Näytä tavallinen näkymä : Canyon Torque:ON
Joko näitä on ajossa? Itse tilasin juuri ja toimitus pitäisi olla elokuun alkupuolella. Ensimmäinen sähköfillari ja samalla myös ensimmäinen maastopyörä.
Muutama Torque: ON on nyt Outletissa heti toimitukseen. Kannattaa käydä pian tsekkaamassa, jos ei malta odottaa elokuulle...
Kiitos vinkistä, tuo outlet on jäänyt seuraamatta. Outlet pyörän koko ei natsaa itselle. Sain kuitenkin pyörän väriä vaihtamalla toimituksen ensi viikolle!
Joo L-kokoa näytti vain olevan outletissa. Kumman värin valitsit ja kasin vai ysin? Niin onko täällä vielä kokemuksia ko. pyörästä? Yksi oikein suomenkielinen videoarvostelu pyörästä löytyy:
https://www.youtube.com/watch?v=CSYHzETQQh4
huhtitoni
20.06.2021, 23.10
Eka viesti! Olen katsellut tätä pyörää ensimmäiseksi sähköpyöräksi. Kaksi kertaa käynyt vuokrakamoilla Nuuksion bike parkissa ja sen verran hauskaa hommaa, että oman pyörän osto kävi polttelemaan. Mietin että tulisi myös ajeltua varmaan keskuspuiston metsissä, Paloheinässä ja mahdollisesti Malminkartanon bike parkissa. Myös työmatkoja (8 km suuntaansa, asfalttia + hiekkapätkää) meinasin pyöräillä.
Toisena vaihtoehtona olisi Spectral ON CF 8.0, joka on outletissa kanssa hyvässä tarjouksessa. Hintaluokka näillä tosi lähellä toisiaan. Kumpikohan olisi käyttötarkoituksiini järkevämpi?
No jos sitä Spectralia harkitset niin toimi heti, ei ne siellä outletissa hyvällä hinnalla kauan vanhene. Itsellä kokemusta vain uudesta Spectralista, saattaa olla parkkihommiin hieman siinä rajoilla, mutta muualla varmasti Torqueta viisaampi valinta.
Nuo outletin Spectral ON pyörät on kaikki Shimanon vanhalla E8000 moottorilla. Torque On pyörät on jo EP8 moottoreilla. Infona vain jos tämä vaikuttaa ostopäätökseen. Spectral ON on enemmänkin jokapaikan höylä, Torque ON ehkä agressiivisempaan ajoon alamäki / freeride / enduro tykitykseen.
Joo L-kokoa näytti vain olevan outletissa. Kumman värin valitsit ja kasin vai ysin? Niin onko täällä vielä kokemuksia ko. pyörästä? Yksi oikein suomenkielinen videoarvostelu pyörästä löytyy:
Aluksi otin mustan, mutta sitten tuli tarjolle tuo vihreä jonka sai nopeammin. Niin mietin sekunnin ja tilasin vihreän kasin. Aluksi kyllä silmää miellytti enemmän tuo musta, mut ei kuvissa näytä hassummalta tuo vihreäkään. Kaikkia testejä on youtubesta selaillut ja taitaa kaikissa ollut tuo musta malli. Jännä oli, että useammassakin jenkki testissä oli Torque 9, jota ei kuitenkaan jenkki markkinoille tuoda.
Vähän overkill ainakin alkuun itselle tuo torque, kun ei ole mtb tai ylipäätään pyöräily kokemusta. Muutaman kerran vuokrapyörillä käynyt testaamassa sähkötäpäriä ja -fättiä, leppoisilla reiteillä. Innostus iski kuin 1000 volttia ja vuoden verran olen vatvonut ennen kuin uskalsin tilata. Vuokrapyörissä oli aika vaatimattomat jousitukset ja olen 100kg, niin vähän hepposilta ne tuntui.
huhtitoni
20.06.2021, 23.43
Aivan, Spectral vanhemmalla moottoriversiolla. En löytänyt tuolta vuosimallista mainintaa. Onkohan tuo Torque ON 8 kuitenkin 2021 mallia, kun vaan 250€ alennusta? Uusi camo-väritys kyllä hienompi, mutta L-koko menisi elokuun alkuun, kun noita mustia saisi outletista heti.
Vähän paha näitä kahta mallia vertailla, kun näin aloittelijana ei täysin osaa tietenkään sanoa että tuleeko sitten ajeltua parkissa vai metsässä enempi. Ei varmaan kumpikaan huono valinta missään tapauksessa. Ehkä parkkihommiin tuo Spectralin jousitus on tosiaan siinä rajoilla isoimmissa hypyissä, joten Torque voisi olla pyörä, millä pärjää pidempään isommissa mäissä. Itse ajanut nuorena motocrossia harrastetasolla, joten hyppiminen sinänsä kiinnostaa. Nyt yli neljäkybäsenä kävin vaan tätä lajia testaamassa Nuuksiossa ja innostuin kyllä kovasti!
Kellonseisauttaja
21.06.2021, 00.04
Kävin tänää nuuksiossa specral on 7lla (ep8) kokopäivän ajamassa mäkeä. Ensikertalaiselle maistui ja pyörä käyttäytyi hyvin. Vauhtia rupesi löytymään ja tuli hypittyä myös. Toki ensikertalaisena ei paremmasta tiedä :)
Kyllä spectralilla ajaa missä vain, kuskista kiinni mistä pitää. Mutta kun tarjolla olevat on vanhalla moottorilla niin sitten en suosittele. Jos epävarmuutta mistä pitää niin kannattaa miettiä myös jälleenmyyntiarvoa. Uuden tekniikan myynti on helppoa, ainakin näinä aikoina kun myyjä määrittää hinnan.
Santtu75
21.06.2021, 11.58
Joko näitä on ajossa? Itse tilasin juuri ja toimitus pitäisi olla elokuun alkupuolella. Ensimmäinen sähköfillari ja samalla myös ensimmäinen maastopyörä.
Nyt pakko hieman uteliaana kysyä millä päädyit ensimmäiseksi (sähkö)maastopyöräksi juuri kyseiseen malliin, kun kyseessä on kuitenkin suhteellisen spesifinen malli?
Nuo EP8 koneiset erottaa siitä, että niiden mallimerkinnän perästä puuttuu .0 Eli uudet on pelkkiä seiskoja, kaseja, ysejä ym. Eli nyt näyttäis olevan outletissa tarjolla EP8:lla yks Neuron On ja muutama Torque On.
Nyt pakko hieman uteliaana kysyä millä päädyit ensimmäiseksi (sähkö)maastopyöräksi juuri kyseiseen malliin, kun kyseessä on kuitenkin suhteellisen spesifinen malli?
Torque on tehty semmoiseen ajeluun, mikä minun mielikuvissa on sellaista jota haluan tehdä. Taidot on tosiaan kaukana siitä, että voisi pyörän potentiaalista hirveästi ulos mitata. Mut ajattelin, ettei sen vuoksi tarvitsisi vaihtaa pyörää vuoden kahden päästä, ettei se sovellu sen hetkiseen ajamiseen. Eli aimo annos mutuilua ja toiveita, siitä se päätös rakentui :D
Santtu75
21.06.2021, 16.03
Torque on tehty semmoiseen ajeluun, mikä minun mielikuvissa on sellaista jota haluan tehdä. Taidot on tosiaan kaukana siitä, että voisi pyörän potentiaalista hirveästi ulos mitata. Mut ajattelin, ettei sen vuoksi tarvitsisi vaihtaa pyörää vuoden kahden päästä, ettei se sovellu sen hetkiseen ajamiseen. Eli aimo annos mutuilua ja toiveita, siitä se päätös rakentui :D
Näin tosiaan itselläniki on käsitys tietojen pohjalta että on suhteellisen kykenevä peli siihen mihin sitä markkonoidaankin tehdyksi, mutta sitten "yleispyöränä" ei niin kauhean hyvä.
Mutta kun ostaja tietää mitä haluaa ja saa niin eihän siihen ulkopuolisilla sanomista pitäisi olla.
Ne piirtää joilla on liitua.
huhtitoni
21.06.2021, 20.52
Mäkin tilasin tänään tuon Torque:ON 8 -pyörän outletista! :) Ja eka kunnon fillari myös mulle. Perusteluina se, että parkkihommat tuntui kahden ajokerran jälkeen erittäin mukavilta ja mietin että niitä silmällä pitäen ehkä kuitenkin parempi tehdä valinta, ettei tarvitse sitten heti päivittää. Hintahan tuossa käsittääkseni sähköenduroksi noilla komponenteilla todella kilpailukykyinen. Oisko tälle edes ollut 5K€:n paikkeilla noilla jousto-ominaisuuksilla mitään järkevää vaihtoehtoa jos unohdetaan tuo vanhemmalla moottorilla oleva outlet Spectral?
Hintahan tuossa käsittääkseni sähköenduroksi noilla komponenteilla todella kilpailukykyinen. Oisko tälle edes ollut 5K€:n paikkeilla noilla jousto-ominaisuuksilla mitään järkevää vaihtoehtoa jos unohdetaan tuo vanhemmalla moottorilla oleva outlet Spectral?
Varmasti hyvä valinta. Hinta on todella kilpailukykyinen. Lähin vaihtoehto, jonka tälle löysin on melkein tonnia kalliimpi Husqvarna Hard Cross 7:
https://www.husqvarna-bicycles.com/en-hr/models/enduro/hard-cross-7-2021.html
(https://www.husqvarna-bicycles.com/en-hr/models/enduro/hard-cross-7-2021.html)
Mäkin tilasin tänään tuon Torque:ON 8 -pyörän outletista! :) Ja eka kunnon fillari myös mulle. Perusteluina se, että parkkihommat tuntui kahden ajokerran jälkeen erittäin mukavilta ja mietin että niitä silmällä pitäen ehkä kuitenkin parempi tehdä valinta, ettei tarvitse sitten heti päivittää. Hintahan tuossa käsittääkseni sähköenduroksi noilla komponenteilla todella kilpailukykyinen. Oisko tälle edes ollut 5K€:n paikkeilla noilla jousto-ominaisuuksilla mitään järkevää vaihtoehtoa jos unohdetaan tuo vanhemmalla moottorilla oleva outlet Spectral?
Nice! Minun pyörä lähti tänään kuljetukseen, ehkä jo ennen juhannusta pääsee ajamaan.
Eemeli82
22.06.2021, 21.34
DHL:n viimeaikaiset suoritteet huomioon ottaen en kyllä hengitystä pidättäis sen juhannuksen suhteen. Menee melko varmasti ensviikkoon ennen kun on sulla. Oman pyörän toimitus Canyonin tehtaalta kesti touko-kesäkuun vaihteessa 13 päivää ja kevään ja kesän aikana mikä tahansa pienikin paketti on matkannut euroopasta pari viikkoa DHL:n toimesta. Esim. "pika"kirje Saksasta Suomeen kesti 12 päivää... Niillä on tällä hetkellä asiakaspalvelunkin mukaan homma aika sekaisin. Tai no, ne käytti termia pula rahtikapasiteetista, mutta oma fillari matkasi mm. 100km terminaalista toiseen 4 päivää ja seisoi terminaalien perukoilla 3-4päivää kerrallaan. Jos vaan on muita vaihtoehtoja kun DHL, niin kannattaa käyttää tällä hetkellä niitä. Tosin tuossa pyörässähän ei niitä vaihtoehtoja ole.
