PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän muutos suoralle tangolle.



nure
10.06.2021, 14.09
Mitä ongelmia syntyy? Tanko ja jarruvivut vaihtoon, toimiikos esim. SRAM: maastovaihtajat ja vivut tai esim. maastovipu maantie vaihtajan kanssa? Vähäistä on 11v suorantangon vipujen saatavuus...

JackOja
10.06.2021, 14.13
Ei toimi kun kympissä viimeksi. Sama kai se on sit vaihtajakin vaihtaa jos tuollaista hybridiä alkaa rakentaa. Laita samantien AXS.

paaton
10.06.2021, 14.26
Saako kitkavaihtajaa sähköillä? Tuollainen voisi olla kiva.
Painokin pysyisi matalana. Niin ja tuubit on kevyet. Sellaiset laittaisin alle.

F. Kotlerburg
10.06.2021, 14.52
Kannattaa ottaa vaihteet pois kokonaan niin tulee kevyt.

puppy
10.06.2021, 15.10
Itse olen joskus miettinyt mutta kitkavaihtajat ja muut syytä hankkia joten kun asioista eri ihmisten kanssa jutellut olisi järkevintä myydä se rassi ja ostaa uusi sitten oikeilla osilla, hinkkaajat sitten erikseen.

Aakoo
10.06.2021, 15.23
Jos se on kippuratangolla ollut sopiva, niin eikö runko ole vähän lyhyt suoralle tangolle? Sram Apex vipu suoralle tangolle maksaa 20€.

justus6969
10.06.2021, 15.30
Rungon mitoitus on ongelma. Jos vertaa vaikka canyonin endurancea ja roadlitea
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf-sl/endurace-cf-sl-8-disc/2948.html?dwvar_2948_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK#detail ed-geometry-section
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-cf-8/2786.html?dwvar_2786_pv_rahmenfarbe=GY%2FTQ#detail ed-geometry-section
niin esim s-koossa vaakaputken pituus on 541 vs. 575. Todellisuudessa roadlite voisi olla pidempi s-koossa, ainakin itsellä on kohtuu pitkä stemmi. Endurancen s-koosta en saisi itselleni suoratankofillaria rakennettua

edit hidas :D

JackOja
10.06.2021, 15.35
Nurepa laittaakin vastaavasti pidemmän stemmin. Vaikka 130 mm jos kippuratangolla on ollu 90 mm.

paaton
10.06.2021, 15.40
Haloo. Ei rungon mitoituksella ole väliä. Lyhyt runko ja lyhyt stemmi on kevyempi.

Ohiampuja
10.06.2021, 16.14
Itse kun olen noita rakennellut, niin olen samalla vaihtanut myös sen takavaihtajan. Etuvaihtajan kanssa ei ole ongelmia ollut.

Ps. Nuren kokemuksella en epäile että geometriassa tai ajotuntumassa tulee mitään yllätyksiä. Varmaan tietää mitä tekee, eihän me edes tiedetä mitä hän on rakentamassa ja kenelle. Hiukan pitkää maantiepyörää modaamassa vaikka lyhyt selkäiselle naiselle...

JackOja
10.06.2021, 16.22
...eihän me edes tiedetä mitä hän on rakentamassa ja kenelle. Hiukan pitkää maantiepyörää modaamassa vaikka lyhyt selkäiselle naiselle...

Ne tietää ketkä lukee tätä foorumia, on hän sen kertonut.

Hower
10.06.2021, 16.24
Sahaa käppyrät pois niin kevenee ja on pystympi asento kun ei pysty ajamaan käppyröiltä... eeh ?

nure
10.06.2021, 17.02
Pyörä tuollainen Cinelli Veltrix, aivan sopiva kapistus itselle mutta lähinnä kyse ajankulusta. Käppyröillä voi ajella mutta alaote kyllä minimaalisella käytöllä ja sekin tukee ajatusta.
Apexin vivun kyllä tiesin mutta hieman "tylsä" makuuni ja siksi mietinkin että vaihtaisin jotkin SRAM:n paremman pään maastosarjan vaihtajan ja vivun. Sähköiset saa unohtaa, jarrut pysyy mekaanisina. Homma kyllä vielä harkintavaiheessa...

Padex
10.06.2021, 23.25
Googlasin tuon pyörän ja yksi kysymys vaan, huumor:

Cos... sei pazzo o cosa?

nure
10.06.2021, 23.31
Padex, ei ainakaan ole todettu, kuinkas niin?

justus6969
11.06.2021, 02.16
hienon näköinen runko, mutta näyttää lyhyeltä? Itse yritin aikoinaan rakentaa eddymerckistä flatbaria, mutta runko oli liian lyhyt ja korkea.

