PDA

Näytä tavallinen näkymä : 25/32 -vääntö sekä ajoneuvoluokan vaihtaminen

Sivut : [1] 2

Bizline
19.06.2021, 08.26
Shimano voisi tehdä ohjelman, jolla voisi säätää valot pois/päälle, valoille varattavan akkukapasiteetin, rengaskoon, rattaiden koon, avustuksen tason portaattomasti. Tämän jälkeen stunlockerille ei minulla olisi tarvetta e8000 moottorin säätöihin.

Kysyin paikallisesta Shimano huollosta eilen, et onnistuuko muuttaa rengaskokoa pienemmäksi. Ei kuulemma onnistu heillä, kytkevät pyörän koneeseen ja sitten yhteys Shimanoon josta etänä muutetaan rengaskoko "oikeaksi". Tällä estetty "viritys" huoltojen puolelta.

hpniemi
19.06.2021, 13.35
Näinhän se on ja kuinka naurettavaa, kun fillarin -"viritystä", jolla avustusta saa hiukan enemmän ja sitä kautta nopeutta ehkä 15kmh lisää valvotaan tällä intensiteetillä ja autoa voi ohjelmoida ja osaakin vaihtaa niin paljon kun sielu sietää kunhan menee päästöistä ja äänistä läpi.

Kysyin paikallisesta Shimano huollosta eilen, et onnistuuko muuttaa rengaskokoa pienemmäksi. Ei kuulemma onnistu heillä, kytkevät pyörän koneeseen ja sitten yhteys Shimanoon josta etänä muutetaan rengaskoko "oikeaksi". Tällä estetty "viritys" huoltojen puolelta.

MRe
19.06.2021, 14.15
Näinhän se on ja kuinka naurettavaa, kun fillarin -"viritystä", jolla avustusta saa hiukan enemmän ja sitä kautta nopeutta ehkä 15kmh lisää valvotaan tällä intensiteetillä ja autoa voi ohjelmoida ja osaakin vaihtaa niin paljon kun sielu sietää kunhan menee päästöistä ja äänistä läpi.

No ei se tee sen auton virittämisestä sen laillisempaa. Eikä nykyautoja enää viritellä niin kuin -70-luvun angliaa. Esimerkiksi ECUt on kryptattu ja niitä ei voi puukottaa. Ja vaikka voisikin, siitä jää aina jälki.

hpniemi
19.06.2021, 14.46
Laillisuus ei ollut se pointti mutta tämäkin ketju on syytä poistaa, voitko ilmoittaa mre

ebike-harrastelija
19.06.2021, 19.33
Laillisuus ei ollut se pointti mutta tämäkin ketju on syytä poistaa, voitko ilmoittaa mreMre varmasti jo raportoinutkin, kun avainsanat hoksannut [emoji3]

Nomutta, pitäähän sitä aikuisella miehellä jotain askarreltavaa olla. Ellei muuta, niin pohtia että mitä ihmettä se rahoille vastinetta -toteamus oikein tarkoittaa... eikö kalliimpi tarkoittanutkaan automaattisesti laadukkaampaa?

MRe
19.06.2021, 21.04
Tota… mä olen raportoinut tasan yhden ketjun, postauksen ja henkilön. Se oli kun minua uhattiin fyysisellä väkivallalla.

MRe
19.06.2021, 21.05
Laillisuus ei ollut se pointti

No mikä se pointti oli?

ebike-harrastelija
19.06.2021, 21.45
No mikä se pointti oli?Varmaankin näin out-of-the-box funtsimalla ihan vaan se, että eihän tässä sähköfillarien nopeuksista säädetyssä ole mitään järkeä.

USA 32 km/h, samaan aikaan EU:ssa ja siksi myös Suomessa 25 km/h. Sama moottori, sama pyörä, samat jarrut, sama runko jne. Enkä ole havainnut, että tuon nopeusrajoituseron vuoksi USAssa olisi jotenkin synkempi tilanne sähköpyöräonnettomuuksien tms. suhteen kuin suhteessa meillä Suomessa?

Ja pssst... autoja kyllä tuunataan lastuttamalla, asentamalla ahtimia jne. tehokkaammiksi myös niitä uusia malleja - riittää, että katsastuskonttorilla saa muutoksilleen hyväksynnän. Ihan laillista harrastamista. Tähän voisi joku noheva foorumin besserwisseri linkittää Suomen onnettomuustilastot "viritetyt" sähköpyörät vs. autot, niin nähtäisiin miten on?

grebe
19.06.2021, 23.00
Eikös jenkit saa ajaa jo 16 vuotiaana autoa? Ja britit vänkärin paikalta. Lottovoitto syntyä Suomeen. Ollaan maailman onnellisin kansa. Tai oltaisi mutta kamoon 25 km/h.

fob
20.06.2021, 01.51
Tämä asia ei ole Suomen päätettävissä, luulisin. Eiköhän tämä ole päätetty Brysselissä.

grebe
20.06.2021, 08.15
^ Taisin unohtaa hymiön omasta viestistäni. Pointti oli, että ihme itkemistä päivästä toiseen mitättömän asian takia. Maailma on täynnä vääryyksiä.

MRe
20.06.2021, 11.03
Ihme perustelua mitä USAssa. Siellä ei sähköpyörillä saa juurikaan ajaa luonnossa, vaan ainoastaan bike-parkeissa ja fire roadeilla. Porukka on siis valmis vaihtamaan 25km/h maksimin ajokieltoon metsissä? Mä en ole.

Ihme whinetystä jonnet.

MRe
20.06.2021, 11.06
Ja pssst... autoja kyllä tuunataan lastuttamalla, asentamalla ahtimia jne. tehokkaammiksi myös niitä uusia malleja - riittää, että katsastuskonttorilla saa muutoksilleen hyväksynnän. Ihan laillista harrastamista. Tähän voisi joku noheva foorumin besserwisseri linkittää Suomen onnettomuustilastot "viritetyt" sähköpyörät vs. autot, niin nähtäisiin miten on?
Ja yrität tällä kertoa mitä? Kyllä sä voit virittää tai ”virittää” sen bäfängin kulkemaan vaikka kolmea sataa ja tyypittää sen kilpiin.

Toki voi olla vaikea tehdä eroa laillisten ja laittomien muutosten välillä, jos on vaan sitä mieltä että kyllä mulle kuuluu kaikki ja heti ja nyt.

ebike-harrastelija
20.06.2021, 13.22
Ihme perustelua mitä USAssa. Siellä ei sähköpyörillä saa juurikaan ajaa luonnossa, vaan ainoastaan bike-parkeissa ja fire roadeilla. Porukka on siis valmis vaihtamaan 25km/h maksimin ajokieltoon metsissä? Mä en ole.

Ihme whinetystä jonnet.Miksi pitäisi tehdä mitään ihmeen vaihtoja? Selittäisitkö vähän tätä sun logiikkaa?

ebike-harrastelija
20.06.2021, 13.22
Ja yrität tällä kertoa mitä? Kyllä sä voit virittää tai ”virittää” sen bäfängin kulkemaan vaikka kolmea sataa ja tyypittää sen kilpiin.

Toki voi olla vaikea tehdä eroa laillisten ja laittomien muutosten välillä, jos on vaan sitä mieltä että kyllä mulle kuuluu kaikki ja heti ja nyt.No kun juuri itse ylempänä aiemmin vihjasit, että onhan autojenkin virittäminen laitonta? Vai mitä tarkoitit?

MRe
20.06.2021, 15.30
No kun juuri itse ylempänä aiemmin vihjasit, että onhan autojenkin virittäminen laitonta? Vai mitä tarkoitit?

Ja pssst... autoja kyllä tuunataan lastuttamalla, asentamalla ahtimia jne. tehokkaammiksi myös niitä uusia malleja - riittää, että katsastuskonttorilla saa muutoksilleen hyväksynnän. Ihan laillista harrastamista.

Ihan samalla tavalla voi sitä bäfängiä virittää, kun hakee leimat konttorilta.

Miksi pitäisi tehdä mitään ihmeen vaihtoja? Selittäisitkö vähän tätä sun logiikkaa?
Otetaan hitaasti, että kaikki pysyvät mukana.
- Suomessa sähköpolkupyörien maksiminopeus on 25 km/h, mutta ne on lain silmissä polkupyöriä määrätyin rajoituksin, joita en nyt tässä taas ala avaamaan. Niillä saa ajaa siellä missä polkupyörlläkin, kuten maastossa. Myös jalkakäytävällä, jos on alle 12v.
- USAssa sähköpyörien sallittu maksiminopeus on 32km/h (20mph), mutta niillä saa ajaa maastossa vain hyvin rajoitetusti.
- Suomessa (EU:ssa) on olemassa myös sähköpyörien luokka 45 km/h, mutta niillä ei saa ajaa maastossa ilman maanomistajan lupaa.

Mikä nyt on ongelma? Haluat USA-pyörän "USA-oikeuksin", niin osta speed pedelec. Kulkee vielä kovempaa kuin Trumpilla. Haluat ajaa siellä missä muutkin polkupyöräiljät: osta polkupyörä tai polkupyöräksi luokiteltu ajoneuvo. Very simple.

Nyt kamala itku, kun ei saa ajaa kelvillä 32 km/h. Elämä on. En mäkään saa ajaa motarilla 250 km/h, vaikka auto kulkisi ja on vieläpä ihan laillinen. Ja on muuten jarrut ja muut suuniteltu noihin nopeuksiin, jopa yli.

ebike-harrastelija
20.06.2021, 16.43
^hyvin sä osaat vängätä, hyvää vaimoainesta materiaalin perusteella [emoji1]

Jos silleen lyhyesti ja rautalangasta, niin miksei saa pohtia että mitä jos Suomessakin saisi ajaa kuten USAssa? Miksi pitää ajatella kuin lammas, että eihän se käy päinsä koska EUssa niin määrätty eikä muutoksesta saisi puhua? Mikä estää lakimuutoksesta keskustelun, jopa sen edistämisen?

Muu kuin vain kapeakatseinen halu olla vastaan muutosta, joka olisi monen mielestä muutos parempaan? Luomullakin vedetään järjestään yli 25 km/h, paljon heppoisemmilla rimpuloilla.

MRe
20.06.2021, 17.44
Totta kai laista voi keskustella. Laista keskusteleminen ja lain kiertämisestä/rikkomisesta keskusteleminen, tai vinkkien jakaminen lain rikkomiseen, ovat kuitenkin eri asioita.

Kannattaa olla yhteydessä ”omaan” puolueeseensa ja edistää asiaa laillista kautta. Tosin en kauheasti usko, että tuohon muutosta tulee. EU-tasoisten säädösten muuttaminen ei liene ihan helppoa tai halpaa, joten tuo ei varmaan ole kovin korkealla kenenkään agendalla.

Kansallista poikkeusta Suomi tuskin saa.

ebike-harrastelija
20.06.2021, 19.17
^hyvä, ongelmaa ei siis olekaan.

Fraatti
21.06.2021, 14.26
Jokunen sivu aiemmin oli runsaasti keskustelua EU-USA -aluemuutoksen vaikutuksesta takuuseen. Tiedoksi nyt kaikille, että itselläni tästä syystä Shimano Service Centerissä E8000:n takuu evättiin. Vikakoodit olivat E010/W013 eli aikaisempien viestien perusteella kyseessä on kaiketi momentin-/kadenssintunnistinongelma, joka johtaa moottorin vaihtamiseen.

Mihin tuo sinun keissi päätyi?

Kuulin juuri tapauksesta jossa takuu paloi jotainkuinkin uudesta pyörästä STUnlockerin käytön takia. Kyseisessä fillarissa oli EP8 motti. Herja miksi takuukeissi oli vireillä liittyi myös tuohon momentintunnistimeen tai siihen liittyviin vikakoodeihin.
Näihin shimanon mosiin parempi tapa taitaa olla sellainen missä tuo ohitus tehdään ulkoisella pulikalla jolloin moottori ei tajua yhtään mitään siitä mitä ympärillä tapahtuu... Softalla näyttää takuut palavan.

Dude
21.06.2021, 14.46
Mihin tuo sinun keissi päätyi?

Kuulin juuri tapauksesta jossa takuu paloi jotainkuinkin uudesta pyörästä STUnlockerin käytön takia. Kyseisessä fillarissa oli EP8 motti. Herja miksi takuukeissi oli vireillä liittyi myös tuohon momentintunnistimeen tai siihen liittyviin vikakoodeihin.
Näihin shimanon mosiin parempi tapa taitaa olla sellainen missä tuo ohitus tehdään ulkoisella pulikalla jolloin moottori ei tajua yhtään mitään siitä mitä ympärillä tapahtuu... Softalla näyttää takuut palavan.

Ja taas kerran. Takuu voi palaa (koska takuu on vain myyjän vapaaehtoinen lisäturva), mutta virhevastuu ei. Muistakaahan se.

Kuminauha
21.06.2021, 14.46
Olin omassa takuuvaihdossa (EP8) kyllä käyttänyt STunlocker softaa, eikä se takuuseen vaikuttanut. En siis mitään maa-asetuksia tms vaihtanut, pelkkiä avustuksia olin muokannut.

Fraatti
21.06.2021, 15.02
Olin omassa takuuvaihdossa (EP8) kyllä käyttänyt STunlocker softaa, eikä se takuuseen vaikuttanut. En siis mitään maa-asetuksia tms vaihtanut, pelkkiä avustuksia olin muokannut.

Silmäilin nopeasti stunlocker manuaalia läpi niin EP8 tallentaa maa-alue vaihdot ja renkaan kehän asetusmuutokset muistiin. Näillähän voidaan vaikuttaa siihen että kuinka pitkälle pyörä avustaa.
Liekö sitten muilla mitään merkitystä. Näytti siellä joku huippunopeuskin olevan muistissa ja sitä ei saa resetoitua.

Fraatti
21.06.2021, 15.02
Ja taas kerran. Takuu voi palaa (koska takuu on vain myyjän vapaaehtoinen lisäturva), mutta virhevastuu ei. Muistakaahan se.

Onko tästä jotain kokemuksia tai osaatko kertoa tarkemmin mihin tuossa kannattaisi viitata?

Kyse lienee tästä: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/tavaran-kauppa-virhevastuu-ja-takuu/

MRe
21.06.2021, 15.15
Yhtä helppo on myös laittaa koodiin tarkistuksia noita bokseja varten. Minimissään jos nopeus ei koskaan nouse sinne 25 km/h tuntumaan, niin voidaan olettaa että on puukotettu. Samoin magneeti laittaminen kampeen on helppo todentaa softalla.

Fraatti
21.06.2021, 15.28
Yhtä helppo on myös laittaa koodiin tarkistuksia noita bokseja varten. Minimissään jos nopeus ei koskaan nouse sinne 25 km/h tuntumaan, niin voidaan olettaa että on puukotettu. Samoin magneeti laittaminen kampeen on helppo todentaa softalla.

Kaikki on mahdollista. Kampi on helpoin tutkia. Toki softarakenteen monimutkaistaminen lisää riskiä virhetoiminnalle joskus muulloin. Toki erilaisista logeista pystyy kyllä myös päättelemään vaikka mitä. Esim Wh/km tms.... Mutta tämä onkin sitten toinen juttunsa kokonaan enkä ala sitä tässä sen kummemmin spekuloimaan.

Myös melko fiksuja ulkoisia purkkeja on olemassa. Aktivoituvat napista ja pitävät myös moottorin kilsat oikeana.

harald
21.06.2021, 15.34
Arvaan edelleen että koska kaikkien shimano-moottoreiden sarjanumerot joihin on ostettu lisenssi STunlockeriin ovat haettavissa netistä niin shimano on alkanut katsomaan tästä onko pyörää "viritetty". Kukaan ei ole osoittanut minulle missä kielletään kolmansien osapuolten softat, ja vaikka se jossain manuaalissa lukeekin ei se vähennä tuota virhevastuuta.

Dude
21.06.2021, 15.36
Onko tästä jotain kokemuksia tai osaatko kertoa tarkemmin mihin tuossa kannattaisi viitata?

Kyse lienee tästä: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/tavaran-kauppa-virhevastuu-ja-takuu/

Jep.

Kyllä myyjän tulee osoittaa, että kuluttaja on toimillaan aiheuttanut tavaran hajoamisen. Ei moottori voi siitä vaurioitua, että vaihtaa maa-asetusta tai renkaan halkaisijaa. Toki tästä hankala myyjä/(Shimano) voi venkoilla vastaan. Silloin sitten tarvitaan kuluttajaviranomaisen apua. Viime kädessä sitten jonkinlainen oikeusaste ratkaisee (tähän vaan ei moni uskalla/halua lähteä).

MRe
21.06.2021, 15.49
Arvaan edelleen että koska kaikkien shimano-moottoreiden sarjanumerot joihin on ostettu lisenssi STunlockeriin ovat haettavissa netistä
Mistä nuo sarjanumerot saa?

harald
21.06.2021, 16.10
Aika nopeasti se varmaan selviää kun sniffaa liikennettä samaan aikaa kun STunlockerin käynnistää.

jullli
21.06.2021, 16.39
toimiiko stunlockerin lisenssi vain siinä yhdessä puhelimessa johon asennettu ja ostettu lisenssi vai voinko toisella puhelimella säätää pyörää eli stunlocker katselee aina netistä lisenssin?

harald
21.06.2021, 16.46
Stunlocker katsoo netistä lisenssin. Riittää että shimanon pajassa asentaa stunlockerin, ja kytkee pyörään. Jos täysi lisenssi = "pyörä on viritetty".

Ostin käytetyn pyörän. Siinä tuli STunlocker lisenssi kaupan päälle, ei tarvinnut kuin parittaa.

Nitza
21.06.2021, 17.39
Totta kai laista voi keskustella. Laista keskusteleminen ja lain kiertämisestä/rikkomisesta keskusteleminen, tai vinkkien jakaminen lain rikkomiseen, ovat kuitenkin eri asioita.

Kannattaa olla yhteydessä ”omaan” puolueeseensa ja edistää asiaa laillista kautta. Tosin en kauheasti usko, että tuohon muutosta tulee. EU-tasoisten säädösten muuttaminen ei liene ihan helppoa tai halpaa, joten tuo ei varmaan ole kovin korkealla kenenkään agendalla.

Kansallista poikkeusta Suomi tuskin saa.

Miksi ei voisi saada, on muuallakin Eu:ssa kansallisia rajoituksia mitkä poikkeavat yleisestä rajoituksesta.

"Tanskan parlamentti päätti että 1.6.2018 alkaen sähköpyörän avustettu nopeus on rajoitettu 45 km/h ja ainoa lisävaatimus on kuljettajan 15 vuoden ikä ja kypärän käyttö."

JRR-1
21.06.2021, 17.50
Koska kateus estää järjen käytön. Ei saa naapuri päästä rellestämään liian kiiltävällä omaisuudellaan.

Minä ratkaisin shimanon moottoreihin liittyvät ongelmat aloittamalla siirtymisen vapaamman ajattelun valmistajien tuotteisiin. 3kW moottori tilattu.

ebike-harrastelija
21.06.2021, 18.22
Minä ratkaisin shimanon moottoreihin liittyvät ongelmat aloittamalla siirtymisen vapaamman ajattelun valmistajien tuotteisiin. 3kW moottori tilattu.

Tämä on se Vaihtoehto, jos alkaa tällainen suoraan sanoen naurettava kissa-hiiri-juoksentelu kyllästyttää. Itse en pystyisi. Lisäksi tuntuu, että nämä suljettujen ekosysteemien valmistajat alkavat tehdä näistä sähköpyöristä jo vähän liian hienoja kapistuksia, jotka eivät kestä enää edes sitä tavanomaista käyttöä...

Pääasia että on komia ja kallis?

Lupe
21.06.2021, 19.39
Mulle ei shimano suostu korvaamaan E7000 moottoria koska moottorissa on kolmannen osapuolen jälki. Muutettu jenkki noputeen 32kmh.Herjaa koodia E010. Onko kukaan laittanut Kkv:lle viestiä kyseisestä asiasta? 700€ asennettuna E7000 motti.

MRe
21.06.2021, 20.05
Miksi ei voisi saada, on muuallakin Eu:ssa kansallisia rajoituksia mitkä poikkeavat yleisestä rajoituksesta.

"Tanskan parlamentti päätti että 1.6.2018 alkaen sähköpyörän avustettu nopeus on rajoitettu 45 km/h ja ainoa lisävaatimus on kuljettajan 15 vuoden ikä ja kypärän käyttö."

Juu, kyllä tuo sama 45km/h luokka löytyy Suomestakin. Mutta kun se ei tunnu kelpaavan.

MRe
21.06.2021, 20.07
Koska kateus estää järjen käytön. Ei saa naapuri päästä rellestämään liian kiiltävällä omaisuudellaan.

Olisko bäfäng, ym keskusteluille joku muukin ketju? Tässä kun on tarkoitus keskustella shimanon moottorien säätämisestä ja siihen käytettävistä softista.

MRe
21.06.2021, 20.08
Aika nopeasti se varmaan selviää kun sniffaa liikennettä samaan aikaa kun STunlockerin käynnistää.

Mä en jaksa uskoa, että huollossa mitään tl-sniffereitä käyttävät.

harald
22.06.2021, 00.23
Ei niiden tarvitsekaan. Elleivät halua vastausta sinun kysymykseen että mistä ne löytyvät. Heille riittää vaan että kytkevät STunlockerin pyörään ja toteavat että lisenssi on.

ebike-harrastelija
22.06.2021, 01.40
Juu, kyllä tuo sama 45km/h luokka löytyy Suomestakin. Mutta kun se ei tunnu kelpaavan.Vielä kun viitsisit pohtia hyvä Mre, että miksei kelpaa?

Fraatti
22.06.2021, 01.47
Ne keneltä on takuu evätty niin onko puhelimessa olevaa e-tube (?) softaa käytetty niin että maavalinnaksi on joskus laitettu eurooppa ja kuitenkin pyörässä on "jenkki" maavalinta? Tuohan lavertelee heti kaikki tiedot eteenpäin.

Fraatti
22.06.2021, 01.58
Tuossa vielä yksi kuva mikä sattui joskus silmiin....
https://i.imgur.com/lZC8A3C.png

grebe
22.06.2021, 09.40
^ Joo toi oli hauska kuva. Ihan periaatteesta olen käyttänyt Blevoa lenkkien tallentamiseen. Tosin mistä minä tiedän mihin nämä Blevon tiedon myydään. Blevon käyttö ei ole täähän mennessä vaikuttanut takuuseen. Testattu on pariin kertaan. Toki Spessun oma appi pitää asentaa ja ajaa diagnostiikka takutapauksissa, että valmistaja saa tiedot pyörästä ja arvioi takuun voimassaolon. Joo ei liity Shimanoon, mutta vertailutiedoksi.