Ai perhana, sitten se onkin ihan perinteinen juhannus luvassa.
Jokohan antti86:n tai huhtitoni:n pyörä pian kolkuttelee kotimaan portteja? Odotan mielenkiinnolla ensikokemuksia pyörästä. Tietääkö kukaan onko pyörässä oleva RS ZEB keula speksattu 27.5" vai 29" renkaalle?
Olit kyllä aivan oikeassa tuosta DHL:stä, ihan sysipaska. Nyt on 8 päivää ollut paketti DHL:llä ja viimeisin merkintä on perjantailta, kun paketti on lähtenyt Koblenzista.
Kuminauha
29.06.2021, 14.35
Jokohan antti86:n tai huhtitoni:n pyörä pian kolkuttelee kotimaan portteja? Odotan mielenkiinnolla ensikokemuksia pyörästä. Tietääkö kukaan onko pyörässä oleva RS ZEB keula speksattu 27.5" vai 29" renkaalle?
27,5" keula
Fanipöyräilijä
30.06.2021, 19.39
Muillakin ilmeisesti toimituksessa kestää. Työsuhdepyöräksi on 8 tilattu reilu 2 viikkoa sitten, vielä on matkalla. Eilen pääsin kaverin torquee testaamaan parkissa, kyllä kätteli.
Pyörä tuli, 12pv meni kuljetuksessa. Eka lenkki heitetty. Satula oli jotenkin oudosti laitettu tehtaalla ja ei pystynyt ruuveja löysäämällä juurikaan säätämään satulan kulmaa. Ruuvit kun otti kokonaan irti ja uudelleen kiristi niin sai satulan oikeaan asentoon. Muuten vaikutti aloittelijan silmään hyvin kasatulta.
Ohjekirjat ovat raamattuja paksumpia, mutta suomenkielinen on osuus n.70 sivua. Mukavampi olisi lukea 70 sivuista, kuin yli 1000 sivuista opusta. Ärsyttävää oli myös usein toistunut lause "kiristä ohjeenmukaiseen kiristystiukkuuteen" eli sitä vaadittua momenttia ei voitu kertoa opuksessa, jonka nimi on "manual". Ymmärrän, että samaa manuaalia jaetaan eri malleille ja momenttiarvot vaihtelevat eri mallien välillä. Silti olisi ollut kiva saada juuri tähän malliin kohdennettu ohjekirja.
Tämä oli pientä, itse pyörä tuntuu hyvältä! Vuokraamojen sähköpyörillä olen aiemmin ajanut, niin ihan hirveästi ei ole vertailupohjaa.
Oma Torgue on saapui myös viime viikon lopulla. 9 päivää meni mulla toimituksessa. L-kokoinen runko on juuri sopiva 185/85 mitoille. Canyonin kokosuosituksiin voi kyllä luottaa. Ensimmäisellä koeajolla loiva keulakulma oudoksutti. Hitaassa ajossa ohjaus "kaatuilee" puolelta toiselle, mutta on vauhtiin päästyä todella vakaa. Ilman käsiä ajaminen ja ylävartalon lepuuttaminen sujuu leikiten. Huomasin heti jousituksen paineita säätäessäni, että keulassa oli melkein 20 mm suck downia. Se korjaantui helposti istumalla eturenkaan päälle ja vetämällä keula täyteen mittaan. Satulatolppa valuu samanlailla kuin Spectral onissakin. Pitää kiristää hieman tiukempaan momenttiin kuin suositellaan. Seurataan tilannetta. Avustuskytkimen siirsin jarrukahvan ja gripin väliin, oli muuten mulle liian kaukana. Kahden sormen jarrukahvat on kyllä loistavat ja jarrutustuntuma huippuluokkaa. Voiko parempien osasarjojen jarrut tuosta vielä parantua?
Koeajolla oli ensin havaittavissa jonkinlainen "tahmeus". Kai tuo kaiken nielevä pitkä jousitus ja superpehmeä eturengas vaikuttavat asiaan. Ominaisuuden saa toki melkein katoamaan vaihtamalla avustustasoa ja muutenkin hienosäätämällä avustuksia ja rengaspaineita. 38 mm liukuputket keulassa vaikuttavat jopa ylimitotetuilta, mutta ei kai lisäjäykkyys ole haitaksi kunhan paino ei nouse liiaksi. Muutenkin pyörän olemus ja rakenne tuntuu pomminkestävältä. Takalinkusto on Spectraliin verrattuna järeämpi ja sivusuunnassa notkuminen vähäisempää. Varmaan isommat laakerit myös vaikuttavat asiaan. Parit aika loivat alamäet kävin rymistelemässä ja siellä pyörä on kyllä elementissään. Saa nähdä miten käyttäytyy oikein bike parkissa. Mutta kyllä kai tällä polkujakin tallaa ja juurakoiden yli rullailee ihan sujuvasti. Hiekkatieajelussa ja neulaspoluilla voi tylsyys iskeä, sen verran eleettömästi tämä kulkee.
huhtitoni
06.07.2021, 10.46
Mun Torque on edelleen tilassa "keräilyssä" vaikka kaksi viikkoa on jo kulunut. Laitoin eilen viestiä, niin vastaus vaan että pyrimme toimimaan nopeasti ja tilauksissa on ruuhkaa. Todella huonoa toimintaa Canyonilta jos eivät kahdessa viikossa saa varastosta löytyvää tavaraa matkaan. Tilattaessa vielä luki: Odotettu toimitus 21.06.2021 - 25.06.2021.
Mun Torque on edelleen tilassa "keräilyssä" vaikka kaksi viikkoa on jo kulunut. Laitoin eilen viestiä, niin vastaus vaan että pyrimme toimimaan nopeasti ja tilauksissa on ruuhkaa. Todella huonoa toimintaa Canyonilta jos eivät kahdessa viikossa saa varastosta löytyvää tavaraa matkaan. Tilattaessa vielä luki: Odotettu toimitus 21.06.2021 - 25.06.2021.
Kummallisen kauan kestää. Outlet pyörien pitäisi olla heti valmiina toimitukseen. Normaalisti tulisi noin viikossa, mutta tässä tilanteessa pitäisi pari viikkoa silti riittää. Onko maksutapahtuma kuitenkin mennyt läpi normaalisti? Vai ovatko vain myyneet "ei oota" eli joku outlet pyöristä ei ole ollutkaan myyntikuntoinen tmv.?
Omassa pyörässä ketju laahaa 1-3 vaihteilla yhdistettyyn pohjapanssariin / bashguardiin. Onko muilla vastaavaa havaintoa? Vapaana ilmassa pyörittäessä ei laahaa kuin ykkösellä, mutta kuormitettuna kolmella pienimmällä vaihteella. Yritin säätää pohjapanssaria löysäämällä ruuvit ja viemällä välykset eturattaasta pois päin, mutta pohjapanssarin rakenne on sellainen, että välystä ei juurikaan ole ja paikottuu samaan kohtaan.
Tuo Zeb keula on tosiaan speksattu 27.5" vantelle, kuten kuminauha tuossa aiemmin kertoikin. Offsettia on 44 mm ja maks. renkaan ulkohalkaisija on 732 mm. Kuinkahan 29" etukiekon kanssa kävisi? Voisiko tuosta tosiaan tehdä mullet version ja kuinka kapeaan / pieneen renkaaseen edessä pitäisi tyytyä? Nyt Maxxis Minion DHF 27.5x2.5 renkaalle jää korkeussuunnassa tilaa 20 mm. Geometria nousisi pystymmäksi, mutta lyhyemmällä ilmaruodolla tuo korjaantuisi. Onko yleisimmistä 29" renkaista mitään ulkohalkaisijataulukkoa olemassa? Mutta tämä on nyt vain tällaista spekulointia ja vasta ajatus asteella. Mietin vain onko tuo muutos mahdollinen ilman keulan vaihtoa?
Kuminauha
09.07.2021, 07.55
Mittasin tossa kakkoskiekoista, shimano XT 8120 30mm id + 29x2,6" maxxis recon on 760mm korkea.
Kiitos Kuminauha mittaustuloksesta. 760 mm rengas ei varmaankaan mahdu, mutta joku 740 mm voisi vielä sopia. Eli silloin 29" vanteelle voisi ajatella maksimissaan jotain 2.4 leveää rengasta. Jos saman vierintäkehän haluaa kuin 29"x2.4 ilman isompaa vannetta, niin 27.5" vanteelle voisi yrittää sovittaa 2.8-3.0 leveää rengasta. Merkkikohtaista vaihtelua on kuitenkin jonkin verran ja vanteen sisäleveyskin vaikuttaa, joten jokin samantyylinen vertailutaulukko kuin fatbike renkaista olisi kiva.
Kuminauha
10.07.2021, 09.23
Mittasin nyt sitten myös kiinni olevan pyörän, eli DT swiss H1900 30id + rimpact insert + contin der baron 29x2,4" = 753mm
huhtitoni
15.07.2021, 10.49
Eilen tuli vihdoin pyörä. Näin ensikertalaisena meni kyllä aikaa ihmetellessä, tuli vaikka mitä raamatunpaksuista ohjekirjaa ja lippulappusia. Kyllä sen lopulta kasaan sain. Paljon sitä ilmaa pitää pumpata etu / takaiskareihin? En äkkiseltään nähnyt manuaaleissa mitään ohjearvoja. Mites sitten renkaisiin? Etukumi vaikutti löysältä ja takakumi kivikova. Mitään vinkkejä renkaiden ilmanpaineisiin? Eikä mulla ole edes käyvää pumppua, tuossa oli joku erikoisventtiili.
Olisko antaa vinkkiä mistä kävisin pk-seudulla hommaamassa hyvän lukon(onko taitettava malli, vai kenties joku ketju fiksumpi?) ja pumpun mittarilla samalla? Pahoittelut typeristä newbie-kyssäreistä, mutta jostain se on lähdettävä :D
^Tuollainen taulukko pitäisi löytyä keulasta vasemmasta alajalasta. Kannattaa myös perehtyä rokkarin säätöohjeisiin: https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/tuning-manuals/gen.0000000006209-rev-a-suspension-setup-and-tuning-guide-english.pdf Takaiskarin sopiva sag on noin 30%, voit lähteä säätämään vaikka jostain 180 psi:n paikkeilta. Renkaisiin voi pumpata aluksi vaikka 1.5 baria (22 psi) ja muuttaa sitten oman ajotyylin mukaan.
https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/2/2021/04/RS_Domain_EMTB_First_Ride00039-1140x760.jpg
Niin ja rokkarilta löytyy TrailHead appi kännykkään, joka ehdottaa sopivat keulan säädöt myös vaimennuksen osalta.
huhtitoni
16.07.2021, 21.32
Kiitoksia vinkeistä! Nyt on pyörä kasassa, iskareissa ja renkaissa ilmaa suht sopivasti ja kallis U-lukkokin hommattu. Kävin koeajolla, aluks toimi hienosti, mutta.. Näyttöön tuli vikakoodi W101 ja moottori hyytyi. Sit välillä hetkeks palas normaaliksi ja taas koodi päälle, ja kun polkee koodin ollessa päällä moottorista kuuluu ihme rapinaa. Ajelin sitten hetken ilman moottoria ja takas himaan. Mikä hemmetti voi olla että ensin kestää monta viikkoa ennen kuin saa pyörän ja sit kun saa sen kasaan, niin joku mättää? Onko kellään tietoa mitä tuo koodi meinaa, koittelin vähän googlailla, mutta erittäin nihkeästi tietoa. Jossain luki että joku nopeussensori-ongelma mutta tiedä näistä. Nopeusmittari taisi muuten mennä nolliin kun tuo koodi tuli päälle.
