Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän muutos suoralle tangolle.
 
 
Mitä ongelmia syntyy? Tanko ja jarruvivut vaihtoon, toimiikos esim. SRAM: maastovaihtajat ja vivut tai esim. maastovipu maantie vaihtajan kanssa? Vähäistä on 11v suorantangon vipujen saatavuus...
Ei toimi kun kympissä viimeksi. Sama kai se on sit vaihtajakin vaihtaa jos tuollaista hybridiä alkaa rakentaa. Laita samantien AXS.
Saako kitkavaihtajaa sähköillä? Tuollainen voisi olla kiva. 
Painokin pysyisi matalana. Niin ja tuubit on kevyet. Sellaiset laittaisin alle.
F. Kotlerburg
10.06.2021, 14.52
Kannattaa ottaa vaihteet pois kokonaan niin tulee kevyt.
Itse olen joskus miettinyt mutta kitkavaihtajat ja muut syytä hankkia joten kun asioista eri ihmisten kanssa jutellut olisi järkevintä myydä se rassi ja ostaa uusi sitten oikeilla osilla, hinkkaajat sitten erikseen.
Jos se on kippuratangolla ollut sopiva, niin eikö runko ole vähän lyhyt suoralle tangolle? Sram Apex vipu suoralle tangolle maksaa 20€.
justus6969
10.06.2021, 15.30
Rungon mitoitus on ongelma. Jos vertaa vaikka canyonin endurancea ja roadlitea
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/cf-sl/endurace-cf-sl-8-disc/2948.html?dwvar_2948_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK#detail ed-geometry-section
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-cf-8/2786.html?dwvar_2786_pv_rahmenfarbe=GY%2FTQ#detail ed-geometry-section
niin esim s-koossa vaakaputken pituus on 541 vs. 575. Todellisuudessa roadlite voisi olla pidempi s-koossa, ainakin itsellä on kohtuu pitkä stemmi. Endurancen s-koosta en saisi itselleni suoratankofillaria rakennettua
edit hidas :D
Nurepa laittaakin vastaavasti pidemmän stemmin. Vaikka 130 mm jos kippuratangolla on ollu 90 mm.
Haloo. Ei rungon mitoituksella ole väliä. Lyhyt runko ja lyhyt stemmi on kevyempi.
Ohiampuja
10.06.2021, 16.14
Itse kun olen noita rakennellut, niin olen samalla vaihtanut myös sen takavaihtajan. Etuvaihtajan kanssa ei ole ongelmia ollut. 
Ps. Nuren kokemuksella en epäile että geometriassa tai ajotuntumassa tulee mitään yllätyksiä. Varmaan tietää mitä tekee, eihän me edes tiedetä mitä hän on rakentamassa ja kenelle. Hiukan pitkää maantiepyörää modaamassa vaikka lyhyt selkäiselle naiselle...
...eihän me edes tiedetä mitä hän on rakentamassa ja kenelle. Hiukan pitkää maantiepyörää modaamassa vaikka lyhyt selkäiselle naiselle...
Ne tietää ketkä lukee tätä foorumia, on hän sen kertonut.
Sahaa käppyrät pois niin kevenee ja on pystympi asento kun ei pysty ajamaan käppyröiltä...   eeh ?
Pyörä tuollainen Cinelli Veltrix, aivan sopiva kapistus itselle mutta lähinnä kyse ajankulusta. Käppyröillä voi ajella mutta alaote kyllä minimaalisella käytöllä ja sekin tukee ajatusta. 
Apexin vivun kyllä tiesin mutta hieman "tylsä" makuuni ja siksi mietinkin että vaihtaisin jotkin SRAM:n paremman pään maastosarjan vaihtajan ja vivun. Sähköiset saa unohtaa, jarrut pysyy mekaanisina. Homma kyllä  vielä harkintavaiheessa...
Googlasin tuon pyörän ja yksi kysymys vaan, huumor:
Cos... sei pazzo o cosa?
Padex, ei ainakaan ole todettu, kuinkas niin?
justus6969
11.06.2021, 02.16
hienon näköinen runko, mutta näyttää lyhyeltä? Itse yritin aikoinaan rakentaa eddymerckistä flatbaria, mutta runko oli liian lyhyt ja korkea.
Osien osalta tästä eteenpäin shimppalla
https://www.condorcycles.com/products/shimano-ultegra-sl-rs700-flat-bar-gear-shifter loppu
siitä flatbar-vipu ja oikeat vetosuhteet, käynyt mielessä että asennan ultegra-setin täpäriin koska vaihtaa kuin ajatus ilman sähköjä. Mikään toiminut yhtä hyvin kuin kyseinen viritelmä, jossain vaiheessa luulin että record/chorus vaihtaa hyvin mutta ei
Tuossa on epäilijöitä ja jonkinlainen hälykello täälläkin kilkattaa, jos lopputulos susi ei omaa päätä paljon silitellä. Hyvä ennuste vain jos runko on ns. isommalta puolelta, niin sitten riittää satulatolpan vaihto pidempijättöiseen ja stemmin vaihto pidempään. Noilla saa sen kolme(neljä) senttiä ajopituuteen lisää,  jonka suora vaatii. Geometria puolesta luulisi toimivan.
https://ciclicorsa.com/shop/cinelli-veltrix-bicycle/
Yksi omakohtainen muunnos tuollaisesta ja ajolleen aivan mahetsun hyvä. Uudet osatkin vain deore/105 ym. sekatasoa, nyt tuo vielä pojan käytössä ja tykkää ajaa.