Osien osalta tästä eteenpäin shimppalla
https://www.condorcycles.com/products/shimano-ultegra-sl-rs700-flat-bar-gear-shifter loppu
siitä flatbar-vipu ja oikeat vetosuhteet, käynyt mielessä että asennan ultegra-setin täpäriin koska vaihtaa kuin ajatus ilman sähköjä. Mikään toiminut yhtä hyvin kuin kyseinen viritelmä, jossain vaiheessa luulin että record/chorus vaihtaa hyvin mutta ei

TERU
11.06.2021, 06.25
Tuossa on epäilijöitä ja jonkinlainen hälykello täälläkin kilkattaa, jos lopputulos susi ei omaa päätä paljon silitellä. Hyvä ennuste vain jos runko on ns. isommalta puolelta, niin sitten riittää satulatolpan vaihto pidempijättöiseen ja stemmin vaihto pidempään. Noilla saa sen kolme(neljä) senttiä ajopituuteen lisää, jonka suora vaatii. Geometria puolesta luulisi toimivan.

https://ciclicorsa.com/shop/cinelli-veltrix-bicycle/

Yksi omakohtainen muunnos tuollaisesta ja ajolleen aivan mahetsun hyvä. Uudet osatkin vain deore/105 ym. sekatasoa, nyt tuo vielä pojan käytössä ja tykkää ajaa.

nure
11.06.2021, 07.46
Runko on aivan passeli itselle, M koko ja kuski 180/84 nyt 90mm:n kannatin ja 0 offset tolppa...
Tämä on tälläistä meikäläisen mietiskelyä ajankuluksi, pitäisi olla jotain rakennettavaa ajankuluksi eikä oikein viitsi upottaa rahaa uuteen pyörään...

paaton
11.06.2021, 08.48
Kai sinä nyt oikeasti tajuat, että se suora tanko tulee sitten aivan liian lähelle, vai oletko edes ajatellut tuota?

Mulla on maantiepyörässä vähän pidemmän reachin tanko ja kahvojen otekohta on tasan 15cm päässä stemmin keskiöstä. Tuota nyt ei vaan korjata millään 30mm pidemmällä stemmillä.

Siis oikeasti. Haloo.

TERU
11.06.2021, 08.52
Jos oot tykänny noin lyhyestä asettelusta, ei tuohon muutokseen ole mitää estettä, putkiosilla saa toimimaan.

Näppärän lyhyt tulee ajokista ja kun nykyiset rungot ovat vankkoja, niin sietävät pidempiä putkiosia, kuitenkin riittävä jäykkyys säilyy.

Ps. Kolleega paaton ehti lynkkaamaan ajatukseni, ihan hyvin perustein, on myönnettävä, runko on lyhyehkö maantietankoisenakin, mutta jos tahtoo lyhytajokin, niin tuosta sen saa. Hauska mukava pysty ajoasento, hyvin kaukana kisa-ajosta! Kannatta nuren pohtia näitä ohjeistuksua...

K.Kuronen
11.06.2021, 09.20
Kai sinä nyt oikeasti tajuat, että se suora tanko tulee sitten aivan liian lähelle, vai oletko edes ajatellut tuota?

Mulla on maantiepyörässä vähän pidemmän reachin tanko ja kahvojen otekohta on tasan 15cm päässä stemmin keskiöstä. Tuota nyt ei vaan korjata millään 30mm pidemmällä stemmillä.

Siis oikeasti. Haloo.

Mittaamaan siis. Gravelissa kaulaputken keskeltä kahvoille, joilta yleensä ajan, on reilu 20 cm. Toisinaan vähän venytän ja ajan kämmenet kahvojen nupeilla ja mittaa tulee kaulaputken keskeltä jo luokkaa 27 cm. Jos laittaisin suoran tangon, jossa ei ole taakse taivutusta, niin pitäisikö stemmin silloin olla luokaa 200 milliä?

Jos itse olisin tekemässä tuollaista muutosta, niin mittaisin nykyisen, hyväksi havaitun, satulan kärjestä sille tasalle, johon peukalohanka yleensä luonnostaan asettuu.

nure
11.06.2021, 09.22
Sanoinkin että on pohdiskelua, sitä tehty monelta kantilta... Ensinmäinen idea oli laittaa aika-ajotangon base osa mutta tuli jarru/vaihdekahvojen tarjonta vastaan.
Paattoman tyrmäyksiin olen tottunut, olkoot sitten oikeassa tai väärässä, kestän kyllä...

stenu
11.06.2021, 09.38
Sellainenkin pointti, että leveämpi tanko ei vaadi niin pitkää ajoasentoa kuin kapeampi ja käsien asento suoralla tangolla lyhentää pituustarvetta verrattuna droppitangon kahvaotteeseen. Lisäksi ajoasennon korkeus ja pyörän käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, että miten pitkä ohjaamon pitää olla.

Esimerkkinä mun riser-frankerolleri, jossa on keskimäärin sentin lyhyempi runko kuin mun droppitangollisissa "oikeissa" pyörissä. Stemmi on 2 cm pitempi (90 vs 110 mm), tanko on 60-senttinen matala riser ja satulassa setbackiä n. 25 mm (muissa n. 15 mm). Ajoasento toimii reppuselkäpyöräilyssä ja tracklocross-hupailussa ihan hyvin, vaikka onkin vähän lyhyt tai ehkä just sen takia ja olen mä sillä ajanut satasen lenkkejäkin ilman, että mikään paikka on kipeytynyt.

F. Kotlerburg
11.06.2021, 09.42
Nurehan on tottunut näihin 130mm stemmeihin maastopyörässä niin en näe ongelmaa.

K.Kuronen
11.06.2021, 10.00
Eikö nurella ole varastossa sopivaa suoraa tankoa, jota voisi maantietangon päälle vähän sovitella ja tutkailla mitoituksia.