Muuta huomiota oli se että etujarru pitää erittäin kovaäänistä kirskuntaa. Onko normaalia?
Kiitoksia vinkeistä! Nyt on pyörä kasassa, iskareissa ja renkaissa ilmaa suht sopivasti ja kallis U-lukkokin hommattu. Kävin koeajolla, aluks toimi hienosti, mutta.. Näyttöön tuli vikakoodi W101 ja moottori hyytyi. Sit välillä hetkeks palas normaaliksi ja taas koodi päälle, ja kun polkee koodin ollessa päällä moottorista kuuluu ihme rapinaa. Ajelin sitten hetken ilman moottoria ja takas himaan. Mikä hemmetti voi olla että ensin kestää monta viikkoa ennen kuin saa pyörän ja sit kun saa sen kasaan, niin joku mättää? Onko kellään tietoa mitä tuo koodi meinaa, koittelin vähän googlailla, mutta erittäin nihkeästi tietoa. Jossain luki että joku nopeussensori-ongelma mutta tiedä näistä. Nopeusmittari taisi muuten mennä nolliin kun tuo koodi tuli päälle.
Muuta huomiota oli se että etujarru pitää erittäin kovaäänistä kirskuntaa. Onko normaalia?
Katso onko magneetti ja sensori linjassa keskenään. Ja jos rako näyttää isolta voisi sitä yrittää pienentää jollain, esim. prikalla jos onnistuu helposti. Näitä voisi kokeilla ennen huoltoon vientiä.
Kuminauha
17.07.2021, 09.33
Näissähän magneetti sijaitsee takapään jarrulevyssä, eikä niitä pysty säätämään mihinkään suuntaan. On mahdollista että nopeusanturissa on joku vika tai sitten sen johto on huonosti kiinnitetty moottoriin. Voit tarkistaa kytkennän avaamalla muoviset moottorisuojat tai jos hirvittää purkaa noita suojia, niin ota yhteyttä haagan canyonin huoltoon (sama kuin Roll outdoorsin toimipiste hotelli haagassa). Takuuhommahan tuo jokatapauksessa on selvittää, mikä pyörää vaivaa. Toivottavasti et hirveen kaukana asu.
Etujarru voi kirskua jos jarrulevyyn on päässyt jotain rasvaa tai jos jarrua ei ole vielä "sisäänajettu"
https://www.youtube.com/watch?v=BWQxGzHQZVU
huhtitoni
17.07.2021, 15.12
Näissähän magneetti sijaitsee takapään jarrulevyssä, eikä niitä pysty säätämään mihinkään suuntaan. On mahdollista että nopeusanturissa on joku vika tai sitten sen johto on huonosti kiinnitetty moottoriin. Voit tarkistaa kytkennän avaamalla muoviset moottorisuojat tai jos hirvittää purkaa noita suojia, niin ota yhteyttä haagan canyonin huoltoon (sama kuin Roll outdoorsin toimipiste hotelli haagassa). Takuuhommahan tuo jokatapauksessa on selvittää, mikä pyörää vaivaa. Toivottavasti et hirveen kaukana asu.
Joo, kiitti! Soitin tuonne, ei ole korjaamo viikonloppuisin auki. En onneks asu kaukana. Irroittelin noita moottorisuojia, ei näkynyt irrallisia, eikä huonostin kiinni olevia johtoja. Oliko sillä väliä, mihin sen reikään sen piuhan liittää näyttöön, kun oli kolme paikkaa, josta keskimmäisessä oli sellainen muovinen suojatappi?
Sitten vielä sellainen (nolo) kysymys että miten irrotetaan akku? Otin suojuksen pois ja siellä akun yläosassa on isompi pultti. Päättelin että tämä varmaan pitää irroittaa kanssa, kun ei muuten liikkunut mihinkään. Normaalisti käänsin vastapäivään, niin kuului räksähdys ja joku metallinen pikkutappi katkesi sieltä pultin takaa olevasta pikkuosasta. ***** jee. Ei kai siinä nyt vastakierre voinut olla? Jos ei, niin joku on kiertänyt sen ihan hemmetin tiukkaan kiinni ja nyt se sitten avatessa hajosi. Nyt se pultti ei lähde edes pihdeillä vetämällä, vaan pyörii ympyrää. Eikä akku liiku mihinkään. Ohjekirjassa ei mitään tästä tietenkään. Olis vissiin pitäny vaan ostaa luomupyörä :rolleyes:
Eemeli82
17.07.2021, 16.14
Eikös Torque:ONissa akku irroiteta akun yläreunasta löytyvästä "lukosta" mukana tulevalla avaimella kääntämällä, ilman että sitä suojusta edes tarvitsee ottaa pois?
Tästä linkistä löytyy kuvakin miten lähtee irti. https://www.canyon.com/en-fr/electric-bikes/electric-mountain-bikes/torque-on/unboxing-torque-on-2021.html
Tuolta siis kohta 2. Remove the battery.
huhtitoni
17.07.2021, 17.08
Eikös Torque:ONissa akku irroiteta akun yläreunasta löytyvästä "lukosta" mukana tulevalla avaimella kääntämällä, ilman että sitä suojusta edes tarvitsee ottaa pois?
Tästä linkistä löytyy kuvakin miten lähtee irti. https://www.canyon.com/en-fr/electric-bikes/electric-mountain-bikes/torque-on/unboxing-torque-on-2021.html
Tuolta siis kohta 2. Remove the battery.
Näköjään.. Eipä tullut kyseistä avainta mukana, tarkistin juuri "starter boxin" uudestaan. Mukana olevassa "quick start quidessa" on ohjeet vaan Grand Canyonin, Neuronin ja Sprectrallin akkujen irroitukseen. Tuo Spectral on ihan saman näköinen, kuin Torque, mutta sekin ilmeisesti olisi vaan pitänyt tietää, vaikka missään ei lue.
On kyllä viimeinen Outlet-pyörä minkä ostan, kun ilmeisesti ollut jossain testikäytössä, moottorissa heti ongelmia ja osa osista puuttuu. Lisäksi nämä ohjeet on surkeat, miksei voi joka pyörälle olla tulostettua erikoisohjetta, jossa samassa nipussa kaikki tarvittava juuri kyseiseen malliin? Nyt mukana tuli kaksi massiivista kirjaa ja sit pikaopas, mistä kaikista pitää ilmeisesti osata just tietyt osiot katsoa ja loput sitten etsiä netistä. Tehty käyttäjän näkökulmasta jotenkin todella hankalaksi tämä.
Tekis mieli vaan perua kaupat ja lähteä niillä rahoilla Bahamalle parin viikon hermolomalle.
Eemeli82
17.07.2021, 17.45
Olikohan jopa näin, että tuo Torquen (ja Spectralin) "avain" on loppupeleissä ihan tavallinen 4mm kuusiokolo, eli sen akun saa irti ilman sitä "avaintakin", mikä kyllä toki pitäisi pyörän mukana tulla. Grand Canyonissa ja Neuronissa on sit ihan oikea Abuksen avain, eli akkuapa ei ilman sitä irroitetakaan.
Ikäväähän tuo on, että heti ongelmia pyörässä. Mutta vaikka nyt jollain tapaa käytettyjä nuo Outlet pyörät useimmiten ovatkin niin eikös niissä kuitenkin ole ihan normaalit takuut, joten valtuutettuun huoltoliikkeeseen vaan, kyllä se siellä kuntoon tulee.
Noi ohjekirjat on kieltämättä hieman sekavat, samat pumaskat lienee mitkä Neuronin mukana tuli. Tosin itsehän olen sen verran perinteinen mies, että nehän lensi ensimmäisenä olan yli, koska eihän nyt kukaan itseään arvostava suomalainen mies mitään vitun ohjekirjoja lue...Niitä luetaan vasta sit kun on jotain jo rikkonut tai joku ei vaan ota onnistuakseen/toimiakseen... No joo, itse olin pyörää pari kuukautta odotellessa ehtinyt jo netistä tutkailla likipitäen kaiken mahdollisen, joten en niitä senkään vuoksi kokenut kovin tarpeelliseksi.
Ei tule Torque: Onin mukana akun avainta, kysyin aspasta. Mielenkiintoista, että tästä mallista on avain tiputettu toimitussisällöstä pois. Akku lähtee irti 4 mm kuusiokoloavaimella neljänneskierros myötäpäivään kääntämällä. Akku tippuu ensin päätyjousen varaan ja sormella jousta painamalla lähtee kokonaan irti.
Kuminauha
17.07.2021, 22.32
Näköjään.. Eipä tullut kyseistä avainta mukana, tarkistin juuri "starter boxin" uudestaan. Mukana olevassa "quick start quidessa" on ohjeet vaan Grand Canyonin, Neuronin ja Sprectrallin akkujen irroitukseen. Tuo Spectral on ihan saman näköinen, kuin Torque, mutta sekin ilmeisesti olisi vaan pitänyt tietää, vaikka missään ei lue.
On kyllä viimeinen Outlet-pyörä minkä ostan, kun ilmeisesti ollut jossain testikäytössä, moottorissa heti ongelmia ja osa osista puuttuu. Lisäksi nämä ohjeet on surkeat, miksei voi joka pyörälle olla tulostettua erikoisohjetta, jossa samassa nipussa kaikki tarvittava juuri kyseiseen malliin? Nyt mukana tuli kaksi massiivista kirjaa ja sit pikaopas, mistä kaikista pitää ilmeisesti osata just tietyt osiot katsoa ja loput sitten etsiä netistä. Tehty käyttäjän näkökulmasta jotenkin todella hankalaksi tämä.
Tekis mieli vaan perua kaupat ja lähteä niillä rahoilla Bahamalle parin viikon hermolomalle.
Ikävä kuulla. Kannattaa mainita että ohjeessa ei Torque:ON:a mainita ja tästä syystä väänsit väärään suuntaan. Voi kyllä sekin mennä takuuna.
Toki omasta mielestä olisi nyt aika hyvin voinut odottaa, että akku irtoaa samalla tavalla, kuin muissakin vastaavan näköisen saman valmistajan akun kiinnitys systeemissä. Ymmärrän toki että alkuihmettelyissä voi jäädä joku asia huomaamatta.