Runko on aivan passeli itselle, M koko ja kuski 180/84 nyt 90mm:n kannatin ja 0 offset tolppa... 
Tämä on tälläistä meikäläisen mietiskelyä ajankuluksi, pitäisi olla jotain rakennettavaa ajankuluksi eikä oikein viitsi upottaa rahaa uuteen pyörään...
Kai sinä nyt oikeasti tajuat, että se suora tanko tulee sitten aivan liian lähelle, vai oletko edes ajatellut tuota?
Mulla on maantiepyörässä vähän pidemmän reachin tanko ja kahvojen otekohta on tasan 15cm päässä stemmin keskiöstä. Tuota nyt ei vaan korjata millään 30mm pidemmällä stemmillä.
Siis oikeasti. Haloo.
Jos oot tykänny noin lyhyestä asettelusta, ei tuohon muutokseen ole mitää estettä, putkiosilla saa toimimaan. 
Näppärän lyhyt tulee ajokista ja kun nykyiset rungot ovat vankkoja, niin sietävät pidempiä putkiosia, kuitenkin riittävä jäykkyys säilyy.
Ps. Kolleega paaton ehti lynkkaamaan ajatukseni, ihan hyvin perustein, on myönnettävä, runko on lyhyehkö maantietankoisenakin, mutta jos tahtoo lyhytajokin, niin tuosta sen saa. Hauska mukava pysty ajoasento, hyvin kaukana kisa-ajosta! Kannatta nuren pohtia näitä ohjeistuksua...
K.Kuronen
11.06.2021, 09.20
Kai sinä nyt oikeasti tajuat, että se suora tanko tulee sitten aivan liian lähelle, vai oletko edes ajatellut tuota?
Mulla on maantiepyörässä vähän pidemmän reachin tanko ja kahvojen otekohta on tasan 15cm päässä stemmin keskiöstä. Tuota nyt ei vaan korjata millään 30mm pidemmällä stemmillä.
Siis oikeasti. Haloo.
Mittaamaan siis. Gravelissa kaulaputken keskeltä kahvoille, joilta yleensä ajan, on reilu 20 cm. Toisinaan vähän venytän ja ajan kämmenet kahvojen nupeilla ja mittaa tulee kaulaputken keskeltä jo luokkaa 27 cm. Jos laittaisin suoran tangon, jossa ei ole taakse taivutusta, niin pitäisikö stemmin silloin olla luokaa 200 milliä?
Jos itse olisin tekemässä tuollaista muutosta, niin mittaisin nykyisen, hyväksi havaitun, satulan kärjestä sille tasalle, johon peukalohanka yleensä luonnostaan asettuu.
Sanoinkin että on pohdiskelua, sitä tehty monelta kantilta... Ensinmäinen idea oli laittaa aika-ajotangon base osa mutta tuli jarru/vaihdekahvojen tarjonta vastaan. 
Paattoman tyrmäyksiin olen tottunut, olkoot sitten oikeassa tai väärässä, kestän kyllä...
Sellainenkin pointti, että leveämpi tanko ei vaadi niin pitkää ajoasentoa kuin kapeampi ja käsien asento suoralla tangolla lyhentää pituustarvetta verrattuna droppitangon kahvaotteeseen. Lisäksi ajoasennon korkeus ja pyörän käyttötarkoitus vaikuttaa siihen, että miten pitkä ohjaamon pitää olla.
Esimerkkinä mun riser-frankerolleri, jossa on keskimäärin sentin lyhyempi runko kuin mun droppitangollisissa "oikeissa" pyörissä. Stemmi on 2 cm pitempi (90 vs 110 mm), tanko on 60-senttinen matala riser ja satulassa setbackiä n. 25 mm (muissa n. 15 mm). Ajoasento toimii reppuselkäpyöräilyssä ja tracklocross-hupailussa ihan hyvin, vaikka onkin vähän lyhyt tai ehkä just sen takia ja olen mä sillä ajanut satasen lenkkejäkin ilman, että mikään paikka on kipeytynyt.
F. Kotlerburg
11.06.2021, 09.42
Nurehan on tottunut näihin 130mm stemmeihin maastopyörässä niin en näe ongelmaa.
K.Kuronen
11.06.2021, 10.00
Eikö nurella ole varastossa sopivaa suoraa tankoa, jota voisi maantietangon päälle vähän sovitella ja tutkailla mitoituksia.
