Näytä tavallinen näkymä : Rengastie päivässä
Saariston rengastien ajaminen päivässä on alkanut houkuttaa, mutta mitä reitin suunnittelussa pitäisi ottaa huomioon ettei tarttis yötämyöden odotella lauttarannoissa? Ilmeisesti Iniö-Mossala välinen lauttayhteys on se kriittisin joka ei mene kuin muutaman kerran päivässä ja jonkinnäköistä aikataulutusta lienee tiedossa myös kustavi-iniö välillä, muuten ilmeisesti selviää suurinpiirtein kun saapuu lauttarantaan? Kannattaako reitti kiertää myötä vai vastapäivään? Lähtö olisi todennäköisesti Naantalista, menopelinä maantiepyörä ja vauhtia varmaan siinä 25km/h nurkilla.
Ilmeisesti Iniö-Mossala välinen lauttayhteys on se kriittisin joka ei mene kuin muutaman kerran päivässä ja jonkinnäköistä aikataulutusta lienee tiedossa myös kustavi-iniö välillä, muuten ilmeisesti selviää suurinpiirtein kun saapuu lauttarantaan?
Juuri näin ja siksi menisin vastapäivään. Houtskari-Korppoo -väli tietty myös melko pitkä, mut jos siitä myöhästyy, niin ei oo enää katastrofi.
Coasting
24.06.2021, 18.42
Me lähdettiin Kaarinasta vastapäivään. Vain eka lautta oli kriittinen. Tein kuvan jossa on välimatkat ja lauttojen ajat niin pysyi kärryillä.
Kuinka tiukka tosta heponiemi-kannvik lautalta, joka näyttäis lähtevän kustavin päästä 10:10 on ehtiä tohon dalen-mossala 11:15 lähtevään lauttaan? Pyöräiltävää siinä ei kait ole ku about yhdeksän kilsaa, mut joku lossi ilmeisesti vielä välissä? Jos tosta jää laivasta niin homma venähtää heti pari tuntia ja toisaalta varmistelemaankaan ei huvittais alkaa, kun edellinen yhteys iniöön lähtee kustavista jo kasin jälkeen.
Coasting
25.06.2021, 00.10
Samaa mekin mietittiin. 25 min oli eka lautta joten 10:35 perillä. Poljettiin vähän turhan reippaasti ja väli kesti 35 minuuttia joista 15 polkemiseen ja 20 välilautta odotuksineen. Muistaakseni luppoaikaa jäi enemmän kuin laskennalliset 5 min.
Edellisen lautan pyöräilijöistä ei tainnut olla kuin kaksi muuta tuolla. Loput ei tainneet olla maantiepyöräilijöitä.
Samaa mekin mietittiin. 25 min oli eka lautta joten 10:35 perillä. Poljettiin vähän turhan reippaasti ja väli kesti 35 minuuttia joista 15 polkemiseen ja 20 välilautta odotuksineen. Muistaakseni luppoaikaa jäi enemmän kuin laskennalliset 5 min.
Edellisen lautan pyöräilijöistä ei tainnut olla kuin kaksi muuta tuolla. Loput ei tainneet olla maantiepyöräilijöitä.
Aikaisemmin väli oli 5 min lyhkäsempi oli vähän tiukempaa, mutta kyllä silloinkin ehti. Tosin täpärillä poika kärryssä sai polkea ihan tosissaan. Eikä silti jäänyt paljon marginaalia.
Moni maantiepyörällä tai vastaavalla liikkuva rikkoo lautan ohjeistusta ja lähtee ennen autoja, vaikka kuulutetaan, että autot ensin ja sitten pyörät. Mua ihmetyttää, että miksi, kun ei ne kuitenkaan pääsääntöisesti sinne seuraavalle yhteysalukselle ilmesty. Itse olen turvallisuussyistä noudattanut ohjeistusta ja silti ehtinyt maastopyörälläkin. Periaatteella ennemmin 2-tunnin odotus, kuin loukkaantuneena tien poskessa. Mihin sitä retkellä niin kiire on?
Aikataulumuutoksen jälkeen nykyaikatauluilla pitäisi onnistua kohtuu helposti. 5 minuuttia tekee aika paljon.
Aikoinaan kaksi ekaa kertaa myötäpäivää, ei ollut mikään tappo aikataulu mutta aikaisin aamulla lähdettiin. Jonakin vuonna aikataulut olleet hieman hankalia mutta jos tuolla kymmenen lautalla menee yli kustavista niin ehtii takaisin ennen pimeää...
Pienen ja ison rengastien yhdistelmän ajaa myös päivässä eli Rymättylän Hankasta klo 10.20 yhteysaluksella Nauvon kirkonkylään mistä edelleen Korppoon ja Houtskarin kautta Iniöön ja klo 18.00 lautalla Kustaviin mistä takaisin kohti Turkua. Klo 18 lauttaan voi tulla kiire jos Houtskari-Iniö -lautta myöhässä, seuraava Kustvin lautta lähtee klo 20.30.