Minun pyörän mukana tuli juuri tuommoinen 4mm kuusiokolo "avain"
huhtitoni
19.07.2021, 15.52
Vein pyörän Haagaan. Kaveri katsoi kompuutterilla että anturivika kyseessä. Sanoi että kokeilee vaihtaa anturin. Se akun irroitustappi olikin kuulemma vähän haastavampi, kun osia ei meinaa löytyä mistään. Kuulemma pyörien osat Evergreen rahtialuksessa, mikä oli pitkään jumissa. Lupasi koittaa jostain hommata. Kunhan sais moottorin aluks kuntoon, eihän sitä akkua välttämättä tarvitse irroitella, kun ei ole erillistä adapteriakaan laturiin. Niissäkin kuulemma ollut n. puolen vuoden toimitusaika.. Toivotaan että saa nyt kuntoon niin ei tarvitse palauttaa. 30 päivän palautusaika noissa kuitenkin onneksi voimassa.
Eemeli82
19.07.2021, 17.04
Akkuhan toki pitäisi aina irroittaa, jos jotain huoltotoimenpiteitä tekee. Tuota ohjetta tullut itse jopa noudatettua, kun ei hirveesti kiinnosta jättää esim. sormia ketjun ja rattaan väliin, jos joku bitti päättääkin mennä vinoon kesken ropailun... Ei tuo toki kovin todennäköistä ole, mutta on siinä moottorissa kuitenkin sen verran voimaa, että saattaa tehdä aika höpöä jos näin käy. Lisäksi pyörää pestessä akku pitäisi olla irti.
Kuminauha
19.07.2021, 19.25
Akkuhan toki pitäisi aina irroittaa, jos jotain huoltotoimenpiteitä tekee. Tuota ohjetta tullut itse jopa noudatettua, kun ei hirveesti kiinnosta jättää esim. sormia ketjun ja rattaan väliin, jos joku bitti päättääkin mennä vinoon kesken ropailun... Ei tuo toki kovin todennäköistä ole, mutta on siinä moottorissa kuitenkin sen verran voimaa, että saattaa tehdä aika höpöä jos näin käy. Lisäksi pyörää pestessä akku pitäisi olla irti.
Ai meinaat, että akku irroitetaan pestessä jolloin paljastuu kaikki pyörän rungon sisukset sekä itse akun liitin joka on vesitiivis akun ollessa kiinni? Parhaiten ne liitokset pysyy puhtaana kun akku on kiinni. Pesun jälkeen olen akun yleensä ottanut pois, että pääsee ne pienetkin roiskeet kuivumaan, mitä tuosta pienestä raosta pääsee downtuben sisään. Huoltaessa esim voimansiirtoa akku toki kannattaa ottaa pois, jos haluaa olla täysin varma. Toki en ymmärrä, miten pyörä menisi itsekseen päälle ja rupeisi pyörittämään voimansiirtoa. Silloin toki akku pois jos esim huolletaan akun ja moottorin välisiä liitoksia tai muita sähköosia.
Eemeli82
19.07.2021, 21.02
Ai meinaat, että akku irroitetaan pestessä jolloin paljastuu kaikki pyörän rungon sisukset sekä itse akun liitin joka on vesitiivis akun ollessa kiinni? Parhaiten ne liitokset pysyy puhtaana kun akku on kiinni. Pesun jälkeen olen akun yleensä ottanut pois, että pääsee ne pienetkin roiskeet kuivumaan, mitä tuosta pienestä raosta pääsee downtuben sisään. Huoltaessa esim voimansiirtoa akku toki kannattaa ottaa pois, jos haluaa olla täysin varma. Toki en ymmärrä, miten pyörä menisi itsekseen päälle ja rupeisi pyörittämään voimansiirtoa. Silloin toki akku pois jos esim huolletaan akun ja moottorin välisiä liitoksia tai muita sähköosia.
No Canyon ainakin meinaa. https://www.canyon.com/en-om/blog-content/how-to-clean-your-electric-bike.html Kohta 1. Remove the battery and electronics
Vaikkakin tuollahan kuvassa pyörää pestään akku kiinni... :D
Eikä se akun poistaminen ainakaan vesitiiveyttä huononna, moottorin puolella on urosliitin minkä nastojen juuret on valetussa muovissa, eli tiiviit. Siellä rungossa akun kolossa ei ole mitään mikä ei saisi kastua tai ei sitä kestäisi, eipä akku paikoillaakaan mikään estä vettä sinne menemästä. Itseasiassa melkeinpä ainoa tilanne milloin vesi voisi aiheuttaa ongelmaa, on se jos akku on paikoillaan ja akun pään tiiviste olisi vaurioitunut tms. jolloin sinne akun ja moottorin liitokseen voisi päätyä vettä, joka aiheuttaa oikosulun siellä liitoksessa.
Eihän se pyörä pitäisikään voida mennä päälle itsestään, normaalitilanteessa se ei ole mahdolista, vaan vaatii että joku bitti päättää mennä vinoon, joten varotoimenpidehän se onkin. Ja sekin myös ihan virallinen ohje valmistajalta.
Muistaakseni jossain eMtb:n artikkelissa oli maininta, että akku kestää veteen upottamisen. Todennäköisesti näin onkin, jos akku on ehjä.
Eihän se pyörä pitäisikään voida mennä päälle itsestään, normaalitilanteessa se ei ole mahdolista, vaan vaatii että joku bitti päättää mennä vinoon, joten varotoimenpidehän se onkin
Ei pitäisi ei, mutta esim Simpan E8000 menee päälle kun lukitsee jotenkin kammen ketjurattaaseen ja pyörittää lujempaa taaksepäin, esim torxi kärjellä lukitus kuten moni tekee ketjua voidellessa.. Näin ainakin ulkoisella akulla.
Mutta pesuhommiin ei tulisi mieleenkään alkaa akku irroitettuna...
Minun pyörän mukana tuli juuri tuommoinen 4mm kuusiokolo "avain"
Pitääpä siis kysellä vielä Canyonilta avaimen perään...
En ole ikinä akkua iroittanut yhdestäkään sähkäristä pestessä mitä on ollut Canyon mukaan luettuna, jos ei se roiske vettä kestä niin eihän sitä voisi sateella tai lätäköistä edes ajaa. Toki sen ymmärrän ettei nyt suoraan lähietäisyydeltä millään painepesurilla kannata tykittää vettä ja tämä pätee myös luomupyörään.
Mites kokemukset normi Suomi lenkkiajossa koliseeko kammet koko-ajan tonttiin, kun jotain testiä katselin ja herkäksi on valiteltu keulimaan ylämäissä sen toki spekseistäkin voi uskoa, kun on lyhyt perä ja loiva satulakulma? Näillä ominaisuuksilla oli vissiin ollut vaikeuksia pysyä muiden perässä, kun tuotakin testiä katselin.
https://youtu.be/mB2-QJXAenk
Alamäki ominaisuuksissa ei ole epäilyjä, mutta pitää se sähikäisen olla teknisiin ylämäkiinkin kykenevä sekä tasamaan polkuja pitää pystyä kaahottamaan, ilman että kammet on tontissa.
Canyoneissa on tyypillisesti matala keskiö ja kyllä se vaan niin on että se ottaa päähän joka lenkillä.
Siinä ei auta vaikka olisi kuinka hyvät speksit. Torquella en ole ajanut mutta ainakin Spectral kärsii samasta ongelmasta.
Canyoneissa on tyypillisesti matala keskiö ja kyllä se vaan niin on että se ottaa päähän joka lenkillä.
Siinä ei auta vaikka olisi kuinka hyvät speksit. Torquella en ole ajanut mutta ainakin Spectral kärsii samasta ongelmasta.Mulla luomu 2021 29 Spectral 160/150 ja ei kammet mitenkään erityisesti kolise edes low asennossa, kunhan pitää takaiskarin sagin siinä missä kuuluukin. Tokihan ne joskus kolisee, mutta niin muillakin ja korkea asento helpottaisi tuota edelleen.
Kuminauha
09.08.2021, 10.00
Kammet vaihtamalla lyhyempiin ratkeaa tämä jos sen kokee ongelmaksi omilla ajoilla.
Jos kammet on jo valmiiksi tosi lyhyet 160 senttiset niin en kyllä lähtisi niitä enää ainakaan lyhentämään vaan toteaisin että tämä on väärä pyörä minulle.
ruuduntakaa
09.08.2021, 10.31
Jos kammet on jo valmiiksi tosi lyhyet 160 senttiset niin en kyllä lähtisi niitä enää ainakaan lyhentämään vaan toteaisin että tämä on väärä pyörä minulle.
Melko pitkät kammet, ei ihme jos kolisee.
Itse meinaan kyllä Levoon laittaa 155mm kammet ja en koe että pyörä olis mulle väärä.
Alle 160 senttiset kammet on tarkoitettu lasten kolmirattaisiin :)
Kuminauha
09.08.2021, 11.11
Ei se kampien pituus vaikuta hirveesti maastossa, varsinkaan sähköpyörässä. Itellä nyt 150mm spectral on:ssa, vakiona siinä on 165mm kammet.
No ne on lyhyet. Mutta mikäpä siinä jos se itselle sopii. Tosin kovin matalalla se keskiö on edelleen vaikka kuinka kampia lyhentää.
ruuduntakaa
09.08.2021, 11.40
The Benefits of Reducing Your Crank Length
https://www.trainingpeaks.com/blog/the-benefits-of-reducing-your-crank-length/
Torque On kammet on 165 mm pitkät ja ei ne sen kummemmin kolise kiviin kuin Spectral On :ssakaan. Muutamalla porukkalenkillä olleena, jossa "kanssakilpailijat" ovat olleet liikkeellä pääasiassa Levoilla, niin samoissa paikoissa kolisee. Hyvin pysyy polkuajossa mukana ja ylämäet mennään keulimatta ja alamäet voisi mennä jopa lujempaa kuin muu porukka. Toki mitään tosijyrkkää en ole kokeillut kiivetä. Ehkä tuo pitkä loivakulmainen keula hieman hillitsee keulimishaluja. Pikkunäppärässä hitaassa puiden kiertelyssä keula tykkää "kaatua" sisämutkaan ja on siksi kömpelömpi kuin jyrkempikeulainen pyörä. Myös leveä 800 mm ohjaustanko tietenkin haittaa pujottelua.
Alamäkipainotteisuus näkyy ja tuntuu pyörässä, mutta ihan hyvin tällä pärjää perussuomalaisilla poluillakin. Eli sen vuoksi en jättäisi ostamatta. Pitkä joustovara puolustaa sähköendurossa paikkaansa ja luomunakin pystyy ajelemaan pitkiä pätkiä.
Sanoisin että liika on liikaa ja ei taideta tuossakaan olla edelleen lyhentämässä 160 senttisiä. Minusta pyörän geometriassa on vikaa jos sitä pitää kompensoida lyhentämällä kampia ihan ääripäihin.
Canyonin sivuilla on mainittu 160 kammet.
Kuminauha
09.08.2021, 12.22
Joo, pitäs torquessa olla 160, spectralissa 165 kammet.