MRe
22.06.2021, 09.45
Vielä kun viitsisit pohtia hyvä Mre, että miksei kelpaa?
Sille ei sitten voi mitään. Ei voi saada rusinoita pullasta, vaikka äiti aikanaan niin lupasi.

Tanskankin laista todetaan: "As of July 1, 2018, the so-called Speed Pedelec electric bicycles with a maximum speed of 45 km/h (28 mph) will be allowed in bike lanes in Denmark. "

Lisäksi: "Still with the new Danish law, some rules remain that neither apply to cyclists nor pedal-assist bikes with speed capped at 25 kph. Hence S-Pedelecs still require a driver’s license for either moped or car in Denmark."

Miten tämä eroaa Suomen 45km/h pedeleceistä? Muuta kuin että Tanskassa saa ajaa kelveillä. Kuten Suomessakin, jos se on sallittu mopoille.

---
Ja voitaisiinko palata nyt näihin Shimano-softiin...

Dude
22.06.2021, 10.44
Mulle ei shimano suostu korvaamaan E7000 moottoria koska moottorissa on kolmannen osapuolen jälki. Muutettu jenkki noputeen 32kmh.Herjaa koodia E010. Onko kukaan laittanut Kkv:lle viestiä kyseisestä asiasta? 700€ asennettuna E7000 motti.
Mitäs jos laittaisit ihan itse?

Fraatti
22.06.2021, 11.06
^ Joo toi oli hauska kuva. Ihan periaatteesta olen käyttänyt Blevoa lenkkien tallentamiseen. Tosin mistä minä tiedän mihin nämä Blevon tiedon myydään. Blevon käyttö ei ole täähän mennessä vaikuttanut takuuseen. Testattu on pariin kertaan. Toki Spessun oma appi pitää asentaa ja ajaa diagnostiikka takutapauksissa, että valmistaja saa tiedot pyörästä ja arvioi takuun voimassaolon. Joo ei liity Shimanoon, mutta vertailutiedoksi.

Softan(blevo) kehittäjän mukaan tietoja ei lähetetä mihinkään. Ja tuota softaa voi käyttää myös puhelimella joka ei sisällä nettiyhteyttä. Uskon että tämä pitää paikkansa.

Mutta.... Jos näin nopeasti vedetään mutkia suoraksi niin jos etube (shimanon tarjoama softa puhelimeen) tarkistaa pyörän käynnistyksen yhteydessä moottorin numeron perusteella onko siihen ohjelmistopäivityksiä niin miksi tuo samalla kertoisi eteenpäin datoja moottorista? Maavalintahan on kai pakollinen etube softan käytön myötä.

Se mitä tuossa nopeasti selasin juttuja shimanon takuujuttuja niin varsin nopeasti kävi ilmi että tuo osaa vetäytyä vastuusta varsin nopeasti. Siihen riittää naarmu moottorin kyljessä tai jotain muuta vastaavaa.

MRe
22.06.2021, 11.17
Mutta.... Jos näin nopeasti vedetään mutkia suoraksi niin jos etube (shimanon tarjoama softa puhelimeen) tarkistaa pyörän käynnistyksen yhteydessä moottorin numeron perusteella onko siihen ohjelmistopäivityksiä niin miksi tuo samalla kertoisi eteenpäin datoja moottorista? Maavalintahan on kai pakollinen etube softan käytön myötä.
Eihän sitä mikään estä lähettämästä lokeja Shimanolle. Ja varmaan lisenssiehdoissa käyttäjä on vielä moisen hyväksynytkin (en ole tarkistanut, kun ei oikeastaan kiinnosta).

Se mitä tuossa nopeasti selasin juttuja shimanon takuujuttuja niin varsin nopeasti kävi ilmi että tuo osaa vetäytyä vastuusta varsin nopeasti. Siihen riittää naarmu moottorin kyljessä tai jotain muuta vastaavaa.
Näinhän tämä hieman tuppaa menemään näiden isojen firmojen kanssa. Ei Applekaan nyt varsinaisesti ole kuuluisa takuuvaihtojen sujuvuuden osalta.

ebike-harrastelija
22.06.2021, 14.09
Miten tämä eroaa Suomen 45km/h pedeleceistä? Muuta kuin että Tanskassa saa ajaa kelveillä. Kuten Suomessakin, jos se on sallittu mopoille.

Äsken mietit jokamiehenoikeuksien katoamista koska jotain jossain USAssa. Nyt Tanska. Ja oli puhe 25 -> 32 km/h nostosta...

Mutta joo, minun osaltani tässä.

MRe
22.06.2021, 14.17
^Lue nyt vaan ne omatkin postauksesi, niin ehkä löydät sen punaisen langan.

Mutta ei taida nyt kuitenkaan löytyä maata, missä saisi ajaa 32km/h (tai 45km/h) vapaasti luonnossa sähköpyörällä. Joten siitä syystä niitä esimerkkejä on turha tänne postailla.

Santtu75
22.06.2021, 15.11
Yhdysvalloissa on kyllä korkeampi tuo avustusnopeuden rajoitusnopeus (20mph. tai 28mph. luokasta riippuen), mutta etenkin maastossa todella paljon rajoitetumpaa missä voi ajaa, tuskin tuokaan tänne meille "kelpaisi".

https://www.trekbikes.com/us/en_US/emtb-regulations/

Dude
22.06.2021, 15.15
Yhdysvalloissa on kyllä korkeampi tuo avustusnopeuden rajoitusnopeus (20mph. tai 28mph. luokasta riippuen), mutta etenkin maastossa todella paljon rajoitetumpaa missä voi ajaa, tuskin tuokaan tänne meille "kelpaisi".

Taitaa olla kaikki maastossa liikkuminen paljon rajoitetumpaa kuin täällä. Ei vain emtb...

Santtu75
22.06.2021, 15.18
Taitaa olla kaikki maastossa liikkuminen paljon rajoitetumpaa kuin täällä. Ei vain emtb...

United States Federal regulations

Forest Service, Bureau of Land Management, and National Park Service regulations categorize eMTBs as a “motorized” use. Therefore, eMTBs are only permitted where motorized vehicles are allowed.

Federal natural-surface trails designated for both motorized and non-motorized use are open to eMTBs. That includes OHV (Off Highway Vehicles) trails suitable for motorized dirt bikes and ATVs.

State regulations

(https://peopleforbikes.org/our-work/e-bikes/policies-and-laws/)Many states have incorporated e-bikes into their traffic codes and regulated them similarly to traditional bicycles. These vehicle codes dictate where e-bikes are allowed on road, bike lanes, bike paths, or other hard-surface bicycle infrastructure. These vehicle codes do not apply to electric mountain bike access on trails typically used for hiking, biking, and other singletrack and doubletrack trail experiences. Electric mountain bike access on singletrack is different than access to paved and soft surface bike lanes and bike paths. Electric mountain bikes are not allowed everywhere traditional mountain bikes are; and access varies significantly on federal, state, county and local trails.

Dude
22.06.2021, 15.23
United States Federal regulations

Forest Service, Bureau of Land Management, and National Park Service regulations categorize eMTBs as a “motorized” use. Therefore, eMTBs are only permitted where motorized vehicles are allowed.

Federal natural-surface trails designated for both motorized and non-motorized use are open to eMTBs. That includes OHV (Off Highway Vehicles) trails suitable for motorized dirt bikes and ATVs.

State regulations

(https://peopleforbikes.org/our-work/e-bikes/policies-and-laws/)Many states have incorporated e-bikes into their traffic codes and regulated them similarly to traditional bicycles. These vehicle codes dictate where e-bikes are allowed on road, bike lanes, bike paths, or other hard-surface bicycle infrastructure. These vehicle codes do not apply to electric mountain bike access on trails typically used for hiking, biking, and other singletrack and doubletrack trail experiences. Electric mountain bike access on singletrack is different than access to paved and soft surface bike lanes and bike paths. Electric mountain bikes are not allowed everywhere traditional mountain bikes are; and access varies significantly on federal, state, county and local trails.

Osavaltiotasolla on eroja. Toi ei ole mikään yksi totuus.

State regulations

Due to the classification of e-bikes as a motorized vehicle, eMTBs must stay on trails that are opened to mixed use and avoid non-motorized trails, unless the local or state land management agency has decided to allow eMTBs on non-motorized trails (for example, in state parks in Pennsylvania, Utah, and Colorado).

Eipä mitään jokamiehenoikeuksia ole oikein missään muualla kuin Suomessa muutenkaan. eMTB taitaa olla vielä rajoitetumpaa.

MRe
22.06.2021, 16.10
Aletaan olemaan kaukana eTubesta, mutta mennään nyt. Ottaen huomioon, että USAssa joissain osavaltioissa on ihan laillinen oikeus omalla maallaan ampua sinne "eksynyt" henkilö, niin mulle on ihan sama vaikka siellä saisi ajaa seitsemän kilowatin bäfängillä neljääsataa. Mph tai kph, saa valita.

Briteissä on kai yksityisellä maalla liikkuminen ilman maanomistajan lupaa kielletty, ainakin luonnossa.

Norjassa on sähköyörät kielletty ilmeisesti kaikilla ls-alueilla.

Mun mielestä asiat on (tällä hetkellä) ihan hyvin Suomessa, enkä missään tapauksessa halua tänne mitään 32 km/h luokitusta, jos se tarkoittaa ajamisen rajoittamista muuten.

Nitza
22.06.2021, 17.42
Sille ei sitten voi mitään. Ei voi saada rusinoita pullasta, vaikka äiti aikanaan niin lupasi.

Tanskankin laista todetaan: "As of July 1, 2018, the so-called Speed Pedelec electric bicycles with a maximum speed of 45 km/h (28 mph) will be allowed in bike lanes in Denmark. "

Lisäksi: "Still with the new Danish law, some rules remain that neither apply to cyclists nor pedal-assist bikes with speed capped at 25 kph. Hence S-Pedelecs still require a driver’s license for either moped or car in Denmark."

---
Ja voitaisiinko palata nyt näihin Shimano-softiin...

Tämä eroaa Suomen pedeleceistä esimerkiksi siten, että niissä ei tarvitse olla rekisterikilpiä, eikä niiden tarvitse olla vakuutettuja. Tämä on merkittävä ero meidän lainsäädäntöön. Itse en haluaisi maksaa satojen eurojen vakuutuksia pyörästä. Tosin eipä minulla 45km/h kulkevaa pyörää olekaan, eikä edes tarvetta sellaiselle. Us moodi pyörässä on asetuksissa ja se riittää mainiosti. Siinäkin avustus loppuu 30km/h kohdalla ja mittari näyttää vielä pari kilometriä tunnissa liikaa, eli todellinen huippunopeus on jotain 28km/h. Koenko itseni suureksikin rikolliseksi tämän johdosta, että pyöräni kulkee 3km/h yli lain salliman rajoituksen? No en koe, eikä voisi kenenkään mielensäpahoitukset asiasta vähempää kiinnostaa.

Tanskassa 45km/h pyöriä koskevat jokamiehenoikeudet, joten niillä saa ajaa myös metsissä, toisin kuin meillä. Siellä oikeudet ovat rajoitetummat kuin täällä, nimenomaan yksityisten maanomistajien metsissä, valtion metsissä melko samanlaiset kuin meillä täällä. Se onko jollain oikeasti tarvetta polkea metsässä 45km/h onkin sitten eri puheenaihe.

Alunperin vastasin vain epäilyyn voiko kansallisia poikkeuksia Eu lakeihin tehdä ja vastaus on, että kyllä voi.

Ymmärrän täysin halusi palata keskustelemaan softista rajoitusten sijaan, mutta ymmärtänet, että keskusteltaessa kyseisistä softista, keskustelu siirtyy varmuudella rajoitusten ohitukseen melko nopeasti. Se on kuitenkin varmasti tärkein syy kyseisten softien käytölle.

ebike-harrastelija
22.06.2021, 18.40
-- enkä missään tapauksessa halua tänne mitään 32 km/h luokitusta, jos se tarkoittaa ajamisen rajoittamista muuten.

Miksi sen pitäisi rajoittaa? Missä tällainen uhkakuva on taivaanrantaan on mielestäsi maalattu?

Pystytkö Mre ajattelemaan tuon muutoksen ihan vain max-nopeuden maltillisena nostona 25 -> 32 (esim.) km/h ilman mitään muita perusoikeuksiesi menetystä? Olisiko se yhä silti sinulle tuollainen pelottava kummajainen, jota ei missään nimessä voi sallia tai pyrkiä muuttamaan?

Ja kuten todettua, näille nopeusrajoitusten ohittamisvälineille on selkeä tarve ja markkinat, sen verran useassa paikassa niitä kaupataan. Aivan samalla tavalla kuin muitakin moottorin ominaisuuksia halutaan säädettävän omaan käyttöön paremmin sopiviksi.

MRe
22.06.2021, 18.41
Alunperin vastasin vain epäilyyn voiko kansallisia poikkeuksia Eu lakeihin tehdä ja vastaus on, että kyllä voi.
Edelleen en en ole varma (enkä kyllä tiedäkään), että onko tuossa tehty poikkeama siihen EU-asetukseen(?) missä määritellään nämä max. 25km/h max 1kW vehkeet, vai onko tuo kuitenkin sama kuin Suomen speed pedelec ja Tanskassa vain eri vaatimukset käyttäjille. Vakuutukset ja rekisteröinnit eivät aseta kilpailullisia esteitä.

MRe
22.06.2021, 18.46
Pystytkö Mre ajattelemaan tuon muutoksen ihan vain max-nopeuden maltillisena nostona 25 -> 32 (esim.) km/h ilman mitään muita perusoikeuksiesi menetystä? Olisiko se yhä silti sinulle tuollainen pelottava kummajainen, jota ei missään nimessä voi sallia tai pyrkiä muuttamaan?
Juu, pystyn kuvittelemaan, mutta en oikein usko, että tällaista Suomeen saataisiin, ilman että tulee muita rajoituksia. Miksi pysähtyä tuohon? Seuraava steppi olisi sitten se maltillinen nosto 45 km/h.

Ja kuten todettua, näille nopeusrajoitusten ohittamisvälineille on selkeä tarve ja markkinat, sen verran useassa paikassa niitä kaupataan. Aivan samalla tavalla kuin muitakin moottorin ominaisuuksia halutaan säädettävän omaan käyttöön paremmin sopiviksi.
Tämä on kyllä kummallisin peruste, mitä olen hetkeen kuullut. Samasta syystä myös nopeusrajoitukset maanteillä tulisi poistaa. Koska jengi kuitenkin ajaa ylinopeutta ja rajoittaahan se ilmaisunvapautta.

MRe
22.06.2021, 20.20
Edelleen en en ole varma (enkä kyllä tiedäkään), että onko tuossa tehty poikkeama siihen EU-asetukseen(?) missä määritellään nämä max. 25km/h max 1kW vehkeet, vai onko tuo kuitenkin sama kuin Suomen speed pedelec ja Tanskassa vain eri vaatimukset käyttäjille. Vakuutukset ja rekisteröinnit eivät aseta kilpailullisia esteitä.

Muistaakseni tämän linkin olen postannut aiemminkin tänne:

https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2016/07/european-commission-confirmed-categorization-speed-e-bikes-10126788

Tanskan speed pedelecit ovat L1e-b -luokan ajoneuvoja. Ihan kuten Suomessakin. Ajokortit, vakuutukset ja rekisteröinnit ovat sitten kansallisessa määräysvallassa.

jullli
22.06.2021, 20.32
eikö täällä saatana ole ylläpitoa ollenkaan, joutas siivota vittuun tämä tyhjän lässytys täältä, uskomatonta paskaa

jpuu
22.06.2021, 22.50
^ Nythän me kovaa tekstiä saatiin. Kannattaa pitää tuollainen linja.

jullli
22.06.2021, 23.01
no onhan tämä niinko suomi24 foorumi, offtopikkia enempi ko asiaa. paljon hyvää asiaa mutta joka toinen topicki menee ihan tyhjän jauhamiseksi ja mussuttamiseksi. niinko ala-aste ikäiset hiekkalaatikolla tinkais että kenen isin autossa on eniten voimaa, yhtä turhaa

ebike-harrastelija
23.06.2021, 09.29
Jos joku keskustelu tuntuu itsestä turhalta, niin kuka pakottaa jullia lukemaan... Sen kun siirryt seuraavaan.

MRe
23.06.2021, 10.11
Tämän alle voi nyt keskittää kaiken 25 -> 32 -> 45 km/h -keskustelun sekä pohtimisen ajoneuvoluokan vaihtamisesta.

Jos tuntuu typerältä, modet osaavat siirtää roskikseen...

jullli
23.06.2021, 10.36
Jos joku keskustelu tuntuu itsestä turhalta, niin kuka pakottaa jullia lukemaan... Sen kun siirryt seuraavaan.
mikään ei pakota mutta kiinnosti vastaus kysymykseen joka koska stunlockeria. vastauksia jenkkien maastoliikennelaista lähtien oli jotka mielestäni ei koske näitä tämän topicin otsikon mukaisia softia. millään muulla foorumilla kuin suomi24:ssa ei ole yhtä paljon offtopickia kuin täällä. seuraan useita keskustelupalstoja ja tätä vituttaa lukea koska OT. jos tarve on vain tyhjää tingata niin tehkää erikseen niitä tinkatopickeja missä voitte tingata, ei täällä missä normaalit ihmiset yrittää hakea/jakaa tietoa.

MRe
23.06.2021, 11.02
25/32-vääntöjen ja ajoneuvoluokan muutokset mielellään tulevaisuudessa tänne: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62855-25-32-v%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6-sek%C3%A4-ajoneuvoluokan-vaihtaminen

Ja voin kertoa, että esimerkiksi Digicamera.net:issä keskustelu harhautuu ihan samalla tavalla kuin täälläkin.

ebike-harrastelija
23.06.2021, 16.22
jullissa on selvästi moderaattorin ainesta, vinkvink :)

ruuduntakaa
23.06.2021, 19.00
Voisko tän paskanjauhantaketjun heivata ulkoavaruuteen?
Ja parit bannit jakaa samalla, vaikka pidemmätkin.

MRe
23.06.2021, 20.13
Jos tää jorina pysyis nyt täällä, niin jonnet vois mehustella että miksei meillä, kun jenkeissä. Ja Tanskassa.

Dude
23.06.2021, 21.31
Eipä ole mua jonneksi ennen kutsuttukaan :) ikää kuitenkin löytyy 3-4 perusjonnen verran. Oisinkohan mä isojonne sit ;)

ebike-harrastelija
24.06.2021, 22.31
Jos tää jorina pysyis nyt täällä, niin jonnet vois mehustella että miksei meillä, kun jenkeissä. Ja Tanskassa.Jep , kukas sen Tanskan ottikaan esille - hyvä veto [emoji1]

MRe
25.06.2021, 08.44
Jep , kukas sen Tanskan ottikaan esille - hyvä veto [emoji1]

Nimimerkki Nitza. En tiedä hänen ikäänsä tai jonneuttaan. Vai mitä tuolla tarkoitit.

Nitza
27.06.2021, 17.47
Jos tää jorina pysyis nyt täällä, niin jonnet vois mehustella että miksei meillä, kun jenkeissä. Ja Tanskassa.

Sinänsä hyvä, että tällä aiheelle luotiin oma ketju, tarvetta keskustelulle lienee jatkossakin. Ihmettelen tätä negatiivisuutta mitä tämän aiheen ympärillä on, eikai nyt asioista keskustelu voi noin koville ottaa, siinä joku saattaa jopa jotain uutta oppiakin samalla. Tässä maassa ei ole koskaan ollut keskustelukulttuuria, vaan kaiken keskustelun pitäisi tapahtua samanmielisten harrastajien kesken. Tuota "...jonnet vois mehustella..." kommenttia en ymmärrä, luuletko tosiaan tämän tarpeen olevan vain nuorten juttu? Omien havaintojeni perusteella kyllä tuosta 25km/h rajoituksesta haluavat eroon kaiken ikäiset.
Tuohon Tanska viittaukseen, tarkoitat sillä ilmeisesti minua? Jos näin on, korjaan asiaa siltä osin, että minähän en ole missään viestissäni ilmaissut halustani saada tänne samanlaisia rajoituksia kuin heillä on, vaan olen sen esimerkin tuonut esiin kansallisena poikkeuksena eu-säädökseen. Itse en mitään speed pedelecejä kevyen liikenteen sekaan haluaisi, niinkuin en haluaisi edes mopoilla ajettavan kevyeen liikenteen seassa. Mutta siitä huolimatta joku muu voi haluta, ja minun pitää myös tätä tarvetta ymmärtää, eikä ainakaan syyllistää ketään, joka haluaa eri asioita kuin minä.

MRe
27.06.2021, 18.47
Asioista voidaan keskustella, kunhan IMHO keskustellaan niiden oikeilla nimillä. Suomen lainsäädännön mukaan esimerkiksi 25->32 muutos on samalla ajoneuvoluokan muutos.

Toki hypoteettisella tasolla voidaan pohtia, olisiko 32km/h jotenkin parempi kuin 25km/h. Mitään asiallista perustetta minä en sille löydä, muuta kuin että halutaan noin yleensä ajaa kovempaa.

Parantaisiko 32km/h jotenkin pyöräilyn turvallisuutta? Tuskin. Perusteeksi ei, taas mun mielestä, käy se, että luomupyörätkin kulkee, koska harva ”mummo” tai 12-vuotias pystyy pitämään 32km/h nopeutta kovinkaan pitkään omilla lihaksilla. Sähköllä kylläkin.

Ja edelleen: sama Tanskan 45km/h luokka löytyy Suomesta (L1e-b). Rekisteröinnit ja vakuutukset lienevät kansallisen lainsäädännön piirissä. Vai eroaako tuo Tanskan tapaus jotenkin tästä?

Eli: keskustella voidaan, mutta kutsutaan asioita oikeilla nimillä. Jos laittaa pyöränsä kulkemaan yli 25 km/h, niin kyseessä ei ole enää polkupyörä ja se tulee tyyppikatsastaa.

Nitza
27.06.2021, 19.01
Asioista voidaan keskustella, kunhan IMHO keskustellaan niiden oikeilla nimillä. Suomen lainsäädännön mukaan esimerkiksi 25->32 muutos on samalla ajoneuvoluokan muutos.

Toki hypoteettisella tasolla voidaan pohtia, olisiko 32km/h jotenkin parempi kuin 25km/h. Mitään asiallista perustetta minä en sille löydä, muuta kuin että halutaan noin yleensä ajaa kovempaa.

Parantaisiko 32km/h jotenkin pyöräilyn turvallisuutta? Tuskin. Perusteeksi ei, taas mun mielestä, käy se, että luomupyörätkin kulkee, koska harva ”mummo” tai 12-vuotias pystyy pitämään 32km/h nopeutta kovinkaan pitkään omilla lihaksilla. Sähköllä kylläkin.