Muistin, että varastossa on vanhahtava 60 cm mtb-tanko, riser ja vähän taakse taivutettu. Gravelissa on nyt 44 cm tanko ja kun tuon 60-senttisen lyö siihen päälle, niin oteleveys ei paljoa muutu.
Sanoinkin että on pohdiskelua, sitä tehty monelta kantilta... Ensinmäinen idea oli laittaa aika-ajotangon base osa mutta tuli jarru/vaihdekahvojen tarjonta vastaan. 
Paattoman tyrmäyksiin olen tottunut, olkoot sitten oikeassa tai väärässä, kestän kyllä...
No vaikuttaa siltä ettet ole edes hiffannut miten iso ero pituuteen tulee...
Nurehan on tottunut näihin 130mm stemmeihin maastopyörässä niin en näe ongelmaa.
No jos nykyinen asento on hyvä niin sen stemmin pitäisi olla +200mm.
 Eli ne kahvat tulevat minulla 150mm eteenpäin stemmin keskiöstä. Nyt paikallaan on 130mm stemmi. Jos ei oteta leveämpää otetta huomioon, niin stemmin tarttisi olla 280mm pitkä. Eiks je :)
Se matikka ei vaan pelaa ihan noin. Ensinnäkin mitta tangon otekohtaan kannattaa ottaa vaikka satulan nokasta eikä kaulaputken keskeltä. Toisekseen se, että peukalo ei osoita eteenpäin, vaan sisäänpäin, lyhentää otetta. Jos graveli on sopivan mittainen ja ei tarvitse pitkää stemmiä ja pitkäreachistä tankoa, pystyy gravelillakin ajamaan ihan mukavasti myös apinaotteelta, vaikka stemmin pituus ei muutu silloin lainkaan ja oteleveys kapenee.
No ok, ei ihan. 180mm stemmi riittäisi.
StevieRayVehkakoski
11.06.2021, 11.18
Onpa taas hieno sävy keskustelussa, kauheata meuhkaamista ja rähjäämistä ja vittuilua. Pitempi stemmi ja setback-tolppa ja se on siinä, ei niissä hybridi/fitness-pyörissä reach tai yläputki ole kuin 2-3 senttiä enemmän kuin käppyräsarvissa. Eihän siitä optimaalinen tule 110-130mm stemmillä mutta varmasti ihan passeli.
Ei kai tuossa ole tarkoituskaan säilyttää maantiepyörämäistä ajoasentoa niin miksi vängätään, että stemmin pitää olla kymmenien senttimetrien mittainen että saadaan ajoasento pidettyä ennallaan?
No Nurehan just sanoi, että asento on oivallinen lähtökohdassa.
Ei kai tuossa kuin sopiva setback tolppa ja stemmi jolla hioo ajoasennon mieleisekseen. Jos ei onnistu niin sitten ei onnistu ja siirrytään muiden murheiden pariin. Muistelen nuren kertoneen että putkiosia löytyy joten ei kun kokeilemaan ja jättää palstaväännöt sikseen. Eri asia on sitten jos pääpointtina onkin pohdinta päätymättä mihinkään tulokseen on eri juttu. 
Tuttu ainakin onnistui tai pikemminkin joutui rakentamaan konkelista suoratankoisen juotuaan itselleen kaljamahan niin ettei alaotteelta ajo enää kovin ergonomista ollut. Ei se silmiinpistävän erikoinen kasaus ollut mutten kyllä ajakaan kokeillut. Kaipa se sillä varsin onnistuneesti ajelee.
justus6969
11.06.2021, 12.22
miten nämä setbackit, ainakaan henkkohtaisesti en pysty pidentämään ajoasentoa siirtämällä satulan paikkaa taaksepäin. Mulla on varmaan n. puolen sentin marginaali, jossa satulan täytyy sijaita suhteessa polkimiin. Hassua, että marginaali on vähän eri kohdassa eri fillareissa. Muuten alkavat polvi-, päkiä- ja selkähaasteet. Vaikuttaa varmaan paljonko ajaa kyseisellä fillarilla, nykyisellä roadlitella ajelen 3-4 tuhatta vuodessa ja pari satasen lenkkiä kesässä.
Joo ei muutakuin mittailemaan ja kokeilemaan, sehän on yksi tämän muuten aika yksinkertaisen lajin viehätyksistä <3 Käppyräsarviin en aio enää siirtyä takaisin, kuitenkin suurin osa ajoa työmatkaa ja suoratanko matalalla ajoasennolla on taajamassa ihq. On harattava muoti-ilmiöitä vastaan, oma vastine graveleiden paksurenkaisiin+käppyrätankoihin on 23 mm renkaat/flatbar ja pysyminen asfaltilla
Pitäisköhän noin vapaapäivän kunniaksi hakea laatikkotolkulla kaljaa ja alkaa vaihtamaan Roadlite ja Ultimaten ohjaamot päikseen? Tässä on vähän nuren postauksen innoittamana kokeilunhalua itselläkin. :)
Jep. Ensin pitää kasvattaa se kaljamaha.