Tossa linkatussa jutussa nimeenomaan on todettu, että alle 160mm kammista ei oo mitään merkittävää haittaa. Jos katsotaan esimerkiksi satulakorkeuden suhdetta kampien pituuteen.
Vapaasti kännettynä artikkelista:
"Ironman voittajalla on 860mm satulakorkeus ja 172,5 kammet. Ei mitään ihmeellistä. Jos hänen suhdelukuaan (satulankorkeus:kampien pituus) sovellettaisiin kahden muun lyhyemmän kuskin setuppeihin, niin heillä pitäisi olla 135mm kammet."
Yhteenveto vielä kopioituna:
"Due to tradition and consumer availability, we don’t accept these shorter crank lengths as options even though science would support that it would not impact their power output or efficiency. But, shorter crank lengths could make athletes faster on a bike. Crank length can be used as a tool to improve fit related issues impacting comfort, power, and aerodynamics. Moving to a shorter crank can improve:
Comfort: A shorter crank length reduces range of motion at the knee (extension and flexion), hips, and low back.
Power: A shorter crank alone will not increase your power output, but it can be used to reduce restriction through the top of the pedal stroke by opening up an impinged hip angle and/or reducing knee flexion. Going back to our definition, if we reduce restriction than power output can increase.
Aerodynamics: Going to a shorter crank will allow you to ride at a lower back angle which minimizes frontal surface area improving aerodynamics.
To summarize, athletes are free to select a crank length that promotes comfort, power, and aerodynamics knowing that the actual length of the crank will not impact power production or efficiency."
Ei se kampien pituus vaikuta hirveesti maastossa, varsinkaan sähköpyörässä. Itellä nyt 150mm spectral on:ssa, vakiona siinä on 165mm kammet.
No ne on lyhyet. Mutta mikäpä siinä jos se itselle sopii. Tosin kovin matalalla se keskiö on edelleen vaikka kuinka kampia lyhentää.Eilen ajoin testiä Kaverin Spectral ON.illa ja ei kyllä kammet kolise tai eturatas/keskiö tonttiin, kun vaan laittaa sen takaiskarin oikeille painelle. 25% oli sag.
Seat tuben loivuus ei vaan sovi mulle ja Torquessa ON.issa vielä loivempi ni saa olla, muuten olisin Entteriä painanut. Tiedän, että se vaan harmittaa liikaa, kun en vaan saa satulaa tarpeeksi eteen. Spectral ON. Muuten oikeen kiva ja ketterä peli ja ei enskarännissäkään ollut matkustaja fiilis, mutta jos sähkärin ostan pitää sen olla rajumpi peli, kuin tuo luomu 29 Spectral, jos sähkö Spectral olis samalla geometrialla se kelpais heti.
Torque ON aika sama ohjaamo geoltaan, kuin luomu Spectral 29 paitsi satulakulma ja sitä myöden L Torquessa efektiivinen toptupe 667mm, kun L Spectralissa 636mm. Outoa, että jättivät tuon Torquen seattuben vielä noin loivaksi 74. Reach on sama 485mm ja stackissa ei juuri eroa.
Se päiväkun koitti itselle -18 vuonna, että saa satulan riittävän eteen ei paluuta ole enään loivasatulakulmasiin.
Joo, pitäs torquessa olla 160, spectralissa 165 kammet.
Spectral On: Kaikissa rungoissa 165 mm kammet
Torque On: S ja M rungoissa on 160 mm kammet, L ja XL 165 mm
ruuduntakaa
09.08.2021, 13.04
Olen myös kuullut et mun pitäis opetella ajamaan kun kammet kolisee tonttiin. Pitänee paikkansa.
Jos rajua peliä hakee niin ostaisin Polen Voiman.
Ja jos oma hankinta olis menny vähän myöhempään Pole varmaan oliskin jo varauksessa.
Olen myös kuullut et mun pitäis opetella ajamaan kun kammet kolisee tonttiin.Tämä, mutta varmaan moni ei laita siihen taka iskariin oikeaa sagia, jo muutama milli liikaa pudottaa keskiötä aika rajusti.
Voiman ottasin nyt itsekkin, mutta omalla kohdalla on tällä kertaa rajana nyt työsuhde etu hinta eli 4872€ joka ei ole häävi summa täysjousto sähkön ostoon. En välttämättä sähköä tarvi, mutta 2 pyörää oltava ja nyt kaksi traili luomua on liian samanlaisia, niin voisi toisen laittaa kiertoon ja taas esim XC tyyppiselle pyörälle ei ole oikein tarvetta, ku nuo nykyiset trailipyörät on, niin monipuolisia. Siksi vois ottaa sähkön tuomaan sitä selkeää eroa kulkineiden välille.
Kuminauha
09.08.2021, 14.11
Molemmat myyntiin ja sit säkötäpäri + allmountain ht tilalle?
Molemmat myyntiin ja sit säkötäpäri + allmountain ht tilalle?
Nou. Nyt on kyl niin loistava tuo uus 29 Spectral ja läski jäykkäperäsenä riittää siitä osastosta, alku vuodet tuli ajettua pelkillä HT.eilla, joten toistaiseksi ne on nähty.
Kuminauha
09.08.2021, 15.30
Okei jos toinen pyörä on läski ht ni se on ihan hyvä toveri sähkötäpärin kaveriks.
Okei jos toinen pyörä on läski ht ni se on ihan hyvä toveri sähkötäpärin kaveriks.Ja se kolmas on tuo uus luomu Spectral 29. Läski on talvi pyörä, joten sitä ei lasketa:). No ajetaan sitä muillakin, mut harvoin on, niin betonipolut, että muilla jaksaa turhautua. Sähkäri siis vasta harkinnassa toisen luomu täpärin tilalle.
Seat tuben loivuus ei vaan sovi mulle ja Torquessa ON.issa vielä loivempi ni saa olla, muuten olisin Entteriä painanut. Tiedän, että se vaan harmittaa liikaa, kun en vaan saa satulaa tarpeeksi eteen. Spectral ON. Muuten oikeen kiva ja ketterä peli ja ei enskarännissäkään ollut matkustaja fiilis, mutta jos sähkärin ostan pitää sen olla rajumpi peli, kuin tuo luomu 29 Spectral, jos sähkö Spectral olis samalla geometrialla se kelpais heti.
Torque ON aika sama ohjaamo geoltaan, kuin luomu Spectral 29 paitsi satulakulma ja sitä myöden L Torquessa efektiivinen toptupe 667mm, kun L Spectralissa 636mm. Outoa, että jättivät tuon Torquen seattuben vielä noin loivaksi 74. Reach on sama 485mm ja stackissa ei juuri eroa.
Se päiväkun koitti itselle -18 vuonna, että saa satulan riittävän eteen ei paluuta ole enään loivasatulakulmasiin.
On totta, että loiva satulaputken kulma on ollut kummallinen valinta Torque Onin geometriassa. Olisivatkohan hakeneet etupainoisuuden kompensoimiseksi hieman loivempaa kulmaa? Tämä ja pienempi 504 Wh akku voivat olla deal breaker joillekin. Itselle ne eivät olleet. Satulan siirsin etuasentoon ja akku on riittänyt omiin käyttötarpeisiin. Paljonkohan tuo 50 mm säätövara satulan kiskoissa vaikuttaa oikeasti suhteelliseen satulaputken kulmaan?
Kuminauha
10.08.2021, 08.46
Ja se efektiivinen satulaputken kulma riippuu myös penkin korkeudesta.
Travelkicking
10.08.2021, 08.56
Taikasanalla 'setback seatpost' voi korjata asento-ongelmaa. Ohueeseen putkeen pari lisälieriötä (shimmiä), niin istuu pyörään kuin pyörään.
https://www.bike-discount.de/en/buy/ergotec-futura-seatpost-27.2mm-222225?delivery_country=39&gclid=EAIaIQobChMI_L-f9NOl8gIVVe7tCh3LegBAEAQYAyABEgKVYvD_BwE
Ja se efektiivinen satulaputken kulma riippuu myös penkin korkeudesta.
Vaikuttaako kuitenkaan? Eikö ETT mitata ohjainlaakerin yläpäästä vaakasuoramitta satulatolppaan? Ja nimenomaan putken keskeltä keskelle.
Taikasanalla 'setback seatpost' voi korjata asento-ongelmaa. Ohueeseen putkeen pari lisälieriötä (shimmiä), niin istuu pyörään kuin pyörään.
https://www.bike-discount.de/en/buy/ergotec-futura-seatpost-27.2mm-222225?delivery_country=39&gclid=EAIaIQobChMI_L-f9NOl8gIVVe7tCh3LegBAEAQYAyABEgKVYvD_BwEVieläkun jokutekis tommosia set front hissitolppia:cool:.
On totta, että loiva satulaputken kulma on ollut kummallinen valinta Torque Onin geometriassa. Olisivatkohan hakeneet etupainoisuuden kompensoimiseksi hieman loivempaa kulmaa? Tämä ja pienempi 504 Wh akku voivat olla deal breaker joillekin. Itselle ne eivät olleet. Satulan siirsin etuasentoon ja akku on riittänyt omiin käyttötarpeisiin. Paljonkohan tuo 50 mm säätövara satulan kiskoissa vaikuttaa oikeasti suhteelliseen satulaputken kulmaan?Eipä tuota koko 50mm satulan kiskossa pysty hyödyntämään, kun varsinkin satulaklampin ylemmän puolikkaan pituus on pois tuosta 50mm säädöstä. Koitin omasta pyörästä jossa suht jyrkkä satulakulma 75.8 ja satula ihan edessä menee satulan nokasta luotilanka keskiön etupuolelle 1cm luokkaa ja vastaavasti tuossa kaverin Spectral ON.illa jäi 2cm takapuolelle, kun satula ihan edessä, no satulat ei ollut samat joten siitäkin pientä heittoa. Tosin suht OK oli ajaa tuokin, mutta ei minulle optimi. Pahempi tilanne vielä Torquessa ON.issa.
Ja se efektiivinen satulaputken kulma riippuu myös penkin korkeudesta.Näin se on. Itse 180,5/(87 haarat muistaakseni joskus mitannut) ja satulan korkeus polkimen päältä noin 91,5mm oletettuun istumakohtaan. Eli aika maltillinen satulakorkeus, mutta silti loivakulmaset tökkii, kun tieto paremmasta on. Ilmeisesti aika lyhyt reisi, kun tykkää edessä olevasta satulasta. Polvilumpion takareuna osuu aikalailla keskiöön luotilangalla. Eikä sillä, että normaalisti mittailen säädän penkin hyvän ajo tuntuman mukaan.
Vaikuttaako kuitenkaan? Eikö ETT mitata ohjainlaakerin yläpäästä vaakasuoramitta satulatolppaan? Ja nimenomaan putken keskeltä keskelle.Kuminauha puhui siis efektiivisestä satulaputken kulmasta ei ETT.stä
Kuminauha puhui siis efektiivisestä satulaputken kulmasta ei ETT.stä
Mulla näyttäis luetun ymmärtämisessä olevan vielä parantamisen varaa :o Pahoittelut tästä.