Muistin, että varastossa on vanhahtava 60 cm mtb-tanko, riser ja vähän taakse taivutettu. Gravelissa on nyt 44 cm tanko ja kun tuon 60-senttisen lyö siihen päälle, niin oteleveys ei paljoa muutu.

paaton
11.06.2021, 10.16
Sanoinkin että on pohdiskelua, sitä tehty monelta kantilta... Ensinmäinen idea oli laittaa aika-ajotangon base osa mutta tuli jarru/vaihdekahvojen tarjonta vastaan.
Paattoman tyrmäyksiin olen tottunut, olkoot sitten oikeassa tai väärässä, kestän kyllä...

No vaikuttaa siltä ettet ole edes hiffannut miten iso ero pituuteen tulee...

paaton
11.06.2021, 10.20
Nurehan on tottunut näihin 130mm stemmeihin maastopyörässä niin en näe ongelmaa.

No jos nykyinen asento on hyvä niin sen stemmin pitäisi olla +200mm.

Eli ne kahvat tulevat minulla 150mm eteenpäin stemmin keskiöstä. Nyt paikallaan on 130mm stemmi. Jos ei oteta leveämpää otetta huomioon, niin stemmin tarttisi olla 280mm pitkä. Eiks je :)

stenu
11.06.2021, 10.40
Se matikka ei vaan pelaa ihan noin. Ensinnäkin mitta tangon otekohtaan kannattaa ottaa vaikka satulan nokasta eikä kaulaputken keskeltä. Toisekseen se, että peukalo ei osoita eteenpäin, vaan sisäänpäin, lyhentää otetta. Jos graveli on sopivan mittainen ja ei tarvitse pitkää stemmiä ja pitkäreachistä tankoa, pystyy gravelillakin ajamaan ihan mukavasti myös apinaotteelta, vaikka stemmin pituus ei muutu silloin lainkaan ja oteleveys kapenee.

paaton
11.06.2021, 11.16
No ok, ei ihan. 180mm stemmi riittäisi.

StevieRayVehkakoski
11.06.2021, 11.18
Onpa taas hieno sävy keskustelussa, kauheata meuhkaamista ja rähjäämistä ja vittuilua. Pitempi stemmi ja setback-tolppa ja se on siinä, ei niissä hybridi/fitness-pyörissä reach tai yläputki ole kuin 2-3 senttiä enemmän kuin käppyräsarvissa. Eihän siitä optimaalinen tule 110-130mm stemmillä mutta varmasti ihan passeli.

Hower
11.06.2021, 11.23
Ei kai tuossa ole tarkoituskaan säilyttää maantiepyörämäistä ajoasentoa niin miksi vängätään, että stemmin pitää olla kymmenien senttimetrien mittainen että saadaan ajoasento pidettyä ennallaan?

paaton
11.06.2021, 11.25
No Nurehan just sanoi, että asento on oivallinen lähtökohdassa.

Föhn
11.06.2021, 12.05
Ei kai tuossa kuin sopiva setback tolppa ja stemmi jolla hioo ajoasennon mieleisekseen. Jos ei onnistu niin sitten ei onnistu ja siirrytään muiden murheiden pariin. Muistelen nuren kertoneen että putkiosia löytyy joten ei kun kokeilemaan ja jättää palstaväännöt sikseen. Eri asia on sitten jos pääpointtina onkin pohdinta päätymättä mihinkään tulokseen on eri juttu.

Tuttu ainakin onnistui tai pikemminkin joutui rakentamaan konkelista suoratankoisen juotuaan itselleen kaljamahan niin ettei alaotteelta ajo enää kovin ergonomista ollut. Ei se silmiinpistävän erikoinen kasaus ollut mutten kyllä ajakaan kokeillut. Kaipa se sillä varsin onnistuneesti ajelee.

justus6969
11.06.2021, 12.22
miten nämä setbackit, ainakaan henkkohtaisesti en pysty pidentämään ajoasentoa siirtämällä satulan paikkaa taaksepäin. Mulla on varmaan n. puolen sentin marginaali, jossa satulan täytyy sijaita suhteessa polkimiin. Hassua, että marginaali on vähän eri kohdassa eri fillareissa. Muuten alkavat polvi-, päkiä- ja selkähaasteet. Vaikuttaa varmaan paljonko ajaa kyseisellä fillarilla, nykyisellä roadlitella ajelen 3-4 tuhatta vuodessa ja pari satasen lenkkiä kesässä.

Joo ei muutakuin mittailemaan ja kokeilemaan, sehän on yksi tämän muuten aika yksinkertaisen lajin viehätyksistä <3 Käppyräsarviin en aio enää siirtyä takaisin, kuitenkin suurin osa ajoa työmatkaa ja suoratanko matalalla ajoasennolla on taajamassa ihq. On harattava muoti-ilmiöitä vastaan, oma vastine graveleiden paksurenkaisiin+käppyrätankoihin on 23 mm renkaat/flatbar ja pysyminen asfaltilla

Föhn
11.06.2021, 12.30
Pitäisköhän noin vapaapäivän kunniaksi hakea laatikkotolkulla kaljaa ja alkaa vaihtamaan Roadlite ja Ultimaten ohjaamot päikseen? Tässä on vähän nuren postauksen innoittamana kokeilunhalua itselläkin. :)

paaton
11.06.2021, 12.31
Jep. Ensin pitää kasvattaa se kaljamaha.