Tyhjensin varaston kaikesta joutilaasta mutta kyllä testitanko jostain löytyy. Olen yhden Olmon maantiepyörän modannut suoralle jouto osista ja ko. henkilö olis suht tyytyväinen mutta lyhenihän se melkoisesti...
Siis mielenkiinnosta vain pohdin jos vertaa täysjäykän maastopyörän mittoja niin satulasta tankoon 64/67cm maastopyörän hyväksi jossa hyvin rento asento mutta vaikuttaa myös että maantiepyörän satula tankoon verraten n. 90mm korkeammalla kuin maastopyörän saman korkuiset...
En ota hommaa niin vakavasti mutta jotain pitäis tehrä...
justus6969
11.06.2021, 12.52
matalan asennon saa myös, kun ottaa avaruudettimet pois, hankkii molemminpäinstemmin törkeällä kulmalla ja asentaa sen alaspäin-asentoon. Tuloksena on ns. matala urbaanihetero-asento, kädet suorana alaspäin ja vihainen ilme kurkistaa kypärän lipan alta. Aikoinaan eddymercxkiin viritin kyseisen geometrian, en itse tykännyt mutta samanpituinen lähisukulainen ajelee flatbar-eddyllä täysin tyytyväisenä.
Entäs bullhorni, se jättäis vaakapituutta ennalleen?
Rakentelua jäis kuitenkin halutusti
https://www.veloshop.fi/products/cinelli-lola-bullhorn-ohjaustanko
Tai
https://www.bike24.com/p2265184.html
Tai
https://www.velo-oxygen.fi/pyoraan/pyoran-varaosat/ohjaintangot/bull-horn-aerotanko-400mm-0mm-drop.html
K.Kuronen
11.06.2021, 14.04
Tässä yksi nopea kokeilu: tanko on kapea, 600 mm ja olisko 15 astetta taivutusta taakse. Kuvan kohdassa asento oli luonnollinen ja siitä olisi voinut ehkä kaartaa asennon puolesta lenkille. Ohjaus tosin tuntui vähän oudolta. Kaulaputken päästä matkaa tankoon tuli 210 mm.
https://live.staticflickr.com/65535/51240540284_254cf0b008_c.jpg
Bullhorn/base oli alkuperäinen vaihtoehto mutta jarru/vaihtajat ja niiden tyyppi sekä sijoittelu arvelutti... Lisäsi nuo on järkyttävän painoisia...
Justus, nyt jo kannatin miinuksella ja vain 10mm spaceria alla... Jos vaihtaa -17astetta ja 20mm pitemmän niin etääntyy hieman...
Kuronen, siis joku muukin miettinyt...
justus6969
11.06.2021, 14.21
täytyy myöntää, että stemmien kanssa arponut sen verran että niitä löytyy miljoonalaatikosta jokunen. Itse asiassa kyllästyin eräässä vaiheessa testailuihin ja ostin tällaisen virittelyä varten
https://www.starbike.com/en/ergotec-swell-xr-ahead-stem-l6-xxl-31.8mm-20-40-100mm-black-matt/?country=FI¤cy=EUR&gclid=Cj0KCQjwk4yGBhDQARIsACGfAetzVBaZUj-EP8bpxmLt1mdZhZMo8Hg53ix7J22X8KG-SyKS0TJe4JkaAl4LEALw_wcB
kun siirtelee spacereita ylösalas ja vaihtelee ton kulmia, niin pystyy jonkinlaisella välillä muuttamaan vaakapituutta ja korkeutta. Sen jälkeen voi ostaa varsinaisen stemmin :D eräässä projektissa ajelin tolla -20 asteen kulmalla jonkin aikaa
Tässä yksi nopea kokeilu: tanko on kapea, 600 mm ja olisko 15 astetta taivutusta taakse. Kuvan kohdassa asento oli luonnollinen ja siitä olisi voinut ehkä kaartaa asennon puolesta lenkille. Ohjaus tosin tuntui vähän oudolta. Kaulaputken päästä matkaa tankoon tuli 210 mm.
https://live.staticflickr.com/65535/51240540284_254cf0b008_c.jpg
Just noin. Tuon verran se levitessään voi olla lähempänä.
 Alibabasta saa varmasti stemmin jatkokappaleita, joilla siis pystyy yhdistämään kaksi 100mm stemmiä yhteen. Toisen jos ottaa vielä säädettävänä, niin kulmaa voi muutella vapaasti.
Onhan näitä. Ensin 150mm stemmi ja vaikka kaksi tälläista jatkoksi. 
https://www.ebay.com/i/253270153788
^AliB. haisee virityksille, ei kuulu hankintaketjuihin...