Ja edelleen: sama Tanskan 45km/h luokka löytyy Suomesta (L1e-b). Rekisteröinnit ja vakuutukset lienevät kansallisen lainsäädännön piirissä. Vai eroaako tuo Tanskan tapaus jotenkin tästä?

Eli: keskustella voidaan, mutta kutsutaan asioita oikeilla nimillä. Jos laittaa pyöränsä kulkemaan yli 25 km/h, niin kyseessä ei ole enää polkupyörä ja se tulee tyyppikatsastaa.

Parantaisko kovempi vauhti turvallisuutta? Tuskin parantaisi, mutta kääntäen, heikentäisikö se turvallisuutta vastaavasti. Juuri nimenomaan Tanskalaisen tutkimuksen mukaan suurempi nopeus ei korreloinut liikenneonnettomuuksien kanssa.
Yksi hyvä kysymys olisi myös missä sitä suurempaa nopeutta saisi ajaa, mopoille sallituilla teillä, kaikilla teillä, myös metsissä jne. Itse en suurta ongelmaa näe, jos se sallittaisiin esimerkiksi vain mopoille sallituilla teillä.

Ja olet oikeassa, sama nopeusluokka (L1e-B) löytyy myös meiltä, tosin sillä erotuksella missä kyseisen luokan ajoneuvoilla saa ajaa. Meillä niitä kohdellaan mopoina, ei polkupyörinä.

ebike-harrastelija
27.06.2021, 19.09
Kuten todettua, joko tahattomasti tai tahallisesti Mrellä kovin kapeakatseinen lähtökohta tähän. Mutta tämä hänelle suotakoon.

Itse kannatan muutosta, että 25 km/h max nopeutta muutettaisiin korkeammaksi lain säädännön näkökulmasta koska todistetusti sille on tarve ja toisaalta mikään ei todista, että se automaattisesti johtaisi katastrofiin esim. onnettomuuksien osalta. Tanskan malli osoittaa, että tällainen muutos on myös mahdollista.

MRe
27.06.2021, 19.41
Parantaisko kovempi vauhti turvallisuutta? Tuskin parantaisi, mutta kääntäen, heikentäisikö se turvallisuutta vastaavasti. Juuri nimenomaan Tanskalaisen tutkimuksen mukaan suurempi nopeus ei korreloinut liikenneonnettomuuksien kanssa.
Yksi hyvä kysymys olisi myös missä sitä suurempaa nopeutta saisi ajaa, mopoille sallituilla teillä, kaikilla teillä, myös metsissä jne. Itse en suurta ongelmaa näe, jos se sallittaisiin esimerkiksi vain mopoille sallituilla teillä.

Ja olet oikeassa, sama nopeusluokka (L1e-B) löytyy myös meiltä, tosin sillä erotuksella missä kyseisen luokan ajoneuvoilla saa ajaa. Meillä niitä kohdellaan mopoina, ei polkupyörinä.

No mutta edelleen: jos sinun mielestäsi nopeampi luokka olisi ok mopoille sallituilla väylillä, niin niinhän se on jo nyt. L1e-B -luokan laitteilla ajetaan siellä missä mopoillakin. Myös kelvillä, jos on sallittu mopoille.

Ainoa ero on rekisteröinti & vakuutus.

Olen pahoillani, mutta en nyt näe tässä ongelmaa.

MRe
27.06.2021, 19.49
Kuten todettua, joko tahattomasti tai tahallisesti Mrellä kovin kapeakatseinen lähtökohta tähän. Mutta tämä hänelle suotakoon.
No mikä on se toinen lähtökohta ja sen perustelut?

Itse kannatan muutosta, että 25 km/h max nopeutta muutettaisiin korkeammaksi lain säädännön näkökulmasta koska todistetusti sille on tarve ja toisaalta mikään ei todista, että se automaattisesti johtaisi katastrofiin esim. onnettomuuksien osalta.
Juu, ei siinä mitään. Jos laki muuttuu, niin että L1e-A - luokan maksiminopeus muuttuu 32km/h, ei se multa pois ole. Voin muuttaa sitten itsekin maksimit tuohon.

Hieman kuulisin lisää, että mikä se aito tarve on kovemmalle nopeudelle ja miksi juuri 32 km/h on sweet spot? Miksei 45km/h tai 60km/h? Onko tästä jotain puolueetonta tutkimusta?

Tanskan malli osoittaa, että tällainen muutos on myös mahdollista.
Edelleenkään en ole nähnyt mitään faktaa, että Tanskan malli eroaisi jotenkin Suomen tilanteesta L1e-B -luokan osalta. En ole perehtynyt EU-lainsäädäntöön, mutta ehkä kansalliseen lainsäädäntöön kuuluvat vakuutukset, rekisteröinnit ja linjaus siitä missä saa ajaa. Onhan muualla rajoitettu L1e-A -sähköpyörilläkin ajamista, vaikka Suomessa ne ovat samoilla oikeuksilla kuin normipyörät.

Votkins
27.06.2021, 21.26
Mikäs se MRe olikaan sinulla pääväite, joka niin kovin agressiivisesti ajaa väittelemään täällä internetissä asian puolesta? On varmaan kuitenkin aika kaukaista ajatella, että tässä mitään sen henkilökohtaisempaa olisi mukana?

Tai siis onko tämä ihan vaan periaateasia vai onko mukana jotain henkilökohtaisempaa tai viranpuolesta?

ruuduntakaa
27.06.2021, 21.34
Itse kannatan muutosta, että 25 km/h max nopeutta muutettaisiin korkeammaksi lain säädännön näkökulmasta koska todistetusti sille on tarve

Kerrotko vielä mikä on tämä tarve?
Ja millä se on todistettu?

Ja vielä kun joku selventäisi mikä harrastajia estää hankkimasta sitä laillista "kovakulkuista" peliä?

Se että siitä joutuu maksamaan?
En vaan sisäistä tätä narinaa, tai sen tarkoitusta.
25km/h rajoituksesta on helppo päästä eroon; hakee kauppiaalta sellaisen pyörän jossa rajoitus on 45km/h, mikä tässä on ongelma?

Nitza
27.06.2021, 21.37
No mutta edelleen: jos sinun mielestäsi nopeampi luokka olisi ok mopoille sallituilla väylillä, niin niinhän se on jo nyt. L1e-B -luokan laitteilla ajetaan siellä missä mopoillakin. Myös kelvillä, jos on sallittu mopoille.

Ainoa ero on rekisteröinti & vakuutus.

Olen pahoillani, mutta en nyt näe tässä ongelmaa.

Niin tässä meidän näkemykset eroaa. Itse toivoisin nopeuden noston tulevan ilman pakollista vakuutusta ja rekisterikilpeä. Ja nopeudeksi riittää minun mielestäni hyvin jo 30km/h, en ainakaa itse keksi tilanteita missä tarvisin 45km/h nopeutta. Silti aivan varmasti monet haluavat ajaa pyörällään metsässä, ja tämähän asia muuttuu ajoneuvoluokan muutoksen myötä.
Kyllä siis nykyäänkin on toki mahdollista suuremman nopeusluokan ajoneuvo hankkia, mutta sillä ajaminen on huomattavasti rajoitetumpaa kuin polkupyöräksi luokitellulla ajoneuvolla, joten se ei ole vaihtoehto varmaankaan suurelle osalle.

MRe
27.06.2021, 22.10
Mikäs se MRe olikaan sinulla pääväite, joka niin kovin agressiivisesti ajaa väittelemään täällä internetissä asian puolesta? On varmaan kuitenkin aika kaukaista ajatella, että tässä mitään sen henkilökohtaisempaa olisi mukana?

Tai siis onko tämä ihan vaan periaateasia vai onko mukana jotain henkilökohtaisempaa tai viranpuolesta?
En ole virassa. Mäkään en jaksa ymmärtää, että miksi koetaan, että 25km/h ei riitä. Tai oikeastaan, että miksi polkupyörän pitäisi mennä kovempaa avustettuna. Jos haluaa kulkea kovempaa, siihen on olemassa laitteet. Jos haluaa ajaa polkupyörällä kovempaa, siihenkin on laitteet. Kutsutaan reisiksi.

Akateemisesti voidaan keskustella ihan mistä vain, mutta kun täällä jaetaan myös ei-niin-akateemista tietoa ja ohjetta. Maastopyöräily ja eritysiesti sähköpyöräily metsissä on muutenkin sen verran vastatuulessa, ettei siihen enää tarvitse yhtään itse heitellä keppejä pinnojen väliin. Ajetaan niillä vehkeillä, mitä lain mukaan on sallittu.

ruuduntakaa
27.06.2021, 22.14
jos haluaa ajaa polkupyörällä kovempaa, siihenkin on laitteet. Kutsutaan reisiksi.

Maastopyöräily ja eritysiesti sähköpyöräily metsissä on muutenkin sen verran vastatuulessa, ettei siihen enää tarvitse yhtään itse heitellä keppejä pinnojen väliin. Ajetaan niillä vehkeillä, mitä lain mukaan on sallittu.

Ei lisättävää.
Varsin kun tuon jälkimmäisen kaikki ymmärtäisi niin narinakin loppuisi.
Itteään ei kannata ampua.
Kummastuttaa ettei siihen edes riitä ymmärrystä täällä.

MRe
27.06.2021, 22.15
Niin tässä meidän näkemykset eroaa. Itse toivoisin nopeuden noston tulevan ilman pakollista vakuutusta ja rekisterikilpeä. Ja nopeudeksi riittää minun mielestäni hyvin jo 30km/h, en ainakaa itse keksi tilanteita missä tarvisin 45km/h nopeutta. Silti aivan varmasti monet haluavat ajaa pyörällään metsässä, ja tämähän asia muuttuu ajoneuvoluokan muutoksen myötä.
Kyllä siis nykyäänkin on toki mahdollista suuremman nopeusluokan ajoneuvo hankkia, mutta sillä ajaminen on huomattavasti rajoitetumpaa kuin polkupyöräksi luokitellulla ajoneuvolla, joten se ei ole vaihtoehto varmaankaan suurelle osalle.
Kyllä. Näin on. Ja kuten totesin, niin akateemisesti voidaan tätä pohtia. Itse en nyt näe jotain vakuutusta tai kilpiä niin suurena ongelmana. Vakuutuksesta voisi seurata hyviäkin asioita. Nyt ei mikään korvaa, jos pannuttaa fillarinsa paskaksi metsässä. Omien vaurioidenkin korvaaminen voi olla niin tai näin. Jos vaikka hampaat jää hyppyrin nokalle.

Ja se, että sinä et nyt tarvitse yli 30 km/h, ei tarkoittane, ettei kukaan muu "tarvitse". Täälläkin mielipide tuntuu olevan, että 32 on se oikea luku. 45 olisi vielä parempi.

Jos jostain syystä laki muuttuisi, että rajoitus on 32 km/h ja luokka L1e-A nykyisin oikeuksi, niin mikäs siinä. Hieno juttu. Mutta jos esimerkiksi se tarkoittaisi, että saa ajaa vain merkityillä alueilla ja/tai valtion metsissä, niin en ole ollenkaan varma, että tuollaista haluaisin.

Jos nyt on ehdottomasti sitä mieltä, että 30 km/h on se oikea nopeus sähköavusteiselle, niin ei muuta kuin puhelinta käteen ja yhteyttä laista päättäviin tai johonkin etujärjestöön. Suomen Latuhan näitä mtb-asioita nykyään edistää.

+€+
27.06.2021, 23.20
Hieman kuulisin lisää, että mikä se aito tarve on kovemmalle nopeudelle ja miksi juuri 32 km/h on sweet spot? Miksei 45km/h tai 60km/h? Onko tästä jotain puolueetonta tutkimusta?

Sinun täytyy nyt tyytyä minun ehdottoman oikeaan empiiriseen tutkimukseen. 32kmh on ainakin minulle siirtymillä se sweet spot. Jos menet tuota kovempaa niin akku tyhjenee hetkessä joka ei ole kovin tavoiteltavaa. Joskus ennen Coronaa ajoin duuniin Bafangin 1kW motilla varustetulla pyörällä joka meni peukkukaasulla viittäkymppiä. En kuitenkaan juuri koskaan ajanut tuolla edes neljääkymppiä ja peukkukaasunkin poistin turhana. Mielestäni outoa on se, että vastustajien argumentit perustuvat aina siihen, että jos pyörä kulkee x kmh niin sillä ajetaan kokoajan kaasu pohjassa mummoja kaadellen joka paikassa.

Ja miksi mielestäni 25kmh on liian vähän? Ainakin minun nykyisessä sähkömaastopyörässä sitä nykimistä rajoitin päälle ja pois ei kestäisi edes demarikaan kovin kauaa. Ja, sitäpaitsi se raja ei ole 25kmh vaan se on 23kmh tarkan mittauksen mukaan. Se on uskomattoman hidas matkavauhti ajaa 8km siirtymä polulle aktiiviselle pyöräilijälle joka ajaa lähes 10tkm vuosittain.

ebike-harrastelija
27.06.2021, 23.29
Kerrotko vielä mikä on tämä tarve?
Ja millä se on todistettu?

Ja vielä kun joku selventäisi mikä harrastajia estää hankkimasta sitä laillista "kovakulkuista" peliä?

Se että siitä joutuu maksamaan?
En vaan sisäistä tätä narinaa, tai sen tarkoitusta.
25km/h rajoituksesta on helppo päästä eroon; hakee kauppiaalta sellaisen pyörän jossa rajoitus on 45km/h, mikä tässä on ongelma?Tarve on todistetusti, jos
- nopeusrajoittimista kysytään ja keskustellaan jopa tällä foorumilla, ja todetaan että toimii kyllä
- useita erilaisia verkkokauppoja myy useille eri moottorimerkeille nopeusrajoittimen ohittajia
- useat jopa vain näihin keskittyneet eri verkkokaupat pysyvät pystyssä, joten kysyntää silloin siis on

L1e-B luokan huonoja puolia on, että usein niillä on nykylain mukaan mentävä autojen ja rekkojen sekaan koska luokiteltu mopoiksi. Mielestäni enemmän vaarallista kuin suositeltavaa.

Ja otetaan nyt vielä sekin, että on myös muita paikkoja kuin metsät sun muut maastot missä sähköpyörillä ajetaan. Katse ylös omasta navasta, niin asia ehkä selkeytyy.

Jos tällä nopeuden nostolla saadaan arkinen sähköpyöräily houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi esim. autoilun sijaan, niin mielestäni se on silloin enemmän kuin hyvä asia. Koska autoilun etuja on sen nopeus ja siisteys - sähköpyöräily taklaa nykyisellään siisteyden (hiki pinnassa ei ole pakko olla perillä työpaikalla esim.), mutta edelleen 25 km/h rajoitus on aikalailla alhainen commuting-tyyppisessä pidemmän matkan taittamisessa.

Alla vielä kevennykseksi, miten sähköllä ja lihaksilla mennään kevyesti yli 25 km/h. Ja minkälaisia nuo L1e-B pyörät käytännössä on.

https://youtu.be/axYPFL074VI

https://youtu.be/jwl_5wvrC9E

ebike-harrastelija
27.06.2021, 23.35
Mielestäni outoa on se, että vastustajien argumentit perustuvat aina siihen, että jos pyörä kulkee x kmh niin sillä ajetaan kokoajan kaasu pohjassa mummoja kaadellen joka paikassa.

Jep, toki koko totuus ei ole sama asia kuin tämän foorumin harvat ja valitut vastarannan kiisket, onneksi [emoji3] Omakohtaiset kokemukset pikemminkim kertovat, että useimmiten vaaratilanteita aiheuttaa nämä nk. spandex-ohjukset jotka painavat menemään aivan liian suurella tilannenopeudella. Toki onneksi heitäkin harvassa, suurin osa osaa kulkea fiksusti.

Votkins
28.06.2021, 00.04
Jotenkin jää vähän sumuiseksi, että mitä tässä nähdään uhkana. Mitä sitten tapahtuu jos se nopeus nousisi?

Nitza
28.06.2021, 01.24
Kyllä. Näin on. Ja kuten totesin, niin akateemisesti voidaan tätä pohtia. Itse en nyt näe jotain vakuutusta tai kilpiä niin suurena ongelmana. Vakuutuksesta voisi seurata hyviäkin asioita. Nyt ei mikään korvaa, jos pannuttaa fillarinsa paskaksi metsässä. Omien vaurioidenkin korvaaminen voi olla niin tai näin. Jos vaikka hampaat jää hyppyrin nokalle.

Ja se, että sinä et nyt tarvitse yli 30 km/h, ei tarkoittane, ettei kukaan muu "tarvitse". Täälläkin mielipide tuntuu olevan, että 32 on se oikea luku. 45 olisi vielä parempi.

Jos jostain syystä laki muuttuisi, että rajoitus on 32 km/h ja luokka L1e-A nykyisin oikeuksi, niin mikäs siinä. Hieno juttu. Mutta jos esimerkiksi se tarkoittaisi, että saa ajaa vain merkityillä alueilla ja/tai valtion metsissä, niin en ole ollenkaan varma, että tuollaista haluaisin.

Jos nyt on ehdottomasti sitä mieltä, että 30 km/h on se oikea nopeus sähköavusteiselle, niin ei muuta kuin puhelinta käteen ja yhteyttä laista päättäviin tai johonkin etujärjestöön. Suomen Latuhan näitä mtb-asioita nykyään edistää.

En usko myöskään pakollisen liikennevakuutuksen rikkoutunutta pyörää korvaavan. Kuinkahan paljon liikennevakuutuksen hinta mahtaisi nousta korvaus tapausten lisääntyessä? Polttomoottorikäyttöisissä laitteissa vakuutusmaksut kymmenkertaistuivat ja maksoivat parhaimmillaan jopa 30k€/v. No onko tässäkään enää mitään järkeä?

Myönnän toki, ettei omat tarpeeni poista muiden tarpeita. Jotkut muut voivat haluta polkea paljon lujempaa kuin minä ja yritän ymmärtää myös heidän motiivinsa tässä asiassa.

Miksi muuten itse olet nykyään rajoitusten kannalla, kun ennen ajoit myös itse us-moodilla ja aika aktiivisesti kirjoittelit eri softien käyttöön liittyen? Aiemmassa ketjussa muistaakseni asiaa avasit joskus, mutta en enää muista lukemaani.

Kyllä tietysti voisi johonkin etujärjestöön ottaa yhteyttä, se tosin tuskin asioita muuttaa, ainakaan kovin nopeasti.

fob
28.06.2021, 01.49
25 km/h, 32 km/h, 45 km/h. Mihin juuri nämä rajat perustuvat? Onko taustalla tutkimukseen perustuva analyysi hyödyistä ja haitoista vai onko joku vaan heittänyt ehdotuksen: pannaan rajaksi 25 km/h, koska 23 tai 27 km/h kuulostaa oudolta?

grebe
28.06.2021, 08.12
Mulle käy, jos EU:saa sama 32 km/h raja kuten jenkeissä. Hyvin kyllä pärjään ilmankin. Eipähän kulu akkua juuri mitään siirtymillä.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 09.06
25 km/h, 32 km/h, 45 km/h. Mihin juuri nämä rajat perustuvat? Onko taustalla tutkimukseen perustuva analyysi hyödyistä ja haitoista vai onko joku vaan heittänyt ehdotuksen: pannaan rajaksi 25 km/h, koska 23 tai 27 km/h kuulostaa oudolta?Lukemani ja löytämäni tiedon perusteella noista on päätetty silloisen tilanteen ja tietojen perusteella. Ja kuten monasti käy, laki tavallaan happanee kun tekniikka kehittyy.

Tässä on avattu osaltaan, mihin tuo EU:n päätös on todennäköisesti perustunut: https://www.quora.com/Why-the-silly-25-km-h-speed-limitation-on-e-bikes-when-many-of-us-can-cycle-30km-h+-anyway

Hollantilaisen pyörävalmistajan Ties Carlierin pohdiskelua aiheesta: https://www.vanmoof.com/blog/en/ties-carlier-why-its-time-to-update-europes-outdated-e-bike-speed-limit

ruuduntakaa
28.06.2021, 09.21
. Ja, sitäpaitsi se raja ei ole 25kmh vaan se on 23kmh tarkan mittauksen mukaan. Se on uskomattoman hidas matkavauhti ajaa 8km siirtymä polulle aktiiviselle pyöräilijälle joka ajaa lähes 10tkm vuosittain.

Siirtymät on pyöräteitä(ko)? Ja se 8km pitäis saada ajaa lujempaa lasten, vanhusten ja koirien seassa pyöräteillä? Pienestä se on sun elämäs kiinni. Hankit sen 45km/h kulkevan laillisen ajoneuvon niin voit autotietä ajaa siirtymät metsään.
Kommentoikaa nyt joku tätä miksi laillinen 45km/h vaihtoehto ei ole teille optio? Se on olemassa jo.

Entäs kun saisit 32km/h rajan? Sit kohta se tökkii. Pitää saada 45km/h raja?

L1e-B luokan huonoja puolia on, että usein niillä on nykylain mukaan mentävä autojen ja rekkojen sekaan koska luokiteltu mopoiksi. Mielestäni enemmän vaarallista kuin suositeltavaa.

Ja otetaan nyt vielä sekin, että on myös muita paikkoja kuin metsät sun muut maastot missä sähköpyörillä ajetaan. Katse ylös omasta navasta, niin asia ehkä selkeytyy.

Ja sä olet sitä mieltä että niillä tulisi ajaa missä? Pyöräteillä muiden seassa? 45km/h? Se ei ole vaarallista?
Muut paikat metsien sun muiden maastojen lisäksi missä ajetaan? Pyörätiet kyllä. Siellä nyt vaan ei voi ajaa 45km/h, kai jopa sä sen pystyt ymmärtämään?

Edelleen: meillä myydään ihan kaupassa laillisia 45km/h liikkuvia pyöriä. Tämä koko ketju ja narina on siis turhaa. Kävelkää lompakon kanssa kauppaan jos närästää. Problem solved.

MRe
28.06.2021, 09.48
Miksi muuten itse olet nykyään rajoitusten kannalla, kun ennen ajoit myös itse us-moodilla ja aika aktiivisesti kirjoittelit eri softien käyttöön liittyen? Aiemmassa ketjussa muistaakseni asiaa avasit joskus, mutta en enää muista lukemaani.
Joo, aina vanhat synnit löytää edestään. Mulla oli tosiaan se USA-moodi vanhasa pyörässä jonkun aikaa, mutta poistin sen kun jouduin palauttamaan kaikki tehdasasetukset yhden firmispäivityksen vuoksi. Ei se varmaan sitä palauttamista olisi vaatinut, mutta aloin olemaan aika epätoivoinen sen päivityksen kanssa ja poistin kaiken, minkä ajattelin olevan päivityksen esto. Lopulta selvisi, että syynä oli irtonainen kaapeli... tosin tuon episodin jälkeen lopetin firmispäivitysten tekemisen.