No eipä tarvi Torqueta tai Spectralia sähköillä enään meidän työsuhdepyörä hinnoilla miettiä, kun pomppas yli maxin. No onneks ei ostopäätös tuli jo ennen enkä vaan jäänyt miettimään muuten aikani kuluksi. Kohta ei saa mitään ns kunnollista täpäri sähköä enään tuolla edulla. Aika paljon on kaiketi Canyoneita myyty edulla, mut onko ne sit Neuroneita tai jäykkiksiä, no myyjän markkinat ja Suomen jutut ei pal hinnottelus paina.
quicksilver
10.08.2021, 20.55
No eipä tarvi Torqueta tai Spectralia sähköillä enään meidän työsuhdepyörä hinnoilla miettiä, kun pomppas yli maxin. No onneks ei ostopäätös tuli jo ennen enkä vaan jäänyt miettimään muuten aikani kuluksi. Kohta ei saa mitään ns kunnollista täpäri sähköä enään tuolla edulla. Aika paljon on kaiketi Canyoneita myyty edulla, mut onko ne sit Neuroneita tai jäykkiksiä, no myyjän markkinat ja Suomen jutut ei pal hinnottelus paina.
Hyvää vauhtia nousee tosiaan hinnat. Halvin Spectral:On kallistunut kaiketi 600 euroa keväästä.
Perhana tämä Torque:ON 8 olis ollut oiva valinta, mitenhän tämä meni ohi aikanaan kun valitsin fillaria. Pitäisköhän kokeilla laittaa Husse myyntiin syksyllä ja yrittää saada käsiin tuollainen viimeistään kevään poluille.
Onko tuota ohjaustankoa mahdollista nostaa? Minun ensimmäinen ei jopo pyörä, niin vähän hakusessa. Ranteet kipeytyy ajaessa ja olen kyllä koittanut ohjaustankoa, jarru- ja vaihdevipujen asentoa muuttaa, mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa asentoa.
ruuduntakaa
11.08.2021, 18.23
Onko tuota ohjaustankoa mahdollista nostaa? Minun ensimmäinen ei jopo pyörä, niin vähän hakusessa. Ranteet kipeytyy ajaessa ja olen kyllä koittanut ohjaustankoa, jarru- ja vaihdevipujen asentoa muuttaa, mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa asentoa.
Riippuu paljon siinä on nyt nousua.
50mm hankin omaan pyörään 30mm tilalle ja vaikutti aika paljon positiiviseen suuntaan:
https://www.4130.fi/tuote/burgtec-ride-wide-bryceland-ohjaintanko/
Onko tuota ohjaustankoa mahdollista nostaa? Minun ensimmäinen ei jopo pyörä, niin vähän hakusessa. Ranteet kipeytyy ajaessa ja olen kyllä koittanut ohjaustankoa, jarru- ja vaihdevipujen asentoa muuttaa, mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa asentoa.
Kuten ruuduntakaa tuossa jo vastasikin, niin ainoa vaihtoehto on ostaa uusi riser tanko suuremmalla korotuksella. Stemmi on niin lyhyt, että jyrkempi kulma ei auttaisi mitään ja etuhaarukan kaulaputkea ei voi helposti jatkaa. Vakiotanko on 20 mm korotuksella, joten mahdollisuuksia on jopa neljän tai viidenkin sentin korotukseen. Itse olen miettinyt tämän ostamista, kun tuo aiemman linkin tangon varastosaldo on nolla: https://www.bikester.fi/now8-ebar-riser-ohjaustanko-50mm-o35mm-M939063.html?cgid=37108
Jos nyt ensin kuitenkin siirtää ne mahdolliset spacerit stemmin päältä sen alle, näin saa tankoa korkeammalle vaihtamatta osia.
Jos nyt ensin kuitenkin siirtää ne mahdolliset spacerit stemmin päältä sen alle, näin saa tankoa korkeammalle vaihtamatta osia.
Spacerit on jo tehtaan jäljiltä kaikki alapuolella.
Nyt olis taas outletissa yksi L kokoinen vihreä heti toimitukseen!
Kuten ruuduntakaa tuossa jo vastasikin, niin ainoa vaihtoehto on ostaa uusi riser tanko suuremmalla korotuksella. Stemmi on niin lyhyt, että jyrkempi kulma ei auttaisi mitään ja etuhaarukan kaulaputkea ei voi helposti jatkaa. Vakiotanko on 20 mm korotuksella, joten mahdollisuuksia on jopa neljän tai viidenkin sentin korotukseen. Itse olen miettinyt tämän ostamista, kun tuo aiemman linkin tangon varastosaldo on nolla: https://www.bikester.fi/now8-ebar-riser-ohjaustanko-50mm-o35mm-M939063.html?cgid=37108
Se on sitten mentävä minunkin ohjaustanko kaupoille
No ne on lyhyet. Mutta mikäpä siinä jos se itselle sopii. Tosin kovin matalalla se keskiö on edelleen vaikka kuinka kampia lyhentää.
Mainitsit aijemmin että ajat spectralilla, keulaan 170mm ilmajousi ja takaiskari high asentoon niin ei kammet kolise. 3 vuotta ajanut tuolla setupilla enkä vielä ole löytänyt mitään negatiivista sanottavaa.
Torque On kammet on 165 mm pitkät ja ei ne sen kummemmin kolise kiviin kuin Spectral On :ssakaan. Muutamalla porukkalenkillä olleena, jossa "kanssakilpailijat" ovat olleet liikkeellä pääasiassa Levoilla, niin samoissa paikoissa kolisee. Hyvin pysyy polkuajossa mukana ja ylämäet mennään keulimatta ja alamäet voisi mennä jopa lujempaa kuin muu porukka.
Unohdin kertoa tähän, että olen vaihtanut ensiasennusrenkaat Schwalben Eddy Current 27.5x2.8 renkaisiin, joten maavaraa saattaa olla aavistuksen enemmän kuin suoraan laatikosta kasatussa pyörässä. Seuraavat kammet vois olla sitten 155-160 mm, niin vähenee kolauttelut entisestään.
Onko tuota ohjaustankoa mahdollista nostaa? Minun ensimmäinen ei jopo pyörä, niin vähän hakusessa. Ranteet kipeytyy ajaessa ja olen kyllä koittanut ohjaustankoa, jarru- ja vaihdevipujen asentoa muuttaa, mutta vielä ei ole löytynyt sopivaa asentoa.
Tämän (https://www.bikester.fi/xlc-hb-m20-all-mountain-riser-ohjaustanko-o35mm-50mm-9-M958056.html) tangon asensin omaan pyörääni viime viikonloppuna ja täytyy kyllä sanoa, että ajoasento parani huomattavasti. Tanko nousi siis 30 mm verrattuna alkuperäiseen. Ajoasento on nyt mukavan rento ja vähemmän ranteita kuormittava. Myös loivan ohjauskulman aiheuttama "pökkelömäisyys" hitaassa ajossa ikäänkuin hävisi tai ainakin väheni.
Canyonin alkuperäisessä tangossa avustuskytkimen johto näytölle menee tangon sisällä, joten tarviketangossa johto pitää vetää ulkokautta. Itse virittelin sopivan kokoisia O-renkaita tankoon, mutta olisihan tuohon oikein Shimanon johdonpitimiäkin saatavilla. Johto jäi liian pitkäksi, mutta pitää yrittää hukata ylimääräinen johonkin.
Minä hankin 40mm nostavan tangon. Ajoasento parani ja rannekipu helpotti. Samalla vaihdoin myös tupet ja polkimet. Tuolle johdolle minunkin pitäisi jotain tehdä.
Litkutin tuossa taannoin pyöräni renkaat ja se oli niin helppo operaatio, että aivan nauratti. Parit fatbike renkaat litkuttaneena olin jo varautunut pahimpaan. Nyt tosiaan tarvi vain ottaa renkaan toinen kylki vanteelta, vetää sisuri pois, asentaa tubeless venttiili ja kaataa litkut renkaan pohjalle. Lopuksi rengas takaisin vanteelle varoen läikyttämästä litkua ja normi jalkapumpulla pumpaten 2.5 baria painetta. Rengas lähti nousemaan nätisti vanteelle ja jo ennen kahta baria kuului pari napsahdusta ja reunalangan viereinen ura oli tasaisesti näkyvissä vanteen ympäri. Ei suhinoita, ei litkuvuotoja. Lopuksi ravistelumaneerit ja renkaat pyörään kiinni. Yön yli annoin olla ylipaineet ja seuraavana päivänä säädin ajopaineet ja sitten kovaa ajoa.
Sen verran tein asian eteen valmistelua, että kun vaihdoin Eddy Currentit alle, niin laitoin ne sisurien kanssa paikalleen ja ajelin pari viikkoa ja annoin venyä ja asettua kunnolla vanteelle. Tuo ensimmäinen asennus oli melko työläs ja tuntui, että renkaat ei mene vanteille ilman väkivaltaa. Nyt toisella kertaa litkutusoperaation kanssa rengas vääntyi vanteelle jo paljon helpommin. Ajan kanssa muotoutuminen ja venyminen oli siis tehnyt tehtävänsä. Tuo EC:n kylki on vaan melko paksu ja jäykkä. Tykkäsi vääntää itsensä pois vanteelta alkupäästä, kun oli puolisen kierrosta saanut jo taiteltua sisäpuolelle.
Kuminauha
27.08.2021, 14.51
Omat kokemukset DT:n kiekoista on kanssa ollut yhtä juhlaa, eikös tossakin kyseisen valmistajan kiekot oo?
^Joo on DT Swiss H1900 (https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/torque-on/torque-on-8/2700.html?dwvar_2700_pv_rahmenfarbe=GN#all-components-section-tab) tubeless ready kiekot.
Tuo EC:n kylki on vaan melko paksu ja jäykkä. Tykkäsi vääntää itsensä pois vanteelta alkupäästä, kun oli puolisen kierrosta saanut jo taiteltua sisäpuolelle.
Sama kokemus. EC:n vanteelle nostossa ei kolmannesta kädestä olisi juurikaan haittaa.
Tämä Torgue:ON kiinnostaa. Millaisilla mitoilla olette hankkineet minkä kokoista? Nyt alla on Neuron:ON M kokoisena ja tuntuma on, että L kokokin voisi olla sopiva (177 ja 82). Canyonin laskuri suosittaa kyllä M kokoa. Satulan korkeus tuntuu olevan se määräävin mitta näissä Canyonin maastureissa. Nyt jää M kokoisessa Neuronissa 40-50mm kiinteää satulaputkea näkyviin, kun säätö on kohdillaan. Muut mitat kestäisivät olla hieman suuremmatkin. Meneeköhän L koko satulan säätövaran osalta liian suureksi?
Kuminauha
05.09.2021, 20.41
No ton satulan korkeuden voit selvittää ihan noista Geo taulukoista, eli jos isomman pyörän satulaputken korkeus on yli 50mm pitempi, niin silloin on vaarassa, että satula jää liian korkealle. Et maininnut onko kyse uusimmasta neuronista, mutta tossa alla nyt uusimpien runkojen geovertailu.