StevieRayVehkakoski
11.06.2021, 15.22
Minkä takia sen tangon pitäisi olla 50-100mm edempänä kuin kaikissa vastaavissa hybridi/fitness-pyörissä? Kuten sanottu niissä vaakaputki on 2-3 senttiä pitempi kuin käppyräsarvessa eikä niihin tehtaalla laiteta 150mm stemmejä jatkopalojen kanssa. Ehkä niillä vaan ei ole tarkoitus ajaa yhtä etukenossa eikä varmaan lähtökohtaisesti yhtä suurilla wateilla kuin käppyräsarvilla.
K.Kuronen
11.06.2021, 15.38
^Valmistajat ovat varmasti asiakaskuntansa skannanneet.
Mun ajatus tässä on, että akateemisen pohdinnan sijaan muutosta on kokeiltava käytännössä ja mikäli se tuntuu hyvältä, niin sitten se on hyvä. Jos muutos tuntuu oudolta, niin ajaminen saattaa jäädä vähiin, vaikka miten olisi hieno pyörä.
Kun oma Kinesis tuntui oikealta tuolla tangon astuksella, niin mikäli muutos olisi mahdollinen, mitä se ei taida olla, voisin konvertoida pelkästään piruuttani pyörän suoratankoiseksi.
Mitä h..n järkeä on hakea maantiepyörän makaavaa pitkää asentoa suoralla tangolla (+20cm pitkällä stemmillä). Ajaa vaan arvokkaasti selkä pystyssä lyhyellä stemmillä jos suora-ranteet-kipeäksi-tanko on ihan pakko saada! Voisinpa jopa suosittaa tämmöistä stongaa:
On kyllä harvinaisen kiva ajaa, vanha Crescent!   https://imagizer.imageshack.com/v2/197x200q90/r/924/r1ewD6.jpg
Voisiko tuon cresentin keulan vaihtaa cinelliin suoraan?
Ite vaihdoin juuri toiseen suuntaan, eli Canyon Roadliteen droppitanko suoran tilalle. Tarkoitus oli lähinnä päästä kokeilemaan miltä se kippurasarvisella ajo tuntuu kun aikaisempaa kokemusta aiheesta ei ollut. Tangon ja kahvojen lisäksi ei muutoksia mihinkään suuntaan, koska oletus ja  tavoite oli samalla tehdä ajoasennosta matalampi ja pidempi. Molemmilla versioilla olen ajellut ihan tyytyväisenä, vaikka veikkaan että ei tuo geo droppitangolle ihan optimaalinen olekaan. Mutta kun kokemusta ei ole muista niin en osaa valittaa :)
Toisaalta runko on kokoa S, ja omat kädet on selkeästi pitkät suhteessa muuhun vartaloon, joten sekin varmaan auttoi sopeutumisessa muutokseen.
Itsellä ei ongelmia asennon suhteen mutta miettinyt että kuinka harvoin ajaa loppupeleissä alaotteella, siis varsinaisesti en kovin pystyä ajoasentoa kaipaa.
Itsellä ei ongelmia asennon suhteen mutta miettinyt että kuinka harvoin ajaa loppupeleissä alaotteella, siis varsinaisesti en kovin pystyä ajoasentoa kaipaa.
Niinpä. Ehdotan edelleen kippuroiden sahaamista pois. Loppuu se houkutus alkaa roikottamaan käsiä siellä eikä vatsakaan ahdista.
Voisiko tuon cresentin keulan vaihtaa cinelliin suoraan?
Juurikin täydellinen on Crescentissä ajoasento tuolla stongalla! Mukava kruisailla terassille.
Itsellä ei ongelmia asennon suhteen mutta miettinyt että kuinka harvoin ajaa loppupeleissä alaotteella, siis varsinaisesti en kovin pystyä ajoasentoa kaipaa.
Nure. Se asento muuttuu oikeasti paljon, jos vaan vaihdat tangon suoraan. Mietis nyt vähän.
Alaotteelta ajo ei myöskään oikeassa asennossa ole yhtään matalampi, mitä hoodeiltakaan ajaessa. Selkä on täsmälleen samassa kulmassa.
Niinpä. Ehdotan edelleen kippuroiden sahaamista pois. Loppuu se houkutus alkaa roikottamaan käsiä siellä eikä vatsakaan ahdista.
No tämä! Pääsee helpommalla ja saa vähän tekemistä. Voihan niitä kahvojen päitä vaikka tussilla koristella?
Joo täällä tehdään nyt vähän väkisin asioita vaikeiksi ja ilmeisesti myös se vaakaotteelta ajo droppitankopyörällä on useimmille mahdotonta. Satulan voi helposti siirtä sentin pari taaemmaksi, kun ajoasento muuttuu pystymmäksi. Lantiokulma pysyy siten samana. Kun ajoasento on pystympi, ei sen myöskään tarvitse olla niin pitkä. Pitkä, matala ja etupainoinen ajoasento suoran stongan kanssa tappaa ranteet nopeasti eli jos sellainen on tavoitteena, niin sitten kannattaa ehkä unohtaa. Yritin löytää itsestäni kuvaa rollerin päältä, mutta ei oikein ollut muualla kuin ig:ssä. Tämä interwebin kätköistä kaivettu kelvannee esimerkiksi. (Kuva aiheutti ehkä myös alustavan tarpeen hommata levarikeula ja hydraulijarru rolleriin..)
https://mostlybybike.files.wordpress.com/2019/06/dr-feature-image.jpg?w=1088
Tossa pyörässä on kaiken lisäksi ihan nysästemmi. Tuolta lisää: https://mostlybybike.com/tag/tracklocross/
No tämä! Pääsee helpommalla ja saa vähän tekemistä. Voihan niitä kahvojen päitä vaikka tussilla koristella?