Muut välit voi ajella suht leppoisasti.
Vastapäivään ei toimi päivässä koska Nauvosta Rymättylään viimeinen yhteys lähtee jo klo 15.25.
Pienen ja ison rengastien yhdistelmän ajaa myös päivässä
Tämän innoittamana päädyin sivuille:
https://www.rengastie.fi
Ja
https://www.rengastie.fi/saariston-ympari-reitti/
https://www.rengastie.fi/wp-content/uploads/2020/08/skargarden_runt_2021-1024x736.jpg
Juuri kun perinteiset rengastiet (pieni ja iso) alkoi olla nähty (isompi kierretty kymmenkunta kertaa ja pienempikin puolenkymmentä) , niin tietoa on näköjään koottu uuteen formaattiin. Taitaa mennä parin päivän reissuksi, jos lähtee koukkimaan tuonne ulkosaaristoon. Pitääkin tutustua aikatauluihin ja eri renkaisiin. Ilmeisesti haaveilemaani lenkkiä Nauvosta Kemiöön ei ole vieläkään tullut, vaikka siitäkin on ollut puhetta jossain.
Taitaa mennä taksivenekyydiksi, jos sen haluaa kiertää.
Paraisilta oli aikanaan yhteys Kasnäsiin mutta taisi loppua yhteen kauteen. Markkinointi oli olematonta ja sitä myöden matkustajamäärät.
KriHa, oleks testannut käytännössä?
anttipietila
09.07.2021, 08.24
Paraisilta oli aikanaan yhteys Kasnäsiin mutta taisi loppua yhteen kauteen. Markkinointi oli olematonta ja sitä myöden matkustajamäärät.
Tämän mukaan (https://hankolines.wpcomstaging.com/aikataulut/) joku vessa ajaisi lauantaisin Parainen-Kasnäs-Hanko.
Saaristolautat.fi -sivusto on tutustumisen arvoinen. Löytyy kaikkien lossien, lauttojen ja yhteysalusten reitit ja aikataulut sekä muu tarvittava tieto
Sent from my iPad using Tapatalk
^^Sitä rymättylä-Nauvon kautta Houtskariin jne...
Nure, viime kesänä ajoin yhdistelmäreitin eli ensin pientä rengastietä Rymättylän Hankaan mistä klo 10.20 yhteysaluksella Nauvon kirkonkylään. Sieltä edelleen isoa rengastiet Korppoon, Houtskarin, Iniön ja Kustavin kautta takaisin Turun suuntaan.
Ainut tiukka pätkä oli Iniön läpi, Mossalan ja Iniön välinen lautta oli 20 min myöhässä, sai tossisaan polkea ehtiäkseen klo 18 lauttaan Iniö-Kustavi, matkalla oli vielä yksi lossi. Seuraava vuoro oli vasta klo 20.30.
^Muutenkin tuo Iniön väli tiukin ajaa ellei sitten vietä taukoa... Meinasin kyllä tällä kertaa ajaa vastapäivää niin saa tuon tylsimmän Kustavintien pätkän pois alta.
Sen mitä rengastiellä tänä vuonna olen ajellut, pyöräilijöiden määrä näyttää lisääntyneen selvästi. Ja sehän on 100% hieno juttu. Mutta mikä on motiivi ajaa rengastie päivässä? Hienoja paikkoja, joihin ei ole varaa pysähtyä nautiskelemaan, kun pitää ehtiä lautalle.
^Tuota saaristoa kolunnut jostain 70luvulta niin ei ole mitenkään ensikerran ihastusta ja kyllä pyörällä ehtii aina maisemia katsella...
mackaiweri
14.07.2021, 23.35
^Muutenkin tuo Iniön väli tiukin ajaa ellei sitten vietä taukoa... Meinasin kyllä tällä kertaa ajaa vastapäivää niin saa tuon tylsimmän Kustavintien pätkän pois alta.
Eipä tänä aamuna helpottanut, että tuo Kustavi-Iniö -lautta oli 10min myöhässä. Ihan tosissaan sai polkea, että kerkesi Daleniin ajoissa.
Vaikka kuinka saaristokierrosta mainostetaan pyöräilijöille niin lauttojen aikataulut kyllä autoilijoita varten...
Viime kesänä Mossalan ja Iniön välinen lautta odotti Mossalassa kahta myöhässä ollutta naispyöräilijää (olivat soittaneet lautalle ja pyytäneet odottamaan) lähtien lopulta 20 min myöhässä. Periaatteessa ok joustoa mutta samalla odotutettiin lautallista ajoissa rannassa olleita matkustajia. Sanoin miehistöön kuuluvalle että nyt tulee kiire ehtiä Kustavin lauttaan mutta ei se virolaista paljoa kiinnostanut.
Kannattaa porukalla laittaa viestiä niin voisivat hieman väljentää aikatauluja...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.