Eniveis, henkilökohtaisesti en kokenut enkä koe, että tuolla saa mitään etua, joten en sellaista enää kaipaa. Tämä on mielipide, kuten se, että jonkun mielestä pitää kulkea kovempaa. Sen lisäksi ajoneuvoluokan vaatimuksissa on 25 km/h maksiminopeus. Se ei ole mielipide, vaan fakta. Sen järkevyydestä voidaan keskustella, mutta fakta ei muutu, ennen kuin laki muuttuu.

Ihan samalla tavalla aika heikosti täällä on pystytty perustelemaan, miksi pyörän tulisi kulkea kovempaa ja miksi juuri se 32 km/h on oikea. Eikä 30 tai 35. Tai 34. 33? Kaiken näköistä mutuilua ja "siksi koska mun pitää saada", mutta ei ne ole mitään oikeita perusteluja. Miksi minä en saa ajaa tyhjällä motarilla 200 km/h? Vaikka auto on suunniteltu noihin nopeuksiin? Viime kädessä laki on laki. Sen rikkomiseksi voi keksiä kaikenlaisia tekosyitä, mutta lain rikkominen on lain rikkomista.

Se, että jollekin on kysyntää, ei tee sen tarpeesta sen hyväksyttävämpää. Pimeälle viinalle on aina kysyntää, kuten myös vaikka huumeille.

Ja edelleen en usko, että kansallisesti on mahdollisuuksia muuttaa L1e-A -luokan vaatimuksia sen pohjalta, mitä EU-direktiiviin on kirjoitettu. Sitten voidaan toki muita kansallisessa päätösvallassa olevia asioita kyllä muuttaa. Kuten vaikka kieltää L1e-A -laitteiden käyttö maastossa, jos alkaa näyttää ettei homma pysy lain säätämissä rajoissa. Ne on helpompi kieltää kokonaan, kun alkaa testailemaan, että onko pyörä laiton vai ei.

MRe
28.06.2021, 09.55
Polttomoottorikäyttöisissä laitteissa vakuutusmaksut kymmenkertaistuivat ja maksoivat parhaimmillaan jopa 30k€/v. No onko tässäkään enää mitään järkeä?
Vaikea kyllä uskoa, että jonkun tavallisen kulkineen vakuutus voi olla 30k€ vuodessa... ja ei, järkeä siinä ei ole.

Sen sijaan jos pyörävakuutuksiin saataisiin enemmän maksajia, hinta voisi painua alemmas. Totta on, että tuskin pakollinen vakuutus korvaisi itse pyörään aiheutettuja vahinkoja (kuten ei liikennevakuutuskaan), mutta ehkä sen lisäksi tulisi pyöriin "kasko".

Votkins
28.06.2021, 10.30
Miksi se on juuri teille MRe ja ruuduntakaa nyt niin kova paikka jos joku virittää tai on virittämässä pyöräänsä yli tuon sallitun maksimin?

Lakiteksti lienee kaikille selvää ja varmasti kaikki lisäpalikan asentavat tietävät sen olevan laitonta.

MRe
28.06.2021, 10.38
^Lähinnä se, että tässä kustaan sitten kaikkien yhteisiin muroihin, jos ja kun yleinen mielipide on se, että viritetyillä pyörillä paskotaan polut. On se sitten faktaa tai ei että paskotaanko ne vai ei paskota.

Jo nyt Vantaalle on ilmeisesti tulossa kieltoja maastopyörillä ajamiseen.

---
Kokonaan toinen juttu, että kuinka paljon pyöräilyfoorumilla pitää keskustella muista ajoneuvoista. Mutta en ole siihen itsekään täysin syytön.

+€+
28.06.2021, 11.46
Siirtymät on pyöräteitä(ko)? Ja se 8km pitäis saada ajaa lujempaa lasten, vanhusten ja koirien seassa pyöräteillä? Pienestä se on sun elämäs kiinni. Hankit sen 45km/h kulkevan laillisen ajoneuvon niin voit autotietä ajaa siirtymät metsään.
Kommentoikaa nyt joku tätä miksi laillinen 45km/h vaihtoehto ei ole teille optio? Se on olemassa jo.

Täällä Kehä kutosella saa ajella ihan rauhassa ilman että mummot hyppii eteen. Harvoin siirtymät menee kaupungin keskustan läpi jossa niitä mummoja liikkuu.

Ja sä olet sitä mieltä että niillä tulisi ajaa missä? Pyöräteillä muiden seassa? 45km/h? Se ei ole vaarallista?
Muut paikat metsien sun muiden maastojen lisäksi missä ajetaan? Pyörätiet kyllä. Siellä nyt vaan ei voi ajaa 45km/h, kai jopa sä sen pystyt ymmärtämään?

Edelleen: meillä myydään ihan kaupassa laillisia 45km/h liikkuvia pyöriä. Tämä koko ketju ja narina on siis turhaa. Kävelkää lompakon kanssa kauppaan jos närästää. Problem solved.

Tässäkin ketjussa aika monta kertaa todettu miksi tuo 45kmh vehje ei sovi maastopyöräilyyn. Se sopii kyllä hyvin työmatkoihin jos haluaa ajaa akun tyhjäksi menomatkalla ja tunkata takaisin.

Kirjoituksessasi viittaat kokoajan tuohon olkiukkoon että jos pyörä kulkee sähköllä enemmän kuin normaalisti niin silloin sillä ajetaan kokoajan maksimivauhtia paikasta ja tilanteesta riippumatta. Tähän sopisi muutama adjektiivi joita nyt en viitsi mainita...

Ihan samalla tavalla aika heikosti täällä on pystytty perustelemaan, miksi pyörän tulisi kulkea kovempaa ja miksi juuri se 32 km/h on oikea. Eikä 30 tai 35. Tai 34. 33? Kaiken näköistä mutuilua ja "siksi koska mun pitää saada", mutta ei ne ole mitään oikeita perusteluja. Miksi minä en saa ajaa tyhjällä motarilla 200 km/h? Vaikka auto on suunniteltu noihin nopeuksiin? Viime kädessä laki on laki. Sen rikkomiseksi voi keksiä kaikenlaisia tekosyitä, mutta lain rikkominen on lain rikkomista.

Olisko sulle ok että autoihin laitettaisiin vaikka nyt aluksi 45kmh rajoitin joka tökkäisi mennessään päälle niin että tyrät rytkyisivät? Kyllä loppuisi se ulina välittömästi jos autoissa rajoitinta testaisit.

grebe
28.06.2021, 12.29
Maantiepyöräilijät ajaa mielummin taajamissa kaduilla, kun on turvallisempaa. Ei se lenkin keskari sitten kärsi liikaa siirtymillä maanteille taajamista. Siitä on aina myös vääntöä, että kuuluuko maantiepyörä pyörätielle vai kadulle.

Juuri tänään uutisoitiin, että jalankulkijoilla on paljon vaaranpaikkoja sähköskoottereiden ja -potkulautojen kanssa. Ne jos vielä kulkisi yli kolmeakymppiä, kun tuo 25:kin tuntuu olevan liikaa.

Suo siellä, vetelä täällä. Sehän olis sitten yksi ratkaisu, että laitetaan sinne taajamiin pyöräilijöille ja potkulaudoilla alueellinen nopeusrajoitus. Mahdoton valvoa, teoriassa kaikki voittaisi.

Oikeesti tässä maailmassa on niin monta muutakin asiaa josta huolestua, että joku 25 km/h avustusraja ei vielä pääse itselläni ihan ensimmäisten joukkoon.

ruuduntakaa
28.06.2021, 12.40
^Lähinnä se, että tässä kustaan sitten kaikkien yhteisiin muroihin, jos ja kun yleinen mielipide on se, että viritetyillä pyörillä paskotaan polut. On se sitten faktaa tai ei että paskotaanko ne vai ei paskota.

Tämä.
Ja miksi sitä on niin vaikea harrastajien ymmärtää?

grebe
28.06.2021, 12.46
Polut hajoaa, kun mennään tieten tahtoen mutakelillä sinne rypemään. Mutta tämänhän me kaikki tiedämme. Yleisesti auttas, kun ei mentäis särkemään niitä polkuja millään vehkeellä. Peiliin katsomisen paikka kaikilla.

Votkins
28.06.2021, 12.58
Tarkoitatteko tälläistä syy-seuraus-ketjua:

-> sähköavusteinen pyörä viritetään avustamaan yli 25kmh
-> viritetyllä pyörällä kovempaa vauhtia ajaminen kuluttaa polkuja enemmän
-> polkujen kuluminen ärsyttää ihmisiä
-> yleinen mielipide maastopyöräilyä kohtaan alkaa muuttua negatiivisemmaksi
-> maastopyöräilyä aletaan vastustaa
-> maastopyöräilyn oikeuttamia jokamiehen oikeuksia muutetaan rajoittamaan maastopyöräilyä luonnossa

?

grebe
28.06.2021, 13.05
^ Minä en ainakaan tarkoita.

Mun mielestä voi olla, että yleisesti luullaan, että sähköpyörät kuluttaa maastoa enemmän. Ja varmaan niin tekevätkin, mutta vain marginaalisesti enemmän kuin luomu. Olisi ihan sama, paljonko se pyörä avustaa ja mihin asti, jos osattas ottaa luonto huomioon, eikä mennä sotkemaan niitä polkujen kosteita kohtia tieten tahtoen. Näin asia ei aiheuttaisi keskustelua ja närää, eikä kaikkea kivaa kiellettäisi. Täällä maanomistaja jo laittelee esteitä poluilleen ja toivovat, ettei tultaisi märällä kelillä särkemään taimikoiden juuria.

JackOja
28.06.2021, 14.01
Abs-jarrut taitavat onneksi tehdä tuloaan...

Linkki tähän, kiitos. Ainakin edellinen abs-kierros oli järkyttävä.

MRe
28.06.2021, 15.06
Tarkoitatteko tälläistä syy-seuraus-ketjua:

-> sähköavusteinen pyörä viritetään avustamaan yli 25kmh
-> viritetyllä pyörällä kovempaa vauhtia ajaminen kuluttaa polkuja enemmän
-> polkujen kuluminen ärsyttää ihmisiä
-> yleinen mielipide maastopyöräilyä kohtaan alkaa muuttua negatiivisemmaksi
-> maastopyöräilyä aletaan vastustaa
-> maastopyöräilyn oikeuttamia jokamiehen oikeuksia muutetaan rajoittamaan maastopyöräilyä luonnossa

?

Tämä on yksi mahdollinen skenaario. Ja grebe tuota jo avasikin.

MRe
28.06.2021, 15.11
Olisko sulle ok että autoihin laitettaisiin vaikka nyt aluksi 45kmh rajoitin joka tökkäisi mennessään päälle niin että tyrät rytkyisivät? Kyllä loppuisi se ulina välittömästi jos autoissa rajoitinta testaisit.
Tämä logiikka ei oikein auennut, mutta jos 45km/h tulee kaikille autoille, niin minkäs sille sitten voi.

Helsingissä on rautatieaseman ympäristössä 30km/h rajoitus ja muuten keskusta-alueella 40.

Autojen nopeuksia rajoitetaan aika rajusti jo nyt. Audilla mulla ei nopeusmittari päässyt asteikon toiselle puoliskolle täällä ajellessa.

+€+
28.06.2021, 15.32
Tämä logiikka ei oikein auennut, mutta jos 45km/h tulee kaikille autoille, niin minkäs sille sitten voi.

Helsingissä on rautatieaseman ympäristössä 30km/h rajoitus ja muuten keskusta-alueella 40.

Autojen nopeuksia rajoitetaan aika rajusti jo nyt. Audilla mulla ei nopeusmittari päässyt asteikon toiselle puoliskolle täällä ajellessa.

Ei kyllä aukea tämäkään logiikka. Tekninen nopeusrajoitin ei ole sama kuin aluerajoitus.

Ja edelleenkään se rajoittimen ohittaja ei ole sama kuin virittäminen. Ja toisekseen jos sillä pyörällä saa ylläpidettyä ilman irvistelyä sen 32kmh matkanopeuden 23kmh sijaan niin se ei edelleenkään tarkoita sitä että tällainen pyörä kulkee kokoajan jokapaikassa sen 32kmh. Ei edes maastossa. Ainakin täälläpäin on sellaisia maastoja että edes tuon 23kmh saavuttaminen poluilla on teknisesti jo mahdoton rasti joka vesittää nuo "polut tuhoutuu" -argumentit. Mutta mitäs nyt faktoista kun on kivaa vängatä vain vänkäämisen ilosta.

grebe
28.06.2021, 15.39
Tää ketju onkin juuri vänkäämistä varten. Kun on kaksi eriävää mielipidettä, ja halu muuttaa vastapuoli samaistumaan omaan näkemykseen, niin ikiliikkuja on valmis. Vai kuvitteleeko joku, että tämä keskustelu päättyy johonkin lopputulokseen? Jatkakaa.

hana79
28.06.2021, 15.41
Polut kuluvat kun maastopyöräily on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Tämä 25/32 km/h spekulaatio on mielestäni lähtenyt siitä kun samat koneet saa laillisesti kulkea toisella mantereella kovempaa, josta seuraa että takuut toimii.
Mielestäni se on melkein sama kulkeeko 25 tai 32. Tota 32 km/h ei varmaankaan kukaan osaisi vaatia/ haluta jos se ei olisi mahdollista muualla laillisesti..?

Tähän asiaan on turhaa hakea esimerkkejä muista kulkumuodoista.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 15.50
Mielestäni se on melkein sama kulkeeko 25 tai 32. Tota 32 km/h ei varmaankaan kukaan osaisi vaatia/ haluta jos se ei olisi mahdollista muualla laillisesti..?

Kuten todettua, kyllä se 25 km/h tulee etenkin vähän paremmalla ja kevyemmällä sähköpyörällä kelvillä ajaessa vastaan - välillä kuin seinä.

Olen ajanut sähköpyörällä, josta nopeusrajoitin ohitettu, ja vaikka rajoitusta ei ole niin ei sillä juuri yli 30 km/h menty. Perus 250W versio kyseessä. Myötätuulella ehkä hipoi 35 km/h vauhtia, kun oikein polki. Mutta se rajoittimen tuoma tuntemus, kun avustus yhtäkkiä loppuu, oli kokonaan poissa ja sitä kautta oli kyllä miellyttävämpi/luonnollisempi polkea. Puhun nyt siis ihan tavallisella kelvillä polkemisesta, en maastossa lukkojarruttelusta. Ja kuten todettua, pitemmät siirtymät menee nopsemmin.

Ja ei, en ajanut joka paikassa joka tilanteessa maksimit toisin kuin täällä moni olettaa kaikkien tekevän, mikäli nopeusrajoitus on enemmän kuin 25 km/h. [emoji3]

grebe
28.06.2021, 16.01
Teillä ja kevyen liikenteen väylillä Spessu (lue: se kallis sähköpyörä) ei ainakaan töki oikeastaan millään lailla. Harvemmin edes huomaa tämän maagisen rajan ylitystä. Avustuksen mukaantulon huomaa paremmin kuin sen päättymisen. Turbolla kiihdyttäessä raja on toki selkeä. Maastossa avustus loppuu joissain kohdin perin ikävästi silloin tällöin. Aluksi se häiritsikin kovasti, mutta siitä pääsi yli.

Edit: Kävin pohtimaan, miksi se raja ei tunnu. Varmaan siksi, koska poljen käytännössä samalla teholla yli ja alle avustusrajan. Pyörä vaan kulkee tilanteesta riippuen sen minkä sillä teholla kulkee. Avustuksen kera tai ilman. Ecolla voi myös ajaa rajaa vasten, eikä se mitenkään kyllä töki tai häiritse.

ruuduntakaa
28.06.2021, 16.11
Teillä ja kevyen liikenteen väylillä Spessu (lue: se kallis sähköpyörä) ei ainakaan töki oikeastaan millään lailla. Harvemmin edes huomaa tämän maagisen rajan ylitystä. Avustuksen mukaantulon huomaa paremmin kuin sen päättymisen. Turbolla kiihdyttäessä raja on toki selkeä. Maastossa avustus loppuu joissain kohdin perin ikävästi silloin tällöin. Aluksi se häiritsikin kovasti, mutta siitä pääsi yli.

Edit: Kävin pohtimaan, miksi se raja ei tunnu. Varmaan siksi, koska poljen käytännössä samalla teholla yli ja alle avustusrajan. Pyörä vaan kulkee tilanteesta riippuen sen minkä sillä teholla kulkee. Avustuksen kera tai ilman. Ecolla voi myös ajaa rajaa vasten, eikä se mitenkään kyllä töki tai häiritse.

Samat havainnot.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 16.15
^mieli tekisi päästä kokeilemaan, miltä vaikkapa Boschon uusimmat moottorit tuntuu käytännössä polkea. Tuleeko hiki pintaan, jos haluaa tavoitella yli 25 km/h nopeuksia.

Laskeskeltua, miten nopeus ja matka vaikuttaa käytettyyn aikaan. Itsellä 15 km siivu työpaikalle suuntaansa, joten se valittu tässä siksi matkaksi:

25 km/h 15 km: 36 min
32 km/h 15 km: 28 min
45 km/h 15 km: 20 min

Nuo ei tietty vastaa todellisuutta, eri tekijöistä johtuen keskinopeus harvemmin pysyy samana kuin pyörän moottorin max-nopeus [emoji846] Mutta tuo vajaa 10 min, voi joskus merkata paljonkin (vaikka totuus on, että illuusio kiireestä useimmiten itse aiheutettua).

Tärkeintä tässä mielestäni on pitäö mielessä, että koska ilmastonmuutos ym. tuska niin hyvähän se olisi saada sähköpyöristä mahdollisimman houkuttelevia. Mitä nopeammin sillä pääsee perille kojteeseen, sen parempi. Muussa tapauksessa houkutus ottaa auto alle on perin suuri hyvin monella.

grebe
28.06.2021, 16.20
^ Sitä enemmän kuluu sähköä ilmanvastuksen voittamiseen, mitä kovempi vauhti. Akku myös vanhenee nopeammin, kun sitä kuormittaa enemmän. Akkujen teko vie luonnonvaroja. Todellinen ilmastoteko olisi säästää luontoa tavalla, josta Stam1na lauloi jo 10- vuotta sitten Viimeinen Atlantis levyllä.

grebe
28.06.2021, 16.21
^^ Jos sataa vettä, niin vaikka spessu kulkisi kahta sataa, ajan diesel-autolla kilometrin kauppaan.

Votkins
28.06.2021, 16.29
Tärkeintä tässä mielestäni on pitäö mielessä, että koska ilmastonmuutos ym. tuska niin hyvähän se olisi saada sähköpyöristä mahdollisimman houkuttelevia. Mitä nopeammin sillä pääsee perille kojteeseen, sen parempi. Muussa tapauksessa houkutus ottaa auto alle on perin suuri hyvin monella.

2030 vuoden määräaikaan asetetut erittäin kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet sisältävät nykylaskelmin mallin, jossa autoilun määrän on vähennyttävä, vaikka kaikki vaihtaisivat sähköautoiluun. Pyöräilyn rajoittaminen lakiteknisesti (esim. jokamiehenoikeuksien rajoittaminen) ei oikein tähän sovi kuvioon, jossa pitäisi päinvastoin tehdä hommasta niin houkuttelevaa, että takametsien intiaanitkin jaksaisivat pendelöidä töihin. Sähköpyörä käy tässä hyväksi ratkaisuksi, mutta jos päätyy mopomaiseen vakuutusmaksu/rekisteröinti/sivupeilisysteemin lisäksi vielä sompailemaan autojen sekaan niin... no melkein siellä ajaa sitten jo ihan oikealla mopolla.

Mielenkiintoista nähdä miten käy. 25kmh muutos 32kmh saattaa olla absoluuttisena nopeudenlisäyksenä huomattavasti turvallisempi kuin 32kmh -> 45kmh.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 16.34
^ Sitä enemmän kuluu sähköä ilmanvastuksen voittamiseen, mitä kovempi vauhti. Akku myös vanhenee nopeammin, kun sitä kuormittaa enemmän. Akkujen teko vie luonnonvaroja. Todellinen ilmastoteko olisi säästää luontoa tavalla, josta Stam1na lauloi jo 10- vuotta sitten Viimeinen Atlantis levyllä.Kontrolleri ja akun bms pitää huolen, ettei akkua saa rikottua - latauskertojen määrää lisännee, toki jos regeneroiva moottorimalli niin senkin vaikutus pienenee. Todellinen ilmastoteko olisi kulkea luomuna, mutta... noniin. [emoji846]

^^ Jos sataa vettä, niin vaikka spessu kulkisi kahta sataa, ajan diesel-autolla kilometrin kauppaan.Tämähän se, ei kannata unohtaa vallitsevaa mukavuudenhaluisuutta ihmisissä. Toki itse nautin vähän huonommissa keleissäkin polkemisesta, auttaa kummasti kun sekä pyörä että pukeutumispuoli on kunnossa. Autossa istuminen on sähköpyörän hankinnan jälkeen tuntunut vähän sellaiselta last season -touhulta.

+€+
28.06.2021, 16.46
^ ^ Laillisuudesta ja sen valvonnasta herää väistämättä ajatus, että joku ylempi taho on ohjeistanut poliiseja olemaan puuttumatta muihin kuin räikeisiin ylilyönteihin joissa on aiheutettu konkreettista vaaraa. Kyllä siinä silmät pyörii yhdellä ja toisella kun katsoo noita tubevideoita joissa poliisi pysäyttää sähkömoottoripyörän, kuski kertoo että tässä on tällainen nappi jolla menee lailliseksi, poliisi kysyy paljonko kulkee kun nappia painaa ja vastaus on "sellainen 100kmh". Poliisi toivottaa hyvää matkaa ja kuski joko naureskelee tai toteaa että "tämähän on laillinen koska nappi".

Eli käytännössä tuolla liikenteessä voi huoletta ajaa kelvillä tehokkaalla sähkömoottoripyörällä jossa ei ole vilkkuja sun muita varusteita ja kytät eivät tee mitään. Varmaan sitten toinen tarina jos tutkaavat kun ajat satasta ohi.

Siinämielessä mielenkiintoinen tuo "napista lailliseksi" että vastaava nappi bensascootterissa tietää kevariksi luokittelua ja senmukaisia sanktioita vaikka nappi olisi "laillisessa" moodissa pysäytyshetkellä. Herää väistämättä ajatus että sähköpyörän "laillisuusnappi" on periaatteessa jos ei laitoin niin ainakin lain harmaalla alueella ja siksi kytät eivät halua tehdä mitään.