TORQUE L 460mm
https://pic.useful.fi/dfkVDiqg-.jpg
Neuron M 440mm:
https://pic.useful.fi/P4Mi4585T.jpg
Noiden perusteella L kokoisessa Torquessa satulan minikorkeus on 20mm korkeampi, kuin M kokoisessa Neuronissa.
Tuolla on kätevä vertailla geometrioita.
https://geometrygeeks.bike/compare/canyon-torque-on-2021-m,canyon-torque-on-2021-l,canyon-neuron-on-8-2020-m/
Olisiko aivan hullu ajatus jyrkentää Torque: ON keulakulmaa anglesetillä? 63,5 asteen HTA on ainakin omaan makuun jo liiankin loiva. Sen huomaa parhaiten teknisillä poluilla ja hitaassa ajossa. Pahimpien paikkojen kiertäminen aiheuttaa ohjauksen "kaatumisen" sisämutkan puolelle ja pitää käyttää jo kohtuullista voimaa pyörän suoristamiseen. Mietin, että jos anglesetillä jyrkentäisi keulakulmaa vaikka tuon 1,5 astetta ja lyhentäisi ilmaruotoa 180mm -> 170mm, niiin muu geometria pysyisi lähes ennallaan.
Mitä mieltä ollaan? Onko kukaan muu harkinnut tai kokeillut vastaavaa? Pyörä toimii hyvin näinkin, mutta tuli vain mieleen ;)
Onko tämän pyörän omistajilla linkuston nivelet pysyneet äänettöminä? Itsellä on hienoista alkavaa narinaa main pivotin suunnalla. Toki ääni välillä häipyy ja välillä palaa. Mitään välyksiä tai jumeja ei ole vielä havaittavissa. Eikös tässä pyörässä pitäisi olla ns. "ylikokoiset" laakerit, eli pitäisi kestää normaalia kauemmin, jos vain suojaus on kunnossa.
Ei laakerien iso koko pelasta asennus-, valmistus- ja suunnitteluvirheiltä sekä huonolta suojaukselta. Jumituksetkin havaitsee kunnolla vasta kun purkaa jousituksen palasiksi, ei kokonaista pyörää pumppaamalla. Spectraaleistakin meni laakereita niin vähällä ajolla, että ei yllätä jos samat vaivat toistuu tässäkin.
Ei laakerien iso koko pelasta asennus-, valmistus- ja suunnitteluvirheiltä sekä huonolta suojaukselta. Jumituksetkin havaitsee kunnolla vasta kun purkaa jousituksen palasiksi, ei kokonaista pyörää pumppaamalla. Spectraaleistakin meni laakereita niin vähällä ajolla, että ei yllätä jos samat vaivat toistuu tässäkin.Tä kyllä Canyonilla ainakin Turussa onnistuu. Minunkin luomu Spectralistakin jo itse toteamani osittain jumiva nariseva mainpivotin laakeri todettiin ehjäksi joka oli saanut vettä, koska linkustossa myös jo tehtaalla ryssittyjä tiivisteitä ja prikkoja, sekä toinen linkunston nakse todettiin olemattomaksi pelkästään iskari irroittamalla ja useammalla koe-ajolla:cool:. Varmaan oikeen pistävät koe-ajolla oikeen 4-5 gategorian mukaiseen ajoon, että saa oireet esiin. Kammesta jalalla painamalla saa toki linkuston naksahtamaan, jos ei ajamalla saa oiretta esiin oli ohjeeni, mutta eiväthän he sitä testannut, koska se ei vastaa pyörän normaalia käyttöä. Eli linkustossa ei ollut vikaa. Olin hieman erimieltä asiasta.
No onneksi sentään takuuna tuli vihdoin kyseiset viottuneet osat, mutta olisihan se ollut kiva, että olisi 3 viikon takuu keikalla tullut kuntoon, ettei tarvitse itse aikaa tuhlata.
Ei laakerien iso koko pelasta asennus-, valmistus- ja suunnitteluvirheiltä sekä huonolta suojaukselta. Jumituksetkin havaitsee kunnolla vasta kun purkaa jousituksen palasiksi, ei kokonaista pyörää pumppaamalla. Spectraaleistakin meni laakereita niin vähällä ajolla, että ei yllätä jos samat vaivat toistuu tässäkin.
Joo, eihän isommat laakerit korjaa huonoa suojausta. Lisäksi urakuulalaakerille epätyypillinen 1/8 kierroksen edes-takaisin nitkuttelu aiheuttaa omat haasteensa laakerien kestoiälle. Nyt omat laakerit on taas äänettömät. Pitää vähintäänkin takaiskari irrottaa ja tutkia tarkemmin, kun seuraavan kerran alkaa ääntämään.
Onko muut ajelleet talvella? Miten teillä on jousitus pelannut? Ite kävin kokeilemassa ja hyvin tahmea oli jousitus 10 min jälkeen. Pakkasta kohtuu maltillisesti -15. Olettako paljon ottaneet painetta pois talvella vai mitenkä tuota pitäisi säätää pakkasille.
Reboundia auki. Ja ehkä sisäänpäinvaimennusta, jos siinä säätö sille on.
Painetta ei ainakaan tarvi vähentää.
Kuminauha
13.01.2022, 18.17
Lämpötilan laskiessa paine laskee iskarin sisällä, joten se saattaa "uida" vähän syvemmällä, kun kesäkelillä. Myös vaimeninöljyt jäykistyy ja täten vaimennus lisääntyy.
Joo kyllä ne jäykistyy heti kun vaan pakkasta enemmän tai vähemmän riippuen mitkä öljyt vaimentimessa/alajaloissa. -15 Foxin alusta ihan yhtä puuta orkkis öljyillä.
Onko muut ajelleet talvella? Miten teillä on jousitus pelannut? Ite kävin kokeilemassa ja hyvin tahmea oli jousitus 10 min jälkeen. Pakkasta kohtuu maltillisesti -15. Olettako paljon ottaneet painetta pois talvella vai mitenkä tuota pitäisi säätää pakkasille.
Itse olen ruuvannut takaiskarista paluuvaimennusta pykälän tai kaksi auki päin. Keula (Zeb) näyttäisi toimivan tuonne -15 asti ilman säätelyn tarvetta.
Olikos niin, että näissä Canyonin sähkäreissä, joissa on USB virransyöttö virtanappulan yhteydessä, on valolähtö jo tehtaalta aktivoitu? Valojen asennusta suunnittelen, niin mietin että pitääkö varata jo sähköpyörätohtorille aikaa valmiiksi...
Kuminauha
04.02.2022, 14.32
Ei se usb portti toimi, ellei valo oo päällä. Luulis siis olevan tehtaalta toiminnassa.
Ei se usb portti toimi, ellei valo oo päällä. Luulis siis olevan tehtaalta toiminnassa.
Näin ajattelinkin. Samasta valolähtöliittimestä virta siihenkin otetaan...
Canyon julkaissut pykälää alemman, 7-version. https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/sahkomaastopyorat/torque-on/torque-on-7/3112.html?dwvar_3112_pv_rahmenfarbe=BK
Voimansiirto, jarrut, kiekot ym. pykälää halvempaa sarjaa. Hinta taitaa olla saman mitä kasi maksoi vuosi sitten.
Vuosi ajettu nyt Torque On8:lla ja n.1500km. Erittäin tasapainoinen ja helppo ajettava. Takaiskariin tein melkeinpä heti MegNeg päivityksen joka oli kyllä edullinen ja hyvä päivitys. Samoin alkutalvesta 2022 tein Zeb etuiskariin 180-->190mm joustokorotuksen ja charger 2.1 RC2 päivityksen. Jarrupalat kun saisi vielä sintteriset niin saisi lisää jarrutehoa alamäkiin ja bikeparkkeihin. Moottori toiminut erinomaisesti, talvella kovilla lumipyrykeleillä on magneettianturi mennyt lumeen ja antanut vikakoodia nopeussignaalista, anturin putsaus ja uudelleen startti niin taas on menty. Vaihteisto toimii edelleen kuin ajatus, toki on pitänyt hienosäätää välillä.
Takarengas ei kestänyt minulla kuin sen 3kk. Nyt on menossa 2.8 kokoinen rengastus, schwalben eddy current takana ja edessä magic mary.
Mutkaisilla metsäpoluilla tuo ei omasta mielestä mikään nopein ole mutta alamäissä ja pöytähyppyreillä aivan loistava pyörä. Olen kyllä nauttinut joka reissusta tuolla pyörällä.
Terve,
Kovin on hiljasta Torque puolella. Itselleni saapui tuore torque on cf 8 ja fillaria on päästy kokeileen eri maastossa. Täytyy kyllä todeta uuden torquen olevan huikea ajella.
Alunperin tilasin spectralin, mutta canyoni venytti toimitusta lokakuulle, joten etsin vaihtoehtoja. Pääsin testaamaan uutta torquee ja olin myyty.
Lokasuojat vielä puuttuu ja niitä vaihtoehtoja kaipailisin, mikkä tuohon sopisi paikalleen.
Lokasuojat vielä puuttuu ja niitä vaihtoehtoja kaipailisin, mikkä tuohon sopisi paikalleen.
Onnittelut uudesta pyörästä! Oletko nähnyt Canyon omilla sivuilla käypäset etu- ja takalokasuojat? Lyhyttä mallia ovat
Terve,
Kovin on hiljasta Torque puolella. Itselleni saapui tuore torque on cf 8 ja fillaria on päästy kokeileen eri maastossa. Täytyy kyllä todeta uuden torquen olevan huikea ajella.
Alunperin tilasin spectralin, mutta canyoni venytti toimitusta lokakuulle, joten etsin vaihtoehtoja. Pääsin testaamaan uutta torquee ja olin myyty.
Lokasuojat vielä puuttuu ja niitä vaihtoehtoja kaipailisin, mikkä tuohon sopisi paikalleen.
Tuliko tos takalokari mukana?
Mitäs muuten oot tykänny pyörästä? Kuinka pärjää peruspolulla? Nythän tuo olisi hyvässä alessa. Tässä työsuhdepyörää katsellu ja samalla ekaa sähköstä maasturia ja tämäkin alko kiinnostaa. Olisi ainaki lähimaaston pikkumäkeen kyvykäs jos jossain vaihees uskaltais. Onkoha liian "raju" ekaksi pyöräksi?
Moro,
Kyllähän tuo mahtava peli on ajella. Itse ajellut pääasiassa metsässä, poluilla ja enskapätkillä. Hyvin toimii maastossa kuin maastossa. Pyörän geo on uudessa mallissa muutettu huimasti parempaan suuntaan vs vanhempi malli. Tällä pääsee ylämäetkin helposti keulimatta.
Reach on hieman pitempi kuin canyonin spectralissa, mutta pyörä on silti todella ketterä käsitellä. Eniten tuossa vaan nyppii tuo 25km/h rajoitus. Poluillakin tykkäisi päästellä hivenen kovempaa.
Lokareita ei tullut mukana vaan itse piti hommata.