nure
11.06.2021, 12.40
Tyhjensin varaston kaikesta joutilaasta mutta kyllä testitanko jostain löytyy. Olen yhden Olmon maantiepyörän modannut suoralle jouto osista ja ko. henkilö olis suht tyytyväinen mutta lyhenihän se melkoisesti...
Siis mielenkiinnosta vain pohdin jos vertaa täysjäykän maastopyörän mittoja niin satulasta tankoon 64/67cm maastopyörän hyväksi jossa hyvin rento asento mutta vaikuttaa myös että maantiepyörän satula tankoon verraten n. 90mm korkeammalla kuin maastopyörän saman korkuiset...
En ota hommaa niin vakavasti mutta jotain pitäis tehrä...

justus6969
11.06.2021, 12.52
matalan asennon saa myös, kun ottaa avaruudettimet pois, hankkii molemminpäinstemmin törkeällä kulmalla ja asentaa sen alaspäin-asentoon. Tuloksena on ns. matala urbaanihetero-asento, kädet suorana alaspäin ja vihainen ilme kurkistaa kypärän lipan alta. Aikoinaan eddymercxkiin viritin kyseisen geometrian, en itse tykännyt mutta samanpituinen lähisukulainen ajelee flatbar-eddyllä täysin tyytyväisenä.

TERU
11.06.2021, 13.15
Entäs bullhorni, se jättäis vaakapituutta ennalleen?
Rakentelua jäis kuitenkin halutusti

https://www.veloshop.fi/products/cinelli-lola-bullhorn-ohjaustanko
Tai
https://www.bike24.com/p2265184.html
Tai
https://www.velo-oxygen.fi/pyoraan/pyoran-varaosat/ohjaintangot/bull-horn-aerotanko-400mm-0mm-drop.html

K.Kuronen
11.06.2021, 14.04
Tässä yksi nopea kokeilu: tanko on kapea, 600 mm ja olisko 15 astetta taivutusta taakse. Kuvan kohdassa asento oli luonnollinen ja siitä olisi voinut ehkä kaartaa asennon puolesta lenkille. Ohjaus tosin tuntui vähän oudolta. Kaulaputken päästä matkaa tankoon tuli 210 mm.

https://live.staticflickr.com/65535/51240540284_254cf0b008_c.jpg

nure
11.06.2021, 14.05
Bullhorn/base oli alkuperäinen vaihtoehto mutta jarru/vaihtajat ja niiden tyyppi sekä sijoittelu arvelutti... Lisäsi nuo on järkyttävän painoisia...
Justus, nyt jo kannatin miinuksella ja vain 10mm spaceria alla... Jos vaihtaa -17astetta ja 20mm pitemmän niin etääntyy hieman...

nure
11.06.2021, 14.06
Kuronen, siis joku muukin miettinyt...

justus6969
11.06.2021, 14.21
täytyy myöntää, että stemmien kanssa arponut sen verran että niitä löytyy miljoonalaatikosta jokunen. Itse asiassa kyllästyin eräässä vaiheessa testailuihin ja ostin tällaisen virittelyä varten
https://www.starbike.com/en/ergotec-swell-xr-ahead-stem-l6-xxl-31.8mm-20-40-100mm-black-matt/?country=FI&currency=EUR&gclid=Cj0KCQjwk4yGBhDQARIsACGfAetzVBaZUj-EP8bpxmLt1mdZhZMo8Hg53ix7J22X8KG-SyKS0TJe4JkaAl4LEALw_wcB
kun siirtelee spacereita ylösalas ja vaihtelee ton kulmia, niin pystyy jonkinlaisella välillä muuttamaan vaakapituutta ja korkeutta. Sen jälkeen voi ostaa varsinaisen stemmin :D eräässä projektissa ajelin tolla -20 asteen kulmalla jonkin aikaa

paaton
11.06.2021, 14.35
Tässä yksi nopea kokeilu: tanko on kapea, 600 mm ja olisko 15 astetta taivutusta taakse. Kuvan kohdassa asento oli luonnollinen ja siitä olisi voinut ehkä kaartaa asennon puolesta lenkille. Ohjaus tosin tuntui vähän oudolta. Kaulaputken päästä matkaa tankoon tuli 210 mm.

https://live.staticflickr.com/65535/51240540284_254cf0b008_c.jpg

Just noin. Tuon verran se levitessään voi olla lähempänä.

Alibabasta saa varmasti stemmin jatkokappaleita, joilla siis pystyy yhdistämään kaksi 100mm stemmiä yhteen. Toisen jos ottaa vielä säädettävänä, niin kulmaa voi muutella vapaasti.

paaton
11.06.2021, 14.51
Onhan näitä. Ensin 150mm stemmi ja vaikka kaksi tälläista jatkoksi.

https://www.ebay.com/i/253270153788

nure
11.06.2021, 14.51
^AliB. haisee virityksille, ei kuulu hankintaketjuihin...

StevieRayVehkakoski
11.06.2021, 15.22
Minkä takia sen tangon pitäisi olla 50-100mm edempänä kuin kaikissa vastaavissa hybridi/fitness-pyörissä? Kuten sanottu niissä vaakaputki on 2-3 senttiä pitempi kuin käppyräsarvessa eikä niihin tehtaalla laiteta 150mm stemmejä jatkopalojen kanssa. Ehkä niillä vaan ei ole tarkoitus ajaa yhtä etukenossa eikä varmaan lähtökohtaisesti yhtä suurilla wateilla kuin käppyräsarvilla.