Myös fakta, että sähköistä liikennettä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn puhuu sen puolesta että ei haluta millään tavalla hidastaa tätä kehitystä. Toisaalta eihän noilla poliiseilla kyllä olisikaan resursseja valvoa kaikenmaailman potkulautoja ja sähköpyöriä joita on miljoona merkkiä eri toteutustavoilla.

Tietääkö joku onko jossain laissa määritelty sähköpyörän nopeudenrajoittimen ohittajan käytöstä ja rangaistavuudesta? Jos sitä ei ole niin hommahan on selvä ja se selittäisi poliisin penseyden.

JRR-1
28.06.2021, 16.55
Todellinen ilmasteko olisi lakata kokonaan liikkumasta. Luomupyöräilykin nostaa pulssia ja lisää suoraan hiilidioksipäästöjä. Tulee nälkä ja täytyy syödä enemmän, sekin ruoka on jotenkin tuotettava. Ja taas tulee lisää päästöjä. Minä kannatan totaalista liikkumiskieltoa. Yhteiskunta on liian sairas selvitäkseen.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 16.58
^ mielenkiintoista olisi nähdä myös ihan tutkittua tietoa, kuinka moni oikeasti harrastaa sähköajokkien virittämistä. Valvonnan vähäisyyden takia varmasti monelle houkuttelevaa. Toisaalta jos onnettomuuksia ei satu, niin viranomaisten näkökulmasta myös vähemmän tärkeä kohde valvoa, koska vähäisten resurssien priorisointi. Eli jos ajelee fiksusti, niin ongelmiakaan ei koidu - pätee aika moneen asiaan elämässä noin muutenkin.

ruuduntakaa
28.06.2021, 16.59
^mieli tekisi päästä kokeilemaan, miltä vaikkapa Boschon uusimmat moottorit tuntuu käytännössä polkea. Tuleeko hiki pintaan, jos haluaa tavoitella yli 25 km/h nopeuksia.

Laskeskeltua, miten nopeus ja matka vaikuttaa käytettyyn aikaan. Itsellä 15 km siivu työpaikalle suuntaansa, joten se valittu tässä siksi matkaksi:

25 km/h 15 km: 36 min
32 km/h 15 km: 28 min
45 km/h 15 km: 20 min

Nuo ei tietty vastaa todellisuutta, eri tekijöistä johtuen keskinopeus harvemmin pysyy samana kuin pyörän moottorin max-nopeus [emoji846] Mutta tuo vajaa 10 min, voi joskus merkata paljonkin (vaikka totuus on, että illuusio kiireestä useimmiten itse aiheutettua).

Bosch gen 4 on oikein hyvä polkea yli avustuksen.
Cuben täpäri wtb rangereilla kulki kuin luomu.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 16.59
Todellinen ilmasteko olisi lakata kokonaan liikkumasta. Luomupyöräilykin nostaa pulssia ja lisää suoraan hiilidioksipäästöjä. Tulee nälkä ja täytyy syödä enemmän, sekin ruoka on jotenkin tuotettava. Ja taas tulee lisää päästöjä. Minä kannatan totaalista liikkumiskieltoa. Yhteiskunta on liian sairas selvitäkseen.Ylipainoisten osuuden huomioon ottaen kansanterveydellisesti olisi hyvä pakottaa kansa käyttämään auton sijaan polkupyörää. [emoji3]

JRR-1
28.06.2021, 17.09
Ei polkupyörää vaan sähköpyörää, se toimii laihdutuksessakin luomupyörää paremmin. Se on vaan ikävää, että moottoroidusta laitteesta tulee välittömästi globaali tappaja ja maailmantuhoaja tietyn rajanopeuden ylityksen jälkeen.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 17.15
^ jos oikeasti halutaan olla realistisia, niin meillä on ihan liian hyvät oltavat. Keskiverto sukankuluttaja ei muutu ennenkuin on oikeasti pakko. Eräs viranomaistehtävissä töissä oleva ystäväni todennut, että pitäisi tulla sota jotta ihmiset oppisivat taas mikä on tärkeää ja mikä ei.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että 25 -> 32 km/h muutos on saatava.

grebe
28.06.2021, 17.38
Tietääkö joku onko jossain laissa määritelty sähköpyörän nopeudenrajoittimen ohittajan käytöstä ja rangaistavuudesta? Jos sitä ei ole niin hommahan on selvä ja se selittäisi poliisin penseyden.

En tiedä, onko muka kukaan rajoittajan ropeltamisesta sakkoja saanut. Mutta ulkomailta on ennakkotapaus, kun polulla on jäänyt kävelijä pyöräilijän alle. Vauhtia oli alle laillisen avustusnopeuden, eli onnettomuuden syy ei ollu rajoittimen ohituksessa. Mutta koska pyörä ei vastannut ajoneuvoluokkaa, sai pyöräilijä/mopoilija maksettavakseen valtavat korvaukset vastepuolelle, koska vahinkovastuu tms. vakuutus ei korvannut onnettomuutta vastapuolelle. Ajoneuvoluokka huomioiden laite olisi pitänyt rekisteröidä ja ottaa liikennevakuutus, joka olisi tämän sitten korvannut. Tämä oli aika ikävä tapaus molemmille osapuolille. Ja tosiaan onnettomuuden syy ei ollu avustusrajoittimen ohittajan käytöstä. Nopeuttahan noi rajoittimet ei edelleenkään rajoita (oli pakko:)).

grebe
28.06.2021, 17.47
Kontrolleri ja akun bms pitää huolen, ettei akkua saa rikottua - latauskertojen määrää lisännee, toki jos regeneroiva moottorimalli niin senkin vaikutus pienenee. Todellinen ilmastoteko olisi kulkea luomuna, mutta... noniin. [emoji846]
Tämähän se, ei kannata unohtaa vallitsevaa mukavuudenhaluisuutta ihmisissä. Toki itse nautin vähän huonommissa keleissäkin polkemisesta, auttaa kummasti kun sekä pyörä että pukeutumispuoli on kunnossa. Autossa istuminen on sähköpyörän hankinnan jälkeen tuntunut vähän sellaiselta last season -touhulta.

Siis se akun kapasitteetti heikkenee pikku hiljaa mitä enemmän sitä käyttää jalkojen sijaan. Ei se kestä ikuisuutta. Uuden tekeminen vaikkakin kierrätysmateriaaleista vaatii taas paljon energiaa. No joo, ollaan aika mitättömissä asioissa.

Kaikki, ketkä luulee, että satasta kulkeva sähköpyörä on korvike autolle, asuu varmaan jossain kehä ykkösen sisäpuolella. Täällä maalla 100 km matka on aika perus ja kivempi ajella isolla Diesel-Bemarilla. Eikä tuo hemmetisti saastuttava vene trailereineen kulje sähköpyörän perässä. Ei saa edes vetää. Ajoneuvoluokka ei riitä vaikka kuinka virittäisi.

Mun sähköpyöräily ei ole auttanut maapalloa yhtään. Päinvastoin. Ajan sähköllä paikasta A paikka A eli ainvan turhan päiten. Luonto kuluu siinä samalla. Luomulla teen samaa hommaa ja ajaisin kaiki turhat ajot luomulla, jos sähköjä ei olis keksitty avustamaan.

No olihan tämä vähän provoava viesti. Mutta avustusrajanopeuden muutos ei kyllä pelasta maapalloa tipan vertaa mun mielestä. Sillä on aina turha puolustella jotain liian pientä avustusrajaa EU:ssa.

ebike-harrastelija
28.06.2021, 18.02
^ei varmaan aivan täydellisesti turhan päiten, positiivista liikuntaahan se on sähköavullakin liikkuminen.

Ja ainakin itse alkanut vakavissaan miettimään luomupyörää rinnalle, koska sähköavulla saatu palautettua taas pyöräilyn hauskuus nuoruusvuosilta mieleen. [emoji846]

JRR-1
28.06.2021, 18.02
Mikä oli tämän ulkomaan ennakkotapauksen esimerkin maa? Se on oleellinen tieto sikäli, että oikeuskäytännöt vaihtelee paljon maiden välillä. Ei suomessa kolarissa osallisena softattu autokaan muutu suoraan syylliseksi pelkän laittoman muutoksen takia, jos sillä ei ole mitään tekemistä kolarin syyn kanssa. Mm ranskalaisethan on ottaneet kovia keinoja sähköfillareiden viilausta vastaan, oliko maksimissaan 30000€ sakkoa ja istumista. Syynä se, että pariisissa on mummoja teilattu kovaa kulkevilla pyörillä. Sikäli se ranskanpullien esimerkki on huvittava, sillä siihen kulttuuriin ei kuulu sääntöjen noudattaminen, jos säännöissä ei ole mitään järkeä. ESimerkiksi kun aikoinaan ajokorttisäännökset muuttuivat järjettömän tiukoiksi, niin pariisilaiset totesivat, että he ajavat sitten ilman korttia, jos sellaista ei pysty muuten laillisesti pitämään. Ja seurauksena voimassa olevien ajokorttien määrä romahti, mutta liikennemäärät ja ajokilometrit eivät muuttuneet mihinkään. Tämä ranskalaisten tapa pitäisi saada käyttöön täälläkin. Sen sijaan, että järjettömiä sääntöjä kumarrellaan entistä syvemmälle, pitäisi mennä barrikaadeille ja pistää polttopullot lentämään.

grebe
28.06.2021, 18.09
^ En muista. Pitää kaivaa se linkki jostain. Softattu auto ei toimi esimerkkinä kovin hyvin. Kait. Jos ajat viritetyllä mopolla kolarin ja olet syyllinen, niin mitäs kaikkee sitä pitää maksaa kevariverojen lisäks? Korvaako vakuutus silloinkaan mitään?

UliUliUli
28.06.2021, 18.33
^ En muista. Pitää kaivaa se linkki jostain. Softattu auto ei toimi esimerkkinä kovin hyvin. Kait. Jos ajat viritetyllä mopolla kolarin ja olet syyllinen, niin mitäs kaikkee sitä pitää maksaa kevariverojen lisäks? Korvaako vakuutus silloinkaan mitään?

Taas levitetään misinformaatiota. Rangaistuksenluonteisia ylemmän ajoneuvoluokan veroja ei enää peritä viritetyistä mopoista tai mistään muustakaan kulkuneuvoista. Käytännöstä luovuttiin, koska kustannukset ylittivät hyödyt moninkertaisesti.

Siinä olet oikeassa että viritetyllä mopolla kolarin ajavan syyllisen osapuolen maksettavia korvauksia voidaan osittain sälyttää tämän henkilön itsensä maksettavaksi, vaikka vakuutus olisi ollut voimassa. Mikäli virittäminen on ollut keskeinen tekijä onnettomuuden syntyyn, niin tällöin vakuutus ei välttämättä ole lainkaan voimassa, eli kaikki vahingot peritään vahingon aiheuttajalta.

Normienmukaisella polkupyörällä voi teloa ihmisiä mielin määrin ilman vahingonkorvausvastuuta, jos unohdetaan mahdollinen rikosvastuu ja sen myötä syntyvä törkeällä tuottamuksella tai tahallisuudella syntyvä rikosvahingon korvaamisvelvollisuus.

Tavanomaisessa polkupyöräonnettomuudessa on kuitenkaan harvoin kyse mistään vakavammasta rikosnimikkeestä, kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Näissä tapauksissa henkilövahinkojen korvaamisesta vastaa välillisesti autoilijat ja motoristit. Liikennevakuutuskeskus hoitaa vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamien henkilövahinkojen korvaamisen.

Eli kaikki laillisilla pyörillä ajelevat: päästelkää rauhassa. Jos kolahtaa, niin autoilijat maksaa.

grebe
28.06.2021, 20.17
Taas levitetään misinformaatiota. Rangaistuksenluonteisia ylemmän ajoneuvoluokan veroja ei enää peritä viritetyistä mopoista tai mistään muustakaan kulkuneuvoista. Käytännöstä luovuttiin, koska kustannukset ylittivät hyödyt moninkertaisesti.

Siinä olet oikeassa että viritetyllä mopolla kolarin ajavan syyllisen osapuolen maksettavia korvauksia voidaan osittain sälyttää tämän henkilön itsensä maksettavaksi, vaikka vakuutus olisi ollut voimassa. Mikäli virittäminen on ollut keskeinen tekijä onnettomuuden syntyyn, niin tällöin vakuutus ei välttämättä ole lainkaan voimassa, eli kaikki vahingot peritään vahingon aiheuttajalta.

Normienmukaisella polkupyörällä voi teloa ihmisiä mielin määrin ilman vahingonkorvausvastuuta, jos unohdetaan mahdollinen rikosvastuu ja sen myötä syntyvä törkeällä tuottamuksella tai tahallisuudella syntyvä rikosvahingon korvaamisvelvollisuus.

Tavanomaisessa polkupyöräonnettomuudessa on kuitenkaan harvoin kyse mistään vakavammasta rikosnimikkeestä, kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Näissä tapauksissa henkilövahinkojen korvaamisesta vastaa välillisesti autoilijat ja motoristit. Liikennevakuutuskeskus hoitaa vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamien henkilövahinkojen korvaamisen.

Eli kaikki laillisilla pyörillä ajelevat: päästelkää rauhassa. Jos kolahtaa, niin autoilijat maksaa.

Kiitos kun täydensit ja korjasit mutuiluni.

grebe
28.06.2021, 20.26
https://www.bicyclenetwork.com.au/newsroom/2019/01/31/fake-e-bike-unmasked-in-pedestrian-death/

En ole varma oliko viittaamani keissi juuri tämä. Ei ainakaan sama lähde. Muistaakseni luin jotain tutkimuspöytäkirjaa tai vastaavaa asiasta. Tossakin kävi ikävästi. Harmi juttu.

izmo
28.06.2021, 20.46
Ei kannata enään väitellä kun monelle on 25 liikaa kelvillä eikä pyörä oo hallinassa suuremmassa vauhdissa :eek:

( ehkä pitäis olla sitten ajokoe ja suoritettuaan hyväksyttävästi niin saa noston 32 luokkaan :cool: )

fob
28.06.2021, 21.21

Sama havainto. Lihasvoimalla menee tasaisella helposti 30 km/h. Renkaiden valinnalla on suuri merkitys helppouden tuntuun.

MRe
28.06.2021, 21.26
Ei kyllä aukea tämäkään logiikka. Tekninen nopeusrajoitin ei ole sama kuin aluerajoitus.
Juu, mutta ei siinä sun 45km/h rajoittimessa autoihin ollut senkään vertaa logiikkaa.

Ja edelleenkään se rajoittimen ohittaja ei ole sama kuin virittäminen.
Ei ole ei. Se on ajoneuvoluokan muutos. Sama, kuin laittaisi mopon kulkemaan kuuttakymppiä. Mitä poliisi siihen sanoo? Ja laki?

MRe
28.06.2021, 21.27
Tää ketju onkin juuri vänkäämistä varten. Kun on kaksi eriävää mielipidettä, ja halu muuttaa vastapuoli samaistumaan omaan näkemykseen, niin ikiliikkuja on valmis. Vai kuvitteleeko joku, että tämä keskustelu päättyy johonkin lopputulokseen? Jatkakaa.

Kyllä, juuri näin. Ja jos saataisiin nyt pidettyä tämä jonninjoutava vääntö täällä, eikä paskota kaikkia ketjuja nopeuspohdiskeluilla.

ebike-harrastelija
29.06.2021, 10.42
Kyllä, juuri näin. Ja jos saataisiin nyt pidettyä tämä jonninjoutava vääntö täällä, eikä paskota kaikkia ketjuja nopeuspohdiskeluilla.Jonninjoutavaa paskomista, mutta silti haluat aktiivisesti olla mukana myös tässä ketjussa vääntämässä? [emoji6]

Knacken
29.06.2021, 15.21
Taidan olla vähemmistössä, koska mulle 25km/h on riittänyt hienosti, tosin omat ajot kohdistuisi mieluiten umpimetsään maantien sijaan.
Jos tarvitsee päästä nopeammin, otetaan alamäissä reisistä kaikki irti ja lepuutellaan ylämäkiin moottorin avulla. Vähän kuin vastakohta luomulle :)
Eikä se 25km/h ole rajoitin, sehän vain on avustuksen raja, oma gen.4 Bosch toimii todella pehmeästi, en huomaa toisten mainitsemaa avustuksen kynnystä ärsyttäväksi, kuin turbolla, mitä käytän yleensä vain metsässä revitellessä.
Keskustelusta yleisesti, olen kyllä samoilla linjoilla MRe:n ja Ruuduntakaa:n kanssa: Kun valtio on sallinut, omissa silmissä "porsaanreiän" tai "eu:n pakottaman järkeistyksen" ajoneuvoluokkiin, kannattaisi olla ärsyttämättä äänekkäimpiä kansanosia.
Olen vieläkin vähän epäuskoinen tästä vapaudesta mikä on alle 25km/h luokkaan jätetty. Täysi vapaus liikkua on niin suuri kannustin, etten ihan hevillä vaihtaisi mopoluokkaiseen.
Jos ajelisin pääasiassa työmatkaa tai pitkiä siirtymiä, ostaisin varmasti pedelecin tai sähköskootterin.
Mutta mihinkä ihmiset sitten olisivat tyytyväisiä? Toisille mikään ei riitä, toiset ulisevat ihan tottumuksesta.

Nitza
29.06.2021, 15.46

Se ei ole vaihtoehto, mikäli haluaa jatkossakin metsissä ajella. Tuon ajoneuvoluokan ajoneuvolla ei ole metsään asiaa ilman erillistä lupaa. Toimiiko se käytännössä näin, niin se on asia erikseen, mutta teoriatasolla näin on.

MRe
29.06.2021, 17.21
Mutta mihinkä ihmiset sitten olisivat tyytyväisiä? Toisille mikään ei riitä, toiset ulisevat ihan tottumuksesta.

Tämäpä tämä. Jos maksimi olisi 32, valitettaisiin kun se ei ole 45. Eihän mopoissakaan 40 riitä.

Perustelujahan aina löytyy oman näkökulman tueksi. Otetaan vaikka kypäräpakko: ei saa säätää, koska kypärästä ei ole hyötyä, se on ruma, tukka menee länään, muut kyllä mutta mä en. Jne.

MRe
29.06.2021, 17.22
Se ei ole vaihtoehto, mikäli haluaa jatkossakin metsissä ajella. Tuon ajoneuvoluokan ajoneuvolla ei ole metsään asiaa ilman erillistä lupaa. Toimiiko se käytännössä näin, niin se on asia erikseen, mutta teoriatasolla näin on.

Kyllä. Mutta sen vuoksi kannattaa nyt pitää tämä luokka tällaisena kun se on ja nauttia tästä niin kauan kuin voi. En ole lainkaan varma, että tämä vapaus on ikuista.

UliUliUli
30.06.2021, 02.15
Kyllä. Mutta sen vuoksi kannattaa nyt pitää tämä luokka tällaisena kun se on ja nauttia tästä niin kauan kuin voi. En ole lainkaan varma, että tämä vapaus on ikuista.

Mikään vapaus ei ole ikuista. Demokratiakin on lyhyt kokeilu ihmiskunnan historiassa.

ebike-harrastelija
30.06.2021, 09.10
Kyllä. Mutta sen vuoksi kannattaa nyt pitää tämä luokka tällaisena kun se on ja nauttia tästä niin kauan kuin voi. En ole lainkaan varma, että tämä vapaus on ikuista.Samaan aikaan tähän liian alhaiseen nopeusrajoitukseen pettyneet virittelee pyöriään kulkemaan lujempaa. Ilmeisesti hyvä Mre et ole lukenut yhtäkään noista linkatuista sivuista tai muutenkaan lukenut ihmisten kommentteja aiheesta, sillä moni haluaisi tuon olevan sen 30+ km/h koska se vain tuntuu luonnollisemmalta ja toisaalta tässä vaikuttaa se pieni mutta välillä hyvinkin tärkeä ajallinen säästö.

Edelleen Mre, useimmat ajelee normiteillä, ei kurapoluilla ja useille sähköpyörä olisi kuten todettua erinomainen vaihtoehto autolle. Ne on sitten oma käyttäjäryhmänsä, jotka on huolissaan ettei itse pääse pyörällä ajamaan kuramontuista läpi jos esim. työmatkapyöräilijöiden määrä toisaalla lisääntyisi ja autoilu vähenisi.

grebe
30.06.2021, 10.26
Normiteillä vastaus on ne 45 km/h mopot. Jos minun pitää säästää aikaa ja ehtiä tietäpitkin nopeasti paikkaan x, ostaisin gravelin tai maantiepyörän. Tai sen 45 km/h sähkön.

Se on totta, että kun nyt pääsen nopeammin perille maastopyörällä, jossa 2.4 sliksit alla, kuin Levolla, tilanne varmaan muuttuisi, jos Levo avustaisi vaikka 32 km/h asti.

MRe
30.06.2021, 10.27
Samaan aikaan tähän liian alhaiseen nopeusrajoitukseen pettyneet virittelee pyöriään kulkemaan lujempaa. Ilmeisesti hyvä Mre et ole lukenut yhtäkään noista linkatuista sivuista tai muutenkaan lukenut ihmisten kommentteja aiheesta, sillä moni haluaisi tuon olevan sen 30+ km/h koska se vain tuntuu luonnollisemmalta ja toisaalta tässä vaikuttaa se pieni mutta välillä hyvinkin tärkeä ajallinen säästö.
Kuten aiemmin kirjoitin, niin aina se perustelu löytyy oman (laittomankin) toiminnan tueksi. Milloin pitää kävellä päin punaisia, milloin ajaa ylinopeutta, milloin mitäkin. Ei kai se voi olla perusteena, että kun kuitenkin ”kaikki” tekee niin?

Henkilökohtaisesti en myöskään jaksa uskoa, että näitä nopeusrajoitukseen pettyneitä juurikaan löytyy eAinolla ajavista, vaan tämä on melko pienen porukan juttu, joiden pitää päästä metsään ja silti ajaa lujempaa.

Edelleen Mre, useimmat ajelee normiteillä, ei kurapoluilla ja useille sähköpyörä olisi kuten todettua erinomainen vaihtoehto autolle.
Jos L1e-A ei riitä, niin hankkii B-luokan vehkeen tai suoraan sähkömopon.

—-
Miten noin yleisesti kuvittelette, että täällä asiasta jankkaaminen vaikuttaa lainsäädäntöön? Vai mikä tämän tarkoitus on? Saada yleinen mielipide omalle puolelle, jolloin ”virittelyä” voi jatkaa hyvällä omallatunnolla?

Laki on laki, eikä sitä huutoäänestyksellä täällä muuteta. Arkadianmäellä ehkä, Brysselissä varmasti. Jatkot sinne.

grebe
30.06.2021, 10.27
Ja sähköpyörä ei ole synonyymi sähköavusteiselle polkupyörälle.

grebe
30.06.2021, 10.29
Mre, käsitin otsikosta, että tässä ketjussa vängätään. Joten pysytään aiheessa jatkossakin :)

MRe
30.06.2021, 10.40
Mre, käsitin otsikosta, että tässä ketjussa vängätään. Joten pysytään aiheessa jatkossakin :)

Totta joo, jatketaan.