Ite laittaisin tangon päihin nahkahapsut roikkumaan. Niinkuin joissakin easyrider-prätkissä...
^^ aika epävarman oloinen ilme oikeanpuoleisella kuskilla stongansa kanssa. Ehkä se nauttii kumminkin?
Tämä nuren keissi tuoksuu siltä että ei taideta olla tyytyväisiä kalavaa’an lukemaan ja suoralla kuitutangollla saataisiin mielenrauha. Mutta mielenkiintoista nähdä mitä tuosta suht painavasta kuituraamista saa aikaan ohjaamon muutoksella.
Hower, jos nahka miellyttää niin suositan Blue Oysteria...
Föhn, siinä mielessä oikeassa että 6.5kg olisi tavoitettavissa mutta kevyt runko kiikarissa tai sitten kunnon italialainen teräksinen askarreltavaksi,  ei tule aika pitkäksi..
Hauskaks menee, kas kun ei jopon pystyn mukavaa tankoa vielä ehdotettu...
Tankokauppa repeää, kun jopoja aletaan päivittää matalammaks.
Föhn, siinä mielessä oikeassa että 6.5kg olisi tavoitettavissa mutta kevyt runko kiikarissa tai sitten kunnon italialainen teräksinen askarreltavaksi,  ei tule aika pitkäksi..
No siitä rungosta se keventely kannattaa sitten aloittaa. Sen jälkeen kaikki on helpompaa
^Sitäkin harkittu  mutta sopivan hintainen puuttuu, rahalla saa mutta tanssirahaa ei viitsi tuhlata...
Entä porakone ja dremeli? Keskiönseudut varsinkin tehdään aivan liian tukeviksi. Sopiviin kohtiin reikiä vaan.
^Sitäkin harkittu  mutta sopivan hintainen puuttuu, rahalla saa mutta tanssirahaa ei viitsi tuhlata...
Kyllä kevyen raamin ympärille on helpompi kasata mitä tahansa settiä. Voi käyttää nestelevareita ilman että täytyy laskea titaanipulttien painoja tai paljonko joku levy painaa. Puhumattakaan kiekoista. Voi käyttää huoletta 1400 grammasia kiekkoja aerolla tai ilman. Tahtoo olla vaan tollasia Lada virityksiä muuten.
BB Holland
11.06.2021, 20.09
Onhan täällä aivan kummallista vastarintaa asiasta, joka koskee muutamia senttejä ja on aivan varmasti säädettävissä pienellä stemmin vaihdolla. Itse lasken etäisyyden satulan kärjestä stemmin kärkeen ja se tuppaa olemaan aika lailla sama pyörästä riippumatta. Väärin ajettu, kuinkas muuten. Aina olen aina mtb-pyöriin laittanut lisäkahvoja kun pidän maantiemäisestä otteesta. Työn alla on vanhan maasturin muuttaminen droppitankoiseksi. Ko. laitteessa on alun perin ollut eteenpäin käännetyt häränsarvet eikä varmasti ihan lyhyellä stemmillä. Siinä teille ihmettelemistä, miten noilla oikein on ajettu. Ja vielä maastossa. Tietenkin erona on ylä/vs. ala asento.
https://www.retrobike.co.uk/threads/1992-scott-pro-racing-finished-may-06-pics-on-p5.157524/page-6 ja Sheldon Brown ko. tangosta https://www.sheldonbrown.com/scott.html
Föhn, ei tilanne muutu miksikään jos runko olisikin tuollainen alle kiloinen, mekaaniset toimii ja teho/paino hallinnassa, pultit olleet jo vuosia alumiinia tai titaania, kukas terästä käyttäisi? Tuli jopa mieleen että vannejarruisella pääsisi vielä kevyemmäksi...
Ohiampuja
11.06.2021, 23.59
Minä olen 184 cm ja rungot yleensä L kokoa. 29” jäykkis, läski ja crossari ovat kaikki satulankärjestä ohjaustangon keskelle 52.5 - 53.5 cm. Mukavia nuo on kaikki ajella, ja itsekin olen värkännyt suoria tai kilpuritankoja aika epäortodoksisesti ristiin eri tyyppisiin runkoihin. :)
justus6969
12.06.2021, 00.02
postaus eeppiseen.