Moro,
Kysästääs nyt vielä täälläkin: Työsuhdepyörän osto edessä ja tässä kovasti painin Neuron:ON tai Torque:ON välillä. Maastopyöräilyssä olen täysin noviisi - mitä nyt muutaman kerran vuokrannut sähköfatbiken. Aikaisemmin metsässä tullut liikuttua kuolleiden dinosauruksien voimalla ja pyöräilyt pysyneet tuolla maantiellä. Nyt kuitenkin himottaisi lähteä tahkoamaan noita pohjois-espoon metsiä fillarilla ja olisihan tuo nuuksion bike park tuossa naapurissakin - Mutta kuitenkin varmaan 80% ajosta olisi tuolla metsässä.
Torqueen kallistaa pidemmät joustot - en tiedä hyödynkö niistä mitään mutta voiko niistä olla haittaa?
Neuronissa olisi isompi akku: 630wh vs torquen 504wh - Onko toi torquen akku "liian pieni" ja meno hyytyy metsässä jo parinkympin jälkeen? (katupyörällä tullu heitettyä sellasia ~50km lenkkejä iltasin kun on saanut lapset nukkumaan - joten ajatus olisi että voisi heittää myös sellasia vähintään parin tunnin metsälenkkejä).
Molemmat näyttäisi olevan shimanon EP-6 moottorilla joten tuon puolesta niissä tuskin on eroa - samoin molemmissa on Deoren osasarjat.
Kumpaa täällä suositeltaisiin, hinnassa noilla ei pahemmin ole eroa (Neuron olisi 100€ kalliimpi)
Moro,
Kysästääs nyt vielä täälläkin: Työsuhdepyörän osto edessä ja tässä kovasti painin Neuron:ON tai Torque:ON välillä. Maastopyöräilyssä olen täysin noviisi - mitä nyt muutaman kerran vuokrannut sähköfatbiken. Aikaisemmin metsässä tullut liikuttua kuolleiden dinosauruksien voimalla ja pyöräilyt pysyneet tuolla maantiellä. Nyt kuitenkin himottaisi lähteä tahkoamaan noita pohjois-espoon metsiä fillarilla ja olisihan tuo nuuksion bike park tuossa naapurissakin - Mutta kuitenkin varmaan 80% ajosta olisi tuolla metsässä.
Torqueen kallistaa pidemmät joustot - en tiedä hyödynkö niistä mitään mutta voiko niistä olla haittaa?
Neuronissa olisi isompi akku: 630wh vs torquen 504wh - Onko toi torquen akku "liian pieni" ja meno hyytyy metsässä jo parinkympin jälkeen? (katupyörällä tullu heitettyä sellasia ~50km lenkkejä iltasin kun on saanut lapset nukkumaan - joten ajatus olisi että voisi heittää myös sellasia vähintään parin tunnin metsälenkkejä).
Molemmat näyttäisi olevan shimanon EP-6 moottorilla joten tuon puolesta niissä tuskin on eroa - samoin molemmissa on Deoren osasarjat.
Kumpaa täällä suositeltaisiin, hinnassa noilla ei pahemmin ole eroa (Neuron olisi 100€ kalliimpi)
Neuron 130mm joustolla on 90% polkuajoon tarkoitettu, kyllä silläkin satunnaisesti parkissa käy, mutta ei se ehkä ihan oikea työkalu siihen ole.
Torque 180mm taas juurikin toisen ääripään laite, eli puhtaasti ajatus on että sillä ajetaan mäen päällä ja vauhdilla alas, eli torque taas 90% alamäki ajoon.
Siitä välistä löytyy Spectral joka on sitten näiden välimaastossa 160mm joustolla, ollen tälläinen jokapaikan höylä.
Polkuajossa toki pitkäjoustoisella (torque) sähkö auttaa aikapaljon ja täten tekee etenemisestä vaivattomampaa mitä esimerkiksi pitkäjoustoisella luomupyörällä.
Spectralin noista kolmesta valitsisin, koska se on tuollainen jokapaikan höylä, torquen jos se parkissa ajo oikeasti kiinnostaa enemmän. Neuronin jos ajot on täysin poluilla ajamista ja hyppyrit, vaaralliset tilanteet ei kiinnosta yhtään.
Torque varmasti kuluttaa enemmän sähköä (rouheemmat renkaat, painavampi ja ei niin polkutehokas vs neuron) mutta toki se akun sulaminen on tosi paljon kiinni ajaako sitä pyörää eco, trail vai boost asetuksilla.
Näin esimerkkinä itse ajan kevyt sähköllä (orbea rise, painoa 20kg, kevyt renkaat rekon/dissector, akku 320wh) 60 metriä mäkeä ylös, lasken alamäkirännin alas ja saman toistoa. Boostilla saan n. 13 toistoa, traililla 23 ja ecolla varmaan yli 40 (ei ole jaksanut testata), akku 100% -> 20%...
Spectrail ei valitettavasti ole vaihtoehto - lähinnä toi Torque tuli tuohon kylkeen kun sellaisen saisi sopivasti tarjouksesta (4050 vs neuronin 4150). Painon puolestahan tuo Torque näyttäisi olevan jopa kevyempi: 24,06kg vs Neuronin 24,6kg.
Bike parkissa ei ole vielä kertaakaan tullut käytyä joten tiedä siitä miten siihen sitten innostuu. Eniten tuossa neuronissa mietityttää tuolla sivuilla oleva maininta max 60cm hypyistä ?? Tuossa lähimettässä kun on aika paljon juurikin tuollasia luonnollisia hyppyjä / droppeja kivikossa jossa tuo 60cm tulee heti vastaan.
No tuo varoitus juurikin vähän kuvaa sitä että tuo neuron on päivän päätteeks suunnattu ihan siihen poluilla ajeluun, ei droppeihin ei hyppyihin. Vaikka se nyt varmasti moisista selviää.
Väittäisin että 90% bikeparkissa käyneistä sinne mielellään uudelleen menevät..
Torquella pärjäät kyllä poluilla, neuroni niillä tasasilla poluilla varmaan karvan lujempaa menee, sekä kiipeää mäkeä paremmin/tehokkammin, mutta sitten bikeparkissa tuo torque on ajomukavuuden ja kyvykkyydeen puolesta paljon parempi ja sopivampi kuin neuroni. Pyörästä ei jää enään kiinni bikepark ajot jos torqueen päädyt.
Jos nyt karkeasti pistetytetään, eikä ole mitään faktoja, puhtaasti henkilökohtainen arvio.
Neuron, polut 10p, ylämäki 9p, alamäki (metsässä) 7p, bikepark 5p, hypyt/dropit 3p, akun kesto 9p
Torque, polut 8p, ylämäki 7p, alamäki (metsässä) 9p, bikapark 9p, hypyt/dropit 9p, akun kesto 7p
Laitoit siinä toisessa postauksessa että Focukset oli myös viivalla, toi olis jo Bikepark yhteensopivakin: https://larunpyora.com/fi/product/focus-sam2-6-7-sahkopyora-2023/13517 Tuossa saa kyllä alle neljällä tonnilla paljon pyörää.
Mutta jos meinaat Canyonia niin Bnito summasi aika hyvin noi erot. Sen lisäisin että vaikka sähkö vähän tasoittaa menoa, niin tuollainen full 27.5" niin kuin tuo Torque on, niin ei ole ihan paras peli etelä suomen juurakoihin/kivikoihin.
Joo - focukset oli myös vaihtoehtoina toki tälleen Canyon triidissä ajattelin vertailla noita kahta canyonia. En nyt oikeen tiedä mitä kävi ?? Pistin siis jo Canyonin sivuilta tilaukseen Neuron:ON6 kun löyty tuolta outletin puolelta sopiva (https://www.canyon.com/fi-fi/ale-polkupyora/sahkopyora/neuron-on-6/50038046.html?dwvar_50038046_pv_batchnumber=000109 2965) kuitenkin tilausvahvarin jälkeen sivu palasikin suoraan ostoskoriin ja näyttäisi tuo yksittäiskappale olevan edelleenkin saldoilla.
Fleetin aspa oli tietty menny jo kolmelta kiinni - joten pitää soitella sinne huomenna että onko heille tullut tilausvahvistusta vai pitääkö tilata uudelleen (ja mahdollisesti vielä miettiä joskos sitte tilaiski ton focuksen)
Mutta iso kiitos vastaajille ??
Kuminauha
15.05.2024, 10.57
Ei sähköpyörässä lisäjousto mitään mainittavaa haittaa tee kun moottori kuljettaa. Ottasin noista torquen. Ei se neuron yhtään kovempaa mee jyrkkää ylämäkeä ylös. Jollain tasaisella pinalla, esim asfaltilla/hiekkatiellä/tasaisella neulaspolulla voi olla vähän kevyempi polkea rajoitusnopeuden yläpuolella. Mutta jos molempia operoidaan pääasiassa avustustason sisällä, niin molemmat yhtä nopeita.
Torquen 27,5" ei kyllä tosin ole se paras rengastus eteläsuomen kivikkojuurakoihin.
Edellinen pyörä oli vanhan mallinen Torque on ja ihan ok sillä meni myös polut. Jyrkemmissä ylämäissä tahtoi aika helposti keulia. Alamäissä ja bike parkissa peto. Nyt on Canyon Strive On ja paremmin sopii poluille ja ylämäissä helpompi pitää etupyörä maassa. 29" eturengas auttaa juurakoissa ja kivikoissa. Bike parkissa kyvykkäämpi kuin Neuron.
Päivitellääs: Aamulla soittelin tuonne fleetin aspaan ja tosiaan tuossa canyonin tilauksessa oli ollut jotain teknistä häikkää niin että tilaus ei mennyt lävitse. Tulkitsin että tämä oli viesti universumilta ja päädyin tilaamaan tuon Focus SAM2 tuolta larusta- Nyt vaan odotellaan että tilaus tulee noudettavaksi :)
Kiitokset kaikille auttaneille
Hyvä valinta, Focukset on hyviä ja Larussa erinomainen palvelu!
Onkos joku tehny noista 27 torqueista mullettia? Tekis varmaan monipuolisemmaks, mutta heikentäiskö tuota kiipeämistä entisestään?
Ekat mäet ajettu maltsussa, melkoinen taikamatto tuo jousitus! Toki maltsussa aika smoottia pätkää muutenkin, kun niin hyvässä sheipissä. Pyörä lähes keulii ylös kiipemiset mut ylös pääsee, jyrkissä mäissä tosin avustus ei tunnu kummoselta, liekö moottori pulassa kun yli 100kg elopainoa :D mut kyllä tällä kiipee. Jännä miten luomuu verrattuna pyörän lisäpaino luo semmosta jyrä fiilistä ja tuntuu vauhtiakin keräävän herkemmin.
edit, vanhan mallin lelumiini torque siis alla.
Muilla ongelmia matalan BB ja pitkien kampien kanssa? Jatkuvasti kivikosketuksia. Monta senttiä muita malleja alemmalla BB.
165 tais olla kammet, voishan ne lyhyemmät olla, monesti pitkäjoustoisissa menee keskiö aika matalalle, vähän tottunu luomussa jo siihen, mut matalalla tosiaan.
Chat GPT
17.08.2024, 14.24
Tuo matala BB on Canyonin helmasynti kautta linjan ja oikeastaan ainoa syy miksi omaan talliin ei ole niitä eksynyt.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.