Dude
30.06.2021, 12.54
32km/h toki tulee siitä, että nykyiset pyörät kaikki (ainakin Jenkeissä myytävät) siihen täysin asetettavissa ja kaikki takuut jne. säilyvät.

Siksi se olisi luonnollinen nopeus. Toki mikä tahansa 26-32km/h onnistuisi varmaan helposti. Yli ton saattaisi olla enemmän byrokratiaa yms.

Oikeasti pitäisi olla tutkimus, miten 32km/h vaikuttaa onnettomuuksiin vrt 25km/h. Tosin saattaa olla hankala toteuttaa. Mutta eiköhän dataa ole molemmilta nopeusalueilta ja sillä nyt pääsisi alkuun ainakin.
Esim:
-Onko Jenkeissä sähköpyöräonnettomuuksien suhteellinen määrä (pyörien ja ajettujen kilometrien suhteen) suurempi kuin 25km/h maissa?
-Onko Jenkeissä onnettomuudet keskimäärin pahempia?
-jne.

grebe
30.06.2021, 13.02
On tuossa tutkimuksessa muitakin muuttujia otettava huomioon kuin nopeus ja ajetut kilometrit.

Mitä, jos avustusnopeuden ylärajalla ei ole merkitystä onnettomuuksien määrään tai vakavuuteen? Soitetaan Karpolle?

grebe
30.06.2021, 13.04
^^ Ja sähköpyörä ei ole edelleenkään sama asia kuin sähköavusteinen polkupyörä. Tarkkuutta, ettei tule väärinkäsityksiä.

+€+
30.06.2021, 13.20
Ei jenkkejä voi verrata oikein mihinkään. Siellä infra on rakennettu niin että etäisyydet ovat valtavia mihin tahansa menet. Varmaan siksi tuo 32kmh otettukin käyttöön kun voisi olla aika vmäinen rasti ajaa pitkää matkaa 23kmh nopeudella.

Näyttäisi ainakin videoiden perusteella olevan suurin osa noita amazonista ostettuja halpoja käsikaasuvehkeitä joilla ajelevat suurkaupunkien keskustoissa. Ilmeisesti Woltit ja muut vastaavat kuskit kaikki käyttävät näitä kun luomulla ei enää pysy perässä ja aika=rahaa tuossa hommassa.

Ja ilmeisesti jenkeissä noita onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin muualla mutta tämä johtuu puhtaasti infrasta joka on tehty pelkästään autoille. Koskee tosin myös luomupyöriä tuo että jenkeissä kuolee pyöränselässä porukkaa kuin talvisodassa.

JRR-1
30.06.2021, 13.59
Tai 20 mailia tunnissa on vaan kiva tasaluku.

ebike-harrastelija
30.06.2021, 14.06
Normiteillä vastaus on ne 45 km/h mopot. Jos minun pitää säästää aikaa ja ehtiä tietäpitkin nopeasti paikkaan x, ostaisin gravelin tai maantiepyörän. Tai sen 45 km/h sähkön.

Se on totta, että kun nyt pääsen nopeammin perille maastopyörällä, jossa 2.4 sliksit alla, kuin Levolla, tilanne varmaan muuttuisi, jos Levo avustaisi vaikka 32 km/h asti.Noniin, pilkku oikeaan asentoon [emoji3] Eli tarkoitin normiteillä tässä tapauksessa ihan normi kelviä ym.

grebe
30.06.2021, 14.16
Noniin, pilkku oikeaan asentoon [emoji3] Eli tarkoitin normiteillä tässä tapauksessa ihan normi kelviä ym.

Jes. :) Täällä susirajalla kelvit loppuu aika pian ja alkaa tienpientare. Eilen tuli kelvillä vastaan joku istuttava pienirenkainen sähköpotkulauta tai mikä lie. Melkein jäin alle, kun tulikin varmaan yli neljääkymppiä ja luomupyörällä hortoilin varomattomasti miten sattuu. Onneksi ei kolahtanut. Ei ollut kaverilla edes lippistä päässä. Miten muuten määräytyy noiden potkulautojen nopeusrajat? Onko ne niputettu sähköavusteisten polkupyörien kanssa samaan kategoriaan?

Täälläpäin on muuten motarillakin vain 100 km/h rajoitukset. Kuulemma liikaa ramppeja kolometriä kohden. Liian vaarallista ajaa 120 km/h. Kyllä kelveilläkin on paljon risteyksiä ja liittymiä. Saattavat olla vaarallisia ajoi millä hyvänsä. Toki ne kelvit, joilla saa ajaa mopolla, on luokiteltu siten, että nopeampi liikenne on turvallisempaa kaikille liikkujille ohjata tietä kelville. Eli edelleen luulen, että pitäs olla taajamissa jotain nopeusrajoituksia kaikille liikkujille, jo siellä sallittaisi 45 km/h mopot ja sähköpyörät sekä ylöi 25 km/h kulkevat muutkin härvelit.

Jokuhan oli kait joskus saanut maantiepyörällä sakot, kun ajoi 40 km/h rajoituksella ylinopeutta tiellä. Viereisellä jalkakäytävällä ei ole rajoituksia.

UliUliUli
30.06.2021, 21.06
Jes. :) Täällä susirajalla kelvit loppuu aika pian ja alkaa tienpientare. Eilen tuli kelvillä vastaan joku istuttava pienirenkainen sähköpotkulauta tai mikä lie. Melkein jäin alle, kun tulikin varmaan yli neljääkymppiä ja luomupyörällä hortoilin varomattomasti miten sattuu. Onneksi ei kolahtanut. Ei ollut kaverilla edes lippistä päässä. Miten muuten määräytyy noiden potkulautojen nopeusrajat? Onko ne niputettu sähköavusteisten polkupyörien kanssa samaan kategoriaan?

Täälläpäin on muuten motarillakin vain 100 km/h rajoitukset. Kuulemma liikaa ramppeja kolometriä kohden. Liian vaarallista ajaa 120 km/h. Kyllä kelveilläkin on paljon risteyksiä ja liittymiä. Saattavat olla vaarallisia ajoi millä hyvänsä. Toki ne kelvit, joilla saa ajaa mopolla, on luokiteltu siten, että nopeampi liikenne on turvallisempaa kaikille liikkujille ohjata tietä kelville. Eli edelleen luulen, että pitäs olla taajamissa jotain nopeusrajoituksia kaikille liikkujille, jo siellä sallittaisi 45 km/h mopot ja sähköpyörät sekä ylöi 25 km/h kulkevat muutkin härvelit.

Jokuhan oli kait joskus saanut maantiepyörällä sakot, kun ajoi 40 km/h rajoituksella ylinopeutta tiellä. Viereisellä jalkakäytävällä ei ole rajoituksia.

Taas levitetään misinformaatiota. Kevyenliikenteen väylällä vallitsee välittömästi siihen liittyvän tien vallitseva nopeusrajoitus. Mikäli tällaista tietä ei kulje kevyenliikenteen väylän välittömässä läheisyydessä, on voimassa alueellinen nopeusrajoitus. Taajamassa siis enintään 50 km/h ja useissa paikoissa jopa alle tämän.

Perehdy lainsäädäntöön ennen kuin alat pätemään.

grebe
30.06.2021, 22.01
Luotan siihen, että kun keskustelupalstalla levittää väärää tietoa, ei aikaakaan kun joku tulee pätemään. Toimii aina.

UliUliUli
30.06.2021, 22.29
Luotan siihen, että kun keskustelupalstalla levittää väärää tietoa, ei aikaakaan kun joku tulee pätemään. Toimii aina.

Jää kumma, trollailuun vivahtava maku kielelle useasta viestistäsi. Saatan tietysti olla väärässäkin…

grebe
30.06.2021, 22.43
Joo toi vika oli trolli, myönnän.

Edit. En ole kyllä ikinä tiennyt, että kelveillä on ilmeisesti aina nopeusrajoitukset. Kaikkea sitä oppii.

ruuduntakaa
01.07.2021, 18.36
Jätän tän vaan tähän.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210701/776d8702f17bfd1ae7448bbf5a54727b.jpg

ebike-harrastelija
01.07.2021, 19.41
^ nyt jäi epäselväksi millä tehoilla ja nopeuksilla tuo oli saatu aikaan??

UliUliUli
01.07.2021, 19.45
Jätän tän vaan tähän.

Hieno homma. Mikä tän pointti on? Class 1 Ebike on laillinen kulkupeli jenkeissä. Osassa osavaltioista sillä saa ajaa maastossa, osassa ei ja jossain muussa muuten kyllä, mutta kunta tai maanomistaja saa kieltää alueita näiltä pyöriltä.

Melko ”radikaali” ratkaisu alkaa noin kapinoimaan. On kyllä extremististä toimintaa kirjoittaa ikävä arvostelu nettiin. Joku paatunut anarkisti lähettää vielä sähköpostin perään…

Mitenköhän ihmiskunta kykenee jatkamaan tästä eteenpäin?

ruuduntakaa
01.07.2021, 20.09
Hieno homma. Mikä tän pointti on?
Siinäpä pähkinää kerrakseen.

Dude
01.07.2021, 21.38
Takavuosina, kun lumilaudat tulivat, jenkeissä ei saanut useissa keskuksissa laskea laudalla. Oli kyllä Euroopassakin rajoituksia. Muistan, kun 1988 ei saanut Badgasteinissa mennä kaikille alueille lumilaudalla...

Ihan vaan noin niinkuin esimerkkinä uuden lajin vastustuksesta...

ebike-harrastelija
01.07.2021, 22.20
Siinäpä pähkinää kerrakseen.Eli trolli. Mut sunhan piti lopettaa tuohon yhteen viestiin, mitä ihmettä?

ebike-harrastelija
01.07.2021, 22.22

Syöhän se, kun kaikenmaailman virivirityypit vetää ohi vasemmalta ja oikealta oikeilla välineillä. Kunnes sitten itsekin hoksaavat, että hei tää uusi juttu onkin ihan jees. Aina pitää olla se tietty ryhmä, joka vastustaa kaikkea uutta ihan vaan vastustamisen ilosta.

MRe
02.07.2021, 08.48
Takavuosina, kun lumilaudat tulivat, jenkeissä ei saanut useissa keskuksissa laskea laudalla. Oli kyllä Euroopassakin rajoituksia. Muistan, kun 1988 ei saanut Badgasteinissa mennä kaikille alueille lumilaudalla...

Joo, kun laudat pasko ladut. Tai jotain :D

Tosiaan, muistan saman, laudat oli Keski-Euroopassa kiellettyjä. Kaipa sillekin kiellolle oli keksitty jotkut perusteet..

ruuduntakaa
02.07.2021, 08.49
Mut sunhan piti lopettaa tuohon yhteen viestiin, mitä ihmettä?
Kas. Siinäkin on pähkinää kerrakseen.

Votkins
02.07.2021, 09.23
Jätän tän vaan tähän.

Pelkäätkö, että tämä avustusrajanohittaminen ja siitä mahdollisesti seuraavien tulkinnanvaraisten lievenilmiöiden aiheuttavan Suomessa näiden 250w/25kmh sähköavusteisten maastopyörien käytönrajoittamisen maastossa ja sitä myöden oman harrastuksesi rajoittamisen?

grebe
02.07.2021, 09.40
Käytännössä kukaan ei oo valvomassa millä vehkeillä metsässä ajellaan, vaikka emtb:t poistettaisiin jokamiehenoikeksista. Ainakaan täällä päin. Kunhan ei lähde 2T monttupyörällä vinguttamaan metsästyseuraan kuuluvan maanomistajan ikkunan alle. Moraalisesti toki voi olla ikävä tunne rikkoa lakia.

Jokos meillä on jossain vetoamus ja nimilista rajan nostosta 32:seen päättäjien käsiteltäväksi? Voisin omani sinne kirjoittaa. Pääsisi varmemmin vihaisia maanomistajia karkuun.

jpuu
02.07.2021, 09.50
Käytännössä kukaan ei oo valvomassa millä vehkeillä metsässä ajellaan, vaikka emtb:t poistettaisiin jokamiehenoikeksista. Ainakaan täällä päin. Kunhan ei lähde 2T monttupyörällä vinguttamaan metsästyseuraan kuuluvan maanomistajan ikkunan alle. Moraalisesti toki voi olla ikävä tunne rikkoa lakia.

Sama pätee pyöräteille. Kukaan ei valvo mitenkä siellä ajetaan ja millä vehkeillä. Joillakin pätkillä sallitaan myös mopot, joka tekee valvonnasta vieläkin hankalampaa. Tietysti jos aiheuttaa tapaturman niin tilanne muuttuu.

Votkins
02.07.2021, 11.36
Eniten mietityttää mm. MRen ja ruuduntakaa motiivit niin voimakkaasti rummuttaa tätä asiaa. Onko jokin uhka tai epäilys uhasta, jota yritetään väistellä vai onko vain rakkaudesta lakiin?

Samanlainen lainoppineisuuden jakaminen jossain muualla esim. autoforumilla aiheuttaisi varmaan ihmeellisiä reaktioita. Jotenkin on jäänyt kuva, että tämä on fillarifoorumin jonkinlainen erityispiirre.

Polkujen kuluminen, joka sekin on lähinnä ulkoilijoiden subjektiivinen kokemus ja luonnon kannalta Suomi-tasolla täysin merkityksetön asia, ei varmasti missään tilanteessa voi aiheuttaa mitään tiukempaa rajoittamista.

Nitza
02.07.2021, 12.13
Eli trolli. Mut sunhan piti lopettaa tuohon yhteen viestiin, mitä ihmettä?

Kun ei vaan pysty lopettamaan, pakko tulla lukemaan ja kommentoimaan, vaikka ei aihe yhtään kiinnostakaan ja vaatimaan bannia eri mieltä oleville ja näitä ketjuja lukkoon.
Joillakin on varmaan oletus, että tämän lehden tekijöiden mielipiteet asiasta olisi jotenkin samanlaisia heidän kanssaan. Ei, eivät ne ole, vaikka esimerkiksi rajoitinten ohittimista ei saa keskustella täällä sääntöjen vastaisena aiheena.

https://pic.useful.fi/hV4exoBrk.jpg

https://pic.useful.fi/BpaO2s4nr.jpg

tchegge_
02.07.2021, 13.10
Tai 20 mailia tunnissa on vaan kiva tasaluku.Aivan, kyseessä ei ole mekaaninen tai sähköinen optiminopeus Ja jos kilometrimaissa nostettaisiin nopeutta 25km/h ylöspäin niin se olisi 30 eikä 32.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

grebe
02.07.2021, 13.54
Toi moto2 luokan vertaus tosa yllä on aikamoista höpöhöpöä. Sähköavustetun fillarin vääntö mitataan keskiöakselilta eli välitettynä. Moottoripyörissä kampiakselilta.

F. Kotlerburg
02.07.2021, 13.56
Näemmä sähköpyöräiljöiden asenne paria poikkeusta lukuunottamatta on vahvasti se, että lakeja ei tarvitse noudattaa. No ei jotenkin yllätä.

Dude
02.07.2021, 14.52
Näemmä sähköpyöräiljöiden asenne paria poikkeusta lukuunottamatta on vahvasti se, että lakeja ei tarvitse noudattaa. No ei jotenkin yllätä.

Kaikilla luomupyörälijöilläkin on sitten täysin lakien ja asetuksine mukaiset pyörät?

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020. Siinä polkupyörän takavaloa perustellaan erityisesti liikenneturvallisuudella.

Ilman valoja ajamisesta poliisi voi määrätä 1.6.2020 alkaen 40 euron liikennevirhemaksun.

https://yle.fi/uutiset/3-11259164

:)

MRe
02.07.2021, 15.19
Eniten mietityttää mm. MRen ja ruuduntakaa motiivit niin voimakkaasti rummuttaa tätä asiaa. Onko jokin uhka tai epäilys uhasta, jota yritetään väistellä vai onko vain rakkaudesta lakiin?
Miksi mielestäsi pitäisi keskustella laittomuuksista?

Voidaanhan tästä laajentaa aihetta vaikka top10 -vinkkiin varastetun pyörän myymiseksi.

Meillä on olemassa joku laki ja mikä on peruste siihen, että sitä ei tarvitse noudattaa? Vai eikö mitään lakia tarvitse noudattaa, jos ei halua?

Juu, on tällainen ”joko olet lakannut hakkaamasta vaimoasi” kysymys. Mutta jos joku haluaa rikkoa jotain lakia, niin kyllä siihen perustelu löydetään.

IMHO on helpompi rajata kaikki virityskeskustelu pois, kuin ruveta pohtimaan mikä on ”laillista” tai ”laitonta” virittelyä. Tämän kohdalla uskon porttiteoriaan sen osalta, että 32 km/h-keskustelu on kohta 4kW/50km/h bäfängeissä ja niiden erinomaisuudessa. Kuten on jo välillä ollutkin.

Mr_W
02.07.2021, 15.54
Noin henkilökohtaisesti en kaipaa kovempaa nopeutta, kun liikkuminen tapahtuu kaupungissa ja kevyen liikenteen väylillä. 25 km/t on tarpeeksi, kun väylät ovat kapeita ja risteyksiä ja muita liikkujia on usein. Voin ymmärtää että esim. jossain pitkillä suorilla ja ilman risteyksiä tai vastaantulijoita kovempi nopeus voisi houkuttaa ja olla hyödyksikin. Ja tosiaan jos haluaa päästellä lujaa, niin treenaa lihaksia ilman avustusta.

Jos tilannenopeus olisi aina oikea kaikilla liikkujilla, niin rajoituksiahan ei tarvittaisi lainkaan. Mutta voi olla että nopeuden nosto ulosmitattaisiin ahnaasti väärissäkin paikoissa ja onnettomuudet lisääntyisivät vastaavasti. Joskin onhan nopeusrajoitusten asettaminen aina myös kompromissi onnettomuuksien ja liikkumisen nopeuden välillä; jokin määrä onnettomuuksia täytyy sallia. Laki on kuitenkin ihmisiä varten ja sitä voidaan tarvittaessa muuttaa.

Jos pitäisi valita tyhjältä pöydältä 25 km/t vai 32 km/t, niin en kyllä tiedä mitä valitsisin tai millä perusteilla.

Vaaditaankohan jossakin moottoriteiden nopeusrajoituksia muutettavaksi 120 km/t:sta muotoon 146 km/t tai taajamien rajoitusta 61 km/t:ssa?

Tai ehkä pyöräteille pitäisi laitaa omat nopeusrajoitukset?

Dude
02.07.2021, 16.07
Noin henkilökohtaisesti en kaipaa kovempaa nopeutta, kun liikkuminen tapahtuu kaupungissa ja kevyen liikenteen väylillä. 25 km/t on tarpeeksi, kun väylät ovat kapeita ja risteyksiä ja muita liikkujia on usein. Voin ymmärtää että esim. jossain pitkillä suorilla ja ilman risteyksiä tai vastaantulijoita kovempi nopeus voisi houkuttaa ja olla hyödyksikin. Ja tosiaan jos haluaa päästellä lujaa, niin treenaa lihaksia ilman avustusta.

Jos tilannenopeus olisi aina oikea kaikilla liikkujilla, niin rajoituksiahan ei tarvittaisi lainkaan. Mutta voi olla että nopeuden nosto ulosmitattaisiin väärissäkin paikoissa ja onnettomuudet lisääntyisivät vastaavasti. Joskin onhan nopeusrajoitusten asettaminen aina myös kompromissi onnettomuuksien ja liikkumisen nopeuden välillä; jokin määrä onnettomuuksia täytyy sallia.

Jos pitäisi valita tyhjältä pöydältä 25 km/t vai 32 km/t, niin en kyllä tiedä mitä valitsisin tai millä perusteilla.

Minä valitsisin rajoituksettoman. Ei ne lailliset 250W pyörät edes sitä 32km/h mene mitään nappia painamalla, vaan siihenkin saa jo jonkin verran polkea. Saati sitten 40 tai 50km/h. 40km/h ei aja juuri kukaan pitkää matkaa yhdelläkään 250W pyörällä. Ja 50km/h ei kukaan. Jo ihan hetkellinen 40km/h vaatii kyllä kovaa ajoa (ainakin maasturilla ja nappularenkailla +/ pystyllä ajoasennolla, tokihan noita sähköpyöriä on muitakin...)

Uskallan väitttää, että vaikka 250W sähkäreissä ei olisi mitään rajoitusta, niin nopeudet kasvaisivat hyvin maltillisesti. Toki yksittäisiä tapauksia löytyy, joissa nopeudet voivat nousta korkeiksi, mutta niitähän on jo nyt, koska me jotka rajoituksetonta kaipaavat, voivat sen hommata helposti. Tuolla työmtakaliikenteessähän näkyy enemmän ja enemmän sähkäreitä kelveillä ja niiden nopeudet tuskin muuttuisivat juuri yhtään.

Sitäpaitsi kelvillä vallitsee viereisen tien nopeusrajoitus joka tapauksessa.

Itselläkin oli 2v täysin rajoitukseton pyörä, mutta en sillä käytännössä koskaan ajanut yli 35km/h. Mittarissa oli kuitenkin 5tkm, kun sen myin. Joku harva kerta jollain pitkällä asvalttisuoralla varmaan mentiin tota 35km/h+.
Joskus testasin ajaa "täysiä" 2,5km hiekkapohjaisen kuntoradan ja pääsin muistaakseni n.38km/h keskariin ja oli kyllä sykkeet aivan tapissa. Kuitenkin mulla 20v+ pyöräilytausta ja ajan milloin vaan 50km maantiepyörällä yli 30km/h keskarilla. Eli jonkunverran jalkoja ja kunto pitäisi löytyä vrt. ihan keskivertojamppa.

MRe
02.07.2021, 18.03
^L1e-A -luokkaan kuuluu myös kilowatin peukkukaasulaitteet. Ollaanko nyt niitä ajamassa luokasta pois vai tekemässä uutta ajoneuvoluokkaa, vai mitä? Menee vielä vaikeammaksi saada laki EUssa läpi. Josko sellaista koskaan yritetäänkään.

—-
Juuri tulin Kauppatorilta ja ehdottaisin lakialoitetta sähköpotkulautojen maksiminopuden pudottamiseksi -> 15 km/h.

Takamisakari
02.07.2021, 18.38
Minä valitsisin rajoituksettoman. Ei ne lailliset 250W pyörät edes sitä 32km/h mene mitään nappia painamalla, vaan siihenkin saa jo jonkin verran polkea. Saati sitten 40 tai 50km/h. 40km/h ei aja juuri kukaan pitkää matkaa yhdelläkään 250W pyörällä. Ja 50km/h ei kukaan. Jo ihan hetkellinen 40km/h vaatii kyllä kovaa ajoa (ainakin maasturilla ja nappularenkailla +/ pystyllä ajoasennolla, tokihan noita sähköpyöriä on muitakin...)