Tästä ei halvalla selvitä, vaihtoon menee stonga, stemmi, satula, keula ja runko. Varmaan myös kengät ja lopulta mies itse. Itseäni himottaa nähdä lopputulos ja lukea täältä ensituntumafiilistelyt
Justus, pyrkimys että mies pysyy samana. Vaihtoon tanko, jarrukahvat ja vaihdevipu plus tilpehöörit, alle viidelläsadalla tarkoitus selvitä joten ei omaisuutta uhrata.
Ohiampuja, kiitos positiivesta suhtautumisesta...
^Mulla oli moinen tuota nykyistä ennen, kiitos kuitenkin. Hyvä runkohan se on mutta haen jotain klassista mutta sekin vain ajatusasteella...
K.Kuronen
12.06.2021, 22.08
Minä olen 184 cm ja rungot yleensä L kokoa. 29” jäykkis, läski ja crossari ovat kaikki satulankärjestä ohjaustangon keskelle 52.5 - 53.5 cm. Mukavia nuo on kaikki ajella, ja itsekin olen värkännyt suoria tai kilpuritankoja aika epäortodoksisesti ristiin eri tyyppisiin runkoihin. :)
Itsellä (182 cm) gravelissa ja krossarissa sama mitta on 53 cm ja maantiepyörässä sentin enemmän. Maantiepyörässä mitta on aiemmin ollut ehkä pari senttiä pidempi, mutta lyhensin ajoasentoa muuttaessani pyörää enemmän kruisailuun sopivaksi. Tuo mitta on sellainen, jossa itsellä on hyvä olla pitkäänkin ja ajo on yleensä kahvoilta, harvemmin ala- tai yläotteelta.
^ Paljon samaa, asettelu hyvin lähellä mitat huomioiden, omat 174/83, maantietankoisessa käyttöpyörässä satulan nokasta tangon keskelle 50, maantiepyörässä 51 ja sitten suoratankoisessa 54 cm. Pidän näitä jokseenkin lyhyinä ajoasentoina, ylävartalo onkin rimppana tyypiltään, ajo ihan ulkona mistään kisata, ei edes ryhmäajoa tai mitään tapahtumaa. Eipä noita enää muuttelemaan, milli sinne toinen tänne mielenkiinnon säilyttämiseksi.
Nure saa miettiä vielä toimiiko tuo hänen runkonsa suoratankoisena. Vai aloittaako uudella rungolla haluamansa rakentelun. Nykyisen myynti lienee helppoa nyt, jos haluaa luopua.
Vertasin Canyon Roadliten geometriaan ja vaakaputki pitäisi olla noin 590mm. itselleni joten pannaan listalle. Saa siitäkin varmaan painoa alas...
Tuo on hyvin linjassa sen kanssa mitä omia kokemuksia suoratanjoisesta kertyny. Ei tarvi putkiosilla venyttää ja ajokista tulee hyvä.
Keveys kaukana listan kärjestä omia pohtiessa eikä nyt ole uutta aihon pohdintaa mielessä.
Täytyy syksyllä laittaa mietintään, Reynoldsin kiekot ja sähkövaihteet, vanha myyntiin...
Ihmeellisen painava tuo nykyinen Roadlite Reynoldsin kiekoillakin. Toki siinä on puuhun nousemiseen tarkoitettu vaihteisto mutta silti. Ja Forcen saatanan painavat kammet. Oma S kokoinen painoi reippaat 8 kiloa alexrimsin kiekoilla. Pelkästään jo DT-Swissin ER-1400 halpiskiekot 240s navoilla kuihdutti vaakalukeman alle kasin. 26mm kumit tubelesseina tiputti painoa entisestään. Tuohon vielä omia mieltymyksiä kuten Ritcheyn kuitutolppa, Lizard skiniä ja jarrukahvojen vaihtoa ynnä muuta romua kuten kuitujakkara niin siellä jossain 7,5 kg tienoilla ollaan. Stonga stemmi kombinaatio on aika painava, siitäkin voi nipistää jos vaakalukemalla on ajoa enemmän väliä.  Miellyin itse noista sähkövaihteista sen verran että SRAM AXS tulee seuraavaan 1x:nä ja varmaankin blipboxin kautta. Nappulat tankoon.
Vertasin Canyon Roadliten geometriaan ja vaakaputki pitäisi olla noin 590mm. itselleni joten pannaan listalle. Saa siitäkin varmaan painoa alas...
Mikäs olikaan vaakaputken mitta siinä nykyisessä rungossa? M-kokoisen kanjonin vaakamitta näytti olevan 587 mm ja stemmin 90 mm. Jos vaikka 110-120 mm stemmillä pääsisi lähelle ja ohjaus olisi vähän rauhallisempi?
^Reynoldsin kiekot jotain 1600g. ja painaahan tuo sähkösetti omansa. Gelu/Extralight reilu sata grammainen stemmi, tolppaja ja tanko, siitä jo muutama sata grammaa pois.