K.Kuronen
11.06.2021, 15.38
^Valmistajat ovat varmasti asiakaskuntansa skannanneet.

Mun ajatus tässä on, että akateemisen pohdinnan sijaan muutosta on kokeiltava käytännössä ja mikäli se tuntuu hyvältä, niin sitten se on hyvä. Jos muutos tuntuu oudolta, niin ajaminen saattaa jäädä vähiin, vaikka miten olisi hieno pyörä.

Kun oma Kinesis tuntui oikealta tuolla tangon astuksella, niin mikäli muutos olisi mahdollinen, mitä se ei taida olla, voisin konvertoida pelkästään piruuttani pyörän suoratankoiseksi.

Hower
11.06.2021, 16.05
Mitä h..n järkeä on hakea maantiepyörän makaavaa pitkää asentoa suoralla tangolla (+20cm pitkällä stemmillä). Ajaa vaan arvokkaasti selkä pystyssä lyhyellä stemmillä jos suora-ranteet-kipeäksi-tanko on ihan pakko saada! Voisinpa jopa suosittaa tämmöistä stongaa:

On kyllä harvinaisen kiva ajaa, vanha Crescent! https://imagizer.imageshack.com/v2/197x200q90/r/924/r1ewD6.jpg

paaton
11.06.2021, 16.12
Voisiko tuon cresentin keulan vaihtaa cinelliin suoraan?

teemasa
11.06.2021, 16.14
Ite vaihdoin juuri toiseen suuntaan, eli Canyon Roadliteen droppitanko suoran tilalle. Tarkoitus oli lähinnä päästä kokeilemaan miltä se kippurasarvisella ajo tuntuu kun aikaisempaa kokemusta aiheesta ei ollut. Tangon ja kahvojen lisäksi ei muutoksia mihinkään suuntaan, koska oletus ja tavoite oli samalla tehdä ajoasennosta matalampi ja pidempi. Molemmilla versioilla olen ajellut ihan tyytyväisenä, vaikka veikkaan että ei tuo geo droppitangolle ihan optimaalinen olekaan. Mutta kun kokemusta ei ole muista niin en osaa valittaa :)

Toisaalta runko on kokoa S, ja omat kädet on selkeästi pitkät suhteessa muuhun vartaloon, joten sekin varmaan auttoi sopeutumisessa muutokseen.

nure
11.06.2021, 16.15
Itsellä ei ongelmia asennon suhteen mutta miettinyt että kuinka harvoin ajaa loppupeleissä alaotteella, siis varsinaisesti en kovin pystyä ajoasentoa kaipaa.

Hower
11.06.2021, 16.17
Itsellä ei ongelmia asennon suhteen mutta miettinyt että kuinka harvoin ajaa loppupeleissä alaotteella, siis varsinaisesti en kovin pystyä ajoasentoa kaipaa.
Niinpä. Ehdotan edelleen kippuroiden sahaamista pois. Loppuu se houkutus alkaa roikottamaan käsiä siellä eikä vatsakaan ahdista.

Hower
11.06.2021, 16.18
Voisiko tuon cresentin keulan vaihtaa cinelliin suoraan?
Juurikin täydellinen on Crescentissä ajoasento tuolla stongalla! Mukava kruisailla terassille.

paaton
11.06.2021, 16.42
Itsellä ei ongelmia asennon suhteen mutta miettinyt että kuinka harvoin ajaa loppupeleissä alaotteella, siis varsinaisesti en kovin pystyä ajoasentoa kaipaa.

Nure. Se asento muuttuu oikeasti paljon, jos vaan vaihdat tangon suoraan. Mietis nyt vähän.

Alaotteelta ajo ei myöskään oikeassa asennossa ole yhtään matalampi, mitä hoodeiltakaan ajaessa. Selkä on täsmälleen samassa kulmassa.

paaton
11.06.2021, 16.43
Niinpä. Ehdotan edelleen kippuroiden sahaamista pois. Loppuu se houkutus alkaa roikottamaan käsiä siellä eikä vatsakaan ahdista.

No tämä! Pääsee helpommalla ja saa vähän tekemistä. Voihan niitä kahvojen päitä vaikka tussilla koristella?

stenu
11.06.2021, 16.48
Joo täällä tehdään nyt vähän väkisin asioita vaikeiksi ja ilmeisesti myös se vaakaotteelta ajo droppitankopyörällä on useimmille mahdotonta. Satulan voi helposti siirtä sentin pari taaemmaksi, kun ajoasento muuttuu pystymmäksi. Lantiokulma pysyy siten samana. Kun ajoasento on pystympi, ei sen myöskään tarvitse olla niin pitkä. Pitkä, matala ja etupainoinen ajoasento suoran stongan kanssa tappaa ranteet nopeasti eli jos sellainen on tavoitteena, niin sitten kannattaa ehkä unohtaa. Yritin löytää itsestäni kuvaa rollerin päältä, mutta ei oikein ollut muualla kuin ig:ssä. Tämä interwebin kätköistä kaivettu kelvannee esimerkiksi. (Kuva aiheutti ehkä myös alustavan tarpeen hommata levarikeula ja hydraulijarru rolleriin..)

https://mostlybybike.files.wordpress.com/2019/06/dr-feature-image.jpg?w=1088

Tossa pyörässä on kaiken lisäksi ihan nysästemmi. Tuolta lisää: https://mostlybybike.com/tag/tracklocross/

Hower
11.06.2021, 16.49
No tämä! Pääsee helpommalla ja saa vähän tekemistä. Voihan niitä kahvojen päitä vaikka tussilla koristella?
Ite laittaisin tangon päihin nahkahapsut roikkumaan. Niinkuin joissakin easyrider-prätkissä...