Uskallan väitttää, että vaikka 250W sähkäreissä ei olisi mitään rajoitusta, niin nopeudet kasvaisivat hyvin maltillisesti. Toki yksittäisiä tapauksia löytyy, joissa nopeudet voivat nousta korkeiksi, mutta niitähän on jo nyt, koska me jotka rajoituksetonta kaipaavat, voivat sen hommata helposti. Tuolla työmtakaliikenteessähän näkyy enemmän ja enemmän sähkäreitä kelveillä ja niiden nopeudet tuskin muuttuisivat juuri yhtään.

Sitäpaitsi kelvillä vallitsee viereisen tien nopeusrajoitus joka tapauksessa.

Itselläkin oli 2v täysin rajoitukseton pyörä, mutta en sillä käytännössä koskaan ajanut yli 35km/h. Mittarissa oli kuitenkin 5tkm, kun sen myin. Joku harva kerta jollain pitkällä asvalttisuoralla varmaan mentiin tota 35km/h+.
Joskus testasin ajaa "täysiä" 2,5km hiekkapohjaisen kuntoradan ja pääsin muistaakseni n.38km/h keskariin ja oli kyllä sykkeet aivan tapissa. Kuitenkin mulla 20v+ pyöräilytausta ja ajan milloin vaan 50km maantiepyörällä yli 30km/h keskarilla. Eli jonkunverran jalkoja ja kunto pitäisi löytyä vrt. ihan keskivertojamppa.

Täysin samaa mieltä, juurikin aamulla ajattelin samaa kun ajelin omalla (en ota kantaa oliko rajoitinta vai ei..).

Fuuga
02.07.2021, 18.41
Kaikilla luomupyörälijöilläkin on sitten täysin lakien ja asetuksine mukaiset pyörät?

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020. Siinä polkupyörän takavaloa perustellaan erityisesti liikenneturvallisuudella.

Ja et sitten viitsinyt mainita siitä tärkeintä juttua että pimeällä ajaessa. Hämmästyttävän paljon noita on.

--
Murphy elää!

ruuduntakaa
02.07.2021, 19.27

Ilman valoja ajamisesta poliisi voi määrätä 1.6.2020 alkaen 40 euron liikennevirhemaksun.

https://yle.fi/uutiset/3-11259164

:)

No kyllä mä lähtökohtaisesti toivoisin noin olevan.
Harmi että ilman valoja ajamisesta ei kai kovin innokkaasti sakkoja jaella.
Pitäisi jakaa, mun mielestä.

MRe
02.07.2021, 20.25
Juuri tulin Kauppatorilta ja ehdottaisin lakialoitetta sähköpotkulautojen maksiminopuden pudottamiseksi -> 15 km/h.

Mjahas…

MYÖS poliitikot ovat viime aikoina vaatineet toimia sähköpotkulautojen ongelmiin. Kokoomuksen kansanedustaja Mia Laiho kertoi perjantaina tehneensä lakialoitteen, jossa vaaditaan promillerajaa moottoroimattomien ajoneuvojen kuljettamiseen kuten sähköpotkulautailuun tai sähköpyöräilyyn.

Liikenneministeri Harakka: Sähköpotkulautoihin liittyviin ongelmiin pitää puuttua saman tien eikä lakimuutosten kautta https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008099785.html?

Itse näen aika huonoksi jos lainsäädäntö sähköavusteisten kohdalla alkaa eroamaan luomuvehkeistä. Kännissä ajamisen voi kyllä kieltää kaikilta.

Ja jos tuo Harakan kokoonkutsuma kolleegio & Mia Laihon aloite jostain kertoo, niin ainakin siitä, että juuri nyt saattaa olla aika huono hetki esittää sähköpyörien nopeuden nostoa 32 km/h ja perusteena koska kaikki kuitenkin näitä virittelee.

UliUliUli
02.07.2021, 22.05
Itse silloin tällöin kännissä erinäköisillä sähkövehkeillä ajelevana, en voi kannattaa tätä ehdotusta.

Nykyisellään rikoslakiin on jo kirjattu nk. tankojuopumus, eli liikennejuopumus. Liian humalaiselle lautailijalle/pyöräilijälle voidaan jakaa sakko jo nykyiselläänkin. Pykälä on kirjoitettu siihen muotoon, että pelkkä potentiaalinen vaarantuminen riittää. Aktiivista vaaratilannetta ei ole täytynyt vielä syntyä.

MRe
03.07.2021, 09.59
^rehellisyydestä plussaa, ääliömäisyydestä miinusta.

UliUliUli
03.07.2021, 15.39
^rehellisyydestä plussaa, ääliömäisyydestä miinusta.

Tarkennetaan sen verran että kännissä ajelemisella tarkoitan ajelua 3-5 kaljan jälkeen. Promilleja tulee silti alle 1. Uskallaan väittää että jos moottorivenettä voi vastaavassa kunnossa ajaa, niin miksei myös polkupyörää…

ruuduntakaa
03.07.2021, 17.26
Tarkennetaan sen verran että kännissä ajelemisella tarkoitan ajelua 3-5 kaljan jälkeen. Promilleja tulee silti alle 1. Uskallaan väittää että jos moottorivenettä voi vastaavassa kunnossa ajaa, niin miksei myös polkupyörää…

Jep. Liikkuuko vesillä pieniä lapsia ja vanhuksia keiden päälle vois ajaa "pikkukännissä"?
Kai sä vielä oot rajoittimen poistanu pyörästä että varmasti sattuu?

Kaikenlaisia...

UliUliUli
03.07.2021, 17.33
Jep. Liikkuuko vesillä pieniä lapsia ja vanhuksia keiden päälle vois ajaa "pikkukännissä"?
Kai sä vielä oot rajoittimen poistanu pyörästä että varmasti sattuu?

Kaikenlaisia...

Vaikea sanoa. En ole tutkinut vastaantulleita veneitä sen tarkemmin.

Rajoitinta ei ole poistettu. Sitä
ei ole koskaan ollutkaan XD

grebe
03.07.2021, 17.48
https://yle.fi/uutiset/3-12006619

Eikös fillareihin voisi laittaa samanlaisen aluekohtaisen rajoituksen? Cityssä vaikka 15 ja muualla 32.

MRe
03.07.2021, 18.25
https://yle.fi/uutiset/3-12006619

Eikös fillareihin voisi laittaa samanlaisen aluekohtaisen rajoituksen? Cityssä vaikka 15 ja muualla 32.

Voisi, jos ne olisi koko ajan yhteydessä johonkin ja välittäisivät gps-koordinaatit. Mutta ei auta bäfängeihin.

En ihmettele, jos vaikka itserakennellut vehkeet kiellettäisiin jossain vaiheessa, kun ei niiden säännöstenmukaisuudesta ole mitään takeita. Ei varmaan lähde Suomesta liikkeelle, mutta Saksasta/Ranskasta voi hyvin jo lähteäkin. Eiköhän noita valmistajia ole painostettukin jo, kun esimerkiksi Shimanossa on asetusten muuttaminen tehty koko ajan vaikeammaksi.

MRe
03.07.2021, 18.27
Rajoitinta ei ole poistettu. Sitä
ei ole koskaan ollutkaan XD
Mitä mopoilija tekee fillarifoorumilla? Eikö mopofoorumilla saa rispektiä bäfängistä?

UliUliUli
03.07.2021, 19.18
Mitä mopoilija tekee fillarifoorumilla? Eikö mopofoorumilla saa rispektiä bäfängistä?

Kunhan tulin nostattelemaan palstapoliisien verenpaineita…

ruuduntakaa
03.07.2021, 19.26

Mä arvelinkin et kännissäajamisjutut oli potaskaa. Siis trolli.
Jos ihminen on niin tyhmä että sitä oikeasti tekee ei sillä ole älyä tänne kirjoittaa.
Eikä mihinkään muuallekkaan. ;)

MRe
03.07.2021, 20.29

No jos mä olen palstapoliisi, niin miten luonnehtisit itseäsi?

En kyllä yhtään ihmettele, että ”luomu”pyöräilijät pitää s-pyörällä ajavia kusipäinä tai muuten vajaakasvuisina. Kiitos siitä kuuluu tälle prosenttijengille.

Pitäiskö taas kaivaa se artikkeli, missä todettiin, että nettitrollien takaa löytyy persoonallisuushäiriöistä kärsiviä.

Tai, no https://www.iltalehti.fi/digi/a/2014091918676898

UliUliUli
03.07.2021, 20.47
No jos mä olen palstapoliisi, niin miten luonnehtisit itseäsi?

En kyllä yhtään ihmettele, että ”luomu”pyöräilijät pitää s-pyörällä ajavia kusipäinä tai muuten vajaakasvuisina. Kiitos siitä kuuluu tälle prosenttijengille.

Pitäiskö taas kaivaa se artikkeli, missä todettiin, että nettitrollien takaa löytyy persoonallisuushäiriöistä kärsiviä.

Tai, no https://www.iltalehti.fi/digi/a/2014091918676898

Mitäköhän ne nyt taas meistä ajattelee? Kohta menee yöunet…

izmo
03.07.2021, 21.32
Mäpäs poljin sen 32 km/h täysjousto sähköpyörällä ja en edes muistanut sähköö laittaa päälle ... matka tais olla likellä 50 km

ebike-harrastelija
04.07.2021, 01.33
Mitä mopoilija tekee fillarifoorumilla? Eikö mopofoorumilla saa rispektiä bäfängistä?#fillarifoorumi #tervetuloa

fob
04.07.2021, 10.55

Kannattaa olla varovainen noin monen oluen jälkeen. Jossain vaiheessa saattaa reaktiokyky pettää ja seurauksena kaatuminen. Kallo on hauras ja uudet hampaat kalliita.

ruuduntakaa
04.07.2021, 11.03
Kannattaa olla varovainen noin monen oluen jälkeen. Jossain vaiheessa saattaa reaktiokyky pettää ja seurauksena kaatuminen. Kallo on hauras ja uudet hampaat kalliita.

Ei se haittaa tippaakaan jos ittensä nää ääliöt satuttaa. Olis hyvä opetus vaan.
Toki me veronmaksajathan näidenkin urpojen hoidot sit maksetaan.

Sivulliset mua huolettaa kyllä.

Votkins
04.07.2021, 11.44
No mutta...

Jos avustuksen ylärajaa muutettaisiin 30kmh niin ainoa muuttuja on nopeus. 30kmh voi nyt jo huoletta ajaa maantiepyörällä esim. kevyenliikenteenväylällä niin tällä logiikalla ei oikein ole mitään estettä rajanmuutokselle. Takaatuleva väistää ja liikenteessä tulee aina pitää järkevä tilannenopeus.

Voisi ajatella, että harva tästä 30kmh rajasta enää haluaa jatkaa eteenpäin ja toisaalta ne ketkä haluaa, tekevät sen kuitenkin. Se, että joku ylittää kaikki rajat ei voi olla este sille, että enemmistölle sallittaisiin korkeampi nopeus.

fob
04.07.2021, 11.54
Ei se haittaa tippaakaan jos ittensä nää ääliöt satuttaa. Olis hyvä opetus vaan.
Toki me veronmaksajathan näidenkin urpojen hoidot sit maksetaan.

Sivulliset mua huolettaa kyllä.

Uusia hampaita ei saa julkiselta puolelta, ne on maksettava itse.
Suussa olevien ruuvikiinnitteisten hampaiden kanssa joutuu olemaan varovaisempi, sillä ne eivät katkea. Sulakkeena ja periksi antavana osana toimii leukaluu.

Olen myös itse huolissani sivullisista uhreista. Liike-energia kasvaa huomattavasti nopeuden noustessa ja siten seurauksetkin pahenevat. Järki päässä vauhdin kanssa.

UliUliUli
04.07.2021, 12.25

Kypärä on keksitty. Näin olen pyrkinyt huomioimaan jatkuvuusajattelun, mitä tulee trollailulle ja yleiselle perseilylle. Kyseessä on pikemminkin kestävyyslaji, kuin voimalaji.

ruuduntakaa
04.07.2021, 12.33
Kypärä on keksitty. Näin olen pyrkinyt huomioimaan jatkuvuusajattelun, mitä tulee trollailulle ja yleiselle perseilylle. Kyseessä on pikemminkin kestävyyslaji, kuin voimalaji.

Onks niillä sivullisilla kypärä?
Ai niin, eihän ole muita kuin sinä. Ja sinä.

Tähän vois vaikka antaa sellasen onnentoivotuksen;
Break a leg!

grebe
04.07.2021, 15.17
Henkilökohtaisuudet voisi lopettaa ja jatkaa otsikon aiheella, jos se enää ketään kiinnostaa.

Älä ruoki trolleja ja mitä näitä nyt oli.

MRe
04.07.2021, 17.33
Voisi ajatella, että harva tästä 30kmh rajasta enää haluaa jatkaa eteenpäin ja toisaalta ne ketkä haluaa, tekevät sen kuitenkin. Se, että joku ylittää kaikki rajat ei voi olla este sille, että enemmistölle sallittaisiin korkeampi nopeus.
Tämä oli kyllä aika outo perustelu ja hieman pelottavakin, varsinkin jos sitä lähtee yleisemminkin soveltamaan. Vaikka kännissä ajamiseen tai haulikon hankintaan.

Mä en jaksa uskoa, että se 30 km/h on joku sweet spot, jonka jälkeen ei enää haluta ajaa kovempaa. Tänäänkin yksi mamma pyyhälsi sähkärillä ohi jalkoja heilutellen ja nopeus tapissa. Veikkaan, että ajaisi juuri niin kovaa kuin laite kulkee nopeudesta riippumatta.

Mut ei siinä mitään. Tuskin EUn lainsäätäjät täältä neuvoa kysyvät, joten ei kun ehdotusta vetämään jonnekin etujärjestöjen suuntaan.

Nitza
04.07.2021, 18.42
Tämä oli kyllä aika outo perustelu ja hieman pelottavakin, varsinkin jos sitä lähtee yleisemminkin soveltamaan. Vaikka kännissä ajamiseen tai haulikon hankintaan.

Mä en jaksa uskoa, että se 30 km/h on joku sweet spot, jonka jälkeen ei enää haluta ajaa kovempaa. Tänäänkin yksi mamma pyyhälsi sähkärillä ohi jalkoja heilutellen ja nopeus tapissa. Veikkaan, että ajaisi juuri niin kovaa kuin laite kulkee nopeudesta riippumatta.

Mut ei siinä mitään. Tuskin EUn lainsäätäjät täältä neuvoa kysyvät, joten ei kun ehdotusta vetämään jonnekin etujärjestöjen suuntaan.

Tämä on varmasti hyvin yksilöllistä. Itselläni on us-moodin lisäksi vaihtoehtona säätää rengaskokoa ja käytännössä ohittaa rajoitin kokonaan. No tasan kerran olen kyseistä ominaisuutta kokeillut, ja koin sen jotenkin turhaksi. Ensinnäkään nopeus-ja matkatiedot eivät näy oikein, mikä jo ärsyttää ihan liikaa, toisekseen en koe tarvitsevani enää lisää huippunopeutta siitä 30km/h -->. Joskus tulee tosin tilanteita missä koen, että nyt olisi kiva jos kulkisi vähän enemmän, mutta niitä tullee kaikilla ja kaikilla kulkuneuvoilla. Sen tunteen kanssa voin elää.

ruuduntakaa
04.07.2021, 18.49
toisekseen en koe tarvitsevani enää lisää huippunopeutta siitä 30km/h -->. Joskus tulee tosin tilanteita missä koen, että nyt olisi kiva jos kulkisi vähän enemmän, mutta niitä tullee kaikilla ja kaikilla kulkuneuvoilla. Sen tunteen kanssa voin elää.

No miksi et voi elää sen tunteen kanssa 25km/h kohdalla?
En oikein ymmärrä.

5km/h hei...

UliUliUli
04.07.2021, 20.16

Suorastaan järkyttävä hurjastelija asialla. Mummo paineli viritetyllä e-Ainolla ohi helmat hulmuten. Hyvä ettet kaatunut järkytyksestä.

Nitza
04.07.2021, 20.36
No miksi et voi elää sen tunteen kanssa 25km/h kohdalla?
En oikein ymmärrä.

5km/h hei...

Koska se tunne olisi silloin jatkuva, 70 kilometriä jaksoin uudella pyörällä ajaa ja sitten sai rajoitus siirtyä ylemmäs. Tämä ongelma on tosin vain boostilla ajaessa, pienemmillä avustustasoilla ei ole juurikaan ongelmaa matalemmankaan rajoituksen kanssa. Ja metsässä en odotuksista huolimatta juurikaan toistaiseksi aja, vaikka 150mm joustava täysjousto onkin. Metsässä en suuria nopeuksia tarvitse, täälläpäin suurin osa metsäreiteistä on sellaista kivikkoa ja juurakkoa, ettei se itseäni kiinnosta. Asfaltilla ja sorateillä siis suurimmaksi osaksi ajelen ja esimerkiksi suorilla tulee suurempaa nopeutta käytettyä.

MRe
04.07.2021, 21.17
No, jupinoista ja ulisemisesta huolimatta rajoitus on 25 km/h. Lain rikkomista voi jokainen perustella miten haluaa.

En mäkään viitsi punaisista välittää, jos johonkin pitää mennä. Ja kun ei muutkaan välitä. Lisäksi taidan lopettaa tien antamisen polkupyöräilijälle, kun ei muutkaan anna.

MRe
04.07.2021, 21.20
Koska se tunne olisi silloin jatkuva, 70 kilometriä jaksoin uudella pyörällä ajaa ja sitten sai rajoitus siirtyä ylemmäs. Tämä ongelma on tosin vain boostilla ajaessa, pienemmillä avustustasoilla ei ole juurikaan ongelmaa matalemmankaan rajoituksen kanssa. Ja metsässä en odotuksista huolimatta juurikaan toistaiseksi aja, vaikka 150mm joustava täysjousto onkin. Metsässä en suuria nopeuksia tarvitse, täälläpäin suurin osa metsäreiteistä on sellaista kivikkoa ja juurakkoa, ettei se itseäni kiinnosta. Asfaltilla ja sorateillä siis suurimmaksi osaksi ajelen ja esimerkiksi suorilla tulee suurempaa nopeutta käytettyä.

Ehkä sitten se L1e-B on sulle se oikea, kun ei metsässäajokielto ole mistään pois..

Nickname
04.07.2021, 21.49
Ottakaa Izmosta mallia ja polkekaa jalalla se 25km/h ylitys jos on pakko päästä kovempaa.

Votkins
04.07.2021, 22.56
Mistäs tämä 25kmh rajoitus nyt oli alunperin tullut? Jos ymmärtäisi perusteet niin olisi vähän pohjaa vastustaa joko sen nostamista tai ennallaanpitämistä. Muuten on kyllä vähän sellaista mielipidettä.

Mre: Eikö tässä ollut tarkoitus keskustella sen rajan muuttamisesta/muuttamattomuudesta. Tämä sinun lakitekstijankutus on varmasti kaikille selvä eikä siitä olekaan tässä kyse.

ebike-harrastelija
04.07.2021, 23.26
^ Älkääkä nyt unohtako, että Mrellä on myös perin syvä huoli jokamiehenoikeuksien totaalimenetyksestä jos metsäpoluilla mennään yli sen 25 km/h...

Jarruta
05.07.2021, 00.31
Näyttäis siltä, että nämä "kauppatorilla käyvät" tai "kelvillä" ajelevat määrittevät mikä on oikea nopeus. Kehä kolmen sisällä 15km/h on ihan ok.mulle, jottei vaan mitään satu. Itse ajelen kymmeniä kilometrejä hiekkateillä, jossa ketään ei näy. 25km/h on ihan perseestä. Onko Helsingin seudulla kaikki viisaus koko Suomeen....

Nitza
05.07.2021, 01.13
Ehkä sitten se L1e-B on sulle se oikea, kun ei metsässäajokielto ole mistään pois..

Tämä ei ole ratkaisu monestakaan syystä.

1. Vaikka en tällä hetkellä paljoa metsässä aja, haluan sen mahdollisuuden säilyttää myös jatkossa.
2. Yksi tarkoitus pyöräilyyn siirtymisessä oli kulujen väheneminen, ei niiden kasvaminen. Pelkästään pakolliset vakuutukset maksavat enemmän mitä autoihini maksaa.
3. Oletan, että tiedät miltä kyseisen luokan pyörät näyttävät, haluamiani malleja ei speed versiona ole tarjolla. En halua ajaa rumalla pyörällä.

Jännä oletus täällä joillakin, että jos pyörä kulkee yli 25km/h, luokitellaan se mopoksi. Ei asia ole niin yksinkertainen miltä näyttää. Ei viritettyä mopoakaan luokitella kevytmoottoripyöräksi, jos se kulkee yli 45km/h, vaan vasta nopeuden ylittäessä 65km/h.
No me näemme miten jatkossa näihin tapauksiin suhtaudutaan, tuleeko maksettavaksi takautuvasti vakuutusmaksuja, saako rajoituksen ohittamisesta sakot jne.
Itse olin eilen kaupungilla katselemassa yöelämää ja monta kertaa oli vaikeaa katsoa vierestä sitä sekoilua mitä sähköpotkulaudoilla tehdään. Ajelevat ympäri päissään ja huutavat painukaa v....un tieltä ja soittavat kelloa ja kaahaavat niin lujaa kuin pääsee. Monta vaarallisen näköistä tilannetta oli lyhyen ajan sisällä. Tuohon on joku muutos tultava nopeasti. Pyöräilijät ainakin yleensä kunnioittavat muita tienkäyttäjiä.

ebike-harrastelija
05.07.2021, 08.37
^ varmaan vastaus löytyisi jostain, mutta mikä kaupunki oli kyseessä?

ebike-harrastelija
05.07.2021, 08.44
Näyttäis siltä, että nämä "kauppatorilla käyvät" tai "kelvillä" ajelevat määrittevät mikä on oikea nopeus. Kehä kolmen sisällä 15km/h on ihan ok.mulle, jottei vaan mitään satu. Itse ajelen kymmeniä kilometrejä hiekkateillä, jossa ketään ei näy. 25km/h on ihan perseestä. Onko Helsingin seudulla kaikki viisaus koko Suomeen....

Tilannenopeus ja maalaisjärki. Itse pärjännyt hienosti tähän asti elämässä noilla avuin, ei ole tarvinnut pahoittaa mieltään kun joku autoilija ei olekaan noudattanut väistämisvelvollisuuttaan tai menettää yöunia pelätessään, että mitä jos muut törttöilee.

