Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Lisää pitoa jarruihin



#78
10.06.2021, 22.53
Terve,
Vaihdoin vanhat varastosta löytyneet Formula Oro bianco jarrut pojan fillariin ja jarrutusteho kokonaan hukassa. Muistan että joskus olivat vähän haastavat ilmata, mutta koitin ilmailla kahva katossa tyyliin. Palat vanhat sintterit ja levyinä tektro edullisemman pään 160mm ja 180mm laikat. Jäi joskus mieleen että olivat hyvät jarrut, mutta alkoi tulla kahvaan klappi niin jäi varastoon.
Jarrupaloja kans hioin muttei vaikutusta
Mistä kannattais lähteä etsimään pitoa? .

kauris
10.06.2021, 23.31
Jos palat on hiottu ja levyt putsattu ja kahva ei painu pohjaan tai tunnu aivan kumipallomaiselta ja jos jarrut ovat aikanaan toimineet ok, jää jäljelle kysymys siitä, teitkö jo sisäänajon paloille? Ei ne sen hionnan jälkeen heti nappaa vaan vaativat vähän sisäänajoa. Tasamaalla kiihdytys reiluun pariinkymppiin ja jarrutus melkein (ei aivan stoppiin) kymmenisen kertaa. Ensin toisella, sitten toisella jarrulla. Aluksi vähän kevyemmin kahvaa puristaen, loppujarrutuksissa kymmenestä aina hieman kovemmalla paineella.

Zykkel
10.06.2021, 23.37
En ole noihin koskaan törmännyt, mutta katselin vanhaa kirjoitusta Formula Oro Puro jarruista www.cyclingnews.com - the world centre of cycling (http://autobus.cyclingnews.com/tech/?id=2006/reviews/oropuro) ja kirjoituksessa pisti silmääni, että näissä käytetään aika poikkeuksellisesti DOT 4 nestettä. Jos tuossa bianco versiossa on myös näin, niin tuo neste käyttäytyy samoin kuin auton jarrunesteet, eli kerää ajan myötä vettä ja se heikentää tehoa. Nesteet pitää joskus vaihtaa. Voi olla että syy ei ole tämä, mutta varmaan joku paremmin nämä jarrut tunteva pystyy tämän vahvistamaan tai antamaan paremman vinkin.

#78
11.06.2021, 00.12
Joo valuttelin nesteet pois ja laitoin uudet sekä ilmasin. Ehkä pitää vielä koittaa ilmata lisää ja seuraavaksi sisäänajo.
Ehkä siinä vähän joustava kahva muttei kuminauha kuitenkaan.

Marsusram
11.06.2021, 12.36
En malta olla korjaamatta..
DOT4 ei ole mitenkään poikkeuksellinen, vaan alkuperäinen. Shimano vaan keksi laittaa Grimecan DOT -jarrun kopioon mineraaliöljyt aikanaan M750 -versiossa.

Nykyisin Shimano, Tektro ja Magura käyttävät mineraaliöljyä
SRAM, Formula, Hayes ja Hope pitäytyvät DOTissa.

Qilty
11.06.2021, 13.14
En malta olla korjaamatta..
DOT4 ei ole mitenkään poikkeuksellinen, vaan alkuperäinen. Shimano vaan keksi laittaa Grimecan DOT -jarrun kopioon mineraaliöljyt aikanaan M750 -versiossa.

Nykyisin Shimano, Tektro ja Magura käyttävät mineraaliöljyä
SRAM, Formula, Hayes ja Hope pitäytyvät DOTissa.Ei kai sitä kukaan poikkeukselliseksi väittänytkään? Vaan että jarruneste kerää vettä.

#78
11.06.2021, 13.34
Mulla on muuten omassa pyörässä formula curat ja niissä on jo mineraaliöljyt.
Näihin vanhoihin formuloihin laitoin hyllyltä löytynyttä dot 5.1 kun pitäis olla dot 4 yhteensopiva. Tiedä sitten teinkö jo tässä virheen.

Marsusram
11.06.2021, 13.34
..pisti silmääni, että näissä käytetään aika poikkeuksellisesti DOT 4 nestettä..

Jotenkin tuosta sai mielikuvan että DOT 4 olisi jarruissa poikkeuksellinen. Ehkä sitä vaan käytetään niissä poikkeuksellisesti.

DOT 5.1 on yhteensopiva DOT 4 kanssa. Korkeampi kiehumispiste vaan.

#78
12.06.2021, 12.00
Loppuraportti: Irrotin ja putsasin satulan männät, niin alkoi jarrutehoa tulemaan. Eli vaikka männät liikkuivat, mutta ilmeisesti jotain nuhjua väliin kertynyt joka huononti toimintaa.

kauris
12.06.2021, 14.37
Pääasia että toimii, vaikka en usko tuon olleen selitys :)