Hower
11.06.2021, 16.51
^^ aika epävarman oloinen ilme oikeanpuoleisella kuskilla stongansa kanssa. Ehkä se nauttii kumminkin?

Föhn
11.06.2021, 16.57
Tämä nuren keissi tuoksuu siltä että ei taideta olla tyytyväisiä kalavaa’an lukemaan ja suoralla kuitutangollla saataisiin mielenrauha. Mutta mielenkiintoista nähdä mitä tuosta suht painavasta kuituraamista saa aikaan ohjaamon muutoksella.

nure
11.06.2021, 17.16
Hower, jos nahka miellyttää niin suositan Blue Oysteria...

Föhn, siinä mielessä oikeassa että 6.5kg olisi tavoitettavissa mutta kevyt runko kiikarissa tai sitten kunnon italialainen teräksinen askarreltavaksi, ei tule aika pitkäksi..

TERU
11.06.2021, 17.24
Hauskaks menee, kas kun ei jopon pystyn mukavaa tankoa vielä ehdotettu...

Tankokauppa repeää, kun jopoja aletaan päivittää matalammaks.

Föhn
11.06.2021, 17.42
Föhn, siinä mielessä oikeassa että 6.5kg olisi tavoitettavissa mutta kevyt runko kiikarissa tai sitten kunnon italialainen teräksinen askarreltavaksi, ei tule aika pitkäksi..

No siitä rungosta se keventely kannattaa sitten aloittaa. Sen jälkeen kaikki on helpompaa

nure
11.06.2021, 18.11
^Sitäkin harkittu mutta sopivan hintainen puuttuu, rahalla saa mutta tanssirahaa ei viitsi tuhlata...

paaton
11.06.2021, 18.40
Entä porakone ja dremeli? Keskiönseudut varsinkin tehdään aivan liian tukeviksi. Sopiviin kohtiin reikiä vaan.

Föhn
11.06.2021, 19.28
^Sitäkin harkittu mutta sopivan hintainen puuttuu, rahalla saa mutta tanssirahaa ei viitsi tuhlata...
Kyllä kevyen raamin ympärille on helpompi kasata mitä tahansa settiä. Voi käyttää nestelevareita ilman että täytyy laskea titaanipulttien painoja tai paljonko joku levy painaa. Puhumattakaan kiekoista. Voi käyttää huoletta 1400 grammasia kiekkoja aerolla tai ilman. Tahtoo olla vaan tollasia Lada virityksiä muuten.

BB Holland
11.06.2021, 20.09
Onhan täällä aivan kummallista vastarintaa asiasta, joka koskee muutamia senttejä ja on aivan varmasti säädettävissä pienellä stemmin vaihdolla. Itse lasken etäisyyden satulan kärjestä stemmin kärkeen ja se tuppaa olemaan aika lailla sama pyörästä riippumatta. Väärin ajettu, kuinkas muuten. Aina olen aina mtb-pyöriin laittanut lisäkahvoja kun pidän maantiemäisestä otteesta. Työn alla on vanhan maasturin muuttaminen droppitankoiseksi. Ko. laitteessa on alun perin ollut eteenpäin käännetyt häränsarvet eikä varmasti ihan lyhyellä stemmillä. Siinä teille ihmettelemistä, miten noilla oikein on ajettu. Ja vielä maastossa. Tietenkin erona on ylä/vs. ala asento.
https://www.retrobike.co.uk/threads/1992-scott-pro-racing-finished-may-06-pics-on-p5.157524/page-6 ja Sheldon Brown ko. tangosta https://www.sheldonbrown.com/scott.html

nure
11.06.2021, 23.55
Föhn, ei tilanne muutu miksikään jos runko olisikin tuollainen alle kiloinen, mekaaniset toimii ja teho/paino hallinnassa, pultit olleet jo vuosia alumiinia tai titaania, kukas terästä käyttäisi? Tuli jopa mieleen että vannejarruisella pääsisi vielä kevyemmäksi...

Ohiampuja
11.06.2021, 23.59
Minä olen 184 cm ja rungot yleensä L kokoa. 29” jäykkis, läski ja crossari ovat kaikki satulankärjestä ohjaustangon keskelle 52.5 - 53.5 cm. Mukavia nuo on kaikki ajella, ja itsekin olen värkännyt suoria tai kilpuritankoja aika epäortodoksisesti ristiin eri tyyppisiin runkoihin. :)

justus6969
12.06.2021, 00.02
postaus eeppiseen.

Tästä ei halvalla selvitä, vaihtoon menee stonga, stemmi, satula, keula ja runko. Varmaan myös kengät ja lopulta mies itse. Itseäni himottaa nähdä lopputulos ja lukea täältä ensituntumafiilistelyt

nure
12.06.2021, 00.07
Justus, pyrkimys että mies pysyy samana. Vaihtoon tanko, jarrukahvat ja vaihdevipu plus tilpehöörit, alle viidelläsadalla tarkoitus selvitä joten ei omaisuutta uhrata.
Ohiampuja, kiitos positiivesta suhtautumisesta...

nure
12.06.2021, 13.28
^Mulla oli moinen tuota nykyistä ennen, kiitos kuitenkin. Hyvä runkohan se on mutta haen jotain klassista mutta sekin vain ajatusasteella...