Vaikka se pedelecin max-nopeus olisi 45 km/h, niin ei se tarkoita että kaikki ajaisivat aina ja joka tilanteessa "täydet" aiheuttaen kolarisumia. Tuolla menee paljon, paljon enemmän autoja jotka kulkevat pitkälti toistasataa km/h mutta suhteessa harva niidenkin kuljettajista törttöilee kaahaamalla. Ja vertailu on siinä mielessä ihan käypä, koska ihminen siellä ratin ja penkin tai ohjaustangon ja satulan välissä on. Pääkopassa nämä ratkaisut tehdään.

MRe
05.07.2021, 09.54
Mistäs tämä 25kmh rajoitus nyt oli alunperin tullut? Jos ymmärtäisi perusteet niin olisi vähän pohjaa vastustaa joko sen nostamista tai ennallaanpitämistä. Muuten on kyllä vähän sellaista mielipidettä.
Tämä linkki on ollut täällä jo aiemmin: https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2016/07/european-commission-confirmed-categorization-speed-e-bikes-10126788

Mre: Eikö tässä ollut tarkoitus keskustella sen rajan muuttamisesta/muuttamattomuudesta. Tämä sinun lakitekstijankutus on varmasti kaikille selvä eikä siitä olekaan tässä kyse.
Tuntuu nyt mun kirjoittelut ärsyttävän yli kaiken. Sen sijaan sillä ei ole mitään väliä, jos tänne kirjautuu trollinimimerkkejä ilman mitään keskustelunhalua.

Jos kyse ei ole laitteen laillisuudesta (lainkaan) kyse, niin mistä sitten? Siitä, että jotkut välttämättä haluavat ajaa kovempaa kuin mitä ajoneuvoluokka sallii? Siitäkö? Vai mistä? Jos, niin miten se eroaa siitä, kun mopojonnet vääntää että mopon pitäisi kulkea vähintään 60 km/h koska 40 on liian vähän? Ja perään samat perustelut kuin täällä. Kuka on tutustunut nykymopoihin, ymmärtää että laitteen rakenteellinen nopeus jarruineen ja muineen on varmasti lähempänä kuutta- kuin neljääkymppiä.

Mistä tässä ketjussa oikein pitäisi keskustella? Jos haluatte muutosta lakiin, tämä ei varmasti ole oikea paikka. Jos taas ajaa laittomalla pyörällä, niin ei täältä tarvitse lupaa pyytää, eikä sitä täältä saakaan. Vai yritetäänkö vain saada yleinen hyväksyntä omalle perseilylle?

MRe
05.07.2021, 09.58
Jännä oletus täällä joillakin, että jos pyörä kulkee yli 25km/h, luokitellaan se mopoksi.
Ei sitä luokitella suoraan mopoksi. Jos se kulkee yli 25, mutta alle 45, niin kyse on L1e-B -laitteesta. Tosin B- luokan ajoneuvoa koskevat samat säännökset kuin mopoa.

Samaa mieltä sähköpotkulaudoista, mutta nythän siihen ollaan puuttumassa.

hana79
05.07.2021, 13.39
Just tulin reilun 30km lenkiltä... Ensimmäinen lenkki sen jälkeen kun muutin pyöräni "lailliseksi". Voi ristus jotta olikin erillaista, huonolla tavalla. Kyllä se vaan tuolla metsässäkin avustuksen pätkäisee monesti. En muistanutkaan miten erillaista se on, ehkä siihen tottuu... Siirtymillä se ei nyt haitannut kun siinä pitää levätä ja kerätä voimia metsään.
Perkeleen EU lait. Pakko se on varmaankin pitää "laillisena" että takuu toimis... Porsii toi kone kuitenkin joskus...

Vai yritetäänkö vain saada yleinen hyväksyntä omalle perseilylle?
HUOH :( trolli?

MRe
05.07.2021, 16.42
Sen sijaan, että luokittelette mut trolliksi, niin jospa vastaisitte noihin mun kysymyksiin.

Ulisijaltakaan ei ole tullut yhtään jäsenneltyä argumenttia, muuta kuin, että koska muutkin ja onks pakko jos ei haluu.

UliUliUli
05.07.2021, 16.51
Sen sijaan, että luokittelette mut trolliksi, niin jospa vastaisitte noihin mun kysymyksiin.

Ulisijaltakaan ei ole tullut yhtään jäsenneltyä argumenttia, muuta kuin, että koska muutkin ja onks pakko jos ei haluu.

Elämässä on muutamia viisauksia, ihan näin yleisellä tasolla:

1. Älä syö keltaista lunta.
2. Älä väittele autistien tai trollien kanssa.

ebike-harrastelija
05.07.2021, 17.35
^ 3. Älä ala jankkaamaan sellaisten kanssa, jotka haluavat sinulta vastauksen esittämiinsä kysymyksiin mutta jotka eivät itse vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Mr_W
05.07.2021, 17.47
Kai tämä ketju lähinnä kiinnostaa niitä, joille nykyrajoitus ei riitä. Voi ihan hyvin olla että totuus on se, että nykyinen 25 km/t on paras, tutkituin, perustelluin ja järkevin vaihtoehto. (Tai ei.) Ja että 90 %+ sähköavusteisilla ajelijoista noudattavat nykyistä lakia, eivätkä välttämättä edes kaipaa lisänopeutta. Aina löytyy niitä, jotka haluavat lisänopeutta (riippumatta siitä mikä rajoitus on) tai eivät halua noudattaa lakia.

MRe
05.07.2021, 18.06
^ 3. Älä ala jankkaamaan sellaisten kanssa, jotka haluavat sinulta vastauksen esittämiinsä kysymyksiin mutta jotka eivät itse vastaa hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Mihin kysymykseen nyt haluat vastauksen?

MRe
05.07.2021, 18.17
Kai tämä ketju lähinnä kiinnostaa niitä, joille nykyrajoitus ei riitä. Voi ihan hyvin olla että totuus on se, että nykyinen 25 km/t on paras, tutkituin, perustelluin ja järkevin vaihtoehto. (Tai ei.) Ja että 90 %+ sähköavusteisilla ajelijoista noudattavat nykyistä lakia, eivätkä välttämättä edes kaipaa lisänopeutta. Aina löytyy niitä, jotka haluavat lisänopeutta (riippumatta siitä mikä rajoitus on) tai eivät halua noudattaa lakia.

Näinpä. Mutta mun on vaikea ymmärtää, että mihin tässä ketjussa osa porukkaa haluaa pyrkiä. Osalle ei riitä 25km/h, osalle riittää. Siltä osin tilanne on fifty-sixty ja kyse on pitkälti mielipiteestä, ei fysikaalisesta faktasta. Fakta on sitten ajoneuvoluokat ja niiden rajoitukset. Jos rajoituksia halutaan muuttaa, pitää olla yhteydessä sinne, missä noista luokista päätetään.

Toinen juttu sitten, jos täällä odotetaan ja halutaan, että sähköpyöräilijät olisivat homogeeninen joukko, jotka kaikki toivovat korkeampaa nopeusluokkaa. Mutta näin ei ole.

Tänne foorumille kirjoittaa ehkä promille suomalaisista sähköpyöräilijöistä. Ja heistäkin alle kymmenen on sitä mieltä, että nopeusrajoitusta pitää nostaa. Loput on joko eri mieltä tai ei jaksa jankata.

Koska kyse on EU-tasoisesta säädöksestä, nopeuden nostosta elämäntehtävän itselleen ottaneita on infinitesimaalinen määrä koko mahdollisesta populaatiosta. Suomeksi: hyvin vähän.

Voidaan lähteä ajamaan kansallista muutosta, mutta se vaatii sitten asian eteen panostamista. Poskien paukuttelun lisäksi en vielä ole nähnyt mitään konkreettista toimenpidettä asian eteen. Kansalaisaloitetta vaan vetämään, sittenhän sen näkee, kuinka suuri tarve tälle on.

MRe
05.07.2021, 18.19
Elämässä on muutamia viisauksia, ihan näin yleisellä tasolla:

1. Älä syö keltaista lunta.
2. Älä väittele autistien tai trollien kanssa.

Ohjeestasi piittaamatta (kohta 2) odotan edelleen sulta jäsennettyä argumentointia tai suunnattua kysymystä. Y.o. postaus ei täyttänyt kumpaakaan kriteeriä.

ebike-harrastelija
05.07.2021, 20.10
Kai tämä ketju lähinnä kiinnostaa niitä, joille nykyrajoitus ei riitä.

Tiettyjen kirjoittajien aktiivisuuden perusteella asia on juuri päinvastoin. [emoji3]

Mr_W
05.07.2021, 20.28
^ Mielenkiintoista olisi kyllä kuulla taustoitusta, analyysiä ja pohdintaa vaikka yleisemminkin nopeusrajoituksista. Plus lainsäädännön luomisesta ja periaatteista. Mutta perehtymistä vaatisi aika paljon.

Voisi luulla että näitä on säädettäessä mietitty.

UliUliUli
05.07.2021, 21.25
^ Mielenkiintoista olisi kyllä kuulla taustoitusta, analyysiä ja pohdintaa vaikka yleisemminkin nopeusrajoituksista. Plus lainsäädännön luomisesta ja periaatteista. Mutta perehtymistä vaatisi aika paljon.

Voisi luulla että näitä on säädettäessä mietitty.

Idea 25 km/h rajoituksesta tuli Japanista. Paikallinen tutkimuslaitos huomasi joskus 2010-2015 välillä, että sähköpotkulaudoilla, joiden rakenteellinen maksiminopeus jäi alle tuon, sattui vähemmän onnettomuuksia.

Sitten tuli EU, ajoneuvodirektiivin uudistus, Fillarifoorumin paskalaarin palstapoliisit jne. ja loppu on historiaa…

+€+
05.07.2021, 22.30

Nyt kun taas haastat niin ihan pakko kysyä oletko sama (massapostaaja) henkilö kuin MuroBBS forumilla oleva Diaz? Kirjoitusasustasi ja "joka topicciin on ihan pakko vastata nollapostaus aivan sama vaikkei edes kinostaisi" täsmää 100% tuohon accoon. Lisäksi joka ikinen Diazin interventio topicciin johtaa keskustelun muuttumisen väittelyksi koska keskustelu muuttuu aiheesta keskustelun sijaan henkilön mielipiteiden vasta-argumentointiin ja vastakkainasetteluun.

Anteeksi jos et ole kyseinen henkilö, mutta kieltämättä tulee mieleen hyvin vahvasti että olet...

UliUliUli
05.07.2021, 22.34
Nyt kun taas haastat niin ihan pakko kysyä oletko sama (massapostaaja) henkilö kuin MuroBBS forumilla oleva Diaz? Kirjoitusasustasi ja "joka topicciin on ihan pakko vastata nollapostaus aivan sama vaikkei edes kinostaisi" täsmää 100% tuohon accoon. Lisäksi joka ikinen Diazin interventio topicciin johtaa keskustelun muuttumisen väittelyksi koska keskustelu muuttuu aiheesta keskustelun sijaan henkilön mielipiteiden vasta-argumentointiin ja vastakkainasetteluun.

Anteeksi jos et ole kyseinen henkilö, mutta kieltämättä tulee mieleen hyvin vahvasti että olet...

Käy katsomassa tämän kotisivut. Esiintyy omalla nimellään siellä.

nöösipoika
06.07.2021, 01.03
Tämä ketju kiihottui liittymään yhteisöön. Olen siis ihan tuore MTB- sekä sähköpyöräharrastelija.

Ennen oman pyörän hankintaa vuokrailin erinäisiä sähköfillareita testatakseni, mikä on se minun pyöräni. Ja pakko sanoa, että se 23 km/h nopeudessa napannut rajoitin oli jokaisessa aika paha turn-off siirtymissä. Itse poluillahan tuolla rajoituksella ei ole mitään vaikutusta, koska oma tekniikka ei salli hurjia vauhteja maastossa.

Nyt kun oman pyörän hankin, niin ihan sama efekti tuli, että tuo rajoitus on siirtymissä jotenkin epäluonnollinen verrattuna pyörän välityksiin. STunlockerin jälkeen se 30 km/h rajoitin on huomattavasti luonnollisempi. Uskoisin että moni tämän vaihdon tehnyt on ihan samaa mieltä, eli sähköavun ja välityksien suhde vaan pitää tuntua korrektilta ja ei lopulta monellakaan ole oikeasti porttiteorian mukaista himoa siirtyä 40 km/h+ vauhteihin avustettuna.

ruuduntakaa
06.07.2021, 08.01
Nyt kun oman pyörän hankin, niin ihan sama efekti tuli, että tuo rajoitus on siirtymissä jotenkin epäluonnollinen verrattuna pyörän välityksiin. STunlockerin jälkeen se 30 km/h rajoitin on huomattavasti luonnollisempi. Uskoisin että moni tämän vaihdon tehnyt on ihan samaa mieltä, eli sähköavun ja välityksien suhde vaan pitää tuntua korrektilta ja ei lopulta monellakaan ole oikeasti porttiteorian mukaista himoa siirtyä 40 km/h+ vauhteihin avustettuna.
Sulla ei siis ole vaihteita siinä pyörässä? Vaihteilla voi säätää välityksen niin että on ihan luonnollinen myös tuo laissa säädetty 25km/h.:rolleyes:

MRe
06.07.2021, 10.01

Kerropa ihan aidosti, että mitä itse koet tuoneesi tähän ketjuun? Tai ulisija? Ja ei, en ole muroboxissa. Miksi olisin?

Ja edelleen: mikä nyt oli se kysymys, johon olen jättänyt vastaamatta? Jos se oli tuo edellä esitetty, se on nyt vastattu.

P.S. nuo tuntomerkit muromiehestä osuvat myös aika lailla itseesi. Onko nyt ihan varma, ettei persoonallisuutesi ole jakautunut?

MRe
06.07.2021, 10.04
Käy katsomassa tämän kotisivut. Esiintyy omalla nimellään siellä.
Se on kuitenkin enemmän, kuin mitä harrastuksekseen nettitrollauksen ilmoittava henkilö itsestään kertoo. Mun ei ole mikään tarve piiloutua minkään nimimerkin taakse, joka sekin vielä vaihtuu viikon välein, kun edellinen bannataan. Kai se joku trollauksen tunnusmerkki on sekin montako bannia on saanut joltain foorumilta. Mun saldo on 0.

MRe
06.07.2021, 10.05
Sulla ei siis ole vaihteita siinä pyörässä? Vaihteilla voi säätää välityksen niin että on ihan luonnollinen myös tuo laissa säädetty 25km/h.:rolleyes:
Pointti ei ole tuossa, vaan siinä, että pitää päästä ajamaan yli 25 km/h. Jos raja olisi 32 km/h, niin sitten pitäisi päästä siitä yli.

JRR-1
06.07.2021, 10.32
Eli kinataan pelkästä kinaamisen periaatteesta, oikealla asian sisällöllä ei ole enää mitään tekemistä koko kinaamisen kanssa. Hieno mies.

Votkins
06.07.2021, 10.55
Eli kinataan pelkästä kinaamisen periaatteesta, oikealla asian sisällöllä ei ole enää mitään tekemistä koko kinaamisen kanssa. Hieno mies.

Kärkiargumentit näyttäisi olevan:
- Pelko jokamiehenoikeuksien rajoittamisesta
- Porttiteoria, että mikään ei riitä rajaksi
- Oletetaan, että "aina ja kaikki" ajaa joko täysillä tai haluaa kaikki rajoitukset pois

Muuten on vedottu:
- Lakiin, vaikka itse lainymmärtämisestä ei tässä ole keskusteltu
- Rajannostaminen tehtäisiin puhtaasti itsekkyydestä ja se ei ole kohteliasta muita pyöräilijöitä kohtaan

Osa näistä väitteistä tulee sellaisesta täydellisestä lainnnoudattamisen utopiasta, jota harva varmaan elää muualla kuin näppäimistön kautta johonkin forumille.

Alkoholinkäyttö ja mopot ei suoraan liity mitenkään sähköavusteisten polkupyörien rajaan.

quicksilver
06.07.2021, 11.31

Vesiliikenteen promilleraja onkin pielessä.

Onneksi urpot yleensä aiheuttaa vesillä kuolemaa ja muuta tuskaa vain omalle seurueelleen kun tilaa on sen verran että tilastollisesti edes känniläinen ei osu muihin.

quicksilver
06.07.2021, 11.33
Ei jenkkejä voi verrata oikein mihinkään. Siellä infra on rakennettu niin että etäisyydet ovat valtavia mihin tahansa menet. Varmaan siksi tuo 32kmh otettukin käyttöön kun voisi olla aika vmäinen rasti ajaa pitkää matkaa 23kmh nopeudella.

Ja ainakaan jenkkejä ei kannata ottaa malliksi jos keskustelussa on minkäänlainen liikenneturvallisuus.

Fataliteetti liikenteessä per kapita tai jopa ajettu km taitaa olla tuplat EU:n keskiarvoon.

MRe
06.07.2021, 13.18
Kärkiargumentit näyttäisi olevan:
- Pelko jokamiehenoikeuksien rajoittamisesta
Tämä on mulla se aito huoli. Voi olla turha, mutta jos ei ole, niin ei sitä kania enää takaisin hattuunkaan saa, jos sähköpyörille tulee rajoituksia.

- Porttiteoria, että mikään ei riitä rajaksi
Tämä voi olla turha huoli, mutta ei varmasti kaikkien kohdalla. Jo nyt näitä viritellään kulkemaan viittäkymppiä, eikös ne yksikertaisimmat speedboxit jätä joka toisen pulssin pois. Toteen on näyttämättä, ettei sitä nopeutta myös ajettaisi. Juutuupin perusteella ainakaan huoli ei ole turha.

- Oletetaan, että "aina ja kaikki" ajaa joko täysillä tai haluaa kaikki rajoitukset pois
Se kuva hieman täälläkin muodostuu. Eikös näitä rajoituksia nyt haluta pois?

Muuten on vedottu:
- Lakiin, vaikka itse lainymmärtämisestä ei tässä ole keskusteltu
- Rajannostaminen tehtäisiin puhtaasti itsekkyydestä ja se ei ole kohteliasta muita pyöräilijöitä kohtaan

Osa näistä väitteistä tulee sellaisesta täydellisestä lainnnoudattamisen utopiasta, jota harva varmaan elää muualla kuin näppäimistön kautta johonkin forumille.
Niin, sitten kun lukee tuota onnettomuusketjua, niin siellä lähdetään pääsääntöisesti siitä, että autoilija noudattaa aina lakia 100% eikä myöskään koskaan tee virheitä. Autolla, kuten pyörälläkin, voi liikenteessä rikkoa lakia vahingossa, mutta harva vahingossa saa poistettua nopeudenrajoitinta. Se edellyttää tietoista toimintaa, pl. tapaukset, jossa käytetyn pyörän edellinen omistaja on tehnyt muutoksen ja "unohtanut" kertoa siitä.

Alkoholinkäyttö ja mopot ei suoraan liity mitenkään sähköavusteisten polkupyörien rajaan.
No ei oikeastaan muuten, paitsi sen linkkaamani Mia Laihon tekemän lakialoitteen osalta, jossa nimenomaan käsitellään sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja. Mopot liittyvät L1e-B -luokan osalta. Se on tietysti toinen juttu, jos halutaan nähdä, että rajoittimen poisto ei muuta pyörän ajoneuvoluokkaa. Toki näin voidaan ajatella, mutta lain kannalta tilanne on toinen.

Eikö tästä nyt kannata tehdä kansalaisaloite sähköavusteisten pyörien maksiminopeuden nostamiseksi? Jos tätä aidosti halutaan edistää.

---
Jos nyt sitten jätetään laki ja ajoneuvoluokat pois, niin mistä tässä ketjussa olisi taroitus vääntää? Siitäkö, että riittääkö 25 km/h vai 32 km/h vai joku muu? Siltä osin lienee kyse mielipiteestä, joita jokaisella on tasan yksi.

hana79
06.07.2021, 14.20
Eikö tästä nyt kannata tehdä kansalaisaloite sähköavusteisten pyörien maksiminopeuden nostamiseksi? Jos tätä aidosti halutaan edistää.
Kyllä, se 32km/h olis hyvä. Joku aktiivinen ja sanavalmis henkilö voisi ottaa kopin tästä. Puhun nyt vain näistä polettavista e-mtb pyöristä. Sähkölaudat yms. saavat kulkea sen 25 tai vähemmän...

UliUliUli
06.07.2021, 16.23
Kyllä, se 32km/h olis hyvä. Joku aktiivinen ja sanavalmis henkilö voisi ottaa kopin tästä. Puhun nyt vain näistä polettavista e-mtb pyöristä. Sähkölaudat yms. saavat kulkea sen 25 tai vähemmän...

Tällaisesta 35 km/h 1000-1500W sähköpyöräluokasta on ollut jo alustavaa keskustelua EU-parlamentaarikkojen keskuudessa.

Ideana olisi ilmeisesti:

-Ei vakuutuspakkoa EU:n toimesta. Jäsenmaat saisivat edellyttää vakuutusta halutessaan. Ei rekisteröintiä.
-Kansallisessa päätäntävallassa missä saa ajaa ja tuleeko sanktioitu kypäräpakko
-Ajoneuvokoodi tulee polkupyöräluokkaan, eli EU:lla on ilmeisesti toivomus että saisi polkupyörän oikeudet.
-Keskeinen motivaattori autoilun vähentäminen ja ilmastonmuutoksen torjunta.

Nitza
06.07.2021, 19.02
https://pic.useful.fi/u-kEfcqqn.jpg

Kuvakaappaus vakuutusyhtiön sivulta.

"Liikennevakuutusta ei tarvita, jos moottorin teho on enintään 250 W ja moottori avustaa polkemista 25 km/h asti. Tehokkaampi tai yli 25 km/h poljinavustuksella varustettu polkupyörä tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä."

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset

UliUliUli
06.07.2021, 19.17
https://pic.useful.fi/u-kEfcqqn.jpg

”Tehokkaampi tai yli 25 km/h poljinavustuksella varustettu polkupyörä tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä."

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset

Vakuutusyhtiön sivuilla on virheellistä tietoa. On mennyt teho ja nopeus sekaisin. Yli 25 km/h avustava fillari pitäisi aina rekisteröidä. Esim. 500W ja 45 km/h poljettavissa Bond sähkömopoissa onkin siksi kilvet.

Jos joskus EU-alueelle luodaan tämä 35 km/h nopeiden rekisteröimättömien sähköpyörien ajoneuvoluokka L1e-A(1?), niin todennäköistä on että niihin vaaditaan Suomessa liikennevakuutus. Olisi melko outoa vaatia liikennevakuutusta 1000W 25 km/h laitteelta, mutta antaa 1000W-1500W 35 km/h ajella ilman vakuutusta.