nyt ainakin vähän saattaa syntyä keskustelua, vaihtolistojen lisäksi.
Käytettävyydestä, mielestäni yksi hyväksyntä vähemmän vaihdolle riittäisi, mutta muuten ei valittamista. Kokonaiskisapisteiden mukaan laskemisesta, vaikka mä tavallaan tykkään lopun yllätyksellisyydestä, niin olen minä itse niitä väliaikatietoja vilkuillut. Joten ehkä parempi, että ovat nähtävillä.
Hinnoittelusta, mulla oli alkuvuosina ongelmia, kun en tuntenut niin kuskeja, ja toisaalta aina välillä tuli missattua joku. Esim. 2010 Vueltassa (mun eka kisa, ei täällä) en tajunnut, että Gilbert on kovassa kunnossa ja alkukisassa oli paljon hänelle sopivia mäkimaaleja. Ja sitten oli vielä 25-10-10-5 paidoista, mutta joka etapilta ja joka paidasta, ei vain siitä mikä oli etapilla päällä. Ja kun Gilberttiä ei ollut GC-kertoimissa, eikä sprintterikertoimissa, niin taisi mennä halvimmalla hinnalla. Myöhemmin oppi tuntemaan ajajia paremmin, ja sitten myös että millainen hinnoitteluskaala kannattaa olla, ja sitten tuli myös ruvettua peesaamaan muita fantasyjä. Pari liian halvaksi hinnoiteltua (esim. Cav) ja sitten pari yllättäjää (esim. Vingegaard) saa joukkueet näyttämään loppukisasta aika samalta. Löytyy se voittaja tietysti vaikka kaikki olisi tonnin hintaisia, mutta mielenkiinto säilyy, jos on mahdollisimman paljon järkeviä valintoja. Yllättäjille ei voi mitään, mutta pistepotentiaali ei aina vastaa CQ/Procyclingstats/UCI/tms pisteitä. Klassikkokuskit on tässä keskimäärin kehnompia ja huippusprintterit taas parempia. Ja jos on vanhan mallinen Tour, eli eka viikko tasamaata, niin sprinttereissä on vielä vaihtopotentiaalia, eli voi aluksi ottaa sprintterin ja katsella, kuka GC-mies pysyy pystyssä, ja vaihtaa vasta kun vuoret alkaa.
^ Oletettujen loppupisteiden näyttämisestä ei mun mielestä kannata nyt tehdä ongelmaa, tasapuolisuuden vuoksi hyvä että kaikki näkee. Ehkä sitten jos se johtaisi siihen että hyvin aikaisin alettaisiin peesaamaan niitä pelin kärjessä olevia. Kuitenkin peesaaja on aina vähän myöhässä, kuluttaa vaihtoja ja varsinainen kisa tarjoaa aina yllätyksiä mm. kaatumisia, yllättäviä menestyksiä jne. Lisäksi niitä potentiaalisia voittavia joukkueita on useita. Löytämällä etappien voittajia pystyy kompensoimaan kokonaiskisan pisteiden menetyksiä. Yksittäisten etappien menestyjien löytäminen vaan on hiton vaikeaa jos kyseessä ei ole selvä kiri- tai mäkimaali.
Nykyinen vaihtojen määrä mun mielestä sopiva. Jos tulee paljon keskeytyksiä 3-4 tai enemmän, hankala siitä on rakentaa hyvää joukkuetta jos vaihtoja olisi vähemmän. Yksi vaihtoehto noihin keskeytyksiin olisi se että esim. jos 2-3 keskeytystä joukkueessa niin pelaaja saisi yhden ylimääräisen vaihdon tai jotain vastaavaa.
Tuosta peesaamisesta ja jos siitä tulisi ongelma tuli vielä mieleen että yksi vaihtoehto olisi myös se että näkisi vaan oman joukkueen kokoonpanon kisan aikana. Osallistujien oletettujen loppupisteiden näyttämisellä ei silloin olisi mitään muuta merkitystä kuin se että näkee että hyvin menee tai että huonosti menee, tarttis ehkä tehdä jotain vaihtoja. Sitten lopussa paljastettaisiin kaikkien joukkueet ja vaihdot. Tuo toisaalta karsisi pois keskustelua ja tekisi pelin seuraamisesta ehkä vähemmän mielenkiintoista. Oma viehätyksensä on siinä että näkee muiden pelaajien joukkueet ja mitä vaihtoja muut tekee.
Kiitokset vielä kaikille muillekin pelaajille hyvästä pelistä ja onnittelut voittajalle !
Hyviä pointteja. Pelin avaamisessa aikaisemmin on se ongelma, että joukkueet vahvistetaan vasta pari päivää ennen lähtöä. Tietty suurin osa on käytännössä varmoja jo paljon aikaisemmin, joten pelin voisi perustaa alustavilla joukkueilla. Jäisi sitten pelaajien vastuulle tarkistaa lähtijät vielä ennen lähtöä.
Pelin luotettavuudenkin kannalta olisi hyvä, jos joukkueet ja vaihdot julkaistaisiin foorumilla kuten ennen vanhaan. Niiden perusteella voisi kuka tahansa tarkistaa pisteet. Mutta ei tähän voi pakottaa.
Hinnoittelu onnistui ensiyritykseksi mielestäni kohtalaisesti. Selvästi ylihintaisia oli aika paljon (ei ollut kellään joukkueessa missään vaiheessa): Porte, Valverde, Asgreen, Fuglsang, Woods, Bilbao, Chaves, Gaudu, Izagirre, G Martin, Mollema, Stuyven + joukko 1000- ja 500-hintaisia. Alihintaisia olivat ehkä Pogacar ja Roglic (olis voineet olla 4000). Käytännössä mm. Cavendish osoittautui alihintaiseksi, mutta oli kuitenkin vain 5 veikkauksessa ekalla etapilla. Buchmann oli suosituin kuski aloituskokoonpanoissa 11 valinnalla, mutta toi vain 2 pistettä ja oli lopussa enää 6 veikkauksessa. Suosituimmat valinnat olivat lopulta Pogacar (alussa 8 -> lopussa 15), Cavendish (5->15), Vingegaard (0->14), Uran (4->10), Lutsenko (3->9) ja Greipel (7->9).
Vaihtojen määrässä voisi jotenkin ottaa keskeytykset huomioon. Tästähän oli tämän pelin vuoden 2017 versiossa sääntö, että keskeyttäneen kuskin vaihdosta kului vain puoli vaihtoa. Se oli ehkä vähän hankala, mutta voisiko esim. yhden keskeyttäneen vaihtaa ilmaiseksi?
Pohdin myös sellaista sääntömuutosta, että etapin parhaan joukkueen pisteiden sijaan annettaisiin vastaavat pisteet etapin voittajan joukkuekavereille. Tämähän vastaisi enemmän todellisuutta, kun tuskin kukaan missään edes huomaa mikä joukkue eteni eniten joukkuekilpailussa, mutta koko joukkue yleensä juhlii etapin voittajan kanssa ja sen eteen tehdään työt.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.