K.Kuronen
12.06.2021, 22.08
Minä olen 184 cm ja rungot yleensä L kokoa. 29” jäykkis, läski ja crossari ovat kaikki satulankärjestä ohjaustangon keskelle 52.5 - 53.5 cm. Mukavia nuo on kaikki ajella, ja itsekin olen värkännyt suoria tai kilpuritankoja aika epäortodoksisesti ristiin eri tyyppisiin runkoihin. :)

Itsellä (182 cm) gravelissa ja krossarissa sama mitta on 53 cm ja maantiepyörässä sentin enemmän. Maantiepyörässä mitta on aiemmin ollut ehkä pari senttiä pidempi, mutta lyhensin ajoasentoa muuttaessani pyörää enemmän kruisailuun sopivaksi. Tuo mitta on sellainen, jossa itsellä on hyvä olla pitkäänkin ja ajo on yleensä kahvoilta, harvemmin ala- tai yläotteelta.

TERU
13.06.2021, 09.49
^ Paljon samaa, asettelu hyvin lähellä mitat huomioiden, omat 174/83, maantietankoisessa käyttöpyörässä satulan nokasta tangon keskelle 50, maantiepyörässä 51 ja sitten suoratankoisessa 54 cm. Pidän näitä jokseenkin lyhyinä ajoasentoina, ylävartalo onkin rimppana tyypiltään, ajo ihan ulkona mistään kisata, ei edes ryhmäajoa tai mitään tapahtumaa. Eipä noita enää muuttelemaan, milli sinne toinen tänne mielenkiinnon säilyttämiseksi.

Nure saa miettiä vielä toimiiko tuo hänen runkonsa suoratankoisena. Vai aloittaako uudella rungolla haluamansa rakentelun. Nykyisen myynti lienee helppoa nyt, jos haluaa luopua.

nure
18.06.2021, 13.23
Vertasin Canyon Roadliten geometriaan ja vaakaputki pitäisi olla noin 590mm. itselleni joten pannaan listalle. Saa siitäkin varmaan painoa alas...

TERU
18.06.2021, 15.38
Tuo on hyvin linjassa sen kanssa mitä omia kokemuksia suoratanjoisesta kertyny. Ei tarvi putkiosilla venyttää ja ajokista tulee hyvä.
Keveys kaukana listan kärjestä omia pohtiessa eikä nyt ole uutta aihon pohdintaa mielessä.

nure
18.06.2021, 15.42
Täytyy syksyllä laittaa mietintään, Reynoldsin kiekot ja sähkövaihteet, vanha myyntiin...

Föhn
18.06.2021, 17.13
Ihmeellisen painava tuo nykyinen Roadlite Reynoldsin kiekoillakin. Toki siinä on puuhun nousemiseen tarkoitettu vaihteisto mutta silti. Ja Forcen saatanan painavat kammet. Oma S kokoinen painoi reippaat 8 kiloa alexrimsin kiekoilla. Pelkästään jo DT-Swissin ER-1400 halpiskiekot 240s navoilla kuihdutti vaakalukeman alle kasin. 26mm kumit tubelesseina tiputti painoa entisestään. Tuohon vielä omia mieltymyksiä kuten Ritcheyn kuitutolppa, Lizard skiniä ja jarrukahvojen vaihtoa ynnä muuta romua kuten kuitujakkara niin siellä jossain 7,5 kg tienoilla ollaan. Stonga stemmi kombinaatio on aika painava, siitäkin voi nipistää jos vaakalukemalla on ajoa enemmän väliä. Miellyin itse noista sähkövaihteista sen verran että SRAM AXS tulee seuraavaan 1x:nä ja varmaankin blipboxin kautta. Nappulat tankoon.

stenu
18.06.2021, 19.11
Vertasin Canyon Roadliten geometriaan ja vaakaputki pitäisi olla noin 590mm. itselleni joten pannaan listalle. Saa siitäkin varmaan painoa alas...

Mikäs olikaan vaakaputken mitta siinä nykyisessä rungossa? M-kokoisen kanjonin vaakamitta näytti olevan 587 mm ja stemmin 90 mm. Jos vaikka 110-120 mm stemmillä pääsisi lähelle ja ohjaus olisi vähän rauhallisempi?

nure
19.06.2021, 00.03
^Reynoldsin kiekot jotain 1600g. ja painaahan tuo sähkösetti omansa. Gelu/Extralight reilu sata grammainen stemmi, tolppaja ja tanko, siitä jo muutama sata grammaa pois.