BB Holland
19.06.2021, 13.35
Minähän en näin päin muuttaisi kylläkään, mutta jokainen saa tehdä kuten katsoo parhaaksi. Ongelmiahan voi muodostua jos kippurarunko on pienemmästä päästä itselle, toisin päin jos suoratankoinen on suht iso. Helpompi kait muuttaa käyrätankoisesta suoratankoiseksi osien puolesta, menevät aika pitkälti semmoisenaan? Eo. valokuvassa kiinnittyi huomio hanskattomuuteen, olen sen verran kaatuillut etten ajaisi metriäkään minnekään ilman ajohanskoja.
Täytyy sitten  alkaa etsimään sopivaa suht kevyttä runkoa, suosituksia otetaan vastaan. 180cm kuski, siis M/54 kokoinen ja vaakaputki pitäis olla noin 590mm...
Lisäksi 12mm. 100/142 akselit, haarukka vähintään kuitua ja flatmount jarrujen asennus poikaa...
https://www.curvecycling.com.au/collections/bars/products/remlaw-bar-1
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0201/1062/files/wal-rem.png?v=1627270678
K.Kuronen
19.08.2021, 09.25
^mielenkiintoinen, eikä nimikään ollut hassumpi.
^Järkyttävä paino, noilla grammoilla saa stemmin, tangon ja tolpankin...
^ mä en katsonut tarkemmin speksejä. Kunhan pisti silmään, että voisi toimia ratkaisuna jollekin.
Unohtunut koko ketju! Kesä tuli Cinellillä ajeltua ja kyllä geometria sopii itselle mainiosti ja rampa olkapääkin kiittää! Paino tällä hetkellä nykyisillä kiekoilla siinä 7.3kilon nurkilla ja siitä keväällä tiputetaan.
Niin on unohtunut. Pidäppäs ketjua ainakin jonkun aikaa elossa räppäämällä kuva. Tai onhan tuo pyöräsi kuva ketjukin olemassa.
^Valitettavasti pyörällä ja kuskilla hieman etäisyyttä nyt joten kuvien laittaminen ei onnistu mutta taas kun pääsee paneutumaan seuraaviin muutoksiin niin kuvaakin saa.
https://pic.useful.fi/Yipn7nm0y.jpg
Tuollainen löytyi tabletilta, eka versio...
^Jep. Oikein kiva. Jospa se Nure saisi päivitetyn version näytille. Olikos tuossa kuvan pyörässä nyt paino se jotain 7,3kiloa?
Tuon version painoa en muista, oli tavallaan proto. Tuon jälkeen jarrut vaihtuneet "epäpyhiksi" XTR/ DuraAce setiksi JagWiren letkuilla ja stemmiksi  Extraliten vastaava kuin tuo Eastonin testistemmi.
Siitä versiosta ei kuvaa valitettavasti ja kevään tullen vaihtuu toiset kiekot Krysiumien tilalle, pakaksi XTR ja samoin kammet, ratas, ketjut ja vaihtaja jolloin mennään alle seitsemän...
Tinke, lähinnä fittness jos jokin kategoria on pakko olla. Hybridihän kuitenkin jotain maantien ja maastopyörän väliltä.
Painoista vielä, ekan proton paino oli 7.629kg laskettu/7.60kg punnittu ja rahaa upposi reilu 2500€. Kakkosversion laskettu paino 7.460kg. Noissa painoissa mukana kaikki, pullo ja mittaritelineet sekä barendzit.
Nykyiset Krysiumit täydellisenä painaa noin kolme kiloa, seuraavilla kiekoilla, DT PR1400, kevenee reilulla 4sadalla grammalla ja kun siihen loput kevennykset niin ollaan jossain 6.8kilon alapuolella... Tangosta ja tolpasta voisi vähentää niin pääsisi Merlinin legendaariseen 6.66kiloon mutta lienee jää väliin tai odottaa taas seuraavaa kautta.
Rahaa menee mitä menee mutta eikös yleensä harrastukset maksa ja halpaa tämä esim. autojen duunaamiseen verrattuna on...
Ohiampuja
27.12.2023, 20.48
Hyvän näköinen kirjahylly!
^Thanks, vaikkakin harventunut tavara...
Ohiampuja
28.12.2023, 12.20
Nykyään tilanne on mennyt niin surkeaksi, että pisteet tulee jo pelkästään siitä että ylipäätään on kirjahylly. :)
Jep, tuo oman huoneen/miesluolan tila myös rajoittaa uusien hankkimista jolloin joutuu aina jotain skippaamaan kun uutta haluaa. Se tekee hieman selektiiviseksi.
Hyvää Uuttavuotta kaikille rakentajille ja värkkääjille, tasapuolisesti, olkoon ensi vuoden projektit mielenkiintoisia!
Muuten, onkos kenelläkään käytössä Roval Alpinist tolppa? Tod.näk. menee ovaalikiskoiset satulat vaikkei ilmoiteta ja onkos pultit ihan perus terästä?
Pitäisi testata riittääkö tuohon suoratankoon tuollainen 12millin seatbackillä varustettu hieman kevyempi tolppa...
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.