BB Holland
19.06.2021, 13.35
Minähän en näin päin muuttaisi kylläkään, mutta jokainen saa tehdä kuten katsoo parhaaksi. Ongelmiahan voi muodostua jos kippurarunko on pienemmästä päästä itselle, toisin päin jos suoratankoinen on suht iso. Helpompi kait muuttaa käyrätankoisesta suoratankoiseksi osien puolesta, menevät aika pitkälti semmoisenaan? Eo. valokuvassa kiinnittyi huomio hanskattomuuteen, olen sen verran kaatuillut etten ajaisi metriäkään minnekään ilman ajohanskoja.

nure
19.06.2021, 15.11
Täytyy sitten alkaa etsimään sopivaa suht kevyttä runkoa, suosituksia otetaan vastaan. 180cm kuski, siis M/54 kokoinen ja vaakaputki pitäis olla noin 590mm...

nure
19.06.2021, 19.01
Lisäksi 12mm. 100/142 akselit, haarukka vähintään kuitua ja flatmount jarrujen asennus poikaa...

stenu
19.08.2021, 09.02
https://www.curvecycling.com.au/collections/bars/products/remlaw-bar-1

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0201/1062/files/wal-rem.png?v=1627270678

K.Kuronen
19.08.2021, 09.25
^mielenkiintoinen, eikä nimikään ollut hassumpi.

nure
19.08.2021, 10.49
^Järkyttävä paino, noilla grammoilla saa stemmin, tangon ja tolpankin...

stenu
19.08.2021, 11.52
^ mä en katsonut tarkemmin speksejä. Kunhan pisti silmään, että voisi toimia ratkaisuna jollekin.

nure
19.08.2021, 12.17
^400grammaa näköjään...

nure
23.12.2023, 18.03
Unohtunut koko ketju! Kesä tuli Cinellillä ajeltua ja kyllä geometria sopii itselle mainiosti ja rampa olkapääkin kiittää! Paino tällä hetkellä nykyisillä kiekoilla siinä 7.3kilon nurkilla ja siitä keväällä tiputetaan.

Föhn
23.12.2023, 18.50
Niin on unohtunut. Pidäppäs ketjua ainakin jonkun aikaa elossa räppäämällä kuva. Tai onhan tuo pyöräsi kuva ketjukin olemassa.

nure
23.12.2023, 20.21
^Valitettavasti pyörällä ja kuskilla hieman etäisyyttä nyt joten kuvien laittaminen ei onnistu mutta taas kun pääsee paneutumaan seuraaviin muutoksiin niin kuvaakin saa.

nure
23.12.2023, 20.24
https://pic.useful.fi/Yipn7nm0y.jpg

nure
23.12.2023, 20.26
Tuollainen löytyi tabletilta, eka versio...

tinke77
23.12.2023, 21.04
Siisti hybridi.

Föhn
23.12.2023, 21.29
^Jep. Oikein kiva. Jospa se Nure saisi päivitetyn version näytille. Olikos tuossa kuvan pyörässä nyt paino se jotain 7,3kiloa?

nure
23.12.2023, 23.23
Tuon version painoa en muista, oli tavallaan proto. Tuon jälkeen jarrut vaihtuneet "epäpyhiksi" XTR/ DuraAce setiksi JagWiren letkuilla ja stemmiksi Extraliten vastaava kuin tuo Eastonin testistemmi.

Siitä versiosta ei kuvaa valitettavasti ja kevään tullen vaihtuu toiset kiekot Krysiumien tilalle, pakaksi XTR ja samoin kammet, ratas, ketjut ja vaihtaja jolloin mennään alle seitsemän...

nure
23.12.2023, 23.25
Tinke, lähinnä fittness jos jokin kategoria on pakko olla. Hybridihän kuitenkin jotain maantien ja maastopyörän väliltä.

nure
27.12.2023, 19.23
Painoista vielä, ekan proton paino oli 7.629kg laskettu/7.60kg punnittu ja rahaa upposi reilu 2500€. Kakkosversion laskettu paino 7.460kg. Noissa painoissa mukana kaikki, pullo ja mittaritelineet sekä barendzit.

Nykyiset Krysiumit täydellisenä painaa noin kolme kiloa, seuraavilla kiekoilla, DT PR1400, kevenee reilulla 4sadalla grammalla ja kun siihen loput kevennykset niin ollaan jossain 6.8kilon alapuolella... Tangosta ja tolpasta voisi vähentää niin pääsisi Merlinin legendaariseen 6.66kiloon mutta lienee jää väliin tai odottaa taas seuraavaa kautta.

Rahaa menee mitä menee mutta eikös yleensä harrastukset maksa ja halpaa tämä esim. autojen duunaamiseen verrattuna on...

Ohiampuja
27.12.2023, 20.48
Hyvän näköinen kirjahylly!

nure
28.12.2023, 01.32
^Thanks, vaikkakin harventunut tavara...

Ohiampuja
28.12.2023, 12.20
Nykyään tilanne on mennyt niin surkeaksi, että pisteet tulee jo pelkästään siitä että ylipäätään on kirjahylly. :)

nure
28.12.2023, 15.05
Jep, tuo oman huoneen/miesluolan tila myös rajoittaa uusien hankkimista jolloin joutuu aina jotain skippaamaan kun uutta haluaa. Se tekee hieman selektiiviseksi.

nure
31.12.2023, 23.02
Hyvää Uuttavuotta kaikille rakentajille ja värkkääjille, tasapuolisesti, olkoon ensi vuoden projektit mielenkiintoisia!

nure
09.01.2024, 21.32
Muuten, onkos kenelläkään käytössä Roval Alpinist tolppa? Tod.näk. menee ovaalikiskoiset satulat vaikkei ilmoiteta ja onkos pultit ihan perus terästä?

Pitäisi testata riittääkö tuohon suoratankoon tuollainen 12millin seatbackillä varustettu hieman kevyempi tolppa...